Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikä tarvinnut edes hakea. Senkuin käveli tehtaaseen sisään ja pyysi hommia.80-luvulla oli vielä voimissaan ajatus, että töihin aina pääsee, kun vain hakee ja palkalla saa kustannettua itselleen elämän. Tuo kuopattiin siinä 90-luvun alussa, eikä ole takaisin tullut.
Niin, 1980-luvun lopussa hyvinvarustellut teho-PC:t olivat harvinaisia kodeissa, mutta eihän se estänyt niistä haaveilua, ja kyllähän asioiden kehityskulku näytti jotenkin vääjäämättömältä jo tuolloin.Itse näen 80-luvun myös C64:n kulta-aikana (olihan siellä toki muitakin helmiä - vaikka Sinclair Spectrum), pelikonsoleita myös useampia.
Toki loppupuolella Amiga ja ST tulivat vahvasti kuvioihin ja samalla PC-pelitkin tekivät tuloaan (Sierran pelejä ja jonkinlainen suosikki myös Ancient Art of War, jos joku tuon muistaa). Herculus ja CGA (sittemmin EGA/VGA) ihmistä 'upeilla' grafiikoillaan kiusasivat, mutta PC puolen tulo oli helposti nähtävillä, kun prosessorit tasaisesti kehittyivät, ml. tuo grafiikkapuoli (tuolloin puhuttiin siis lähinnä resoluution parannuksista ja värien määrästä, 3D-kortit saivat odottaa vielä vuosia) ja samalla äänipuoli AdLib/Roland monelle varmaan myös tuttuja).
Olen niin nuori, että mulla ei ole mitään kokemusta työnhausta ennen 2010 lukua, mutta onko tällaista oikeasti ollut joskus tai onko edelleen jossain? Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?Eikä tarvinnut edes hakea. Senkuin käveli tehtaaseen sisään ja pyysi hommia.
Lyhyen hetken Amiga tietysti oli jopa parempi, mutta etenkin tavoitettavampi pelikone ja harrastuslaite kuin PC. Pohjimmiltaan tällaiset olivat vain eräänlaisia kevytversioita oikeasta henkilökohtaisesta tietokoneesta, tavallaan apple-krääsään rinnastettavia tai vähän niinkuin pelikonsoleita mutta ei pelkästään lapsille ja tyhmille.PC:t jotenkin tuntui aina "oikeilta tietokoneilta", ja Amiga/ST olivat vaan paranneltuja kuusnelosia periaatteessa... Siis lelukoneita toisin sanoen. Vaikutelma oli osittain ansaittu ja osittain ansaitsematon, mutta elämä on.
Näin ihan oikeasti joskus toimittiin, vielä 80-luvullakin. Minua ei koskaan ole lakannut ihmetyttämästä, että vielä nykyäänkin jotkut luulevat elämän toimivan näin. Tietty ikäluokka sai myös kunnon eläkkeen, osti asunnot halvalla, maksoi lainat duunaripalkalla parissa vuodessa tai kymmenessä jos halusi ajaa hienolla saksalaisella ja rällätä. He eivät pysty ymmärtämään, miksi nelikymppinen nykynuoriso on niin velttoa, ettei saavuta samaa.Olen niin nuori, että mulla ei ole mitään kokemusta työnhausta ennen 2010 lukua, mutta onko tällaista oikeasti ollut joskus tai onko edelleen jossain? Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?
Amiga oli käytännössä Amiga 500, eli edistynyt kotitietokone hetken aikaa 1980-luvun historiassa, mutta nopeasti vanhentuva (ja "yksiulotteinen") laite seuraavan vuosikymmenen painaessa päälle.Lyhyen hetken Amiga tietysti oli jopa parempi, mutta etenkin tavoitettavampi pelikone ja harrastuslaite kuin PC. Pohjimmiltaan tällaiset olivat vain eräänlaisia kevytversioita oikeasta henkilökohtaisesta tietokoneesta, tavallaan apple-krääsään rinnastettavia tai vähän niinkuin pelikonsoleita mutta ei pelkästään lapsille ja tyhmille.
Käsittääkseni Atari ST oli tuohon aikaan melko suosittu laite muusikkopiireissä, sisäänrakennetun MIDI-liitännän johdosta. Siihen sitten syntetisaattori tms. äänimoduli kylkeen, niin ei välttämättä puhuta tolkuttoman kalliista laitteistosta, mutta toki esimerkiksi äänen tallennus paremmalle medialle kuin C-kasetille oli myöskin vähän haasteellinen juttu vielä tuohon aikaan...Oikeastaan 1980-luvun lopussa oli teknologian puolesta jo periaatteessa mahdollista tehdä kaikenlaista mahdollista musiikkia. Vielä silloin siihen tosin tarvittiin ammattilaistason studio täynnä kalliita laitteita, kun taas nykyään halvalla läppärillä ja sopivalla softalla voi tehdä samoja asioita. Lisäksi softapohjaisesti monet asiat ovat paljon helpompia ja nopeampia tehdä.
Nykyään ehkä harvinaisempaa, mutta 80-luvulla varmasti kannatti vain mennä kysymään pomolta tai työnjohdolta. Koululaisten kesätyötkin saattoi hoitua siten, että koulujen loman alettua oli tiedossa aamu jolloin aikaisin piti mennä tehtaan pihalle riviin. Siitä sitten poimittiin kesätyöläiset, nimi paperiin ja aloitus saman tien.Olen niin nuori, että mulla ei ole mitään kokemusta työnhausta ennen 2010 lukua, mutta onko tällaista oikeasti ollut joskus tai onko edelleen jossain? Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?
Olisinpa vähän sitä mieltä, että PC:llä ei 80-luvulla ollut juuri mitään roolia kotien pelikoneena, vaan jos sellainen hankittiin niin syynä oli hyötykäyttö. Etenkin tekstinkäsittely oli keskeinen tarve PC:lle samoin kuin vähänkään vakavampi koodaaminen. WP ja Turbo Pascal, anyone?Niin, 1980-luvun lopussa hyvinvarustellut teho-PC:t olivat harvinaisia kodeissa, mutta eihän se estänyt niistä haaveilua, ja kyllähän asioiden kehityskulku näytti jotenkin vääjäämättömältä jo tuolloin.
...
PC:t jotenkin tuntui aina "oikeilta tietokoneilta", ja Amiga/ST olivat vaan paranneltuja kuusnelosia periaatteessa... Siis lelukoneita toisin sanoen. Vaikutelma oli osittain ansaittu ja osittain ansaitsematon, mutta elämä on.
Kyllä, ja niillä kotivehkeilläkin sai aikaiseksi jotain chiptunea, anteeksi liioitteluni. "Mitä tahansa musiikkia" tehtiin silloin kalliisti studiovehkeillä ja isolla porukalla. Nykyään periaatteessa hyvin halvoilla kuluttajavehkeillä.Käsittääkseni Atari ST oli tuohon aikaan melko suosittu laite muusikkopiireissä, sisäänrakennetun MIDI-liitännän johdosta. Siihen sitten syntetisaattori tms. äänimoduli kylkeen, niin ei välttämättä puhuta tolkuttoman kalliista laitteistosta
PC oli ensisijaisesti hyötykone 1980-luvulla ja aivan toissijaisesti pelikone. Mutta kyllä pelitarjontakin alkoi olla jo aika runsasta 1980-luvun lopussa, ja osittain myös grafiikan ja äänten osalta "kilpailukykyistä", mutta toki puhutaan aika kovan hintaluokan laitteistosta sitten. Ja juuri sellaisesta laitteistosta mä haaveilin, koska tiesin, että sillä pyörii tietyt pelit paljon paremmin kuin millään "kotimikrolla" konsanaan. Esimerkiksi MicroProsen simulaattorit.Olisinpa vähän sitä mieltä, että PC:llä ei 80-luvulla ollut juuri mitään roolia kotien pelikoneena, vaan jos sellainen hankittiin niin syynä oli hyötykäyttö. Etenkin tekstinkäsittely oli keskeinen tarve PC:lle samoin kuin vähänkään vakavampi koodaaminen. WP ja Turbo Pascal, anyone?
Toki PC-pelejäkin oli olemassa mutta aika aneemisia ne olivat jopa 64:ään verrattuna, kun äänet ja grafiikka oli niin surkeita. Hyötykäyttöön sen sijaan 1-värinäyttö oli parhaimmillaan erinomainen. Mikromikkoon sai jopa litteän LCD-näytön.
Kotitietokoneet muodostuivat hyötykäytön sijasta lähinnä peli- ja harrastusalustoiksi. Kaikissa taisi olla jonkinlainen BASIC-ohjelmointikieli vakiona. Viimeisetkin kotitietokoneet kuopattiin 90-luvun alussa, kun Playstation & kumppanit valtasivat pelimarkkinat. 90-luvun jälkipuoliskolla peli-PC:t alkoivat nostaa päätään.
Eikä tarvinnut edes hakea. Senkuin käveli tehtaaseen sisään ja pyysi hommia.
Kaksi kesätyötä olen tuolla metodilla 80-luvulla saanut, silloin oli teollisuutta jossa tarvittiin paljon kouluttamattomiakin käsipareja tehtaan lattialle. Myös onnettomuuksia sattui useammin, kun häärättiin duunissa vaiston varassa. Sittemmin tuotantoa on tehostettu, sertifikaatteja + koulutusta alettu vaatimaan ja peltihallit siirretty muihin maihin. Kyllä, maailma on muuttunut ja työnhaku siinä ohessa.Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?
Tuossa ylempänä oman työpaikan saamisen jo kerroinkin, mutta emännällä sama kaava. Juuri koulusta valmistuneena nuorena tyttönä paineli paikallisen pankinjohtajan juttusille kyselemään kesätöitä. Toki tapaamisaika oli sovittu etukäteen, koska pankinjohtaja oli siihen aikaan jumalasta seuraava ylöspäin. Äitinsä sitä kauhisteli että ei sellaseen paikkaan voi vaan marssia sisään, mutta yli 30 vuotta tuosta on aikaa jo ja sama työnantaja edelleen.Olen niin nuori, että mulla ei ole mitään kokemusta työnhausta ennen 2010 lukua, mutta onko tällaista oikeasti ollut joskus tai onko edelleen jossain? Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?
Radio-ohjattaviin autoihin tarvittiin tuolloin (maksullinen?) lupa joltain virastolta..
Nyt juuri tämän vuoden alussa tuli lupapakko radio-ohjattaville lennokeille/droneille, joten ympyrä on sulkeutunut, I guess...
Okei, vähän eri asia, 1980-luvun lupa liittyi radiotaajuuksien käyttöön ja tämä nykyinen lupa liittyy laitteen turvalliseen käyttöön.
Treffilinja tai joku sinnepäin missä puhuttiin päällekkäin ja vaihdeltiin numeroita että voi sitten ihan kaksistaan kuherrella. Oli myös priva mutta minuuttitaksa oli kovempi.
Olen niin nuori, että mulla ei ole mitään kokemusta työnhausta ennen 2010 lukua, mutta onko tällaista oikeasti ollut joskus tai onko edelleen jossain? Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?
Tähän vaikuttanu aika vahvasti myös työturvallisuuslakien ja määräysten kiristyminen sekä vastuuasioiden selkeytyminen. Ennen jos joku ulkopuolinen jäi trukin alle niin se oli helpompi selvittää kyseisen ihmisen omaksi viaksi, nykyään tehdas on herkemmin vastuussa vaikka kyseessä ois luvattomasti alueella kuljeskeleva. Tehdasalueella on oltava tietyt pätevyydet suoritettuna, henkilökohtaiset suojaimet sekä opastus/perehdytys tehtynä joista työnantaja on ja voi joutua vastuuseen. Mutta eihän tää oo uutta, nykyään kaikki on jotenkin niin kauhean vakavaa, muodollisempaa, byrokraattisempaa ja paljon monimutkasempaa, niin hyvässä kuin pahassa, omasta mielestä enemmän kallistuu jälkimmäiseen...Sinällään tuo tehtaiden aitaaminen ja portittaminen on aika uus juttu. Tais olla 2001 terrori-iskut aloittaa sen ("tännehän voi kuka tahansa tulla") ja sitten hiljaa levisi myös Suomeen vakuutusyhtiöiden painostuksesta tuossa 2005-2010 aikana.
Juu, ennen pystyi vaan marssimaan työmaalle tekemään jonkun 5min pikkuhomman ja lähteä pois. Nykyään pahimmillaan viikkoja ennalta varataan perehdytys, täytellään netissä joku esiperehdytys, mennään istumaan sinne perehdytystilaisuuteen tunniksi (tai pahimmillaan useammaksikin), mahdollisesti täytellään jotain ihmelomakkeita pino ja sitten kaikki turvavarusteet päällä päästään mahdollisesti saattajan kanssa työkohteeseen tekemään se 5min homma.Tähän vaikuttanu aika vahvasti myös työturvallisuuslakien ja määräysten kiristyminen sekä vastuuasioiden selkeytyminen. Ennen jos joku ulkopuolinen jäi trukin alle niin se oli helpompi selvittää kyseisen ihmisen omaksi viaksi, nykyään tehdas on herkemmin vastuussa vaikka kyseessä ois luvattomasti alueella kuljeskeleva. Tehdasalueella on oltava tietyt pätevyydet suoritettuna, henkilökohtaiset suojaimet sekä opastus/perehdytys tehtynä joista työnantaja on ja voi joutua vastuuseen. Mutta eihän tää oo uutta, nykyään kaikki on jotenkin niin kauhean vakavaa, muodollisempaa, byrokraattisempaa ja paljon monimutkasempaa, niin hyvässä kuin pahassa, omasta mielestä enemmän kallistuu jälkimmäiseen...
Itse olen tuolla tapaa mennyt töihin vielä 2010-luvulla. Sen verran iso firma etten nyt pomon juttusille mennyt mutta kävelin paikallispomon luokse ja ilmoitin että olisin kiinnostunut aloittamaan työt teillä huomenna. Työt alkoi huomenna.Olen niin nuori, että mulla ei ole mitään kokemusta työnhausta ennen 2010 lukua, mutta onko tällaista oikeasti ollut joskus tai onko edelleen jossain? Mullekkin on joskus vanhemmat neuvoneet työnhakuun, että pitää vain marssia sisään ja pyytää pääsyä pomon juttusille, mutta mua on jäänyt aina ihmetyttämään että saako näin muka oikeasti töitä jostain? Vai onko tuo joku vanhemman väen myytti?
Riippuu varmaan aika paljon ammatistakin.. mä luulen että jos lääkäri kävelee kunnan sairaalaan kyselee hommia ni saa aloittaa vaikka heti..Itse olen tuolla tapaa mennyt töihin vielä 2010-luvulla. Sen verran iso firma etten nyt pomon juttusille mennyt mutta kävelin paikallispomon luokse ja ilmoitin että olisin kiinnostunut aloittamaan työt teillä huomenna. Työt alkoi huomenna.
Näiden yleistyminen oli 90-luvun laman seurauksia. 90-luvun alkupuolella näitä alkoi ilmestyä isommassa määrinTuliko ne tissi-baarit 80-90 -luvun taitteessa
PC:t jotenkin tuntui aina "oikeilta tietokoneilta", ja Amiga/ST olivat vaan paranneltuja kuusnelosia periaatteessa... Siis lelukoneita toisin sanoen. Vaikutelma oli osittain ansaittu ja osittain ansaitsematon, mutta elämä on.
Konesodathan jatkui vielä 1990-luvullakin ja toki paljon myöhemminkin ja yhä edelleen (lähinnä PC vs. Mac, Linux myös toki).Konesodat tulee mieleen 80-luvulta. Se oli kovaa vääntöä mikä laite on paras, msx, c64, amiga, atari, pc,... Nyt kun on ikää ja rahaa enempi niin ei jaksa konesotia. Ostaa kaikki vermeet, mitkä kokee tarpeelliseksi niin ei tarvi olla kateellinen kenellekään.
Mulla oli amiga 1200 loppuajasta 68060 prosessorilla(pentium1 50Mhz vastaava), kiintolevy, zip-asema, cd-asema jne.
Konesodasta, jos jotain sanoo niin muistuu 80-luvulta mieleen, kun pc:ssa oli ms-dos ja amigassa parempi graafinen ja moniajava käyttöjärjestelmä. Olihan se luksusta kun koodieditori ja komentokehote oli samalla ruudulla yhtä aikaa päällä. PC kaverit elivät ms-dos promptissaToki se amigan moniajo oli silleen kälynen ettei laitteessa ollut muistinsuojausta niin, jos sai pointterin vinoon niin siinähän meni sit koko kone nurin tai korruptoi ainakin satunnaisia alueita muistista. Saattoi esim. koodi editorissa muuttua mössöksi vaikka itse kone pysyi pystyssä. Levyt oli niin hitaita, että piti sitä vähäistä muistia käyttää ram disk:na. Voi sitä vitutusta, kun kone kaatui ja piti latailla levyltä kamat uudestaan ram disk:lle jemmaan ja eikun puuhailemaan.
![]()
Konesodathan jatkui vielä 1990-luvullakin ja toki paljon myöhemminkin ja yhä edelleen (lähinnä PC vs. Mac).
Vuosikymmenen vaihteen kieppeillä alkoi kuitenkin olla selvää, että "16-bittiset kotitietokoneet" on häviämässä sitä taistelua ja se oli aika huvittavaakin katsella miten jotkut amigistit elivät itsepetoksessa ja selittelivät asioita parhain päin, vaikka tilanne alkoi näyttää toivottomalta.
C-lehdessähän oli se joku Marin vai peräti Marinin veljekset, jotka olivat fanaattisia Amiga-faneja ja jopa uhosivat, etteivät koskaan tule PC:tä käyttämään.Näinköhän ovat sukua pääministerille... Sen verran vanhoista asioista puhutaan, että ovat suurin piirtein pääministerin vanhempien ikäluokkaa. Huh huh. Tässä tuntee itsensä vanhaksi.
Amigan ja Atari ST:n tilannehan oli oikeastaan kestämätön jo heti kättelyssä, koska ne eivät koskaan saaneet mitään merkittävää jalansijaa Pohjois-Amerikassa. Tulee ihan Nokia mieleen. Ja toisin kuin Nokialla, niin globaalitkin myyntivolyymit oli aika vaatimattomat loppujen lopuksi, eli näiden suosio keskittyi vain muutamiin Euroopan maihin lähinnä.
Pienellä tuurilla Atarista TAI Amigasta olisi voinut tulla Apple Applen tilalle, mutta eipä tullut. Markkinoilta ei vaan selvästi löytynyt kysyntää kovin monelle suljetulle alustalle. Olihan näitä muitakin pyrkyreitä, esimerkiksi Steve Jobsin NeXT (jollaisella muuten pyöritettiin maailman ensimmäistä web-serveriä!).Tiedän hyvin tuon tilanteen. Mä sinnittelin läpi 90-luvunkin amigalla + demoscenessä. Vaihdoin pc:een 98. Tilanne oli hitaammallekin selvä, kun c= lehti kuopattiin ja tilalle tuli pelit lehti. Samoihin aikoihin oli commodoren konkurssi. Suurin syy sinnittelyyn viritetyllä amigalla oli raha. Ei ollut rahaa vaihtaa parempaan. Tosin en jälkikäteen vaihtaisi noita kokemuksia pois. Opin hyvin low level+assembler ohjelmoinnin ja c:takin pystyi amigalla vääntämään. Linuxiakin ajoin amigalla yhteen väliin. Siinä oppi, kun sääti linuxin amigaan tulilleMut nämä lienee off topiccia, kun ne oli 90-luvulla ja threadin aihe on 80-luku.
Alla olevat kirjat olivat sangen mielenkiintoisia lukea. Commodore oli melko itsetuhoinen yritys sisältäen outoja persoonia ja johtajia. Varsinkin tuo eka kirja on mielenkiintoinen, joskin vaikea luettava. Kiinnostavaa kamaa esim. siitä miten piirejä suunniteltiin ja valmistettiin pioneerivuosina. Jos siellä olisi ollut fiksummat johtajat amiga olisi voinut mennä jonnekin, mutta nyt ne sössi about kaiken ennen lähtötelineisiin pääsemistä. Kirjat kertovat hyvin taustat ja tapahtumat firman sisällä 70 ja 80-lukujen aikana. Hulluin juttu oli sen seinähullun johtajan siirtyminen commodorelta atarille, josta seurasi todella ilkeä ja katkera sota atari vs . commodore, joka säteili monella tapaa molempien yritysten toimintaan. Se oli ihan pienen varassa ettei atari saanut ostettua amigaan oikeuksia. Commodorehan ei siis kehittänyt amigaa oikeasti vaan osti ip:t ja tekijät.
Commodore: A Company on the Edge: Bagnall, Brian: 8601200454680: Amazon.com: Books
Commodore: A Company on the Edge [Bagnall, Brian] on Amazon.com. *FREE* shipping on qualifying offers. Commodore: A Company on the Edgewww.amazon.com
Tämä on pääosin kait työntekijäpuolen vaatimusten seurausta. Työturvallisuuden parantamista on vaadittu ja parantamiseen tähtäävää lainsäädäntöä on sitten säädetty eduskunnassa. Se taas pakottaa työnantajat tarjoamaan kaikenlaisia koulutuksia ja turvajuttuja, jotta pomot eivät joudu poseen kun jotain sattuu.Juu, ennen pystyi vaan marssimaan työmaalle tekemään jonkun 5min pikkuhomman ja lähteä pois. Nykyään pahimmillaan viikkoja ennalta varataan perehdytys, täytellään netissä joku esiperehdytys, mennään istumaan sinne perehdytystilaisuuteen tunniksi (tai pahimmillaan useammaksikin), mahdollisesti täytellään jotain ihmelomakkeita pino ja sitten kaikki turvavarusteet päällä päästään mahdollisesti saattajan kanssa työkohteeseen tekemään se 5min homma.
On tuossa paljon hyvää mutta välillä tuo menee jo vähän yli kun kaikenmaailman byrokratia vie moninkertaisen määrän aikaa kuin itse työ. Tuonkin edellisen kappaleen kauhean säätämisen olisi voinut terveellä järjellä hoitaa vaikka niin että joku herra isoherra olisi saattanut mut käymään siellä työkohteessa, olisin painanut paria nappia ja katsonut vikakoodin ja sitten olisi saatettu takaisin portin ulkopuolelle. No, pääsipähän työnantaja laskuttamaan aika monesta tunnista asiakasta![]()
Pienellä tuurilla Atarista TAI Amigasta olisi voinut tulla Apple Applen tilalle, mutta eipä tullut. Markkinoilta ei vaan selvästi löytynyt kysyntää kovin monelle suljetulle alustalle. Olihan näitä muitakin pyrkyreitä, esimerkiksi Steve Jobsin NeXT (jollaisella muuten pyöritettiin maailman ensimmäistä web-serveriä!).
No, tuurin kanssa sikäli, että vaikka firmojen asiat olisi hoidettu hyvinkin, niin siltikin olisi tarvittu tuuria että kyseiset alustat olisivat voineet haastaa Macintoshia ja PC:tä pitkässä juoksussa.Jos tuo asia kiinnostaa niin kannattaa lukea ne mun linkkaamat kirjat. Commodoren ja amigan tuhossa ei ollut mitään tuuria. Se oli tuhoontuomittu yritys alkuunsa, koska siellä oli ihan käsittämätöntä pelleilyä yrityksen sisällä. Ataria nuo kirjat käsittelevät pintapuolisesti lähinnä jack tramielin vuoksi. Atarista mulla on alla oleva kirja ostettuna, mutta en ole vielä kerennyt lukea. Mua nuo asiat on kiinnostaneet kovasti ja olen yrittänyt ainakin löytää ja lukea kaikki kiinnostavat kirjat tietokoneiden ja mikropiirien historiasta.
Amazon.com: Once Upon Atari: How I made history by killing an industry eBook : Warshaw, Howard Scott, Cline, Ernest: Kindle Store
Once Upon Atari: How I made history by killing an industry - Kindle edition by Warshaw, Howard Scott, Cline, Ernest. Download it once and read it on your Kindle device, PC, phones or tablets. Use features like bookmarks, note taking and highlighting while reading Once Upon Atari: How I made...www.amazon.com
Tässä pitäisi katsoa myös kolmatta laiteryhmää, nimittäin pelikonsoleita. Niiden ensimmäinen kulta-aika oli 70-80-luvun vaihteessa, kunnes avoimemmat ja yleiskäyttöisemmät kotitietokoneet vei niiden markkinat. 90-luvulle tultaessa kävi sitten toisin päin, ja Nintendot ja Playstationit ajoivat kotitietokoneiden rippeet markkinoilta.Jos tuo asia kiinnostaa niin kannattaa lukea ne mun linkkaamat kirjat. Commodoren ja amigan tuhossa ei ollut mitään tuuria. Se oli tuhoontuomittu yritys alkuunsa alkaen c64 ajoista, koska siellä oli ihan käsittämätöntä pelleilyä yrityksen sisällä. Varsinkin se eka kirja on mielenkiintoinen, kun siinä käydään mikropiirien valmistamista ja eri mikropiirejä läpi. Esim. se, että c64:een tuli 6502 ei ollut mikään itsestäänselvyys. Kävivät läpi myös motorolan ja intelin vaiheita ja tarjontaa. Ataria kirjat käsittelevät pintapuolisesti lähinnä jack tramielin ja kilpailevien tuotteiden vuoksi. Atarista mulla on alla oleva kirja ostettuna, mutta en ole vielä kerennyt lukea. Mua nuo asiat on kiinnostaneet kovasti ja olen yrittänyt ainakin löytää ja lukea kaikki kiinnostavat kirjat tietokoneiden ja mikropiirien historiasta.
Tässä pitäisi katsoa myös kolmatta laiteryhmää, nimittäin pelikonsoleita. Niiden ensimmäinen kulta-aika oli 70-80-luvun vaihteessa, kunnes avoimemmat ja yleiskäyttöisemmät kotitietokoneet vei niiden markkinat. 90-luvulle tultaessa kävi sitten toisin päin, ja Nintendot ja Playstationit ajoivat kotitietokoneiden rippeet markkinoilta.
Tämmöinenkin on näemmä ollut:
Markkinat kutistuivat $3,2 miljardista 1983 $100 miljoonaan 1985.Video game crash of 1983 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Toisaalta ehkä sittenkin ymmärrettävä suhtautuminen. Harva alan yritys osui kultasuoneen kahdesti, joten kultakaivoksesta kannatti ottaa kaikki irti mutta uusien etsimiseen ei voittoja juuri kannattanut kuluttaa.Jos commodore olisi ollut fiksu niin c64:lle olisi kehitetty ajoissa seuraava versio, mikä olisi voinut viedä kotikonsolimarkkinat. Commodore kuitenkin minimoi insinöörityön ja maksimoi lyhyenajan voitot. Iso osa tuota ei kehitetty jatkajaa c64:lle liittyi atarin romahdukseen. Siellä ei uskottu, että ihmiset enää ostaisivat tietokoneita lähinnä huvikäyttöön.
CP/M oli 8-bittinen käyttöjärjestelmä. Ei tainnut monikaan 8-bittisen maailman menestystuote olla enää hitti 16-bittisessä tai 32-bittisessä maailmassa?Toki myös CP/M oli "avoin" järjestelmä, mutta aika raakile ja enemmänkin 1970-luvun juttuja. Jos historia olisi mennyt toisella tavalla niin toki toikin olisi voinut kehittyä ja korvata DOS:n. Pienestähän se kiinni olikin.
Toisaalta ehkä sittenkin ymmärrettävä suhtautuminen. Harva alan yritys osui kultasuoneen kahdesti, joten kultakaivoksesta kannatti ottaa kaikki irti mutta uusien etsimiseen ei voittoja juuri kannattanut kuluttaa.
CP/M:stä tehtiin myös 16-bittinen versio ja oli hilkulla, ettei siitä tullut IBM PC:n käyttöjärjestelmää. Digital Researchin Gary Kildall oli tästä ikuisesti katkera ja tämähän onkin sitten isompi sivujuoni itsessään.CP/M oli 8-bittinen käyttöjärjestelmä. Ei tainnut monikaan 8-bittisen maailman menestystuote olla enää hitti 16-bittisessä tai 32-bittisessä maailmassa?
Mielestäni 8-bittiset toisen sukupolven pelikonsolit eivät koskaan olleet mikään kovin iso juttu Suomessa. Eikä ehkä oikein muuallakaan Euroopassa, vaan täällä suosittiin enemmänkin tietokoneita kuten C64. Ja olihan tietokoneilla yksi erittäin merkittävä valttikortti eli pelien piraattikopiot!Tässä pitäisi katsoa myös kolmatta laiteryhmää, nimittäin pelikonsoleita. Niiden ensimmäinen kulta-aika oli 70-80-luvun vaihteessa, kunnes avoimemmat ja yleiskäyttöisemmät kotitietokoneet vei niiden markkinat. 90-luvulle tultaessa kävi sitten toisin päin, ja Nintendot ja Playstationit ajoivat kotitietokoneiden rippeet markkinoilta.
Joo ton mäkin muistan. Samoin muistan kun aamukahvipöydässä mutsi luki sanomalehdestä juttua sen sukkulan räjähdyksestä, oliskohan ollu -86?Mä oon '77 syntynyt, joten ihan kasarin alkuvuosista ei ole kovin paljoa mieleen jäänyt. Puolivälistä jo sitten enemmän. Tsernobyl oli iso juttu silloin. Onhan se toki vieläkin, mutta muistan kun niistä kohonneista säteilyarvoista alettiin ekaa kertaa uutisoimaan ja Neuvostoliitto pysytteli vielä ihan hiljaa koko asiasta.