Tuo nykyinen hintavirhekäytäntö on kyllä sekava. Käytännössä kaikki kiistat kannattaa viedä kuluttajaneuvontaan, ja suositus voi olla mitä vain. Ihan turhia kustannuksia aiheutuu yhteiskunnalle tällaisesta, kun tulkinnanvaraisuus on niin suurta.
Nykyinen systeemi ei näytä huomioivan mitenkään yritykselle aiheutuvia tappioita eikä yrityksen kokoa. Esimerkiksi, jos hintavirhe on -200e vs. yritykselle tuotteen sisäänostohinta, ja tuotteen ehtii tilata 100 ihmistä, on tuo 20000e tappio ihan eri isolle firmalle kuin pienelle.
Olen miettinyt itse, että tätä lainsäädäntöä pitäisi muuttaa ja luoda vaikkapa järjestelmä, jossa yrityksen pitäisi todistaa hintavirheen aiheuttama tappio, mutta tätä tappion suuruutta verrattaisiin vaikkapa yrityksen liikevaihtoon. Jos tappio olisi suurempi kuin x% liikevaihdosta, ei tuotetta tarvitsisi myydä. (En tiedä onko liikevaihto paras verrokki, mutta esimerkkinä.)
Yrityksen todistusvastuu auttaisi siihen, että yrityksillä olisi suuri kannuste välttää hintavirheitä, ja luoda tätä varten parempia prosesseja. Tätä tavoitetta voisi lisäkannustaa sanktioimalla hintavirheet, esim. joka kerta kun yritys lähtee tähän prosessiin jättää toimittamatta tuote hintavirheen takia, se maksaisi yritykselle X euroa tai X%.
Tuo sanktiointi myös auttaisi kattamaan hintavirheiden aiheuttamat kustannukset kuluttajaneuvonnalle, ja ihan pienistä virheistä ei yritysten kannattaisi edes lähteä kiistelemään.