Huawei B818

Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Noissa taisi olla, että pitää olla DNA:n sim-kortti sisässä että se osaa hakea sen uuden DNA:n firmwaren.
Itsellä ei ole koskaan ollut muuta kuin Elisan sim B818-263:ssa, ja kyllä se lopulta sai päivitystarjouksen 11.0.2.1(H251SP3C182) :een
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
166
Tämän laitteen 2,4 ghz wifi pätkii kummasti, että ei tämä voi olla ac verkko vaikka noin väittävät. 5 gigasella toimii vähä paremmin.

Ethernet piuhalla saa hyvät vauhdit.

Dna simillä ei ole tullut päivitystä, eli sama versio kuin tukisivuilla mainittu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
166
Miksiköhän en voi valita manuaalisesti wifi 2.4 ghz kanavia 1-4, kun ne olisivat kauempana mikron käyttämästä taajuudesta 2450mhz? Kanava 13 menee sekin lähes tukkoon, kun laittaa mikron päälle. Mikro on aivan uusi ja saman se teki edellinenkin mikro.

Lisäys: Ootteko huomanneet, että wifi yhteydelle on erillinen salasana vielä erikseen lisäasetuksissa? Ihmettelen miksi. Löytyy ku sieltä kaivelee link+ asetuksen alla. Kyllä alkaa epäilyttää tämä värkki.

2,4ghz wifillä netti on kyllä hidas vaikka olisi vapaat kanavat. Tämä alkoi, kun tuli Yhteisverkko tänne. Ethernet on vain nopea.Sisäverkossa taitaa silti nopeutta olla. Pitää kai hommata wifi laajennin 5ghz kaistalle ja siitä Ethernet piuha telkkariin. Ei tämä taida muuten kohentua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
791
Osaako joku käyttää sujuvasti "ipv6-osoitteiden luottolistaa" ? Windows-koneella on 3 2001: alkuista ipv6-osoitetta, joista yksi on ipconfigin mukaan temporary ja jos surffailen vaikka ipv6-test sivulle, se kertoo että ipv6-osoitteeni on juuri tuo temporary.

Mutta siis, mitä syötetään Huawei B818 kenttiin, että saadaan aikaan testimielessä jotakin näkyvää joka ei toimi ensin, mutta alkaa toimia kun luottolistalle lisätään jotakin? :)

Oletetaan vaikka että mulla on tuttava jolla windows ja hänelläkin on joku ipv6 temporary osoite. Onko ajatus että sallin hetkeksi hänen ipv6-osoitteesta minun porttiin 12345 tulevan yhteyden? Molempien temporary ipv6 vaihtunee viikon-kuukauden välein varmaankin (?) joten vähän hankalalta tuntuu, varsinkaan kun ei oikein käsitä.
 

Liitteet

Liittynyt
16.11.2019
Viestejä
136
Saako 818:sin asetuksista sammumaan ja käynnistymään uudelleen vaikka 3 päivän välein?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
127
Saako 818:sin asetuksista sammumaan ja käynnistymään uudelleen vaikka 3 päivän välein?
1713352082536.png

Näkyy saavan. Mutta mitä tarkoittaa "whether it needs to restart", arpooko vehje itse toimiiko se mielestään oikein vai onko käynyt kääntäjälle (lukijalle) moka ja tarkoitetaan esim. ettei käynnistetä uudestaan jos on verkossa aktiivisuutta ja lykätään seuraavaan kertaan? :D
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
166
Vaikuttaa toimivan ajastimen tavoin. Oon laittanut joka yö käynnistymään uudelleen.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Reilu 4 vuotta (Elisa versio) käytössä ollut purkki vajaan viikon käytössä olleella DNA (SYV) liittymällä, APN testit asetuksillani X.

APN testit (reitittävänä):
Internet 79/45 22ms
Data.dna.fi 87/45 23ms
Julkinen.dna.fi 91/47 22ms

Ja sitten purkki sillatuksi: 115/47 21ms
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
166
Pakko heittää tähän kysymystä, että ootteko DNA:n SYV verkossa saaneet enää 2,4 ghz wifillä kunnollisia nopeuksia? Kun tuli uusi verkko, tämä 2,4 wifi taajuudella nopeudet ulospäin on enää 10 mbps luokkaa. Ethernet liitännällä saa maksiminopeudet ja 5 ghz:n taajuudella jopa 70 mbps. Liekö purkki vaan hajoamassa.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Mitä mitä mitä? 4 vuotta ollut mulla käytössä Elisalta ostettu B818 ja Elisan liittymä. Vajaan kuukauden ollut SYV masto käytettävissä ja DNA:n liittymä mulla reilun viikon.

Tuli hommattua modattu DNA:n B818 (tosin vielä 2x2 ulk. antenneilla kuten Elisankin purnukalla) ja sepäs otti SYV:stä UL eli rupesi lähettelemään tavaraa kun testaillut tätä DNA:n versiota.

Pelkästään B3 eli 1800Mhz motukassa päällä: @ 100Mbps UL ...eli DC-UL B3 vai miten se oikeasti pitäisi noin terminologisesti ilmaistakkaan...
DNA_B818_SYV.jpg


DNA:n purkissa on esivalittavana myös yksi 4-bandin kombo (Elisan purkissa ei yhtään 4-bandin komboa). Tosin LTE H-Monitorilla kun saa haluamansa itse valittua niin ihan sama...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
Mitä mitä mitä? 4 vuotta ollut mulla käytössä Elisalta ostettu B818 ja Elisan liittymä. Vajaan kuukauden ollut SYV masto käytettävissä ja DNA:n liittymä mulla reilun viikon.

Tuli hommattua modattu DNA:n B818 (tosin vielä 2x2 ulk. antenneilla kuten Elisankin purnukalla) ja sepäs otti SYV:stä UL eli rupesi lähettelemään tavaraa kun testaillut tätä DNA:n versiota.

Pelkästään B3 eli 1800Mhz motukassa päällä: @ 100Mbps UL ...eli DC-UL B3 vai miten se oikeasti pitäisi noin terminologisesti ilmaistakkaan...
Vakaimmin se B818 boksi toimi omakohtaisen parin vuoden kokemuksella, kun jätti pois ne alle 1000 Mhz taajuudet kokonaan ja käytti vain 1800-2600 Mhz taajuuksia.

Pingit ja jitterit ja nopeuden vaihtelut sai pienimmäksi kun käytti muistaakseni vain 1800 tai 2100 Mhz taajuutta. Toki huippunopeus jäi pienemmäksi, mutta muuten yhteys oli parempi sillä tavalla.

Maaseudulla hiljaisen tukiaseman pelkkä 800 Mhz taajuus toimi hyvin kun tukiasemasta ei ollut muuta taajuutta tarjolla. Aina antoi enemmän nopeutta mistä maksoi.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Samat havainnot mulla kun tolla Elisan B818:lla ajellut tässä viikon Yhteisverkossa, B1+B3+B3 (2100+1800+1800) pienimmät pingit ja pienin jitteri.

Itsellä ei ole 2600Mhz verkkoa saatavilla mutta jo pelkällä B3 (+B3):lla irtoaa ~120-130Mbps, riittää aikahyvin kun jo tälläkin bandilla pyörii kaikki 4K-streamit ja josta jää vielä vajaa 100Mbps jos VPN päällä Eurooppaan.
Pitää vielä hieroa B1 kehiin sekä toiset 2 lisäantennia nykyisten Iskra P60 lisäksi niin pitää sitten katsella loppupelit.
Tänään tullut, toinen B818 on DNA firmwarella oleva purkki jollaisen halusin ja joka myös modattu eli syö 4 lisäantennia.

Kahdella antennilla nyt 1800Mhz:
RSRQ -3.0dB
RSRP -83dBm
RSSI -61dBm
SINR 13dB

RSRQ on mulla pienempi kuin Elisan purkilla samassa verkossa ja pelkällä 800Mhz (B20) kaistalla RSSI on purkin näyttämä minimi eli <=51dBm (kuten oli Elisankin purkilla Elisa tai DNA liittymillä).
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
Kahdella antennilla nyt 1800Mhz:
RSRQ -3.0dB
RSRP -83dBm
RSSI -61dBm
SINR 13dB
SINR arvossa riittää vielä hieromista että saa tehokkaimmat modulaatiot käyttöön.

Antennia kokeilla liikutella ylös- ja alas ainakin ja katsoa vaikutus SINR arvoon ja kokeilla mahdollisesti suunnata hieman sivuunkin tukiasemasta.

Antennien väliset etäisyydet myös optimoida sen halutun taajuuden mukaan.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
SINR kyllä heikoin arvoista, 30 kun on maksimi. Antennien välinen etäisyys pienempi kuin optimi, 77cm.
Nyt jotain ~50cm kun jokunen päivä sitten muutin kokeeksi noiden etäisyyttaä
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
166
Millä nopeudella teidän b818:n 2,4 ghz wifi tykittää? Mulla tais juuri tuon firmware päivityksen (11.0.2.1)(H251SP3C182) ja SYV verkon tulon jälkeen tippua wifi nopeus ihan surkeaksi. Ei mitään väliä onko laitteen vieressä testaamassa vai ei ja todettu sama ongelma toisessakin osoitteessa. Oon ajatellut auttasko yhtään olla yhteydessä Huaweihin. Melkein arvaan, että DNA:lle ei kannata ottaa tästä mitään yhteyttä. :devilish: Asun tosiaan aivan 400 metrin päässä tukiasemasta ja signaali on voimakas.

Jos laittas asunnon keskelle tämän purkin ja vetäs siitä ethernet piuhan tietokoneelle tai sitten laittasin toisen vahvistimen/toistimen toiselle puolelle asuntoa ja se 5 ghz:n wifiin ja siitä ethernet telkkariin ja jos se toistin vielä loisi 2,4ghz wifiverkon, niin saattas vähä helpottaa. Tosin sisäverkon nopeus on hyvä jo nyt, mutta nettiin ainoastaan ethernetin kautta pääsee nopeasti. :cautious: Kummallisuutena 5 ghz wifi toimii ongelmitta vaikka sanotaan, ettei se mene kunnolla seinien läpi. Menee näköjään paremmin kuin 2,4 taajuuden wifi, muttaku ei nämä suurinosa laitteista tue kaksoistaajuus wifiä, niin ei taajuusvaihdosta ole ratkaisuksi. :hmm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 507
Viestejä
4 201 688
Jäsenet
70 914
Uusin jäsen
higvlad

Hinta.fi

Ylös Bottom