Ihmiset tyhmenee

Jaa luulette että kalexia ja pumpumia kaikki vapaa-aika ei muka näkyisi jossain?
 
Ihan pakko vielä kirjoittaa koko älykkyyden käsitteestä. Älykkyyttä on montaa sorttia. Toiset voi olla matemaattisesti lahjakkaita, mutta sosiaaliset tilanteet tuottaa tuskaa. Toiset on hyviä käsistään ja pystyy korjaamaan/ tekemään vaativiakin asioita, vaikkei välttämättä kykenisi selittämään miten koko homman tekee. Toisten "älykkyys" on pitkälti sitä että he muistavat asioita hyvin. Toiset on sosiaalisesti älykkäitä. Niitä älykkyyden osa-alueita on hyvin paljon ja erilaisia. Aika harva itseään älykkäänä pitävä osaa kuitenkaan joka osa-alueella loistaa. Varsinkin omien asioiden/ tekojen objektiivinen tarkkailu ja sen myötä kehittyminen tuntuu sakkaavan "älykkäilläkin" ihmisillä. ÄO-testit antaa aika suppean kuvan siitä millaista älykkyyttä kenessäkin on. Myös lähtökohdat vaikuttaa kovin paljon. Jos olet elänyt koko elämäsi jossain aavikolla, niin ÄO voi olla hyvinkin heikko, mutta sitä voi pärjätä siinä ympäristössä hyvin. Jokainen voi miettiä miten käy keskiverto mensan jäsenelle samassa ympäristössä ilman mitään opastusta.
 
En tiedä kirjoitanko nyt ihan hölynpölyä, korjatkaa te jotka tiedätte paremmin. Mutta onko kouluopetus (peruskoulu erityisesti) muuttunut voimakkaasti siihen suuntaan, että asioita ei tarvitse enää itse kirjoittaa paperille, vaan tehtävät tehdään tietokoneella? Siis esimerkiksi matematiikassa. Kirjoittavatko ja laskevatko oppilaat käsin, vai tehdäänkö suuri/merkittävä osa laskutehtävistä koneella?


Kun miettii omia aikoja koulussa (joista kieltämättä on pitkä aika), niin tehokkain tapa oppia laskemaan oli väkertää niitä kaavoja suuntaan ja toiseen niin pitkään, että homma iskostui tajuntaan. Sama juttu toki vielä pidemmälläkin opinnoissa.
 
Käppyrästä näkee, ettei visuaalis-tilallinen hahmotus seuraa laskevaa kokonaisuutta; matemaattinen kyky notkahti, mutta on jälleen nousussa; verbaaliset kyvyt kyntävät yhä syvemmälle.

Sanoisin, ettei materiaali ole aineksen osalta muuttunut, kaikki ovat saaneet riittävästi ravintoa kehittyäkseen. Peruskoulu/lukio-tason matemaattisten aineiden opetuksessa oli suppeneva trendi omina aikoinani, mutta ilmeisesti asia on muuttumassa paremmaksi. Matematiikassa kun harjoitus on niin tärkeää. Verbaaliset kyvyt ovat liitoksissa lukemiseen, varsinkin rikkaamman sanaston kautta. Ja kirjojen suosio viihteenä on vain laskenut laskemistaan. Jokerina voisi sanoa, että Aku Ankka-lehti aikoinaan panosti hyvään ja rikkaaseen käännöstyöhön, sen vaikutusta lasten kielelliseen kehitykseen voisi miettiä.

tl;dr: Lukekaa kirjoja, pässit.
 
Ei tuolle haluta mitään tehdä, kun ensisijaisena tavoitteena on olla hyvä ja suuri tekniikan foorumi eikä mikään neutraali asiakeskustelufoorumi. Täällä tyhmenevät yksinäiset pojat elää internet-todellisuuttaan, sopeudu siihen.

Neutraalilla asiakeskustelufoorumilla ne epäkorrektit asiat kuten maahanmuuton negatiiviset puolet sensuroitaisiin. Joopajoo. :rofl:
 
Tuntuu että nykyään perinteisiä koulutusta vaativia ammatteja ei pidetä kovin kiinnostavina. Nuoret haluavat urheilijoiksi, muusikoiksi, some-ilmiöiksi tai jopa e-urheilijoiksi mieluummin kuin insinööreiksi ja tutkijoiksi. Lähde: Mutu. Tuo voi sitten näkyä siinä yläasteen motivaatiossa päästä lukioon ja vastaavasti lukion tuloksissa jotka vaikuttavat yliopistoon tai AMK:hon pääsyyn. Toisaalta omalla kohdallani nykysuomen palkka-"tasa-arvo" johtaa siihen että vähänkään parempituloisia koulutettuja tunnutaan katsovan aika kieroon. Ja hauskaa on että korkeammin koulutetuilla tuntuu muiden silmissä olevan loistavat palkat ja todellisuus voi olla jotain muuta.
 
Verbaaliset kyvyt ovat liitoksissa lukemiseen, varsinkin rikkaamman sanaston kautta. Ja kirjojen suosio viihteenä on vain laskenut laskemistaan. Jokerina voisi sanoa, että Aku Ankka-lehti aikoinaan panosti hyvään ja rikkaaseen käännöstyöhön, sen vaikutusta lasten kielelliseen kehitykseen voisi miettiä.

tl;dr: Lukekaa kirjoja, pässit.


Tässä on hyvä pointti. Lukeminen vaatii myös keskittymiskykyä, onkohan sekin huonontunut nykymenossa?
 
Nyt alkaa olemaan toisen polven mamuja. Ensimmäinen somalialaisaalto tuli Suomeen jo 1990-luvulla. Nyt sen tyhmenemisen vauhdin pitäisi kiihtyä jos maahanmuutto on merkittävä syy.

On taidettu useammassakin tutkimuksessa osoittaa että lähtökohdilla ei ole merkitystä älykkyyteen, jos tietyissä kehitysvaiheissa saa tarpeeksi oikeanlaista stimulointia. Eli ihan sama mikä isän ÄO on, kunhan lapsi saa tarpeeksi oikeita virikkeitä ja mahdollisuuden kouluttautua jne.
 
On taidettu useammassakin tutkimuksessa osoittaa että lähtökohdilla ei ole merkitystä älykkyyteen, jos tietyissä kehitysvaiheissa saa tarpeeksi oikeanlaista stimulointia. Eli ihan sama mikä isän ÄO on, kunhan lapsi saa tarpeeksi oikeita virikkeitä ja mahdollisuuden kouluttautua jne.

Ei tätä kyllä ole yhdessäkään tutkimuksessa osoitettu. USA:ssa asiaa on tutkittu paljonkin ja se älykkyysero esim. mustien ja valkoisten välillä näkyy ihan myös samanlaisilla taustoilla olevilla. Tähän on sitten tarjottu rasismia syyksi jne.

Älykkyys on voimakkaasti periytyvää. Se myönnetään lähes joka tutkimuksessa.

Perinnöllinen ominaisuus – Wikipedia

"Esimerkiksi älykkyyden eroista selittyy geeneillä lapsuudessa 45% ja aikuisuudessa 75%.[3][4] Yli sadan kaksos- ja adoptiotutkimuksen yhteenvedon mukaan aggressiivisuudesta 44 % ja rikollisuudesta 75 % selittyy perimällä. Väkivaltaisilla ihmisillä on yleensä pienet aivojen etuotsalohkot, jotka hillitsevät impulsseja ja vastaavat päätöksenteosta."


Pienistä aivojen otsalohkoista ja eräästä ihmisryhmästä voisi vaikka mitä teorisoida mutta sitä ei kannata lähteä miettimään ääneen. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Ei tätä kyllä ole yhdessäkään tutkimuksessa osoitettu. USA:ssa asiaa on tutkittu paljonkin ja se älykkyysero esim. mustien ja valkoisten välillä näkyy ihan myös samanlaisilla taustoilla olevilla. Tähän on sitten tarjottu rasismia syyksi jne.

Älykkyys on voimakkaasti periytyvää. Se myönnetään lähes joka tutkimuksessa.


Kyllähän tuossa sun linkkaamassa jutussakin mainitaan, että maahanmuuttajat ovat hyötyneet suomalaisesta koulusta. Parempi opetus, niin saadaan parempia tuloksia testeissä.

Eli vaikka älykkyys periytyy, sen mittaria eli älykkyysosamäärää eli testitulosta voidaan parantaa.
 
Sen mitä itse olen lukenut vaikutuksista, niin kyllä se kouluissakin näkyi. Esim. vuonna -93 ei ollut niin hyvät resurssit kuin vaikkapa vuonna -85. Terveydenhuollosta ja henkilöstössä säästettiin. Pakkohan sen on jossain näkyä.

Ei niinkään lamasta johtuen mutta onhan koulussa varmasti tapahtunut iso muutos kurin suhteen.
Aikaisemmin ei opettajalle sanottu vastaan vaan oltiin hiljaa ja opiskeltiin, kun opettaja niin käski mutta mitä lähemmäs nykypäivää tullaan niin sitä vähemmän kuria koulussa on ja se varmasti näkyy.
 
Mitkään somalien älykkyysosamäärät eivät kuulu tähän ketjuun, johan tuo kuvakin osoittaa, että itse äo ei ole laskenut mihinkään. Sen sijaan suoritukset, missä sitä älykkyyttä pitäisi johonkin soveltaa (siis kauemmin kuin 30 sekuntia, joka kuluu matriisin seuraavan kuvan päättelyyn) ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Eli toisinsanoen keskittymiskyky, itsekuri, ympäristön paine vaatia onnistuneita suorituksia yms. ovat kadonneet.
 
Mitkään somalien älykkyysosamäärät eivät kuulu tähän ketjuun, johan tuo kuvakin osoittaa, että itse äo ei ole laskenut mihinkään. Sen sijaan suoritukset, missä sitä älykkyyttä pitäisi johonkin soveltaa (siis kauemmin kuin 30 sekuntia, joka kuluu matriisin seuraavan kuvan päättelyyn) ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Eli toisinsanoen keskittymiskyky, itsekuri, ympäristön paine vaatia onnistuneita suorituksia yms. ovat kadonneet.

Mikä kuva osoittaa että älykkyys ei ole laskenut? Threadin otsikko on kyllä ihan "ihmiset tyhmenee".

Kyseessä näyttäisi olevan maailmanlaajuinen tai suurinta osaa väestöstä koskettava trendi.

Why are IQ's Dropping On A WorldWide basis | HuffPost

Are we becoming more STUPID? IQ scores are decreasing | Daily Mail Online

IQ-pic-1.png
 
Kyllä on Suomessa ollut kovin älykkäitä ihmisiä kautta aikain jos pisatulokset on pelkästään perinnöllisyydestä kiinni. Täällähän ne korkeakulttuurit kehittyi ja keksittiin kirjoitus, matematiikka sekä höyrykone. Onneksi on myös harjoitettu sukurutsausta tarpeeksi ettei tyhmentävät geenit ole päässeet pilaamaan väestöä. Vai miten se nyt meni?
Samalla logiikalla voisi laittaa nerojen lapset pimeään koppiin ja olettaa että niistä kasvaa neroja myös? Voidaanko aivan yksiselitteisesti sulkea pois perheen tms vaikuttavan porukan "kulttuurin" vaikutus ja syyttää pelkästään geenejä?
Ympäristö ja opetus vaikuttaa hyvin paljon loogisen ajattelun kehittymiseen. Samoin ihan oma asennoituminen ylipäätään mihinkään. Toiset ei yksinkertaisesti edes halua kehittyä ja jotkut tekee siitä päässään liian vaikeaa.
Jos et osaa lukea, niin kehittyminen voi olla yllättävän vaikeaa. Jos osaat lukea, mutta sinulla ei ole mitään luettavaa, niin usein kehitys tyssää siihenkin. Jos osaat lukea ja sinulla on luettavaa, mutta käytät aikasi pelkkiin räiskintäpeleihin, niin hankalaa siinä on kehittyä matemaattisesti tai kielellisesti.
 
Ei niinkään lamasta johtuen mutta onhan koulussa varmasti tapahtunut iso muutos kurin suhteen.
Aikaisemmin ei opettajalle sanottu vastaan vaan oltiin hiljaa ja opiskeltiin, kun opettaja niin käski mutta mitä lähemmäs nykypäivää tullaan niin sitä vähemmän kuria koulussa on ja se varmasti näkyy.

Joo mutta se aika loppui jo ennen 80-lukua.
 
Matematiikkaa on varmasti saatu ulkoistettua jo merkittävästi tietokoneille jolloin käyttäjän täytyy vain osata muodostaa laskutoimitus, kun vastaus saadaan sitten automaattisesti. Varmaan laskinten käyttö on yleistynyt merkittävästi tuolta 1990-luvulta jo peruskoulussa ja mekaanisten laskutoimitusten teko paperille vähenee jatkuvasti. Samalla todennäköisesti lukeminen on vaihtunut mobiilipeleihin suurelta osin, ei pelkästään kouluissa vaan myös vapaa-aikana. Nykyään on helpompaa kuluttaa aikaansa käyttämättä aivokapasiteettiä samalla tavalla kuin ennen, mikä varmasti näkyy näissä tuloksissa. En itse usko tuohon, että ihonvärillä on lähtökohtaisesti mitään vaikutusta testituloksiin. Todennäköisesti kulttuurin muokkaantuminen eri taustojen perheissä kestää pidempään kuin yhden tai kaksi sukupolvea.
 
Threadin otsikko on kyllä "ihmiset tyhmenee".

Kyseessä näyttäisi olevan maailmanlaajuinen trendi.

Why are IQ's Dropping On A WorldWide basis | HuffPost

Artikkeli linkkaa suomalaisten varusmiesten P-kokeiden tuloksiin, jossa itse älykkyysosamäärä näyttäisi olevan nousussa. Lisäksi aloittaja puhuu työhaastatteluista. Somalien äo ei voi olla vastuussa kyseisen kokeen tulosten laskusta, koska
a) tuo ominaisuus ei ole testien mukaan laskenut mihinkään
b)armeijan älykkyystesti tai työhaastattelu eivät ole tilanteita, missä somaleilla yleensä olisi kovinkaan vahva miehitys.
 
Artikkeli linkkaa suomalaisten varusmiesten P-kokeiden tuloksiin, jossa itse älykkyysosamäärä näyttäisi olevan nousussa. Lisäksi aloittaja puhuu työhaastatteluista. Somalien äo ei voi olla vastuussa kyseisen kokeen tulosten laskusta, koska
a) tuo ominaisuus ei ole testien mukaan laskenut mihinkään
b)armeijan älykkyystesti tai työhaastattelu eivät ole tilanteita, missä somaleilla yleensä olisi kovinkaan vahva miehitys.

Visuospatiaalinen käyrä näyttäisi pysytelleen suunnilleen samalla tasolla. Aritmeettinen käyrä on laskenut joka käsittääkseni liittyy vahvasti ja kaikkein eniten älykkyyteen?

Artikkelissa puhutaan myös pisatesteistä joissa on paljon ajankohtaisempaa tietoa ja johon maahanmuutto alkaa nyt kasvavissa määrin vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kuunnellut sivusta työpaikalla ihmisten juttuja lastensa kouluista. Puheessa tuntuu usein toistuvan teemat, kuten alakoululaisella juuri alkanut pariviikkoinen ryhmätyö viiden hengen solussa, projekti johonkin aiheeseen liittyen, teemaviikko uusissa ryhmissä, jne - ja näitä tuntuu olevan jatkuvasti, joka saa ainakin itselle karvat nousemaan pystyyn, sillä se kuulostaa erittäin kaoottiselta esim. omaan ala-asteaikaani 90-luvulta verrattuna.

Lisäksi tulee mieleen, että ko. tapa ei mahdollista asioiden syvällisempää oppimista, vaan kaikki on nopeaa pinta-raapaisua.

On hyvä, että ihmisiä ohjataan mm. työelämän tarpeisiin projekti/ryhmätyö -teemoilla, mutta mielestäni sen tehtävä ei ole tapahtua alakoulussa, vaan pikemmin korkea-asteella. Lapsi tarvitsee rutiinia, pänttäystä ja siitä nousevaa turvallisuuden tunnetta eikä jatkuvaa muutosta ja hektisyyttä. Muistan itsekin jo sen, että kun ala-asteella oli joulunäytelmän valmistelu: se oli kaikista hauskaa, mutta kaikki olivat myös sitä mieltä, että "hyvä kun tämä loppuu niin päästään taas normaaliin kouluun"

Aasiassa päntätään paljon ja istutaan luokassa - sekä tulokset ovat kovat. En ole sitä mieltä, että päntätä pitäisi yhtä älyttömästi, mutta koulun pitäisi olla enemmän lukemista, rutiinia ja sitä, että opettaja on vahva auktoriteetti - ei kaveri. Se on etenkin pojille hyvin tärkeää.

Nykymenolla en usko Suomen koulujärjestelmän nostavan tuota käyrää ylöspäin. Psyykelääkkeiden menekin kasvun sen sijaan ennustan olevan noususuhdanteinen edelleen.
 
Pisa-tulokseen on vaikuttanut kehitysmaalaiset ja sitten oli jostain syystä kaksikielisetkin on heikentämässä tulossa. Pojat sitten tyttöjä huonompia ja muistelen, että Itä-Suomen tytöt fiksuimpia.

Tytöt on hyvin pitkälti hoiva-alalla ja sen kun on kunnan hommia niin ei taantumat(suuret ikäluokat pitää hoitaa) ole vaikuttanut niin pahasti mitä firmoihin. Miehet on enemmänkin firmoissa töissä.

Nykypäivän hektisyys ja laajat virikkeet voi lisätä autismia..ihmisrobotit. Porukka vaan möllöttää facebookissa..lol..ok..lol.
70-luvulla oli henkisempää yhteisöllisempää. Saannitkin paremmat. Olihan siinä se 60-luvun hippeilytkin.

Ainakin nykyään tiedonvaltatie on leveä toisin kuin silloin muinoin ja helposti saatavilla. Tuubissakin tieto tulee helposti ilman opettajan pätemisiä ja siellä myöskin yleisö voi ohjailla tekijää, jos meinaa haluta näyttökertoja.
Pikkasen helpompi lähestyminen kuin kirjoista pänttääminen.
Miettikääpä nyt jossain ala-asteellakin opettajan pakotuksesta piti luokassa seisten virsiä laulella, kun se sitä pumpattavaa pianoa työsti. Spagettihirviöltä taas pyydettiin armoa, että saa elää. Opettaja tosiaan oli biologian opettaja joo darwin jutut höpönlöpö.:facepalm:
 
Koitetaanpas sitten olla vetämättä sitä maahamuuttoa väkisin mukaan tähänkin keskusteluun. Sille löytyy jo oma ketjunsa. Luulisi löytyvän kykyä tutkailla asioita muistakin näkökulmista ja vaikkapa ihan kantasuomalaisten osalta.
 
Koitetaanpas sitten olla vetämättä sitä maahamuuttoa väkisin mukaan tähänkin keskusteluun. Sille löytyy jo oma ketjunsa. Luulisi löytyvän kykyä tutkailla asioita muistakin näkökulmista ja vaikkapa ihan kantasuomalaisten osalta.

Aika luokaton linjaus jos maahanmuutto kuitenkin liittyy aiheeseen ja threadin aihehan on "Ihmiset tyhmenee" Ei esim. "Suomalaiset tyhmenee".
 
Aika luokaton linjaus jos maahanmuutto kuitenkin liittyy aiheeseen.
Ei ole mikään linjaus, vaan meikäläisen ohjeistus tätä ketjua koskien. Maahanmuuton vaikutuksista ihmisten tyhmenemiseen voi keskustella maahanmuuttoketjussa, jos ei kykene aihetta miltään muulta miljoonalta keksittävissä olevalta kantilta tarkastelemaan.
 
Raamattua ja liikuntaa niin pysyy kansa järjissään. Jokaiselle mielellään joku fyysinen harrastus ja vapaa-ajan vietossa ei humaltumista tai muuta kovistelua. Kouluissa sen päänsä vasta saakin sekaisin, joten olen sikäli iloinen, että tällä hetkellä on edelleen aika yrittäjyysvetoinen ilmapiiri. Yrittäjäksi voi ryhtyä usein ilman suurempia pänttäyksiä. Aidosti akateemiset persoonallisuudet sitten erikseen, sellaiset mielellään kouluihin. Turha olla liikaa koulupaikkoja saatavilla, jos suoltavat ulos pelkkiä hattupäitä ilman tolkkua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole mikään linjaus, vaan meikäläisen ohjeistus tätä ketjua koskien. Maahanmuuton vaikutuksista ihmisten tyhmenemiseen voi keskustella maahanmuuttoketjussa, jos ei kykene aihetta miltään muulta miljoonalta keksittävissä olevalta kantilta tarkastelemaan.

Hieman sitä on vaikea käsitellä muilta kanteilta fiksusti kun tiede on sitä mieltä että älykkyys johtuu lähes kokonaan perimästä. :shifty:
 
Sen mitä itse olen lukenut vaikutuksista, niin kyllä se kouluissakin näkyi. Esim. vuonna -93 ei ollut niin hyvät resurssit kuin vaikkapa vuonna -85. Terveydenhuollosta ja henkilöstössä säästettiin. Pakkohan sen on jossain näkyä.

Eräs opettaja otti sen niin tosissaan, että paperin tulostaminen vähentyi ja samalla se ruokki lamaa, kun se aina muistutti huonoja aikoja. Kynän ja kumin sai, mutta sitä ennen nekin ja viivoittimia, vihkoja jne.
Veikkaan, että opiskelumateriaalin tulostamatta jättäminen varmasti heikensi tulosta, mutta sitten päädyttiin piirtoheitinkalvolta copypastettamiseen vihkoon. Monet ei edes kerennyt kirjoittamaan sitä kaikkea, kun piti mennä jo eteenpäin tai toki, kun otti sen kalvon tai kopsi nopeamman vihkosta. Kyllä siinä sormet kipeyty. Kyseenalaista vahvasti tuollaista opetusmenetelmää. Kait ne nykyään toivottavasti joltain tabletilta tai läppäriltä katselee noita niin voi keskittyä eikä mihinkään kirjoitussuoritukseen. Ne on kuitenkin aika oleellista materiaalia kokeita varten ja kokeen numero vastaa hyvin pitkälti arvosanaa.
 
Visuospatiaalinen käyrä näyttäisi pysytelleen suunnilleen samalla tasolla. Aritmeettinen käyrä on laskenut voimakkaasti joka käsittääkseni liittyy vahvasti älykkyyteen?

Artikkelissa puhutaan myös Pisatesteistä joissa on paljon ajankohtaisempaa tietoa ja johon maahanmuutto alkaa nyt kasvavissa määrin vaikuttaa.

Se visuospaattinen käyrä on yhtä kuin älykkyysosamäärä. Aritmeettinen (ja myös osin kielellinen) käyrä ovat suhteessa siihen hieman kuin pituuskasvu on suhteessa koripallon pelaamiseen. Toki älykäs ihminen oppii helpommin esim. matematiikkaa, koska kyky hahmottaa syy- ja seuraussuhteita on parempi, asioiden ymmärtämiseen vaaditaan vähemmän työtä yms. Eli pc-slangilla rautapuoli on tehokas.
Samoin kielen kanssa; älykäs henkilö kykenee samoista syistä usein ymmärtämään ja käyttämään monipuolista kieltä ja esim. metaforaa/vertauksia normipulliaista paremmin. Mutta ei siitä älykkyydestä ole hyötyä, mikäli henkilöltä puuttuu kyky, halu tai tilaisuus harjoittaa niitä taitoja, mihin se antaa edellytykset.

Onhan varmasti esimerkiksi ns. marfanin habituksen omaavilla henkilöillä tietty etulyöntiasema koripalloilijan uraa ajatellen. Mutta jos persettään ei joko psykologista syistä tai ympäristön haitallisen vaikutuksen vuoksi saa ylös sängystä, tuo potentiaali jää käyttämättä. Samoin standardivarren omaava henkilö voi pärjätä hyvinkin, mikäli vain harjoittelee ahkerasti. Nuo pällitestin lasku- ja sanaosuudet ovat samalla tavalla isolta osin opittuja taitoja. Itse varusmiehien älykkyysosamäärä ei ole testien tulosten mukaan laskussa, vaan kyky ja halu käyttää sitä "oikein" on romahtanut.

@mango olikin näköjään jo erinomaisesti asian ilmaissut.
 
Hieman sitä on vaikea käsitellä muilta kanteilta fiksusti kun tiede on sitä mieltä että älykkyys johtuu lähes kokonaan perimästä. :shifty:

Niinpä. Mutta tää on tätä: ei saa puhua koska rasismi ja vihapuhe.

Halusimme tai emme, Suomi ja suomalaiset ovat nyt jo entistä enemmän monikulttuurisia ja eri rotuisia, mutta maahanmuutto on aina tabu.
 
Se visuospaattinen käyrä on yhtä kuin älykkyysosamäärä. Aritmeettinen (ja myös osin kielellinen) käyrä ovat suhteessa siihen hieman kuin pituuskasvu on suhteessa koripallon pelaamiseen. Toki älykäs ihminen oppii helpommin esim. matematiikkaa, koska kyky hahmottaa syy- ja seuraussuhteita on parempi, asioiden ymmärtämiseen vaaditaan vähemmän työtä yms. Eli pc-slangilla rautapuoli on tehokas.
Samoin kielen kanssa; älykäs henkilö kykenee samoista syistä usein ymmärtämään ja käyttämään monipuolista kieltä ja esim. metaforaa/vertauksia normipulliaista paremmin. Mutta ei siitä älykkyydestä ole hyötyä, mikäli henkilöltä puuttuu kyky, halu tai tilaisuus harjoittaa niitä taitoja, mihin se antaa edellytykset.

Onhan varmasti esimerkiksi ns. marfanin habituksen omaavilla henkilöillä tietty etulyöntiasema koripalloilijan uraa ajatellen. Mutta jos persettään ei joko psykologista syistä tai ympäristön haitallisen vaikutuksen vuoksi saa ylös sängystä, tuo potentiaali jää käyttämättä. Samoin standardivarren omaava henkilö voi pärjätä hyvinkin, mikäli vain harjoittelee ahkerasti. Nuo pällitestin lasku- ja sanaosuudet ovat samalla tavalla isolta osin opittuja taitoja. Itse varusmiehien älykkyysosamäärä ei ole testien tulosten mukaan laskussa, vaan kyky ja halu käyttää sitä "oikein" on romahtanut.

@mango olikin näköjään jo erinomaisesti asian ilmaissut.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Sanoppa vielä rehellinen mielipiteesi kun asiasta selvästi jotain tiedät että puhuttaessa älykkyydestä nyt 2018+ luvulla Suomessa oletko sitä mieltä että maahanmuuto ei liity asiaan?

Jos threadin aiheena on suomalaisten älykkyys 1960-1995. Niin se on varmaan jo aika pitkälti käsitelty aihe sitten että tuolloin ei muutosta ole tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sanoppa vielä rehellinen mielipiteesi kun asiasta selvästi jotain tiedät että puhuttaessa älykkyydestä nyt 2018+ luvulla Suomessa oletko sitä mieltä että maahanmuuto ei liity asiaan?

Jos threadin aiheena on suomalaisten älykkyys 1960-1995. Niin se on varmaan jo aika pitkälti käsitelty aihe sitten että tuolloin ei muutosta ole tapahtunut.

Se maahanmuuttajien osuus on niin olematon tuossa notkahduksessa että tilastollisesti ei mitään merkitystä. Kokeile etsiä juurisyitä joskus muualta. ;)
 
Se maahanmuuttajien osuus on niin olematon tuossa notkahduksessa että tilastollisesti ei mitään merkitystä. Kokeile etsiä juurisyitä joskus muualta. ;)

Maahanmuuttajien osuus on kyllä tilastollisesti merkittävä joissain ryhmissä esim. 15-35 vuotiaissa miehissä ja se on aika suuressa kasvussa.
 
Maahanmuuttajien osuus on kyllä tilastollisesti merkittävä joissain ryhmissä esim. 15-35 vuotiaissa miehissä ja se on aika suuressa kasvussa.

Älä nyt lähde hakoteille... noissa testeissä näitä maahanmuuttajia ei näy tilastollisesti merkittävänä osuutena. Jo pelkästään sen takia että varusmiespalvelukseen otetaan vain Suomen kansalaisuuden omaavia.
 
Älä nyt lähde hakoteille... noissa testeissä näitä maahanmuuttajia ei näy tilastollisesti merkittävänä osuutena. Jo pelkästään sen takia että varusmiespalvelukseen otetaan vain Suomen kansalaisuuden omaavia.

Varusmiestestit varmaan tuli jo puitua?

Pisatesteissä se maahamuuttajien osuus alkaa olemaan tässä pian merkittävä. Paikallisesti se on jo hyvin merkittävä esim. paikoitellen pääkaupunkiseudulla.
 
Varusmiestestit varmaan tuli jo puitua?

Pisatesteissä se maahamuuttajien osuus alkaa olemaan tässä pian merkittävä. Paikallisesti se on jo hyvin merkittävä esim. paikoitellen pääkaupunkiseudulla.

Ei kai nyt niitä vielä puitu, tässähän vasta keskustellaan. Tietenkin tolla sinun logiikalla varusmiesten keskiarvo tippuu kun niillä voi olla kavereita maahanmuuttajissa... :facepalm:
 
Ei kai nyt niitä vielä puitu, tässähän vasta keskustellaan. Tietenkin tolla sinun logiikalla varusmiesten keskiarvo tippuu kun niillä voi olla kavereita maahanmuuttajissa... :facepalm:

Mitä ihmettä oikein trollaat? :facepalm:

1960-1995 Suomeen ei juuri tullut mitään maahanmuuttoa paitsi jonkin verran somaleita yhtenä poikkeusena. Ihan loogista että armeijan testeissä ei muutoksia näy koska maahanmuuttajat ei siihen osallistu ja siihen älykkyyteen ei juuri muut asiat vaikuta kuin perimä. Sen sijaan pisatesteissä saattaa jotain muutoksia ÄO:ssa alkaa näkyä kasvavissa määrin koska siinä alkaa olemaan maahanmuuttajien vaikutusta.
 
Mitä ihmettä oikein trollaat? :facepalm:

1960-1995 Suomeen ei juuri tullut mitään maahanmuuttoa paitsi jonkin verran somaleita yhtenä poikkeusena. Ihan loogista että armeijan testeissä ei muutoksia näy koska maahanmuuttajat ei siihen osallistu ja siihen älykkyyteen ei juuri muut asiat vaikuta kuin perimä. Sen sijaan pisatesteissä saattaa jotain muutoksia ÄO:ssa alkaa näkyä kasvavissa määrin koska siinä alkaa olemaan maahanmuuttajien vaikutusta.

Älä nyt puhu itseäsi nurkkaan. Jos lukisit edes tuon HS:n jutun niin huomaisit miten ristiriitaisen postauksen taas teit. Ja älykkyyteen ei todellakaan vaikuta pelkkä perimä, siihen on todella vahva vaikutus minkälaisen lapsuuden on elänyt ja missä ympäristössä. Kukahan täällä trollaa samaa agendaa joka ketjussa.
 
"Suomen, Norjan ja Tanskan väestön älykkyysosamäärä on laskenut 90-luvun puolivälin jälkeen 0,23 pistettä vuodessa."

Nyt sitten veikkauksia että mikä tähän mahtaa olla se syy?
Järjestyksessä: somalit, maahanmuutto, islam, vihermädätys, hyysäri, Li Anderson.

Tai sit sitä tässä juuri mietitään. Veikkaisin että Persut, koska ne on perustettu 1995.
 
Asiaton käytös
"Suomen, Norjan ja Tanskan väestön älykkyysosamäärä on laskenut 90-luvun puolivälin jälkeen 0,23 pistettä vuodessa."

Nyt sitten veikkauksia että mikä tähän mahtaa olla se syy?

Todennäköisesti vajaaälyisten kasvanut määrä. Senhän jo todistaa persujen kannatus ja Huhtasaaren ehdokkuus! :D
 
Tyhmempi aines lisääntyy ahkerammin kuin älykkäämpi aines, älykkyyden ollessa voimakkaasti periytyvää tämä tarkoittaa sitä että tulevaisuuden ihmisillä on keskimäärin alhaisempi ÄO kuin nykyajan ihmisillä. Lisäksi tekoäly hoitaa koko ajan enemmän ajattelemista puolestamme, tarvitsemansa tiedon saa käsiinsä parin sekunnin ja klikkauksen googletuksella sen sijaan että tarvitsisi plärätä tietokirjoja läpi ja muistella lukemiaan juttuja.
 
Älä nyt puhu itseäsi nurkkaan. Jos lukisit edes tuon HS:n jutun niin huomaisit miten ristiriitaisen postauksen taas teit. Ja älykkyyteen ei todellakaan vaikuta pelkkä perimä, siihen on todella vahva vaikutus minkälaisen lapsuuden on elänyt ja missä ympäristössä. Kukahan täällä trollaa samaa agendaa joka ketjussa.

Ei ole mikään "todella vahva vaikutus" vaan pieni vaikutus. 75 % Pelkästään selittyy perimällä. Ympäristön vaikutuksista ei ole täyttä varmuutta. Voi olla että se loppu tulee ihan lottoamalla mikä pitäisi tasautua keskiarvoisesti pidemmällä ajalla.

Perinnöllinen ominaisuus – Wikipedia

Todennäköisesti vajaaälyisten kasvanut määrä. Senhän jo todistaa persujen kannatus ja Huhtasaaren ehdokkuus! :D

Joo tämä ei ole turhaa trollausta.
 
Kiitos hyvästä vastauksesta. Sanoppa vielä rehellinen mielipiteesi kun asiasta selvästi jotain tiedät että puhuttaessa älykkyydestä nyt 2018+ luvulla Suomessa oletko sitä mieltä että maahanmuuto ei liity asiaan?

Jos threadin aiheena on suomalaisten älykkyys 1960-1995. Niin se on varmaan jo aika pitkälti käsitelty aihe sitten että tuolloin ei muutosta ole tapahtunut.

Johan Kokkonen tuossa ohjeisti, että nämä spekulaatiot eivät kuulu tähän ketjuun. Enkä ymmärrä minäkään, miten tuo tähän liittyy. Vaikka jokainen varusmiespalveluksen suorittanut ulkomaalainen olisikin ollut vaikka salainen yleisnero ja saanut p-kokeesta täydet yhdeksän pistettä, ei noin pienellä otannalla olisi mitään vaikutusta noihin tuloksiin.Tulosten, joiden mukaan kantasuomalainen mies ei osaa enää laskea ja kiellinen ilmaisu on köyhtynyt facebook- hymiöiden lähettelyksi. Yli 10 prosenttia ei ilmeisesti kykene tekemään enää edes työhakemusta. Siis vaikka potentiaali (älykkyysosamäärä itsessään) ei ole hävinnyt mihinkään. Tähän pitää löytyä syyt ja korjaustoimenpiteet.
 
Varusmiestestit varmaan tuli jo puitua?

Pisatesteissä se maahamuuttajien osuus alkaa olemaan tässä pian merkittävä. Paikallisesti se on jo hyvin merkittävä esim. paikoitellen pääkaupunkiseudulla.

Oletko nyt oikeasti sitä mieltä että pisatestien tulokset johtuu vain ja ainoastaan maahanmuutosta? Jo vuosia sitten OAJ:n lehdessä oli juttua siitä miten resurssit ei riitä opetuksessa kun siitä leikataan jatkuvasti. Samaan aikaan on koettu aikamoinen teknologis-kulttuurillinen muutos. Jos ÄO on tippunut kaikkialla, niin meinaako se sitä että joka paikkaan on tullut maahanmuuttajia laskemaan tuloksia? Aina afrikkaa myöten? Lähteekö vain tyhmät liikkeelle? Eikö silloin pitäisi ÄO:n jossain nousta jos vain tyhmät lähtee? Ja jos tuo maahan muutto on niin kova pala sulle, niin suosittelen katseen kääntämisen hallitukseen. Se päättää kiintiöistä.
 
Jos ÄO on tippunut kaikkialla, niin meinaako se sitä että joka paikkaan on tullut maahanmuuttajia laskemaan tuloksia? Aina afrikkaa myöten? Lähteekö vain tyhmät liikkeelle? Eikö silloin pitäisi ÄO:n jossain nousta jos vain tyhmät lähtee? Ja jos tuo maahan muutto on niin kova pala sulle, niin suosittelen katseen kääntämisen hallitukseen. Se päättää kiintiöistä.

ÄO on tippunut keskiarvoisesti maailmassa. Ei "kaikkialla" Ja siihen on aika todennäköinen selitys että matalan ÄO:n omaavat ihmiset on vain lisääntyneet enemmän.

Johan Kokkonen tuossa ohjeisti, että nämä spekulaatiot eivät kuulu tähän ketjuun. Enkä ymmärrä minäkään, miten tuo tähän liittyy. Vaikka jokainen varusmiespalveluksen suorittanut ulkomaalainen olisikin ollut vaikka salainen yleisnero ja saanut p-kokeesta täydet yhdeksän pistettä, ei noin pienellä otannalla olisi mitään vaikutusta noihin tuloksiin.Tulosten, joiden mukaan kantasuomalainen mies ei osaa enää laskea ja kiellinen ilmaisu on köyhtynyt facebook- hymiöiden lähettelyksi. Yli 10 prosenttia ei ilmeisesti kykene tekemään enää edes työhakemusta. Siis vaikka potentiaali (älykkyysosamäärä itsessään) ei ole hävinnyt mihinkään. Tähän pitää löytyä syyt ja korjaustoimenpiteet.

Puhuin Pisatesteistä.
 
Viimeksi muokattu:
ÄO on tippunut keskiarvoisesti maailmassa. Ei "kaikkialla" Ja siihen on aika todennäköinen selitys että matalan ÄO:n omaavat ihmiset on vain lisääntyneet enemmän.
Miksi ÄO on sitten joskus edes noussut jos ainoa tekijä on ihonväri ja älyn perinnöllisyys, joka vieläpä laskee globaalia ÄO:ta tyhmempien suuremman lisääntymisen kautta. Onko Suomen stabiili valkoisuus alkanut jossakin kohtaa siis kasvattamaan ÄO:ta?
 
Miksi ÄO on sitten joskus edes noussut jos ainoa tekijä on ihonväri ja älyn perinnöllisyys, joka vieläpä laskee globaalia ÄO:ta tyhmempien suuremman lisääntymisen kautta. Onko Suomen stabiili valkoisuus alkanut jossakin kohtaa siis kasvattamaan ÄO:ta?

Väestönkasvu on ollut voimakkaampaa Euroopassa sekä Amerikassa kunnes 1900-luvun lopulla johdon on ottanut afrikka ja lähi-itä? Kyllä se ympäristökin sekä ravinotaso ym. jonkin verran vaikuttaa, mutta se vaikutus on vähäistä verrattuna geeneihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 289
Viestejä
4 534 193
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom