- Liittynyt
- 17.01.2017
- Viestejä
- 754
30€ about... Japanparts on suunnilleen 80€ ja skf 110€
Jokin JC Premium ei sitten sopinut kakkoskoppaisen Mondeon koteloon, en muista missä tuli vastaan tai kuka oli hommannut, mutta aivan susipaska viritelmä, koska ko. autossa suoraa suodatinta on tarkoitus taivuttaa n. 30 astetta kurville niistä suodattimeen tehdyistä halkioista. No, halpissuodattimissa ei sellaisia ollut, meni ryttyyn, irvisti joka nurkasta ja pomppasi aina toisesta reunasta ulos, kunnes modifioi rankasti. Oikeasti huono kun ei ollut edes määrämitoissaan.Ei oo tullu vielä vastaan oikeasti huonoja raitisilmasuodattimia, vaikka ~halvimmalla menty.
SKF:n paketeissa lukee nykyisin hienosti "Manufactured by SKF or by trusted partner.." etc, Kiinassa ja Intiassa kymmeniä tehtaita ja kymmeniätuhansia työntekijöitä, outsourcea osa tuotannosta ja itsellä porsi kahdet etupyöränlaakerit alle 6kk/12kk - sain kyllä takuuseen uudet tilalle, mutta luotto laskee nopsaan. Hihnat on vielä ihan hyviä, mutta laatua pitää jo oikeasti tarkkailla..Skf ollut luottolistalla tääläkin ennen, mutta Saabiin tilasin kys. merkkisen vesipumpun niin eka kappale oli laakereiltaan valmis jo ekalla startilla. Toinen pumppu pelannut ongelmitta jonkun reilu 5tkm nyt.
Liekö vain huonoa tuuria vai onko laatu laskenut ko. puljussa vuosien saatossa. Tai sitten vesipumppu tehty täysin eri tavarasta kuin pyöränlaakeri, jotka ainakin meillä on kestäneet.
No pitäisi kanssa iskarien kääntöromut uusia etupäärempassa.Itsekin tuli joskus asennettua skf:n iskareiden kääntölaakerit. Paketit oli sinetöidyt skf:n paketit, mutta itse laakereissa ei ollut mitään valmistajaan viittaavaa merkintää.
Näinhän se on. Ei laatumerkitkään itse jokaista erikoisosaa (eli juuri näitä autojen laakereita) itse valmista, vaan valmistuttavat muilla tai sitten ostavat suoraan muilta ja laittavat omaan laatikkoonsa. Välissä saattaa tapahtua laatumerkin itsensä suorittamaa laadunvalvontaa. Joka tapauksessa laatumerkkien laakereita voi ostaa hyvillä mielin, sillä kuran myyminen omalla nimellä voisi olla tuhoisaa brändille.
Vm 98 ja sedan kyseessä. Pitääpä selvitellä heti kun on aikaa, kiitos.Ja mikäli ite ymmärsin oikein ni ton ikäisessä passatissa on vesipumppu moniurahihnalla, joten se ei tuu jakohihnasarjan mukana ollenkaan. Ku ei ollu puhetta et mikä passatti kyseessä...
Useamman kerran olen Motonetista saanut itse valita minkä merkkinen tuote tilataan..samoin on onnistunut tilata muuta kun hyllystä löytynyt ei ole kelvannut. Lähimmässä liikkessä on varaosamyyjät tulleet sen verran tutuiksi että se varmaan auttaa asiaa.Motonetistä tilaamalla saa ihan arvalla veikata, että mitä sieltä tulee...
Nettiakupassa edes mahdollisuus valita suoraan mitähaluaa.
Kyllä ne kaikille tilaavat "ohimyyntinä" eri merkkiä. Et ole VIP. Riippuu ihan että mitä toimittajalla on.Useamman kerran olen Motonetista saanut itse valita minkä merkkinen tuote tilataan..samoin on onnistunut tilata muuta kun hyllystä löytynyt ei ole kelvannut. Lähimmässä liikkessä on varaosamyyjät tulleet sen verran tutuiksi että se varmaan auttaa asiaa.
Tietty jos jarrulevyistä on tarjolla Oe-laatua (eli bremboa) ja tarviketta niin eivät tilaa tarvikkeen hinnalla mitään huippulaatuista.
Esim pyöränlaakereissa on oe:na skf:ää tai fag:ia, oma luottoasentaja luottaa enemmän fag:iin joten sitä olen saanut myymäläään tilaamalla vaikka hyllyssä olisi samaa laakeria skf:nä.
Viimeksi kun Volvoon ostin FAG:n pyöränlaakerin niin vain paketti oli FAG. Laakerissa luki SKF, made in Italy. Nyt meni Mersuun Meylen laakeri, toivotaan että kestää.Esim pyöränlaakereissa on oe:na skf:ää tai fag:ia, oma luottoasentaja luottaa enemmän fag:iin joten sitä olen saanut myymäläään tilaamalla vaikka hyllyssä olisi samaa laakeria skf:nä.
Niin kuin sanottua, ei suuret laakerivalmistajatkaan jokaista laakeria itse valmista. Silti jos ostat fagin tai skf:n pakkaamaan laakerin, voit olla varma, että saat laatutuotteen.Viimeksi kun Volvoon ostin FAG:n pyöränlaakerin niin vain paketti oli FAG. Laakerissa luki SKF, made in Italy. Nyt meni Mersuun Meylen laakeri, toivotaan että kestää.
Ömm.. Mistäs näin päättelit? Puolalainen firma kyseessä kuitenkin ja halpistuotantoa, joten aika vahvasti sotisi Japanilaisia laakereita vastaan jo hintansakkin puolesta.Kokemuksia BTA -merkkisistä laakereista? Ilmeisesti japanissa valmistettuja?
M-Filter (Suomi) vai MFilter (Liettua)? Suomalainen on niin marketbulkfiltterit, että en nyt oikeasti osaa sanoa kuuluuko mihinkä joukkoon. Molempien ilmansuodattimet ja RISsit ihan koteloon sopivia ja peruslaatuisia (puhdistustehosta, materiaalin laadusta, yms. ei sitten voi sanoa mitään), PA-suodattimista ja öljynsuodattimista ei kokemusta..Huomasin tuolla listalla M-Filterin olevan hyvien joukossa. Diesel-suodatin erääseen siirtopumputtomaan vehkeeseen oli vääränlainen, puuttui takaiskuventtiili. Valmistajan mielestä ihan speksien mukainen suodatin.
Tätä laatutuote - argumenttia alan epäilemään jo vahvasti SKF:n suhteen, vähän kuten Gatesin hihnat ja sarjat, alkaa tulemaan yllättävän paljon paskaa kokemusta osista kun netistä selailee (plus omat kokemukset päälle..)Niin kuin sanottua, ei suuret laakerivalmistajatkaan jokaista laakeria itse valmista. Silti jos ostat fagin tai skf:n pakkaamaan laakerin, voit olla varma, että saat laatutuotteen.
täältä vaan luin: Auto parts BTA. Buy cheap original parts from BTAÖmm.. Mistäs näin päättelit? Puolalainen firma kyseessä kuitenkin ja halpistuotantoa, joten aika vahvasti sotisi Japanilaisia laakereita vastaan jo hintansakkin puolesta.
Mulla oli omassa Corolla Versossa melkoiset ongelmat etulaakerien kanssa.. ensin tarvike n. 6kk ja rikki, tän jälkeen vaihdoin takuuseen HL:n laakerin. Paketin sisällä oli Toyotan orkkis-laakeri. Melkein päivälleen sama asia. Uudestaan tarvike alle ja auto vaihtoon. Koskaan ei korjaamokaan pystynyt selvittämään syytä hajoamiseen (vaihdettu eri korjaamoilla ja molemmat pitkän linjan ammattilaisia).Toyotaan tuli FAG etulaakeri ja oli made in china
Toivottavasti kestää kauemmin kun SKF made in korea laakeri mikä hajosi parissa viikossa
Skoodan tukivarsiin laitoinkaksiosaiset strongflexit. Sinänsä ihmetytti se, että ne ei toimi samalla tavalla kuin alkuperäiset, vaan tukivarret pääsee vapaasti liikkumaan ylös/alas suunnassa. Niihin oli kyllä tehty karhennus kahden osan väliin lisäämään kitkaa, mutta ei se toimi...Ehkä vähän väärä paikka kysellä, mutta onko Strongflexin puslista mitään pidempiaikaisia kokemuksia, mietteitä, haukkuja, kehuja?
PU-puslien toiminta poikkeaa hieman alkuperäisistä kumipuslista. Sisäholkki kiertyy suhteessa puslaan. Se sisäpuolen pyällys/karhennus ei ole lisäämässä kitkaa vaan auttamassa rasvan pysymistä. Muistithan laittaa mukana tulleen rasvan puslan ja sisäholkin väliin?Skoodan tukivarsiin laitoinkaksiosaiset strongflexit. Sinänsä ihmetytti se, että ne ei toimi samalla tavalla kuin alkuperäiset, vaan tukivarret pääsee vapaasti liikkumaan ylös/alas suunnassa. Niihin oli kyllä tehty karhennus kahden osan väliin lisäämään kitkaa, mutta ei se toimi...
OEM-kumipuslissa se kumi joustaa tukivarren liikkeen verran, ja yrittää pitää tukivarren siinä asennossa mihin pusla on kiristetty. En sit tiedä onko tolla isoa merkitystä, hyvältä ajaa tuntuu ainakin.
Tuleekos noissa mukana asennusohjeita? Sinne puslan ja tukivarren väliin kai ruikataan myös vähän liukkaria? Entä asennus, pusla ensin tunkilla paikalle ja sen jälkeen sisäholkki (myös prässillä?)PU-puslien toiminta poikkeaa hieman alkuperäisistä kumipuslista. Sisäholkki kiertyy suhteessa puslaan. Se sisäpuolen pyällys/karhennus ei ole lisäämässä kitkaa vaan auttamassa rasvan pysymistä. Muistithan laittaa mukana tulleen rasvan puslan ja sisäholkin väliin?
Itsellä keulan alatukivarsissa ja edessä ja takana kallistuksenvakaajien koripuslina nämä strongflexit punaiset olleet nyt puolisen vuotta, aika näyttää miten pelaavat. Mutta ainakaan vielä ei oo pahaa sanottavaa.
Mukana tulleet ohjeet oli muistaakseni aika seikkaperäisesti, powerflexin sivuilta löytyy paremmin infoa ja videotakin asentamisesta: Powerflex - Performance Polyurethane BushesTuleekos noissa mukana asennusohjeita? Sinne puslan ja tukivarren väliin kai ruikataan myös vähän liukkaria? Entä asennus, pusla ensin tunkilla paikalle ja sen jälkeen sisäholkki (myös prässillä?)
Itse tilasin setin keltaisia 3BG nelikkopassatin takapään varsille sekä takadifferentiaalin ripustuksille.
Ok, yhden tai kaksi voisi vedelläkin itse ähkien mutta kun noita on se 30 kappaletta..Mukana tulleet ohjeet oli muistaakseni aika seikkaperäisesti, powerflexin sivuilta löytyy paremmin infoa ja videotakin asentamisesta: Powerflex - Performance Polyurethane Bushes
Tukivarren ja puslan väliin riittää asennettaessa vaikkapa saippua/fairyvesi liukasteeksi. Asennusrasvaa siihen väliin ei kannata laittaa, ajatuksena olisi että pusla ei turhaan pyörisi tukivarressa. Kun pusla on painettu tukivarteen, sitten mukana tulevaa rasvaa puslan sisään ja holkin puristus paikalleen. Ite hieroin myös hieman rasvaa puslan päätyihin. PU-puslat on helpot asentaa, usein riittää ruuvipenkki puristeluun. Enemmän työtä vanhojen irroittelussa.
Strongflex ainakin Puolasta, Powerflex mahtaa olla Brittiläinen. Mutulla heitettynä Powerflexit varmaan parempia, hinta niissä on ainakin reilusti kovempiOk, yhden tai kaksi voisi vedelläkin itse ähkien mutta kun noita on se 30 kappaletta..
Liekö eroa Powerflex / Strongflex, molemmat käsittääkseni Puolalaisia firmoja?
Kisauretaanit on tarkoituksella todella jäykät, kun puslia pitää joissain sarjoissa käyttää niin niistä tehdään sitten mahdollisimman jäykät kun ajomukavuudella ei ole väliä. Uretaanipuslia yleensä myydään ainakin kahta eri jäykkyyttä, aina kannattaa ottaa ne pehmeämmät, niissä ei mielestäni ole ollut havaittavaa eroa alkuperäisiin kumipusliin verrattuna."Racing" uretaanit apuringon puslina tekee sitten helposti sen että kaikki renkaiden ja voimansiirron jyrinät tulee kovempaa sisälle. Tuli itse etuveto audilla tämä kokeiltua. Ei tarvi kokeilla uusiksi.
www.strongflex.eu -sivustolta tilasin tosiaan 3BG nelikkopassattiin täydellisen takapään puslasarjan keltaisina RACING malleina + takadiffille kolmet tukipuslat, nekin keltaisina. Maksoivat yhteensä 300 euroa. Powerflex ei myynyt jostain kumman syystä näihin nelikkomalleihin takapäähän mitään. Apurungon "pää"pusliksi laitan ihan vakiot uudet Lemförderin kumit.@jultsu , mistä/minkälaisia apurungon puslia olet ostanut? Itselläni olisi tarvetta uusia yhteen nelikkoon taka-apurungon puslat ja toiseen etuvetoiseen eteen samalla kun vie apurungon hiekkapuhallukseen/maalaukseen.
Yks keino on täyttää "ilmatilat" sikaflexillä ja kumiletkusta leikatuilla käikäleillä (jäykisteeksi/tukirakenteeksi sikaflexin sisään)Mä voisin kuvitella että peruspuslat ois jees jos niitä ehostais jollain karvan verran jämäkemmiksi, mutta ei koviks.
Juu, autoja tulee hankittua rikkinäisenä ja myytyä ehjänä. Sen lisäks omat harrasterassaukset siihen päälle.PPS. Oliko TeknoR ihan mekaanikko, omistatko korjaamon vai mistä noin paljon osia menee kätösten läpi eri autoihin?