Ilmajäähdytys yleisthredi

Mitä tehdä miedosti sirisevälle tuulettimelle? Onko jo ikäinen vai voiko elvyttää?

Mistä sirinä mahtaa syntyä?

Tässä tapauksessa sirinä tulee vain pyörimisestä, eikä mistään kuparista.
Muuttaa kierroksia, että pyörii hiljaisempaa/kovempaa ja ehkä ääni loppuu. Jos/kun sieltä on laakeri menossa, niin tuuletin kaupasta saa uusia tuulettimia. Youtubesta löytyy videoita miten voi yrittää öljytä tuuletinta jos haluaa värkkäillä.
 
Taitaa tulla halvemmaksi ja helpommaksi vain ostaa uusi tuuletin vanhan tilalle kuin yritttää etsiä sopivaa varaosaa jostain, varsinkin kun todennäköisesti korjaus tuskin onnistuu. Vai onko kyseessä joku todella erikoinen tuuletin?
 
Eikö laakeria voi vaihtaa tai paikata aiempaa?
Jos saat jostain ostettua sopivia laakereita ja sinulla on työkalut/osaaminen irroittaa vanha laakeri rikkomatta sitä muovista tuuletinta, niin kyllähän se varmaankin onnistuu.

Muutama video laakeri tyypeistä sekä miten niitä valmistetaan, niin ymmärrät ehkä paremmin miksi on helpompaa ostaa se uusi tuuletin tai esim. yrittää öljyämistä ompelukoneöljyllä.
Erilaiset laakeri tyypit:


Kuinka laakereita valmistetaan:
 
Mitkähän mahtaisi olla korvaajia edesmenneelle Nanoxia Deep Silence 120 mm :lle? Oli kyllä hyviä tuulettimia. Yllättävää, että saatavuus loppunut.

 
Tämä vaikuttaa ihan hyvältä:


Noita uudempia tuulettimiahan ei tarvitse ajaa täysillä. Suurin osa on hyvin hiljaisia/äänettömiä matalilla rpm:llä vaikka on optio tuutata kovempaa.
Urlin perusteella tuo linkkaamasi on poistunut malli.
Kannattaa lisäksi katsoa testejä eikä valmistajan ilmoittamiin spekseihin luottaa. Plus huomioida käyttötarkoitus.
 
Noctualta lähin vastaava vois olla NF-S12B NF-S12B redux-1200 PWM

Chromax malli vähän parempi mutta myös enemmän hintaa enkä tiedä millasta röpötystä tuollaiset lavat sitten pitää

Tuolta näkee kaikki jos listaa 120mm mukaan

ja tuosta nopeasti muunnettua cmf = m³/h You specify airflow in m³/h, how can I convert it to CFM?
 
Nuo valmistajien ilmoittamat desibelit on ihan hatusta heitetty tai naapurikorttelista mitattu :D
Tuossa Coolermasterissakin täysillä kierroksilla 14db. Jokainen tietää että tuollainen 1400rpm ei millään 14 desibelillä porskuttele. Ilmavirta pitää tuolla nopeudella huomattavasti kovempaa meteliä.
 
Spekseillä joo, mutta 3x kalliimpi.
redux mallit on vähän järkevämmän hintaisia 15€ luokkaa ja pidemmällä takuulla kuin muilla valmistajilla.

Muok: Artic P12 näyttäisi olevan myös 6v takuu tai jimmz sivujen mukaan pst mallissa 10v
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä, mutta ainakin ilmoitetut speksit on huonompia. Nanoxioissa oli:

63.7 CFM, 16.9 dBA at 1500 RPM

En sanonut turhaan, että oli hyviä tuulettimia:


ja näyttäisi ikäänkuin tämä vielä saatavissa oleva SPECIAL N.N.V. ei olisi yhtä hyvä:


Voi tämä tosin ollakin, koska speksit on 1200 RPM:lle ja dBA lukema on "max.".

Nanoxia on myös melkein puolet halvempi kuin esim. tuo Arctic.
Löysitkö näistä jotain vertailuja/testejä esim. noita Arcticin tai Noctuan tuulettimia vastaan?
 

"Arctic and Nanoxia (N.N.V.) are at the bottom. Both are not bad fans, but users have to expect limitations with both. The Nanoxia Special NNV is a very smooth-running fan, but falls just short of the test field on the radiator. In addition, only the minimum range of accessories is available here at the second highest price in the test field."

Tämän mukaan Nanoxia N.N.V. on liian kallis (mutta ebaysta sai paljon halvemmallakin kuin 22€ eli 4.99+pk) ja ei tehokkain, mutta lähes yhtä hiljainen kuin Noctua. Toisaalta, ilmoitetut lämpötilaerot ovat varsin pieniä eli jotain 2-3 C luokkaa.

Jos hiljaisuus on tärkein kriteeri ...

Ostaisin itse varmaan 4.99 NNV:n tämän perusteella.

En ehkä välttämättä pitäisi tuota testiä minään kovin vakavasti otettava ohjenuorana. Voihan se muuten paikkansa pitää, mutta flow-tuulettimien testaus radiaattoreissa on vähän jotain.
 
Oletin, että radiaattoritesti on valittu, koska se on CFM:n jäähdytysvaikutuksen suhteen hallitumpi kuin kotelo. Radiaattoritesti mittaa siis ilmapilarin tiiviyttä ja keskittyneisyyttäkin. Saman CFM:n saa erilaisilla ilmapilareilla, mutta keskitetymmistä on enemmän hyötyä esimerkiksi CPU- tai GPU-jäähdyttymissä.

Kotelossa tietysti erot voivat vielä tasoittua ja esim. yhden tuulettimen CFM:llä on vähemmän merkitystä, kun on useampia tuulettimia.

Radiaattoritestissä voisi silti testata ennemmin niihin kuuluvia tuulettimia ja flow tuulettimia yrittää testata omassa asiassaan. Eihhän autojenkaan kesärenkaiden testaamissa talvella ja talvirenkaiden kesällä ole oikein mitään suurta oikeaa informaatioarvoa, vaikka testi olisikin.
 
P12 on hyvin lähellä NF-A12x25 monissa testeissä, toi F on kotelotuuletin joita ei taida kukaan suositella jäähdytin käyttöön.
Sivu toimii jotenkin huonosti, mutta Nanoxiahan näyttää olleen selvästi huonoin noista kaikista.

Nähdäkseni monissa radiaattoreissa on ihan normaaleja 120 mm tuulettimia.

Parempi kun tulisivat ilman ja käyttäjä saisi hommata itselleen sopivimmat tuulettimet erikseen.
 
Eipäs:

Jäähdytys vs dBA testissä min-max -väli on jotain 2.6 Celsiusta eli käytännössä kaikki ovat melko samanlaisia, ellei < 2.6 Celsiuksen ero merkkaa jollekin.

Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.

dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.

Mikäli otetaan huomioon, että < 2.6 Celsius on mitätön ero, niin siten Nanoxia olisi toisiksi paras vain viimeisen chartin perusteella.

Mikäli otetaan huomioon väärä hinta eli se, että Nanoxian saa Ebaysta 4.99, niin se on n. 5 kertaa halvempi kuin Noctua.

be quiet! Silent Wings 3 taitaa olla toisiksi paras kaikilla mittareilla, mutta sekin on n. 5 kertaa kalliimpi kuin Nanoxia.

5 kertaa kalliimpi tarkoittaa, että koteloon saa 5 tuuletinta yhden kalliimman hinnalla.
Ensinnäkin tuollaiset jäähdytys vs. rpm ja dBA vs. rpm ovat melko turhia. Yksinään kummallakaan ei tee yhtään mitään, ja yhdessä niistä voi supistaa rpm:n pois, jolloin jäljelle jää vain oleellinen, eli jäähdytys vs. dBA. Toki jonkun huonolaakerisen tapauksessa korkea rpm voi haitata, vaikka dBA olisi ok. Noctua A12 on kuitenkin erittäin hiljainen ja miellyttävä totuttua korkeammillakin kierroksilla.

Minusta jäähdytys vs. dBA:n kuvaaja oli sovitettu niin, että sitä on hankala lukea. Otin muut tuulettimet pois kuin Nanoxia ja Noctua A12. Rajasin kuvaajat yläreunasta kolmelle eri jäähdytysteholle. Tällöin näkee helposti melun täsmälleen samalla jäähdytysteholla.

Jos vesi saa olla +10,2 C vs. huonelämpötila, niin Noctua on 4,5 dBA hiljaisempi, 33,5 dBA vs. 38 dBA.
Screenshot_2024-05-03-14-42-27-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jos vesi saa olla +7,6 C vs. huonelämpötila, niin Noctua on 8 dBA hiljaisempi, 38 dBA vs. 46 dBA.
Screenshot_2024-05-03-14-35-03-31_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jos vesi saa olla vain +6,5 C vs. huonelämpötila, niin Noctua on peräti 9,5 dBA hiljaisempi, 40,5 dBA vs. 50 dBA.
Screenshot_2024-05-03-14-35-38-65_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Nähdään, että vakioidulla jäähdytysteholla Noctua on 4,5-9,5 dBA hiljaisempi kuin Nanoxia.


Entäpä jos jäähdytysteho ei olekaan käyttäjälle niin justiinsa, eli riittää kunhan joku huju käy, eikä meteliä ole yli oman sietokyvyn?

Noctuan käyrässä on jyrkkä mutka noin 33,2 dBA:n kohdalla, mistä voi päätellä taustamelun olevan noilla main.

Kultakorva ei halua olla ollenkaan tietoinen tuulettimista, joten hänellä maksimi on noin 33,2 dBA. Tällöin Noctualla veden lämpötila on noin 34,2 C ja Nanoxialla noin 37,9 C, kun lisää deltaT:n huonelämpötilaan (+24 C). Noctuallisessa kiertää noin 3,7 C viileämpi vesi, kun prossuna on Ryzen 1700X@1,35 V. Radin pituus oli 240 mm ja paksuus 60 mm. Siinä oli kaksi tuuletinta puhaltamassa. Jollain uudemmalla prossulla tai tehokkaalla GPU:lla vesi lämpenisi huomattavasti enemmän, jolloin Noctuan ja Nanoxian välinen ero kasvaisi vastaavasti. Esim. jos Noctualla huone + deltaT olisi 24 + 28 = 52 C, niin samalla kuormalla Nanoxialla vesi olisi jo yli 10 C kuumempaa, 62,2 C. Jos on joku tietty raja veden lämpötilassa ja kultakorva kestää 33,2 dBA, niin Noctua kykenee hoitelemaan wattimäärältään 36,3 % suuremman kuorman (3,7 C / 10,2 C * 100 %. Esim. jos Nanoxia 150 W, niin Noctua kykenisi pitämään saman veden lämpötilan ja metelin 204 watin kuormalla.

Jos normijamppa kestää puhinaa ja suhinaa 40 dBA, niin Noctualla veden lämpötila Ryzen 1700X@1,35 V:lla on 30,9 C ja Nanoxialla 33,2 C, eli eroa on 2,3 C. Nanoxian deltaT on kuitenkin 33,3 % (2,3 C / 6,9 C * 100 %) suurempi. Jos Nanoxia hoitelee 40 dBA:lla ja pitää veden lämpötilan tietyssä tasossa 200 watin kuormalla, niin Noctua hoitelisi 267 W. Pieni ero asteissa (vanhalla prossulla ja paksulla radilla) onkin merkittävä ero wateissa.

Suhina-Seppo sanoo, että 50 dBA on ihan tuttu ja turvallinen. Silloin Noctuan deltaT on 5,3 C ja Nanoxian 6,7 C, eli eroa vain 1,4 C, mutta Noctua hoitaisi samalla metelillä ja veden lämpötilalla 26,4 % suuremman kuorman, eli vaikkapa 190 W vs. 150 W tai 316 W vs. 250 W.

Noctua on kuitenkin huomattavasti kalliimpi. Testissä oli Arctic F12, joka sijoittuu noiden väliin (lähempänä Nanoxiaa). Se ei maksa juuri vitosta enempää, eli Proshop 23,10 €/5 kpl.
 
Testissä oli Arctic F12, joka sijoittuu noiden väliin (lähempänä Nanoxiaa). Se ei maksa juuri vitosta enempää, eli Proshop 23,10 €/5 kpl.
F12 on huonompi periaatteessa joka tilanteessa, kuin p12

Comparing both fans overall, there is only one scenario in which the F12 can dominate over the P12, and that is in a restriction-free environment, while only spinning at 50% PWM. But while dominating in that area, it is also a tiny bit louder than its static-pressure-focused counterpart.

 
Tuonhan voi tulkia myös siten, että jäähdytys on joka tapauksessa riittävä.

Ei hän sitä tarkoittanut (IMO). Jos joku esim. käyttää konetta etupaneeli ja sivupaneeli auki (Fractalin äänieristettyjä R2 - R7) ja ilppi täysillä pyyntinä joku 15-18C sekä lattiatuuletin koneeseen suunnattuna todeten että yhtään kotelotuuletinta ei tarvitse niin no... voidaan toki todeta että 100% passiivituuletus kotelossa (poislukien CPU+GPU jäähyt) "jäähdytys on riittävä" mutta miten taustamelu ja mukavuustekijät?

Toki siinä tuollaisen vertauksen tekijä olisi oikeassa että kyseessä OLISI hiljainen kotelo minne saisi tarvittaessa myös todella hyvän "passiivi" (lue kotelon ulkopuolelta tulevan) tuuletuksen helposti. Mutta ne eivät vain toteutuisi samaan aikaan.
 
Juupas
Sieppaa117.PNG

Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.

dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.
Ei noilla erikseen mitään tee.
Esim 40 dBA kohdalla F12 n.900rpm, Nanoxia 1100rpm, F12 @ 900rms n. deltaT 9K, Nanoxia @ 1100rpm n. deltaT n. 9,5K. (lukemat silmämääräisesti taulukosta)
 
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?

Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.
 
Mites selitätte ylempänä sen, että koko jäähdytystestissä saavutettava jäähdytys on jotain max. 12 C alimmasta nopeudesta alkaen. Lisäksi suurin pudotus tapahtuu alussa ja lopun gainit on työläämpiä.

Varmaan sillä että ei testattu esim. mitä tapahtuu eri koteloilla tai täysin ilman ns. "mitään tuuletustusta" tai jos ympäristön lämpötila on vaikkapa Suomen kesässä kerrostalokämpässä mahdolliset +28-+30C luokkaa jo ennenkuin koneen laittaa päälle?

Uskallan väittää että silloin erot olisivat olleet huomattavasti suuremmat... Koska jos aloitetaan siitä että ns. "kaikki" ovat lämmöltään jo sen +30C niin uskoisin että "ei mitään viilennystä ja täysin suljettu kotelo" vs "hyvä viilennys, avoin kotelo" eroa tulee reippaasti enemmän kuin 12C.
 
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?

Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.

Scythen ruuvit löytyi luonnollisesti paperikorista minne olin viskannut toissapäivänä ”mikä vitun teippiroska tääkin”
 
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?

Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.

Ei ole riittävä. Se vastaa 22€ Thermalrightiä ja hinta ei ole suorituskyvyn mittari.
 
F12 on huonompi periaatteessa joka tilanteessa, kuin p12

Comparing both fans overall, there is only one scenario in which the F12 can dominate over the P12, and that is in a restriction-free environment, while only spinning at 50% PWM. But while dominating in that area, it is also a tiny bit louder than its static-pressure-focused counterpart.


Huonompi joka tilanteessa paitsi siinä mihin se on suunniteltu. Ylipaineistetun kotelon poistotuulettimena poistaa matalemmilla kierroksilla neljänneksen enemmän ilmaa. Ja sitten taas kun tarvitaan sitä paineentuottoa, niin p on parempi.
 
Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.

Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?


Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?

Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.

Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.

IMG-20240508-WA0021.jpg
 
Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.

Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?


Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?

Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.

Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.

IMG-20240508-WA0021.jpg

Omien kokemusten mukaan Noctuoissa on yleensa kohtuullisen korkea käynnistymisjännite. Ootko mitannut paljonko sieltä vahvistimelta tulee voltteja tuulettimelle?
 
Omien kokemusten mukaan Noctuoissa on yleensa kohtuullisen korkea käynnistymisjännite. Ootko mitannut paljonko sieltä vahvistimelta tulee voltteja tuulettimelle?

En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.

"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.

Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.

Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus :hmm:
 
En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.

"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.

Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.

Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus :hmm:
Tässä lukee piuhojen tarkoitus:
Screenshot_2024-05-17-16-26-04-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.

"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.

Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.

Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus :hmm:
Se on aina arpapeliä että onko polariteetti kummin päin 2-pin liittimissä minkä kanssa tavallisten kuolevaisten ei ole tarkoitus mennä räpeltämään. Itselläkin lähti touhusavut pihalle yhdestä Arctic F8 tuulettimesta kun alkuperäisessä tuulettimessa oli polariteetti juuri toisinpäin.

Myös voltit voi olla mitä sattuu, koska kaksipinniset tuulettimet ovat volttiohjautuvia jolloin virtalähde ei todellakaan syötä tuulettimelle täysiä voltteja kun virtalähteen lämpötila/rasitus on matala.
 
Okei, eli olisko vielä syytä kokeilla tuulettimen piuhaan askarrella tuo Omnijoin adapterisetti kiinni vai mitähän tuo meinaa :hmm:
 
Okei, eli olisko vielä syytä kokeilla tuulettimen piuhaan askarrella tuo Omnijoin adapterisetti kiinni vai mitähän tuo meinaa :hmm:
Selvitä että onko vikana käänteinen polariteetti (Noctuan adapterissa on sisäänrakennettu touhusavujen estäjä eli diodi) vai liian heikko käynnistys jännite.
Touhusavuista tunnistaisi helposti polariteetti ongelman, mutta Noctuan 2-pin adapterilla ei ole mahdollista saada savumerkkejä aikaan.

Eli ei auta muu kuin ottaa yleismittari kouraan ja mitata voltit mitä tulee liitännästä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.

Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?


Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?

Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.

Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.

IMG-20240508-WA0021.jpg
onko tuossa kiinan ropellissa +- samoin päin ja oikealla paikalla noctuaan verrattuna. Noctuan sivuilta näkee miten pinnit menee. What pin configuration do Noctua fans use?
 
Noniin jäi hiukan kesken tuon kiinan tuulettimen korvaaminen Noctualla, mutta siis Noctua NF-A4 ei inahdakaan kun tuuppasin sen vahvarin sisuksista löytvän äännekkään 40mm tuulettimen piuhoihin.

Alkuperäisessä on vaan punainen ja musta johto liittimeen, tarviiko jonkun adapterin vielä väliin vai mahtaako olla liian vähän jännitettä kuitenkin :hmm: Yleismittaria ei ole, pitää varmaan hommailla mutta ei ollut lähi Motonetissä saannilla.

Tuossa alkuperäinen johto ja Noctuan piuhoitus, meneekö jo heti pieleen jos 3 --> 2 kytkyä koittaa vaikkei RPM tarvikkaan vai tuossahan menee punainen ja musta just väärin päin?

Näyttökuva 2024-05-30 063135.jpg


What pin configuration do Noctua fans use? : Noctua Knowledge Centre
 
NH-D15 G2 tulossa. Suolainen hinta vaan. 150$ on todella paljon ilmajäähystä.

Mitä? 150 $ ilmajäähystä? Mitä ihmettä noctua kuvittelee?
Tuolla hinnalla saa jo 420 aio vesijäähyn, joka taatusti on parempi ja alle 40 € saa peerless assassinia joka on oikeasti hyvä jäähy. Tuon hinta pitäisi olla jotain 80 € jotta olisi kannattava, eikä missään tilanteessa yli 100 €.
 
Noctualla on erinomainen maine kestävyyden suhteen. Erinomainen asiakaspalvelu, jolloin niiden prosessorijäähyä voi kierrättää isältä pojalle. Ilman lisäkustannuksia.

Jos tuo Gen2 nyt on markkinoiden paras ilmajäähy niin sille on ostajakuntansa, osa ei halua AIO:a ja vain Noctua on kyllin hyvä omaan kokoonpanoon :)

Mutta mitään järkeähän tuossa ei ole ns bestbangforbuck-ajattelulla.

Aiemman D15 hinnalla sai melkein 4 kpl PA120, tuon hinnalla 5 kpl. Mutta eipä nuo muutkaan ns High-komponentit kulutuselektroniikassa tuolla ajattelutavalla ole missään mielessä järkeviä. :D Mutta ostajia niille löytyy silti.
 
Kun ensimmäinen (ja viimeinen) AIO hajosi niin palasin Noctuan leiriin tämän pienen harha-askeleen jälkeen, Noctuan hiljaisuus ja luotettavuus on ihan omassa luokassaan, ei taida olla toista valmistajaa jonka tuotteesta voi olla varma että se kestää pidempää kuin itse ja sitä tuetaan ilmaiseksi uusillekin alustoille. U12S vanhemmassa koneessa kiinni ja tässä nykyisessä D15S, kaapissa Lian Li Galahad 240 AIO yksi viallinen ja toinen valmistajalta saatu korjattu yksilö mutta riitti kertaalleen tuo kokeilu itselle.
NH-D15 G2 tulee ehdottomasti hommattua jos vain mahtuu nykyiseen kokoonpanoon ja jos ei mahdu niin seuraavan kokoonpanon kasaan sen ympärille, innolla odotan jos Noctua joskus tekisi yhteistyötä kotelo valmistajien kanssa niin saisi kotelonkin valmiiksi heidän tuulettimillaan.
 
Kai sitten parin vuoden tuotekehittelyn jälkeen julkaistaan $199 NH-D15 G2 chromax.black ...
 
  • Tykkää
Reactions: njs
Kai sitten parin vuoden tuotekehittelyn jälkeen julkaistaan $199 NH-D15 G2 chromax.black ...
Ei taida 2 vuotta riittää…
Jännä homma että muilla valmistajilla ei näytä tuottavan ongelmia julkaista eri värisiä tuulettimia :tdown:
 
Tuossa GN:n videolla noin 13:40 eteenpäin puhutaan tuosta mustasta, että target Q1 (2025 ilmeisesti kuitenkin), mutta Noctuan pikkutarkkuuden vuoksi se toki voi venähtää :whistling:
Muuten tuo video ja myös edellisvuoden video sisältää melko kattavasti asiaa, että miksi näiden pihalle saamisessa kestää, mutta tl;dr on, että haluavat tuotteiden kestävän jopa 10+ vuotta, niin muovin muoto muuttuu ajan myötä ja täten haluavat sitä mahdollisimman tehokkaasti eliminoida mm. materiaalivalinnoilla.
 
Gamers Nexuksen ja toisen computex videon mukaan pyöreä 140mm / NH-D15 G2 tulee tässä kuussa. Nelikulmainen perus 140mm tulee parin kuukautta myöhemmin ja musta 25/Q1.

Mutta nuo ovat kuitenkin evoluutiota eikä mitään mullistavaa varmaankaan tarvitse odottaa. Sitävastoin thermosiphon on erittäin mielenkiintoinen, debauer taisi muutama kuukausi sitten testata toisen tahon vastaavaa viritelmää.
 
Thermalright esitteli myös tulevia ilma jäähyjä tuolla computexissä. Uusia tuplatorneja mm. Royal preytor ja Royal preytor ultra. Ultra tähtää 45 usd hintaan. Hardware canucks kertoo Thermalrightin infonneen, että Royal preytor ultra malli päihittäisi TR phantom spirit evon jopa 4-6 C.

 
Onko kukaan täällä maalannut ilmajäähyä itse? Noctua NH-C14S olisi modattavana ja maalaisin valkoiseksi vain kaikki näkyvät pinnat, en siis ritilöiden väleistä. Ehkei jäähdytystehokaan merkittävästi heikkenisi, prossuna on 5800X3D.
 
Siisti idea
Tossa niin vähän näkyvää pintaa että tuskin teho laskee.
Ja jos laskee niin sitten jollain liuottimella puhtaaksi.
 
Thermalright esitteli myös tulevia ilma jäähyjä tuolla computexissä. Uusia tuplatorneja mm. Royal preytor ja Royal preytor ultra. Ultra tähtää 45 usd hintaan. Hardware canucks kertoo Thermalrightin infonneen, että Royal preytor ultra malli päihittäisi TR phantom spirit evon jopa 4-6 C.
Gamers Nexuksen videon mukaan tuo 4C ero oli jollain Intelin 300W kiukaalla.
 
Gamers Nexuksen videon mukaan tuo 4C ero oli jollain Intelin 300W kiukaalla.

4c erokin kuulostaa vähän isolta, mutta voihan se olla tottakin. Tuossa GN videossa ultrassa on 28mm paksu 130mm tuuletin, siitä saa eron ainakin, phantom spiritissä 120mm x 25mm tuuletin. Mitoilta ultra näyttäis myös jonkin verran kookkaammalta.
 
Onko kukaan täällä maalannut ilmajäähyä itse? Noctua NH-C14S olisi modattavana ja maalaisin valkoiseksi vain kaikki näkyvät pinnat, en siis ritilöiden väleistä. Ehkei jäähdytystehokaan merkittävästi heikkenisi, prossuna on 5800X3D.

Tässä ainakin:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 644
Viestejä
4 826 224
Jäsenet
78 125
Uusin jäsen
Seij768

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom