Lisäksi liikenne taitaa olla EU-tasolla ainoa sektori, jonka päästöt ovat kasvaneet viimeisen 20 vuoden aikana. Trendi pitäitsi taittaa
Nyt kuitenkin ollaan SUOMESSA, eli sitä tulee ajatella SUOMEN tasolla.
Otetaan esin 95 vuoden autot ja niiden määrät ja päästöt ja verrataan sitten esim 2015 vuoden autot ja katsotaan niiden päästöt. Onko suomessa autojen määrä ja autoilu muka edes lisääntynyt, kun porukka on valunut kokoajan kaupunkiin ja esim päivittäiset 60 km:n lenkit on jääneet monelta pois, puhumattakaan siitä, että nykyautot ovat selkeästi vähempipäästöisiä.
Epäilen enemmän, kuin vähän, että tuollaista tutkimusta ei haluta tehdä, kun siinä paljastuisi, että Suomen kannattaa hillitä mm. CO2 päästöjä muutoin. Ja muuntoinkin: Suomi on melko pitkien välimatkojen maa, joten täällä tietty määrä autoilua on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ. Sitä voidaan verottaa, MUTTA se on sitten auttamatta pois muualta ja haittaa suomen kilpailukykyä, joka on vielä vahingollisempaa.
Sitävastoin meidän ei olisi tarvis esim polttaa lämmitykseen tai sähköön mitään CO2 päästöjä aiheuttavaa, kun meillä on itseasiassa käsittääkseni maaperässä runsaasti ydinpolttoainetta. Lisäksi voimaloita osataan rakentaa, kun ei OL3 tyyliin hölmöillä. On myös tekniikoita, joiden avulla nykyinen ydinpolttoainejäte voi olla jälleen uutta ydinpolttoainetta (näiden edelleen kehittelyyn kannattaisi satsata esim Suomessa).
Ja jos maapallon ihmisten määrän lisääntymistä ei hillitä, niin tämä ilmasto ym taistelu on täysin 100%:sesti hävitty, tekipä Suomi tai edes Eurooppa mitä tahansa.
Ensinnäkin ihminen tarvisee vähimmäisylläpidon per lärvi, jolloin tulee päästöjä ja kuluu luonnonvaroja.
Toiseksikin, kun määrä kasvaa, vaikeudet lisääntyvät ja tällöin ilmastonsuojelulle haistatetaan paskat, kunnen savusumu on tappavan korkealla tasolla tai tulee joku muu ERITTÄIN näkyvä, jatkuva ongelma, joka tapaa porukkaa, kuin heinää.
Tämä Suomen autoilun verotuksen nostosuunnitelmat on lähinnä sitä, että lyömme itseämme halolla päähän, mitään muuta vaikutusta sillä ei oikeasti ole saastuttamisen kanssa, maailmanlaajuisesti tarkasteltuna.
Tuontitullit kaikelle rajanyli tulevalle sen mukaan, miten saastetta on tullut sen tuotteen valmistamisessa on toimiva ratkaisu, jos saastuttamista halutaan ohjata. Samoin kotimaassa vastaavasti joku valmistevero, jota voi laskea esim se, että käytetään kierrätysmateriaalia, valmistetaan pienellä energiankulutuksella, tuotteen laatu on hyvä (odotettu kestoikä on pitkä) ym.
Nykyinen tapa, että rankaisemme itseämme ilmastopolitiikalla, ja viemme saastutuksen pois alueeltamme ei korjaa koko maapallon tilannetta millääntavoin, vaan pahentaa sitä, sen nyt pitäisi kaikkien tajuta.