- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 3 813
Melkoisen jännän kuuloinen vika, onkohan tuota värinöiden syntymekanismia selvittänyt kukaan että miten vetoakseli voi aiheuttaa tuollaista? En subaruita tunne yhtään.SKF vetoakseli (VKJC 7515)
Lueskelin aikaisemmin internetistä kauhutarinoita Subarun ja aftermarket vetoakseleiden yhteensopivuudesta. Kuulemma herkästi muulla kuin alkuperäisillä vetoakseleilla alkaa ilmenemään voimansiirron värinöitä, kun seisotaan paikallaan vaihde päällä jarrua vasten. No, vaihtelin Subaruun eilettäin SKF:n vetoakselin, akseli ulkoisilta mitoiltaan ok ja vaikutti muutenkin ulkoisesti ihan hyvältä. Auto nippuun ja ajelulle, paikallaan vaihde päällä jarrua vasten seisoessa huomattavat voimansiirron värinät korissa. Heti kun jarrun löysää, kaikki ok ja kaikki ok myös kun laittaa vaihteen N:lle tai P:lle auton ollessa paikallaan. Vaihdella vanhaan akseliin uudet suojakumit ja laittaa takaisin paikalleen. Liekö ilmiön syynä akselin boorien valmistustoleranssit tai muuta vastaavaa?
Eli SKF:n vetoakselia ei voi Subaruun suositella, ainakaan jos on herkkä ylimääräisille värinöille. Muuten akseli vaikutti kuitenkin olevan mitoissaan ja varmaan kohtalaisen hyvin valmistettu.