Home Assistant - For Dummies (hass.io)

9.2 toi muitakin lahjuksia. Hajotti ainakin modbus, bluetooth ja python jutut

Onneksi oli kopiot edellisestä buildistä :btooth:

Eihän siihen tarvii kuin virtajohdon ja LAN, yks usb näppäimistölle (harvoin sitäkin tarvii).

Sen mitä olen seurannut HA/kotiautomaatiokeskustelua niin tarpeita on hyvinkin monenlaisia.
Esimerkiksi jos pitää saada lisää levyjä, useampi verkkokortti tai vaikka coral/vastaava. Sitten on vielä mahdolliset lisä bluetooth/zigbee/jne palikat.
Ja tietysti myös asennuspaikka/kotelo vaikuttaa kuten myös haluaako kaikki tarvitut lisäpalikat usb- johtojen päähän vai koteloituna.

Millä raudalla porukka tätä pitää? Itsellä ajatuksena laittaa systeemi lähinnä keräämään ja säilömään dataa esim. lämpötiloja, sähkönkulutusta ja lämpöpumpun toimintaa.

HA green voisi olla helppo, mutta vaatii varmaan heti ulkoisen kiintolevyn. Sama homma raspin kanssa. Tuntuu vähän purkkaviritykseltä joku usb-ssd. Nucit yms. alkaa taas nostaa hintaa.

Onko mitään muita huokeita, pieniä ja vähäkulutuksisia vaihtoehtoja?
Yksi vaihtoehto on HA Greeniä vastaava Odroid M1S valmiiksi asennetulla HA:lla (~posteineen tarjosi nyt 90e hintaa, mutta itselle epäselvää sisältääkö alvit): ODROID M1S With Home Assistant - 4GB RAM (sisältää virtalähteen ja kotelon, 64GB emmc). Postikulut oli itselle pienet (~5e), mutta voi vaihdella asuinpaikan mukaan. HA Green on käytännössä sama laite, myös Odroidin tekemä. Tähän ei saa virtualisointia mikä onnistuisi PC-pohjaisella. Plussana tässä NVME SSD paikka, perus HA:ssa suurin osa käyttiksestä siirtyy sinne jos ottaa käyttöön. Ei pysty itse valitsemaan mitä menee minne.

Huom. Tämä kuten muistaakseni myös HA Green vaatii erillisen bluetooth-tikun. Lisäksi ei wifiä (HA suositeltavaa kytkeä suoraan LAN:lla). Laitteista riippuen tarvitset lisäksi erillisen Zigbee-tikkun. Raspissa tulee BT ja wifi, mutta tarvitset erikseen microSD-kortin (pitää olla riittävän hyvä), kotelon, virtiksen ainakin. Itse en löytänyt vanhaa minipc:tä/thin clienttiä järkevään hintaan, niin otin tämän. Lisäksi msata ssdt alkaa olla hintavia jos ei löydy.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 036
Jäsenet
79 281
Uusin jäsen
Aapo Partanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom