Hyperloop - Matkustamisen ja rahtauksen laajakaista

Minä nyt jatkan tällä ääriskeptisellä linjalla, mutta sinänsä äärimmäisen kiinnostunut näkemään millaisia vaunuja/kapseleita ne meinaa suunnitella. Promokuvissa niissä on melkein koko kapselin mittainen iso ovi ja matkustajat kävelevät suoraan omille paikoilleen. Eiköhän todellisuus ole kuitenkin lähellä nykyisen lentokoneen mallia. Kävellään yhdestä pienestä ovesta sisään ja hierotaan hetki matkatavaroiden kanssa ahtaassa matkustamossa ja sitten lähdetään liikkeelle.

Kapselin täytyy kuitenkin kestää tyhjiötä, joten sen täytyy olla vahvaa tekoa - ennen kaikkea oven. Jos kapseli jostain syystä alipaineistuu, niin liikenne täytyy laittaa poikki ja täyttää putki ilmalla. En tiedä voiko tyhjiössä hengittää edes happimaskin kanssa. Niin ja tietysti se, että ilma pakenee suolesta ja kyyneleet kiehuu silmistä :cigar2:

Kaikki selvästi alle 0,20 ilmakehän paineet ovat erittäin ongelmallisia, koska puhtaalla hapellakaan ei pärjää. Concordellakin tuo tiedettiin riskitekijäksi, ja sillä taisi olla suunnitteltu nopeahko syöksy luvassa jos paineistus olisi pettänyt. En nyt millään muista, kuinka kauan tuo olisi kestänyt, ja olisiko siinä ollut aivovaurioriski happivajeesta. Siis, jos edes olisivat ehtineet laittaa niitä happinaamareita. Hyödyllistä tajuntaa ei muistaakseni ole kuin joku alle 10 s noissa paineissa. Tavan lentokoneessa joku 30 s.

Tämä toki oli Concorden kanssa hyväksytty riski. Siksi siinä oli sekä lentäjille ylipainehappinaamarit (hankalia ja epäintuitiivisia käyttää) ja automaattinen syöksy -toiminto, jos ohjaamossa ei ehdittykään laittaa naamareita. Juttua löytynee lisää verkosta, mutta koskaan tuota ei olleksi jouduttu käyttämään.

(Jatkuu seuraavissa väleissä.)

Ilmanpaine 10 kilometrissä(jossa isot matkustajakoneet lentää) on n. 27% ilmanpaineesta maanpinnalla.

Kapselin seiniin kohdistuva paine-ero on siis maksimissaan alle puolitoistakertainen matkustajalentokoneisiin nähden.

Lentokoneiden pitää olla ahtaita, koska lentokoneella sekä paino että poikki-pinta-ala vaikuttaa hyvin paljon sen polttoaineenkulutukseen, ja lisätila tarkoittaisi lisäpainoa ja lisää poikki-pinta-alaa koneeseen, ja lentokoneen lastaus/purku on joka tapauksessa hidas operaatio kun kone pitää kuitenkin aina myös tankata yms.

Hyperloopilla vaunun painon merkitys on pienempi kuin lentokoneella, mutta hyperloop-putken halkaisijankin pitäisi olla mahdollisiman pieni, mikä motivoi tekemään vaunuista ahtaampia kuin normaaleissa junissa.



Täydellistä tyhjiötä ei ole missään. Oleellinen kysymys on, kuinka pieni se ilmanpaine on.

Hyperloop One:n sivuilta löytyi tieto, että heidän suunnitelmansa on 0.001 baria.

Hetkellisestihän ihminen selviää parikymmentä sekuntia melkein täydessä tyhjiössäkin, mutta ei voi hengittää (ja yritys pidättää hengitystä vaurioittaa keuhkoja).

Veden kolmoispiste on vajaassa prosentissa normaalista ilmanpaineesta, sen alla olevissa paineissa tulee varmasti ongelmia vaikka on happilaitteetkin.

Tuo 0.001 baria on tämän alle, eli siis pelkillä happilaitteilla ei ole kovin terveellistä olla tuolla putkessa.

Painoasia on totta samoin tuo paine ja voimat, mutta tuo fysiologinen paineasia ei. Ongelmat tulevat paljon aikaisemmin, ja nopeammin. Hyödyllistä tajuntaa ei ole noissa paineissa kymmentäkään sekuntia. Hengissä toki selviää, jos joku muu sen maskin nopeasti laittaa ja lisäksi paineistaa ympäristön sinne 0,2 ilmakehään.

Tosiaan, ns. kuolemanvyöhyke alkaa siitä 8 prosentin hapen osapaineesta, joten 0,08 bar paineessa voisi vielä pärjätä hyväkuntoinen puhtaalla hapella lyhytaikaisesti. Tosin tuokin vaatisi sopeutumista. Nopeasti ei kannata mennä paljoa 0,20 barin alle.

Ihan mielenkiinnolla sivusta seurailen tätä, ja täällähän tietoa löytyykin, mutta siis miten hengityksen pidätys tyhjiössä vaurioittaa keuhkoja? Mitä sitten tapahtuu jos olet juuri huokaissut ulos, ja astut tyhjiöön?



Jälleen mielenkiinnosta, milläs tuommoisessa sitten pitäisi sukeltaa, ja mitä oikeasti tapahtuisi jos "pelkillä happilaitteilla" menee tuonne?

Keuhkot tyhjenee lähes heti. Yritys pidättää henkeä saattaa silti vaurioittaa keuhkoja.

Avaruuspuku lienee sopiva. Helpompaa lienee vaan avata ne hanat ja paineistaa se putki.

Sama juttu kuin sukeltamisessa, jos paine ympärillä muuttuu samalla kun pidätät hengitystä niin paine keuhkoissa muuttuu myös, tai tarkemmin tietysti keuhkojen paine-ero ympäristöön.

Normaalista ilmanpaineesta hengitystä pidättäen tyhjiöön astuvan keuhkoissa olisi siis välittömästi 1 bar ylipainetta ja aika pahasti ne sillä paineella repeäisivät.

Jos olet jo valmiiksi tyhjiössä niin kyllä siellä voi sitten hengitystä pidättää, ongelmat ovat muualla. Kuten siinä että kaikki ruumiinnesteet alkavat kiehua ja muutenkin pyrkiä pois kehosta, ihmisestähän on aika huomattava osa nestettä joten kaunis näky se ei olisi.

Tyhjiössä tai edes pahassa alipaineessa ei voi pahemmin pidätellä hengitystä. Keuhkot eivät pysty pitämään ylipainetta juuri minkään vertaa, joten se paineentasaus tyhjää ne (ilmamassasta, tilavuus toki säilyy). Tajuissa pysyminen taas riippuu hapen absoluuttisesta paineesta, joten [naks] filmi poikki.

Ongelmia tulee varmasti jo ilmanpaineessa n. 0.06bar:ia, koska veden kiehumispiste laskee tuossa paineessa 37C kintaille, jolloin sylki alkaa kiehua kielellä ja muut ruumiinnesteet varmaankin myös. En usko että tuo on hirveän terveellistä.

Jep. ns. Armstrongin raja.

Ongelmat toki alkaa jo aikaisemmin, mutta tuon pisteen jälkeen ne on nopeasti fataaleja.

EDIT. Typokorjauksia, puhelin ja automaattinen ”korjaustoiminto”. Yhdyssanat rikki ja yksi muutos ne -> me, ainakin.
 
Onko näissä kapseleissa muuten tarkoitus kantaa mukana happea matkustajille? Lentokoneethan saavat sitä ympärillä olevasta ilmasta, mutta tyhjiötuubissa se ei varmaan ole niin yksinkertaista.
 
[offtopic]



Tuo 4.9 miljardia on laskettu melko kyseenalaisella tavalla, siinä on sekoitettu suorta tukia, sijoituksia, lainoja, päästökauppaa ja asiakkaiden saamia tukia. Sillä laskentatavalla mitä tuossa on käytetty niin kilpailijat saavat samaa luokkaa olevia tai selvästi suurempia tukia.

Tesla esim. maksoi valtiolta saamansa lainan ennenaikaisesti takaisin.

Lisäksi tuossa luvussa on myös SpaceXn saamat tuet. SpaceX tosin saa paljon vähemmän tukia kuin kilpailijansa, esim. SpaceXn kilpailijalle ULAlle valtio maksaa n. 800 miljoonaa vuodessa suoraa rahaa ihan vaan tukena siihen että pitävät laukaisualustansa laukaisuvalmiudessa vaikkeivät laukaisisi yhtään mitään. SpaceX taas ei tällaista tukea saa ollenkaan.

Eli sen 15 vuoden ajan kun spaceX on ollut olemassa, ULA on pelkästään tuota yhtä tukimuotoa saanut melkein 3 kertaa enemmän kuin tuo 4.7 miljardia joka on laskettu hyvin kyseenalaisella tavalla kaikille Elonin firmoille, jos tuo ULAn tukimuoto on ollut koko 15 vuoden ajan



Tuo ei siis ole mikään objektiivinen uutisjuttu vaan lähinnä propagandajuttu.

vähän perspektiiviä lukuihin:





Jossain aiemmassa postauksessa n. puoli vuotta tai vuosi sitten kävin läpi tarkemman analyysin tuosta jutusta. saattoi tosin olla muron puolellakin.

[/offtopic]
Niin ja syy siihen miksi ula sai rahoitusta oli mitä se tarjosi. Nythän space x sai gps satelliitit joten rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tämä tosiaan kuuluisi Musk ketjuun. Mutta sinä nyt vain tykkäät nillittää joka asiasta tajuamatta edes mistä puhut.
 
Onko näissä kapseleissa muuten tarkoitus kantaa mukana happea matkustajille? Lentokoneethan saavat sitä ympärillä olevasta ilmasta, mutta tyhjiötuubissa se ei varmaan ole niin yksinkertaista.
Avaa putken siitä kohdasta? Iisii ku voi vetää hatusta ratkasuja jotka varmasti toimii mutta melkein mahdoton toteuttaa, vähän niinkuin putken alipaineistaminen.
 
Jos olet jo valmiiksi tyhjiössä niin kyllä siellä voi sitten hengitystä pidättää, ongelmat ovat muualla. Kuten siinä että kaikki ruumiinnesteet alkavat kiehua ja muutenkin pyrkiä pois kehosta, ihmisestähän on aika huomattava osa nestettä joten kaunis näky se ei olisi.

Tämä ei oikeasti ole mikään paha akuutti ongelma. Ihmisen iho pitää painetta aika hyvin, lähinnä tämä kiehuminen koskee vaan niitä nesteitä jotka on jo ihon pinnalla ja jossain limakalvoilla yms. , eikä se niiden nesteiden kiehuminen aiheuta vakavia akuutteja vaurioita kropalle, lähinnä se voi tuntua epämukavalta ja aiheuttaa jotain pieniä kudosvaurioita.

Pidemmän päälle tämä toki on huono juttu.
 
Niin ja syy siihen miksi ula sai rahoitusta oli mitä se tarjosi.
Nythän space x sai gps satelliitit joten rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tämä tosiaan kuuluisi Musk ketjuun. Mutta sinä nyt vain tykkäät nillittää joka asiasta tajuamatta edes mistä puhut.

Kumpikohan meistä nyt tajuaa mistä puhuu...

Ymmärrätkö edes mikä ero on rahalla ja rahoituksella?

ULA sai ihan suoraa rahaa, ei pelkkää rahoitusta.

Rahoitus tarkoittaa lainaa tai osakkeiden myyntiä, jotain joka pitää maksaa takaisin tai joka muuttaa yhtiön omistusta.

Ja tuosta GPS-sopimuksesta:

SpaceX on tähän mennessä saanut sopimuksen yhteensä KAHDEN GPS-sateliitin laukaisemisesta. Ensimmäisen hinta näistä oli 82.7 miljoonaa dollaria ja toisen hinta oli 96.5 miljoonaa dollaria eli yhteensä näiden sopimustan hinta oli alle neljäsosa siitä, mitä ULAlle maksetaan vuodessa vaikkei se laukaisisi mitään.
 
Kumpikohan meistä nyt tajuaa mistä puhuu...

Ymmärrätkö edes mikä ero on rahalla ja rahoituksella?

ULA sai ihan suoraa rahaa, ei pelkkää rahoitusta.

Rahoitus tarkoittaa lainaa tai osakkeiden myyntiä, jotain joka pitää maksaa takaisin tai joka muuttaa yhtiön omistusta.

Ja tuosta GPS-sopimuksesta:

SpaceX on tähän mennessä saanut sopimuksen yhteensä KAHDEN GPS-sateliitin laukaisemisesta. Ensimmäisen hinta näistä oli 82.7 miljoonaa dollaria ja toisen hinta oli 96.5 miljoonaa dollaria eli yhteensä näiden sopimustan hinta oli alle neljäsosa siitä, mitä ULAlle maksetaan vuodessa vaikkei se laukaisisi mitään.
Sinä et näytä tajuavan. Offtopic kuitenkin loppuu tässä ketjussa.
 
US Rail Construction Costs

Toinen ongelma mikä Hyperloopissa on, on kiihtyvyys ja etenkin kääntyminen. Tälle ei tule löytymään mitään järkeviä teknisiä ratkaisuja, sillä rajoittavana tekijänä ovat ihan ihan vaan puhtaat fysiikan lait.

Tosin kannattaisi sitten laskea ne fysiikan rajoitukset oikein, niin huomaa ettei ne olekaan niin suuria ongelmia.

g =~9.81 m/s², ei 1m/s²

Jos juna kulkee 500km/h vauhtia ja halutaan että matkustajiin ei kohdistu yli 1g voimaa (aivan älytön voima jos halutaan mitään oikeaa matkustusta, eikä mitään hiton vuoristorata oksennuskoneesta), niin kääntösäteen pitää olla vähän yli 19km.

Pieni pilkkuvirhe, todellinen luku on 1.9km eikä 19km.

Tämä ei enää olekaan niin paha.

Käytännössä mitään 1g kiihtyvyyksiä ei tosiaankaan voida käyttää tai osteoporoosimummot "räjähtelevät" kappaleiksi siellä junassa.
(1g vastaa samaa kiihtyvyyttä joka kohdistuu matkustajiin kun kiihdytetään 1-100km/h 2.86sek nopeudella)...

Ihmisiin kohdistuu koko ajan 1g voima maan keskipistettä kohti.
Se, että mutkassa kohdistuu myös sivuttaissuuntainen 1g kiihtyvyys tarkoittaa vain sitä että kokonaisvoima on 1.4-kertainen 45 asteen kulmassa. Ei ole mikään ongelma istualtaan. Seisten voi toki haitata jos lihaskunto on heikko.

Käytännössä mutkissa 20km kääntösäde ja joku 300km/h matkanopeus tuottaisi jotenkin siedettävän 0.35g kiihtyvyyden.

.. jolloin kokonaisvoima olisi 1.16g. Ero tuohon 1g sivuttaiskiihtyvyyden tuottamaan 1.4ään ei olisi kovin suuri. Paitsi että tuo 0.35g:täsi on väärin laskettu.

Jos tuo laskee oikein, saa tuloksen että se sivuttaiskiihtyvyys on 0.035 g:tä eikä 0.35 g:tä. Pieni sama 10-kertainen virhe vaan. Ja kokonaisvoima sqrt(1.035) = 1.017, alle 2% suurempi kuin pelkkä painovoima.

Ja jos laskettaisiin oikein, niin saataisiin myös tulos, että 600km/h matkanopeus, 4km kääntösäde tuottaa 0.71g sivuttaiskiihtyvyyden eli 1.3g kokonaisvoiman. Eli siis vain 30% suurempi kuin pelkkä painovoima.


Että tämä kääntösädekiihtyvyysjuttu ei ole mikään paha ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Virgin osti Hyperloop Onen.

Introducing Virgin Hyperloop One – the world’s most revolutionary train service - Virgin
Virgin sanoi:
Delighted to announce Virgin Group’s investment in Hyperloop One – the world’s most revolutionary train service. This is an incredibly innovative and exciting new way to move people and things at airline speeds on the ground. At the same time we have also agreed to rebrand the company as Virgin Hyperloop One.

Introducing Virgin Hyperloop One - Hyperloop One
 
Hieno keksintö terroristeille, yhdellä käsikranaatilla saa aikaiseksi mojovan iskun.
 
Valitettavasti Salo ja Suomen valtio vain mukana tässä pää märkänä. Ihankuin Salolla ei olis parempaa käyttöä verorahoille. Hankkeessa tuntuu olevan vain tärkeintä korupuheet sekä hienojen markkinointianimaatioiden ja -esitelmien tekeminen ja rahan lypsäminen herkkäuskoisilta.

Pitäis varmaan ehdottaa Salolle että alkaisivat suunnittelemaan (siis palkkaamaan konsultteja tekemään animaatioita) tuollaisen putken asentamisesta maapallon läpi jotta Salosta pääsisi Kiinaan yhdessä hujauksessa. Kuvitelkaa mitkä markkinat siitä avautuisivat!
 
Tämä hyperloop on niin hullu idea, että totta kai siihen poltetaan verorahoja. Tyhjiöputki, jossa ajetaan hirveällä nopeudella. Fysiikan lait eivät tunnu missään, kun keskitytään vain yhden pienentämiseen eli ilmanvastukseen.

Ei riitä, että tuo putki on hirveän vaikea toteuttaa ja varsinkin kustannustehokkaasti. Pahinta on se, että pienikin ongelma aiheuttaa kaikkien putkessa matkustavien kuoleman. Hurjat nopeudet ja tyhjiö tarkoittavat valtavia voimia.
 
Tämä hyperloop on niin hullu idea, että totta kai siihen poltetaan verorahoja. Tyhjiöputki, jossa ajetaan hirveällä nopeudella. Fysiikan lait eivät tunnu missään, kun keskitytään vain yhden pienentämiseen eli ilmanvastukseen.

Mistähän fysiikan laeista oikein puhut?

Elon Musk, keneltä ideo on peräisin, osaa fysiikkaa aika paljon sinua paremmin.

Ei riitä, että tuo putki on hirveän vaikea toteuttaa ja varsinkin kustannustehokkaasti. Pahinta on se, että pienikin ongelma aiheuttaa kaikkien putkessa matkustavien kuoleman. Hurjat nopeudet ja tyhjiö tarkoittavat valtavia voimia.

Eikä aiheuta. Mikä ne ihmiset sieltä tappaisi?

Ja pelkät nopeudet ei aiheuta mitään voimia.
 
Eikä aiheuta. Mikä ne ihmiset sieltä tappaisi?

Ja pelkät nopeudet ei aiheuta mitään voimia.

Tästä asiasta on keskusteltu jo moneen otteeseen. Jos putki jostain syystä hajoaa ja täyttyy ilmalla, niin yli äänen nopeutta liikkuva vaunu räjähtää pillun päreiksi törmätessään tähän ilmamuuriin tai lytistyneeseen putkeen. Yksikin ongelma tyhjiön kanssa keskeyttää kaiken liikenteen koko putkessa ja minne ne jo matkalla olevat vaunut menevät? Pysähtyy paikalleen putkeen, joka on juuri ja juuri siinä liikkuvaa vaunua isompi, eli käytännössä ihmiset on jumissa niissä vaunuissaan. Koko järjestelmä nojaa oletukseen siitä, että tuollainen putki saadaan pumpattua lähes tyhjiöksi ja myös pidettyä sellaisena. Satoja/tuhansia kilometrejä putkea, jonka voi tuhota kotikonstein, jos vain tahtoa riittää, ja sitähän näillä eräillä sankareilla on riittämiin.

Elon Musk, keneltä ideo on peräisin, osaa fysiikkaa aika paljon sinua paremmin.

Kovin on söpöä tuo Elon Muskin hehkuttaminen. Kaveri tosiaankin lämmittelee vanhaa ideaa, joka on ainakin henkilöliikenteessä kuolleena syntynyt viritelmä. Toki suomalaiset hölmöt jossain vaiheessa rakentaa pätkän putkea ruostumaan ennen kuin tajuavat miten isoja ongelmia meidän "mistään mitään tietämättömien" esille ottamat ongelmat itse asiassa ovat.
 
Tästä asiasta on keskusteltu jo moneen otteeseen. Jos putki jostain syystä hajoaa ja täyttyy ilmalla, niin yli äänen nopeutta liikkuva vaunu räjähtää pillun päreiksi törmätessään tähän ilmamuuriin tai lytistyneeseen putkeen.

Höpöhöpö.

Ensinnäkään mikään "ilmamuurI" ei räjäyttäisi vaunua millään tavalla, se vaan aikaaansaisi ilmanvastuksen runsaan kasvamisen ja vaunun nopean hidastumisen.

Käytännössä siellä on turvajärjestelmät, että HETI kun havaitaan se vuoto jossain siellä putkessa, kaikkien vaunujen nopeus pudotetaan hyvin hitaaksi tai vaunut pysäytetään.

Samoin litistynyt putki johtaa siihen, että vaunut tekee hätäjarrutuksen.

Yksikin ongelma tyhjiön kanssa keskeyttää kaiken liikenteen koko putkessa ja minne ne jo matkalla olevat vaunut menevät? Pysähtyy paikalleen putkeen, joka on juuri ja juuri siinä liikkuvaa vaunua isompi, eli käytännössä ihmiset on jumissa niissä vaunuissaan.

Ei tarvi pysäyttää täysin vaan voi ajaa hitaalla nopeudella (esim. luokkaa 100km/h) seuraavalle asemalle.

Koko järjestelmä nojaa oletukseen siitä, että tuollainen putki saadaan pumpattua lähes tyhjiöksi ja myös pidettyä sellaisena. Satoja/tuhansia kilometrejä putkea, jonka voi tuhota kotikonstein, jos vain tahtoa riittää, ja sitähän näillä eräillä sankareilla on riittämiin.

"Kotikonstein" voisi tuhota aika paljon muutakin, jolla saadaaan hyvin paljon pahaa aikaan. Esim. kaasuputkia.
 
Tuon Hyperloopin tai vastaavien systeemien kompastuskivi on se, että suuremmat kustannukset ja riskit eivät ole järkeviä, kun verrataan tavalliseen magleviin.
Esimerkiksi maailman suurimman alipainekammion tekeminen ei tule koskaan olemaan kovin halpaa.
 
Ensinnäkään mikään "ilmamuurI" ei räjäyttäisi vaunua millään tavalla, se vaan aikaaansaisi ilmanvastuksen runsaan kasvamisen ja vaunun nopean hidastumisen.

Saa olla melko vahva rakenne vaunuissa, että ne selviäisi kovassa vauhdissa törmäyksen ilman kanssa. Törmäyksen putkessa, jossa se ilmamassa ei pääse väistämään vaunua. Onkohan noissa vaunuissa tarkoitus matkustaa mukavasti vai 4-pisteturvavöihin sidottuna? Kauanko järjestelmä on käyttökelvottomana putken hajottua maan/meren alla? Millaiset turvatoimet asemilla, ettei tyhjiöputkeen saada kannettua räjähteitä?

Ei tarvi pysäyttää täysin vaan voi ajaa hitaalla nopeudella (esim. luokkaa 100km/h) seuraavalle asemalle.

Kyllä vain. Jos joidenkin törppöjen villi unelma olisi totta ja Helsingin ja Tukholman välillä kulkisi vaunuja tyhjiöputkessa, niin lähellä Tuhkolmaa tapahtunut häiriö tarkoittaisi reilun 400km matkaa takaisin edelliselle asemalle. Jos hyvin organisoitu isku lamauttaisi sekä Helsingin että Tukholman pään, niin meillä olisi melkoinen määrä vaunuja jumissa meren alla. Ottaen huomioon järjestelmän hinnan, turvatarkastukset asemilla jne, niin näinköhän tuosta olisi kilpailijaksi lentoliikenteelle?

Sitten kun ollaan päästy turvallisuuskysymyksistä, niin sopii miettiä paljonko tarvitaan energiaa lähes tyhjiön ylläpitoon? Miten ratkaistaan lämpölaajenemisen tuomat ongelmat, varsinkin sellaisessa järjestelmässä, jossa on satoja kilometrejä lähes tyhjiöksi pumpattua putkea. Jotenkin hölmöä sivuuttaa nämä ongelmat vain siksi koska Elon Musk. Naurattaa jo valmiiksi jonkun kämäsen Salon kuolinkorinat ja tällaiset tuhoontuomitut unelmat jonkun helvetin putkijunan kehittämisestä verovaroin. Jos sellainen testiputki joskus rakennetaan, niin 20 vuoden sisällä se puretaan kaikessa hiljaisuudessa romumetalliksi tai jätetään sammaloitumaan varoitukseksi tuleville jälkipolville. Älköön lähtekö monorail-kauppiaiden vedätettäviksi.

"Kotikonstein" voisi tuhota aika paljon muutakin, jolla saadaaan hyvin paljon pahaa aikaan. Esim. kaasuputkia.

Öljyputkia paukkuu suhteellisen usein. Usein niissä on suurimpana kärsijänä vain ympäröivä luonto, joten kovin suurta media-arvoa ei terroristijoukko saa Nigerian rajamailla räjäytetystä öljyputkesta. Taas läntisen sivilisaation teknologinen helmi voi olla asia erikseen.
 
Kysehän ei ole missään määrin siitä, etteikö tyhjiöputkea osattaisi rakentaa kestäväksi, vaan siitä että millä hinnalla se onnistuu.

Varsinkin jos se porataan maan alle tunneliin, joiden rakentamista on tehty satoja vuosia ja kilpailu alalla on kovaa. Miksi Hyperloop tunneli olisi sen halvempi kuin junatunneli per louhittu kuutiometri ja miksi sinne voisi työntää niitä vaunuja tiheämmin kuin junatunneliin junia?

Vastaavasti tolppien nokkaan rakennettuna kaikki maan routimiset jne. ovat hankalia asioita ja sitä varten tolpat pitäisi perustaa syvälle, mikä maksaa paljon rahaa.
 
On kyllä sellainen kuolemanloukku tämä, että oikein pelottaa. En ikimaailmassa menisi tyhjiöputkeen sisään vaikka maksettaisiin mitä.

Ei yksinkertaisesti ole millään mahdollista estää mahdollisia terrori-iskuja, maanjäristyksiä yms mitkä voisi hetkessä tuhota koko paskan (tai pikemminkin osan siitä). Eiköhän tämäkin projekti kuopata seuraavien vuosikymmenien aikana kaikessa hiljaisuudessa.
 
Saa olla melko vahva rakenne vaunuissa, että ne selviäisi kovassa vauhdissa törmäyksen ilman kanssa. Törmäyksen putkessa, jossa se ilmamassa ei pääse väistämään vaunua.

Noissa kuvissa, mitä hyperloopista on näkynyt, sen putken halkaisija on yleensä ollut jonkin verran isompi kuin kapselin, siten että kapseli täyttää vähän reilut puolet putken pinta-alasta.

Tuo "törmäys ilman kanssa" ei ole sen pahempi kuin esim. se "törmäys ilman kanssa" mikä syntyy lentokoneelle äänen nopeutta ylittäessä.

Onkohan noissa vaunuissa tarkoitus matkustaa mukavasti vai 4-pisteturvavöihin sidottuna?

Todennäköisesti riittää ihan 2-piste-turvavyö, samaa luokkaa lentomatkustuksen kanssa.

Ja mitä hirveän epämukavaa on turvavöissä?

Kauanko järjestelmä on käyttökelvottomana putken hajottua maan/meren alla?

Mikä sen siellä maan/meren alla hajottaa?

Maanjäristys?

Millaiset turvatoimet asemilla, ettei tyhjiöputkeen saada kannettua räjähteitä?

Samanlaiset kuin lentoasemilla?

Tosin enemmän ihmisiä saattaisi saada tapettua helpommalla suistamalla ihan perinteisen junan raiteiltaan.

Kyllä vain. Jos joidenkin törppöjen villi unelma olisi totta ja Helsingin ja Tukholman välillä kulkisi vaunuja tyhjiöputkessa, niin lähellä Tuhkolmaa tapahtunut häiriö tarkoittaisi reilun 400km matkaa takaisin edelliselle asemalle. Jos hyvin organisoitu isku lamauttaisi sekä Helsingin että Tukholman pään, niin meillä olisi melkoinen määrä vaunuja jumissa meren alla. Ottaen huomioon järjestelmän hinnan, turvatarkastukset asemilla jne, niin näinköhän tuosta olisi kilpailijaksi lentoliikenteelle?

Eiköhän sinne välille rakennettaisi myös jotain hätäpoistumisasemia. Kaikissa yhtään pidemmissä tunneleissa on aina hätäpoistumistiet.

Eli puhut ongelmista, jotka on yleisesti ottaen tunnelien jo ratkaistuja ongelmia.

Sitten kun ollaan päästy turvallisuuskysymyksistä, niin sopii miettiä paljonko tarvitaan energiaa lähes tyhjiön ylläpitoon?

Riippuu siitä, millaiset tiivestesysteemit ja ilmalukot putkessa on. Jos ne on hyvät, niin hyvini vähän.

Miten ratkaistaan lämpölaajenemisen tuomat ongelmat, varsinkin sellaisessa järjestelmässä, jossa on satoja kilometrejä lähes tyhjiöksi pumpattua putkea.

Tekemällä putkeen loivia kaarteita, joissa putki pääsee liikkumaan muutamia senttejä sivullepäin lämpölaajenemisen mukana.

Jotenkin hölmöä sivuuttaa nämä ongelmat vain siksi koska Elon Musk.

Elon Musk on ihminen, joka miettii ideoihinsa liittyvän fysiikan (potentiaaliset ongelmat ja ratkaisut) jo ENNEN KUIN alkaa toteuttamaan/julkaisemaan niitä.

Hän oikeasti osaa sitä fysiikkaa, suurin osa kuin hänen firmojaan/touhujaan arvostelevista ihmisistä.
 
Viimeksi muokattu:
Elon Musk on ihminen, joka miettii ideoihinsa liittyvän fysiikan (potentiaaliset ongelmat ja ratkaisut) jo ENNEN KUIN alkaa toteuttamaan/julkaisemaan niitä.

Alunperin Muskin Hyperloop oli ilmapatjan päällä kulkeva vain vähän omaa halkaisijaansa suuremmassa tunnelissa kulkeva juna/kapseli. Molemmat ideat ammuttiin alas toteuttamiskelvottomina. Jäljellä on todellisuudessa enää se sama vuosisatoja pyöritelty tyhjiötunnelijuna ilman Muskin teknistä antia. Lähinnä se on tavanomainen, mutta Hyperkallis maglev-juna. Siinä missä Musk epäonnistui insinöörinä onnistui hän brändin ja erityisesti HYPEn luomisessa ja myös siirtämään vanhan idean omiin nimiinsä.
 
On kyllä sellainen kuolemanloukku tämä, että oikein pelottaa. En ikimaailmassa menisi tyhjiöputkeen sisään vaikka maksettaisiin mitä.

Ei yksinkertaisesti ole millään mahdollista estää mahdollisia terrori-iskuja, maanjäristyksiä yms mitkä voisi hetkessä tuhota koko paskan (tai pikemminkin osan siitä). Eiköhän tämäkin projekti kuopata seuraavien vuosikymmenien aikana kaikessa hiljaisuudessa.
No, miten meinasit estää terrori-iskun tai maanjäristyksen aiheuttamat tuhot metrolinjoilta. Tai esim. nuo nykyisin suosiossa olevat kuorkilla ihmismassaan ajelut?

Ei siitä ole kuin vähän reilut 10v kun 52 ihmistä kuoli lontoossa terrori-iskuihin metrossa ja noita kuorma-autolla tai pienemmillä ihmisjoukkoon ajeluita on ollut viime vuosina harva se kuukausi.

Samalla tavalla esim. Japanissa on jatkuvasti maanjäristyksiä suurnopeusjunien raiteilla, mutta eipä sitä kukaan siellä mieti kun hujauttavat Tōkaidō Shinkansenilla menemään Kyoton ja ja Tokion väliä.

(edit, 52 ihmistä, ei 55)
 
Saa olla melko vahva rakenne vaunuissa, että ne selviäisi kovassa vauhdissa törmäyksen ilman kanssa. Törmäyksen putkessa, jossa se ilmamassa ei pääse väistämään vaunua.
Ei se putki salamassa tayty ilmasta. Jo pelkka vuotokohta rajoittaa ilman kulkeutumista putkeen. Tyhjio "laimenee" vahitellen koko matkaltaan. Ja kuten jo todettua, automaattijarjestelma varmasti aloittaa aluksen hidastamisen heti onnettomuuden tapahtuessa. Eli jos rajahdys (?) ei tapahdu valittomasti aluksen edessa (miten tama eroaa vaikak junan pommitukseen ? ), niin varmasti siina on varo aikaa.

Kauanko järjestelmä on käyttökelvottomana putken hajottua maan/meren alla?
En osaa arvioida euroopassa, mutta japanissa putki saataisiin varmaan samana paivana kuntoon. Euroopassa varmaan pari paivaa ?

Millaiset turvatoimet asemilla, ettei tyhjiöputkeen saada kannettua räjähteitä?
Oletko koskaan lentokoneella matukustanut ?

Ei, ei nekaan turvatoimet aina toimi, ja kyse kumminkin sadoista ihmisista, verrattuna taman putken kymmeniin.

Kyllä vain. Jos joidenkin törppöjen villi unelma olisi totta ja Helsingin ja Tukholman välillä kulkisi vaunuja tyhjiöputkessa, niin lähellä Tuhkolmaa tapahtunut häiriö tarkoittaisi reilun 400km matkaa takaisin edelliselle asemalle. Jos hyvin organisoitu isku lamauttaisi sekä Helsingin että Tukholman pään, niin meillä olisi melkoinen määrä vaunuja jumissa meren alla. Ottaen huomioon järjestelmän hinnan, turvatarkastukset asemilla jne, niin näinköhän tuosta olisi kilpailijaksi lentoliikenteelle?
Ei ne jumissa ole (valttamatta). Toki jos pakki puuttuu, niin jumissa on. Mutta varmasti pelastusasemia on sen verran tiheaan etta jo hieman eteenpain liikkumalla paasee yhden sellaisen kohdalle. Lahinna jumissa olisi vain se etummainen laite.

Sitten kun ollaan päästy turvallisuuskysymyksistä, niin sopii miettiä paljonko tarvitaan energiaa lähes tyhjiön ylläpitoon?
Jos putki on huolellisesti tiivistetty, niin tarvittu energia on nollan paikkeilla. Toki jokainen vuoto haittaa asiaa, mutta ei tuo mikaan suurempi ongelma ole. Olen tyhjiopumppujen kanssa pelannut paljonkin, eika ne juuri ylipaine pumpuja (ns. paineilma) kummoisempia ole. Ja esim tehtaiden tyjio kanavat vuotavat lahes poikkeuksetta jonkun verran.

Miten ratkaistaan lämpölaajenemisen tuomat ongelmat, varsinkin sellaisessa järjestelmässä, jossa on satoja kilometrejä lähes tyhjiöksi pumpattua putkea.
Tyhjio ei johda lampoa, ja putken (teras ?) lammon johtavuus lienee tunnettua ?
 
Mikä sen siellä maan/meren alla hajottaa?

Maanjäristys?
Tätä suunnitellaan Kaliforniaan, eli on se maanjäristys ihan vakavasti otettava riski.

Tekemällä putkeen loivia kaarteita, joissa putki pääsee liikkumaan muutamia senttejä sivullepäin lämpölaajenemisen mukana.
Nyt puhutaan korkean paine-eron kammiosta. Jotenkin kuvittelen ettei tuo nyt ole ihan yhtä simppeli ratkaista, kuin vaikka normaali rautatie tai putki.
E: painekammiosta jossa metallimötikät liikkuvat äänennopeudella :)

Elon Musk on ihminen, joka miettii ideoihinsa liittyvän fysiikan (potentiaaliset ongelmat ja ratkaisut) jo ENNEN KUIN alkaa toteuttamaan/julkaisemaan niitä.

Hän oikeasti osaa sitä fysiikkaa, suurin osa kuin hänen firmojaan/touhujaan arvostelevista ihmisistä.
Musk taisi myydä tämän projektin jo Virginille ja keskittyä avaruusteknologiaan?
Toisekseen noita ongelmakohtia on kyllä tuoneet esiin ihan päteviä ihmisiä. Jotenkin tämän projektin haasteita halutaan vähätellä netissä, koska Musk.

En osaa arvioida euroopassa, mutta japanissa putki saataisiin varmaan samana paivana kuntoon. Euroopassa varmaan pari paivaa ?
Japanissa laitetaan hommat kyllä kiitettävän nopeasti kuntoon, mutta painekammion korjaus ei ole ihan sama asia, kuin vaikka motarin korjaus. Ainakin Suomessa pitää olla helvetin hyvät hitsaajat, tarkastukset ja sitten vielä koekäyttö.
Ja tottakain vähän riippuu onko reikä millimetrejä vai joku jalkapallon kokoinen :)


Itse olen tätä hanketta kohtaan ehkä vähän turhankin skeptinen, mutta jos tuo saadaan joskus toimimaan kannattavasti, niin nostan hattua.
 
Elon Musk on ihminen, joka miettii ideoihinsa liittyvän fysiikan (potentiaaliset ongelmat ja ratkaisut) jo ENNEN KUIN alkaa toteuttamaan/julkaisemaan niitä.

Ai vähän kuin tämän Hyperpoopin kanssa? Tällä hetkellä projektiin ei liitykään mitään muuta kuin korkealentoisia visioita ja pari surkeaa putken pätkää, joita ei niitäkään saada pumpattua lähellekään tyhjiötä. Tokihan sitä saa yrittää, mutta hieman kyseenalaista huijata suomalaisilta veronmaksajilta rahaa tähän sirkukseen. Varsinkin kun täällä ollaan niin idiootteja, että sitä rahaa saattaa oikeasti irrota. Ilmeisesti asian ympärillä pyörivät huijarit väittää ensimmäisen radan olevan käytössä 2021-2022. Joo niin varmaan. Musk ei itse asiassa taida olla sen kummemmin tekemisissä tämän kanssa. Kuhan heitti ilmoille pöllimänsä idean ja muut otti asiasta koppia.


En osaa arvioida euroopassa, mutta japanissa putki saataisiin varmaan samana paivana kuntoon. Euroopassa varmaan pari paivaa ?

Mihin tämä arvio perustuu?

Ei ne jumissa ole (valttamatta). Toki jos pakki puuttuu, niin jumissa on. Mutta varmasti pelastusasemia on sen verran tiheaan etta jo hieman eteenpain liikkumalla paasee yhden sellaisen kohdalle. Lahinna jumissa olisi vain se etummainen laite.

Tiheään rakennettuja pelastusasemia meren alla kulkevassa tunnelissa? Aivan... Hurjemmissa visioissa putki kulkisi meressä (ei siis missään meren alle kaivetussa tunnelissa). Nyt puhun siis älynväläyksistä, jossa tätä putkea kaavailtiin Helsinki/Turku - Tukholma välille. Tällä hetkellä tosin yhtä älytön idea kuin joku Turku - Helsinki välinen putki.

Jos putki on huolellisesti tiivistetty, niin tarvittu energia on nollan paikkeilla. Toki jokainen vuoto haittaa asiaa, mutta ei tuo mikaan suurempi ongelma ole. Olen tyhjiopumppujen kanssa pelannut paljonkin, eika ne juuri ylipaine pumpuja (ns. paineilma) kummoisempia ole.

Tyhjio ei johda lampoa, ja putken (teras ?) lammon johtavuus lienee tunnettua ?

Joo ja miten isojen kokonaisuuksien kanssa olet pelannut? Autotallin kompura on hieman eri asia kuin satoja kilometrejä pitkä putki, jossa täytyy olla vähintään muutaman sadan metrin välein joustava liitos lämpölaajenemisen takia. Nämä liitokset täytyisi rakentaa kestämään ulkopuolelta tulevaa painetta, joka on about 10 tonnia neliömetrille. Jos putki kulkee maanpäällä, niin siihen kohdistuva lämpötilavaihtelu on vielä suurempaa ja epätasaisempaa. Käytännössä auringonpaisteessa köllöttelevä putki lämpenee päältä kuumemmaksi kuin alta, jonka johdosta putki alkaa vääntymään mutkalle. Ei tule toimimaan ja vaikka toimisi, niin kustannukset ja ylläpito on niin tuskasta ettei siitä ole kuin muutaman kilometrin mittaiseksi huvipuistovehkeeksi.

Minulle nyt on sinänsä yksi ja sama, jos höyrypäät uskoo sokeasti tällaisiin hupijuttuihin, mutta vituttaa suunnattomasti, jos näihin älyttömyyksiin aletaan tunkemaan yhteistä rahaa. Turha ja perkeleen kallis taidemuseo saatiin torpattua, niin eikö perkele lipevät kauppamiehet tule myymään vielä turhempaa putkea tilalle.
 
Aika iso esimerkki siita ettet ymmarra mista asiassa on kyse.

Rekoilla harvoin kuljetetaan vakuumia paikasta toiseen. Voitko paatella siita virheesi ?

Lähinnä tuo esimerkki kertoo minulle, että pieni vuoto tai vääristymä aiheuttaa varsin massiivisia voimia eikä vaan pientä pihinää. Mainitsit myöhemmin, että olet pelannut tyhjiöpumppujen kanssa, mutta tyhjiön ja alipaineistetun putkiston välillä on vissi ero.

Olen huomannut että tiedät varsin paljon tieteestä, joten arvostan kyllä suuresti jos osoitat olevani väärässä. Minun kritiikkini Hyperlooppia kohtaan perustuu juuri turvallisuusaspekteihin.
 


Pieni esimerkki siitä, millaisista voimista puhutaan, kun tulee pienikin vuoto.

Tuossa on kyseessä päinvastainen tapaus: tankkiin tehdään suurempi alipaine kuin mitä se kestää. Tilanne on aiheutettu tukkimalla alipaineventtiili, jonka tehtävä olisi nimenomaan vuotaa sen verran, ettei paine-ero kasva liian suureksi. Jos vuoto olisi, tapahtuisi niinkin katala tilanne kuin että tankki täyttyisi ilmalla.
 
Tätä suunnitellaan Kaliforniaan, eli on se maanjäristys ihan vakavasti otettava riski.

.. ja siellä (kuten muuallakin alkuperäisessä muodossaan) sitä suunnitellaan rakennettavaksi maan päälle, ei tunneliin maan alle.

Täällä tuntuu jotkut (vilkas/bitutus) sotkevan hyperlooppia ja tunneleita keskenään vaikka ne ovat kaksi täysin erillistä asiaa.

Nyt puhutaan korkean paine-eron kammiosta. Jotenkin kuvittelen ettei tuo nyt ole ihan yhtä simppeli ratkaista, kuin vaikka normaali rautatie tai putki.

Nimenomaan sen takia siihen niitä kaarteita ja sivuttaisliikevaraa tarvitaankion. Rautateillä riittää, että kiskopätkien väliin jätetään pari milliä lämpölaajenemisvartaa pituussuunnassa

Tuossa vielä selitetty videolla mekanismi miten lämpölaajeneminen hanskataan



Musk taisi myydä tämän projektin jo Virginille ja keskittyä avaruusteknologiaan?

EI musk ole käsittääkseni myynyt tätä kellekään, vaan antanut ideansa tämän suhteen vapaasti ja ilmaisesti muiden käyttöön.

Ja rakensi vieläpä testiradankin jossa muut saavat testata vaunujaan.

Ja niitä "muita" on muutama muukin kuin Virgin.

Toki osa näistä "muista" on sitten ihan epäpäteviä/"huijareita", jotka lähteneet touhuun mukaan vain rahastaakseen hypellä. Ja tuo Salon juttu saattaa mennä tähän kategoriaan.
 
Ei saatana. Samaan aikaan jauhetaan "ei se paine-ero ole mikään ongelma, senkun tekee tiiviiksi" ja "varmasti siellä on tiheään pelastusasemia yms". :rofl:


Mää sanoos että maailman suurimman tyhjiön rakentaminen on helppo nakki. Niin ja sinne voi laittaa kapseleita menemään helvetin kovaa vauhtia, ei ongelmaa. Koska Musk. :rofl:

Ja rakensi vieläpä testiradankin jossa muut saavat testata vaunujaan.
Toi testirata nyt on vaan yksi vitsi, olisivat edes yrittäneet saada siihen pituutta saati sitten mutkia.
 
Viimeksi muokattu:
.. ja siellä (kuten muuallakin alkuperäisessä muodossaan) sitä suunnitellaan rakennettavaksi maan päälle, ei tunneliin maan alle.

Täällä tuntuu jotkut (vilkas/bitutus) sotkevan hyperlooppia ja tunneleita keskenään vaikka ne ovat kaksi täysin erillistä asiaa.

Ei täällä ole mitään sotkettu. Hyperlooppia on ehdotettu kulkevaksi niin maan päällä kuin sen allakin. Jos se kulkee maan alla, niin ihan käytännön syistä sille täytyy kaivaa tunneli. Tunnelin täytyy vieläpä olla sen verran iso, että siellä voidaan kuljettaa putkia ja tehdä huoltotöitä. Meressä tai sen alla kulkevalle Hyperpoop-putkelle tunneli on lienee ainut järkevä ratkaisu.

Nimenomaan sen takia siihen niitä kaarteita ja sivuttaisliikevaraa tarvitaankion. Rautateillä riittää, että kiskopätkien väliin jätetään pari milliä lämpölaajenemisvartaa pituussuunnassa

Tuossa vielä selitetty videolla mekanismi miten lämpölaajeneminen hanskataan

Juu ei. Tuo video on jonkun Hyperpooppia puolustavan kaverin käsialaa ja siinä sivuutetaan kokonaan se ongelma, jonka otin jo tuossa ylempänä esille. Putkessa itsessään tulee olemaan lämpötilaeroa, joka vääntää putkea. Et saa purettua jännitystä sivuttaissuuntaisella liikkeellä, jos putki pyrkii vääntymään ylöspäin. Putki on sen verran iso ettei se lämpö tule jakaantumaan tasaisesti.


Jos nyt vielä halutaan heittää hiekkaa ladulle, niin miettikää millaisia niiden vaunujen täytyy olla. Ne kulkee kuitenkin lähes tyhjiössä, joten kaikkien ovien ja rakenteiden täytyy kestää melkoista painetta. Niiden täytyy myös kestää kymmeniä/satoja avaamisia ja sulkemisia per päivä. Entäs jos vaunun ovimekanismi pettää ja vaunusta häviää paine? Varmaan mukava tunne, kun ilma pakenee väkisin keuhkoista ja tuskan kyyneleet kiehuu silmissä :cigar2:

Tokihan tähän joku heittää puolustukseksi: "Joo mutku se järjestelmä seuraa vaunujen ilmanpainetta ja täyttää sen putken heti välittömästi ilmalla, jos siellä havaitaan ongelmia!"
 
Juu ei. Tuo video on jonkun Hyperpooppia puolustavan kaverin käsialaa ja siinä sivuutetaan kokonaan se ongelma, jonka otin jo tuossa ylempänä esille. Putkessa itsessään tulee olemaan lämpötilaeroa, joka vääntää putkea. Et saa purettua jännitystä sivuttaissuuntaisella liikkeellä, jos putki pyrkii vääntymään ylöspäin. Putki on sen verran iso ettei se lämpö tule jakaantumaan tasaisesti.

Ei sitä ylöspäin väännä mikään muu kuin putken ylä- ja alaosien välinen lämpötilaero. Matkaa näiden välillä on suoraan pari metriä, reunaa pitkin kiertäen kuutisen metriä. Ei ole hirveän vaikea tasata lämpötilaeroa näiden välillä.

Jos nyt vielä halutaan heittää hiekkaa ladulle, niin miettikää millaisia niiden vaunujen täytyy olla. Ne kulkee kuitenkin lähes tyhjiössä, joten kaikkien ovien ja rakenteiden täytyy kestää melkoista painetta. Niiden täytyy myös kestää kymmeniä/satoja avaamisia ja sulkemisia per päivä. Entäs jos vaunun ovimekanismi pettää ja vaunusta häviää paine? Varmaan mukava tunne, kun ilma pakenee väkisin keuhkoista ja tuskan kyyneleet kiehuu silmissä :cigar2:

Kaikki nämä ongelmat on jo ratkottu paineistettujen lentokoneiden rungoissa ja ovissa.

Se, onko paine-ero luokkaa 0.7 baria vai 0.99 baria ei merkittävästi muuta niiden ratkaisujen toimivuutta.
 
Lueskelin ketjua ja tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta esineeltä. Mietin vaan, että miksi ihmisen pitäisi päästä noin nopeasti liikkumaan, tavaroita kai tuolla voisi kuljettaakin. Mutta kun tätä ei vielä ole olemassa, niin minkälaisia reittejä tämän on tarkoitus kulkea ja millä aikataululla vehjettä pääsee käyttämään? Ja mitä etuja on Hyperloopilla verrattuna esim. omaan autoon tai taksiin tai julkisiin kulkuneuvoihin?

Mietitytttää vielä, että miksi tätä ei ole toteutettu aiemmin, miksi juuri tällä hetkellä tätä suunnitellaan? Jos tämä olisi väsätty jo aiemmin, niin sittenhän tällä olisi jo käyttäjiä ja voisi tehdä vertailuja eri matkustusmuotojen välillä. Jos Elon Musk olisi tehnyt tämän vaikka jo 40 vuotta sitten, niin ei tarvitsisi edes käydä tätä keskustelua. Että tämä on mielestäni suurin kysymys, miksi tätä kojetta rakennetaan juuri nyt?
 
Ei sitä ylöspäin väännä mikään muu kuin putken ylä- ja alaosien välinen lämpötilaero. Matkaa näiden välillä on suoraan pari metriä, reunaa pitkin kiertäen kuutisen metriä. Ei ole hirveän vaikea tasata lämpötilaeroa näiden välillä.

Ei niin. Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että miten itse toteuttaisit tämän?

Kaikki nämä ongelmat on jo ratkottu paineistettujen lentokoneiden rungoissa ja ovissa.

Se, onko paine-ero luokkaa 0.7 baria vai 0.99 baria ei merkittävästi muuta niiden ratkaisujen toimivuutta.

Siitä vain sovittelemaan paineistettua lentokoneen runkoa halkaisijaltaan 3,3m olevaan putkeen. Hieman taitaa karista haaveet 40 sekunnin välein lähtevistä vaunuista, jos ~30 ihmistä tunkeutuu ensiksi ahtaasta ovesta sisään, asettelee matkatavarat jonnekin ja vääntäytyy vielä istumaan. Sitten vielä luotetaan siihen, että tyhjiötä kestävä ovi menee automaattisesti kiinni. Vai onko siellä sitten stuertti varmistamassa, että ovi on kiinni ja porukka on sidottu oikeaoppisesti penkkeihin?

Muttaku Musk :love:
 
Lueskelin ketjua ja tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta esineeltä. Mietin vaan, että miksi ihmisen pitäisi päästä noin nopeasti liikkumaan, tavaroita kai tuolla voisi kuljettaakin. Mutta kun tätä ei vielä ole olemassa, niin minkälaisia reittejä tämän on tarkoitus kulkea ja millä aikataululla vehjettä pääsee käyttämään? Ja mitä etuja on Hyperloopilla verrattuna esim. omaan autoon tai taksiin tai julkisiin kulkuneuvoihin?

Hyperloop on julkinen kulkuneuvo.

Se on todella monta kertaa autoa nopeampi, ja henkilöautoon/taksiin verrattuna sekä ympäristöystävällisempi.

Se on tarkoitettu aivan erimittaisille matkoille kuin henkilöautot ja taksit, kilpailee lähinnä lentokoneiden kanssa.

Ei ole tehty aiemmin, koska meillä on ollut lentoliikenne.

Nyt vasta viime aikoina on kunnolla herätty siihen, että

1) Lentoliikenne aiheuttaa todella paljon hiilidioksidipäästöjä, kuluttaa paljon energiaa eli on ympäristöepäystävällistä.
2) Lentokentät vie todella paljon tilaa eikä niitä sen takia pystytä rakentamaan kaupunkien keskustoihin, ja lentokentälle siirtymiseen menee usein aivan liikaa aikaa jollain muutaman sadan kilometrin matkoilla.

Hyperloop voi näissä kahdessa asiassa tarjota selvän parannuksen lentoliikenteeseen nähden.

Mietitytttää vielä, että miksi tätä ei ole toteutettu aiemmin, miksi juuri tällä hetkellä tätä suunnitellaan? Jos tämä olisi väsätty jo aiemmin, niin sittenhän tällä olisi jo käyttäjiä ja voisi tehdä vertailuja eri matkustusmuotojen välillä.

Hiukan samantyylistä ideaa on käytetty putkiposteissa joskus 100 vuotta sitten, mutta mittakaava on ollut paljon pienempi.

Jos Elon Musk olisi tehnyt tämän vaikka jo 40 vuotta sitten,

.. ollessaan n. 7-vuotias

niin ei tarvitsisi edes käydä tätä keskustelua. Että tämä on mielestäni suurin kysymys, miksi tätä kojetta rakennetaan juuri nyt?

Jos ideaa ei ole keksitty, tai se on unohtunut, sitä ei totetuteta.

Silloin kun bensa ja öljy oli halpaa, ketään ei kiinnostanut kun lentokoneilal ja autoilla pääsi.

Nykyään maailmassa kiinnitetään huomioita hiilidioksidipäästöihin ja ympäristöystävällisyyteen enemmän kuin koskaan aiemmin.
 
Siitä vain sovittelemaan paineistettua lentokoneen runkoa halkaisijaltaan 3,3m olevaan putkeen.

Boeing 737n rungon leveys on n. 3.76 metriä, potkuriturbiinimatkustajakoneita on alle 3-metriä leveällä rungolla. Matkustamon sisäleveys on näissä n. 20cm vähemmän kuin rungon ulkoleveys, mutta näissä on paineistuksen lisäksi pitänyt tehdä myös lämpöeritys(jota hyperloop ei käytännössä tarvi). Kun pitää tehdä pelkkä paneistus eikä merkittävää lämpöeristystä, seinien paksuudeksi riittää paljon ohuempi kuin matkustajakoneissa.

Hieman taitaa karista haaveet 40 sekunnin välein lähtevistä vaunuista, jos ~30 ihmistä tunkeutuu ensiksi ahtaasta ovesta sisään, asettelee matkatavarat jonnekin ja vääntäytyy vielä istumaan

Montaa vaunua voidaan aivan hyvin lastata asemalla yhtä aikaa, jolloin yhden vaunun lastaamiseen voi kulua selvästi kauemmin aikaa kuin mikä on vaunujen väli putkessa.

Niinkuin oikeasti, nyt keksitään kyllä taas todella triviaalisti ratkaistavias "ongelmia".

. Sitten vielä luotetaan siihen, että tyhjiötä kestävä ovi menee automaattisesti kiinni.

Eipä ole hankala asia tehdä teknisesti luotettavaksi. (tai ainakin havaita, jos oven sulkeutumisessa menee jotain pieleen). Ei ole mikään ongelma. Anturit jotka oven asennon ja potentiaalisen vuoden havaitsee on todella triviaaleja ja halpoja.

Vai onko siellä sitten stuertti varmistamassa, että ovi on kiinni ja porukka on sidottu oikeaoppisesti penkkeihin?

ei tarvita.


Muttakuin aivan naurettavat "ongelmat" johon on täysin triviaaleja ratkaisuja.
 
Mietitytttää vielä, että miksi tätä ei ole toteutettu aiemmin, miksi juuri tällä hetkellä tätä suunnitellaan? Jos tämä olisi väsätty jo aiemmin, niin sittenhän tällä olisi jo käyttäjiä ja voisi tehdä vertailuja eri matkustusmuotojen välillä. Jos Elon Musk olisi tehnyt tämän vaikka jo 40 vuotta sitten, niin ei tarvitsisi edes käydä tätä keskustelua. Että tämä on mielestäni suurin kysymys, miksi tätä kojetta rakennetaan juuri nyt?

Eihän tuota kojetta varsinaisesti rakenneta vieläkään. Liian paljon ratkaisemattomia ongelmia, että siitä saataisiin millään tavoin kustannustehokasta vaihtoehtoa junille, lentoliikenteelle tai yksityisautoilulle. Vaikka Elon Musk kovin mielenkiintoinen ja ennakkoluuloton kaveri onkin, niin ei se mikään Jeesuksen uusi tuleminen silti ole. Asiat eivät tule toimimaan realiteettien vastaisesti vaikka Musk niin toivoisi. Ja kuten jo mainittiin, niin kaveri heitti pallon muille.
 
Muttakuin aivan naurettavat "ongelmat" johon on täysin triviaaleja ratkaisuja.

Eiköhän sitten jäädä odottelemaan mitä tapahtuu. Laitetaan tämä päivä muistiin ja palataan asiaan tasan kolmen vuoden kuluttua. Tässä vaiheessa pitäisi pienten ja naurettavien ongelmien olla ratkaistuna ja meillä on jossain päin maailmaa toimiva Hyperpoop -joukkoliikennejärjestelmä.

Muuten jos usko on noin kova, niin eikö kannattasi hypätä hyvissä ajoin mukaan? Nokiat myyntiin? :cigar2:
 
Eiköhän sitten jäädä odottelemaan mitä tapahtuu. Laitetaan tämä päivä muistiin ja palataan asiaan tasan kolmen vuoden kuluttua. Tässä vaiheessa pitäisi pienten ja naurettavien ongelmien olla ratkaistuna ja meillä on jossain päin maailmaa toimiva Hyperpoop -joukkoliikennejärjestelmä.

Muuten jos usko on noin kova, niin eikö kannattasi hypätä hyvissä ajoin mukaan? Nokiat myyntiin? :cigar2:

Noniin, nyt menee sitten jälleen olkiukkoiluksi.

Mitään isoa projektia johon liittyy uutta tekniikkaa ei kehitetä ja rakenneta parissa vuodessa.

Palataan asiaan pikemminkin 10 vuoden kuluttua.

Eikä taida pörssissä olla helposti ostettavissa yhdenkään hyperlooppia kehittävän firman osakkeita.
 
Eikös tässä koko jutussa haiskahda jenkkien kyvyttömyys junien kanssa.
 
Ei tarvitse olla iso projekti. Minulle periaatteessa riittää tässä vaiheessa testirata, jossa kulkee ihmisillä lastattu vaunu sen ~1000km/h. Ei tule näkymään 3 vuoden kuluttua, eikä tule näkymään 10 vuoden kuluttua. 10 vuoden kuluttua mahdollisesti ihmetellään sitä sammaloituvaa putkea Salossa.
 
Rautateillä riittää, että kiskopätkien väliin jätetään pari milliä lämpölaajenemisvartaa pituussuunnassa
Noin ennenvanhaan. Nykyaan ne hitsataan toisiinsa kiinni ja rata tuetaan niin pienin valein ja tukevasti ettei se paase taipumaan.



Mihin tämä arvio perustuu?
Japanilaisten ylivertaiseen tehokkuuteen.

Joo ja miten isojen kokonaisuuksien kanssa olet pelannut? Autotallin kompura on hieman eri asia kuin satoja kilometrejä pitkä putki, jossa täytyy olla vähintään muutaman sadan metrin välein joustava liitos lämpölaajenemisen takia.
Konfiguraatio oli 6(+2) x 11 kW alipaine ja 4(+1) x 250 kW ylipaine vehkeet. Linjastoa alipaineelle jokunen kilometri, ylipaineelle kertaluokka enemman. Toki paljon pienempi mittakaava kuin vaikkapa Hyperloopin tapauksessa, muttei nyt ihan mitaan autotalli varkkailyjakaan enaa.

Hyperloop ei tarvitse joustavia liitoksia (ainakaan lampolaajenemisen takia, toki muita syita sellaisen tarpeelle voisi teoriassa ollakin).

Nämä liitokset täytyisi rakentaa kestämään ulkopuolelta tulevaa painetta, joka on about 10 tonnia neliömetrille.
Putki on erinomainen rakenne kestamaan painetta. Tuossakin joku postasi videon jossa tankki vaunu kesti lahes tayden tyhjion ennenkuin petti. Ja tuota tankkia ei todellakaan ole suunniteltu kestamaan yhtaan alipainetta, eli siina ei ollut mitaan vahvikkeita alipaineen varalle.
 
Menee vähän OT:n puolelle, mutta eikö noissa hitsatuissa raiteissa nimenomaan käytetä myös loivia kaarteita, joihin se laajeneminen voidaan ohjata hallitusti?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 742
Viestejä
4 497 369
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom