Ihmisen aikaansaama ilmastonmuutos

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja -SD-, 30.10.2016.

  1. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 646
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ok.

    Joka tapauksessa kivojen lentskarimatkojen paheksunta ei jostain syystä ole tarttunut mediatalojen moralisointitalkoisiin, vaan siellä keskitytään ruokavalioihin ja muuhun nippelisäätöön. Se ihmetytti. Varmaan nyt löydät jonkun joka siitäkin kirjoitti.
     
  2. ATE

    ATE

    Viestejä:
    4 053
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vihreät haluaa pistää lihankin verolle hiilipäästöjen takia. Unohdetaan tai ignoroidaan hienosti että broileri menee vaikka kuinka monen kasviruuan edelle hiilipäästöystävällisyydessään puhumattakaan kaikesta karjasta jotka syö heinää ja että Suomessa muutenkin on matalat hiilipäästöt maataloudessa.

    Tuossa on jotkut idioottinäkemykset takana kuinka se lihan syöminen on eettisesti väärin.
     
  3. SundeR

    SundeR

    Viestejä:
    180
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2018
    Tuli mieleen se taannoinen uutinen että Ville Niinistö matkusti joka viikonloppu Tukholmaan tyttöystävää tapaamaan :D
     
  4. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 474
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tosin päästöjä voitaisiin vähentää huomattavasti myös tekemällä vahvempia ja korjattavampia laitteita. Kierrättäminen paskaa tekemällä, joka sitten kuljetellaan edestakaisin ja murskataan vähänväliä ei ole läheskään yhtä tehokasta, kuin kunnolla tekeminen. Valitettavasti olemme menossa kokoajan enemmän kohti täysin kertakäyttökulttuuria.
     
    -Terppa-, Pahviukko, ttjm ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  5. Janishell

    Janishell

    Viestejä:
    130
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Muistakaa älkää äännestäkö vihreitä, jos vihreet pääse hallitukseen Suomi on se jälkeen kusessa.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  6. SampoTexaa

    SampoTexaa

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Pari kuukautta ja hlvetillinen kulutushysteria päällä (joulu) eikä kukaan muista näitä ympäristö puheita.

    Vastaava aihe kuin uuden vuoden ”kesäksi kuntoon” lupaukset.
     
    Humanoid tykkää tästä.
  7. Skøgø

    Skøgø

    Viestejä:
    217
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Suomen väestötiheys 17,4 asukasta/km²
    Intian väestötiheys 367,6 asukasta/km²

    :geek:
     
    Zacksa tykkää tästä.
  8. vilkas

    vilkas

    Viestejä:
    612
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2016
    Mikä tai kuka on sitten se, joka inspiroi ihmisiä ajattelemaan suuria ja luomaan suurta, jos kaikki presidenttiä myöten vain puhuu kutomisesta? Kun katsoo tätä ilmastohysteriaa, niin presidenttimme voisi vaikuttaa hiilidioksidipäästöjen määrään radikaalisti puhumalla ydinvoimasta tai fuusiotutkimuksesta. Kourallinen teräviä ihmisiä saa noilla teknologioilla monta kertaluokkaa suuremmat vaikutukset aikaan kuin kaikki muut tiedostavat ihmiset pikku nysväyksillään.

    Jos halutaan vähentää hiilidioksidipäästöjä, niin ydinvoima on ainoa toimiva keino siihen, mitä meillä on. Jotta sitä saataisiin käyttää, niin se vaatii paljon valistusta ja sen jälkeen taitavia ihmisiä rakentamaan ja käyttämään niitä. Ja lisäksi tarvitaan myös järkevää sääntelyä, joka takaa turvallisuuden, mutta myös mahdollistaa niiden käyttämisen. Tämä ei tapahdu tekemällä pieniä jokapäiväisen elämän muutoksia vaan antamalla osaavien ihmisten ratkaista ne isot ongelmat.
     
    Randomizer tykkää tästä.
  9. Humanoid

    Humanoid

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Edelleen (kasvissyöntiketjusta poimittua):
    Broilerin isovanhempaispolven untuvikot tulevat Suomeen muualta. Niin hiilipäästöystävällistä niiden kasvatus Suomessa on.

    https://www.ett.fi/sites/default/files/user_files/tuonti/Siipikarjan tuonti 2016.pdf

    Muihin maihin nuo tipuset tulevat Skotlannista:
    Kana nimeltä Ross 508
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  10. SampoTexaa

    SampoTexaa

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Suomalaisia piiskataan siitä kun käy kerran 5 vuodessa Thaikuissa.

    Samaan aikaan, F1 kuski LeClerc ig:ssä.

    Last 2 weeks + next 2 weeks:

    Nice-Bologna-Sochi-Tokyo-Suzuka-Dubai-Zurich-Paris-Home(Monaco)-New York-Austin- Los Angeles-Mexico city

    Samanlaista rumbaa vetää kymmenet tuhannet bisnes matkustajat.
     
    Marsu53 tykkää tästä.
  11. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Ei paljoa auta jos suomalaiset yksinään tekee. Jos saisimme Yhdysvallat mukaan rintamaan (joka on yksi roistoista tällä hetkellä) niin voisimme laittaa tehokkaammat boikotit Kiinalle, Venäjälle ja Intialle jotta saisivat päästönsä kuriin. Nyt pelkästään EU on pieni tekijä. Toki EU voisi asettaa isot tullimaksut saastuttaville tuotteille mutta olisiko sillä isoa merkitystä? Taloudellista haittaa sillä ainakin olisi. Mahdollisuus olisi toki että valmistajat siirtäisivät tuotantoa EU:n sisälle.
     
  12. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 646
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  13. Humanoid

    Humanoid

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Presidentti tuskin on ainoa ihminen, joka kykenee toimimaan esikuvana.

    Hiilidioksidipäästöt johtuvat suurilta osilta länsimaisesta kulutuskulttuurista ja jatkuvan kasvun ihannoinnista. Jos jokainen (globaalisti) muuttaisi kulutustottumuksiaan edes hieman, sillä on taatusti vaikutus. Joka vuosi kun ei tarvitse ostaa uutta telkkaria ja kännykkää, tai taloa täyteen laitteita joilla saa karsittua viimeisetkin hyötyliikunnan rippeet omasta elämästä.

    Päästöjen karsiminen on hyvin vaikeaa, jos kulutuskulttuuri ei koe jonkinlaista murrosta. Ikävä kyllä tämä murros vaikuttaisi moneen länsimaalaiseen siten, että he kokevat elämäntasonsa alentuvan nykyisestä. Monille tämä on aivan liikaa, sillä siitä "tasosta" jolle on päästy, ei haluta tulla yhtään alemmas. Ongelma on siis yhtä lailla ihmisten korvien välissäkin.

    Olen samaa mieltä ydinvoimasta. Tällä hetkellä se on ainoa tapa tuottaa energiaa järkevästi, kunnes olemme valmiit ottamaan käyttöön jonkin muun energiamuodon. jonka hyötysuhde saadaan järkeväksi.
     
  14. ATE

    ATE

    Viestejä:
    4 053
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Broilerilla on silti verrattain matala hiilijalanjälki ja esim. Riisillä on suurempi.

    Kananmunilla on todella matala ja tuossa vihreiden aivopierussa halutaan myös nekin verolle.
     
  15. Randomizer

    Randomizer

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Näinkin, mutta olisitko valmis sen jälkeen maksamaan vaikka ja mistä kamppeista paljon, paljon suurempaa hintaa?
     
  16. Humanoid

    Humanoid

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Noita jatkuvia logistiikkakuluja ei taideta laskea broilerin hiilijalanjälkeen.. laskennat kun yleensä sisältävät vain Suomessa tapahtuvan osion.

    Aika monella kasvispohjaisella proteiinivoittoisella tuotteella hiilijalanjälki taas on broileria pienempi.
     
  17. ATE

    ATE

    Viestejä:
    4 053
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä ne niissä laskelmissa varmaan mukana on kun ei niissä ole eritelty suomalaista broileria.
    Yhtälailla ne suomessa kasvatetut kasvikset saa osakseen tuhatta eri logistiikkakulua jos niiden erikoislannotteiden, kasvisuojeluaineiden ym. traktoreiden osien kulut lasketaan mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  18. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Jos saisimme suurimman osan maailmasta sen taakse niin kyllä.

    Nythän kyseessä on vanha ongelma yhteismaista (ilmasto). Kun se on kaikkien käytössä niin kukaan ei oikein huolehdi siitä koska muut torpedoivat hyödyt. Tosin tämä ei ole aivan niin suoraviivaista ja nobel-voittajat tutkivat asiaa
    Talouden Nobel ensimmäistä kertaa naiselle
     
    Randomizer tykkää tästä.
  19. Resetor

    Resetor

    Viestejä:
    810
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Tätä lähtee porukka ajattelemaan aivan väärältä kantilta. "Kun muun maailman päästöt on niin valtavat, niin Suomen päästöillä ei ole merkitystä".

    Tottahan tuo on... Mutta, meillä korkean teknologian maana voi olla mahdollisuus kehittää riittävän edullinen ja päästötön sähköntuotantotapa.

    Kun sähkö pystytään tuottamaan päästöttömästi riittävän halvalla, niin se kiinnostaa muita maita aivan varmasti ja siihen meidän pitäisi tähdätä ja se on se oikea mahdollisuus Suomen tehdä jotain ilmastonmuutosta vastaan.
     
  20. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    1 292
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    Nykymallin kapitalistinen talousjärjestelmä on sellainen velkavetureineen, että koko paskahan ajautuu vaikeuksiin jos talouskasvu hidastuu edes luokkaan yhteen prosenttiin kun työttömyys ja muut ongelmat alkavat kasvamaan. Järjestelmän ongelmat räjähtävät silmille jos talouskasvu painuu negatiiviseksi.

    Rajallisella maapallolla taas rajaton kasvu on mahdoton yhtälö.
     
    taxman ja Humanoid tykkäävät tästä.
  21. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Autoilun verottamisen kiristäminen CO2 päästöjen varjolla suomessa on kyllä täyttä paskaa, ainut todellinen syy on autoilun verojen maksimointi. Ajomäärä laskee mitättömän vähän,ja muutenkin autoilun päästöjen osuus on vähäinen. Varsinkin kun on lentomatkailu on vapaamatkustaja, ja Kiinasta roudataan muutaman euron paskoja hilavitkutimia muutaman euron säästön takia.

    Katsokaa kun tätä ipc raporttia käytetään keppihevosena suurille muutoksille joilla autoilijaa kuritetaan. Berneri hieroo käsiään mitä tämän varjolla voi yksityistää ja mitä pakkopalveluja autoilijoille voi keksiä sateliittiseurannan lisäksi.
     
    Pahviukko ja Gize tykkäävät tästä.
  22. Humanoid

    Humanoid

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En ole nähnyt missään sen kummemmin mainittavan kuluja noiden untuvikkojen logistiikkakuluista, joten voi vain olettaa etteivät ne ole mukana. Ja koska EU:ssa eläinten kuljetuksissa on 24:n tunnin maksimiraja, esim. Skotlannista lähtevät patenttibroilerit taitavat harvemmin käyttää laivayhteyksiä.

    Yhtä lailla ne Suomessa kasvatetut viljat ja valkuaistuotteet saa osakseen tuhatta eri logistiikkakulua, jonka jälkeen ne syötetään eläimille. Tämän jälkeen alkaa taas uusi logistiikkarumba. Loogista, että kasvistuotteilla sitä on vähemmän.
     
  23. ATE

    ATE

    Viestejä:
    4 053
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Suomalaista ja ulkomaista kanaa ei ole erikseen eritelty vertailuissa niin kyllä niistä voi olettaa että vertailujen tekijät ei ole kädettömiä ja on arviot erilaisista logistiikkakuluista on mukana.
     
  24. Randomizer

    Randomizer

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Suomessa tieliikenteestä tulee 1/5 koko päästöistä. Mielestäni ihan perusteltua verottaa kunnolla.

    Mutta samaan aikaan esimerkiksi Puolassa on tämmöisiä kolossaalisia paskalaitoksia:
    Bełchatów Power Station - Wikipedia
     
  25. Herra Ankka

    Herra Ankka

    Viestejä:
    248
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Lisäksi liikenne taitaa olla EU-tasolla ainoa sektori, jonka päästöt ovat kasvaneet viimeisen 20 vuoden aikana. Trendi pitäitsi taittaa
     
  26. JCSH

    JCSH Premium-jäsen

    Viestejä:
    2 643
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kiinasta tavaran roudaaminen on lopulta aika pienipäästöistä.

    Nykyaikainen laivarahti tuottaa jotain tyyliin 10-40 grammaa CO2 päästöjä per tonni per kilometri. Eli jos roudaat tonnin kamaa Kiinasta, siitä seuraa 400kg CO2 päästöjä. Eli sama määrä päästöjä kuin about 4000km suht pieniruokaisella henkilöautolla ajamista.

    Toki joku lentoposti on sitten eri asia.
     
  27. Kuvaaja

    Kuvaaja

    Viestejä:
    993
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Avainsana: Isovanhempaissukupolven, ts. yhdestä untuvikosta kasvatetaan Suomessa useampi sukupolvi. Jos nuo artikkelin tiedot pitävät paikkansa kasvatetaan yhdestä tipusta 1000 täysikasvuista broileria useammassa sukupolvessa. Tipu painaa 100 grammaa, täysikasvuinen broileri 2 kiloa.

    Mitkä ihmeen logistiikkakulut? Sinulla on suuruusluokka täysin hukassa. Jokaista kuluttajan pöytään tuotua broilerkiloa kohti siinä on tuontia 0,1 grammaa. Laske siitä niitä kuluja ja hiilijalanjälkeä. Loppuu desimaalit kesken ja päästöjä mitataan tarkkuusvaa'alla. Ei kai niitä muuten tänne lentorahtina lennätettäisikään.
     
  28. akse

    akse

    Viestejä:
    1 151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toki tämä voidaan tehdä ja kannattaakin tehdä, mutta ei sen takia kannata välttämättä uhrata liikaa.

    Uhraa jotain yritystukia saastuttavasta -> puhtaan kehitykseen esim.
     
  29. Rullakebab

    Rullakebab

    Viestejä:
    364
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niinpä, oli suurinpiirtein maailmanloppu kun volkkarit täyttivät vain euro5 standardin kun olisi pitänyt täyttää euro6.
    Ja samalla kehitysmaissa miljardit 2 tahtidieselit sylkee putkistaan puoliksi palanutta jäteöljyä.
     
    vilkas tykkää tästä.
  30. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 474
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Nyt kuitenkin ollaan SUOMESSA, eli sitä tulee ajatella SUOMEN tasolla.
    Otetaan esin 95 vuoden autot ja niiden määrät ja päästöt ja verrataan sitten esim 2015 vuoden autot ja katsotaan niiden päästöt. Onko suomessa autojen määrä ja autoilu muka edes lisääntynyt, kun porukka on valunut kokoajan kaupunkiin ja esim päivittäiset 60 km:n lenkit on jääneet monelta pois, puhumattakaan siitä, että nykyautot ovat selkeästi vähempipäästöisiä.

    Epäilen enemmän, kuin vähän, että tuollaista tutkimusta ei haluta tehdä, kun siinä paljastuisi, että Suomen kannattaa hillitä mm. CO2 päästöjä muutoin. Ja muuntoinkin: Suomi on melko pitkien välimatkojen maa, joten täällä tietty määrä autoilua on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ. Sitä voidaan verottaa, MUTTA se on sitten auttamatta pois muualta ja haittaa suomen kilpailukykyä, joka on vielä vahingollisempaa.

    Sitävastoin meidän ei olisi tarvis esim polttaa lämmitykseen tai sähköön mitään CO2 päästöjä aiheuttavaa, kun meillä on itseasiassa käsittääkseni maaperässä runsaasti ydinpolttoainetta. Lisäksi voimaloita osataan rakentaa, kun ei OL3 tyyliin hölmöillä. On myös tekniikoita, joiden avulla nykyinen ydinpolttoainejäte voi olla jälleen uutta ydinpolttoainetta (näiden edelleen kehittelyyn kannattaisi satsata esim Suomessa).

    Ja jos maapallon ihmisten määrän lisääntymistä ei hillitä, niin tämä ilmasto ym taistelu on täysin 100%:sesti hävitty, tekipä Suomi tai edes Eurooppa mitä tahansa.

    Ensinnäkin ihminen tarvisee vähimmäisylläpidon per lärvi, jolloin tulee päästöjä ja kuluu luonnonvaroja.

    Toiseksikin, kun määrä kasvaa, vaikeudet lisääntyvät ja tällöin ilmastonsuojelulle haistatetaan paskat, kunnen savusumu on tappavan korkealla tasolla tai tulee joku muu ERITTÄIN näkyvä, jatkuva ongelma, joka tapaa porukkaa, kuin heinää.

    Tämä Suomen autoilun verotuksen nostosuunnitelmat on lähinnä sitä, että lyömme itseämme halolla päähän, mitään muuta vaikutusta sillä ei oikeasti ole saastuttamisen kanssa, maailmanlaajuisesti tarkasteltuna.

    Tuontitullit kaikelle rajanyli tulevalle sen mukaan, miten saastetta on tullut sen tuotteen valmistamisessa on toimiva ratkaisu, jos saastuttamista halutaan ohjata. Samoin kotimaassa vastaavasti joku valmistevero, jota voi laskea esim se, että käytetään kierrätysmateriaalia, valmistetaan pienellä energiankulutuksella, tuotteen laatu on hyvä (odotettu kestoikä on pitkä) ym.

    Nykyinen tapa, että rankaisemme itseämme ilmastopolitiikalla, ja viemme saastutuksen pois alueeltamme ei korjaa koko maapallon tilannetta millääntavoin, vaan pahentaa sitä, sen nyt pitäisi kaikkien tajuta.
     
    tulppu, Migi06, Skøgø ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  31. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Lisäksi "Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä runsaat 90 % syntyy tieliikenteestä. Sen osalta päästöt jakautuvat seuraavasti: henkilöautoliikenne noin 60 %, paketti- ja kuorma-autoliikenne noin 36 % ja bussit, moottoripyörät yms. yhteensä noin 4 %. Junaliikenteen osuus on noin 1 %, lentoliikenteen noin 2 % ja vesiliikenteen noin 4 %."
    Liikenteen päästöt | Öljy- ja biopolttoaineala ry

    Lentoliikenne on vain 2% kotimaan liikenteen päästöistä kun tieliikenne tuottaa runsaat 90%. Henkilöautot tuottavat puolet koko kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöitä eli kymmenesosan kaikista päästöistä.

    Toisaalta henkilöautoliikennettä verotetaan jo nyt enemmän kuin siitä tulee haittaa joten mielestäni se ei ole oikea tie (olen itse autoton joten en vedä kotiin päin). Sen sijaan kaikkea liikennettä tulisi verottaa samalla lailla sen mukaan miten niistä tulee päästöjä suosimatta mitään polttoainetta tai liikkumismuotoa. Käyttövoimavero tulisi poistaa ja laittaa verotus suoraan polttoaineeseen. Lisäksi verotuksessa tulisi huomioida kulkuneuvon koko elinkaari kun lasketaan autoveroa tai sen tapaisia veroja.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  32. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Tuohon täytyy kiinnittää huomiota muun ohessa. Kehittyneissä maissa tuo on hyvällä tasolla ja kun muut maat kehittyvät samalle tasolle niin ne seuraavat perässä. Ongelmana vain on että ilmastokuorma per ihminen ei saa kasvaa liikaa. Suomalaisen kuorma on kaksinkertainen keskiarvoon verrattuna eikä se selity pelkällä ilmastolla. Rakennusten lämmitys vie neljäsosan kaikesta energiasta ja energiantuotto on taas syylllinen 3/4 ilmastopäästöistä eli lämmityksen kokonaisvaikutus on noin viidennes.

    Jos jäädyttäisimme väkimäärän nykytilanteeseen ja jakaisimme päästöoikeudet tasan väkimäärän mukaan ottaen mukaan lämmityksen osalta lisäyksen niin silti suomalaisten tulisi pienentää reilusti kulutusta. Eli jos pidämme nykyisen tason per henkilö ja tiputamme väkimäärän noin kolmeen miljoonaan eli sille tasolle kun itsenäistyessä oli niin kaikki on kunnossa.

    Edit: Toisaalta noissa luvuissa ei ole taidettu ottaa mukaan nieluja?
    "Tilastokeskuksen pikaennakkotietojen mukaan vuoden 2017 kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt olivat 56,1 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia (milj. t CO2-ekv.). Päästöt laskivat lähes 5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vuoden 1990 päästöihin verrattuna kokonaispäästöt olivat lähes 21 prosenttia pienemmät. Kokonaispäästöissä ei ole mukana maankäyttö, maankäytön muutokset ja metsätalous (LULUCF) -sektorin päästöjä ja poistumia. Sektori on Suomessa merkittävä nielu, eli sen mukaanotto vähentäisi Suomen kokonaispäästöjä. Maankäytön, maankäytön muutoksien ja metsätalous –sektorin nettonielu vuonna 2017 oli −27,1 milj. t CO2-ekv ja pysyi ennallaan edellisvuoteen verrattuna."
    Tilastokeskus - Suomen kasvihuonekaasupäästöt 2017

    Tuo ilmeisesti parantaa tilannetta Suomen osalta mutta keskiarvo päästöille pitäisi laskea uusiksi jossa kaikki luvut olisivat mukana. Onko jollakin tietoa mistä nuo löytyisivät? Toki tavoite on hiilineutraalius johon on matkaa melkein kaikilla mailla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2018
  33. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Tämä aivan totta. Täällä on hyvät edellytykset kehittää sähköntuotantoa. Harmi vain että kaikki tämä kohu osuu yksityisautoilijaan lisäverojen kautta. Aivan kuin kaikki muukin, on tämäkin, yksityisautoilun syytä. Sen sijaan että oikeasti keskityttäisiin siihen hiilidioksidivapaaseen energiaan, kuten ydinvoimaan, kiusataan kaikkia suurien kaupunkien ulkopuolella asuvia. Tottakai pitää suosia joukkoliikennettä mutta kun se ei vain ole mahdollista järkevästi jokapuolella. Esim. jos itse siirtyisin joukkoliikenteeseen pitäisi ensin polkea 5 km lähimmälle asemalle ja istua 1,5h bussissa. Tähän päälle vielä urheilukamojen roudaaminen, jossei meinaa polkea ensin asemalta kotiin ja sitten takaisin 5km harrastuksiin. Nykyisin autolla matkaan menee 45min/suunta ja kaikki kulkee mukana.

    Nykyiselläänkin autoilu on niin saatanan kallista, ettei mitään järkeä. Autoja verotetaan kahteen otteeseen ja polttoaineesta saa maksaa mansikoita (tämä taitaa kyllä euroopassa kaikkialla olla aika kallista). Samaan aikaan jenkit painaa V8 avolavoillaan ja tankkaa 0,92 dollaria/litra bentsuunia. Kehitysmaiden miljoonat ihmiset taas painaa kuka milläkin ympäristötuhoritsalla hamaan tappiin asti.
     
  34. Randomizer

    Randomizer

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Uusien autojen hinnat pitäisi saada paljon alemmaksi. Tämä voisi onnistua siirtämällä verotusta enemmän hankintakustannuksista kulukustannuksiin (polttoaineet jne. käyttökulut).
     
  35. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    Moralisointi ja moralisoituminen (?) Onkin kyllä huono suunta. Esi-isät on voittaneet valtavia haasteita, ja nyt sitten on tällaista uudenlaista haastetta tarjolla.
    No tässä näyttelee jonkinmoista osaa myös elektroniikan kehitys. Ei mulla ole monikaan tietsikka hajonnut, ei vaan 386:lla enää oikein nettisivut aukea. Tätä taustaa vasten tietsikat voisivat olla vaikka biohajoavia eikä köyttöikä juuri nousisi. Myös vaikkapa autot on uusiutuneet elektroniikan voimin: vähäpäästöiset koneet, edelläajavaa seuraavat vakkarit, luistonestot ja airbagit, silkkaa elektroniikkaa.
     
  36. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    Autojen valmistuksenaikaiset päästöt on yllättävä suuret. Ikävä kyllä koskee erityisesti sähkö- ja hybridiautojen akkuja. Sorry että ei löydy numerotietoa tähän hätään, mutta en sanoisi että autokannan uusiminen on päästönvähennystä.
     
  37. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Nuo täytyy ottaa verotuksessa huomioon. Jos noita ei ole jo verotettu jossain kohdassa ennen kuin auto tulee Suomeen niin silloin se täytyisi verottaa täällä autoverossa. Ehkä täytyisi muodostaa ilmastovero eri hyödykkeille mutta sen pitäisi olla mielellään EU:n laajuinen jotta verottaisimme sen jo rajatullissa jos tuote tulee EU:n ulkopuolelta.
     
  38. Humanoid

    Humanoid

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Yhdestä Skotlannista tuodusta tipusta. Ruotsin puolelta niitä roudataan vuosittain miltei 700 000. Åstorpista on tosin puolet lyhyempi matka Suomeen kuin Skotlannista.

    Tuonnin lisäksi logistiikkakuluja syntyy lihateollisuudessa paljon muustakin, puhumattakaan ulkomailta tuodun rehun kustannuksista. Pointtina yleisesti se, että jos käytät lihaa, tuet samalla haluamattasi sitä niin paljon parjattua lentoliikennettä.
     
  39. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Kuinka paljon prosentuaalisesti lihaa kuljetetaan lentäen rekkojen ja laivojen sijaan?
     
  40. vilkas

    vilkas

    Viestejä:
    612
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2016
    Miten niin Yhdystvallat on roisto? Se on ollut tehokkain hiilidioksidipäästöjen vähentäjä.
     
  41. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Käsittääkseni koska ei ole mukana Kioton sopimuksessa ja nykyisin on alkanut olemaan ilmastotaistelua vastaan. Kuinka todennäköistä on että he alkaisivat asettamaan pakotteita niille jotka eivät vähennä päästöjä? Lisäksi he saastuttavat kaksi kertaa enemmän kuin EU laskettuna per henki
     
  42. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    672
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Lopeta jo, ei sinulla ole ymmärrystä siipikarjateollisuudesta.
    700000 lintua ei ole edes yhden työviikon teurastukset. Läheskään.
     
  43. vilkas

    vilkas

    Viestejä:
    612
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2016
    USA ei ollut mukana Kioton sopimuksessa ja silti jo silloin vähensi co2-päästöjä sopimuksessa olleita valtioita paremmin. Syy tähän on se, että USA vähentää päästöjä tehokkaasti liuskekaasun avulla. Eli menetelmällä, joka on EU:ssa ympäristöhihhuleiden vuoksi käytännössä kielletty.
     
  44. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 474
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Järkevästi rakennetun tietokoneen käyttöikä, pienin päivityksin /osien vaihdoin (esim oma pääkäyttöläppäri) voi hyvinkin olla esim 10 vuotta. Gigantin halppiskoneista taas on kyllä paukkunut poweria ja emoja esim alle 5:ssä vuodessa, halppisläppärit taas ovat monesti hajonneet 1-4:ssä vuodessa, usein emo, kolhuista kiintolevy.

    Kyllä autonkin pitäisi kestää vähintään se 15 vuotta / 800 000 km Se, jos se saastutta vähän enemmän loppuvaiheessa, kuin uudemmat on melko pientä niistä saasteista, ja energiankulutuksesta, ennen kuin se romu on murskattu ja tehty uudeksi autoksi. Myös kolikon tämä puoli on syytä ottaa huomioon.
    Luonnonkin kannalta voi vanhemmalla autolla ajelu ollakin ekologisesti hyvä juttu.
     
  45. Herra Ankka

    Herra Ankka

    Viestejä:
    248
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Pien faktantarkistus tähän väliin, elikkä millaisella vertailuvuodella saat tarkalleen ottaen millaisia tuloksia, jotka johtavat tähän loppupäätelmään?
     
  46. Humanoid

    Humanoid

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kerro toki oma tietämyksesi ja jaa se ketjuun.
     
  47. Zacksa

    Zacksa

    Viestejä:
    672
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ei mahdu tähän ;)
    Kysy tarkemmin.
     
  48. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Tuo USA on roistovaltio on lainaus artikkelista.
    Ilmastopolitiikkaa häiritsee suuri konna – Asiantuntijat löytävät sankareita Aasiasta ja Afrikasta
     
  49. draco76

    draco76

    Viestejä:
    373
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2018
    Romuvarasto ja Diaz\ tykkäävät tästä.