- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 235
Tästä näkee kyllä hyvin miten halogeenissa on toi ns. hot spot kohdallaan mutta ledistä se puuttuu kokonaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tästä näkee kyllä hyvin miten halogeenissa on toi ns. hot spot kohdallaan mutta ledistä se puuttuu kokonaan.
Tasainen valomatto kaikkialle vs. kohdevalo sinne mihin eniten tarvitaan.Tästä näkee kyllä hyvin miten halogeenissa on toi ns. hot spot kohdallaan mutta ledistä se puuttuu kokonaan.
Eikä tuo olisi vielä kovin paha. Valitettavasti näin kävisi ideaalitilanteessa, jossa valonlähteen koko ja sijainti pysyisi entisellään. Sehän ei millään xenonpurkauksella eikä silminnähden suurikokoisella lediemitterillä pysy pienen halogeenihehkulangan rajoissa.Tällöin pitää olettaa hajavalon lisääntyvän enemmän kuin valonlähteen valovirta lisääntyy, ja vastaavasti kirkkaan valaisun alueelle tarkoitetun valon lisääntyvän tätä vähemmän.Taas sama juttu. Kolminkertaistetaan* valon määrä ja kuvitellaan, ettei hajavalo ja sitä kautta häikäisy kolminkertaistu
*xenonit lupaa usein 3x valoa verrattuna halogeeniin: käytetään samaa lukua ledeille.
Onko kenties Toyota mihin valot tuli? Tänään hain samat valot Yarikseen missä siis projektori umpiot ja valoteho kyllä parani huomattavasti kun nyt päivällä näki ajovalot seinää vasten kun taas halogeenilla ei.Itselläni on autossa hieman harvinaisempi polttimotyyppi HIR2 projektoriumpiossa, jossa lyhyet valot tehdään kuten Xenoneissa, eli varjostimella. Vanhat kulahtaneet halogeenit vaihdoin jokin viikko sitten Philipsin Ultinon Essential -ledipolttimoihin. Polttimon teho on 24W ja lumeneita luvataan 1550. Ks. Philips Ultinon Essential LED HIR2 ajovalopolttimopari | Motonet Oy
Ajelen pääosin kaupungissa, joten en ole tähän mennessä vielä tarvinnut pitkiä, testannut olen kyllä, että joo, toimii. Varjostimen takia valokuvio rajautuu hyvin, eikä ole kukaan ainakaan vilkutellut valoja mulle... Nuo Philipsitkään eivät toki ole E-hyväksytyt.
Joku mainitsi ketjussa uusien autojen häikäisevistä valoista... Sen olen itsekin havainnut, että pienetkin töyssyt tiessä saavat illalla vastaantulevien Volvo V90:sten vakiot LED-valot häikäisemään pahasti, oletan että ovat jotkut "perusmallit" joissa ei ole korkeuden automaattista säätöä... On toki muitakin automalleja, mutta noi V90:set erottuu joukosta sillä että ne tuntuvat häikäisevän *aina*...
edit: Niin, ja nuo Ultinon Essentialit on siitä mukavat, että niiden virtalähde on polttimossa, eikä erillisessä purkissa, joten mahtuivat autooni hyvin umpioiden sisään kannen alle ilman mitään virityksiä...
Hieman hämärässä, omasta mielestä philipsin ledi on projektoriumpiossa ihan hyvä vaihtoehto?Onko kenties Toyota mihin valot tuli? Tänään hain samat valot Yarikseen missä siis projektori umpiot ja valoteho kyllä parani huomattavasti kun nyt päivällä näki ajovalot seinää vasten kun taas halogeenilla ei.
Yö kokeilua joutuu varmaan hetken odottelemaan, mutta yritän muistaa ottaa kuvaa valokuviosta.
Hieman myöhässä bongasin viestisi, mutta autoni ei ole Toyota, vaan Chevrolet Volt. Itse olen Ultinon Essentialiin tyytyväinen, Philipsin ilmoittamat lumenit tuntuvat todellisilta, eikä miltään mainosmiesten puheilta... Polttimot toimivat Letukan projektoriumpiossa niin kuin pitääkin, ja pimeällä näkee paremmin kuin ennen. Bonuksena valon sävy sopii auton alkuperäisten LED-päiväajovalojen/parkkien kanssa hyvin yhteen.Hieman hämärässä, omasta mielestä philipsin ledi on projektoriumpiossa ihan hyvä vaihtoehto?
Riippuu mitä haluaa ja missä ajaa. Itse haluan lyhyisiin mahdollisimman hyvin valaisevat ja siksi vaihdan joka talvikaudeksi uudet polttimot. Pitkillä ei juuri tule ajettua kun aina on muuta liikennettä silloin kun ajelen. Pitkillä ei siis itselle ole juuri mitään väliä.Pitkissä valoissa kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaita lamppuja, lyhyissä valoissa taas mahdollisimman kestäviä lamppuja.
Mitä tarkoittaa pihit? Itse ostin pari kuukautta sitten nuo Luminalightsit kun entisten, Autoline H4 kesto oli aika lyhyt. Ehkä nuo kestää kauemmin kun niissä on nuo pitkät jäähdytysliuskat. Eivät ole hinnaltaan kovin pihit.Mistä hyvät pihit ledit korvaamaan Philips RacingVision H4-polttimopari +150%? 7kk oli noiden kesto päivittäisessä käytössä, noin 2h päivässä tuli ajettua ja kerran viikossa 6h.
Mitä tarkoittaa pihit? Itse ostin pari kuukautta sitten nuo Luminalightsit kun entisten, Autoline H4 kesto oli aika lyhyt. Ehkä nuo kestää kauemmin kun niissä on nuo pitkät jäähdytysliuskat. Eivät ole hinnaltaan kovin pihit.
Varmaan laatu vaikuttaa kestävyyteen ja millainen jäähdytys, sekä wattimäärä.Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta. Pihillä tarkoitan edullisia ja pitkäkestoisia ledejä.
Vaikuttaako hinta kestävyyteen? Moni kehunut aliexpressin ledejä.
Ledeissä hinta ja laatu kulkee käsikädessä. Eli halvalla ei saa hyvää. Ja halvat on usein huonompia kuin halogeenit. Jos hyvät haluaa niin sitä lompakkoa on pakko raottaa vähän enemmän saadakseen laatua.Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta. Pihillä tarkoitan edullisia ja pitkäkestoisia ledejä.
Vaikuttaako hinta kestävyyteen? Moni kehunut aliexpressin ledejä.
noin 2h päivässä tuli ajettua ja kerran viikossa 6h.
Nopeasti laskettuna 18 tuntia viikossa autolla ajoa ja silti reilu 100€ valo tuntuu kalliilta... millä autolla ajelet jos valoihin ei ole rahaa, mutta ajelua tulee noinkin paljon. Vai onko "ajelu" sitä että seisotaan parkkipaikalla valot päällä ilman että liikutaan mihinkään?Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta.
Nopeasti laskettuna 18 tuntia viikossa autolla ajoa ja silti reilu 100€ valo tuntuu kalliilta... millä autolla ajelet jos valoihin ei ole rahaa, mutta ajelua tulee noinkin paljon. Vai onko "ajelu" sitä että seisotaan parkkipaikalla valot päällä ilman että liikutaan mihinkään?
Mitä tarkoittaa pihit? Itse ostin pari kuukautta sitten nuo Luminalightsit kun entisten, Autoline H4 kesto oli aika lyhyt. Ehkä nuo kestää kauemmin kun niissä on nuo pitkät jäähdytysliuskat. Eivät ole hinnaltaan kovin pihit.
Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.
Tiedän vain että noissa on Philipsin siru ja TM testissä näyttivät hyvin ja kävivät pari astetta viileämpinä kuin Autoline jotka kesti sen 20 000km.Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.
Tuo LuminaLights H4 sarja maksaa 129€. Saattaahan se hyvä olla, mutta kyllähän se edustaa jo vanhaa tekniikkaa.Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.
Essential on Philipsin karvalakkimallistoa. Ultinon 5000 on keskikastia ja Ultinon 9000 on lippulaiva.Tuosta ottaisin 60 eurolla jos olisin aiemmin sattunut huomaamaan. Ilmeisesti vielä kirkkaammat kuin nuo ultinon 5000 ja 9000.
Näyttäisi että tehdastakuu 2v.
Halogeenit paikalleen ja kaikki toimii taas niin kuin on suunniteltu.Voisiko joku säätää autostani Cobra Xenon-Muutossarja H4 Bi-xenon, niin ettei häikäise vastaantulijoita??
Missä maassa ajelet? Etusumuvaloja ei Suomessa välttämättä tarvitse kertaakaan laittaa päälle puolentoista vuoden aikana.Kokemuksia tästä polttimosta ja sävystä?
Eivät ole ainakaan hinnalla pilattuja, pitäis sumareihin polttimot uusia kun tulee uudet umpiotkin.
Pilot superwhitet toimineet puoltoista vuotta aika hyvin, mut toinen kellertää selkeästi ja vois kokeilla muuta vaaleaa valoa tuottavaa
Halogeenit paikalleen ja kaikki toimii taas niin kuin on suunniteltu.
Juu, niin siinä kävi. Poliisi käski poistaa xeonit ja halogeenit tilalle.
Ihan hyvä että välillä noinkin kun vastaan tulee talvella vaikka minkälaista valopalloa, ilman että ilmeisesti on pitkät päällä.Juu, niin siinä kävi. Poliisi käski poistaa xeonit ja halogeenit tilalle.
Ledeistä poliisi ei tunnu välittävän. Mulla on ollut 2.5v eikä ole valittanut.
Tai sumuvalojen väärinkäyttöön...Jos eivät häikäise, niin eipä poliisilla ole kiinnostusta puuttua. Valitettavan harvoin näkee poliisin puuttuvan edes räikeimpiin Xenon/LED-muunnoksiin.
Missä maassa ajelet? Etusumuvaloja ei Suomessa välttämättä tarvitse kertaakaan laittaa päälle puolentoista vuoden aikana.
Yksinkertaisena vastauksena sumuvaloon kannattaa laittaa laatumerkin bulkkipahvipakattuja peruspolttimoita, kuten usein voi asentaa lähi- ja kaukovaloihinkin eikä ole välttämättä paskempi valinta.
Hyvää tavaraa saa aeromotorsilta noin parin euron kappalehintaan muun tilauksen yhteydessä, eli ei tarvitse maksaa 20-50 euroa pari kuten jotkut haluavat ajovaloihinsa suomihinnoin +xxx% merkkipolttimoista maksaa. Usein tarkemmin tietämättä, käärmeöljystä.
Pitkänä vastauksena etusumuvalojahan tarvitaan auton eliniän aikana ehkä 2-20 tuntia tieliikenteessä plus tietyt maastoajot, joten polttimon ei tarvitse olla mikään longlife vaan suorituskyvyn voi maksimoida jos haluaa panostaa. Yleisesti ajatellaan, että normaalin halogeenin värisävy on käyttöolosuhteisiin sopivampi kuin marginaalisesti sinisemmissä, mutta tässä on niin monta muuttujaa etten ala esittää siitä mitään perusteltua arviota. Eiköhän ne toimi tarpeen tullen millä tahansa asiallisilla polttimoilla, kunhan ei mitään alahyllyn mahdollisesti DOA tuningroskaa sinne työnnä. Luotettavuushan on se tärkeä muuttuja. Tosin sumuvalojen suuntaus voi olla vakiona aivan liian alas, jolloin ne eivät valaise edes sitä 30 km/h pysähtymismatkaa, jota niiltä kaivattaisiin.
Mikäli poltat niitä laittomasti, huvin vuoksi tai kiusallaan etkä aio lopettaa, niin laita mahdollisimman tehottomat. Häikäisee meitä muita vähemmän. Etuvastuskin auttaisi asiaa, mutta sinisen sävyn saa tietysti unohtaa kun valo menee kusenkeltaiseksi. Ehkä jokin mahdollisimman paska LED-sarja voisi olla niin himmeä, että huono geometria ei kumoaisi heikon valotehon aiheuttamaa häikäisyn vähenemistä? Etusumuvalojen väärinkäytössähän häikäisy ei muodostu kuten lähivalojen epäasiallisessa virittelyssä eli hajavalosta, vaan lähinnä tien pinnasta peilaavasta sokaisevasta valomerestä.
Eikö "normaali" ole juuri 65W? Kyllähän niitten umpioden se nyt pitäisi kestää. Eihän niistä varmaan aikaisemmin ole lähtenyt sitä 65W.Öisin matkaa ajaessa on jo melko pimeää ja tuli taas tuskailtua auton omia valoja. Mittasin yleismittarilla jännitteen ja pitkille tuli 11.9V ja lyhyille 12.5V. Ohjelmoin polttimoiden säästötoiminnon pois ja molempien jännite nousi 14 volttiin
Nyt Osramin 65W H18 -polttimot alkavat lähivaloissa valaisemaan kuin xenonit ja pitkien kelmeä väri muuttui valkoiseksi ja valoteho varmaan tuplaantui. Alkaakohan tuo 65W polttimo tuottamaan noilla volteilla jo liikaa lämpöä isossa heijastinumpiossa? Polttimoiden kesto luonnollisesti romahtaa tuossa koodauksessa ja siksi mietin, jos laittaisin vain 55W peruspolttimot.
55W on standardi H7-polttimoille ja monelle muullekin. Standardi jännite, joilla polttimoiden arvot ilmoitetaan, on 13.2V. Tuolla 14 voltin jännitteellä yhdestä H18-polttimosta irtoaa noin 2200 lumenia, joka on jo aika raju valoteho lähivaloille heijastinumpiossa. Pitää varmistaa vielä, ettei häikäise vastaantulijoita. Mutta vielä suurempi ero tuli pitkiin, joissa jännite nousi yli 2V.Eikö "normaali" ole juuri 65W? Kyllähän niitten umpioden se nyt pitäisi kestää. Eihän niistä varmaan aikaisemmin oli lähtenyt sitä 65W.
Niin no puhuit H18 etkä H7...55W on standardi H7-polttimoille ja monelle muullekin. Standardi jännite, joilla polttimoiden arvot ilmoitetaan, on 13.2V. Tuolla 14 voltin jännitteellä yhdestä H18-polttimosta irtoaa noin 2200 lumenia, joka on jo aika raju valoteho lähivaloille heijastinumpiossa. Pitää varmistaa vielä, ettei häikäise vastaantulijoita. Mutta vielä suurempi ero tuli pitkiin, joissa jännite nousi yli 2V.
Tuolla 14 voltin jännitteellä polttimon teho nousee jo 70W yläpuolelle. Päiväajovalot toki madaltavat heijastinpinnan kärähtämisen riskiä.
Tosiaan unohdin mainita, että kaksi vuotta käyttänyt jo H18-polttimoita H7-polttimon tilalla paremman keston ja valotehon takia. En kyllä usko että uusien autojen H18-polttimoille suunnitellut umpiot eroaisivat mitenkään H7-umpioista heijastinpintojen materiaalin puolesta. Tosin edellisen auton valoista projektorin heijastinpinta oli himmentynyt jo 140tkm kohdalla 55W polttimoillakin, mutta iso heijastinumpio varmaan kestää lämpöä ihan eri tavalla.Niin no puhuit H18 etkä H7...
Tuleeko noista lediparkeista palaneen polttimon vikailmoitus ajotietokoneelle?Jos joku esim. Yariksen tai Avensiksen omistaja kaipaa valopäivitystä niin joutilaana olisi ~1,5v 20tkm keulalla olleet Philipsin X-tremeUltion HIR2 LEDit ja niille kaveriksi Osramin LedDriving Premium SL W21/5W LED-polttimot päiväajovaloille/parkeille.
Pelkillä päiväajovaloilla ajettu varmaan lähemmäs 80% ajasta joten ajovalot ovat lähes uutta vastaavat. Ultioneilla saa säädettävyyden ansiosta valokuvion täsmälleen täydelliseksi.
Ultioneille on ainakin kuitti tallessa. Osrameille ei välttämättä, pitää etsiä.
Yv:tä jos kinostelee.
LED-ajovalopolttimot PHILIPS X-TremeUltinon +200%, HIR2
LED-ajovalopolttimopari huikealla valoteholla ja tarkalla valokuviolla: näkyvyys paranee jopa 200%. Kanta HIR2. Värilämpötila 6500K. Sisältää 2 poltinta.www.valostore.fi
Huom. Valostore mainostaa virheellisesti 6500K, mutta todellisuudessa ovat 5800K. Livenä valo on todella valkoista.
LED-poltinpari Osram LedDriving SL, 6000K, T20 (W21/5W)
Kanta: T20 (W21/5W) Käyttöjännite: 12V Sähköteho: 1.9/0.4 Wwww.valostore.fi
Tuleeko noista lediparkeista palaneen polttimon vikailmoitus ajotietokoneelle?
Kyllä se ihan duo boksi on eikä yksittäinen.Saksan-Amazonissa nämä n. 80 €/kpl,