Ihmiset tyhmenee

Miksi ÄO on sitten joskus edes noussut jos ainoa tekijä on ihonväri ja älyn perinnöllisyys, joka vieläpä laskee globaalia ÄO:ta tyhmempien suuremman lisääntymisen kautta. Onko Suomen stabiili valkoisuus alkanut jossakin kohtaa siis kasvattamaan ÄO:ta?

No näillä kavereilla ei löydy ikinä omalta tontilta ongelmia. Heh tuli muuten mieleen että olisi mahtavaa jos saataisiin eri Suomalaisten hallistuspuolueiden kannattajista sama ÄO aineisto, siinä sitä sitten olisikin selittämistä.
 
No näillä kavereilla ei löydy ikinä omalta tontilta ongelmia. Heh tuli muuten mieleen että olisi mahtavaa jos saataisiin eri Suomalaisten hallistuspuolueiden kannattajista sama ÄO aineisto, siinä sitä sitten olisikin selittämistä.

Eikö tämän puoluepoliittisen trollauksen voi tunkea vaikka sinne politiikkathreadiin?
 
Väestönkasvu on ollut voimakkaampaa Euroopassa sekä Amerikassa kunnes 1900-luvun lopulla johdon on ottanut afrikka ja lähi-itä? Kyllä se ympäristökin sekä ravinotaso ym. jonkin verran vaikuttaa, mutta se vaikutus on vähäistä verrattuna geeneihin.


Linkkasin tähän ketjuun sen Flynnin ilmiön, lue se. ÄO nousee, kun elintaso nousee. Näin käy myös nykyisissä kehittyvissä maissa.


Flynnin ilmiö tarkoittaa älykkyyttä mitattaessa esiintyvää pitkän aikavälin kehitystä, jossa tulosten keskiarvo väestötasolla nousee ajan myötä. Havainto on nimetty uusiseelantilaisen filosofin ja älykkyystutkijan James R. Flynnin mukaan.

Ilmiön selitysyrityksiä ovat olleet muun muassa pienempi perhekoko, tehokkaampi koulutus, ravinnon kehittyminen, elinympäristön monimutkaistuminen ja heteroosi eli alleelien sekoittumisen tuomat hyödyt yksilönkehityksessä. Havainto saattaa ihmetyttää varsinkin ihmisiä, jotka uskovat älykkyystestien mittaavan ihmisyksilön absoluuttista, muuttumatonta älykkyyttä, koska se tarkoittaisi, että uudet sukupolvet ovat aina aiempia älykkäämpiä. Flynn itse ei usko tähän.
 
Linkkasin tähän ketjuun sen Flynnin ilmiön, lue se. ÄO nousee, kun elintaso nousee. Näin käy myös nykyisissä kehittyvissä maissa.

Ainoastaan tiettyyn rajaan asti. Esim. jenkeissä ne mustat kärsii huonosta koulumenestyksestä vaikka tilastot on normalisoitu vanhempien elintason osalta ja aasialaiset porskuttaa kärjessä.
 
Ainoastaan tiettyyn rajaan asti. Esim. jenkeissä ne mustat kärsii huonosta koulumenestyksestä vaikka tilastot on normalisoitu vanhempien elintason osalta.

Onkos muiden vaikuttavien muuttujien osalta kuin elintason? Äläkä mutuile vaan pistä tiukkaa faktaa. Ei siinä, ettenkö uskoisi eroihin tuloksissa, mutta en tee niistä samaa tulkintaa kuin sinä (sinun tulkintasi lienee se, että mustat ovat tuomittuja olemaan ikuisesti matalammalla ÄO:lla kuin valkoiset).
 
Onkos muiden vaikuttavien muuttujien osalta kuin elintason? Äläkä mutuile vaan pistä tiukkaa faktaa. Ei siinä, ettenkö uskoisi eroihin tuloksissa, mutta en tee niistä samaa tulkintaa kuin sinä (sinun tulkintasi lienee se, että mustat ovat tuomittuja olemaan ikuisesti matalammalla ÄO:lla kuin valkoiset).

Ei tietenkään sen mahdollisen rasismin suhteen ole jota tarjotaan tähän syyksi.
 
Racial achievement gap in the United States - Wikipedia

Standardized test scores

White-African American gap



NAEP-longterm-Black-math-ss09-09.gif


NAEP-longterm-Black-math-ss09-13.gif
 
Aikamoista vaihtelua gapissa, mistähän johtuu. Näyttää siis pidemmällä välillä kavenneen gappi.
 
Kapenemisen aikavälillä selittää luultavasti osaksi mustien ja valkoisten sekottuminen keskenään.

No, mutta niinpä tietenkin. Missään nimessä emme voi vetää sitä johtopäätöstä, että mustilla keskimäärinen tulos olisi noussut parempien olosuhteiden ja mahdollisuuksien myötä :vihellys:
 
Ainoastaan tiettyyn rajaan asti. Esim. jenkeissä ne mustat kärsii huonosta koulumenestyksestä vaikka tilastot on normalisoitu vanhempien elintason osalta ja aasialaiset porskuttaa kärjessä.
Joo, tuo aasialainen koulusysteemi onkin sitten kiva. Rentoa ja mukavaa, ei paineita. Sillä tuotetaan iloisia ja henkisesti hyvinvoivia jäseniä yhteiskuntaan joka on muutenkin mukavan väljä ja vapaa.
 
Sitäpaitsi jos oletuksesi pitäisi paikkansa, pitäisi valkoisten tulosten laskea :dead:
Ei välttämättä, koska "sekoittuminen" vääristää uutta ja vanhaa aineistoa. Käsittääkseni amerikoissa on tapana tutkia mustia ja valkoisia sillä perusteella, että ihmiset itse rastittavat lomakkeeseen, ovatko he "black" vai "white".
 
Puhuin Pisatesteistä

Ei pisa ole käsittääkseni mikään älykkyystesti, vaan mittaa koulutehtävistä suoriutumista. Tietty tuohon suoriintumiseen vaikuttaa vahvasti ÄO.Mutta mikään oikotie onneen se ei ole,jos sitä ei kyetä valjastamaan noiden taitojen hankkimiseen, kuten yritin tuossa aikaisemmin ilmaista.Opetusmenetelmissä, yhteiskunnan toimintatavoissa/rakenteissa, tai ihmisen sosialisaatiosta vastaavissa prosesseissa on tapahtunut ilmeisesti joku virhe. Mamut (tai heidän älykkyysosamääränsä) eivät voi olla tuon romahduksen pääsyynä, kerta sama kyky on hävinnyt noiden intin mittausten mukaan kantiksilta (toki voivat olla osasyynä esim. opetuksen laadun heikkenemiseen yleisesti, mutta olen nähnyt tuon saman muutoksen myös oppilaissa, joiden luokassa ei ole yhtään mamuja)

Artikkelin mukaan tuloksissa on noin kymmenen vuoden viive, intin tulokset laskivat siis aikaisemmin. Voisiko osasyynä olla yksinkertaisesti se, että silloin tuon vajaataitoisen varusmies-ikäluokan mahdolliset lapset alkoivat tulemaan kouluikään?Eli pisalaiset olisivat osittain perineet sosiaalisesti tuon saamattomuuden vanhemmiltaan?

Edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut jos jonkun mielestä pakotin keskusteluun jotain aihetta, mutta kaikki tietää että tässä on kamalan tabu asia kyseessä ja sen takia ainakin omasta mielestä se on hyvin mielenkiintoinen keskusteluaihe. :smoke:

En ole rasse ja suhtaudun hyvin jyrkästi kaikennäköiseen ihmisten syrjimiseen.
 
Vielä tuosta score gapista. Mielenkiintoinen aihe.




-------------------------------------------------------------------

Why does the gap exist?

Stanford's Educational Opportunity Monitoring Project has dug deeply into available data, searching for what other factors beyond poverty might be influencing the black-white achievement gap.

Researcher Sean Reardon studied the multiple factors that contribute to the gap, using more than 200 million test scores from schools and districts across the country.

Reardon and his fellow researchers wanted to see which factors are most closely correlated with the achievement gap. They looked at two sets of factors that account for about three-fourths of the gap.

The first set has to do with a student's family resources, residential segregation and neighborhood factors.

The second set has to do with education policies and practices, including school segregation, disparities between schools and also within schools.

The figure below, from Reardon's research, depicts how they believe those factors interact.


Reardon, S.F., Kalogrides, D., & Shores, K. (2017). The Geography of Racial/Ethnic Test Score Gaps (CEPA Working Paper No.16-10). Retrieved from Stanford Center for Education Policy Analysis: http://cepa.stanford.edu/wp16-10

Though Reardon's research, the first to look at gaps nationwide, was not able to identify causal relationships, as in what actually causes the achievement gap. Instead, they found correlations, as in here are some factors that exist when we find achievement gaps.

They found clear links to parental income, but also parental education levels and school segregation.

Reardon told AL.com, "Achievement gaps are shaped by many factors, as we describe in the paper. Socioeconomic differences between white and black children play a role - since higher income students come from homes with more economic resources, live in better neighborhoods, and often have access to higher quality child care and preschool experiences."

"But," Reardon said, "segregation also plays a large role - in highly segregated school systems, where black children attend higher poverty schools than white children - achievement gaps are larger."

That concentration of poverty exacerbates the gap, Reardon said, "because high-poverty schools often have few resources, have a harder time attracting and retaining the most skilled teachers, and have a higher proportion of high-need children. All of these mean that children in high-poverty schools often have less access to rigorous and challenging curriculum."


Examining the achievement gap between white and black students in Alabama
 
Mielenkiintoista... onko nykyelämänmeno virikkeineen tehnyt keskittymisestä vaikeaa vai mistä romahdus johtuu? Tusinan työhaastatteluja tehneenä, en kyllä ihmettele tuloksia. Huiput tuntuvat olevan kovempia vuosi vuodelta ja massa tyhmenee.

Nyt.fi: Yksi kuva näyttää suomalaisten nuorten miesten osaamisen laskun, ja se on pysäyttävä – syitä ei tunneta
Talouspolitiikan arviointineuvoston vuoden 2017 raportista noukittu graafinen esitys kuvaa suomalaisten miesten p-koetuloksia armeijassa.

Tää on täysin nollatutkimus. Moni(minä mukaanluettuna) haistattaa vitut noille testeille ettei joudu tekemään mitään ylimääräistä.
 
Tää on täysin nollatutkimus. Moni(minä mukaanluettuna) haistattaa vitut noille testeille ettei joudu tekemään mitään ylimääräistä.

On. Liian pitkään tuolla ei surkealla palkalla kannata notkua. Manipuloitiin typerämpiä alikessuiksi, kun ei meinannut riittää vapaaehtoisia. Alokaskaudella muutenkin oli rasittavaa kuunnella noiden itsekehua kuinka niistä tulee upseeri. "No kun mun velikin oli"
Yksikin pieri siinä vieressä oikein urakalla. Kuitenkin sen verran herrasmies, että pahoitteli pierutautiaan, kun mässy aiheutti sitä.
 
On. Liian pitkään tuolla ei surkealla palkalla kannata notkua. Manipuloitiin typerämpiä alikessuiksi, kun ei meinannut riittää vapaaehtoisia. Alokaskaudella muutenkin oli rasittavaa kuunnella noiden itsekehua kuinka niistä tulee upseeri. "No kun mun velikin oli"
Yksikin pieri siinä vieressä oikein urakalla. Kuitenkin sen verran herrasmies, että pahoitteli pierutautiaan, kun mässy aiheutti sitä.
Jep. Ja akkoja ei edes testata joten ei tästä voida päätellä mitään naisten ja miesten kehityksen suhteesta. Ennenvanhaan oli vaan aivopestympää porukkaa joten vetivät noi testit täysillä läpi?
 
Ai lihominen? Enpä niin tiedä. Ainakin meidän firmassa ne R&D-aivot, tutkijat ja muut ammattilaiset ym. pomot ovat kunnon eturepuilla varustettuja, kun taas hoikat kuntoilijat hädin tuskin selviää siellä liukuhihnalla ja jokainen pieninkin onglma tuntuu olevan mahdoton ratkaista ilman esimiesten apua.

Ennen kuin edes aloitatte kieferöinnin läskeistä niin menkää johonkin muuhun ketjuun, jooko? Yksi sanoo liikaa rasvaa, toinen liian vähän ja kolmas huutaa väärää rasvaa. Todellinen piilevä motiivi on kuitenkin pillunkantotelineiden ulkonäkö :smoke:
BMI korreloi käänteisesti IQ:n kanssa, en mä läpiä päähäni huvikseen puhu.

The greater your weight, the lower your IQ, say scientists
Is Obesity Associated With a Decline in Intelligence Quotient During the First Half of the Life Course?

Ehkä lihavuus ei välttämättä suoraan tyhmennä, ja ehkä tyhmyys enemmänkin lihottaa. Mutta uskoisin, että tässä on myös epäsuoraa kausaliteettia olemassa.

Tämän tutkimuksen mukaan sekä erittäin alhaiset että erittäin korkeat testosteronitasot tyhmentää, ja paras älykkyys saavutetaan keskitason testosteronitasoilla: Testosterone and nonverbal intelligence in right-handed men with successful and unsuccessful educational levels. - PubMed - NCBI

Ja tässä taas todetaan, että lihavuus pienentää testosteronitasoja: Obesity is strongly linked to low testosterone levels in men - Nebido - Testosterone Undecanoate

Eli mitä tästä kaikesta voidaan johtaa? Siitä voidaan johtaa se, että kun ihmiset lihoaa, laskee testosteronitasot, jotka puolestaan on yhteydessä alentuneeseen älykkyyteen kun laskevat liian alhaisiksi.

Varmaan lihavuuden ja älykkyyden välillä on muutakin yhteyttä, mutta tässä yksi mahdollinen...
 
Itse ainakin tiedän, että osa pistää nuo armeijan p-kauden testit ihan läskiksi, kun niiden vaikutus johtajakoulutukseen passittamisessa tiedetään. Sitten kun samalla armeijan johtajakoulutuksen arvostus nuorten keskuudessa on ollut jo pitkään laskussa, samoin kuin kunnioitus auktoriteetteja kohtaan, niin mitähän näistä kaikista yhdessä seuraisikaan...

Menkää nyt joku ja kertokaa noille...
Tää on täysin nollatutkimus. Moni(minä mukaanluettuna) haistattaa vitut noille testeille ettei joudu tekemään mitään ylimääräistä.
En menisi väittämään nollatutkimukseksi. Tuossa on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen aineisto. Raportin mukaan tahallinen tulosten vääristely on otettu huomioon painottamalla p-koetuloksia peruskoulun loppuarvosanoilla, mutta silloinkaan trendit eivät paljoa muuttuneet alkup. aineistosta (kts. katkoviivat kuvassa). Ja miksi visuospatiaalisen testin tulokset ovat niin hyviä verrattuna kahteen muuhun testiin ts. miksi niitäkin ei tarkoituksella ole vedetty läskiksi?
 
Jep. Ja akkoja ei edes testata joten ei tästä voida päätellä mitään naisten ja miesten kehityksen suhteesta. Ennenvanhaan oli vaan aivopestympää porukkaa joten vetivät noi testit täysillä läpi?

No esim. hyvästä ampumatuloksesta sai 3 KL:ää joskus silloin 70-luvulla ja kaikki kolme prenikkaa jaossa, mutta ei enää tasapäistämisaikoina, että yksi KL maksimissaan.
Ilmankos minä ampuilin kahvilipusta muiden tauluu..

Myöskin silloin 70-80-luvulla armeijasta sai lisäpisteitä kouluun. Hyötyä oli paljon enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
En menisi väittämään nollatutkimukseksi. Tuossa on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen aineisto. Raportin mukaan tahallinen tulosten vääristely on otettu huomioon painottamalla p-koetuloksia peruskoulun loppuarvosanoilla, mutta silloinkaan trendit eivät paljoa muuttuneet alkup. aineistosta (kts. katkoviivat kuvassa). Ja miksi visuospatiaalisen testin tulokset ovat niin hyviä verrattuna kahteen muuhun testiin ts. miksi niitäkin ei tarkoituksella ole vedetty läskiksi?
Okei ei ehkä nollatutkimus mutta tässä ei kyllä nähdäkseni todistettu mitään miesten kyvyistä. Miten on todettu just toi jengin motivaatio noihin aikojen saatossa jne? Peruskoulun loppuarvosanat tippuneet?
 
Okei ei ehkä nollatutkimus mutta tässä ei kyllä nähdäkseni todistettu mitään miesten kyvyistä. Miten on todettu just toi jengin motivaatio noihin aikojen saatossa jne? Peruskoulun loppuarvosanat tippuneet?

No aika vahvasti tuntuu korreloivan muualla esitettyjen kanssa, etenkin tämä kielellisen osaamisen romahdus.
 
Etenkin suhteessa naisiin. Jos selitys on maahanmuuttajat tai niiden lapset niin naispuolisilla ei vaikuttaisi samaa vaikutusta olevan.
Koulumaailman naisistuminen on varmasti yksi tekijä. Peruskoulutus kyllä korreloi kaiken maailman pällitestien tulosten kanssa.
Jospa lukisit ensin ketjun ja kyselisit vasta sitten, niin ei tule toistoa.
Viestini oli vastaus jurppiille
 
Koulumaailman naisistuminen on varmasti yksi tekijä. Peruskoulutus kyllä korreloi kaiken maailman pällitestien tulosten kanssa.

Mutta mikä on se, mitä se "naisistuminen" koulumaailmassa aiheuttaa? Sitähän tässä yritetään selvitää. Valtaosa opettajista oli naisia jo 80-luvulla. Miehiä taisi itselleni osua lähinnä liikuntaan ja tekniseen työhön sekä lukion matematiikkaan ja biologiaan.
 
Mutta mikä on se, mitä se "naisistuminen" koulumaailmassa aiheuttaa? Sitähän tässä yritetään selvitää. Valtaosa opettajista oli naisia jo 80-luvulla. Miehiä taisi itselleni osua lähinnä liikuntaan ja tekniseen työhön sekä lukion matematiikkaan ja biologiaan.

Naisopettajat aiheuttaa mahdollisesti kurin ja auktoriteetin puutetta. Tästä on kai teorioita että poikalapset on hyvin hierarkkisia ja vaativat sitä että opettajalla on auktoriteettiä. Nyt kun itse muistelen kouluaikoja niin miesopettajilla kyllä oli aika eri luokan kuri tunneilla ja enemmän auktoriteettia. Naisopettajat joutui sitten enemmän huutamaan että turvat tukkoon, jota toteltiin vaihtelevalla menestyksellä. Itse tuli parhaiten opittua miesopettajien johdolla.

Jos se meno on tuosta paljon pahentunut, kun nykyajan lapset on mitä on, niin minusta se syyllinen ilmiöön on aika selkeästi tuossa suunnassa.

 
Viimeksi muokattu:
Mutta mikä on se, mitä se "naisistuminen" koulumaailmassa aiheuttaa? Sitähän tässä yritetään selvitää. Valtaosa opettajista oli naisia jo 80-luvulla. Miehiä taisi itselleni osua lähinnä liikuntaan ja tekniseen työhön sekä lukion matematiikkaan ja biologiaan.
Siis toi asiahan on havainnoitu jo aikoja sitten. Että pojat rupes kärsimään ja tytöt menestymään koulussa. On mm havaittu että opettajat antaa tytöille helpommin parmpia arvosanoja.
 
Siis toi asiahan on havainnoitu jo aikoja sitten. Että pojat rupes kärsimään ja tytöt menestymään koulussa. On mm havaittu että opettajat antaa tytöille helpommin parmpia arvosanoja.

Tilanne tuskin on paljoa voinut muuttua 80-luvusta. Kuten sanoin, ei miesopettajia silloinkaan juuri ollut. Ja lisäksi, tässä puhutaan nyt osaamisesta, ei arvosanoista. Etkö ihan oikeasti voisi lukea, mitä tässä on jo keskusteltu?
 
Joo, tuo aasialainen koulusysteemi onkin sitten kiva. Rentoa ja mukavaa, ei paineita. Sillä tuotetaan iloisia ja henkisesti hyvinvoivia jäseniä yhteiskuntaan joka on muutenkin mukavan väljä ja vapaa.
Kuka sanoi että elämän pitää olla tuossa iässä kivaa :bored: Se on kuule vakava asia pystyvätkö pienemmät ikäluokat pitämään eläkejärjestelmäksi kutsutun ponzihuijauksen pystyssä kunnes meistä on aika jättänyt :vihellys:

Osa ongelmasta saattaa tulla ihan jo rajoitetusta etenemistahdista jotta se äo<90 Jari-Petteri pysyy joten kuten mukana sen sijaan että olisi asiansa osaavan opettajan kanssa ryhmässä omantasoistensa kanssa joka osaa pitää nämä kurissa. Aika paljon motivaatio-ongelmia perusopetuksen puolella tulee ihan tylsistymisestä. Omalla luokalla oli ainakin näitä joiden ei annettu vaihtaa ryhmää ettei luokan keskiarvo laskisi. Mikäs siinä 2/3 päivästä kattoon sylkiessä, tuli varmasti kaikki mahdollinen niistä vuosista irti :beye:
 
Tilanne tuskin on paljoa voinut muuttua 80-luvusta. Kuten sanoin, ei miesopettajia silloinkaan juuri ollut. Ja lisäksi, tässä puhutaan nyt osaamisesta, ei arvosanoista. Etkö ihan oikeasti voisi lukea, mitä tässä on jo keskusteltu?

On se muuttunut kun mieskiintiöt juuri poistettiin 80-luvun lopussa.


Opetusneuvos palauttaisi opettajakoulutuksen mieskiintiöt – "Kentällä on aikamoinen pula miesopettajista"

"
Luokanopettajuus oli Matti Sippolan haaveammatti. 1980-luvulla, kun hän valmistui opettajaksi, opettajainkoulutuksessa oli vielä käytössä mieskiintiöt. Noin 2/3 opettajaopiskelijoista oli naisia, 1/3 miehiä. Kiintiöt poistettiin 1989.

– Sen jälkeen miesten määrä on romahtanut aika tavalla. Kentällä on aikamoinen pula miesluokanopettajista ja voisi sanoa, että joillakin suunnilla alkaa jo olla katastrofi."

Jyväskylässä hyllytetty väitöskirja kelpasi Tampereelle - Jyväskylän Ylioppilaslehti

Poiminta väikkäristä

"1990-luvulla miesten määrä laski kiintiöiden takaamasta 40 %:n osuudesta noin 20 %:iin. Tendenssi huolestutti silloista opetusministeriä Olli-Pekka Heinosta jo siinä määrin, että hän ehdotti alkukesästä 1996 sukupuolikiintiöiden palauttamista niihin opettajankoulutusohjelmiin, jossa toinen sukupuoli (mies) on jäämässä selväksi vähemmistöksi. Kasvatustieteiden tiedekunnissa ministerin näkemykseen ei lämmetty vaan sukupuoliongelmaa haluttiin ratkaista valintakoemenettelyin; sekä sisällöllisin että rakenteellisen ratkaisuin."
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se ole ihan vaan että vaatimustaso on vedetty kouluissa niin alas että se nyt sitten isolla skaalalla tarkoittaa sitä käyrät laskee. En usko, että esim. nykyajan Jonnet ja Mohammadit pänttää mitään Ruotsin kielen sanoja sanakoetta varten kuten itse aikoinaan. Tai pänttää ylipäänsä yhtään mitään. Hyvähän se on teeskennellä että kaiken voi katsoa Googlesta, mutta jossain kohtaa pitäisi luoda jotain pohjaa sille että aivoja olisi joskus edes hieman rasitettu.
 
Naiset ovat luonnostaan auktoriteetteja vähemmän vastustavia osin biologisista ja osin kasvatuksellisista syistä johtuen. Näkisin että syy poikien tai yleisesti nuorison
älykkyyden laskuun liittyy jatkuvaan tietotulvaan jonka takia ei pystytä enää keskittymään yhteen asiaan tarpeeksi syvällisesti. Osasyitä myös oikeanlaisen liikunnan puute ja kirjojen lukemisen väheneminen. Nämä erityisesti pojilla nuoremmassa ikäluokassa.
 
Kuka sanoi että elämän pitää olla tuossa iässä kivaa :bored: Se on kuule vakava asia pystyvätkö pienemmät ikäluokat pitämään eläkejärjestelmäksi kutsutun ponzihuijauksen pystyssä kunnes meistä on aika jättänyt :vihellys:

Osa ongelmasta saattaa tulla ihan jo rajoitetusta etenemistahdista jotta se äo<90 Jari-Petteri pysyy joten kuten mukana sen sijaan että olisi asiansa osaavan opettajan kanssa ryhmässä omantasoistensa kanssa joka osaa pitää nämä kurissa. Aika paljon motivaatio-ongelmia perusopetuksen puolella tulee ihan tylsistymisestä. Omalla luokalla oli ainakin näitä joiden ei annettu vaihtaa ryhmää ettei luokan keskiarvo laskisi. Mikäs siinä 2/3 päivästä kattoon sylkiessä, tuli varmasti kaikki mahdollinen niistä vuosista irti :beye:
Aasiassa on hieman eri eläkesysteemi.

Mutta sinun mielestäsi koulusysteemissä ei ole mitään vikaa vaikka tulee vastaan tapauksia että nuori tekee itsemurhan kun ei ole tullut kelpuutetuksi haluamaansa koulutuspaikkaan ja pettää näin perheen ja sukulaisten odotukset? Lisäksi siitä seurauksena on myös NEET nuoria jotka on sulkeutuneet omaan huoneeseensa tai elää muuten eristyksissä yhteiskunnasta. Puhumattakaan siitä kuinka yleistä ja vakavaa kiusaaminen on aasialaisissa kouluissa, sekin on johtanut siellä itsemurhiin eikä kyse todellakaan ole mistään harvinaisesta ilmiöstä.

Niin, ja nyt viittasin niihin aasian kouluihin koska niistä puhuin tuossa aikaisemmassakin viestissä, Näitä käytäntöjä ei onneksi suomessa ole eikä niitä pitäisi sieltä tuodakkaan.
 
Tilanne tuskin on paljoa voinut muuttua 80-luvusta. Kuten sanoin, ei miesopettajia silloinkaan juuri ollut. Ja lisäksi, tässä puhutaan nyt osaamisesta, ei arvosanoista. Etkö ihan oikeasti voisi lukea, mitä tässä on jo keskusteltu?
Siis noi tilanteet on muuttuneet paljon 80-luvusta. Ja osaamisen laskiessa arvosanat on mukautuneet. Kaivan pari artikkelia aiheesta myöhemmin :tup:
 
Aasiassa on hieman eri eläkesysteemi.

Mutta sinun mielestäsi koulusysteemissä ei ole mitään vikaa vaikka tulee vastaan tapauksia että nuori tekee itsemurhan kun ei ole tullut kelpuutetuksi haluamaansa koulutuspaikkaan ja pettää näin perheen ja sukulaisten odotukset? Lisäksi siitä seurauksena on myös NEET nuoria jotka on sulkeutuneet omaan huoneeseensa tai elää muuten eristyksissä yhteiskunnasta. Puhumattakaan siitä kuinka yleistä ja vakavaa kiusaaminen on aasialaisissa kouluissa, sekin on johtanut siellä itsemurhiin eikä kyse todellakaan ole mistään harvinaisesta ilmiöstä.

Niin, ja nyt viittasin niihin aasian kouluihin koska niistä puhuin tuossa aikaisemmassakin viestissä, Näitä käytäntöjä ei onneksi suomessa ole eikä niitä pitäisi sieltä tuodakkaan.
Kylmä tosiasia on että ikäluokat pienenee eikä maahanmuuton nykylaadulla siitä laskevia eläkemaksuja kuitata kuin tuottavuutta per nokka kasvattamalla. Tapahtuu joko itkemällä tai päällään seisomalla tulokset on saatava paremmaksi, etenkin kun eläkemaksut on jo nyt yli kipurajan. Nykytrendit ei lupaa että tuottavuus nousisi per naama etenkään kun nuorison laatu tasaisesti heikkenee.
 
The most probable reason for the declines in IQs that have now been recorded in a number of countries is the presence of dysgenic fertility, i.e. the negative association between intelligence and numbers of children that has been reported in Sweden (Nystrom, Bygren, & Vining, 1991), Denmark (Nyborg, 2012), Finland (Dutton, 2012) and a number of other countries reviewed in Lynn (2011).
Dutton, E. & Lynn, R., A negative Flynn effect in Finland, 1997–2009

tl;dr: Tyhmät sikiää tehokkaammin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 289
Viestejä
4 534 193
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom