madi
Tukijäsen
Selvä homma, täytynee siis ehkä suosiolla hankkia järeämpi jäähy valmiiksi.
Neljään kymppiin saa jo melkoisen järeää cooleria Saksasta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Selvä homma, täytynee siis ehkä suosiolla hankkia järeämpi jäähy valmiiksi.
Hiukan tutkin tuota cooleria, toihan on ihan loistava diili tuon tasoisesta vehkeestä.Neljään kymppiin saa jo melkoisen järeää cooleria Saksasta
Minkätasoinen päivitys tuo olisi, jos hankkisi tuon Thermalright HR-02 Macho Rev. B tilalle ? Eiköhän nykyään saa samalla hinnalla vähän parempaa tavaraa kuin kahdeksan vuotta sitten.Neljään kymppiin saa jo melkoisen järeää cooleria Saksasta
Minkätasoinen päivitys tuo olisi, jos hankkisi tuon Thermalright HR-02 Macho Rev. B tilalle ? Eiköhän nykyään saa samalla hinnalla vähän parempaa tavaraa kuin kahdeksan vuotta sitten.
Mulla on 13600KF niskassa Noctua NH-U12A Chromax Black. Vakio asetuksilla ajelen mitä Asus Prime Z790-A tarjos ja erinomaisesti riittää jäähdytys. Cinessä max lämmöt ollu 77 astetetta.Itse katsellut vähän järeämpää jäähyä Be Quiet! Dark Rock 4:n tilalle. Uutta i5-13600KF:ää piti alivoltittaa ihan tosissaan tuolla jäähyllä ja silti renderöidessä käy vähän kuumana. Valintaa rajoittaa se, että jäähyn pitää olla musta, enkä mielellään haluaisi sen tulevan muistien päälle.
Muutamia löytänyt:
Deepcool AK500
Scytche Mugen 5 Black Edition Rev C
Noctua NH-D15s
Guru3D tosin oli testannut kaikki ja erot olivat aika pieniä. Kun Be Quiet! ottaa takkiin lämmöissä, on se vastineeksi hiljaisin. Yllättävän hiljainen se on kyllä omassa käytössäkin, vaikka tuuletin saa pyöriä aika kovalla kuorman alla. Mietin, että onko sitä vain suoraan hankittava muistien päälle tulevaa kaksitornista jäähyä (Esim. uusi Thermalright tai Deepcool AK620) tai sitten kokeiltava LGA 1700 contact framea nykyisen jäähyn kanssa. Kotelon ilmanvaihto on jo hyvä.
Lämpötila:
Deepcool AK500 - 74 astetta
Scythe Mugen 5 - 74 astetta
Noctua NH-D15s - 75 astetta
Be Quiet! Dark Rock 4 - 77 astetta
Melutaso:
Deepcool AK500 - 32dBA
Scythe Mugen 5 - 33dBA
Noctua NH-D15s - 34dBA
Be Quiet! Dark Rock 4 - 31dBA
Tuo on juuri se jäähy, jonka ostaisin, jos budjetti olisi rajaton. Paikallisessa Powerissa on vielä pitkään kuumotellut hyllyssä yksi kappale. Pirun tyylikäs jäähy ja jäähdytystehon luulisi riittävänMulla on 13600KF niskassa Noctua NH-U12A Chromax Black. Vakio asetuksilla ajelen mitä Asus Prime Z790-A tarjos ja erinomaisesti riittää jäähdytys. Cinessä max lämmöt ollu 77 astetetta.
Varaa olis kotelon ja prossun tuuletusta lisätä mut ainakaan nyt ei vielä tartte, katotaan kesällä.
Kallishan tää on kyllä mut itse sain sopivaan hintaan vähän käytettynä.
Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri - io-tech.fi
Kyllä.Oliko PWM -tuulettimet niitä, joissa oli neljä johtoa sähkönsyötössä?
Noctuan roadmapissa ei ole koskaan ollu mainintaa RGB aikeista:Onko kellään tietoa, onko Noctualla aikomus tehdä tulevaisuudessa rgb-tuulettimia?
2 tuuletinta tulee. Silti aika hinnakkaat nähden arcticin p14 sarjaan.Mikä tekee oheisesta tuulettimesta noinkin hinnakkaan? Tuleeko paketissa useampi?
Muut on saanu tuohon koteloon mahtumaan tuon jäähyn lisäksi:NH-L12S ei mahdu kunnolla setuppiin. Tuuletin kun on alapuolella, niin tuuletin osuu io-pellin muovisuojukseen. Ja jos sen siirtää yläpuolelle, niin tuulettimen ja kotelon lasin väliin jää pari milliä rakoa. Mikä olisi sopivampi jäähy?
Kotelona raijintek ophion
Ehkä katsoit jo, mutta Be-quiet on merkannut SHADOW ROCK LP:n yhteensopivaksi.Msi meg z590i unify
Jos tuulettimia on enemmän kuin emolla lähtöjä, onnistuuko jollain lisäpalikalla ohjata niitä erikseen ihan kuin olisi erilliset lähdöt emolla? Tietysti Fractalin koteloissa on tuo tuuletinhubi, mutta niissä kuten myös haaroitinta käyttäen se ohjautuu kaikki yhtä aikaa mitä sen takana on.
Jos on olemassa joku laite, niin sellanen joka toimii myös linuksin puolella. Jos on laite, joka toimii itsenäisesti, niin onnistuu myös bootata windowssin puolelle kun jos sitä harvoin tarvitsee säätää.
Tarviiko kaikkia tuulettimia välttämättä ohjata erikseen? Luulisi että yleensä ei haittaa jos esim. etutuulettimet pyörii samalla vauhdilla. Paremminkin tän luulis olevan toivottu tilanne.
Ei kait. Mulla nykyisessä kotelossa on tilanne, että edessä kaksi 140 cm tuuletinta ja toinen on pysähdyksissä jos kotelon sisällä viileätä. Tietysti jos molemmat pyörisi, niin voisi pyöritellä niitä hiljempaa. Toisaalta sitten tulee vastaan miniminopeus.
Mut jos mahdollista, niin eihän sellanen hallinta haittaakaan ole jottan jokainen olisi säädettävissä erikseen. voihan ne siltikin säätää samaan nopeuteen.
Linuxista en tiedä mitään, mutta tuollainen tuli googlella eteenJos tuulettimia on enemmän kuin emolla lähtöjä, onnistuuko jollain lisäpalikalla ohjata niitä erikseen ihan kuin olisi erilliset lähdöt emolla? Tietysti Fractalin koteloissa on tuo tuuletinhubi, mutta niissä kuten myös haaroitinta käyttäen se ohjautuu kaikki yhtä aikaa mitä sen takana on.
Jos on olemassa joku laite, niin sellanen joka toimii myös linuksin puolella. Jos on laite, joka toimii itsenäisesti, niin onnistuu myös bootata windowssin puolelle kun jos sitä harvoin tarvitsee säätää.
Joo mut pointti oli ettei ehkä kannata investoida tuuletinohjaimeen. Mieluummin vaikka vaihtaa paremmat tuulettimet, jos ei sitä jo ole tehnyt. Minimikierroksilla laadukkaista tuulettimista ei juuri pitäisi ääntä lähteä.
Itse laitoin näitä täällä saadulla suosituksella ja olen tykännyt (vaikka emoni ei noita valoja hyvin osaakaan ohjata)Mikä olisi hyvä RGB-tuuletin, joka on hiljainen jne 140 cm kokoluokassa? Jossain luin että jotkut on valitelleet Corsairin olevan huonoja, mutta onko ne? Nyt on kaikki Noctuaa.
Mulle noi rgb-tuulettimet on ihan uusi juttu; toki mä oon niitä tietokoneissa nähnyt, mutta tuleeko niihin joku ohjain jolla niitä valoja ohjataan vai vaihtuuko ne randomisti tms.
Mikä olisi hyvä RGB-tuuletin, joka on hiljainen jne 140 cm kokoluokassa? Jossain luin että jotkut on valitelleet Corsairin olevan huonoja, mutta onko ne? Nyt on kaikki Noctuaa.
Mulle noi rgb-tuulettimet on ihan uusi juttu; toki mä oon niitä tietokoneissa nähnyt, mutta tuleeko niihin joku ohjain jolla niitä valoja ohjataan vai vaihtuuko ne randomisti tms.
Eiköhän ne vähän. Kuulostaa kovin vähältä jos sulla on vain yksi tuuletin. Mikäs tuollainen koppa on?Hmm... Tippuisikohan prossun ja näyttiksen lämmöt yhtään jos vaihdan Arctic P12 Silent -kotelotuulettimen PWM -ohjattuun versioon. Laittaisin sen tuhisemaan vaikka 1500 RPM nopeudella.
Legendaarisen hiljaisuuden koppa.Kuulostaa kovin vähältä jos sulla on vain yksi tuuletin. Mikäs tuollainen koppa on?
Kohtuu halpa testihän tuo on. Ainakin kuutioina ilmaa liikkuu huomattivasti enemmän.Legendaarisen hiljaisuuden koppa.
Itse vedin dremelillä sen kiintolevytelineen pois ja 140mm P14 tuuletin täysillä eteen, niin johan jäähtyi sisukset tuossakin kotelossa. Toki takana oli myös poistotuuletinLegendaarisen hiljaisuuden koppa.
No ei ole missään nimessä pois suljettu, lähinnä Arctic 280 onkin vaan saatavilla kun katsoin mutta ongelma on se paksuus. Sivuun sen saisi mutta joutuisi poraa ilmeisesti yhden videon perusteella reikiä tai kairaa koteloa että mahtuu kunnolla jos en väärin katsonut, jos siis sivuun laittaa puhaltaa ulos mikä on mielestäni tässä kohtaa fiksuinta.Tuntuisi, että mieluummin Noctualla jos ainut vaihtoehto on 240 mm AIO. Vaihtamalla lähinnä saisi näpertelyn riemua. 280-millinen parantaisi jäähdytystä vähän, onko poissuljettu koko?
Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoonNo ei ole missään nimessä pois suljettu, lähinnä Arctic 280 onkin vaan saatavilla kun katsoin mutta ongelma on se paksuus. Sivuun sen saisi mutta joutuisi poraa ilmeisesti yhden videon perusteella reikiä tai kairaa koteloa että mahtuu kunnolla jos en väärin katsonut, jos siis sivuun laittaa puhaltaa ulos mikä on mielestäni tässä kohtaa fiksuinta.
Ei toivoakaan, näytönohjain ja etu tuulettimien välissä 3mm..Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoon
Mahtuuko 280:nen eteen?
Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoon
Mahtuuko 280:nen eteen?
Intelit on vaan vakiona ylikellotettu maksimeihin. Säädät asetuksia ja saat cinebench-kulutusta tms alas kymmeniä watteja jollain 2-5% suorituskykymenetyksellä.Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?
Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.
Kannattaa ainakin tilata heti Thermalrightin Contact Frame. Moni on raportoinut selviä pudotuksia lämmöissä tuon asennuksen jälkeen. Myös idle-lämpöjen pitäisi tippua:Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?
Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.