Minkä takia muuten hyperloopissa puhutaan usein kapseleista junien sijaan?
Junan määritelmä lienee, että siinä on monta vaunua.
Yhdessä putkessa on kuitenkin vain yksi reitti, joten eikö olisi järkevämpää siirtää mahdollisimman monta ihmistä kerralla?
Ei, kun asia tarkastellaan kiireisen matkustajan näkökulmasta. Jos matkaan kestää tunti, ei asiakas halua kuluttaa toista tuntia odotellen junan lähtöä tai odotellen perillä saavuttuaan sinne liian aikaisin (kun seuraavalla junalla ei olisi enää ehtinyt).
Mitä tihemmin junia/kapseleita kulkee, sitä nopeampi on efektiivinen matka aika (odotteluineen), kun odotteluun kuluu vähemmän aikaa.
Tämän vaikutus korostuu vielä selvästi silloin, kun perille ei pääse ilman vaihtoja.
Tämä nopeampi vuoroväli on yksi niistä oleellisista pointeista millä hyperloop nimenomaan aikoo voittaa lentoliikenteen käytännön nopeudessa.
Toinen hyöty erillisistä kapseleista on se, että kerralla putken tiettyyn osaan vaunujen massasta (joko painovoiman tai mutkassa keskipakoisvoiman kautta) tulevat rasitukset on paljon pienemmät. 100 tonnin juna (kerran 10 minuutissa) aiheuttaa hetkellisesti paljon suuremman rasituksen kuin 10 tonnin kapseli (kerran minuutissa).
Junassa on monta vaunua yhdessä peräkkäin (eikä monta vaunua erillään pienemmin väliajoin) jotta:
1) Ilmanvastus on pienempi
2) Voidaan helpommin jakaa raiteita esim. vastaantulevan liikenteen kanssa, tarvii vain välillä ohituspaikkoja.
3) Voidaan käyttää yhtä veturia monen vaunun vetämiseen
4) Voidaan käyttää yhtä veturinkuljettajaa ja konduktööriä koko junalle
5) Voidaan helpommin lastata koko juna kerrallaan asemilla.
Hyperloopissa ilmanvastus on selvästi pienempi, ja kaikki putket on yksisuuntaisia, joten pointit 1-2 katoavat.
Sähkömoottorien teho skaalautuu aika hyvin niiden tehon mukaan mikä vähentää tarvetta haluta tehdä pienen määrän isoja vetureita (pointti 3)
Hyperloop-kapseleissa ei ole veturinkuljettajaa eikä konduktööriä mikä poistaa pointin 4.
5) Jää jäljelle, tarkoittaa että asemille voidaan hyperloopissa tarvita enemmän rinnakkaisia raiteita samaa putkea kohti, tai sitten pitää tehdä esim. asemalaiturista liikkuva (liukuportaiden tyyliin, mutta vaakasuorassa).