Hyvä jääkaappi/pakastin?

side-by-side kaappihan on todella veemäisen kokoinen (vaikea saada kulkemaan ovista ja ei välttämättä mahdu hissiin jos on kerrostalo kyseessä) ja useimmathan niistä ovat 150kg molemmin puolin eli kun/jos siihen tulee joku vika tai jostain syystä x sitä pitää siirrellä niin onnea vaan.. pumppukärryt pitäisi olla eikä asiaa helpota sekään ettei ko kaapeissa ole renkaita alla tms :D
Kyllähän kaikissa kaapeissa on nykyisin aina renkaat alla. Meilläkin on tuollainen Festivon 120cm jääkaappipakastin joka painaa 170kg, mutta ihan helposti sen saa yksinkin vedettyä tuolta kolostaan ulos putsaamista ja huoltoa varten (eikä tarvitse edes tyhjentää vaan jääkaappi ja pakastin täynnä tavaraa, eli kokonaispaino varmaan 200kg luokkaa).

Ja samaa mieltä edellisen kanssa, eihän tuollaiseen pikkukaappiin mahdu yhtään mitään.
 
Vähän särähtää korvaan, että juuri valmistumassa uusi talo ja mietitään siihen halvinta jääkaappipakastinta. Itse en edes miettisi mitään muuta kuin erillistä jääkaappia ja pakastinta mahdollisimman suurilla tilavuuksissa.
pointtihan olikin juuri siinä että kyseinen kaappi oli tarjouksessa ja siinä että ostamalla esim kaksi näitä vierekkäin olisi leveys sama kuin side-by-side kaapeissa mutta tilavuudet suuremmat (234/107 litraa x2 eli 468/214l) ja hinta reilusti alhaisempi kuin isossa möhkäleessä :D samalla vikasietoisuus on parempi kun on kaksi erillistä laitetta vs yksi möhkö.
 
pointtihan olikin juuri siinä että kyseinen kaappi oli tarjouksessa ja siinä että ostamalla esim kaksi näitä vierekkäin olisi leveys sama kuin side-by-side kaapeissa mutta tilavuudet suuremmat (234/107 litraa x2 eli 468/214l) ja hinta reilusti alhaisempi kuin isossa möhkäleessä :D samalla vikasietoisuus on parempi kun on kaksi erillistä laitetta vs yksi möhkö.
En ole kyllä nähnyt missään (normaalissa kotitaloudessa) ratkaisua, jossa olisi 2 jääkaappi-pakastinta vierekkäin. Onhan se nyt käytettävyydeltäänkin ihan eri luokkaa että on yksi täyskorkea jää/viileäkaappi sekä yksi täyskorkea palastinkaappi. Näkee kerralla mitä jääkaapissa on, eikä tarvitse arpoa kummassa kaapissa mikäkin ape sattuu milloinkin olemaan.

Muutenkin tuo pokkuksen pointti taisi olla juuri tuossa, että kylmälaitteiden hinta uudiskohteessa on joka tapauksessa yksi kärpäsenp*ska, jossa järkevintä olisi lähinnä valita kerralla hyvä ka kestävä ratkaisu sen sijaan, että tyytyy kompromissiin muutaman satasen säästön takia.
 
.
En ole kyllä nähnyt missään (normaalissa kotitaloudessa) ratkaisua, jossa olisi 2 jääkaappi-pakastinta vierekkäin. Onhan se nyt käytettävyydeltäänkin ihan eri luokkaa että on yksi täyskorkea jää/viileäkaappi sekä yksi täyskorkea palastinkaappi. Näkee kerralla mitä jääkaapissa on, eikä tarvitse arpoa kummassa kaapissa mikäkin ape sattuu milloinkin olemaan.
jep jep.. kukin tavallaan :)
eihän sitä tiedä kuinka hyvä systeemi se on kunnes kokeilee.
voihan toiseen pakkaseen laittaa vaikka kaikki marjat,mehut,ranskalaiset ja vihannekset ja toiseen lihat ja muut vastaavat jne..
toiseen jääkaappiin laittaa myös vaikkapa tuoretavarat,leivät, levitteet yms ja toiseen mehut,maidot,piimät,kaljat, viinat yms yms
muutama viikko käyttöä kaikessa asiassa ja asia tuntuu jo normaalilta.
pointtihan on edelleen se että erillinen korkea jääkaappi on karkeasti sen 600e ja erillinen pakastin on toiset 600e eli yht 1200e
kaksi jääkaappipakastinta vierekkäin voisi olla halvimmillaan jopa 250+250= 500e

Muutenkin tuo pokkuksen pointti taisi olla juuri tuossa, että kylmälaitteiden hinta uudiskohteessa on joka tapauksessa yksi kärpäsenp*ska, jossa järkevintä olisi lähinnä valita kerralla hyvä ka kestävä ratkaisu sen sijaan, että tyytyy kompromissiin muutaman satasen säästön takia.
valitettavasti meillä ei kalusteet kuuluneet hintaan ja ylimääräisten maatöiden,inflaation sekä jäätävien korkojen nousun takia ollaan menty jo sadalla tonnilla budjetin ylitte.. siksikin on pakko tinkiä ja vertailla eikä vain ostohuumassa vinguttaa visaa :D

ps jääkaappipakastin saapui.. sattuneista keleistä johtuen jakeluauto ei päässyt pientäkään mäkeä ylös joten jääkaappipakastin oli pakko ottaa autosta ulos 150m päästä talosta ja viedä mäki ylös ja vielä pihatietä pitkin kohteeseen nokkakärryillä. tämä ei satavarmasti olisi onnistunut side-by-side kokoisella yli satakiloisella möhkäleellä eli siinäkin mielessä olen tyytyväinen ostokseen :)
 
Viimeksi muokattu:
Jääkaappipakastin olisi uusimisen tarpeessa. Vanha Helkama vuodelta 2006 ja pakastin kerää kovasti jäätä. Eikö nykykaapit ole sellaisia että jäähilettä ei enää kerry? Minkämoista suositellaan?
 
Jääkaappipakastin olisi uusimisen tarpeessa. Vanha Helkama vuodelta 2006 ja pakastin kerää kovasti jäätä. Eikö nykykaapit ole sellaisia että jäähilettä ei enää kerry? Minkämoista suositellaan?
Nofrost tms. on nykyään keskihintaisten ja yli ominaisuus. Sitten halvemmassa päässä käytetään jotain joka ei lupaa täyttä sulatusvapautta vaan vähempää tarvetta.

Kannattaa mitata tarkkaan. Esim. jos on syvyyden suhteen haaste etkä halua sitä törröttämään edestä ulommas kuin entisen, niin valikoima on yllättävän rajallinen. 66 cm luokkaa löytyy vaikka mitä, mutta 60 en ole nähnyt hetkeen kuin Upon ja integroitavat. Electroluxilla on puolestaan 63:sta. Joillakin merkeillä on yli 70 cm syviä kolosseja.
 
Viimeksi muokattu:
Nofrost tms. on nykyään keskihintaisten ja yli ominaisuus. Sitten halvemmassa päässä käytetään jotain joka ei lupaa täyttä sulatusvapautta vaan vähempää tarvetta.

Kannattaa mitata tarkkaan. Esim. jos on syvyyden suhteen haaste etkä halua sitä törröttämään edestä ulommas kuin entisen, niin valikoima on yllättävän rajallinen. 66 cm luokkaa löytyy vaikka mitä, mutta 60 en ole nähnyt hetkeen kuin Upon ja integroitavat.

Pitäis varmaan käydä mitat ottamassa, mutta joo uudelle olisi kyllä tarvetta.
 
Jääkaappipakastimissa näkyy löytyvän helpommin 60cm syvää kuin erillisissä pakastimissa tai jääkaapeissa.
 
Huono vai hyvä asia?
No eihän se mitään muuta tarkoita kuin jos tietyn kokoiseen koloon on saatava. Veikon Koneella näyttää olevan eniten random-korkuisia ja muotoisia malleja, mutta ovat jotain ei-premiummerkkejä.
Powerissa on naurettavat hinnat jopa nykyisessä -20% alessa. Gigantti ja Verkkis on kai parhaat etätoimittajat. Postikulu 60€ luokkaa VK.
 
Jääkaappipakastimissa näkyy löytyvän helpommin 60cm syvää kuin erillisissä pakastimissa tai jääkaapeissa.
Tästä sellainen lisähuomio että jostain perkeleen syytä monet valmistajat jotka ilmoittavat tuon 60cm niin siinä ei ole mukana tuota oven syvyyttä. :D Eli saa huoletta laskea sen mitä lie 5-6cm lisää.
 
ja kannattaa ennen jääkaappi / pakastimen ostoa katsoa että onko ko malli sellainen että jäähdytysrivasto on takana esillä (eli se vanha malli) vai jommalla kummalla sivulla integroituna kaapin sivupeltiin joka siis kuumenee todella paljon ja ei tee kaapille hyvää jos se lämpeävä puoli on vasten lastulevyä tms seinää vasten eli kaappikolosta tekisin aina 5-10cm leveämmän juuri tämän tuulettuvuuden takia jokatapauksessa tai jos kolo on jo sellainen ettei sitä saa muokattua niin sitten kannattaa tosiaan kiinnittää huomio tuohon jäähdytyspuoleenkin.
 
ja kannattaa ennen jääkaappi / pakastimen ostoa katsoa että onko ko malli sellainen että jäähdytysrivasto on takana esillä (eli se vanha malli) vai jommalla kummalla sivulla integroituna kaapin sivupeltiin joka siis kuumenee todella paljon ja ei tee kaapille hyvää jos se lämpeävä puoli on vasten lastulevyä tms seinää vasten eli kaappikolosta tekisin aina 5-10cm leveämmän juuri tämän tuulettuvuuden takia jokatapauksessa tai jos kolo on jo sellainen ettei sitä saa muokattua niin sitten kannattaa tosiaan kiinnittää huomio tuohon jäähdytyspuoleenkin.
No eihän niitä aukkoja käytännössä saa muokattua. Ovat ihan standardilevyisiä osana kaappirungostoa. Onpa typerä tuommoinen sivulla oleva jäähdytin jo niinkuin ideanakin. Jättäisin tuommoiset mallit kauppaan. Syvyydessä ei pitäisi olla oleellista haittaa, vaikka laite olisikin syvempi kuin se kolo.
 
ja kannattaa ennen jääkaappi / pakastimen ostoa katsoa että onko ko malli sellainen että jäähdytysrivasto on takana esillä (eli se vanha malli) vai jommalla kummalla sivulla integroituna kaapin sivupeltiin joka siis kuumenee todella paljon ja ei tee kaapille hyvää jos se lämpeävä puoli on vasten lastulevyä tms seinää vasten eli kaappikolosta tekisin aina 5-10cm leveämmän juuri tämän tuulettuvuuden takia jokatapauksessa tai jos kolo on jo sellainen ettei sitä saa muokattua niin sitten kannattaa tosiaan kiinnittää huomio tuohon jäähdytyspuoleenkin.
Ei se nyt ihan pelkästään kattomalla selviä. Meidän LG:ssä lämpenee kyljetkin ja takaosa on yhtä levyä, mutta manuaalissa lukee "Liian pieni etäisyys viereisiin esineisiin saattaa heikentää jäähdyttämistä ja kasvattaa virrankulutusta. Jätä yli 50 mm:n etäisyys laitteen takaosan ja seinän väliin asentaessasi laitetta." Toisaalta seuraavalla sivulla kuvaan on merkattu, että 50mm etäisyys myös kyljistä. Ota siitä nyt selvää.

Noh yks kylki on avoin, eikä se paljoa ole lämmennyt sen jälkeen kun kaappi ensimmäisen kerran käynnistettiin. Kaapiston läpi on järjestetty kunnon ilmankierto ja kyllä siellä kylmälaitteiden yläpuolisissa kaapeissa aika lämmintä on.
 
Tästä sellainen lisähuomio että jostain perkeleen syytä monet valmistajat jotka ilmoittavat tuon 60cm niin siinä ei ole mukana tuota oven syvyyttä. :D Eli saa huoletta laskea sen mitä lie 5-6cm lisää.

Tähän kun vielä lisää kaapin taakse vaadittavan 5cm tuuletusraon, niin alkaa ollakin kaapilla taas syvyyttä.
 
Tähän kun vielä lisää kaapin taakse vaadittavan 5cm tuuletusraon, niin alkaa ollakin kaapilla taas syvyyttä.
No siis niinpä! Ite tuskailin noiden prkl mittojen kanssa siinä määrin että vielä on vanha kaappi paikoillaan! :D Halusin Samsungin kaapin mutta nepäs on kaikki järjestään liian syviä niin otin aikalisän koko hommasta. Nyt Hisensellä (vai mikä olikaan) vois olla passeli kaappi mutta jotenkin se Samppa vaan houkuttais. No, jossain kohden pitää jatkaa tuon kimpussa, viime kierroksella meni moti :D
 
No siis niinpä! Ite tuskailin noiden prkl mittojen kanssa siinä määrin että vielä on vanha kaappi paikoillaan! :D Halusin Samsungin kaapin mutta nepäs on kaikki järjestään liian syviä niin otin aikalisän koko hommasta. Nyt Hisensellä (vai mikä olikaan) vois olla passeli kaappi mutta jotenkin se Samppa vaan houkuttais. No, jossain kohden pitää jatkaa tuon kimpussa, viime kierroksella meni moti :D

HiSense on ilmeisesti sama kuin UPO, ainakin tulee samalta tehtaalta. Näin ainakin myyjä sanoi liikkeessä.
 
HiSense on ilmeisesti sama kuin UPO, ainakin tulee samalta tehtaalta. Näin ainakin myyjä sanoi liikkeessä.
Mulle yks järkevän oloinen myyjä kertoi että Hisense valmistaa ainakin kaikki Epoqit. Ja Epoq on Gigantin oma brändi, samaa kamaa kuin Hisense. Ja tosiaan Upo ja Hisense ilmeisesti kanssa ovat "saman katon alta".
 
Viimeksi muokattu:
Wikipedia kertoo näin. " Vuodesta 2018 slovenialainen Gorenje Group on Hisensen omistuksessa." Eli voi olla hyvinkin totta, että HiSense tulee samalta tehtaalta kuin UPO.
 
Se että tulee samalta tehtaalta ei liene sama juttu tässä kuin esim. jossain limuissa. Vai?
Tehtaalla lienee useita tuotantolinjoja. Toisin sanoen tehdään monia merkkejä. Ne eivät välttämättä ole ulkonäöltään samanlaisia, mutta sisällä on monia samoja komponetteja; kuten kompressoreita ym. sähköosia. Toki joitakin malleja voidaan tehdä rinnakkain. Ainoa ero on logo(tuotemerkki) ovessa tai paneelissa.
 
ja kannattaa ennen jääkaappi / pakastimen ostoa katsoa että onko ko malli sellainen että jäähdytysrivasto on takana esillä (eli se vanha malli) vai jommalla kummalla sivulla integroituna kaapin sivupeltiin joka siis kuumenee todella paljon ja ei tee kaapille hyvää jos se lämpeävä puoli on vasten lastulevyä tms seinää vasten eli kaappikolosta tekisin aina 5-10cm leveämmän juuri tämän tuulettuvuuden takia jokatapauksessa tai jos kolo on jo sellainen ettei sitä saa muokattua niin sitten kannattaa tosiaan kiinnittää huomio tuohon jäähdytyspuoleenkin.
Joo, näin vaikuttaa ensiarviolta olevan uuden Siemensin kanssa. Molemmat kyljet lämpenee, takaa on täysin huoneenlämpöinen. Eli voisi periaatteessa upottaa takaseinään kiinni, mutta ei mielellään sivuilta.
 
Samsungin jääkaappi ja ovi ei tahdo mennä ilmeisesti kiinni kunnolla. Vähänväliä piippailee että ovi mukamas auki, saa avata ja painaa kunnolla niin sitten ilmeisesti menee. Luulin itse aluksi joksikin tunnistinongelmaksi, mutta kyllä äkkiä nousee parikin astetta lämpö ettei se sitten kunnolla kiinni kai vaan mene. Tiivisteet jne kaikki vaikuttaa olevan ihan kunnossa. 3v vanha vehje ja 2v takuu…



ole nyt juuri tuo, kun mallit vaihtuu vuosittain mutta melkein identtinen. Vinkkejä mitä tässä lähtisi tekemään?
 
pointtihan on edelleen se että erillinen korkea jääkaappi on karkeasti sen 600e ja erillinen pakastin on toiset 600e eli yht 1200e
kaksi jääkaappipakastinta vierekkäin voisi olla halvimmillaan jopa 250+250= 500e
Tämä on muuten oleellinen huomio ja ärsyttävä ilmiö vaikka ei suunnittele kahta kaappia vierekkäin. Itsehän ajattelin ensimmäisenä ajatuksena hajonnutta jääkaappipakastinta(ei tässä tapauksessa kiire) vaihtaa täyskorkeaan jääkaappiin, koska
  • olen aina tuskaillut ahtaita jääkaappeja jotka koen väkisin keksittynä itsensä kiusaamisena
  • ahdistaa jos minkään säilytyskalusteen täyttöaste on jatkuvasti yli 50% tai ikinä yli 80%, ja täynnähän se jääkaapin perkele aina on
  • voin kokeeksi luopua keittiön pakastimesta, koska arkkupakastin on riittävän lähellä
  • jos järjestely ei sovi minulle, saan mistään luopumatta ja siististi keittiöön mahtumaan lisäksi matalan kaappipakastimen tai pienen arkkupakastimen
Mutta ei, nyt nuukuus alkoi raastaa. Täyskorkeat jääkaapit tosiaan alkavat pääsääntöisesti noin 600 eurosta, siinä missä samankokoisia jääkaappipakastimia saa alle 300 euron. Viimeisen pointin varasuunnitelmana mainittuja pikkupakastimia niinikään lähtee jopa pariin sataan. Mitä helvettiä, miksi täyskorkea jääkaappi on noin kallis? Johtuuko volyymeista ja asiakkaiden huonosta mausta? Energiamerkin vaatimuksista? Jostain muusta premiumsegmentoinnista?
 
Onko sillä väliä, että on ottanut jääkaapin alimmalta tasolta pois sen koko tilan peittävän laatikon, tuntuu että ylhäällä on välillä melkein 10 astetta lämmintä ja alimmassa lähellä nollaa.
 
Onko sillä väliä, että on ottanut jääkaapin alimmalta tasolta pois sen koko tilan peittävän laatikon, tuntuu että ylhäällä on välillä melkein 10 astetta lämmintä ja alimmassa lähellä nollaa.
mitä ohjekirja sanoo ?
"yleensä" sillä ei pitäisi olla vaikutusta mutta vaikuttaahan sen laatikon poissaolo juuri jääkaapin sisäisiin ilmavirtoihin yms (lämpöhan nousee aina ylös,kylmä laskeutuu aina alas) niin voihan se olla että juuri kyseisen laatikon poissaolo vaikuttaa.
kokeile laittaa jääkaappiin lämpömittari ja seuraa ylä/ala tasojen lämpöä ja laita sitten hetkeksi laatikko takaisin ja seuraa uudestaan lämpötiloja niin näet itsekkin onko laatikolla merkitystä vai ei :)
 
kokeile laittaa jääkaappiin lämpömittari ja seuraa ylä/ala tasojen lämpöä ja laita sitten hetkeksi laatikko takaisin ja seuraa uudestaan lämpötiloja niin näet itsekkin onko laatikolla merkitystä vai ei :)

Ohjekirjaa ei ole olemassa. Joo tuota, itse asiassa mulla on lämpömittari siellä ollutkin nyt, ennen sitä ei siellä ollut ja nyt vasta olen tuon huomannut oikeasti. Tokihan olen ennenkin huomannut että onpas joku esim. juoma selvästi lämpimämpää ylhäältä otettuna kuin alaosasta. Melkein 20 vuotta vanha kaappi kuitenkin ja sen säätönuppi on ärsyttävän veltto letku ja sitä millä "numerolla" jäähdys on päällä ei näe tarkasti.
 
Ohjekirjaa ei ole olemassa. Joo tuota, itse asiassa mulla on lämpömittari siellä ollutkin nyt, ennen sitä ei siellä ollut ja nyt vasta olen tuon huomannut oikeasti. Tokihan olen ennenkin huomannut että onpas joku esim. juoma selvästi lämpimämpää ylhäältä otettuna kuin alaosasta. Melkein 20 vuotta vanha kaappi kuitenkin ja sen säätönuppi on ärsyttävän veltto letku ja sitä millä "numerolla" jäähdys on päällä ei näe tarkasti.
juu... sellainen min/max näyttävä mittari on paras eli sellainen esim ylähyllylle. anna olla tunti ja resetoi numerot ja tunnin parin päästä voit katsoa min/max arvot ja kirjaa ne ylös. sitten sama homma samalla mittarilla alhaalta ja taas kirjaat arvot ylös.
ja sama homma laatikon kanssa kun se on paikallaan.
sitten voi vertailla että onko siinä minimeissä eroa kuinka paljon ja maksimeissa myös että aiheuttaako se toimenpiteitä.

jotkin kaapit voivat ollakkin yläosastaan lämpimiä jos esim ovea on avattu usein ja sinne sisälle on laitettu myös lämmintä ruokaa (siis huoneen lämpöstä tms)
voihan se olla et jos lämpötila heittelee niin se voi olla oire siitä ettei kaappi jaksa enään ihan kokoaikaa tehdä sitä kylmää (ja tasaisesti) joten voi olla aika laittaa jääkaappi kiertoon.

puuilosta esim tässä on min/max muisti
1709662508938.png

 
Viimeksi muokattu:
Onko sillä väliä, että on ottanut jääkaapin alimmalta tasolta pois sen koko tilan peittävän laatikon, tuntuu että ylhäällä on välillä melkein 10 astetta lämmintä ja alimmassa lähellä nollaa.

Itellä vuosimallin 1999 jääkaapissa alhaalla noin 0c ja ylhäällä +7c. Saattaapi olla vanhojen romujen "ominaisuus".
 
juu... sellainen min/max näyttävä mittari on paras eli sellainen esim ylähyllylle. anna olla tunti ja resetoi numerot ja tunnin parin päästä voit katsoa min/max arvot ja kirjaa ne ylös. sitten sama homma samalla mittarilla alhaalta ja taas kirjaat arvot ylös.
Vielä sujuvampi on min-max sisä/ulko mittari, jolla saa logattua molemmat kerralla. Tämmöinenkin voi aika monesta siivouskomeron miljoonalaatikosta löytyä ylimääräisenä ja on usein ihan kätevä sisätiloissakin.
Esimerkiksi hiukan hankalassa paikassa olevan vesivaraajan ylimääräiseen lämpömittausrööriin ujuttamalla näytti samaa kuin kiinteä analogimittari siinä vieressä, mutta luettavissa suoraan teknisen tilan seinältä ja samalla näkyy kopin huonelämpötila. Tulisijan tai hormin lämpöä voi myös seurailla, auttaa tarkempaan käsitykseen kuin kaakelien kädellä kokeileminen.
 
Side by side -setti olisi tarkoitus hankkia seuravaaksi laitepaketiksi. Oletan, että omalla vesisäiliöllä varustettu on riskittömämpi ja toisaalta helpompi ottaa käyttöön kuin vesijohtoliitäntään laitettava malli?

Nykyinen jääkaappi ja pakastin siirtyy pois tieltä, mutta ongelmaksi tulee se, että sen "kehys" tai kehikko jää melko väljäksi. Myydäänkö jossain näille side by side -kaapeille omia kehikoita, jotka voi integroida osaksi keittiötä?

Toki suosituksia voi laittaa tähän jatkoksi merkeistä/malleista ym. Budjetti maltillinen ja jääpalakone olisi suotavaa olla mukana.
 
oma vesisäiliö on tosiaan parempi siinämielessä että vesivahinko tilanteessa ei vettä mene lattialle tms kuin joitain litroja eli hyvin vähän.
säiliön saa myös pestyä (riippuen toki mallista) mikä on hyvä asia ettei bakteerikasvustoa ala kasvamaan tms... toisaalta itse ostaisisin kyllä siltikin erikseen jääpalakoneen tms ja jättäisin sen pois kokonaan jääkaapista tms niin silloin saa taas 20-30litraa enemmän tilavuutta kaappiin...
 
Meillä on Festivon 120cm kotikylmiö ollut 9 vuotta, ja nyt jääkaappipuoli lakkasi hitaasti jäähtymästä, lämpö nousi kahdeksaan ja höyrystimen oikea etureuna veti hileeseen kun kompura kävi jatkuvasti eikä kaappi saavuttanut koskaan taukotilaa että höyrystin sulaisi. Huoltolux vaihtoi höyrystimen huokeaan 960e hintaan (kotivakuutuksesta 150e omavastuulla), ja kaappi toimikin hyvin nelisen viikkoa (saavutti 4 astetta ja peräti sieti ovien aukomista päivisin) mutta nyt on taas 8 astetta kaapissa ja huolto tilattu. Saas nährä onko työllä mitään takuuta tai selvitäänkö edes puristusliitinten kiristyksillä ja kylmäaineen lisäyksillä. Muok: asennusvirheellä on kai takuu.

Höyrystimen vaihdon yhteydessä kylmäaineet päästetään kämppään putki katkaisemalla, joten ymmärrän jos liitinten vuotoa ei voi siinä yhteydessä testata vuotoilmaisimella, mutta aika härskiä toisaalta ettei sitä sitten tulla parin päivän päästä mittaamaan varotoimenpiteenä. Tosin sitten homma maksaisikin 1200e.

Mitä netistä lueskelin niin Festivoista menee noita höyrystimiä jopa useita peräkkäin, ja 10v takaperin vaihdon hinta oli 500e ja nyt 1000e, eli hienon bisneksen keksineet nämä huoltofirmat ja Festivo (n vuoden päästä taas vuotava höyrystin maksaa saman 500e kuin esim. kiinalaisen Midean koko ilmalämpumppu Onnisella)
 
Viimeksi muokattu:
Oma Festivo vm 2004 porskuttaa vielä ongelmitta ja kaikki osat ovat alkuperäisiä.

20v on kelpo ikä jääkaappipakastimelle. Olen tosin henkisesti varautunut siihen, että kaapissa mikä vain voi kosahtaa milloin vain.

Kun tuosta aika jättää, niin tuskin tulee kuitenkaan uutta Festivoa laitettua tilalle. Mainioita vehkeitä, mutta ilmeisesti tekninen laatu ei nykyään ole samaa kuin muinoin. Ja hinnakkaitakin toki ovat.
 
Kuulemma nuo 2000-luvun alun Festivot on ongelma, tosin syytä eivät sano (miksi höyrystimet vuotaa, paskaa lyijytöntä tinaa vai mikä syy?) Huollettavuus ainakin jääkaappipuolella Festivoissa on erinomainen, eli höyrystin on parilla ruuvilla katossa kiinni ja kaikki putket menee pinnassa. Tunnin homma vaihtaa kaikki romut. Onneksi pakastinpuolissa ei kai ole ollut vikoja, voisin kuvitella että niiden romujen vaihto maksaa uuden kaapin hinnan.

20v oli ennen normaali keski-ikä kaapille, monesti romutuksen syy oli esim. viallinen termari tai ruokottomaan tilaan menneet sisustat. Tiedän asuntoja missä on yli 30v vanhoja jääkaappipakastimia käytössä, esim Elektro-Helioksia.
 
Meillä on Festivon 120cm kotikylmiö ollut 9 vuotta, ja nyt jääkaappipuoli lakkasi hitaasti jäähtymästä, lämpö nousi kahdeksaan ja höyrystimen oikea etureuna veti hileeseen kun kompura kävi jatkuvasti eikä kaappi saavuttanut koskaan taukotilaa että höyrystin sulaisi. Huoltolux vaihtoi höyrystimen huokeaan 960e hintaan (kotivakuutuksesta 150e omavastuulla), ja kaappi toimikin hyvin nelisen viikkoa (saavutti 4 astetta ja peräti sieti ovien aukomista päivisin) mutta nyt on taas 8 astetta kaapissa ja huolto tilattu. Saas nährä onko työllä mitään takuuta tai selvitäänkö edes puristusliitinten kiristyksillä ja kylmäaineen lisäyksillä.

Höyrystimen vaihdon yhteydessä kylmäaineet päästetään kämppään putki katkaisemalla, joten ymmärrän jos liitinten vuotoa ei voi siinä yhteydessä testata vuotoilmaisimella, mutta aika härskiä toisaalta ettei sitä sitten tulla parin päivän päästä mittaamaan varotoimenpiteenä. Tosin sitten homma maksaisikin 1200e.

Mitä netistä lueskelin niin Festivoista menee noita höyrystimiä jopa useita peräkkäin, ja 10v takaperin vaihdon hinta oli 500e ja nyt 1000e, eli hienon bisneksen keksineet nämä huoltofirmat ja Festivo (n vuoden päästä taas vuotava höyrystin maksaa saman 500e kuin esim. kiinalaisen Midean koko ilmalämpumppu Onnisella)

Muok: asia kunnossa, asennusvirheen ja asennustakuun piikkiin. Kuvan puristusliitos matalapainepuolella paukahti auki neljän kilon paineella. Muut moitteet korjattu.

Vedin nyt kaapin ulos huomista Huoltoluxin asentajaa varten, ja yhdestä uudesta puristusliitoksesta on mahdollisesti rasvat tulleet ulos haihdutuskippoon, liitoksessa mahdollisesti rasvatippa ja haihdutuskipossa kelluu rasvaa (pyöreitä kirkkaita helmiä), lattialla vuotokaukalon päällä samalla kohtaa paljon rasvahelmiä. Puristusliittimeen tuleva vasen putki näyttäisi tulevan hieman vinossa tai ulkona? Koneen takana voimakas kaasun haju, aivan kuten sytkärin kaasun haju. Ymmärrän toki että viidestä puserrusliittimestä ja kymmenestä liitoksesta yksi voi tulla sutta. Liitoksia tehdessä voisi merkitä tussilla putket että ne pysyvät liittimissä pohjassa.

Muuta huomioitavaa: uuden kuivaimen kapillaariputkikieppi ottaa kondenssivesikipolle laskevaan kondenssivesiputkeen kiinni ja resonoi, kompuralta lähtevä alkuperäinen lauhduttimen nousuputki ottaa lauhduttimen alimpiin kaariin kiinni ja resonoi, höyrystimeltä kompuralle laskeva liitoksella jatkettu vanha paluuputki ottaa nyt lauhduttimelle lähtevään vanhaan nousuputkeen kiinni ja resonoi. Pakastimen lauhdutin vinossa ja yläpäästään kiinni rungossa. Mielestäni asentaja oli näiltä osin huolimaton, ja laitteen akustiikka heikkeni tehdaskuntoisesta. Toki näitä puutteita voi itse Armaflexin tai EPDM-ikkunatiivisteen pätkillä parannella.. jos jaksaa vetää 180kg kaapin ulos ja takaisin paikalleen, mutta tonnilla (ja mahdollisesti yli) luulisi saavan perustason pelisilmää ja huolellisuutta.
 

Liitteet

  • IMG_9142.JPEG
    IMG_9142.JPEG
    225,3 KB · Luettu: 101
  • IMG_9141.JPEG
    IMG_9141.JPEG
    220,8 KB · Luettu: 103
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia noista 2m korkeista jääkaappipakastimista? Aika huonosti on malleja esillä liikkeissä
 
Kokemuksia noista 2m korkeista jääkaappipakastimista? Aika huonosti on malleja esillä liikkeissä

Joku vuosi sitten edelliseen asuntoon keittiöremontin yhteydessä laitettiin Samsungin 2m korkea jääkaappipakastin. Mallia en muista mutta Gigantissa näyttää vastaavia olevan.

Ei ollu kyllä mitään pahaa sanottavaa - hyvin tuo 20cm lisäkorkeutta toi lisätilaa sekä pakkaseen että jääkaappiin.
 
oma vesisäiliö on tosiaan parempi siinämielessä että vesivahinko tilanteessa ei vettä mene lattialle tms kuin joitain litroja eli hyvin vähän.
säiliön saa myös pestyä (riippuen toki mallista) mikä on hyvä asia ettei bakteerikasvustoa ala kasvamaan tms... toisaalta itse ostaisisin kyllä siltikin erikseen jääpalakoneen tms ja jättäisin sen pois kokonaan jääkaapista tms niin silloin saa taas 20-30litraa enemmän tilavuutta kaappiin...

Moni kaupunki ei hyväksy ainakaan uusiin taloihin sellaista kaappia missä on vesiletkuliitäntä ellei samassa huoneessa ole lattiakaivoa, yleensähän se on keittiössä se kaappi. SBS-kaapit on yleensä semmoiset 80-90 cm leveitä että kyllä niissä tilaa pitäisi olla. Jos tila ei riitä niin yleensä se lie se pakkanen joka käy pieneksi. Kaappipakastin tai säiliöpakkanen kaveriksi.
 
Kakkospakastin varastoon hakusessa.
Upon ja Pointin halpiksia tsekkaillut. Mielipiteet tai vaihtoehdot tervetulleita. Whirlpoolia en osta.
Upossa 5v takuu, Pointissa 7v. Äänellä ei niin väliä kun kaappi tosiaan tulee varastoon.

Upo Upo FNE6195WF pakastin - Power.fi

Point Point 3-Series FS371W1 pakastin - Power.fi
ainakin jos ajatuksena on laittaa pakkaseen koko vuoden/ yli vuoden sapuskaa yms eli pitkäaikais säilytykseen niin kannattaa tietty katsella ulkomittoja vs sisätilavuutta ja siihen liittyen energia luokitusta = mitä isompi luokitus yms niin paksuin eristekerros peltien välissä jolloin esim sähkökatkon yllättäessä pysyy pakkanen jäässä vielä pitkään mitä paksummat eristeet yms :)
esim tuossa esimerkkiesi malleissa upolla on ilmoitettu sähkökatko ajaksi 11h kun pointilla taas 15h eli pointissa on paremmat eristeet (tai paksummat) :) ja upo vie enemmän sähköäkin vuodessa..
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän voi tavara jäätyä tuolla jääkaapin vihanneslokerossa? Ei ole edes täysillä vaan noin puolella teholla. Voiko tuokin muka olla liikaa?
 
Jääkaapin merkki/malli saattaisi jeesiä ja jos menee jäähän, niin voi olla liikaa.
Toki lämpötila jääkaapin muissa osissa voisi olla mielenkiintoista, jos mikä vain lämpömittari löytyy, että joku voisi jotain kommentoida.
 
Kertokaas nyt viisaat, että mitä oikeasti on eroa 500€:n tai vaikka tonnin jääkaappipakastimilla? Siis tuoko lisäarvoa panostaa enemmän? Katselin Kuluttajalehden jotain vertailua, niin ei kyllä oikein avannut yhtään asiaa, ei ainakaan miten hinta korreloi ominaisuuksia. Se mikä testissä osui silmään, niin oli se että miten nopeasti kaappi pystyy jäähdyttämään ruuan. Todella isot erot, mutta perus Kuluttajan testin tyylisesti tulokset tuntuvat aika randomilta. Esim joku Boschin laite voi olla vika ja toinen malli eka, ja hinta ei ainakaan tätä selitä. Ei luulis että Boschkaan tekee kalliimmista huonompia? Ota näistä sitten selvää
 
Kertokaas nyt viisaat, että mitä oikeasti on eroa 500€:n tai vaikka tonnin jääkaappipakastimilla? Siis tuoko lisäarvoa panostaa enemmän? Katselin Kuluttajalehden jotain vertailua, niin ei kyllä oikein avannut yhtään asiaa, ei ainakaan miten hinta korreloi ominaisuuksia. Se mikä testissä osui silmään, niin oli se että miten nopeasti kaappi pystyy jäähdyttämään ruuan. Todella isot erot, mutta perus Kuluttajan testin tyylisesti tulokset tuntuvat aika randomilta. Esim joku Boschin laite voi olla vika ja toinen malli eka, ja hinta ei ainakaan tätä selitä. Ei luulis että Boschkaan tekee kalliimmista huonompia? Ota näistä sitten selvää
Boschilla on esim. mallisto Series 2, 4, 6 ja 8 ainakin apk ja kylmälaitteissa. Niiden välillä on ristiin erilaisia eroja. Ehkä selvin on valmistusmaa, Saksassa tehdään yleensä parempaa. Muuten mistä pyydetään enemmän voi perustella esim. ulkonäöllä tai wifi/home connectilla,...
 
Boschilla on esim. mallisto Series 2, 4, 6 ja 8 ainakin apk ja kylmälaitteissa. Niiden välillä on ristiin erilaisia eroja. Ehkä selvin on valmistusmaa, Saksassa tehdään yleensä parempaa. Muuten mistä pyydetään enemmän voi perustella esim. ulkonäöllä tai wifi/home connectilla,...

Onko näin kylmälaitteissa, miten sen sarjan näkee malli numerosta? Kuitenkin tuon kokoinen firma, niin luulisi prosessien olevan kunnossa.
 
Onko näin kylmälaitteissa, miten sen sarjan näkee malli numerosta? Kuitenkin tuon kokoinen firma, niin luulisi prosessien olevan kunnossa.
Ei ne erot ole kovin selkeitä. Selvin on se, että Boschilla yleensä Series numeron kasvaessa hinta kasvaa myös. Sekä se, että Siemens on pohjimmiltaan sama kone. Sen mallisarjat on nimetty iQ + kasvavalla numeroinnilla (100, 300, 500, 700).
Itse ostin Boschin ja Siemensin välillä mikä oli edullisin kyseisenä hetkenä. Jonka pohjalta tuli Siemensin jääkaappipakastin Boschin apk:n yhteyteen. Noissa apkeissa esim. Saksassa vaikutetaan tekevän vain täysin terässisuksella olevia malleja..
B/S:ia halvemmilla merkeillä jääkaappipakastimissa alimpia malleja myydään sellaisina, että niillä on rajoitettu sulatustarve ja kalliimmilla täysi. Bosch/Siemensilla omien havaintojeni mukaan kaikki pitäisi olla nofrost eli sulatusvapaa.

Tässä mahdolllisesti hyödyllinen haku: differences between bosch series refrigerator - Google-haku
Siellä näkyy potentiaalinen youtube-video ym.

Käytännössä jokainen mallinumero kannattaa syynätä jotakin alempaa ja ylempää sarjan mallia vasten. Eli tekniset tiedot vertailuun. Sillä esim. itsellä on tosi kallis apk vaikka on vain Series 4 (eli toiseksi alin mallisarja). Siinä on kuitenkin wifi/home connect ja jenkkien kalleimman 800 Seriesin ulkonäkö. Mutta sitten zeoliittikuivaukset yms. puuttuu. Sen päälle hintaseurannan hintahistoria ja mahdolliset outlet-löydöt. Loppu herran haltuun.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne erot ole kovin selkeitä. Selvin on se, että Boschilla yleensä Series numeron kasvaessa hinta kasvaa myös. Sekä se, että Siemens on pohjimmiltaan sama kone. Sen mallisarjat on nimetty iQ + kasvavalla numeroinnilla (100, 300, 500, 700).
Itse ostin Boschin ja Siemensin välillä mikä oli edullisin kyseisenä hetkenä. Jonka pohjalta tuli Siemensin jääkaappipakastin Boschin apk:n yhteyteen. Noissa apkeissa esim. Saksassa vaikutetaan tekevän vain täysin terässisuksella olevia malleja..
B/S:ia halvemmilla merkeillä jääkaappipakastimissa alimpia malleja myydään sellaisina, että niillä on rajoitettu sulatustarve ja kalliimmilla täysi. Bosch/Siemensilla omien havaintojeni mukaan kaikki pitäisi olla nofrost eli sulatusvapaa.

Tässä mahdolllisesti hyödyllinen haku: differences between bosch series refrigerator - Google-haku
Siellä näkyy potentiaalinen youtube-video ym.

Käytännössä jokainen mallinumero kannattaa syynätä jotakin alempaa ja ylempää sarjan mallia vasten. Eli tekniset tiedot vertailuun. Sillä esim. itsellä on tosi kallis apk vaikka on vain Series 4 (eli toiseksi alin mallisarja). Siinä on kuitenkin wifi/home connect ja jenkkien kalleimman 800 Seriesin ulkonäkö. Mutta sitten zeoliittikuivaukset yms. puuttuu. Sen päälle hintaseurannan hintahistoria ja mahdolliset outlet-löydöt. Loppu herran haltuun.

Pesukoneissa ja kuivausrummuissa ainakin Bosch koittaa ”huijaa” mallinumeroilla. Esim kun vertaat Series 4 ja 6 malleja, niin huomaat että joku Series 6 malleista on spekseiltään ihan suoraan Serie 4 tasoinen. Se on se mikä on yleensä tarjouksessa maininnalla Serie 6. Esim kuivausrummuissa watit ja sitä myötä kuivausaika.

IMG_4525.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kattelin Boschin malleja ja tuntu hinta karkaavan aina tonniin, niin mitäs huonoa tämmösestä Electroluxista löydätte?

 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 701
Viestejä
4 544 607
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom