- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 035
Minä nyt jatkan tällä ääriskeptisellä linjalla, mutta sinänsä äärimmäisen kiinnostunut näkemään millaisia vaunuja/kapseleita ne meinaa suunnitella. Promokuvissa niissä on melkein koko kapselin mittainen iso ovi ja matkustajat kävelevät suoraan omille paikoilleen. Eiköhän todellisuus ole kuitenkin lähellä nykyisen lentokoneen mallia. Kävellään yhdestä pienestä ovesta sisään ja hierotaan hetki matkatavaroiden kanssa ahtaassa matkustamossa ja sitten lähdetään liikkeelle.
Kapselin täytyy kuitenkin kestää tyhjiötä, joten sen täytyy olla vahvaa tekoa - ennen kaikkea oven. Jos kapseli jostain syystä alipaineistuu, niin liikenne täytyy laittaa poikki ja täyttää putki ilmalla. En tiedä voiko tyhjiössä hengittää edes happimaskin kanssa. Niin ja tietysti se, että ilma pakenee suolesta ja kyyneleet kiehuu silmistä
Kaikki selvästi alle 0,20 ilmakehän paineet ovat erittäin ongelmallisia, koska puhtaalla hapellakaan ei pärjää. Concordellakin tuo tiedettiin riskitekijäksi, ja sillä taisi olla suunnitteltu nopeahko syöksy luvassa jos paineistus olisi pettänyt. En nyt millään muista, kuinka kauan tuo olisi kestänyt, ja olisiko siinä ollut aivovaurioriski happivajeesta. Siis, jos edes olisivat ehtineet laittaa niitä happinaamareita. Hyödyllistä tajuntaa ei muistaakseni ole kuin joku alle 10 s noissa paineissa. Tavan lentokoneessa joku 30 s.
Tämä toki oli Concorden kanssa hyväksytty riski. Siksi siinä oli sekä lentäjille ylipainehappinaamarit (hankalia ja epäintuitiivisia käyttää) ja automaattinen syöksy -toiminto, jos ohjaamossa ei ehdittykään laittaa naamareita. Juttua löytynee lisää verkosta, mutta koskaan tuota ei olleksi jouduttu käyttämään.
(Jatkuu seuraavissa väleissä.)
Ilmanpaine 10 kilometrissä(jossa isot matkustajakoneet lentää) on n. 27% ilmanpaineesta maanpinnalla.
Kapselin seiniin kohdistuva paine-ero on siis maksimissaan alle puolitoistakertainen matkustajalentokoneisiin nähden.
Lentokoneiden pitää olla ahtaita, koska lentokoneella sekä paino että poikki-pinta-ala vaikuttaa hyvin paljon sen polttoaineenkulutukseen, ja lisätila tarkoittaisi lisäpainoa ja lisää poikki-pinta-alaa koneeseen, ja lentokoneen lastaus/purku on joka tapauksessa hidas operaatio kun kone pitää kuitenkin aina myös tankata yms.
Hyperloopilla vaunun painon merkitys on pienempi kuin lentokoneella, mutta hyperloop-putken halkaisijankin pitäisi olla mahdollisiman pieni, mikä motivoi tekemään vaunuista ahtaampia kuin normaaleissa junissa.
Täydellistä tyhjiötä ei ole missään. Oleellinen kysymys on, kuinka pieni se ilmanpaine on.
Hyperloop One:n sivuilta löytyi tieto, että heidän suunnitelmansa on 0.001 baria.
Hetkellisestihän ihminen selviää parikymmentä sekuntia melkein täydessä tyhjiössäkin, mutta ei voi hengittää (ja yritys pidättää hengitystä vaurioittaa keuhkoja).
Veden kolmoispiste on vajaassa prosentissa normaalista ilmanpaineesta, sen alla olevissa paineissa tulee varmasti ongelmia vaikka on happilaitteetkin.
Tuo 0.001 baria on tämän alle, eli siis pelkillä happilaitteilla ei ole kovin terveellistä olla tuolla putkessa.
Painoasia on totta samoin tuo paine ja voimat, mutta tuo fysiologinen paineasia ei. Ongelmat tulevat paljon aikaisemmin, ja nopeammin. Hyödyllistä tajuntaa ei ole noissa paineissa kymmentäkään sekuntia. Hengissä toki selviää, jos joku muu sen maskin nopeasti laittaa ja lisäksi paineistaa ympäristön sinne 0,2 ilmakehään.
Tosiaan, ns. kuolemanvyöhyke alkaa siitä 8 prosentin hapen osapaineesta, joten 0,08 bar paineessa voisi vielä pärjätä hyväkuntoinen puhtaalla hapella lyhytaikaisesti. Tosin tuokin vaatisi sopeutumista. Nopeasti ei kannata mennä paljoa 0,20 barin alle.
Ihan mielenkiinnolla sivusta seurailen tätä, ja täällähän tietoa löytyykin, mutta siis miten hengityksen pidätys tyhjiössä vaurioittaa keuhkoja? Mitä sitten tapahtuu jos olet juuri huokaissut ulos, ja astut tyhjiöön?
Jälleen mielenkiinnosta, milläs tuommoisessa sitten pitäisi sukeltaa, ja mitä oikeasti tapahtuisi jos "pelkillä happilaitteilla" menee tuonne?
Keuhkot tyhjenee lähes heti. Yritys pidättää henkeä saattaa silti vaurioittaa keuhkoja.
Avaruuspuku lienee sopiva. Helpompaa lienee vaan avata ne hanat ja paineistaa se putki.
Sama juttu kuin sukeltamisessa, jos paine ympärillä muuttuu samalla kun pidätät hengitystä niin paine keuhkoissa muuttuu myös, tai tarkemmin tietysti keuhkojen paine-ero ympäristöön.
Normaalista ilmanpaineesta hengitystä pidättäen tyhjiöön astuvan keuhkoissa olisi siis välittömästi 1 bar ylipainetta ja aika pahasti ne sillä paineella repeäisivät.
Jos olet jo valmiiksi tyhjiössä niin kyllä siellä voi sitten hengitystä pidättää, ongelmat ovat muualla. Kuten siinä että kaikki ruumiinnesteet alkavat kiehua ja muutenkin pyrkiä pois kehosta, ihmisestähän on aika huomattava osa nestettä joten kaunis näky se ei olisi.
Tyhjiössä tai edes pahassa alipaineessa ei voi pahemmin pidätellä hengitystä. Keuhkot eivät pysty pitämään ylipainetta juuri minkään vertaa, joten se paineentasaus tyhjää ne (ilmamassasta, tilavuus toki säilyy). Tajuissa pysyminen taas riippuu hapen absoluuttisesta paineesta, joten [naks] filmi poikki.
Ongelmia tulee varmasti jo ilmanpaineessa n. 0.06bar:ia, koska veden kiehumispiste laskee tuossa paineessa 37C kintaille, jolloin sylki alkaa kiehua kielellä ja muut ruumiinnesteet varmaankin myös. En usko että tuo on hirveän terveellistä.
Jep. ns. Armstrongin raja.
Ongelmat toki alkaa jo aikaisemmin, mutta tuon pisteen jälkeen ne on nopeasti fataaleja.
EDIT. Typokorjauksia, puhelin ja automaattinen ”korjaustoiminto”. Yhdyssanat rikki ja yksi muutos ne -> me, ainakin.