Vaikka siihen putken seinämävikaan. Eikä sen kapselin itsensä tarvitse siihen kohtaan pysähtyä, riittää, että se tekee johonkin kohtaan kriittisen paikallisen vian.
Jos se siis vaikka raapaisee kiskon rikki, niin ei siihen kiskovikakohtaan sovi ajaa.
Tai, jos kisko vioittuu jostain kohtaa, ja tämä havaitaan kun siitä ajaa yli se edellinen kapseli. Turvallisuusajattelun perusteet, ei siihen kohtaan voi vaan mennä vauhdilla tietämättä miksi se edellinen kapseli juuri siinä kohtaa vikaantui. (Vikatilanteessa noin määritelmällisesti yleensä ei ole sitä täydellistä tietoa, varsinkaan sekunneissa.)
Jolloin se worst-case on se täystuho. Menee varmasti läpi tässä nykyaikaisessa turvallisuuskulttuurissa.
Normaalissa junassakin, jos veturin kohdalla jotain menee pieleen ja se suistuu raiteiltaan, perässätulevat vaunut suistuu myös raiteiltaan. Normaalissa junassa on vaikka 480 ihmistä joutuu tämän takia onnettomuuteen.
Nyt olet hyperloopilta vaatimassa että vastaava onnettomuus siinä ei saa asettaa vaaraan 40 ihmistä vaan saa asettaa vaaraan vain 20 ihmistä..
Jotta systeemi on yhtä turvallinen kuin perinteinen pitkä juna, tarkoittaa se sitä, että systeemi pitää saada seis ennen kuin 12 seuraavaa kapselia saapuu ongelmakohtaan.
Ja tosiaan, ihmiset kestää hetkellisesti monen G:n voimia. Se, että onnettomuuden tapahtuessa tulee perässätulevissa vaunuissa hetkellisesti hätäpysähdyksessä vaikka 1G jarrutus ei ole mikään ongelma. (tämä oli sen luokan G-voima joka tulee siitä, että jarrutus aloitetaan pari sekuntia myöhemmin kuin edelläoleva vaunu on ajanut ongelmakohdan yli).
Eli jollain 1G:n hätäjarrutuksella onnettomuus laittaa vaaraan n. 12 kertaa vähemmän ihmisiä kuin perinteisellä junalla, n. 0.5G hätäjarrutuksella onnettomuus laittaa vaaraan n. 6 kertaa vähemmän ihmisiä kuin perinteisellä junalla.
Tämä toimii niin kauan kuin kaikki toimii oikein. Vrt. esim. lähes kaikki nykyiset turvajärjestelmät. Sen pitää olla viankestävä.
Turvallisuuskriittisiä järjestelmiä osataan tehdä, kun ne tehdään KUNNOLLA ja käytetään siihen paljon aikaa ja resursseja, ja tehdään moninkertaisen varajärjestelmät, eikä vaan laiteta jotain peruskoodaria koodaamaan perus-windowsin päälle jotain.
Yleinen ongelma on se, että jotain tehdään nopeasti purkkavirittäen ymmärtämättä turvallisuudesta juuri mitään, ja tehdään ihan amatöörimokia, ja toinen on se, että systeemi laitetaan pyörimään jonkun pakettiasennetun epävakaan tai reikäisen alustan alustan päälle. (tässä vakaudella/epävakaudella tarkoitetaan vähän muuta kuin että ei kaadu ajaessa pifastiä)
Aa. Huvipuistotyyliin. Todella saavutettava kaikille ihmisille, myös muille kuin niille tervejalkaisille nuorille. Vrt. paternoster-hissi. Olisipa noita vielä luvallista rakentaa, olisi tehokasta.
Ei, vaan ihan eri juttu, koska sille laiturilla olevalle liukuhihnalle on aikaa siirtyä vaikka kuinka paljon (jos se tekee lenkkiä siinä laiturilla). Ja joku 3.6 km/h on tarpeeksi vähän , että sille liukuhihnalle siityminen ei ole huonojalkaisellekaan tai pyörätuolissa olevalle ongelma. Tai jos se olisi, vieressä voisi olla toinen liukuhihna joka etenee 1.8km/h nopeudella.
Laskitko yhtään kuinka pitkä siitä laiturialueesta pitää tehdä. Vrt. vaikka se lentokoneen turvaohjeistus joka lennolla.
Hyperloop-kapselissa ei tarvi olla mitään lentokoneen turvaohjeistusta.
Oletus: jokainen vaunu on 19.9m pitkä, ja jokaisen vaunun välissä on asemalla 10cm väli, eli vaunut ovat asemalla 20m välein.
200m asemalla on tällöin 9 vaunua yhtä aikaa lastaamassa yksi saapumassa ja yksi lähtemässä, ja jokaisen vaunun lastaamiseen on aikaa 180 sekuntia. Jos jokaisessa vaunussa on leveä ovi, siten että siitä mahtuu yhtä aikaa sisään joko 2 kävelevää ihmistä tai yhdet lastenvaunut tai pyörätuoli(joita sisään mahtuu muutenkin rajoietttu määrä) tarkoittaa se sitä että jokaisella kävelevällä ihmisellä on keskimäärin 9 sekuntia aikaa mennä siitä ovesta. Tämä 9 sekuntia on runsaasti, eikä muodosta mitään ongelmaa.
Entä jos joku ei ehdi tuossa ajassa, vaikka koska käy pieni vahinko niiden liikkuvien pintojen kanssa, mitä sitten. Hätäseis.
Minkä liikkuvien pintojen? Molemmat on suhteessa toisiinsa täysin paikallaan. Ja viimeiset 20 metriä voidaan varata varmuusmarginaaliksi siten että viimeisellä vaunuun menevällä ihmisellä on aina 20 sekuntia aikaa siirtyä junaan ilman että mitään tarvii pysäyttää.
Pidentää laiturin 220 metriin tai lyhentää lastausajan 160 sekuntiin (8s/kävelijä). Kumpikaan ei ole ongelma.
Ja ne, jotka ei tiettyyn vaunuun tähän mennessä ehdi, menee sitten seuraavaan vaunuun.
Käytännössä kuitenkin suurin osa vaunuista saadaan täysin lastattua jo aseman alkupäässä jolloin tilanne, että tulisi kiire jonkun vaunun lastaamisen kanssa olisi hyvin harvinainen.
Ja se, että asema pysäytetään muutamaksikymmeneksi sekunniksi ei muutenkaan ole ongelma. Saapuvat junat sitten pysäytetään juuri ennen asemaa odottamaan vuoroaan asemalle saapumiseen.
Ja toinen(rinnakkainen) vaihtoehto asemaksi, ei vaadi liukuhihnaa laiturille:
Asemalla putki haarautuu kahdeksi putkeksi(double buffering).
Putki 1 on tyhjä. Vaunu ajetaan sen alkupäähän. Sen purku/lastaus alkaa laiturin 1 kautta.
Seuraava vaunu saapuu sen perään 20sek myöhemmin. Sen purku/lastaus alkaa.
Seuraava vaunu saapuu sen perään 20sek myöhemmin, Sen purku/lastaus alkaa.
3 min päästä eka vaunu on saatu lastattua lähtee liikkelle.
Muut saman laiturin vaunut pysyvät paikallaan, ja niitä lastataan.
Saapuva vaunu saapuu putken 2 kautta laiturille 2, sen etupäähän.
Sen purku/lastaus alkaa. Samaan aikaan 1-laiturin toinen vaunu on saatu lastattua ja lähtee liikkelle.
Seuraava vaunu saapuu sen perään 20sek myöhemmin. Sen purku/lastaus alkaa. Samaan aikaan 1-laiturin kolmas vaunu on saatu lastattua ja lähtee liikkelle.
5 min 40sek min kuluttua laituri 1 on täysin tyhjä ja 6min kohdalla saapuva vaunu voi taas ajaa putkea 1 pitkin laiturille 1.
Eli yhdeltä laiturilta lähtee koko ajan vaunuja ja toiselle saapuu koko ajan junia. Jokainen vaunu viettää asemalla sen kolmisen minuuttia, ja sitä, kummalle saapuu ja kummalta lähtee vaihdetaan 3min välein.
Vaunun koko on pieni, jotta sen putken hinta saataisiin alas, samoin radan. Jos tuota kasvattaa, niin sitten se ei enää mitenkään voi olla sitä tavan luotijunaa edullisempi.
Nythän väite on, että tuo pienvaunuliikenne maksaa alle kymmenyksen oikeasta luotijunalinjasta. Jos siitä tekee junan kokoisen, niin..
.. jos vaihdetaan tavalliseen junaan, niin kustannukset ovat kuin tavallisella junallla.
Tuossa systeemissä pieni vaunu on oleellinen pointti, niin turha alkaa jossittelemaan sillä vaunun koon kasvattamisella.