Kirjoittelin antenniprojektista aiemmin antenninvalintaketjuun, mutta täällä taitaa olla enemmän sellaisia kenellä kaksi paria suunta-antenneja. Antenneina 2 paria P60, adapterijohdot
Triopak
Antenneja olen asennellut kuvan mukaisesti lomittain 1800MHz ja 800 MHz optimietäisyyksillä ja ilman lomittamista 1800MHz. Signaaliarvot parhailla B3 soluilla RSSI aina -51db, RSRP -68-70, RSRQ seilaa -3-10 kelistä ja ties mistä riippuen kuten myös SINR 17-21, B1 solulla käytännössä samat. Jos laitan näistä antenneista toisen parin toiseen B818 saan samat arvot ja usein jopa parempia latausnopeuksia.
Olen sormet hellinä ruuvaillut liittimiä eri järjestykseen ja välillä kokeillut laittaa toisen parin ulkoisen antennin liittimiin ja kertaalleen avannut purkin varmistaakseni adapterijohtojen olevan paikallaan. Molemmat antenniparit olen ostanut käytettynä, toisesta puuttui liittimet. Jokainen antenni tuntuu antavan suuruusluokkaa samanlaisia arvoja.
Yhdellä parilla (ilman sisäisiä antenneja) RSRP sama kuin kahdella parilla, mutta sinr yleensä muutaman desibelin huonompi.
Latausnopeudet yleensä speedtestissä 200mbits ja huiput LTE-H:ssa 300mbits, parhaat vedot noin 100mbits enemmän. Tämän luokan nopeuksia olen saanut ilman lisäantenneja B818 ikkunan edessä ja yhdellä lisäantenniparilla speedtestissä 350mbits ja LTE-H:ssa 450bits nopeuksia.
Etäisyyttä SYV mastoon 2km. Mastossa useita B1 ja B3 soluja tähän suuntaan, joten arpapeliä milloin mihinkin kiinnittyy mikä vaikeuttaa vertailujen tekemistä. Onko tuon 4 alkuisen lähimastoni solut 4x4 vai 2x2?
Neljällä antennilla olen saanut parhaat nopeudet kun antenit oli lomittain 800MHz etäisyyksillä ja ensin jumppasin taajuusalueita edestakaisin vaihtamalla nopeamman B1 solun ja sen jälkeen rajaukseksi B1, B3 ja B20.
Mikä näitä SINR arvoja pitää näin alhaalla kun etäisyys melko maltillinen ja RSRP noin hyvä?
@P75:llä antennit oli/on rinnakkain, yritin googletella olisiko tämä parempi tapa mutta en löytänyt aiheesta oikein mitään. Ainakin jossain @75:n kuvassa näkyi SINR 30 arvoja, jos oikein muistan,