Ilmajäähdytys yleisthredi

Pitääkö tuo fancontrol sitten olla aina päällä taustalla ja startupissa?
Pitää olla käynnissä, jotta ohjaus toimii, mutta asetuksista sen saa käynnistymään automaattisesti koneen käynnistyessä ja minimoituna, joten kunhan säädöt saa kohdalleen, niin koko softan olemassa olon miltei unohtaa (välillä se käynnistyessään kysyy päivitetäänkö)

1743706218812.png

Ainakin aikaisemmin tuosta automaattisesta käynnistyksestä tuli joka kerta UAC-prompti mikä oli melko ärsyttävää. Itse suosin lopullisten säätöjen tekemistä biosista, koska se ei vaadi erillistä softaa. FanControl on ollut kyllä hyödyllinen testaamaan tuulettimien äänekkyyttä.

Ainakin aikaisemmin tuosta automaattisesta käynnistyksestä tuli joka kerta UAC-prompti mikä oli melko ärsyttävää. Itse suosin lopullisten säätöjen tekemistä biosista, koska se ei vaadi erillistä softaa. FanControl on ollut kyllä hyödyllinen testaamaan tuulettimien äänekkyyttä.
Viikko-pari sitten testailin FanControllia (uusimmalla versiolla). Kertaakaan bootatessa ei tullut UAC-kyselyä.

Tuossa tuli vaihdettua NF-A12x25 tilalle sen isoveli NF-A14x25 G2 takatuulettimeksi koteloon, on muuten melko miellyttävä ääniprofiili!

Sille luonnollisesti aito Noctua-sormisuoja, joka parantaa suorituskykyä testien mukaan ainakin 0,00001%. Pakko-ostos siis. 😁
1743851287628.webp

Lämmöissä ei ole sen suurempaa eroa, mutta eroa silti tuntuisi olevan sen pikkuveljeen verrattuna siinä, kuinka tehokkaasti lämmin ilma poistuu kotelosta (pelkkää Noctuaa Define R7-kotelossa.)

Mie säädän kotelotuulettimien nopeuden BIOS:ssa emolevyn lämpötilan mukaan. Kun näytönohjain on lämmittänyt koteloa tarpeeksi, kotelotuulettimet nostavat kierroslukemia äänettömästä äänelliseen, joka kuitenkin peittyy näytönojaimen metelin taakse.

ASUS BIOS antaisi valita lämmönlähteksi myös GPU:n, mutta en ole testannut sitä käytännössä. Eikä se olisikaan mielestäni kätevä, kun GPU:n lämpötila vaihtelee rajusti pelin aikana.

CPU-tuulettimen kierrosnopeus luonnollisesti seuraa CPU:n lämpötilaa, kunhan laittaa hidastusta ettei se reagoi lyhyisiin lämpöpiikkeihin.

ASUS BIOS antaisi valita lämmönlähteksi myös GPU:n, mutta en ole testannut sitä käytännössä. Eikä se olisikaan mielestäni kätevä, kun GPU:n lämpötila vaihtelee rajusti pelin aikana.
Tämähän kannattaa (ainakin omasta mielestä ja näin olen tehnytkin) säätää niin, että idlessä/kevyessä käytössä on kiinteä nopeus ja sitten rasituksessa kun GPU lämpötila nousee yli 50/60/70 tms. toinen kiinteä nopeus. Näin ei tuulettimet sahaa tarpeettomasti.

Tai sitten hankkii hyvin hengittävän kotelon laadukkailla kotelotuulettimilla ja ajaa niitä aina kiinteällä hiljaisella nopeudella. Itse tehnyt tuota jo pitkään ja ainoastaan prossujäähyn ja näyttiksen tuulettimet nostavat kierroksia rasituksessa. Tuulettimet pitävät työpöytäkäytössä vain hiljaista huminaa ja täydessä rasituksessa lämmöt on kurissa sekä melutaso yhä alhainen. Sivupaneelin poisto ei vaikuta lämpöihin yhtään.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 783
Jäsenet
77 096
Uusin jäsen
muahhahaaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom