Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Toimiiko noi, Ikean sivuilla olevat arvostelut ei oikein vakuuta?

Joo itsellä on kaksi kappaletta ja en ole huomannut eroa Trådfri-sensoriin. Tunnistaa liikkeen siinä missä nekin. Etukäteen luin että ladattavat paristot (1.2v) toimivat näissä parhaiten, joten sellaisia olen käyttänyt. Ei ainakaan mitään haamuhavaintoja ole tullut.

Lisäksi minulla on joku AliExpress Zigbee Motion sensor, joka itsestään syttyi päälle/pois niin siihen verrattuna nämä on ihan jees.
 
Tässä lueskellut noiden HZA:n ja Zigbee2MQTT:n eroista ja kovasti tuota jälkimmäistä suositaan, mutta ilmeisesti tuo HZA on suoraviivaisempi ottaa käyttöön.
Vaihdoin oman asennuksen Proxmox-virtuaalikoneesta HAOS-asennukseksi ja siirryin samalla ZHA:sta Zigbee2MQTT-käyttäjäksi. Zigbee2MQTT etuna on mm. nopeampi laitteiden havaitseminen ja ZHA:ta laajempi tuki uusille laitteille. ZHA asentuu automaattisesti, kun laitat Zigbee-radion koneeseen, mutta disabloi ZHA ja asenna Z2M sen jälkeen sen ohjeen mukaan.

 
Ei mitään sen jälkeen, kun apurin klikkaa tallenna sen luomisen jälkeen.
Edit: puhelimella pystyikin poistamaan.
Mulla teki samaa. Jonkun aikaa sai googletella kunnes tuli sama ehdotus; Puhelimella poisto. Jostain syystä vaikka toisella pc:llä kokeili niin ei näkynyt poisto nappia.
 
HZA vs Zigbee2MQTT?

Pitäisi siirtää 14 Zigbee-laitetta (Philips,Ikea,Lidl) Sonoff Zigbeetikun perään, jotta saan lisättyä kasan Sonoffin lämpötilamittareita ja muutaman ovitunnistimen. Home Assistant pyörii Raspi 4:ssa.

Tässä lueskellut noiden HZA:n ja Zigbee2MQTT:n eroista ja kovasti tuota jälkimmäistä suositaan, mutta ilmeisesti tuo HZA on suoraviivaisempi ottaa käyttöön.

Mitä mieltä, kannattaako nähdä vaiva tässä vaiheessa ja lyödä suoraan Z2M, vai pärjääkö HZA:lla? Käytännössä tarkoitus ohjata valoja päälle/pois, ajastaa osan valoista, lisätä nuo lämpötila/kosteusanturit joka huoneeseen, tallin oveen lisätä ovitunnistin. Ei sen kummempia juttuja, mutta osassa valoja on värit, eli niitä pitäisi pystyä säätämään Home Assistantista käsin.
Itse siirsin vasta Hue bridgestä kaikki laitteet Sonoff tikun taakse. Valitsin ZHA:n ihan siksi, koska siinä vähemmän liikkuvia (asennettavia) osia. Koko Home Assistant on melko uusi asia minulle, eikä täydellistä luottoa siihen vielä ole syntynyt. Siksi tuntuu paremmalta, ettei erillisiä softia tarvi ylläpitää. En tiedä jäänkö jostain paitsi, mutta tuo tuntuu riittävän minulle. Varmaan tässäkin asiassa paras tieto tulee itse kokeilemalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 509
Viestejä
4 438 244
Jäsenet
73 565
Uusin jäsen
Joensuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom