Ihmiset tyhmenee

Kylmä tosiasia on että ikäluokat pienenee eikä maahanmuuton nykylaadulla siitä laskevia eläkemaksuja kuitata kuin tuottavuutta per nokka kasvattamalla. Tapahtuu joko itkemällä tai päällään seisomalla tulokset on saatava paremmaksi, etenkin kun eläkemaksut on jo nyt yli kipurajan. Nykytrendit ei lupaa että tuottavuus nousisi per naama etenkään kun nuorison laatu tasaisesti heikkenee.
Mitäpä ehdotat siis tämän korjaamiseksi?
 
Kiinassa on aika rajut keinot käytössä. Tuulahdus 1940-lukua.

Kansankokonaisuus: Väestönlaatu: Kiinan eugeniikka-ohjelma

"Kiinan eugeniikka-ohjelman päämäärä on Kiinan väestön äo-tason nostaminen ja talouden vahvistaminen sitä kautta. Keinoina on mm. yhden lapsen politiikan löysääminen koulutettujen ihmisten osalta - varakas henkilö voi mm. ostaa oikeuden hankkia toisen lapsen.

Kiinan hallitus tukee myös perustutkimusta päämääränä selvittää ne geenit, jotka ovat älykkyyden takana. Kun geenit on selvitetty, on keinohedelmöityksen keinoin helppo nostaa lasten keskimäääräistä äo:ta. Jos avioparilla on pakasteessa 10 hedelmöitettyä munasolua, niiden DNA scannataan ja se munasolu istutaan, jossa on runsaiten "äo-geenejä". Ongelma on se, että äo:hon vaikuttavia geenejä tunnetaan vain vähän. Tunnetut geenit selittävät äo-eroista vasta hyvin pienen osan.

Kiinalla on kuitenkin selkeä päämäärä korottaa väestönsä äo:ta. Millerin mielestä päämäärä on tuettava. Miller myös ihmettelee mitä Länsi aikoo asian osalta tehdä. Onko meillä varaa katsoa vierestä, kun Kiinassa kehitetään laadukkaampaa väestöä?

China has been running the world's largest and most successful eugenics program for more than thirty years, driving China's ever-faster rise as the global superpower. I worry that this poses some existential threat to Western civilization. Yet the most likely result is that America and Europe linger around a few hundred more years as also-rans on the world-historical stage, nursing our anti-hereditarian political correctness to the bitter end.

Kuten Maailmanpankkikin on osoittanut, väestönlaatu on talouden merkittävä menestystekijä. Kun yksi suurvalta alkaa harjoittamaan väestönlaadun korottamiseen tähtäävää politiikkaa, muut seuraavat vääjäämättä perässä. Ennemmin tai myöhemmin."


Alkuperäinen kirjoitus:

Edge.org
 
Mitäpä ehdotat siis tämän korjaamiseksi?
Jos aloitetaan selvittämällä mikä Singaporen systeemissä saa tulokset niin paljon paremmaksi että oppilaat ovat VUODEN suomen Jari-Pettereitä edellä taidoissa ja implementoidaan ne.
 
Jos aloitetaan selvittämällä mikä Singaporen systeemissä saa tulokset niin paljon paremmaksi että oppilaat ovat VUODEN suomen Jari-Pettereitä edellä taidoissa ja implementoidaan ne.

Miten mahtaisi vertautua jos erotettaisiin vaikka pääkaupunkiseudusta alue, jossa BKT per asukas olisi Singaporen tasolla ja verrattaisiin näitä? Aika hedelmätöntä vertailla harvaan asuttua maata rikkaaseen kaupunkivaltioon, jossa myös koulutuksen tehokkuus voidaan saattaa ihan eri tasolle.
 
Jos aloitetaan selvittämällä mikä Singaporen systeemissä saa tulokset niin paljon paremmaksi että oppilaat ovat VUODEN suomen Jari-Pettereitä edellä taidoissa ja implementoidaan ne.
Voisin heittää että kova kuri, kovat paineet (yhteiskunnan, perheen ja ryhmä), pitkät koulupäivät, lyhyet lomat (ei todellakaan usean kuukauden kesälomaa). Ja ennenkaikkea se armoton kilpailuhenki mikä aasian maissa vallitsee johtuen siitä että siellä yhteiskunta ei perusta paskaakaan huono osaisista.
 
Kiinassa on aika rajut keinot käytössä. Tuulahdus 1940-lukua.

Kansankokonaisuus: Väestönlaatu: Kiinan eugeniikka-ohjelma

"Kiinan eugeniikka-ohjelman päämäärä on Kiinan väestön äo-tason nostaminen ja talouden vahvistaminen sitä kautta. Keinoina on mm. yhden lapsen politiikan löysääminen koulutettujen ihmisten osalta - varakas henkilö voi mm. ostaa oikeuden hankkia toisen lapsen.
Kiinalaisethan ovat hyvin älykkäitä jo nyt, mutta ongelmana on kulttuuri ja koulutuspolitiikka, jotka eivät kannusta ihmisiä itsenäiseen ajatteluun vaan enemmänkin älykkäiksi roboteiksi, jotka ovat hyviä tekemään yhtä asiaa kerrallaan...

Kommunistinen puolue tuskin haluaa tähän suurta muutosta, jos haluaa pitää vallasta kiinni jatkossakin.
 
Kiinalaisethan ovat hyvin älykkäitä jo nyt, mutta ongelmana on kulttuuri ja koulutuspolitiikka, jotka eivät kannusta ihmisiä itsenäiseen ajatteluun vaan enemmänkin älykkäiksi roboteiksi, jotka ovat hyviä tekemään yhtä asiaa kerrallaan...
Omat havaintoni tukevat tätä. Kiinalainen yrityskulttuurin on niin jäykkä että turhan paljon resursseja kuluu siihen sisäiseen prosessiin kun jokaiseen pieneenkin muutokseen pitää kysyä lupa ylemmältä taholta joka taas kysyy ylemmältä taholta jos ei uskalla keskispomo itse päättää. Tähän oikeasti tuhlautuu aikaa ja resursseja, eikä pelkästään yrityksen vaan asiakkaankin.
 
Voisin heittää että kova kuri, kovat paineet (yhteiskunnan, perheen ja ryhmä), pitkät koulupäivät, lyhyet lomat (ei todellakaan usean kuukauden kesälomaa). Ja ennenkaikkea se armoton kilpailuhenki mikä aasian maissa vallitsee johtuen siitä että siellä yhteiskunta ei perusta paskaakaan huono osaisista.
Jos tämä on muu kuin mutu niin sillä mennään. Dataa sitten mielellään tukemaan väitettä mielellään. Kysymys on lähinnä tuleeko erot opetuksesta, perhetaustasta, yhteiskunnasta yleensä.
Miten mahtaisi vertautua jos erotettaisiin vaikka pääkaupunkiseudusta alue, jossa BKT per asukas olisi Singaporen tasolla ja verrattaisiin näitä? Aika hedelmätöntä vertailla harvaan asuttua maata rikkaaseen kaupunkivaltioon, jossa myös koulutuksen tehokkuus voidaan saattaa ihan eri tasolle.
Jos pystyt kaivamaan pk-seudun erittelevän datan jostain olisi helpompi keskustella, tämä olisi kyllä jännä nähdä miten alueelliset erot suomessa vaikuttaa tuloksiin.
Kiinalaisethan ovat hyvin älykkäitä jo nyt, mutta ongelmana on kulttuuri ja koulutuspolitiikka, jotka eivät kannusta ihmisiä itsenäiseen ajatteluun vaan enemmänkin älykkäiksi roboteiksi, jotka ovat hyviä tekemään yhtä asiaa kerrallaan...
Kiinassahan on isot alueelliset erot kulttuurin suhteen mikä näkyy esim jenkeissä Chinatownit, joihin köyhät Amerikan kiinalaiset keskittyy, on eri alueelta kiinasta tulleiden kiinalaisten asuinaluetta kuin yliopistot täyttäneet kiinalaiset
 
Siis toi asiahan on havainnoitu jo aikoja sitten. Että pojat rupes kärsimään ja tytöt menestymään koulussa. On mm havaittu että opettajat antaa tytöille helpommin parmpia arvosanoja.

Luokan takana, kun istui niin kyllä näki ketkä keskittyi. Kattelin kateellisena, kun pari poikaa ihan onnesta soikeana laski graaffisilla laskimilla siis pelasi autopeliä. Muistiinpanot jäi tekemättä ja numerotkin sen mukaiset.:facepalm:
Tai sitten kesken opetuksen: "Nyt on ihan pakko päästä tupakalle" :facepalm:
Opettaja: "Miksi ette olleet tunnilla?" Pojat: "Jääkiekkomatsi venyi":facepalm:


Kuitenkin naiset ovat pilanneet maailman. Lehdessä luki näin ja se kuulosti aika loogiselta.
Mitäs synnyttivät miehiä..Paavo Pulkkinen Laajalammelta voi tietää paremmat perustelut.
 
Miten se on ongelma? Jonkun länsimaalaisten ihmisen näkökulmasta? Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelevat? Kiinalaiset ovat ylpeitä nationalisteja ja siellä kansallinen yhteisö on ihmisten ajattelussa samanlainen ideaali kuin yksilönvapaus meillä. Ajatus kiinalaisten jalostamisesta kuulostaa heidän korvaansa todennäköisesti paljon paremmalta kuin meidän korvaamme.
Kiinassa valtio ei kannusta olemaan erimieltä, sillä toisinajattelijoiden kohtalo ei ole mukava. Se mitä yksilö on mieltä on ihan sama kunhan alistuu osaansa ja syö vaikka paskaa jos valtio niin käskee. Mukavaahan se elo varmastin, kuin pohjoiskoreassa.
 
Suomalaisen koulusysteemin ongelma on se, että lapset on aiempaa itsenäisempiä. Ennen vanhaan ne kotitehtävät tehtiin kun opettaja käski sen kummemmin perustelematta. Nykyajan nuoret jättää ne tehtävät tekemättä jos sisäistä motivaatiota ei ole. Koululaitos ei ole pysynyt kehityksessä mukana, vaan puskee vanhoilla toimitavoilla josta seuraa, että kotitehtävät tekee enää tosissaan porukan kuuliaisimmat ja tottelevaisimmat lapset.

Aikuisia kouluttaessa aloitetaan aina motivaatioinnilla miksi aihe on hyödyllinen tai kiinnostava. Koululaitoksen on luotava nahkansa uudelleen ja pystyttävä perustelemaan koululaisille olemassaolonsa ja tehtävät paremmin, auktoriteettiin vetoaminen toimii nykyajan pikkuvanhoille nuorille kokoajan huonommin ja huonommin.
 
En menisi väittämään nollatutkimukseksi. Tuossa on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen aineisto. Raportin mukaan tahallinen tulosten vääristely on otettu huomioon painottamalla p-koetuloksia peruskoulun loppuarvosanoilla, mutta silloinkaan trendit eivät paljoa muuttuneet alkup. aineistosta (kts. katkoviivat kuvassa). Ja miksi visuospatiaalisen testin tulokset ovat niin hyviä verrattuna kahteen muuhun testiin ts. miksi niitäkin ei tarkoituksella ole vedetty läskiksi?

Taitaa muutenkin tuollainen toiminta olla enemmän sen persoonallisuutta mittaavan p2-kokeen ongelma. Useimmat ihmiset ovat sen verran turhamaisia, että esittävät mielummin hullua kuin typerystä.

Huvittavasti todellista pienempi p1 arvo on itseasiassa helpompi simuloida, koska tuo psykologinen koe mittaa myös varsinaisten persoonallisuuspiirteiden lisäksi sitä, onko vastaaja johdonmukainen, esittääkö hän liian hyviä tai pahoja piirteitä yms. P1 kokeeseen ei tarvitse kuin vastata väärin tai jättää tyhjäksi. Tosin mitään ykköstä siitä ei kannattane vetää, ne kaverit kapiaisetkin erottavat ilman mitään testituloksia.
 
Miten se on ongelma? Jonkun länsimaalaisten ihmisen näkökulmasta? Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelevat? Kiinalaiset ovat ylpeitä nationalisteja ja siellä kansallinen yhteisö on ihmisten ajattelussa samanlainen ideaali kuin yksilönvapaus meillä. Ajatus kiinalaisten jalostamisesta kuulostaa heidän korvaansa todennäköisesti paljon paremmalta kuin meidän korvaamme.
Tarkoitat kai että siellä joudut vankilaan/hullujenhuoneelle jos et ole "ylpeä nationalisti"
 
Juha huomautti jo aiemmin, että tähän ketjuun ei matukeskustelua. Sille löytyy oma ketjunsa.
Kiinassa on aika rajut keinot käytössä. Tuulahdus 1940-lukua.

Kansankokonaisuus: Väestönlaatu: Kiinan eugeniikka-ohjelma

"
Kuten Maailmanpankkikin on osoittanut, väestönlaatu on talouden merkittävä menestystekijä. Kun yksi suurvalta alkaa harjoittamaan väestönlaadun korottamiseen tähtäävää politiikkaa, muut seuraavat vääjäämättä perässä. Ennemmin tai myöhemmin."


Alkuperäinen kirjoitus:

Edge.org

Kyllähän europassa ja suomessa tehdään myös kansan geeiperimän muokkausta peruuttamattomalla tavalla. Kun tuodaan miljoonia matuja heikentämään älykkyyttä ja aiheuttamaan ongelmia, niin varmasti näkyvät tulokset tulevaisuudessa.
 
Miten se on ongelma? Jonkun länsimaalaisten ihmisen näkökulmasta? Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelevat? Kiinalaiset ovat ylpeitä nationalisteja ja siellä kansallinen yhteisö on ihmisten ajattelussa samanlainen ideaali kuin yksilönvapaus meillä. Ajatus kiinalaisten jalostamisesta kuulostaa heidän korvaansa todennäköisesti paljon paremmalta kuin meidän korvaamme.
Kiinalaisten itsensä kannalta olisi parempi, jos oppisivat olemaan älykkyydessään luovempia ja itsenäisempiä. Nykyään kaikki merkittävät keksinnöt tehdään yhä lännessä, ja Kiinassa lähinnä vaan valmistetaan ja kopioidaan niitä.

Länsimaiden kannalta on varmaan parempi, ettei Kiina kehity tässä suhteessa mihinkään vaan pysyy samanlaisena kuin nytkin.
 
Suomalaisen koulusysteemin ongelma on se, että lapset on aiempaa itsenäisempiä. Ennen vanhaan ne kotitehtävät tehtiin kun opettaja käski sen kummemmin perustelematta. Nykyajan nuoret jättää ne tehtävät tekemättä jos sisäistä motivaatiota ei ole. Koululaitos ei ole pysynyt kehityksessä mukana, vaan puskee vanhoilla toimitavoilla josta seuraa, että kotitehtävät tekee enää tosissaan porukan kuuliaisimmat ja tottelevaisimmat lapset.

Aikuisia kouluttaessa aloitetaan aina motivaatioinnilla miksi aihe on hyödyllinen tai kiinnostava. Koululaitoksen on luotava nahkansa uudelleen ja pystyttävä perustelemaan koululaisille olemassaolonsa ja tehtävät paremmin, auktoriteettiin vetoaminen toimii nykyajan pikkuvanhoille nuorille kokoajan huonommin ja huonommin.

Itse kun olin yläasteella 2000-luvun alussa, eli ei kovin kauan aikaa sitten, useammallakin opettajalla oli käytäntö, että kiersivät tunnin alussa katsomassa jokaisen vihkon, että ne kotitehtävät oli tehty. Napsahti jälki-istuntoa jos ei oltu tehty ja kolmas kerta laski kyseisen aineen (esim. matematiikka) arvosanaa yhdellä pykälällä tulevaan todistukseen. Onkohan nämäkin keinot nykyään kiellettyjä? kyllä muistan kun ala-asteella opettaja löi karttakepillä sormille, jos ei käyttäytynyt tunnilla, eikä siitä silloin koskaan mitään isompaa juttua tullut.

En sano että kannatan kyseisiä keinoja, mutta ei se oikein toimi niinkään, että annetaan nuorten näpräillä älypuhelimiaan tunnit kun pitäisi keskittyä seuraamaan opetusta, ja jätetään kotitehtävät tekemättä kun mitään rangaistusta ei tule. Eivät nuoret ymmärrä, miksi niitä kotitehtäviä tehdään. Vasta sitten myöhemmin ymmärretään ja kadutaan. Toisen kappaleesi sisältö olisi kyllä hyvä saada myös peruskouluun, mutta epäilen, että älypuhelinta näpräävät edes kuuntelevat.

Nuorten miesten testosteronitaso on kyllä jatkuvassa laskussa ja tämänhän jo aiemmin huomattiin liittyvän alhaisempaan älykkyyteen. Lihavuus ja liikunnan puute eivät ole kuitenkaan ainoita syitä, mikä tätä laskee, sillä myös hoikilla ja liikunnallisilla on havaittu samaa testosteronitason laskua. Mitkähän muut tekijät voisivat olla syynä?
 
Viimeksi muokattu:
Mä kävin peruskoulua 1980-luvulla ja 1990-luvulla. Mitään fyysistä väkivaltaa ei ollut missään vaiheessa opettajilta oppilaille (mutta oppilaiden välillä oli, se on sitten eri juttu... :) ). Pääasiassa kyllä silti kunnioitettiin opettajia, ja ala-asteen luokanopettajallakin oli hyvin homma hallussa, vaikka olikin nuori kaunis nainen, tai ehkä juuri siksi... Vähän jopa pelkäsin häntä. Kiltisti toteltiin kaikessa.

Koulun ja kodin välillä tieto liikkui esimerkiksi erityisen vihon välityksellä... Jos tuli jotain tuhmaa tehtyä niin vanhemmille meni tieto sitä kautta.

Nykyään on haastellisempaa varmaan esimerkiksi siksi, että lasten vanhemmat on paskempia eivätkä pidä mitään kuria kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: jos
Nuorten miesten testosteronitaso on kyllä jatkuvassa laskussa ja tämänhän jo aiemmin huomattiin liittyvän alhaisempaan älykkyyteen. Lihavuus ja liikunnan puute eivät ole kuitenkaan ainoita syitä, mikä tätä laskee, sillä myös hoikilla ja liikunnallisilla on havaittu samaa testosteronitason laskua. Mitkähän muut tekijät voisivat olla syynä?
Ravinto, lääkejäämät, muovit, hormonit? Samalla tavallahan ainakin länsimaisilla miehillä laskee myös siittiöiden määrä koko ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: jos
Jos aloitetaan selvittämällä mikä Singaporen systeemissä saa tulokset niin paljon paremmaksi että oppilaat ovat VUODEN suomen Jari-Pettereitä edellä taidoissa ja implementoidaan ne.

On julkinen salaisuus, että Aasian maat eivät todellakaan järjestä näitä PISA-testejä säännösten mukaan, vaan haluavat boostata isänmaallisuutta mahtavilla kansainvälisillä tuloksilla... Vähän hitaammalla käyvät kaverit ovat testitunneilla terkkarin juttusilla, päiväunilla, syömässä ja testin tekevää luokkaa täydennetään rinnakkaisluokkien lahjakkaimilla lapsilla.
 
Itse kun olin yläasteella 2000-luvun alussa, eli ei kovin kauan aikaa sitten, useammallakin opettajalla oli käytäntö, että kiersivät tunnin alussa katsomassa jokaisen vihkon, että ne kotitehtävät oli tehty. Napsahti jälki-istuntoa jos ei oltu tehty ja kolmas kerta laski kyseisen aineen (esim. matematiikka) arvosanaa yhdellä pykälällä tulevaan todistukseen. Onkohan nämäkin keinot nykyään kiellettyjä? kyllä muistan kun ala-asteella opettaja löi karttakepillä sormille, jos ei käyttäytynyt tunnilla, eikä siitä silloin koskaan mitään isompaa juttua tullut.
Vittuilumielessähän niitä proje... anteekti, "kotitehtäviä" annettiin, tai huonon kurinpitokyvyn takia auttamaan näennäisoppimisessa. Eihän niiden tekemisestä olisi ollut muuta hyötyä tai haittaa kuin vapaa-ajan menetys. Tietenkin ongelmatapauksia olisi auttanut, että edes kotona tekisivät jotain, mutta nämä nyt muutenkin olivat kuraattorin, psykologin, sosiaalityöntekijän tai poliisin tarpeessa, eivät kotiläksyjen. Jos homma on fukannut jo niin pahasti, että seuraavaksi laitetaan johonkin lestojen koulukotiin vähän piestäväksi ja sieltä seuraavaksi vankilaan ryöstöstä, ei pitäisi junnujen olla normaaliluokalla. Samoin vammaisten, joille yläasteen tehtävät eivät ole triviaaleja, pitäisi olla apukoulussa.

Yläasteella ei ollut mitään niin vaativaa opittavaa, etteikö sitä olisi normaaliälyinen oppinut luen... anteeksi, "tunneilla" kuuntelemalla puolet ajasta ja puuhaamalla puolet ajasta jotain muuta. Tietenkin suhteellisen normaalisti käyttäytyvä myös ymmärsi pitää turpansa kiinni silloin, kun keskittyi muuhun kuin "opetukseen".

Esimerkiksi matematiikan opettaja kiersi kyllä katsomassa, että rangaistuskopiointi oli kotona tehty. Helpoimmalla pääsi, kun heti aluksi pyysi saada esittää kotitehtävänsä(joita ei tietenkään ollut tehty) taululle, ja veti lennosta ne toisen asteen yhtälöt, trigonometriset perusasiat tai muut puu- ja palikkavitsit suoraan kysymystä lukien taululle. Tällöin opettajan kiertäessä tyttöjen ja urheilijoiden muistiinpanoja katsoessa tämä ei koskaan nähnyt, että käsialaharjoitukset oli jätetty tekemättä. Ihan oikeasti saa olla melko tyhmä, jos ei 7-9 vuotta lusittuaan yläasteen täyttä oppimäärää muutenkin riittävästi tunne, jotta pystyy improvisoimaan. Pelkästään se, että on kiimainen jonne, ei tarkoita etteikö pysty myös sisäistämään infoa, jota tarjotaan sillä tahdilla, että 45 minuutin aikana pitää älytä, miltä sammakko näyttää ja miten sen erottaa jäniseläimistä.
 
..opettajalla oli käytäntö, että kiersivät tunnin alussa katsomassa jokaisen vihkon, että ne kotitehtävät oli tehty.

Matikanopettaja teki näin kauan sitten kaikkien tehtävien osalta. Ei se ketään uhkaillut, mutta vaikuttiko se sitten numeroon. Sen verran kuumottavaa, että kannatti tunnilla tehdä edellä olevia tehtäviä ja monesti osui nappiin, mitkä olivat kotitehtävät. Vihkoon jätti tilaa molemmille perustehtäville ja kotitehtäville sivukääntökikalla. Perustehtävät edellä ettei kusetus paljastu, kun se teki tarkastuskierrosta jatkuvasti. Onneksi oli sen verran pahoja mänttejä, että niiden kohdalla se meni välillä jonkinlaiseksi tukiopetukseksi ja silloin se saattoi nohevimpien tarkastukset jättää sikseen tai kierrosnopeus hidastui merkittävästi.
Nyt näin jälkeenpäin mietittynä tuo saattoi olla aika tehokas opetusmenetelmä. Se oli sellainen vanha naisopettaja ja mitkä hermot, kun poikkeuksellisia yhdistelmä ryhmiä niin joku retardi huuteli sille vähän väliä haista vittua niin se vaan hymyili. Mikä kurinalaisuus. Miesopettaja olisi todennäköisesti huutanut tuollaisen ulos luokasta tai heittänyt portaisiin tai toinen naisopettaja hysteerisellä huudolla huutanut ulos.


Kun on luokkaryhmiä esim. A, B ja C. Niin A:ssa on kiltimmät tapaukset ja siitä eteenpäin pahenee. Onkohan se todellakin näin?
 
Viimeksi muokattu:
On julkinen salaisuus, että Aasian maat eivät todellakaan järjestä näitä PISA-testejä säännösten mukaan, vaan haluavat boostata isänmaallisuutta mahtavilla kansainvälisillä tuloksilla... Vähän hitaammalla käyvät kaverit ovat testitunneilla terkkarin juttusilla, päiväunilla, syömässä ja testin tekevää luokkaa täydennetään rinnakkaisluokkien lahjakkaimilla lapsilla.
Onko tälle väitteelle muuta lähdettä kuin mutu?
 
Onko tälle väitteelle muuta lähdettä kuin mutu?

No ei yllättäisi kun ottaa huomioon että on ylpeä "kunniakulttuuri" vallalla ja kaiken kopiointi ja väärentäminen ihan avoimesti talouden pohjana tai ainakin hyväksyttävää. Lisäksi Singaporen ostovoimakorjattu BKK on yli tuplat Suomesta ja asutus pienellä tiiviillä alueella joten on myös rahaa ja sitä voidaan käyttää tehokkaasti.
 
Vittuilumielessähän niitä proje... anteekti, "kotitehtäviä" annettiin, tai huonon kurinpitokyvyn takia auttamaan näennäisoppimisessa. Eihän niiden tekemisestä olisi ollut muuta hyötyä tai haittaa kuin vapaa-ajan menetys. Tietenkin ongelmatapauksia olisi auttanut, että edes kotona tekisivät jotain, mutta nämä nyt muutenkin olivat kuraattorin, psykologin, sosiaalityöntekijän tai poliisin tarpeessa, eivät kotiläksyjen. Jos homma on fukannut jo niin pahasti, että seuraavaksi laitetaan johonkin lestojen koulukotiin vähän piestäväksi ja sieltä seuraavaksi vankilaan ryöstöstä, ei pitäisi junnujen olla normaaliluokalla. Samoin vammaisten, joille yläasteen tehtävät eivät ole triviaaleja, pitäisi olla apukoulussa.

Yläasteella ei ollut mitään niin vaativaa opittavaa, etteikö sitä olisi normaaliälyinen oppinut luen... anteeksi, "tunneilla" kuuntelemalla puolet ajasta ja puuhaamalla puolet ajasta jotain muuta. Tietenkin suhteellisen normaalisti käyttäytyvä myös ymmärsi pitää turpansa kiinni silloin, kun keskittyi muuhun kuin "opetukseen".

Esimerkiksi matematiikan opettaja kiersi kyllä katsomassa, että rangaistuskopiointi oli kotona tehty. Helpoimmalla pääsi, kun heti aluksi pyysi saada esittää kotitehtävänsä(joita ei tietenkään ollut tehty) taululle, ja veti lennosta ne toisen asteen yhtälöt, trigonometriset perusasiat tai muut puu- ja palikkavitsit suoraan kysymystä lukien taululle. Tällöin opettajan kiertäessä tyttöjen ja urheilijoiden muistiinpanoja katsoessa tämä ei koskaan nähnyt, että käsialaharjoitukset oli jätetty tekemättä. Ihan oikeasti saa olla melko tyhmä, jos ei 7-9 vuotta lusittuaan yläasteen täyttä oppimäärää muutenkin riittävästi tunne, jotta pystyy improvisoimaan. Pelkästään se, että on kiimainen jonne, ei tarkoita etteikö pysty myös sisäistämään infoa, jota tarjotaan sillä tahdilla, että 45 minuutin aikana pitää älytä, miltä sammakko näyttää ja miten sen erottaa jäniseläimistä.
Mielestäni on ironista, että viestit ovat tuollaista ripulointia, kun keskustellaan älykkyydestä ja kielellisen lahjakkuuden vähenemisestä.
 
Aasialaisten "kunniakulttuuri" ulottuu Yhdysvaltoihin asti jossa korkeakouluissa joudutaan antamaan sakkoa hakupisteisiin jos omaat aasialaistaustan ettei ne korkekoulut täyttyisi aasialaisista. Tummaihoisille luonnollisesti annetaan runsaat ilmaispisteet.

For Asian Americans, a changing landscape on college admissions

"African Americans received a “bonus” of 230 points, Lee says.

She points to the second column.

“Hispanics received a bonus of 185 points.”

The last column draws gasps.

Asian Americans, Lee says, are penalized by 50 points — in other words, they had to do that much better to win admission. "
 
Viimeksi muokattu:
Noitakin varmaan joku on ihan tosissaan selittämässä jollain orjalaivojen tervalla tai "kulttuurillisilla eroilla" eikä kukaan suostu tutkimaan tai puhumaan geeniperäisestä älykkyydestä.

Mutta siis, jos ajatellaan tuhansien vuosien skaalalla, niin suurimman osan ihmiskunnan historiasta älykkäät ihmiset ovat lisääntyneet eniten, ja siten levittäneet älykkäitä geenejään. Nykyajassa ollaan nurinkurisessa ja hyvin epäloogisessa tilanteessa, jossa vähemmän älykkäät lisääntyvät eniten ja levittävät vähemmän älykkäitä geenejään. Uskoisin, että tuo pätee myös kantasuomalaisiin. Ei tule olemaan helpot ajat edessä, mutta onneksi itse kerkeää todennäköisesti kuolemaan ennen kuin paska iskee kunnolla tuulettimeen.
 
Viimeksi muokattu:
... on havaittu samaa testosteronitason laskua. Mitkähän muut tekijät voisivat olla syynä?

Ravinto, lääkejäämät, muovit, hormonit?

Se kai lienee jokseenkin noin. Mississippin suistossa on menossa karu tilanne, kun sammakot ovat vaihtaneet sukupuolensa kaikki naaraiksi, ja se onkin sitten ollut se viimeinen sukupolvi sammakoita joillakin alueilla. Jopa ne tutkittavat näytteet kontaminoituivat kelvottomiksi, kun niitä yritettiin ottaa talteen laboratoriotason muovista tehtyihin näyteastioihin. Nyt ovat myös isommatkin eläimet, kuten alligaattorit muuttumassa hermafrodiittisten muutosten kautta kaikki naaraiksi, jonka jälkeen nekin tulevat katomaan.

Eivät ne tutkijat ole löytäneet toistaiseksi muita syitä, kuin vedestä löytyneet muovien pehmentimet, jotka kyseisiä alkionkehitystä ohjaavia muutoksia alkeellisille eläimille aiheuttavat.

Muovien pehmentimet voidaan yleensä korvata saman muovin lyhyemmillä molekyylin pätkillä, vaikutus on yleensä aika samansuuntainen. Se vain pitää tehdä. Ei muuta kuin lainsäädäntöä taas peliin tuossakin asiassa, jos teollisuus ei taas tapansa mukaan ymmärrä yhtään mitään valistuneista itsesäätely periaatteista.

===

Myös minä olen sitä mieltä, että ihminen on kone ja eläin siinä missä muutkin vastaavat elävät olennot ja tuotantoeläimet, ja koska luonnonvalinta ei enää lajin sisällä oikein toimi, niin keinotekoinen jalostus lienee mitä suositeltavin tapa jatkaa kehittymistä eteenpäin.

Koska muuten ollaan nyt siinä lakipisteessä, ja kun peiliin katsoo, niin eipä tuo kovin kummoiselta vielä näytä.

Se toinen vaihtoehto on välillä nähtävissä näillä alueilla, missä tapahtuu tätä nykyisen muotoista väestöräjähdystä. Se ei todellakaan aina ole se fiksuin ja kaunein ja kuulasjärkisin, joka selviää luonnonvalinnassa eteenpäin, vaan se voi myös olla brutaalein ja väkivaltaisin ja ilkein, joka selviää pahassa ympäristössä kaikkein parhaiten. Lopputulos ei liene silloin se toivotun kaltainen ihminen?

Mitä varsinaisesti pahaa on siinä, jos ihmisiä yritetään jalostaa älynlahjoiltaan paremmiksi? Maailmassa on liikaa älykkyyttä ja sen mukanaan tuomaa viisautta vai?

En nimittäin näe ihan suoraa yhtäläisyysmerkkiä toisen maailmansodan aikaiseen ikävään rotupolitiikkaan, niissä oloissa nyt sanottiin ja tehtiin aivan mitä tahansa, mikä omaan agendaan sattui sopimaan. Kun vallataan toisten maita, niin onhan se sopivaa alkaa puhumaan jostain ali-ihmisistä. Liekö ne tuon käsitteen keksijät ja siitä puhujat itse oikeastaan edes uskoneet omaan propagandaansa? Vähän vaikea on uskoa moista.

Jos lapsia olisi tässä tekemässä, niin kyllähän sitä helpostikin voisi kuvitella, että maksaisi siitä, että ne aminohapot (niiden sekvenssit) siinä dna:ssa järjesteltäisiin joiltakin osin uudelleen siten, että se syntyvä lapsi olisi mahdollisimman terve ja mahdollisimman älykäs.

Mikä nykyisen muotoisessa ihmisessä on niin "pyhää", ettei noin voitaisi tehdä? Eläin siinä kuin muutkin eläimet.

T -.-
 
Myös minä olen sitä mieltä, että ihminen on kone ja eläin siinä missä muutkin vastaavat elävät olennot ja tuotantoeläimet, ja koska luonnonvalinta ei enää lajin sisällä oikein toimi, niin keinotekoinen jalostus lienee mitä suositeltavin tapa jatkaa kehittymistä eteenpäin.

Koska muuten ollaan nyt siinä lakipisteessä, ja kun peiliin katsoo, niin eipä tuo kovin kummoiselta vielä näytä.

Se toinen vaihtoehto on välillä nähtävissä näillä alueilla, missä tapahtuu tätä nykyisen muotoista väestöräjähdystä. Se ei todellakaan aina ole se fiksuin ja kaunein ja kuulasjärkisin, joka selviää luonnonvalinnassa eteenpäin, vaan se voi myös olla brutaalein ja väkivaltaisin ja ilkein, joka selviää pahassa ympäristössä kaikkein parhaiten. Lopputulos ei liene silloin se toivotun kaltainen ihminen?

Mitä varsinaisesti pahaa on siinä, jos ihmisiä yritetään jalostaa älynlahjoiltaan paremmiksi? Maailmassa on liikaa älykkyyttä ja sen mukanaan tuomaa viisautta vai?

En nimittäin näe ihan suoraa yhtäläisyysmerkkiä toisen maailmansodan aikaiseen ikävään rotupolitiikkaan, niissä oloissa nyt sanottiin ja tehtiin aivan mitä tahansa, mikä omaan agendaan sattui sopimaan. Kun vallataan toisten maita, niin onhan se sopivaa alkaa puhumaan jostain ali-ihmisistä. Liekö ne tuon käsitteen keksijät ja siitä puhujat itse oikeastaan edes uskoneet omaan propagandaansa? Vähän vaikea on uskoa moista.

Jos lapsia olisi tässä tekemässä, niin kyllähän sitä helpostikin voisi kuvitella, että maksaisi siitä, että ne aminohapot (niiden sekvenssit) siinä dna:ssa järjesteltäisiin joiltakin osin uudelleen siten, että se syntyvä lapsi olisi mahdollisimman terve ja mahdollisimman älykäs.

Mikä nykyisen muotoisessa ihmisessä on niin "pyhää", ettei noin voitaisi tehdä? Eläin siinä kuin muutkin eläimet.

T -.-
Kuinka homo sapiensin jalostus käytännössä toteutettaisiin? Niinkö, että vain älykkäimpien ja terveimpien yksilöiden sallittaisiin lisääntyä keskenään? Ainakin minä näen siinä aika ison eettisen probleeman ja yksilönvapauden rajoittamisen. Nykyteknologia ei tietääkseni ole vielä niin kehittynyttä, että geenejä voitaisin alkaa muokkailemaan.
 
Ja se eettinen ongelma tulee nimenomaan siitä, että tyhmät lisääntyy vaikkei niiden pitäisi tai ne edes saisi. Joten käsissä on taas sit kymmeniä hylättyjä/tapettuja tyhmien lapsia, koska säädettiin laki jolla haluttiin estää tyhmien lisääntyminen yhtä enempää. Toki vaihtoehtona pakkosterilointi, mutta alkaa mennä jo vähän koppalakkimeininkiin.
 
Kuinka homo sapiensin jalostus käytännössä toteutettaisiin? Niinkö, että vain älykkäimpien ja terveimpien yksilöiden sallittaisiin lisääntyä keskenään? Ainakin minä näen siinä aika ison eettisen probleeman ja yksilönvapauden rajoittamisen. Nykyteknologia ei tietääkseni ole vielä niin kehittynyttä, että geenejä voitaisin alkaa muokkailemaan.

Ei mitään kovin suoria tapoja varmasti olisi mitä nyky-yhteiskunnassa menisi läpi, mutta noin niinkuin teoriassa voisi esim. tehdä sellaisen viritelmän jossa veronmaksaja rahoittaa suoraan veroissa myös vanhempiaan...eli kasvata veronmaksajia (ei sossupummeja), niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista normaalin palkan/eläkkeen päälle.
 
Ei mitään kovin suoria tapoja varmasti olisi mitä nyky-yhteiskunnassa menisi läpi, mutta noin niinkuin teoriassa voisi esim. tehdä sellaisen viritelmän jossa veronmaksaja rahoittaa suoraan veroissa myös vanhempiaan...eli kasvata veronmaksajia (ei sossupummeja), niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista normaalin palkan/eläkkeen päälle.
Tämähän johtais käytännössä taas siihen, että lapsia tehtäis varmuuden vuoksi vaan paljon, kun ei oo varma kuka pystyy tosissaan elättään. Parempi tehä kymmenen nii ainaki jokaiselta vähä riittää avustuksia.
 
Tämähän johtais käytännössä taas siihen, että lapsia tehtäis varmuuden vuoksi vaan paljon, kun ei oo varma kuka pystyy tosissaan elättään. Parempi tehä kymmenen nii ainaki jokaiselta vähä riittää avustuksia.

Joo no tuo nyt oli sellainen mikä tuli puolen minuutin miettimisellä, varmaan siitä saisi paremmin himmelin aikaiseksi kun tukkii porsaanreikiä. Mutta vaikea sanoa ohjaisiko se oikeaan suuntaan, ei varmaan tarpeeksi. Käytännössä jossain kohtaa ihmiskunnan pitää melkein tuhoutua jolloin alkaa se luonnollinen luonnonvalinta alusta.
 
Jos aloitetaan selvittämällä mikä Singaporen systeemissä saa tulokset niin paljon paremmaksi että oppilaat ovat VUODEN suomen Jari-Pettereitä edellä taidoissa ja implementoidaan ne.

Vuosia Singassa asuneena tiedän jotain paikallisista. Siellä kun paikallinen Jani-Petteri istuu ensimmäisen kerran koulun penkille, alkaa välittömästi tavoitteellinen opiskelu. Tämä päätyy yliopiston jälkeen hyvä palkkaiseen ammattiin ja ensimmäisen lambon tilaukseen.

Edit: ja koulua siellä on 6pvä/vko. Kesälomat lyhyemmät etc
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun olin yläasteella 2000-luvun alussa, eli ei kovin kauan aikaa sitten, useammallakin opettajalla oli käytäntö, että kiersivät tunnin alussa katsomassa jokaisen vihkon, että ne kotitehtävät oli tehty. Napsahti jälki-istuntoa jos ei oltu tehty ja kolmas kerta laski kyseisen aineen (esim. matematiikka) arvosanaa yhdellä pykälällä tulevaan todistukseen. Onkohan nämäkin keinot nykyään kiellettyjä?
Ei ole tainnut enää kymmeneen vuoteen saada antaa jälki-istuntoa tuosta syystä. Käytännössä kaikissa perusasteen kouluissa taitaa olla käytössä tuo Wilma, järjestelmä jonka kautta voi laittaa vanhemmille viestiä, mutta epäilenpä auttaako se yhtään sen enempää. Ongelma on valettu systeemiin sisään ja tulee jatkuvasti pahemmaksi, kulttuuri muuttu joka osa-alueella enemmän auktoriteettejä kyseenalaistevammaksi, joka luonnollisesti siirtyy vanhemmilta lapsille. Ei ole mikään helppo tehtävä perustella 12-vuotiaalle miksi ne matikan tehtävät pitäisi tehdä, jos se sen kyseenalaistaa.
 
Itse olen töissä ihmetellyt, kun ollut työharjoittelussa / työllistettynä ym. sellasia -93..-99 ikäluokan jätkiä, että miksi se ei tunnu häiritsevän yhtään ettei osata perustason matematiikkaa yms. Jotkut vaan tuumaa "en tajuu" ja nauraa päälle. Jotenkin siitä "tyhmyydestä" on tullut hyväksyttyä? Vai onko se sitten jotenkin noloa, jos on opiskellut kunnolla.
Ihan sellaisista perusasioista on ollut kyse, kun vaikkapa isosta tilasta on tehty huoneita väliseinillä ja alajuoksua kun piti ampua kiinni, sanoin että "kattokaakin sitten että se kulma on suora". Ratkaisu oli hakea 30cm suorakulma ja yrittää sillä sihdata 5m pitkää puuta suoraan. Sitten ruvettiin kertaamaan mitä toveri Pythagoras on meille keksinyt, niin eihän siitä ollut edes muistikuvaa että koulussa olis moista opetettu. Toinen vastaava tapaus tulee mieleen, kun piti lieriön malliseen säiliöön lisätä kemikaalia 2% lisätyn veden määrään nähden. Käskin laskea pinnan noususta paljonko vettä lisättiin, niin seurauksena oli hiljaisuus ja niin tyhjä katse, että luulin jätkän nukahtaneen silmät auki. Sitten kerrattiin mitä se pii tarkoittikaan ja miksi siitä on nyt hyötyä. Etäinen muistikuva jopa löytyi, että koulussa olisi jotain tämmöistä puhuttu...
Toki niitä helmiä löytyy joukosta, mutta amiksen käyneiden poikien keskuudessa perustaitojen osaaminen on järkyttävän huonoa. Niin matematiikassa kuin äidinkielessäkin, jotkut ei saa aina omasta käsialastaan selvää.
 
Enkä ymmärrä nykyistä koulutustouhua, noin puutteellisilla taidoilla annetaan ihmisille päästötodistukset. Seurauksena on se, että työnjohtajasta tulee sitten opettaja, jonka kanssa kerrataan ja opetellaan ne perusasiat mitkä koulussa jäi välistä. Miten se sitten vaikuttaa tuottavuuteen...
 
Enkä ymmärrä nykyistä koulutustouhua, noin puutteellisilla taidoilla annetaan ihmisille päästötodistukset. Seurauksena on se, että työnjohtajasta tulee sitten opettaja, jonka kanssa kerrataan ja opetellaan ne perusasiat mitkä koulussa jäi välistä. Miten se sitten vaikuttaa tuottavuuteen...

Kouluille annetaan rahaa valmistuneista opiskelijoista, osaamistasosta voidaan tinkiä vähemmän tai enemmän kunhan koulunkeskeytysprosentit pysyy alhaisina ja fyrkkavirta koulun tilille pysyy tasaisena.
 
Itse olen töissä ihmetellyt, kun ollut työharjoittelussa / työllistettynä ym. sellasia -93..-99 ikäluokan jätkiä, että miksi se ei tunnu häiritsevän yhtään ettei osata perustason matematiikkaa yms. Jotkut vaan tuumaa "en tajuu" ja nauraa päälle. Jotenkin siitä "tyhmyydestä" on tullut hyväksyttyä? Vai onko se sitten jotenkin noloa, jos on opiskellut kunnolla.
Ihan sellaisista perusasioista on ollut kyse, kun vaikkapa isosta tilasta on tehty huoneita väliseinillä ja alajuoksua kun piti ampua kiinni, sanoin että "kattokaakin sitten että se kulma on suora". Ratkaisu oli hakea 30cm suorakulma ja yrittää sillä sihdata 5m pitkää puuta suoraan. Sitten ruvettiin kertaamaan mitä toveri Pythagoras on meille keksinyt, niin eihän siitä ollut edes muistikuvaa että koulussa olis moista opetettu. Toinen vastaava tapaus tulee mieleen, kun piti lieriön malliseen säiliöön lisätä kemikaalia 2% lisätyn veden määrään nähden. Käskin laskea pinnan noususta paljonko vettä lisättiin, niin seurauksena oli hiljaisuus ja niin tyhjä katse, että luulin jätkän nukahtaneen silmät auki. Sitten kerrattiin mitä se pii tarkoittikaan ja miksi siitä on nyt hyötyä. Etäinen muistikuva jopa löytyi, että koulussa olisi jotain tämmöistä puhuttu...
Toki niitä helmiä löytyy joukosta, mutta amiksen käyneiden poikien keskuudessa perustaitojen osaaminen on järkyttävän huonoa. Niin matematiikassa kuin äidinkielessäkin, jotkut ei saa aina omasta käsialastaan selvää.

No eivät nämä asiat ilman käytännön opettelua tule tarkoitukseensa. Voisin kuvitella, että useimmin amiksen harjoittelijat pistetään lähinnä kantoapulaisiksi ja siten kokemus tällaisista käytäntöön on helposti osaamatonta.

Pythagora-lause oli hyvässä muistissa. Kiitos siitä, että se joskus 2002 oli yläasteen oppikirjassa arvoituksellinen virke jossain pohtivan miehen puhekuplassa.
Lieriössä piti tosin tarkistaa, kumpi olikaan lieriö ja kumpi kaartio.

Vaikka tuota pythagoran lausetta ei pariin vuosikymmeneen ole edes tarvinnut, heräsi automaattisesti jo pohdinto:"Niin, miten selvität kateetti b: n 5m) ja kateetti a:n (x) avulla hypotenuusan? Mittakelallako... Tuskin".

Piti jonkinaikaa pohtia, kun rakennusalalla en ole ollut. Sitten vasta oivalsin, että 5m:stä voi määrittää vaikka 1m:n b:n ja saman suhteen katetti a:n... Tuollaisia "tukijalkoja" muistinkin myös nähneeni pienimuotoisilla rakennustyömailla.

Ongelma selvitetty ja vatupassilla tarkistukseen. Tämä tosin vaati vartin aikaa ja maukasta roskaruokaa samaan aikaan.

**********
Ammatillisissa opinnoissa on ainakin 2005 ja sen jälkeen ollut "työ tekijänsä opettaa"-linja. Tuossa tapauksessa junnulla on siis ollut samaan aikaan varmaan sekä stressi, että myös "Kateetti a:neliön ja b:neliön summa on hypotenuusa c:n neliö, ja täten c neliöjuuri" lauseen ymmärtämättömyys käytäntöön. Lisäksi Pythagora ei ole maailman helpoin sana, joten sekin on saattanut olla unholassa kokonaan ja siten myös lause ei löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sellaisista perusasioista on ollut kyse, kun vaikkapa isosta tilasta on tehty huoneita väliseinillä ja alajuoksua kun piti ampua kiinni, sanoin että "kattokaakin sitten että se kulma on suora". Ratkaisu oli hakea 30cm suorakulma ja yrittää sillä sihdata 5m pitkää puuta suoraan. Sitten ruvettiin kertaamaan mitä toveri Pythagoras on meille keksinyt, niin eihän siitä ollut edes muistikuvaa että koulussa olis moista opetettu. Toinen vastaava tapaus tulee mieleen, kun piti lieriön malliseen säiliöön lisätä kemikaalia 2% lisätyn veden määrään nähden. Käskin laskea pinnan noususta paljonko vettä lisättiin, niin seurauksena oli hiljaisuus ja niin tyhjä katse, että luulin jätkän nukahtaneen silmät auki. Sitten kerrattiin mitä se pii tarkoittikaan ja miksi siitä on nyt hyötyä. Etäinen muistikuva jopa löytyi, että koulussa olisi jotain tämmöistä puhuttu...
Ihan naurettavaa paskaa heität. En ole itse tarvinnut eläissäni työelämässä tai muussakaan kertaakaan moisia matemaattisia taitoja ja korkeakouluasteella mennään.

Taidat olla itse niin fiksautunut ja kapeakatseinen omassa alassasi, että pidät itseäsi jumalaan verrattavana yksilönä. Jo tuo amisharjoittelijoihin käyttämäsi käskytystapa "kattokaakin" kertoo järkyttävän suuresta ja ylipullistuneesta egosta, joka pitää jotain ala-asteen matematiikan oppitunnilla opittua asiaa vielä vanhoilla päivillä kovanakin meriittinä. Jotkut jatkavat opiskelua myös ala-asteen jälkeen, jolloin pythagoran lauseet jäävät sinne taka-alalle muiden tärkeimpien asioiden vallatessa aivokapasiteetista alaa.

Eri asia sitten, jos alalla ihan oikeasti noita nippelitietoja tarvitaan, niin tottakai ne silloin pitäisi olla muistissa.
 
Enkä ymmärrä nykyistä koulutustouhua, noin puutteellisilla taidoilla annetaan ihmisille päästötodistukset. Seurauksena on se, että työnjohtajasta tulee sitten opettaja, jonka kanssa kerrataan ja opetellaan ne perusasiat mitkä koulussa jäi välistä. Miten se sitten vaikuttaa tuottavuuteen...

Totta. Noinhan se kuvio menee, että valtion palkkaama pedagoginen opettaja nostaa kädet pystyyn ja ulkoistaa juurikin esim. työnjohtajalle loppuvastuun.:lol:

Kaikkein ironisinta vielä se, että jos koululaitos haluaa työnantajalta jonkun pienen tuntihinnan harjoittelijasta. Eiköhän se työnantaja mielummin anna senkin persaukiselle harjoittelijalle kuin koululaitoksille, mitkä pumppaa valtiolta rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
On julkinen salaisuus, että Aasian maat eivät todellakaan järjestä näitä PISA-testejä säännösten mukaan, vaan haluavat boostata isänmaallisuutta mahtavilla kansainvälisillä tuloksilla... Vähän hitaammalla käyvät kaverit ovat testitunneilla terkkarin juttusilla, päiväunilla, syömässä ja testin tekevää luokkaa täydennetään rinnakkaisluokkien lahjakkaimilla lapsilla.

Osa tuosta heikompilahjaisten suodattamisesta tapahtuu jo järjestelmien erojen vuoksi. Pisa-testit käsittääkseni koskevat vain normaalissa päiväopetuksessa olevia. Esimerkiksi erityisluokat eivät kuulu tuohon testattavaan populaatioon, mistään nuorisopsykiatrian yksiköistä yms. laitoksista puhumattakaan.

Suomessa on pyritty inkluusion myötä siirtämään näitä oppilaita kohdennetuilla tukitoimiilla (avustajat, mukautetut opetusjärjestelyt jne.) takaisin tavallisiin luokkiin mahdollisimman paljon. Ajatus on sinänsä ihan validi; ideaalitilanteessa oppilas eheytyy normaaliporukassa, ja stigmatisointi mahdollisesti vähenee, kun poikkeavat eivät ole enää eroteltuina omissa yksiköissään. Kuitenkin tämän vuoksi noissa pisatestien peruskoululuokissa on nyt paljon oppilaita, jotka olisivat ennen olleet noiden testausten ulkopuolella oppimis- tai käytöshäiriöiden vuoksi.

Aasian maissa nämä oppilaat ovat luultavasti edelleen jossain ihan muualla, kuin noissa testiluokissa, ilman mitään tahallista vilppiä.
 
Ihan naurettavaa paskaa heität. En ole itse tarvinnut eläissäni työelämässä tai muussakaan kertaakaan moisia matemaattisia taitoja ja korkeakouluasteella mennään.

Taidat olla itse niin fiksautunut ja kapeakatseinen omassa alassasi, että pidät itseäsi jumalaan verrattavana yksilönä. Jo tuo amisharjoittelijoihin käyttämäsi käskytystapa "kattokaakin" kertoo järkyttävän suuresta ja ylipullistuneesta egosta, joka pitää jotain ala-asteen matematiikan oppitunnilla opittua asiaa vielä vanhoilla päivillä kovanakin meriittinä. Jotkut jatkavat opiskelua myös ala-asteen jälkeen, jolloin pythagoran lauseet jäävät sinne taka-alalle muiden tärkeimpien asioiden vallatessa aivokapasiteetista alaa.

Eri asia sitten, jos alalla ihan oikeasti noita nippelitietoja tarvitaan, niin tottakai ne silloin pitäisi olla muistissa.
En tiedä mitä olet työkses tehnyt, mutta kyllä ainakin rakennus/LVIS-alalla niitä perusmatikan taitoja tarvitsee, ettei jokaista pikkujuttua tarvitse työnjohdolta/suunnittelijalta kysellä. Ja mielestäni on tärkeää nimenomaan harjoittelijoiden kohdalla ilmoittaa asia niin, että se homma tehdään sitten kunnolla kun tehdään, eikä niin että se on vähän sinnepäin. Eihän se nyt ketään satuta jos väliseinän nurkka ei olekaan just 90 astetta, mutta sitten jos kyseinen opiskelija valmistuttuaan kyhää vaikka omakotitalon perustuksia ja ristimitat, kolmiolaskenta ym. ei ole hallussa niin lopputulos voi olla jotain muuta kuin mihin sen valmispaketin pitäis päälle istua. Se, että sinä et ole tarvinnut työssäs noita taitoja ei tarkoita, etteikö joku muu niitä tarvitsis. Ilmeisesti olet joko humanisti tai jonkun muun "sinnepäin"-alan osaaja, koska ainakin itsellä ne perusmatikan taidot tuli tarpeeseen vielä korkeakoulutasollakin... itseasiassa niiden osaamisen tarve vasta kunnolla kirkastui silloin.
Ja siitä käskyttämisestä.. olen tässä 10 vuotta työnjohtohommia tehneenä huomannut, että työnjohtajalla ja lastentarhanopettajalla on lopulta aika vähän eroa. Työnjohtaja on porukan isä ja äiti, jonka hommiin kuuluu muun muassa käskeä aikuisia miehiä peseytymään tarvittaessa. (Töissä kuultua: "Mä en sitten mene Jarin kans enää hommiin jollei se käy suihkus ja vaihda paitaansa, se haisee!") Osa porukasta tekee itsenäisesti ja viimesen päälle, osaa pitää seurata ja virheiden korjaamisestakin käydään väittelyä. Työnjohto on se porras, jolle kaikki paska kaatuu: asiakas/työnantaja valittaa jos jälki on paskaa, työntekijät valittaa jos joutuvat korjaamaan virheitään. Ja lehdet haukkuu rakentamisen laatua, foorumilaiset haukkuu työnjohtajan mulkkua asennetta ;)
 
Vaikka tuota pythagoran lausetta ei pariin vuosikymmeneen ole edes tarvinnut, heräsi automaattisesti jo pohdinto:"Niin, miten selvität kateetti b: n 5m) ja kateetti a:n (x) avulla hypotenuusan? Mittakelallako... Tuskin".
Mitalla juurikin.. samoin kuin perustuksia, katon lapetta tms. tehdessä ristimitalla sihdataan suorakaide suoraan kulmaan. Kattoa tehdessä se nyt on makuasia haittaako se, jos lape on vähän suunnikas, mutta vaikkapa hirsikehikon perustuksia tehdessä haitta voi olla isokin jos sokkelin nurkat ei olekaan suorassa kulmassa.
Tiedän kyllä ettei niitä kaikki pahemmin mittaile ja useimmat hommat onnistuu niillä silmällä katotuilla mitoillakin, mutta ikinä ei ole haittaa ollut siitä että pohjat on tehty kunnolla.
 
Noh rakennusalalla varmaan tarviikin, sen takia lisäsin tuon viimeisen lauseen. Mutta ilmeisesti nämä työntekijäsi ovat juuri 18v täyttäneitä tai harjoittelussa jopa alle, joten en ihmettele että ovat aluksi vähän pihalla. Ei 18-vuotias vielä välttämättä ole mikään täysi aikuinen, vaikka lain mukaan onkin täysi-ikäinen. Teini-ikäkin on "virallisesti" 13-19v.
 
Ihan naurettavaa paskaa heität. En ole itse tarvinnut eläissäni työelämässä tai muussakaan kertaakaan moisia matemaattisia taitoja ja korkeakouluasteella mennään.

Taidat olla itse niin fiksautunut ja kapeakatseinen omassa alassasi, että pidät itseäsi jumalaan verrattavana yksilönä. Jo tuo amisharjoittelijoihin käyttämäsi käskytystapa "kattokaakin" kertoo järkyttävän suuresta ja ylipullistuneesta egosta, joka pitää jotain ala-asteen matematiikan oppitunnilla opittua asiaa vielä vanhoilla päivillä kovanakin meriittinä. Jotkut jatkavat opiskelua myös ala-asteen jälkeen, jolloin pythagoran lauseet jäävät sinne taka-alalle muiden tärkeimpien asioiden vallatessa aivokapasiteetista alaa.

Eri asia sitten, jos alalla ihan oikeasti noita nippelitietoja tarvitaan, niin tottakai ne silloin pitäisi olla muistissa.
Pythagoraan lause on niin perustavanlaatuinen matemaattinen tulos, että se ennemminkin on yleissivistykseen kuuluva asia kuin nippelitieto; ainakin se olisi pitänyt jäädä peruskoulun geometrian tunneilta mieleen.

Erityisesti matemaattisia aineita opiskellessa "uudet asiat" usein pohjaavat aiemmin opittuihin perusasioihin, joiden osaaminen olisi suotavaa olla kunnossa eikä taka-alalla.
 
Viimeksi muokattu:
Satuin juuri selailemaan jotain uutta lukion biologian oppikirjaa. Olin hieman hämmentynyt näkemästäni. Huom. näkemästäni, en lukemastani. Tekstiä tuntui olevan kovin vähän. Paljon informaatioarvoltaan köykäisiä kuvia ja siellä täällä lauseita rivivälillä 2. Onko tämä yleisestikin trendi oppikirjoissa?

Ainakin omasta mielestäni lukemisen määrän romahdus johtaa monenlaisiin oppimisongelmiin. Mutta ketään ei kiinnosta lukea kun tökitään päivät pitkät sormilla puhelinta, padia ja 5min youtube videokin on liian pitkä. Nykyajan tietotekniikka tyhmentää, ennen se pisti ajattelemaan.
 
Älypuhelin termi on aikoinaan hyvin keksitty, kun ne vie ihmisten älyn.
Ehkä jossain määrin vie, mutta kai se riippuu pitkälti siitä, kuinka älypuhelintaan käyttää. Onhan niille vaikka minkälaisia pelejä, joissa pääsee virkistämään älynystyröitään halutessaan.
 
Älypuhelin on työkalu, jota toki voi periaatteessa käyttää ihan älykkyyttä virkistäviinkin tarkoituksiin, mutta käytännössä ei ihmiset sitä sellaiseen juurikaan käytä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 289
Viestejä
4 534 193
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom