Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Onko kukaan tehnyt Home Assistantiin toteutusta, missä HA:lta voi kysyä openai:sta mitä mieleen juolahtaa ja HA vastaa sitten openai:ta käyttäen takaisin. Ei ole merkitystä tuleeko vastaus kirjallisena vai puhuttuna, enemmän nyt kiinnostaa että miten tämä integraatio tehtäisiin siten, että openai osaisi kertoa vaikkapa säätilasta kysyttynä.
Olen tehnyt openai-tilin tunnuksineen. Perustanut API:n ja budjettiakin on quotalle. Olen määritellyt Home Assistantin Ääniavustajaksi OPenAI:n ja saan komennettua esim. sälekaihtimia auki ja kiinni. Haluaisin valjastaa openai:n vastailemaan asioihin kuten chatgpt. Eli voisin kysyä kodin asioiden lisäksi myö esim. vaikkapa säätietoja tai muuta yleistä mielenkiintoista. Tässä kohtaa assistant sanoo, että voin kertoa vain home assistant ympäristöön liittyvä asioita ja säätiedot saat paremmin selvitettyä muilla tavoilla.
Eli kysymys siis kuuluu, miten saan openAI:n laajennettua vastaamaan mistä tahansa esitetystä kysymyksestä tai aiheesta?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/pAKqKTkx5X4?si=8g2UZSm7Z7gPtSDf
tuolla väsäin itse joskus.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/pAKqKTkx5X4?si=8g2UZSm7Z7gPtSDf
tuolla väsäin itse joskus.

Katsoin läpi ja aika simppeliä. Tosin nyt löysin toisen videon missä näitä sateliitteja voi tehdä esim raspeista. Täytyy perehtyä vielä enemmän. Tekstimuotoinen keskustelu onnistuu nyt hyvin englanniksi. Seuraavaksi puhe kuntoon ja vastaukset, ja suomeksi vielä. Sitten satelliitit.

Katsoin läpi ja aika simppeliä. Tosin nyt löysin toisen videon missä näitä sateliitteja voi tehdä esim raspeista. Täytyy perehtyä vielä enemmän. Tekstimuotoinen keskustelu onnistuu nyt hyvin englanniksi. Seuraavaksi puhe kuntoon ja vastaukset, ja suomeksi vielä. Sitten satelliitit.
Jep. Saman hepun ohjeilla tein itsekkin tuon satelliitin. Muistaakseni local wakewordin kanssa tuli ne suurimmat ongelmat. Jos teet, niin älä hyppää suoraan siihen, vaan koita ensin saada toimimaan niin että HA tulkitsee wakewordin ja sitten voi siihen Pii nollaan virittää lokaalin tunnistuksen.

En saa kyllä nordpool integraatiota toimimaan enää mitenkään. Oli käytössä hacs versio ja poistin sen. Asensin coresta version mutta tämä ei tuo enää hintoja listausta niin kuin vanha toi. Nyt on sensorit vain näille:
1759847397224.png

sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_xyz joka toi hinnat jokaiselle vartille on poissa. Mitähän olen tehnyt väärin? shf-apin kautta hinnat tulee mutta haluaisin tuon nordpoolin myös toimimaan niin kuin ennen.

Jep. Saman hepun ohjeilla tein itsekkin tuon satelliitin. Muistaakseni local wakewordin kanssa tuli ne suurimmat ongelmat. Jos teet, niin älä hyppää suoraan siihen, vaan koita ensin saada toimimaan niin että HA tulkitsee wakewordin ja sitten voi siihen Pii nollaan virittää lokaalin tunnistuksen.
Tänään ehdin edistää nyt siihen, että whisperit asennettu ja keskustelu companion appissa onnistuu. Saan puheella kontrolloitua sälekaihtimia ja voin kysellä säätietoja yms. Eli nyt on pohja kunnossa. Seuraavaksi sitten tuo mitä sanoit, eli wake word. Katsotaan jaksaako tänään vai milloin innostuu. Jos sen saa toimimaan, niin sitten ne satelliittien miettimiset. Ilmeisesti mitään valmiita sateliitteja ei ole vaan ne pitää itse rakentaa ja konfiguroida?

Edit. Kittilista ehkä tällainen.

Satelliittimikrofonit (2 kpl)
-ESP32-S3 / ESP32 + PDM-mikrofoni
-Wake word: Porcupine tai Rhasspy (ajettuna ESP32:ssa)
-Liitäntä: Wi-Fi -> Home Assistant

Aktiivikaiutin (2 kpl), Sonos, tai joku muu dlna tai upnp yhteensopiva.

Home Assistant
-STT: Whisper
-TTS: Piper
-Media_player: ääni Sonoksille

Konfiguraatio: wake word → STT → Home Assistant → TTS → media_player Sonos

Eli ääni mikrofonilla ha:lle. Sieltä paluu Sonos kaiuttimelle joka joko olohuoneessa tai keittiössä.

Viimeksi muokattu:
Testatin tuota itsekin, niin samaa näyttää eli ei tule dataa kuin viimeksi eilen. Eli taitaa olla vika tuossa plugarissa tai palvelun toisessa päässä.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 215
Jäsenet
79 600
Uusin jäsen
Topiias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom