Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
HA ollut konfattuna Pi:hin parisen kuukautta ja hyvin toiminut. Tuli mieleen, että mistä tuo suljetaan oikeaoppisesti jos pitää ottaa virrat pois ettei tule riskiä korruptoitumisesta? Itse onnistuin vain löytämään restartin.

Ja sitten mikä on järkevin keino tehdä täysi backup toimivasta systeemista? Kannattaako tehdä muistikortista ihan puhdas image jonka voi sitten tarvittaessa kirjoittaa uudelleen vai kannattaako käyttää tuota HA:n omaa backup toimintoa?
Ja toimiiko tuo backup niin, että asennan puhtaan HA:n uudestaan ja sitten otan backupin käyttöön niin kaiken pitäisi olla juuri niinkuin ennenkin?
Ja jos backupin asentaa puhtaaseen HA asennukseen niin täytyykö siihen olla kirjautuneena samalla nimellä (kun olen itse tainnut unohtaa salasanankin jonka siihen aluksi asetin :vihellys: )

Tämmöisiä peruskysymyksiä. En ole uskaltanut koskea tuohon enää kun sain kerran toimimaan etten hajota koko systeemiä.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
52
HA ollut konfattuna Pi:hin parisen kuukautta ja hyvin toiminut. Tuli mieleen, että mistä tuo suljetaan oikeaoppisesti jos pitää ottaa virrat pois ettei tule riskiä korruptoitumisesta? Itse onnistuin vain löytämään restartin.

Ja sitten mikä on järkevin keino tehdä täysi backup toimivasta systeemista? Kannattaako tehdä muistikortista ihan puhdas image jonka voi sitten tarvittaessa kirjoittaa uudelleen vai kannattaako käyttää tuota HA:n omaa backup toimintoa?
Ja toimiiko tuo backup niin, että asennan puhtaan HA:n uudestaan ja sitten otan backupin käyttöön niin kaiken pitäisi olla juuri niinkuin ennenkin?
Ja jos backupin asentaa puhtaaseen HA asennukseen niin täytyykö siihen olla kirjautuneena samalla nimellä (kun olen itse tainnut unohtaa salasanankin jonka siihen aluksi asetin :vihellys: )

Tämmöisiä peruskysymyksiä. En ole uskaltanut koskea tuohon enää kun sain kerran toimimaan etten hajota koko systeemiä.
Ainakin jos sulta löytyy supervisor niin menet [HA:n osoite]/hassio/system niin siellä on "sammuta isäntä", toki pitäisi myös päästä: asetukset -> Lisäosat, varmuuskopiot ja supervisor ->Järjestelmä(näin suomenkielellä olevassa HA:ssa). Toinen olisi tehdä sammutusnappi viritelmät raspille(ei siitä sen enempiä kun en ole jaksanut sitä itsekkään väsätä).

Kortin kopiointi(eli se image) on aina se "täydellisin" versio, mutta on hankala ottaa(toki kannattaa joitain kopioita pitää sellaisessakin muodossa tallessa) ja huono palauttaa jos vaikka rauta vaihtuu, HA:n backupilla olen saanut siirrettyä hyvinkin paljon toimintoja uuteen järjestelmään, tietokannat/historiadatat on joskus jäänyt tulematta kylläkin, mutta kaikki muut menny mun mielestä kivuttomasti. Käyttäjätunnus ja salasana myös muuttuu/tulee varmuuskopion mukana joten salasana on tiedettävä(kannattaa tarkastaa, että onko salasana selaimessa sitten tallessa kun et sitä joudu kirjoittamaan). Olen ottanut käyttöön Home Assistant Google Drive Backupin joka on kyllä ehdottoman tärkee itelläni sillä ei noita varmuuskopioita muista ottaa riittävän usein, tuolla menevät automaagisesti vielä Google Driveen niin ei ole väliä vaikka useampi laite hajoaisi. Itsellä on nykyään vanhassa pöytä PuuCeessä Proxmox ja virtuaalikoneena HA josta myös ajoittain menee automaagisesti "image" talteen.

Eli HA backup vanhasta laitteesta, uusi HA asennus, kirjautuu juuri sen verran sisälle, että pääsee palauttamaan backupin ja taas ollaan hetken päästä hyvinkin lähellä samaa tilannetta kuin alkujaan. Tuota voi vaikka harjoitella kahdella muistikortilla(ottaa alkuperäisestä myös sitten samalla sen imagen), eli uuteen kortiin täysin puhdas HA ja sinä testailee vanhaa backuppia. Itse olen koittanut tehdä muutokset juurikin sillä tavalla, että alkuperäinen järjestelmä on täysin palautettavissa takaisin jos uusi ei lähdekkään toimimaan... eli vanhaa en jyrää ennen kuin olen täysin varma uuden toiminnasta.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Ainakin jos sulta löytyy supervisor niin menet [HA:n osoite]/hassio/system niin siellä on "sammuta isäntä", toki pitäisi myös päästä: asetukset -> Lisäosat, varmuuskopiot ja supervisor ->Järjestelmä(näin suomenkielellä olevassa HA:ssa). Toinen olisi tehdä sammutusnappi viritelmät raspille(ei siitä sen enempiä kun en ole jaksanut sitä itsekkään väsätä).

Kortin kopiointi(eli se image) on aina se "täydellisin" versio, mutta on hankala ottaa(toki kannattaa joitain kopioita pitää sellaisessakin muodossa tallessa) ja huono palauttaa jos vaikka rauta vaihtuu, HA:n backupilla olen saanut siirrettyä hyvinkin paljon toimintoja uuteen järjestelmään, tietokannat/historiadatat on joskus jäänyt tulematta kylläkin, mutta kaikki muut menny mun mielestä kivuttomasti. Käyttäjätunnus ja salasana myös muuttuu/tulee varmuuskopion mukana joten salasana on tiedettävä(kannattaa tarkastaa, että onko salasana selaimessa sitten tallessa kun et sitä joudu kirjoittamaan). Olen ottanut käyttöön Home Assistant Google Drive Backupin joka on kyllä ehdottoman tärkee itelläni sillä ei noita varmuuskopioita muista ottaa riittävän usein, tuolla menevät automaagisesti vielä Google Driveen niin ei ole väliä vaikka useampi laite hajoaisi. Itsellä on nykyään vanhassa pöytä PuuCeessä Proxmox ja virtuaalikoneena HA josta myös ajoittain menee automaagisesti "image" talteen.

Eli HA backup vanhasta laitteesta, uusi HA asennus, kirjautuu juuri sen verran sisälle, että pääsee palauttamaan backupin ja taas ollaan hetken päästä hyvinkin lähellä samaa tilannetta kuin alkujaan. Tuota voi vaikka harjoitella kahdella muistikortilla(ottaa alkuperäisestä myös sitten samalla sen imagen), eli uuteen kortiin täysin puhdas HA ja sinä testailee vanhaa backuppia. Itse olen koittanut tehdä muutokset juurikin sillä tavalla, että alkuperäinen järjestelmä on täysin palautettavissa takaisin jos uusi ei lähdekkään toimimaan... eli vanhaa en jyrää ennen kuin olen täysin varma uuden toiminnasta.
Miten oot toteuttanut tuon proxmoxin imagon tallennuksen? Itellä nykyisin samalla alusta toi ja voisi kyllä Google backupin lisäksi tommosen tehdä.

Löytyykö tuo ihan softasta itsestään?
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
HA ollut konfattuna Pi:hin parisen kuukautta ja hyvin toiminut. Tuli mieleen, että mistä tuo suljetaan oikeaoppisesti jos pitää ottaa virrat pois ettei tule riskiä korruptoitumisesta? Itse onnistuin vain löytämään restartin.

Ja sitten mikä on järkevin keino tehdä täysi backup toimivasta systeemista? Kannattaako tehdä muistikortista ihan puhdas image jonka voi sitten tarvittaessa kirjoittaa uudelleen vai kannattaako käyttää tuota HA:n omaa backup toimintoa?
Ja toimiiko tuo backup niin, että asennan puhtaan HA:n uudestaan ja sitten otan backupin käyttöön niin kaiken pitäisi olla juuri niinkuin ennenkin?
Ja jos backupin asentaa puhtaaseen HA asennukseen niin täytyykö siihen olla kirjautuneena samalla nimellä (kun olen itse tainnut unohtaa salasanankin jonka siihen aluksi asetin :vihellys: )

Tämmöisiä peruskysymyksiä. En ole uskaltanut koskea tuohon enää kun sain kerran toimimaan etten hajota koko systeemiä.
Ite oon samalla kun ladannut backupin samballa, niin ottanu kaikki tekstitiedostot talteen. Configit yms. Voi sitten tarvittaessa copypastettaa edes jotain, jos backup muuten epäonnistuu.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
52
Miten oot toteuttanut tuon proxmoxin imagon tallennuksen? Itellä nykyisin samalla alusta toi ja voisi kyllä Google backupin lisäksi tommosen tehdä.

Löytyykö tuo ihan softasta itsestään?
Piti oikein itekkin ettiä tuo kohta, eli datacenter:n backup kohtaa piti luoda sääntö, ite sain taisteltua NAS:n tuonne näkeviin johon menee sit suoraan... ja nyt kun Ypi otti puheeksi niin myös Samballa menee conffit ja backup myös NAS:lle(PC ajaa yöllä synkkauksen noille kansioille), mutta en ole saanut koskaan palautettua toimivaa tietokantaa tuota kautta.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Itsellä ei ole logeja tai dataa mitä tarvitsee ottaa talteen, niin olen todennu ihan riittäväksi, että kun tekee isomman muutoksen, niin ottaa samalla backupin käsin.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
42
Moi, olenko tyhmä tai enkö vain osaa? Eli duckdns:ää yritän saada toimimaan. Johtuuko siitä että on mokkula, tai huawei reititin joka ei saa portteja lähetettyä eteenpäin tai pitääkö jälleen kerran katsoa peiliin ja ihmetellä?

Ja toinen tyhmä kysymys, saakohan virrankulutuksen jotenkin suroaan sähköyhtiöltä Home Assistanttiin?

Yllättävän hyvin on kuitenkin tähän mennessä toiminut, jo se että zigbee mokkulan sai toimimaan ja saa saanut jopa laitteita siihen liitettyä ylitti odotukset :)
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 054
Mistähän lähtisi ettimään vikaa.. Cpu käy aika täysillä virtualisoidussa hassiossa.
Samoin logi täyttyy kokoajan. Saako sen jotenkin fiksusti disabloitua?

Nyt on :
logger:
default: warn



1648402076597.png


1648402094577.png

1648402164233.png
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Aloin miettimään että jos tuon hurisevan serveriläppärin siirtää tekniseen tilaan. Mutta miten saa zigbee2mqtt härpäkkeet toimimaan? Käytössä siis Slaesh'n tikku ja yläkerrassa olisi jo valmiiksi pyörivä raspberry pi.

Ymmärsinkö tuosta hass.ion addonin dokumentaatiosta oikein, että socatilla se onnistuu?

Socat
In some cases it is not possible to forward a serial device to the container that zigbee2mqtt runs in. This could be because the device is not physically connected to the machine at all.

Socat can be used to forward a serial device over TCP to zigbee2mqtt. See the socat man pages for more info.

You can configure the socat module within the socat section using the following options:

  • enabled true/false to enable socat (default: false)
  • master master or first address used in socat command line (mandatory)
  • slave slave or second address used in socat command line (mandatory)
  • options extra options added to the socat command line (optional)
  • log true/false if to log the socat stdout/stderr to data_path/socat.log (default: false)
NOTE: You'll have to change both the master and the slave options according to your needs. The defaults values will make sure that socat listens on port 8485 and redirects its output to /dev/ttyZ2M. The zigbee2mqtt's serial port setting is NOT automatically set and has to be changed accordingly.
Ja tällä sen saa toimimaan raspberryssä?
CWsocat TCP4-LISTEN:www TCP4:www.domain.org:wwwinstalls a simple TCP port forwarder. WithTCP4-LISTEN it listens on local port dqwwwdq until a connection comes in, accepts it, then connects to the remote host (TCP4) and starts data transfer. It will not accept a econd connection. .
  • .nf socat -d -d -lmlocal2 \ TCP4-LISTEN:80,bind=myaddr1,reuseaddr,fork,su=nobody,range=10.0.0.0/8 \ TCP4:www.domain.org:80,bind=myaddr2 .fi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 348
Aloin miettimään että jos tuon hurisevan serveriläppärin siirtää tekniseen tilaan. Mutta miten saa zigbee2mqtt härpäkkeet toimimaan? Käytössä siis Slaesh'n tikku ja yläkerrassa olisi jo valmiiksi pyörivä raspberry pi.

Ymmärsinkö tuosta hass.ion addonin dokumentaatiosta oikein, että socatilla se onnistuu?



Ja tällä sen saa toimimaan raspberryssä?
Eikö helpompi olisi laittaa se tikku siihen läppäriin?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Siinähän se nyt onkin. Mutta jos siirrän läppärin kellariin=bunkkeri=faradayn häkki. Huonosti kuuluu mitkään signaalit sinne. Netti siellä kyllä on.
Eihän sen zigbee2mqtt tikun tarvitse olla samassa koneessa kuin HA. Sehän kommunikoi juurikin mqtt:llä. Voit jättää vaikka nykyiseen RasPiin ja nykyiseen paikkaan.

Toisaalta, voinet rakentaa zigbee-meshisi niin että laitat riittävän lähekkäin zigbee-routereita (lamppuja tai vaikka Ikean älypistorasioita) ”bunkkerin” lähelle että varmaan kantaa bunkkerista ulos ja haluamiisi tiloihin saakka. Zigbee-meshin ideahan on että ei kaikkien laitteiden tarvitse olla suoraan yhteydessä coordinaattoriin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Eihän sen zigbee2mqtt tikun tarvitse olla samassa koneessa kuin HA. Sehän kommunikoi juurikin mqtt:llä. Voit jättää vaikka nykyiseen RasPiin ja nykyiseen paikkaan.

Toisaalta, voinet rakentaa zigbee-meshisi niin että laitat riittävän lähekkäin zigbee-routereita (lamppuja tai vaikka Ikean älypistorasioita) ”bunkkerin” lähelle että varmaan kantaa bunkkerista ulos ja haluamiisi tiloihin saakka. Zigbee-meshin ideahan on että ei kaikkien laitteiden tarvitse olla suoraan yhteydessä coordinaattoriin.
Juuri tuota meshiä yritän välttää. Tai se ei oikeastaan ole edes mahdollinen.
Väännäpäs vielä rautalangasta tuo raspiin kytkeminen? Mitäs minun pitää siihen asentaa, että se toimii? Nyt siis tikku on läppärissä, joka toimii serverinä ja tässä on hassio.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Juuri tuota meshiä yritän välttää. Tai se ei oikeastaan ole edes mahdollinen.
Väännäpäs vielä rautalangasta tuo raspiin kytkeminen? Mitäs minun pitää siihen asentaa, että se toimii? Nyt siis tikku on läppärissä, joka toimii serverinä ja tässä on hassio.
Asennat siis siihen serveriläppäriisi HA:n haluamallasi tavalla sekä varmistat että siinä on MQTT käytössä. Itse käytän käsin asennettua HA Corea sekä Mosquittoa,

Sen jälkeen jätät/asennat pelkän zigbee2mqtt:n siihen raspiin.

Sijoitat sen raspin sitten zigbee-meshin kannalta optimaaliseen paikkaan, ja HA(läppäri) juttelee mqtt:llä kaapeloidun verkon ylitse.

Tämä ohje voisi auttaa, en lukaissut tarkemmin läpi, mutta basically siis mqtt-viestejähän tuo zigbee2mqtt välittää eli mikään ei tietenkään pakota kaikkea pyörimään samassa koneessa. Tämä on omasta mielestäni nopeamman laitetuen lisäksi suurin etu verrattuna zha:n käyttöön.

How to set up Zigbee2MQTT on a Raspberry Pi and integrate it with Home-Assistant - Flemming's Blog (flemmingss.com)

Eikä sen zigbee2mqtt:n siis tarvitse välttämättä olla juuri raspissa, se voi pyöriä vaikka toisessa läppärissä.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
150
Asennat siis siihen serveriläppäriisi HA:n haluamallasi tavalla sekä varmistat että siinä on MQTT käytössä. Itse käytän käsin asennettua HA Corea sekä Mosquittoa,

Sen jälkeen jätät/asennat pelkän zigbee2mqtt:n siihen raspiin.

Sijoitat sen raspin sitten zigbee-meshin kannalta optimaaliseen paikkaan, ja HA(läppäri) juttelee mqtt:llä kaapeloidun verkon ylitse.

Tämä ohje voisi auttaa, en lukaissut tarkemmin läpi, mutta basically siis mqtt-viestejähän tuo zigbee2mqtt välittää eli mikään ei tietenkään pakota kaikkea pyörimään samassa koneessa. Tämä on omasta mielestäni nopeamman laitetuen lisäksi suurin etu verrattuna zha:n käyttöön.

How to set up Zigbee2MQTT on a Raspberry Pi and integrate it with Home-Assistant - Flemming's Blog (flemmingss.com)

Eikä sen zigbee2mqtt:n siis tarvitse välttämättä olla juuri raspissa, se voi pyöriä vaikka toisessa läppärissä.
Tuun sivusta huutelee. Miten nuo mqtt:t saa keskustelemaan keskenään?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Tuun sivusta huutelee. Miten nuo mqtt:t saa keskustelemaan keskenään?
Mqtt-brokerin osoitteeksi (esimerkissä läppäri-HA) sinne Zigbee2mqtt:n konffiin sekä mahdolliset tunnus/salasanat myös kuntoon.
Tuossa linkittämässäni ohjeessa kerrottu tarkemmin.

Mqtt on mielestäni edelleen varsin käyttökelpoinen moneen DIY-asiaan myös. Itse esim. liittänyt sensoreita RasPin perään, jotka lähettävät nimenomaan mqtt:llä tietoja omien skriptien kautta HA:lle. Näppärämpi kuin vaikkapa file-integrationin käyttö.

Mikään ei myöskään tietenkään pakota, että mqtt-brokerin pitäisi olla samassa koneessa kuin HA tai Zigbee2mqtt.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 348
Juuri tuota meshiä yritän välttää. Tai se ei oikeastaan ole edes mahdollinen.
Väännäpäs vielä rautalangasta tuo raspiin kytkeminen? Mitäs minun pitää siihen asentaa, että se toimii? Nyt siis tikku on läppärissä, joka toimii serverinä ja tässä on hassio.
Miksi vältät meshiä joka on Zigbeen kantava ominaisuus? Joka tapauksessa patterilaitteet yleensä menevät "meshin" kautta kun lähempänä on reitittävä node kuin koordinaattori.
Jotenkin tuntuu että aliarvioit Zigbeen kuuluvuuden tai minä sinun vuoren rinteeseen kaivetun Elso-bunkkerisi. Itselläni on reilusti yli 200 neliötä yhdessä kerroksessa, taitaa aika lailla kaikki routtaavat laitteet kuulla toisensa, mukaanlukien autotallissa tiiliseinän takana ja pihalla olevat ulkovalot. Aika paljon saisi laittaa rautaa väliin että saisin eristettyä yhden laitteen niin ettei se kuulisi yhtään toista laitetta.

Mutta kuten @kpmkpm laittoi linkkiä, niin Zigbee2Mqtt:sta löytyy conffattava serverin osoite, sinne automaatioserverillä pyörivän esim. mosquitton osoite niin ei pitäisi kummempaa vaatia :hmm:
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Asennat siis siihen serveriläppäriisi HA:n haluamallasi tavalla sekä varmistat että siinä on MQTT käytössä. Itse käytän käsin asennettua HA Corea sekä Mosquittoa,

Sen jälkeen jätät/asennat pelkän zigbee2mqtt:n siihen raspiin.

Sijoitat sen raspin sitten zigbee-meshin kannalta optimaaliseen paikkaan, ja HA(läppäri) juttelee mqtt:llä kaapeloidun verkon ylitse.

Tämä ohje voisi auttaa, en lukaissut tarkemmin läpi, mutta basically siis mqtt-viestejähän tuo zigbee2mqtt välittää eli mikään ei tietenkään pakota kaikkea pyörimään samassa koneessa. Tämä on omasta mielestäni nopeamman laitetuen lisäksi suurin etu verrattuna zha:n käyttöön.

How to set up Zigbee2MQTT on a Raspberry Pi and integrate it with Home-Assistant - Flemming's Blog (flemmingss.com)

Eikä sen zigbee2mqtt:n siis tarvitse välttämättä olla juuri raspissa, se voi pyöriä vaikka toisessa läppärissä.
Kiitokset. Juuri tällaista hain, en vain osannut hakea oikeilla hakusanoilla. :tup:
Ihmettelinkin miksi asiat pitäisi hoitaa noin vaikeasti kuin itse sitä yritin tehdä, koska mqtt:llä asiat hoituvat hyvin.

Miksi vältät meshiä joka on Zigbeen kantava ominaisuus? Joka tapauksessa patterilaitteet yleensä menevät "meshin" kautta kun lähempänä on reitittävä node kuin koordinaattori.
Jotenkin tuntuu että aliarvioit Zigbeen kuuluvuuden tai minä sinun vuoren rinteeseen kaivetun Elso-bunkkerisi. Itselläni on reilusti yli 200 neliötä yhdessä kerroksessa, taitaa aika lailla kaikki routtaavat laitteet kuulla toisensa, mukaanlukien autotallissa tiiliseinän takana ja pihalla olevat ulkovalot. Aika paljon saisi laittaa rautaa väliin että saisin eristettyä yhden laitteen niin ettei se kuulisi yhtään toista laitetta.

Mutta kuten @kpmkpm laittoi linkkiä, niin Zigbee2Mqtt:sta löytyy conffattava serverin osoite, sinne automaatioserverillä pyörivän esim. mosquitton osoite niin ei pitäisi kummempaa vaatia :hmm:
Yritin kyllä nykyisellä kalustolla ensin hoitaa homman tuolla meshillä, mutta kun se ei vain toimi. Enkä ole ostamassa nyt hetkeen lisää vehkeitä, jolla jotakin kautta mahdollisesti meshin voisi laajentaa toimivaksi. Liikaa ehkiä, ja isiä.....
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Paitsi että tuolla systeemillä jos haluaa lisäillä zigbee laitteita verkkoon, täytyy permit_join säätää tuosta raspberrystä päälle. Menee hankalaksi. Vai teenkö siitä vain hankalaa. :sgiggle:
Muutenkin päivitys jäisi hieman vähemmälle, koska yläkerran raspberry on headlessinä. Ja todella harvoin tulee sitä päiviteltyä.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Hommattu sonoffin zigbee tikku ja local tuya mielessä. Sain jo wifi-pohjaisten vehkeiden idt tän videon ohjeiden perusteella:


Zigbee-värkkien local id jäi kuitenkin tyhjäksi. Mikäs sitten eteen?

Toinen ongelma ILP jonka DP-arvot hakusessaan, löytyykö jostain listausta ilmalämpöpumppuja koskien? Valoille, kytkimille jne. kyllä löytyy helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Hommattu sonoffin zigbee tikku ja local tuya mielessä. Sain jo wifi-pohjaisten vehkeiden idt tän videon ohjeiden perusteella:


Zigbee-värkkien local id jäi kuitenkin tyhjäksi. Mikäs sitten eteen?

Toinen ongelma ILP jonka DP-arvot hakusessaan, löytyykö jostain listausta ilmalämpöpumppuja koskien? Valoille, kytkimille jne. kyllä löytyy helposti.
Zigbeehän on lokaali enivei, eli käytät niiden laitteiden osalta joko zha-integraatiota tai Zigbee2mqtt:tä Sonoff-tikullasi?
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Ah joo, niinpä tietysti. Voikos noi zigbee-laitteet olla paritettuna yhtäaikaa erilliseen bridgeen ja toisaalta tohon home assistantin Sonoff tikkuun?
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Ah joo, niinpä tietysti. Voikos noi zigbee-laitteet olla paritettuna yhtäaikaa erilliseen bridgeen ja toisaalta tohon home assistantin Sonoff tikkuun?
Veikkaisin että ei. Ainakaan Lidlin pistoke ei voinut yhtä aikaa olla paritettuna Lidlin omaan ja Huen siltaan.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Mistähän lähtisi ettimään vikaa.. Cpu käy aika täysillä virtualisoidussa hassiossa.
Samoin logi täyttyy kokoajan. Saako sen jotenkin fiksusti disabloitua?

Nyt on :
logger:
default: warn






Saitko selville tuota cpu käyttöä? Itellä tekee samaa. Ite ha:n puolella selaimessa kun katsoo käyttöastetta näyttää ihan normaalilta.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 054
Saitko selville tuota cpu käyttöä? Itellä tekee samaa. Ite ha:n puolella selaimessa kun katsoo käyttöastetta näyttää ihan normaalilta.
Johtu nimenomaan tuosta login täyttymisestä. Kun ha:han tullut muutoksia niin ei toiminut enää kaikki koodit ja niitä siivoamalla lopput logitusongelmat ja samoin cpun syönti.
Aloita logien selauksella mitä erroreita siellä on.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Tilasin repullisen Shelly i3 -purkkeja joilla valaistusta tarkoitus ohjata jatkossa (olevien kytkinten taakse/kattorasiaan asennttuna). Lamppuina siis joko zigbee tai wifi -e27 -polttimoita, ja wifi-paneelivalaisimia.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
29
Paitsi että tuolla systeemillä jos haluaa lisäillä zigbee laitteita verkkoon, täytyy permit_join säätää tuosta raspberrystä päälle. Menee hankalaksi. Vai teenkö siitä vain hankalaa.
Muutenkin päivitys jäisi hieman vähemmälle, koska yläkerran raspberry on headlessinä. Ja todella harvoin tulee sitä päiviteltyä.
Itse käytän tätä: GitHub - yllibed/Zigbee2MqttAssistant: GUI for Zigbee2Mqtt running in docker and HASS.IO Eli siis selaimella pääsee tuota zigbee2mqtt:tä ohjaamaan

Ja toki jotain kautta mulla on myös HA:n kälissä nappi jolla saa zigbee-joinin päälle mqtt:n kautta, sitä mä pääasiassa käytän. Eli ei mitään tarvetta päästä normaalisti käsiksi koneelle jossa noi pyörii, itsellä se on yksi ja sama docker-host mutta toimisi ihan yhtälailla vaikka olisivat eri puolilla maailmaa, kunhan verkon yli juttelevat.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Itse käytän tätä: GitHub - yllibed/Zigbee2MqttAssistant: GUI for Zigbee2Mqtt running in docker and HASS.IO Eli siis selaimella pääsee tuota zigbee2mqtt:tä ohjaamaan

Ja toki jotain kautta mulla on myös HA:n kälissä nappi jolla saa zigbee-joinin päälle mqtt:n kautta, sitä mä pääasiassa käytän. Eli ei mitään tarvetta päästä normaalisti käsiksi koneelle jossa noi pyörii, itsellä se on yksi ja sama docker-host mutta toimisi ihan yhtälailla vaikka olisivat eri puolilla maailmaa, kunhan verkon yli juttelevat.
Eli tuon kun asentelisi dockeriin, niin voisi raspin jättään yläkertaan ja viedä hass.io koneen "bunkkeriin" suojaan? Täytyypä tutkia hieman enemmän.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Error lokeja selvitellyt nyt tässä hetken ja tuli vastaan ongelma. Alla lokia ja luulen että tuo yksi errori nyt viittaa suoraan tuohon käytöstä poistettuun deconziin. En kuitenkaan saa sitä otettua käyttöön että voisin sen poistaa tai että suoraan saisin sen poistettua. Samalla voisi poistaa nuo 2 muutakin, mutta näissä on sama ongelma. Ei anna tehdä noille mitään.

Koodi:
2022-05-03 18:21:23 ERROR (MainThread) [zigpy_deconz.uart] Lost serial connection: write failed: [Errno 5] I/O error
2022-05-03 18:21:23 WARNING (MainThread) [zigpy_deconz.api] Serial '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00' connection lost unexpectedly: write failed: [Errno 5] I/O error
2022-05-03 18:21:26 WARNING (MainThread) [zigpy_deconz.api] No response to 'Command.read_parameter' command with seq id '0x02'
2022-05-03 18:21:26 ERROR (MainThread) [zigpy.application] Couldn't start application
2022-05-03 18:21:27 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.gateway] Couldn't start deCONZ = dresden elektronik deCONZ protocol: ConBee I/II, RaspBee I/II coordinator
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/tasks.py", line 492, in wait_for
    fut.result()
asyncio.exceptions.CancelledError
The above exception was the direct cause of the following exception:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 182, in async_initialize
    self.application_controller = await app_controller_cls.new(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy/application.py", line 69, in new
    await app.startup(auto_form)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/zigbee/application.py", line 67, in startup
    self.version = await self._api.version()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 463, in version
    (self._proto_ver,) = await self[NetworkParameter.protocol_version]
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 428, in read_parameter
    r = await self._command(Command.read_parameter, 1 + len(data), param, data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 313, in _command
    return await asyncio.wait_for(fut, timeout=COMMAND_TIMEOUT)
  File "/usr/local/lib/python3.9/asyncio/tasks.py", line 494, in wait_for
    raise exceptions.TimeoutError() from exc
asyncio.exceptions.TimeoutError
2022-05-03 18:21:37 ERROR (MainThread) [zigpy.application] Couldn't start application
2022-05-03 18:21:37 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.gateway] Couldn't start deCONZ = dresden elektronik deCONZ protocol: ConBee I/II, RaspBee I/II coordinator
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 322, in open
    self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK)
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00'
During handling of the above exception, another exception occurred:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 182, in async_initialize
    self.application_controller = await app_controller_cls.new(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy/application.py", line 69, in new
    await app.startup(auto_form)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/zigbee/application.py", line 66, in startup
    await self._api.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 253, in connect
    self._uart = await zigpy_deconz.uart.connect(self._config, self)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/uart.py", line 142, in connect
    _, protocol = await serial_asyncio.create_serial_connection(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 448, in create_serial_connection
    serial_instance = serial.serial_for_url(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/__init__.py", line 90, in serial_for_url
    instance.open()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 325, in open
    raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg))
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00'
2022-05-03 18:21:58 ERROR (MainThread) [zigpy.application] Couldn't start application
2022-05-03 18:21:58 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.zha.core.gateway] Couldn't start deCONZ = dresden elektronik deCONZ protocol: ConBee I/II, RaspBee I/II coordinator
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 322, in open
    self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK)
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00'
During handling of the above exception, another exception occurred:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/core/gateway.py", line 182, in async_initialize
    self.application_controller = await app_controller_cls.new(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy/application.py", line 69, in new
    await app.startup(auto_form)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/zigbee/application.py", line 66, in startup
    await self._api.connect()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/api.py", line 253, in connect
    self._uart = await zigpy_deconz.uart.connect(self._config, self)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/zigpy_deconz/uart.py", line 142, in connect
    _, protocol = await serial_asyncio.create_serial_connection(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 448, in create_serial_connection
    serial_instance = serial.serial_for_url(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/__init__.py", line 90, in serial_for_url
    instance.open()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/serial/serialposix.py", line 325, in open
    raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg))
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00'
2022-05-03 18:22:28 ERROR (MainThread) [zigpy_deconz.uart] Lost serial connection: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)
2022-05-03 18:22:28 WARNING (MainThread) [zigpy_deconz.api] Serial '/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2414170-if00' connection lost unexpectedly: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)
2022-05-03 18:22:40 WARNING (MainThread) [zigpy_deconz.zigbee.application] Unexpected transmit confirm for request id 2, Status: TXStatus.SUCCESS
2022-05-03 18:22:42 WARNING (MainThread) [zigpy_deconz.api] No response to 'Command.aps_data_confirm' command with seq id '0x1a'

Yritin myös asentaa tuon uudestaan, mutta antaa herjan: API-avainta ei voitu saada

Lisäksi joku frontendistä antaa aina errorin kun sivu ladataan:
2022-05-03 18:23:33 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202204050] http: //homeassistant.local:8123/config/integrations: 0:0 Uncaught

Onko muilla tullut moista vastaan?


1651591623859.png
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Toimiiko esimerkiksi tämä wifi-pistorasia heittämällä home assistantin kanssa? NEDIS ÄLYPISTORASIA WIFIP130FWT - Power.fi
Nedis taitaa olla Tuya/Smartlife -ohjattava.

Heittämällä pitäisi toimia Tuya v2 -integraatiolla, joten ohjaus (pilven kautta) on/off -pitäisi toimia. Lokaalisti vaatii sitten enemmän virittelyä.

Tuossa ei taida olla energianmittausta, eli mielestäni sangen kallis pelkäksi WiFi-rasiaksi. Suosittelisin ennemmin vaikka Shellyn plugeja, jotka saa heittäen HA:han, jos WiFillä haluat ohjata, tai sitten erimerkkisiä Tuya-plugeja saanee tuolla hinnalla kaksi tavallista tai yhden energiamittauksella noin parilla kympillä Amazonista.

zigbeellä perusplugin saanee halvimmalla Ikeasta noin 15e/kpl, mutta vaatii tietty zigbee-routerin.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Olikin väärä linkki, tätä meinasin jossa saa 3kpl 30€ NEDIS WIFI ÄLYPISTOKE A10 3 KPL WIFIP130FWT3 - Power.fi Toinen vaihtoehto olis toi Deltaco: Deltaco SH-P01 älypistoke - Gigantti verkkokauppa Vaihdan Telldus 433mhz pistorasioita noihin niin toimisi nopeammin ja olisi tila aina tiedossa...

Mulla LocalTuya jo käytössä joten kai local keyn saa samaan tapaan noistakin kalasteltua ja sen jälkeen toimii. Jostain syystä en saanut Tuya -yhteensopivaa palovaroitinta muuten pelaamaan, tai sen local keytä.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Olikin väärä linkki, tätä meinasin jossa saa 3kpl 30€ NEDIS WIFI ÄLYPISTOKE A10 3 KPL WIFIP130FWT3 - Power.fi Toinen vaihtoehto olis toi Deltaco: Deltaco SH-P01 älypistoke - Gigantti verkkokauppa Vaihdan Telldus 433mhz pistorasioita noihin niin toimisi nopeammin ja olisi tila aina tiedossa...

Mulla LocalTuya jo käytössä joten kai local keyn saa samaan tapaan noistakin kalasteltua ja sen jälkeen toimii. Jostain syystä en saanut Tuya -yhteensopivaa palovaroitinta muuten pelaamaan, tai sen local keytä.
Jos tuo on Tuya/Smartlife -ohjattava, niin luulisi pelaavan. Hinta ihan Ok, ja powerissa hyvät palautusehdot, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Itse olen pääosin pyrkinyt Tuyasta eroon ja suosin zigbeetä. Kouralliben laitteita local-tuyalla, joita en ole saanut helposti/lainkaan Tasmotalle vielä löytyy.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
42
Jos tuo on Tuya/Smartlife -ohjattava, niin luulisi pelaavan. Hinta ihan Ok, ja powerissa hyvät palautusehdot, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Itse olen pääosin pyrkinyt Tuyasta eroon ja suosin zigbeetä. Kouralliben laitteita local-tuyalla, joita en ole saanut helposti/lainkaan Tasmotalle vielä löytyy.
Itsellä on nedisin pistokkeita ja ovat tuya laitteita. Local tuyalla saa väännettyä pilvestä pois mutta vaatii jonkin verran räpeltämistä.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
42
Moi, olenko tyhmä tai enkö vain osaa? Eli duckdns:ää yritän saada toimimaan. Johtuuko siitä että on mokkula, tai huawei reititin joka ei saa portteja lähetettyä eteenpäin tai pitääkö jälleen kerran katsoa peiliin ja ihmetellä?

Ja toinen tyhmä kysymys, saakohan virrankulutuksen jotenkin suroaan sähköyhtiöltä Home Assistanttiin?

Yllättävän hyvin on kuitenkin tähän mennessä toiminut, jo se että zigbee mokkulan sai toimimaan ja saa saanut jopa laitteita siihen liitettyä ylitti odotukset :)
Vastaan itselleni, jos muilla vastaavia ongelmia niin tämän kautta saa toimimaan

 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Ikean Trådfri E1745 -liiketunnistimessa on valoisuustunnistin, mutta saako sen pelaamaan Home Assistantin kanssa? Siis meinaan tuota valoisuustunnistin-osuutta. Tuossa testailin ja jostain syystä sain liiketunnistuksenkin pelaamaan vain kerran sen jälkeen kun loin automaation, toista kertaa ei tunnistin enää valoja sytyttänyt. Mikä lie sitten vikana. Tunnistimessahan on se nappi jolla voidaan valita toimiiko se pimeässä vai koko ajan, periaatteessa tuokin riittää jos sen saa napilla siihen pimeä-moodiin pakotettua, eli ei tarvitse ehdoksi lisätä pimeyttä kun luo automaation home assistantissa.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
52
Olikin väärä linkki, tätä meinasin jossa saa 3kpl 30€ NEDIS WIFI ÄLYPISTOKE A10 3 KPL WIFIP130FWT3 - Power.fi Toinen vaihtoehto olis toi Deltaco: Deltaco SH-P01 älypistoke - Gigantti verkkokauppa Vaihdan Telldus 433mhz pistorasioita noihin niin toimisi nopeammin ja olisi tila aina tiedossa...

Mulla LocalTuya jo käytössä joten kai local keyn saa samaan tapaan noistakin kalasteltua ja sen jälkeen toimii. Jostain syystä en saanut Tuya -yhteensopivaa palovaroitinta muuten pelaamaan, tai sen local keytä.
Paremmat virrankestot sekä virranmittaus sekä edulliset hinnat(ulos ja sisään omat):



Tuya V2 vaatii nykyään rekisteröitymisen iot.tuya.com kehittäjäsivuille ja luoda sinne ns. kehitys ympäristö, siitä jokunen video netissä(kannattaa katsoa tämän vuoden puolelta sillä siihen tuli muutoksia) tai sit tolla HA:n omalla ohjeella -> Tuya

Tuya V2 sisältää myös virranmittausdatan ja piti siihen myös lokaali tila tulla, mutta en ole sitä ite kokeillut.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Ehdin jo Nedikset tilata. Eikä virranmittaukselle tai suuremmalle tehonkestolle ole mitään tarvetta tässä tapauksessa.

Telldus 433Mhz ovikelloa ei näköjään saa järkevästi toimimaan Home Assistantin kanssa, aattelin josko olis saanut vaikka eteisen valot päälle kun ovikello soi, mutta eipä tunnu onnistuvan. Eikä löydy ratkaisua oikein googlettamallakaan. Olisko muita vaihtoehtoja ei-video-ovikelloksi joka pelaisi?
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Ikean Trådfri E1745 -liiketunnistimessa on valoisuustunnistin, mutta saako sen pelaamaan Home Assistantin kanssa? Siis meinaan tuota valoisuustunnistin-osuutta. Tuossa testailin ja jostain syystä sain liiketunnistuksenkin pelaamaan vain kerran sen jälkeen kun loin automaation, toista kertaa ei tunnistin enää valoja sytyttänyt. Mikä lie sitten vikana. Tunnistimessahan on se nappi jolla voidaan valita toimiiko se pimeässä vai koko ajan, periaatteessa tuokin riittää jos sen saa napilla siihen pimeä-moodiin pakotettua, eli ei tarvitse ehdoksi lisätä pimeyttä kun luo automaation home assistantissa.
Käsittääkseni mitään numeerista kirkkausarvoa ei sieltä ulos saa. Itellä käytössä z2m eli tämän reseptin mukaan menen: IKEA E1525/E1745 control via MQTT | Zigbee2MQTT

Itse hoidan kirkkausasiat automaatiohin Xiaomi Mi Flora mullankosteusvehkeellä, joka kuiskailee BLE:n kautta myös valoisuuttaan parillekin itsetehdylle ESP32+AM312 liikkeentunnistimelle. Liikkeentunnistimen automaatiossa on ehto: Mi Floran aistima kirkkaus pitää olla alle x lumenia että valot yleensäkään syttyvät.

Kerro jos löydät konstin saada kirkkauksia ulos trådfristä! Epäilen että olisi mahdollista, oletan että ikea rakentanut pariston kesto edellä eikä tätä dataa tarjota zigbeelähetettäväksi lainkaan.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
52
Ehdin jo Nedikset tilata. Eikä virranmittaukselle tai suuremmalle tehonkestolle ole mitään tarvetta tässä tapauksessa.

Telldus 433Mhz ovikelloa ei näköjään saa järkevästi toimimaan Home Assistantin kanssa, aattelin josko olis saanut vaikka eteisen valot päälle kun ovikello soi, mutta eipä tunnu onnistuvan. Eikä löydy ratkaisua oikein googlettamallakaan. Olisko muita vaihtoehtoja ei-video-ovikelloksi joka pelaisi?
Wifi vuoto-anturi tai vastaava josta kontaktien väliin ovikellon painonappi?
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Wifi vuoto-anturi tai vastaava josta kontaktien väliin ovikellon painonappi?
No saisihan tuota vaikka tehtyä noilla Shelly valokytkinlähettimillä moisen jos jaksaisi viritellä, valokatkaisija tai vastaava vain oven viereen ja kytkentä Shellyyn. Mutta ihan jotain valmista systeemiä ajattelin mikä toimisi jos sattuu olemaan vaikka HA nurin. Tellduksen kello toimii ilman älyäkin.
 
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
52
No saisihan tuota vaikka tehtyä noilla Shelly valokytkinlähettimillä moisen jos jaksaisi viritellä, valokatkaisija tai vastaava vain oven viereen ja kytkentä Shellyyn. Mutta ihan jotain valmista systeemiä ajattelin mikä toimisi jos sattuu olemaan vaikka HA nurin. Tellduksen kello toimii ilman älyäkin.
Toki tapoja monia, mainitsit vain HA:han kytkeytymisen niin en älytöntä tapaa miettinyt. Tuli vaan mieleen, että mitenhän toi Telldussin kello uis Telldus net:iin, ainakin olis antanut valita ovikellon ja niiden pilvestä taas vastaavasti saa HA:lle... aina välillä näkee vanhoja telldus net purkkejakin myynnissä(ite käytän vielä lämpöanturoille telldussia)... mutta nopeita eivät ole siltikkään.
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Netstick 2 mulla. Tossa ovikellossa ongelmana ettei sen tila muutu home assistantissa vaikka nappia painaa. Rekisteröity toki Telldus Liveen.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Ehdin jo Nedikset tilata. Eikä virranmittaukselle tai suuremmalle tehonkestolle ole mitään tarvetta tässä tapauksessa.

Telldus 433Mhz ovikelloa ei näköjään saa järkevästi toimimaan Home Assistantin kanssa, aattelin josko olis saanut vaikka eteisen valot päälle kun ovikello soi, mutta eipä tunnu onnistuvan. Eikä löydy ratkaisua oikein googlettamallakaan. Olisko muita vaihtoehtoja ei-video-ovikelloksi joka pelaisi?
Itsellä sivuovella Lidlistä muutamalla eurolla ostettu rf-ovikello, jonka signaalin nappaa Tasmota+Portisch -varustettu Sonoff rf bridge. HA+Node Red sitten komentaa alexaa huutamaan huoneissa, jotka aktiivisia (kellonajasta riippuen) että ”someone’s at the side door” ja yöaikaan tulee Telegram, joka värisee ranteessa olevassa Apple watchissa.

Todennäköisesti saisit vastaavasti tuon tellduksen luettua tai lähes varmasti rflinkillä. Toisaalta jos ei tuo ole vesisateessa halpa zigbee-nappi ajaisi vastaavan asian…
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Parit Shelly i3 nyt käytössä. Palautusjousella katkaisijat momentaryksi. Single click sytyttää/sammuttaa valot ja pitkä painallus himmentää 30%, vastaavasti tuplaclick kirkastaa 30%. Lieköhän näillä tehtävissä "normaali" himmennys-tapa, eli pitämällä seinäkatkaisijaa pohjassa himmentyisi/kirkastuisi valot kunnes laskee irti?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 348
Parit Shelly i3 nyt käytössä. Palautusjousella katkaisijat momentaryksi. Single click sytyttää/sammuttaa valot ja pitkä painallus himmentää 30%, vastaavasti tuplaclick kirkastaa 30%. Lieköhän näillä tehtävissä "normaali" himmennys-tapa, eli pitämällä seinäkatkaisijaa pohjassa himmentyisi/kirkastuisi valot kunnes laskee irti?
Kun long press tulee niin HA alkaa kelata kirkkautta ja tarkastaa napin tilan jokaisen pykälän jälkeen. Jos nappi vapautettu jäädään siihen, jos nappi vielä pohjassa niin jatketaan kelaamista... :hmm:
 

Persu S.A. Naali

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
295
Kun long press tulee niin HA alkaa kelata kirkkautta ja tarkastaa napin tilan jokaisen pykälän jälkeen. Jos nappi vapautettu jäädään siihen, jos nappi vielä pohjassa niin jatketaan kelaamista... :hmm:
Joo ja vastaavasti seuraavalla kerralla pitäs kääntää himmennys kirkastukseksi tai toisinpäin. Noin toimii noi meidän talon parit "tehtaalla asennetut" himmennetyt led-spotit.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 112
Viestejä
4 195 925
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom