Huokea jokamiehen (DIY ?) sähkölentokone ?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Eh taitaa olla tuulispää llä mielessä everestille kiipeilijät, siinä on se pikkunen ero että kiipeilijät on tottunut toimimaan korkealla toisin kuin pilotti ja myös kiipeilijät käyttää lisähappea tai henki pakenee. Ainut oikea ratkaisu olisi käyttää paineistusta jos noille korkeuksille aikoo. Tuo ei koskaan tule toimimaan tuollein kun ajattelet. Olikohan 3000metriä raja jossa voidaan oleskella ilman lisähappea
Ei kai pilvien päälle meneminen tarkoita 8 800 metriä.....se oli vain esimerkki.

Cloud_cover_over_the_North_Atlantic_Ocean_3.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Lukase tämä Korkeuden vaikutus ihmiseen – Wikipedia

JA mieti konsepti uudelleen. Tuolla selvisi että jo 2500 metrissä ilmaantuu ensimmäisiä oireita ilman ohuudesta johtuen
Niin eikö olekin hienoa, että se lennetään sitten useassa legissä jolloin ei tarvi olla 3 kilsassa kuin muutama tunteroinen kerrallaan ja väliajat saa riehua baareissa ja harrastaa vaikka vapaata miestiskelyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
534
Meinaat että maagisesti koneeseen istuessa pilvet on automaattisesti alle 2500m korkeudessa. Tuossa vähä tietoa pilvistä

Ei taida yltää pilvien päälle ei edes sadepilvien päälle jotka on alimpia pilviä
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Meinaat että maagisesti koneeseen istuessa pilvet on automaattisesti alle 2500m korkeudessa. Tuossa vähä tietoa pilvistä

Ei taida yltää pilvien päälle ei edes sadepilvien päälle jotka on alimpia pilviä

Kentällä voi odottaa niin kauan että on pilvetöntä tai on sopivia pilviä. Säätiedotteet ovat tärkeitä VFR lentäjälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Se 8800m, ja myös paljon matalammat korkeudet, onnistuu ilman lisähappea vain hyvin hyvin harvoilta, ja heidänkin kohdallaan vaatii todella pitkää nousuaikaa, jolloin keho tottuu vähäisempään happimäärään. Montako viikkoa ajattelit tehdä koneella hidasta nousuliitoa käymättä välillä matalammalla?
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Se 8800m, ja myös paljon matalammat korkeudet, onnistuu ilman lisähappea vain hyvin hyvin harvoilta, ja heidänkin kohdallaan vaatii todella pitkää nousuaikaa, jolloin keho tottuu vähäisempään happimäärään. Montako viikkoa ajattelit tehdä koneella hidasta nousuliitoa käymättä välillä matalammalla?

Lennetään siis 1000 km pätkinä Skotlanti-Islanti-Grönlanti-Labrador.

Ei ole tarvetta nousta 3 km korkeammalle.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Vaikka ideat vaikuttavat hieman lennokkailta, niin silti nostan yritykselle virtuaalihattua, ja peukkua perään.:thumbsup:
Maailma tarvitsee Pelle Pelottomia, ja jotkut ideoista voivat jopa onnistua, ja viedä kehitystä eteenpäin.

Tämmöisen lentävän laitteen kehittäminen toimivaksi tarvitsisi todella paljon pääomaa, jota yksityishenkilön voi olla todella haastavaa tai jopa mahdoton saada.

Yleensä kun kehitetään uutta laitetta, olipa se mikä laite hyvänsä, niin ensimmäisen version jälkeen siihen jää aina paranneltavaa.
Vaikka laite toimisikin kutakuinkin odotetusti, niin niistä tahtoo löytyä yllätyksiä, jotka tulevat ilmi vasta käytössä.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Vaikka ideat vaikuttavat hieman lennokkailta, niin silti nostan yritykselle virtuaalihattua, ja peukkua perään.:thumbsup:
Maailma tarvitsee Pelle Pelottomia, ja jotkut ideoista voivat jopa onnistua, ja viedä kehitystä eteenpäin.

Tämmöisen lentävän laitteen kehittäminen toimivaksi tarvitsisi todella paljon pääomaa, jota yksityishenkilön voi olla todella haastavaa tai jopa mahdoton saada.

Yleensä kun kehitetään uutta laitetta, olipa se mikä laite hyvänsä, niin ensimmäisen version jälkeen siihen jää aina paranneltavaa.
Vaikka laite toimisikin kutakuinkin odotetusti, niin niistä tahtoo löytyä yllätyksiä, jotka tulevat ilmi vasta käytössä.

Näin voi helposti tapahtua jos suunnittelu on ollut lepsua. Hyvä havainto sinänsä.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Koetetaan pitää mieli virkeänä...ja muistaa, että alle 70 kg on riemua:

Jimmy tietää:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
534
Siis höh jos pilvi katto on 4km sissö niin vfr onnistuu kyllä mutta paneelit ei tuota mitään
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
534
Ei millään pahalla mut tää sun maalitolppien siirtely on jo tavaramerkki sun tekemissä topikeissa , ensin kerrotaan miten paneeleilla saadaan niin ja niin paljon tehoa , ja kun fakta on ettei sinne pääse ilman lisähappea tai paineistusta niin yht äkkiä sillä lennetäänkin pilvien alapuolella kun ei päästäkään pilvien päälle jotta paneelit sais 100% tuoton. Kyllä sitä aurinko voi joskus pilvettömältä paistaa ja kenoista olisi hyyötyä MUTTA , läheskään tuskin joka kenno on suunnattu samaan aikaan parhaimmalla kulmalla aurinkoon joten et kyllä vois edes laskea että paneelit tuottaa 100% tehonkoko ajan. Tosin jos se ultrakevyt ja ohut päällepuettava kenno markkinoille tulee sillä olisi kyllä hyvä tollanen kone päälystää. tosin taitaa helpommalla päästä kun heittää niihin ultrakeveisiin strikeihin jotka jo lentää ja on alle 70kg , bensamoottorin kuikkaan ja korvais sen akulla ja smoottorilla ja laittas siiven täyteen kennoa.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Ei millään pahalla mut tää sun maalitolppien siirtely on jo tavaramerkki sun tekemissä topikeissa , ensin kerrotaan miten paneeleilla saadaan niin ja niin paljon tehoa , ja kun fakta on ettei sinne pääse ilman lisähappea tai paineistusta niin yht äkkiä sillä lennetäänkin pilvien alapuolella kun ei päästäkään pilvien päälle jotta paneelit sais 100% tuoton. Kyllä sitä aurinko voi joskus pilvettömältä paistaa ja kenoista olisi hyyötyä MUTTA , läheskään tuskin joka kenno on suunnattu samaan aikaan parhaimmalla kulmalla aurinkoon joten et kyllä vois edes laskea että paneelit tuottaa 100% tehonkoko ajan. Tosin jos se ultrakevyt ja ohut päällepuettava kenno markkinoille tulee sillä olisi kyllä hyvä tollanen kone päälystää. tosin taitaa helpommalla päästä kun heittää niihin ultrakeveisiin strikeihin jotka jo lentää ja on alle 70kg , bensamoottorin kuikkaan ja korvais sen akulla ja smoottorilla ja laittas siiven täyteen kennoa.

Mä en sentään varasta muiden ideoita ja esittele niitä ominani.

Tottahemmetissä aurinkokenno koneella Atlantin ylityksessä käytetään hyväksi säätietoja eikä lähdetä edes yrittämään jos pilvikorkeus on yli 3 500 metriä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
534
Mistä hitosta oot keksinyt että mä oon varastanut sun ideat senkö takia kun osaan laittaa faktaa pöytään miks sun suunnitelmat ei toimi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
534
Siis vihjaatko että flynano suunnittelija murtautui sun koneeseen ja vei styroksista vuollun koneen mallit. Eikös se fly nanon suunnittelijalla ollut pitkä ura lentokoneen suunittelijana. Ettei nyt ihan offtopikiks mene niin tollanen tupla sivuperäsin on myrkkyä ilmanvastukselle.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Siis vihjaatko että flynano suunnittelija murtautui sun koneeseen ja vei styroksista vuollun koneen mallit. Eikös se fly nanon suunnittelijalla ollut pitkä ura lentokoneen suunittelijana. Ettei nyt ihan offtopikiks mene niin tollanen tupla sivuperäsin on myrkkyä ilmanvastukselle.

Ei...mutta mainitsin aina kun rahoituskyselyissä ihmeteltiin että miksi vain 2 siipeä tuulivoimalassasi, että yksisiipinen se vasta tehokkain olisi.

Ex-nokia miljonääri tekee nyt yksisiipistä ....ja saanut jo 1/4 miljoonaa siihen.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Tässä on suomalainen versio Atlantin ylityskelpoisesta aurinkoenergiasähkölekosta......ilman välilaskua.

Leko_2023_A1S.JPG
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Tässä on suomalainen versio Atlantin ylityskelpoisesta aurinkoenergiasähkölekosta......ilman välilaskua.

Tarkoitat siis täysin utopistinen paint piirrustus sellaisesta koneesta? Vai oletko ihan oikeasti suunnitellut tuohon jotain muutakin kuin karkean ulkomuodon ja hatusta heitetyt arvot?

Menee samaan kategoriaan sen sun tuulimyllyluonnoksen kanssa. Kuvaan piirsit myllyn alle kasan aurinkopaneeleja ja teholukeman viereen. Mitään totuuspohjaa sillä ei silti ollut kun vähänkään pengottiin. Ainiin, puhumattakaan avaruussukkulasta ja sen piirroksesta. Mitäs muita "suunnitelmia" olikaan?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Tää on vaan niin viihdyttävää seurata.

Lisätty:
Jos nyt ihan tosissaan olisi ja jostain jotain ymmärtäisi niin ei tuollainen monirunkoinen tuplaperäsimillinen olisi lähelläkään optimia. Hortenin deltasiivestä ehkä voisi lähteä jotain kehittämään mutta ei siinäkään paino olisi lähelläkään 750 kg.

Lisätty lisää:
Solar Impulse - Wikipedia Miten meinsit tästä oikeasti laittaa paremmaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Tarkoitat siis täysin utopistinen paint piirrustus sellaisesta koneesta? Vai oletko ihan oikeasti suunnitellut tuohon jotain muutakin kuin karkean ulkomuodon ja hatusta heitetyt arvot?

Menee samaan kategoriaan sen sun tuulimyllyluonnoksen kanssa. Kuvaan piirsit myllyn alle kasan aurinkopaneeleja ja teholukeman viereen. Mitään totuuspohjaa sillä ei silti ollut kun vähänkään pengottiin. Ainiin, puhumattakaan avaruussukkulasta ja sen piirroksesta. Mitäs muita "suunnitelmia" olikaan?

Törkeää panettelua...mulla on 4,5 protoa tehtynä....kyse oli skaalatusta mallista 100 KW kokoon.

Olen jutellut koko päivän tuulivoimasta tietävien kanssa ja ihmettelevät laitteeni toimintakykyä niin suuurella tuulennopeusalueella.

Jos sulla on jotakin sanottavaa tuulivoimasta...kerro siinä ketjussa äläkä trollaa täällä.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Tää on vaan niin viihdyttävää seurata.

Lisätty:
Jos nyt ihan tosissaan olisi ja jostain jotain ymmärtäisi niin ei tuollainen monirunkoinen tuplaperäsimillinen olisi lähelläkään optimia. Hortenin deltasiivestä ehkä voisi lähteä jotain kehittämään mutta ei siinäkään paino olisi lähelläkään 750 kg.

Lisätty lisää:
Solar Impulse - Wikipedia Miten meinsit tästä oikeasti laittaa paremmaksi?

50% paremmat kennot.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Ei...mutta mainitsin aina kun rahoituskyselyissä ihmeteltiin että miksi vain 2 siipeä tuulivoimalassasi, että yksisiipinen se vasta tehokkain olisi.

Ex-nokia miljonääri tekee nyt yksisiipistä ....ja saanut jo 1/4 miljoonaa siihen.
Jotain linkkiä tähän nokian miljonäärin projektiin?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
@mRkukov jos ei onnistu keskustelu asiallisesti ja rakentavasti, niin älä keskustele lainkaan, kiitos. Koskee myös kaikkia muita ketjuun kirjoittavia.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
@mRkukov jos ei onnistu keskustelu asiallisesti ja rakentavasti, niin älä keskustele lainkaan, kiitos. Koskee myös kaikkia muita ketjuun kirjoittavia.
Kerrotko vielä mistä pitäisi keskustella? Alle 70kg lentokoneesta vai jostain atlantin yli aurinkovoimalla lentävästä unelmasta?

Edit:
Ainiin, puhumattakaan avaruussukkulasta ja sen piirroksesta. Mitäs muita "suunnitelmia" olikaan?
Juuh.....tutkin nyt Marsissa tai sen ulkopuolella olevan asteroidikehän kaivostoimintaa.

Rhodiumin kilohinta käväisi viikolla 945 000ssa dollarissa.

Mulla on se avaruudessa toimiva vaihe täysin sähköinen....siis kennoilla auringosta sähköä jne jne. Huippusalaista dataa.

 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Kerrotko vielä mistä pitäisi keskustella? Alle 70kg lentokoneesta vai jostain atlantin yli aurinkovoimalla lentävästä unelmasta?

Edit:
Asiallisesti ja rakentavasti, ensisijaisesti ketjun aiheesta. Ei piikitellen, pilkallisesti ja provosoiden, kuten sinä ja muutama muukin on viimeisimmissä viesteissä tehnyt. Kuten jo sanoin, jos ei onnistu, niin älä keskustele lainkaan. Ja kuten myös sanoin, koskee kaikkia muitakin sinun lisäksesi, myös ketjun aloittajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Juuh...huomasin että 160 t€ kennoilla voisi ylittää Atlantin...toin siitä tänne konseptin ihmeteltäväksi.

Kotimaan lennoilla kesällä hyvä...ja lähellä päiväntasaajaa erinomainen 10 hengen matkustajaleko. SI 1 ja 2 eivät olleet käytännöllisiä lentokoneita...tämä voisi jo olla.

Leko_2023_A1X3.JPG


Kennoja valmistaa Space Lab.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Jos nyt puhutaan huokeasta jokamiehen lentokoneesta, niin pitääkö sillä päästä atlantin yli?
Eikö atlantin yli lentävästä koneesta puhuttaessa olla jo aivan eri kategoriassa, kuin huokea jokamiehen lentokone.

Itse käsittäisin että tälläisellä huokealla koneella, jolla tehtäisiin kerralla vain lyhyitä lentoja esim: max.100km ja nekin vain hyvän sään vallitessa.

Ja mikä on lentokoneiden tulevaisuus esim 10-20v. päästä, korvaako multikopterit tälläiset pienkoneet lyhyellä matkalla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Jos nyt puhutaan huokeasta jokamiehen lentokoneesta, niin pitääkö sillä päästä atlantin yli?
Eikö antlantin yli lentävästä koneesta puhuttaessa olla jo aivan eri kategoriassa, kuin huokea jokamiehen lentokone.

Itse käsittäisin että tälläisellä huokealla koneella, jolla tehtäisiin kerralla vain lyhyitä lentoja esim: max.100km ja nekin vain hyvän sään vallitessa.

Ja mikä on lentokoneiden tulevaisuus esim 10-20v. päästä, korvaako multikopterit tälläiset pienkoneet lyhyellä matkalla?

Joo...ihan vaan mielenkiinnosta Atlantin ylitykseen tutkin mitä se tänään vaatisi.

Mulla on hyperkevyt sähkis suunnitelma jota varten olen hankkinut jo hiilikuitua ja epoksihartsia (Ambro).

Kennoilla siis päästäisiin ja erikoisrakenteilla hyppimällä Atlantin yli 12 m siipisellä yksipaikkaisella.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 916
Juuh...huomasin että 160 t€ kennoilla voisi ylittää Atlantin...toin siitä tänne konseptin ihmeteltäväksi.

Kotimaan lennoilla kesällä hyvä...ja lähellä päiväntasaajaa erinomainen 10 hengen matkustajaleko. SI 1 ja 2 eivät olleet käytännöllisiä lentokoneita...tämä voisi jo olla.



Kennoja valmistaa Space Lab.
Edellisen kaltainen paint-kuva mutta vähän eri mittasuhteilla. Ihan muutama huomio siitä:
Puhut 10 hengen koneesta ja kuorma 250 kiloa. "pientä" virhettä.
Kuvasi mukainen 10 hengen kone ei onnistu 750 kiloon.
Kun puhut Atlantin ylityksestä, tuolla pitäisi lentää pilvien yläpuolella. Eli vaatii paineistuksen joka tekee rakenteesta paljon haastavamman ja samalla painavamman.
ETOPS ei liene millään tavalla tuttu. Kannattaa tutustua ja miettiä uudelleen. Nimittäin sieltä keskeltä Atlantia on päästävä pois aina, myös tilanteessa jossa ei päästä pilvien yläpuolelle.
Kolmen moottorin ajatus on aivan järjetön. Sille ei varsinkaan tuollaisena ole mitään perustetta.

Ja ihan käytäntö. Mitä teet koneella, joka ei nouse maasta ollenkaan ja jolla ei voisi lentää pilvisellä ollenkaan? Esittämäsi teho ei todellakaan riitä nostamaan konetta ja 10 henkeä maasta. Ja toisaalta taas tuohon kuviteltuun painoon ei mahdu akun akkua joten sekin kaataa sekä nousun että pilvisellä lentämisen.

Toki paintilla piirtäen on hyvä heitellä satunnaisia mittoja. Mutta tuo kuvan siipien kärkiväli on enemmän kuin A320:n. Siipien alaksi olet maininnut varsin tarkkaan saman. Vastaavasti Cessna 172 on 11m kärkivälillä, painaa aika tasan tuon 750kg ja tehoa 120kW.
Eli oikeastaan kaikkien suureiden osalta ollaan niin hukassa kun olla ja voi.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
920
Edellisen kaltainen paint-kuva mutta vähän eri mittasuhteilla. Ihan muutama huomio siitä:
Puhut 10 hengen koneesta ja kuorma 250 kiloa. "pientä" virhettä.
Kuvasi mukainen 10 hengen kone ei onnistu 750 kiloon.
Kun puhut Atlantin ylityksestä, tuolla pitäisi lentää pilvien yläpuolella. Eli vaatii paineistuksen joka tekee rakenteesta paljon haastavamman ja samalla painavamman.
ETOPS ei liene millään tavalla tuttu. Kannattaa tutustua ja miettiä uudelleen. Nimittäin sieltä keskeltä Atlantia on päästävä pois aina, myös tilanteessa jossa ei päästä pilvien yläpuolelle.
Kolmen moottorin ajatus on aivan järjetön. Sille ei varsinkaan tuollaisena ole mitään perustetta.

Ja ihan käytäntö. Mitä teet koneella, joka ei nouse maasta ollenkaan ja jolla ei voisi lentää pilvisellä ollenkaan? Esittämäsi teho ei todellakaan riitä nostamaan konetta ja 10 henkeä maasta. Ja toisaalta taas tuohon kuviteltuun painoon ei mahdu akun akkua joten sekin kaataa sekä nousun että pilvisellä lentämisen.

Toki paintilla piirtäen on hyvä heitellä satunnaisia mittoja. Mutta tuo kuvan siipien kärkiväli on enemmän kuin A320:n. Siipien alaksi olet maininnut varsin tarkkaan saman. Vastaavasti Cessna 172 on 11m kärkivälillä, painaa aika tasan tuon 750kg ja tehoa 120kW.
Eli oikeastaan kaikkien suureiden osalta ollaan niin hukassa kun olla ja voi.

Nyt on speksit paremmat...en kerkeä aina korjaamaan...täytyy ymmärtää, että akkutehoa tarvitaan paljon lyhyillä siivillä.....tämä nousee jo hyvin ilmaan päiväntasaajalla 65 kw teholla.....a-energialla.


Leko_2023_A1XZ45.JPG


Tottakai Atlantilla pitää olla paineistettu, muttei tällä 10ntä ihmistä Atlantin yli lennätetä...2 korkeintaan. 10 hyppimällä ehkä.

3s moottori voi olla turha.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 916
Nyt on speksit paremmat...en kerkeä aina korjaamaan...täytyy ymmärtää, että akkutehoa tarvitaan paljon lyhyillä siivillä.....tämä nousee jo hyvin ilmaan päiväntasaajalla 65 kw teholla.....a-energialla.




Tottakai Atlantilla pitää olla paineistettu, muttei tällä 10ntä ihmistä Atlantin yli lennätetä...2 korkeintaan. 10 hyppimällä ehkä.

3s moottori voi olla turha.
Niin siis siipien kärkiväliin heitettiin 10m lisää mutta tyhjäpaino pysyi samana. Henkilömääräkin on jotain tai sitten jotain muuta. Ja moottoreita on heitelty kuvaan sattumanvaraisesti "voi olla turha tai ehkä ei". Paineistuskin tajuttiin vasta kun siitä huomautti.
Tehoa taas on käytettävissä yhtäkkiä 65kW auringosta vaikka paneelien tuotoksi on kerrottu selvästi vähemmän.

Kerrotuissa on niin paljon epämääräisyyksiä, että todellisuus on siis juuri, kuten oli ajateltavissa. Mitään oikeita suunnitelmia mistään ei ole eikä myöskään minkään tason osaamista niiden tekemiseen. Mutta tosiaan, oikeassa maailmassa varsinkin tuon kokoluokan laitteissa tarvitaan "vähän" muutakin kuin joku paintilla tehty töherrys.
 
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
348
Juuh...se on jo sulatettu lusikoiksi.

Minua nyt hämmentää kovin tuo muuttunut keulan muoto. Yläperspektiivistä tarkasteltuna keula on tylpempi kuin sivulta katsottuna.

Edelliseen piirrustukseen verrattuna olet myös päätynyt ilmeisesti leveämpään tuulilasiin? Pitääkö tuulilasin leveydellä jotenkin kompensoida tuota muutosta nyt kun kolmas propelli on poistettu? Entä mikä on vaikutus materiaalikustannuksiin ja painoon?
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 119
Viestejä
4 212 616
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom