Hyperloop - Matkustamisen ja rahtauksen laajakaista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 320
Keskustelua tästä uudenlaisesta kuljetusmuodosta.

First full-scale Hyperloop system is almost ready for takeoff - PCWorld
PCWorld sanoi:
The structure spans 500 meters and weighs over one million kilograms

Taking Elon Musk's Hyperloop concept of a levitating pod in a low-pressure tube, Hyperloop One has developed what is so far the only full-scale, full-system Hyperloop test site.

Hyperloopin parissa puuhastelee tällä hetkellä muutama yritys, joista yksi on jutussa mainittu Hyperloop One.

Hyperloop One
Hyperloop One sanoi:
Hyperloop is a new way to move people and things at airline speeds for the price of a bus ticket. It's on-demand, energy-efficient and safe. Think: broadband for transportation.

Hyperloop Alpha - SpaceX



Lisäys:

 
Viimeksi muokattu:
Tuosta nyt on ainakin Thunderf00t tehnyt aika kriittisiä videoita. Vaikka tuota tehdäänkin isolla rahalla, niin puheet ja teot kohtaavat aika samalla korrelaatiolla, kuin joukkorahoituspaskeella.

edit: linkit jäi


 
Hieman haiskahtaa julkisen rahan keräämiseltä tämä.
Visioita varmasti löytyy, mutta odottaisin sen ensimmäisen prototyypin toimivuutta.
 
Hieman haiskahtaa julkisen rahan keräämiseltä tämä.
Yksityistä rahaa noihin tarvitaan kyllä lisäksi todella paljon. Esim. vaikea uskoa, että Puolassa (jossa konservatiivinen hallitus johtaa maata) laitettaisiin rahaa projektiin, jossa kilometri putkea maksaa erinäisten arvioiden mukaan vähintään 10 miljoonaa euroa.
 
Yksityistä rahaa noihin tarvitaan kyllä lisäksi todella paljon. Esim. vaikea uskoa, että Puolassa (jossa konservatiivinen hallitus johtaa maata) laitettaisiin rahaa projektiin, jossa kilometri putkea maksaa erinäisten arvioiden mukaan vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pahin ongelma tässä tosin on se, että tuon tekniikan toimivuudesta käytännössä on todella vähän näyttöä. Hyperloop ei ole kertaakaan kunnolla vastannut kritiikkiin koskien projektin ongelmia.
 
Salon kaupunki on lähtenyt tähän vedätykseen täysillä mukaan ja rahaa on suollettu jo kymmeniä tuhansia, loppusumma tulee olemaan varmaan miljoonia.
 
Tämä on tasan yhtä toimiva konsepti kuin SOLAR-FREAKIN'-ROADWAYS, muovitiet, tai viimeisimpänä kiertoradalta roikkuva kerrostalo. Korkealentoisella, mutta teknisesti ja tieteellisesti toimimattomalla konseptilla hyväuskoisten kusettamista.

Vähän samanlaista kuin homeopatia; pseudotieteellisellä slangilla saadaan uskottavan kuuloinen, mutta vähänkään tonkimalla täysin toimimaton konsepti.

Se on uskomatonta, miten vähäisellä kritiikillä ja täydellisellä teknisen asiantuntemuksen puutteella julkiset tahot tällaisiin tarttuvat.
 
Sitten taas Aasiassa ollaan jo tekemässä ihan käyttöön maglev-ratoja. Muistaakseni Shanghaissa juna kulki jo 10v sitten yli 400km/h ja Japanissa ollaan tekemässä pääradasta myös maglev-rata.

Knoppitietona muuten sellainen, että Japanilla oli 60-luvulla nopeammat junat, kuin suomessa 2017 :D
 
Perstuntumalta ilman kummempaa perehtymistä aiheeseen tuo ei vaikuta mahdottomalta idealta? Maglev juna putkessa, joka imetään tyhjäksi.

Voisko joku laittaa vaikka thunderf00tin videoista lyhyen tiivistelmän tekstinä kun tuota videota on kuitenkin tunnin edestä?
 
Sitä minä en vain tajua, että miksi tästä on tullut jo kohtuullisen suuri poliittinen polemiikki, vaikka koko juttua ei ole rakennettu toimivaksi edes testimuodossa tai pienoisskaalassa.

Onko Muskin nimi projektin takana todellakin sellainen tekijä, joka välittömästi validoi projektin kuin projektin ja antaa oikeutuksen heittää kriittinen tarkastelu romukoppaan?
 
Riiiight.:facepalm: Tyyppi rummuttaa vain lisää mediatilaa, kun kukaan ei tästä huijauksesta puhu tällä hetkellä. Mitään sopimusta tai hyväksyntää ei ole tapahtunut (koska julkisissa hankkeissa yhden tyypin kiinnostunut suullinen jutustelu ei tarkoita yhtään mitään), ainoastaan jutustelua, ja toivoo kovasti tukea hankkeelle.

On kyllä surullista, jos lähtevät verorahaa tuhlaamaan testaamattomaan ja toimimattomaan konseptiin.

Pointti on hyvin tässä:

 
Terroristit tulevat olevaan riemuissaan tästä kun ei tarvita kuin yksi pieni reikä sinne putkeen jonnekkin niin kaikki putkessa olijat on lättänänä.
 
Muskin "huijauksilla" tosin on taipumus käydä toteen.

Juu, Musk on saanut paljon alkuun. Sitä ei varmasti kukaan kiistä. Mutta jokainen hänenkin alkuunpanemistaan asioista tulee arvioida erikseen; ei häneen henkilöitynä. Musk on ainoastaan osatekijä näissä hankkeissa, ja se tulee muistaa. Hyperloopissa hän on lähinnä markkinointitekijä.

Muskista on tullut jo jonkinlainen teknologinen jeesushahmo, joka ei voi tehdä väärin. Hyperloop on hyvällä todennäköisyydellä sellainen hanke, jonka kriittinen tarkastelu jätetään huolestuttavan vähälle juuri tämän henkilöitymän vuoksi.
 
Juu, Musk on saanut paljon alkuun. Sitä ei varmasti kukaan kiistä. Mutta jokainen hänenkin alkuunpanemistaan asioista tulee arvioida erikseen; ei häneen henkilöitynä. Musk on ainoastaan osatekijä näissä hankkeissa, ja se tulee muistaa. Hyperloopissa hän on lähinnä markkinointitekijä.

Muskista on tullut jo jonkinlainen teknologinen jeesushahmo, joka ei voi tehdä väärin. Hyperloop on hyvällä todennäköisyydellä sellainen hanke, jonka kriittinen tarkastelu jätetään huolestuttavan vähälle juuri tämän henkilöitymän vuoksi.

Hyperloophan on alunperin Muskin / Muskin yritysten suunnittelema. Musk sitten teki siitä open sourcea ja kannusti muita jatkokehittämään sitä. Mutta ainakin SpaceX on vieläkin mukana hyperloopin kehityksestä, tosin ne lienevät aika kiireisiä niiden päähomman parissa.

Ja toki Hyperlooppia pitää arvioida erikseen mutta jos/kun Muskia syyttää mediatilan "rummuttamisesta" ja huijaamisesta niin kannattaa pitää mielessä että kyseinen tyyppi ei ole mikään tyhjänrummuttuja vaan toteuttaa noita visioitansa aika hyvällä onnistumisprosentilla.
 
Ja se täyttää sen tyhjiön, ei se niitä kapseleita lähde murskaamaan.

Aika monessa lähteessä romuttaa kapselit sekä putken ja tappaa matkustajat.

Scientist Lays Out 5 Huge Problems With Elon Musk’s Hyperloop [VIDEO]

"
Musk’s Hyperloop project “might be better described as all the problems of space travel while traveling in a gun barrel at the speed of sound,” Dr. Phil Mason states in the video. “Any failure whatsoever will rip though that 2 centimeter outer tube like candy. Now sure, anybody in the capsule would die pretty much instantly in the event of a crash…but a single breach in the Hyperloop would probably kill everybody else in the Hyperloop because air would rush into the tube at about the speed of sound.”

Any individual capsule crashing would cause a cascading failure that would prompt a pressure wave to shoot down the tube at the speed of sound, destroying all the other capsules. Dr. Mason states that the pressure wave caused by a Hyperloop crash would probably be larger than the over-pressure associated with a nuclear weapon, which can kill people and would certainly wreck the rest of the tube."
 
Odotellaan ihan rauhassa yhä sitä toimivaa prototyyppiä. Arvostan kyllä Muskin projekteja, mutta jos tuota hyperloopia katsoo ihan objektiivisesti, niin puheet ja näytöt eivät kyllä tällä hetkellä oikein kohtaa.
Tämä on osaltaan mediankin vika, koska toimittajat ovat yleensä näistä asioista aika kujalla. Sitten kirjoitetaan melkein yksi yhteen juttuja firman lehdistötiedotteista ilman mitään kritiikkiä.
 
"Hyperloop One is currently developing passenger and cargo system routes in the United States, Finland, Sweden, the Netherlands, and the United Arab Emirates."

Hyperloop Muskin idea?
"In 1799, George Medhurst of London conceived of and patented an atmospheric railway that could convey people or cargo through pressurized or evacuated tubes." Eipä tarvitse ainakaan patenteista olla huolissaan.

Ainakin Hyperloopin tekniset innovaatiot ovat Muskilta?
"In Musk's original concept, each capsule floats on a 0.02–0.05 in (0.5–1.3 mm) layer of air provided under pressure to air-caster 'skis'". => "Hyperloop One's technology uses passive maglev for the same purpose."

"In Musk's original inlet fan and air compressor would be placed at the nose of the capsule to 'actively transfer high-pressure air from the front to the rear of the vessel,'" => "Hyperloop One's system does away with the compressor."

"In the alpha-level concept, passenger-only pods are to be 7 ft 4 in (2.23 m) in diameter" => "The team asserted that the model demonstrated the concept's feasibility, although the tube would need to be 13 feet (4 m) in diameter".

Lineaarimoottori on keksintönä miltei yhtä vanha kuin "vakumijuna" ja näiden yhdistelmää on suunniteltu aktiivisesti jo ties kuinka kauan. Ideassa ei ole Muskilta kuin markkinointi. Tervetuloa suomeen Monorail! Tätähän me tarvitsemmekin, eikä edes maksa juuri mitään. Ainakaan alustavan suunnitelman mukaan.

"According to Musk, Hyperloop would be useful on Mars as no tubes would be needed because Mars' atmosphere is about 1% the density of the Earth's." Wau mikä innovaatio! Hypeloop. = Maglev-juna.
 
Viimeksi muokattu:
Knoppitietona muuten sellainen, että Japanilla oli 60-luvulla nopeammat junat, kuin suomessa 2017 :D
Shinkansen 0 (60 luvun juna) oli yhta nopea kuin Suomi-modifioitu Pendolino Sm3 (otettiin kayttoon 2000). Molempien huippunopeus on 220km/h.
 
Yksityistä rahaa noihin tarvitaan kyllä lisäksi todella paljon. Esim. vaikea uskoa, että Puolassa (jossa konservatiivinen hallitus johtaa maata) laitettaisiin rahaa projektiin, jossa kilometri putkea maksaa erinäisten arvioiden mukaan vähintään 10 miljoonaa euroa.
Länsimetron alkuperäinen hinta-arvio oli 28,5 Meur/km ja nyt hinta huitelee jossain 85 miljoonassa. 10 miljoonaa kuulostaa siis melko edukkaalta.
 
Ilmeisesti tuon putken sisähalkaisijan on tarkoitus olla vain hieman sisällä kulkevaa vaunua suurempi? Kuulostaa melkoisesta surmanloukulta, jos jengi pääsee ulos pelkästään asemilla. Jos putkelle tapahtuu mitä tahansa, niin siellä on useampi "juna" tulossa perästä, joiden täytyy tehdä hätäjarrutus ja jäädä jumiin keskellä aavikkoa olevaan putkeen, josta ei pääse juuri sillä kohtaa pihalle.

Toisekseen.. miten paljon tuo systeemi pystyy kuljettamaan kerralla porukkaa? Normaali juna kulkee kyllä hitaammin, mutta toisaalta se kuskaa myös melkoisen mällin asiakkaita samalla aikaa. Koska kaikki halukkaat eivät mahdu kyytiin ja systeemi maksaa aivan saatanasti, niin tuosta tuskin tulee mitään koko kansan joukkoliikennettä, vaan se jää edesmenneen Concorden tavoin rikkaiden leluksi.

En toki halua suorilta käsin lytätä ropellihattujen unelmia, mutta toivottavasti meidän paikalliset päättäjät (ne helposti kusetettavissa olevat reetut) eivät lähde työntämään yhteisiä rahoja tuollaisiin projekteihin. Sitten kun homma on todettu toimivaksi muualla maailmassa ja projektille on olemassa jokin selkeä hinta-arvio, niin rakentakoot putken vaikkapa sieltä Salosta Huittisiin :)
 
US Rail Construction Costs

Tunneliporaamisen hinta on loppuviimeksi aika pieni osa kokonaiskuluista. Oikeat ongelmat johtuvat tunnelin ympäristöstä ja rakennusoikeuksista ja lakiteknisistä seikoista.

Jos ollaan maassa missä millään ei ole mitään väliä ja kuka vaan voi porata miten vaan ja maanomistajilla ei ole mitään valittamista sen suhteen jos talot sortuvat siellä maan päällä, niin halvalla pääsee.

Jos aikoo porata maailman kalleimpien asuntojen alla joiden omistajia suojelevat vahvat omistusoikeuksia suojaavat lait, niin kalliiksi tulee. Millään teknisillä ratkaisuilla tuskin on merkittäviä vaikutuksia tunnelin rakentamisen hintaan.

Toinen ongelma mikä Hyperloopissa on, on kiihtyvyys ja etenkin kääntyminen. Tälle ei tule löytymään mitään järkeviä teknisiä ratkaisuja, sillä rajoittavana tekijänä ovat ihan ihan vaan puhtaat fysiikan lait.

Jos juna kulkee 500km/h vauhtia ja halutaan että matkustajiin ei kohdistu yli 1g voimaa (aivan älytön voima jos halutaan mitään oikeaa matkustusta, eikä mitään hiton vuoristorata oksennuskoneesta), niin kääntösäteen pitää olla vähän yli 19km.

Käytännössä mitään 1g kiihtyvyyksiä ei tosiaankaan voida käyttää tai osteoporoosimummot "räjähtelevät" kappaleiksi siellä junassa.

(1g vastaa samaa kiihtyvyyttä joka kohdistuu matkustajiin kun kiihdytetään 1-100km/h 2.86sek nopeudella)...

Käytännössä mutkissa 20km kääntösäde ja joku 300km/h matkanopeus tuottaisi jotenkin siedettävän 0.35g kiihtyvyyden.

g-Acceleration Calculator - Curve, Circiut
 
Viimeksi muokattu:
Joo, niin on monessa muussakin maassa.
Ja niiden valilla kulkee suurnopeus junat. Pointti lienee ollut ettei Suomessa ole suurkaupunkeja, joten ei ole koskaan ollut mitaan jarkea rakentaa suurnopeus verkostoa. Yleensa nuo luotijunat vaativat erikoisrakenteiset radat (tai ainakin peruskorjatut radat), josta syysta Pendolinokaan ei Suomessa aja 200km/h kuin muutamalla hassulla matkaosuudella.

Esim. Ranska aloitti tyhjasta TGV verkoston 70 luvulla ja siella oli mailman nopeimmat junat siita lahtien aina vuoteen 2013 jolloin se Kiinalainen, jonka nimea nyt en osaa oikein kirjoittaa, meni parilla kilometrilla ohitse keskinopeudessa normaalissa paivittaisessa matkustajaliikenteessa. Ranskassa on edelleen maailman ennatys pyorilla kulkevan junan huippunopeudelle (reilu 570km/h). Vaikka noillakin junilla ajetaan tavallisellakin radalla, niin niiden noeus on rajattu 160km/h (tai jotain sinnepain) niilla osuuksilla (esim Nimes-Toulouse tai Tours-Bordeaux). TGV radoilla ne on rajoitettu max 320km/h (riippuen mallista toki, koska TGV junia on useilta vuosikymmenilta, mutta kaikkien huippunopeus on vahintaan 300km/h).

Shinkansen oli myos alustapitaen rakennettu aivan omaksi verkostokseen ja nain ollen siina ei ollut mutkia matkassa niin sanotusti. Niilla pystyi ajamaan niin kovaa kuin vain moottorissa tehoja riitti valittamatta onko rata kunnossa (koska se oli).
 
Ei kauaa kestänyt :D

Hauskoja jää nillitysvideot!
Takerrutaan pieniin yksityiskohtiin ja tehdään niistä isoja ongelmia tajuamatta, että kyseessä on vain teknologian kehittämisen välivaiheita.
Toistetaan jonkun testin saavutusta ihan kuin sillä ei olisi mitään merkitystä.

Tosin samaan aikaan nuo kehitysaskeleet alleviivaa sitä matkaa oikeasti toimivaan putkeen, jossa edes rahtipodi matkustaa 1000km/h!
Kuulostaa entistä liioitellummalta aikataululta, että 2021 hyperloop olisi kaupallisessa käytössä.

Onhan Muskin Spacex:n Marsin suunnitelmien aikatauluakin jo rukkattu, ilmeisesti aika optimistiset myyntipuheet sielläkin ollut...
 
Hauskoja jää nillitysvideot!
Takerrutaan pieniin yksityiskohtiin ja tehdään niistä isoja ongelmia tajuamatta, että kyseessä on vain teknologian kehittämisen välivaiheita.
Toistetaan jonkun testin saavutusta ihan kuin sillä ei olisi mitään merkitystä.

Tosin samaan aikaan nuo kehitysaskeleet alleviivaa sitä matkaa oikeasti toimivaan putkeen, jossa edes rahtipodi matkustaa 1000km/h!
Kuulostaa entistä liioitellummalta aikataululta, että 2021 hyperloop olisi kaupallisessa käytössä.

Onhan Muskin Spacex:n Marsin suunnitelmien aikatauluakin jo rukkattu, ilmeisesti aika optimistiset myyntipuheet sielläkin ollut...

Pienet yksityiskohdat? Edelleenkään ei ole olemassa minkäänlaista vakavasti otettavaa prototyyppiä. Kuitenkin tätä hypetetään vähän väliä. Pelkästään tuon kokoisen tyhjiön paineistaminen ja ylläpitäminen vaatii jo järkyttävän määrän energiaa. Sitten jotkut vielä selittävät että aurinkopaneeleilla tuotetaan enemmän kuin kulutetaan.

Olen valmis myöntämään olleeni väärässä, kun ihan oikeasti saadaan jotain näyttöjä. Siihen asti olen kuitenkin hyvin skeptinen.
 
Pienet yksityiskohdat? Edelleenkään ei ole olemassa minkäänlaista vakavasti otettavaa prototyyppiä. Kuitenkin tätä hypetetään vähän väliä. Pelkästään tuon kokoisen tyhjiön paineistaminen ja ylläpitäminen vaatii jo järkyttävän määrän energiaa. Sitten jotkut vielä selittävät että aurinkopaneeleilla tuotetaan enemmän kuin kulutetaan.

Olen valmis myöntämään olleeni väärässä, kun ihan oikeasti saadaan jotain näyttöjä. Siihen asti olen kuitenkin hyvin skeptinen.

Eihän siinä tarkoitus ole luoda tyhjiötä vaan suht reipas alipaine.
 
Pienet yksityiskohdat? Edelleenkään ei ole olemassa minkäänlaista vakavasti otettavaa prototyyppiä. Kuitenkin tätä hypetetään vähän väliä. Pelkästään tuon kokoisen tyhjiön paineistaminen ja ylläpitäminen vaatii jo järkyttävän määrän energiaa. Sitten jotkut vielä selittävät että aurinkopaneeleilla tuotetaan enemmän kuin kulutetaan.

Olen valmis myöntämään olleeni väärässä, kun ihan oikeasti saadaan jotain näyttöjä. Siihen asti olen kuitenkin hyvin skeptinen.
Mielestäni ihan turhaa tehdä kärpäsestä härkänen, jos jossain testiajossa ajetaan muutama sata jalkaa maglev-tekniikalla tai toisen testiajon kesto on lyhyempi kuin lähtölaskenta. Ja kun sitten nämä samat asiat pitää vielä kertoa pariin kertaan, niin ollaan turhuuden ytimessä. Ne on vain pieniä askelia matkalla kohti isompaa päämäärää.
Kuinka monessa muussa projektissa räävitään auki kehitysaskelia tällä tavalla?

Toki Hyperloop ja kumppanit ovat itse lähteneet tälle avoimen tiedotuksen linjalle, mutta nykyinen kyyninen "internettietäjien" kommuuni ei ymmärrä kuin oman näsäviisautensa.

Ja kuten jo totesin, niin aika paljon on matkaa toimivaan peliin.
 
Mielestäni ihan turhaa tehdä kärpäsestä härkänen, jos jossain testiajossa ajetaan muutama sata jalkaa maglev-tekniikalla tai toisen testiajon kesto on lyhyempi kuin lähtölaskenta. Ja kun sitten nämä samat asiat pitää vielä kertoa pariin kertaan, niin ollaan turhuuden ytimessä. Ne on vain pieniä askelia matkalla kohti isompaa päämäärää.
Kuinka monessa muussa projektissa räävitään auki kehitysaskelia tällä tavalla?

Toki Hyperloop ja kumppanit ovat itse lähteneet tälle avoimen tiedotuksen linjalle, mutta nykyinen kyyninen "internettietäjien" kommuuni ei ymmärrä kuin oman näsäviisautensa.

Ja kuten jo totesin, niin aika paljon on matkaa toimivaan peliin.
Joo onhan tuossa Thunderf00tin videossa aika paljon tuota näsäviisastelua, mutta se onkin osittain ehkä vähän viihteellinen.
Tämä ei silti poista niitä ongelmia, joihin firma ei ota kantaa millään tavalla.
 
Ulkomuistista noin tuhannes ilmanpaineesta merepinnalla. Vaatii todella tehokkaat tyhjiöpumput tuon kokoiselle säiliölle.
Eihän siinä tarkoitus ole luoda tyhjiötä vaan suht reipas alipaine.

Ulkomuistista noin tuhannes ilmanpaineesta merepinnalla. Vaatii todella tehokkaat tyhjiöpumput tuon kokoiselle säiliölle.

Jostain syystä Musk tosiaan haluaa puhua tuosta ”alipaineena”, vaikka kaikissa niissä luvuissa mitä tuosta on ollut, se paine on tosiaan ollut alle 0,001 ilmakehää. Tuo tosiaan on ihan kohtalainen tyhjiö, ns. välityhjiö tai ”medium vacuum”, ja vaatii varsinaisia tyhjiöpumppuja.

Hieman mittakaavaa tuosta ”alipaineesta”:
1. Se paine on noin kuudeskymmenesosa ns. Armstrongin rajasta, eli paineesta, jossa vesi kiehuu ruumiinlämmössä (noin 18 kilometrin korkeudella merenpinnasta). Armstrong limit - Wikipedia
2. Se vastaa vallitsevaa ”ilmanpainetta” noin 50 km korkeudella, siis jossain stratosfäärin ja mesosfäärin välissä.

Toteutuessaan tuo olisi maailman ylivoimaisesti suurin tyhjiö. Ja jo tuo prototyyppi taitaa olla TOP3-tyhjiöitä kooltaan.
 
On kyllä aivan käsittämättömän omituinen idea ja vielä ihmeellisempää on se miten vähän ihmiset tätä kyseenalaistaa maailmalla, hyperloopin puolustajien suurin ase tuntuu olevan ”mutku se on elon musk”, turvallisuus ongelmiin ratkaisu on tekniikan kehittyminen, joo taitaa kyllä vaatia melko mielenkiintoisia kehityksia tekniikkaan että tuosta saadaan turvallinen.

Kyllähän tästä varmasti jonkunlaisia versioita tullaan rakentamaan, mutta tuleeko ne olemaan lähellähään alkuperäistä visiota? Tuskin, mutta ketään ei varmaan sitten enää kiinnosta sellaiset ”pikkuseikat” ja pääpainoksi nousee että musk teki sen taas.
 
Prototyyppien rakentelu on tarkeaa jotta saadaan kaytannon tietoa ja kokemusta uusista tekniikoista.

Ei kaikki ideat ennenkaan ole markkinoille asti ennattanyt.

Esim Aérotrain, eli se halvempi maglev (Aérotrain oli ilmatyynyalus). Niilla huristeltiin yli 400km/h jo 60-luvulla, mutta projekti kuoli 70-luvulla rahotuksen puutteeseen yms. Tuosta suunniteltiin seka joukkoliikenteeseen etta henkiloliikenteeseen sopivia malleja (tuossa wikipedian sivulla oleva Prototype 02 on kahden istuttava malli)
Aérotrain - Wikipedia

Joukkoliikenteeseen kehitetty I80 HV (Haute Vitesse eli high speed), max nopeus oli reilut 420km/h
I80_HV_1.jpg


Hieman hitaampi I80 malli, joka sekin leijaili loppuvaiheessa 350km/h (alunperin suunniteltu 250km/h)
15.jpg


 
Hauskoja jää nillitysvideot!
Takerrutaan pieniin yksityiskohtiin ja tehdään niistä isoja ongelmia tajuamatta, että kyseessä on vain teknologian kehittämisen välivaiheita.
Toistetaan jonkun testin saavutusta ihan kuin sillä ei olisi mitään merkitystä.

Tosin samaan aikaan nuo kehitysaskeleet alleviivaa sitä matkaa oikeasti toimivaan putkeen, jossa edes rahtipodi matkustaa 1000km/h!
Kuulostaa entistä liioitellummalta aikataululta, että 2021 hyperloop olisi kaupallisessa käytössä.

Onhan Muskin Spacex:n Marsin suunnitelmien aikatauluakin jo rukkattu, ilmeisesti aika optimistiset myyntipuheet sielläkin ollut...

Ei, just tämä "teknologia kehittyy ja tiedemiehet kyllä keksii uusia juttuja" on se mieletön ajattelutapa joka on saanut jalansijaa sen takia, koska monia hienoja keksintöjä on saatu ulos. Ei käytetä enää hiventäkään kriittistä ajattelua ja uskotaan kaiken olevan mahdollista kunhan tarpeeksi "keksitään".

Prototyyppien rakentelu on tarkeaa jotta saadaan kaytannon tietoa ja kokemusta uusista tekniikoista.

Ei kaikki ideat ennenkaan ole markkinoille asti ennattanyt.

Esim Aérotrain, eli se halvempi maglev (Aérotrain oli ilmatyynyalus). Niilla huristeltiin yli 400km/h jo 60-luvulla, mutta projekti kuoli 70-luvulla rahotuksen puutteeseen yms. Tuosta suunniteltiin seka joukkoliikenteeseen etta henkiloliikenteeseen sopivia malleja (tuossa wikipedian sivulla oleva Prototype 02 on kahden istuttava malli)
Aérotrain - Wikipedia

Joukkoliikenteeseen kehitetty I80 HV (Haute Vitesse eli high speed), max nopeus oli reilut 420km/h
I80_HV_1.jpg


Hieman hitaampi I80 malli, joka sekin leijaili loppuvaiheessa 350km/h (alunperin suunniteltu 250km/h)
15.jpg




Protot on jees mutta ennen kuin aletaan rakentamaan miljoonaluokkien protoja olis hyvä pistää vähän lukuja paperilla ja tajuta ettei tässä ole mitään järkeä. Riittää ihan lukiotason fysiikka.
 
b090d2a84b97e06c6c37ea6bc9b103165ee30cf3


Tuohon kiteytyy minusta se hyperloopin toivottomuus. Jos ja kun tehdään koko kansan liikennevälinettä, niin nopeuksien nosto kovin ylös pakottaa kääntösäteen r valtavaksi. Vaihtoehtona on valtavat g-voimat kääntymisessä tai jatkuvat mutkiin kiihdytys / hidastus.

Ongelmat ovat aikalailla samat kuin suurnopeusjunissa.
 
Elon Muskilla on jänniä ideoita ja semmoista. Lisäksi hänellä oli myös firma joka porailee tunneleita, joten JOS Hypelooppi saadaan tuotantoon, niin saattaa muutama miljaaaardi ropista lisää tilille. :think: Tosin tarvitaan niitä henkilöitä jotka keksivät jänniä ideoita ja tyyppejä sitten ketkä katsovat onko se mahdollista. Ja välillä tulee huteja, esim. lyijybensa ja mitä näitä nyt oli.
 
Joo onhan tuossa Thunderf00tin videossa aika paljon tuota näsäviisastelua, mutta se onkin osittain ehkä vähän viihteellinen.
Tämä ei silti poista niitä ongelmia, joihin firma ei ota kantaa millään tavalla.
Hyperloop One on itseasiassa ottanut kantaa tuohon häneen videoon ja ollut Redditin AmA:ssa vastaamassa kaikenlaisiin kysymyksiin n. vuosi sitten.
 
b090d2a84b97e06c6c37ea6bc9b103165ee30cf3


Tuohon kiteytyy minusta se hyperloopin toivottomuus. Jos ja kun tehdään koko kansan liikennevälinettä, niin nopeuksien nosto kovin ylös pakottaa kääntösäteen r valtavaksi. Vaihtoehtona on valtavat g-voimat kääntymisessä tai jatkuvat mutkiin kiihdytys / hidastus.

Ongelmat ovat aikalailla samat kuin suurnopeusjunissa.
Montako mutkaa ja miten jyrkkiä olet nähnyt Hyperloop One suunnitelmissa? Aivan.

Seuraava?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 424
Viestejä
4 537 285
Jäsenet
74 796
Uusin jäsen
Kummila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom