Mulla on 13600KF niskassa Noctua NH-U12A Chromax Black. Vakio asetuksilla ajelen mitä Asus Prime Z790-A tarjos ja erinomaisesti riittää jäähdytys. Cinessä max lämmöt ollu 77 astetetta.Itse katsellut vähän järeämpää jäähyä Be Quiet! Dark Rock 4:n tilalle. Uutta i5-13600KF:ää piti alivoltittaa ihan tosissaan tuolla jäähyllä ja silti renderöidessä käy vähän kuumana. Valintaa rajoittaa se, että jäähyn pitää olla musta, enkä mielellään haluaisi sen tulevan muistien päälle.
Muutamia löytänyt:
Deepcool AK500
Scytche Mugen 5 Black Edition Rev C
Noctua NH-D15s
Guru3D tosin oli testannut kaikki ja erot olivat aika pieniä. Kun Be Quiet! ottaa takkiin lämmöissä, on se vastineeksi hiljaisin. Yllättävän hiljainen se on kyllä omassa käytössäkin, vaikka tuuletin saa pyöriä aika kovalla kuorman alla. Mietin, että onko sitä vain suoraan hankittava muistien päälle tulevaa kaksitornista jäähyä (Esim. uusi Thermalright tai Deepcool AK620) tai sitten kokeiltava LGA 1700 contact framea nykyisen jäähyn kanssa. Kotelon ilmanvaihto on jo hyvä.
Lämpötila:
Deepcool AK500 - 74 astetta
Scythe Mugen 5 - 74 astetta
Noctua NH-D15s - 75 astetta
Be Quiet! Dark Rock 4 - 77 astetta
Melutaso:
Deepcool AK500 - 32dBA
Scythe Mugen 5 - 33dBA
Noctua NH-D15s - 34dBA
Be Quiet! Dark Rock 4 - 31dBA
Varaa olis kotelon ja prossun tuuletusta lisätä mut ainakaan nyt ei vielä tartte, katotaan kesällä.
Kallishan tää on kyllä mut itse sain sopivaan hintaan vähän käytettynä.
Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri - io-tech.fi