Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Toimiiko noi, Ikean sivuilla olevat arvostelut ei oikein vakuuta?

Joo itsellä on kaksi kappaletta ja en ole huomannut eroa Trådfri-sensoriin. Tunnistaa liikkeen siinä missä nekin. Etukäteen luin että ladattavat paristot (1.2v) toimivat näissä parhaiten, joten sellaisia olen käyttänyt. Ei ainakaan mitään haamuhavaintoja ole tullut.

Lisäksi minulla on joku AliExpress Zigbee Motion sensor, joka itsestään syttyi päälle/pois niin siihen verrattuna nämä on ihan jees.
 
Tässä lueskellut noiden HZA:n ja Zigbee2MQTT:n eroista ja kovasti tuota jälkimmäistä suositaan, mutta ilmeisesti tuo HZA on suoraviivaisempi ottaa käyttöön.
Vaihdoin oman asennuksen Proxmox-virtuaalikoneesta HAOS-asennukseksi ja siirryin samalla ZHA:sta Zigbee2MQTT-käyttäjäksi. Zigbee2MQTT etuna on mm. nopeampi laitteiden havaitseminen ja ZHA:ta laajempi tuki uusille laitteille. ZHA asentuu automaattisesti, kun laitat Zigbee-radion koneeseen, mutta disabloi ZHA ja asenna Z2M sen jälkeen sen ohjeen mukaan.

 
Ei mitään sen jälkeen, kun apurin klikkaa tallenna sen luomisen jälkeen.
Edit: puhelimella pystyikin poistamaan.
Mulla teki samaa. Jonkun aikaa sai googletella kunnes tuli sama ehdotus; Puhelimella poisto. Jostain syystä vaikka toisella pc:llä kokeili niin ei näkynyt poisto nappia.
 
HZA vs Zigbee2MQTT?

Pitäisi siirtää 14 Zigbee-laitetta (Philips,Ikea,Lidl) Sonoff Zigbeetikun perään, jotta saan lisättyä kasan Sonoffin lämpötilamittareita ja muutaman ovitunnistimen. Home Assistant pyörii Raspi 4:ssa.

Tässä lueskellut noiden HZA:n ja Zigbee2MQTT:n eroista ja kovasti tuota jälkimmäistä suositaan, mutta ilmeisesti tuo HZA on suoraviivaisempi ottaa käyttöön.

Mitä mieltä, kannattaako nähdä vaiva tässä vaiheessa ja lyödä suoraan Z2M, vai pärjääkö HZA:lla? Käytännössä tarkoitus ohjata valoja päälle/pois, ajastaa osan valoista, lisätä nuo lämpötila/kosteusanturit joka huoneeseen, tallin oveen lisätä ovitunnistin. Ei sen kummempia juttuja, mutta osassa valoja on värit, eli niitä pitäisi pystyä säätämään Home Assistantista käsin.
Itse siirsin vasta Hue bridgestä kaikki laitteet Sonoff tikun taakse. Valitsin ZHA:n ihan siksi, koska siinä vähemmän liikkuvia (asennettavia) osia. Koko Home Assistant on melko uusi asia minulle, eikä täydellistä luottoa siihen vielä ole syntynyt. Siksi tuntuu paremmalta, ettei erillisiä softia tarvi ylläpitää. En tiedä jäänkö jostain paitsi, mutta tuo tuntuu riittävän minulle. Varmaan tässäkin asiassa paras tieto tulee itse kokeilemalla.
 
Itse siirsin vasta Hue bridgestä kaikki laitteet Sonoff tikun taakse. Valitsin ZHA:n ihan siksi, koska siinä vähemmän liikkuvia (asennettavia) osia. Koko Home Assistant on melko uusi asia minulle, eikä täydellistä luottoa siihen vielä ole syntynyt. Siksi tuntuu paremmalta, ettei erillisiä softia tarvi ylläpitää. En tiedä jäänkö jostain paitsi, mutta tuo tuntuu riittävän minulle. Varmaan tässäkin asiassa paras tieto tulee itse kokeilemalla.
Mulla on sekä HUE, että ZHA (SkyConnect) käytössä ja hyvin pelittää. ZHA on kyllä helppo käyttöönotettava. Käsittääkseni Z2M:n kanssa on käyttöönotossa enemmän vaiheita. Tähän mennessä on kaikki laitteet saanut ZHA:n perään vaikeuksitta (Lidl, Ikea, HUE). Jos on suunnitteilla "eksoottisempia" zigbee laittelita, kannattanee valita Z2M, muutoin pärjää ZHA:lla ihan hyvin.
 
Tuli tosiaan otettua tuo Z2M käyttöön ja olihan siinä muutama steppi, mutta aika suoraviivaisesti meni ohjeiden kera ja nyt on kaikki Zigbee vehkeet tulilla.

Isoin ongelma oli heti alussa, kun aloitin homman päivittämällä ton Sonoffin Zigbeetikun firmwaren ember-firmikseen koska se vakio ei ole enään Z2M virallisesti tukema. Monta tuntia ähräsin ja en millään saanut menemään läpi. Lopuksi sitten selvisi, että web ui:n kautta flashaaminen on rikki windowssilla, mutta toimii linuxilla ja macOS:llä. No Macbook tulille ja 2min ja valmis.

Kaikki vermeet löytyi hyvin ja automaatiotkin toimii. Sai jopa Ikean vehkeisiin tehtyä päivityksetkin nyt, kun Philips Hue Bridgen kautta se ei onnistunut. Toistaiseksi erittäin positiivinen projekti ja mukava päästä vähän säätämään ja saipa joka huoneeseen nyt lämpötila/kosteusmittauksen.
 
Jos pitäisi yksi ainoa HA vinkki antaa, niin sanoisin että kayttäkää z2m. Jossain vaiheessa tulee taatusti eteen kun verkko laajenee ettei zha tue juuri sitä kikkaretta, jonka saisi halvalla tms. Kokemusta on aika monelta vuodelta ja aika monesta kikkareesta. Toisekseen keskusteluissa näkee paljon enemmän zha kuin z2m ongelmia kun verkko kasvaa. Heti alkuun kannattaa jo laittaa wifi ja zigbee kanavat mahdollisimman etäälle toisistaan tai jossain vaiheessa tulee ongelmia.
 
Jos pitäisi yksi ainoa HA vinkki antaa, niin sanoisin että kayttäkää z2m. Jossain vaiheessa tulee taatusti eteen kun verkko laajenee ettei zha tue juuri sitä kikkaretta, jonka saisi halvalla tms. Kokemusta on aika monelta vuodelta ja aika monesta kikkareesta. Toisekseen keskusteluissa näkee paljon enemmän zha kuin z2m ongelmia kun verkko kasvaa. Heti alkuun kannattaa jo laittaa wifi ja zigbee kanavat mahdollisimman etäälle toisistaan tai jossain vaiheessa tulee ongelmia.
Vähän tällä mentaliteetillä lähdinkin liikkeelle, että mielummin näkee vähän enemmän vaivaa joka saattaa tulevaisuudessa maksaa itsensä takaisin.

Täytyykin varmaan nuo kanavat jossain vaiheessa katsoa. Tällähetkellä ei ole kuin sen 25 laitetta zigbee-verkossa.
 
Jos pitäisi yksi ainoa HA vinkki antaa, niin sanoisin että kayttäkää z2m. Jossain vaiheessa tulee taatusti eteen kun verkko laajenee ettei zha tue juuri sitä kikkaretta, jonka saisi halvalla tms. Kokemusta on aika monelta vuodelta ja aika monesta kikkareesta. Toisekseen keskusteluissa näkee paljon enemmän zha kuin z2m ongelmia kun verkko kasvaa. Heti alkuun kannattaa jo laittaa wifi ja zigbee kanavat mahdollisimman etäälle toisistaan tai jossain vaiheessa tulee ongelmia.
Onko antaa jotain esimerkkiä tuollaisesta kikkareesta? Eikö sellaista vastaavaa sitten löytyisi, joka ZHA:n kanssa toimisi? Itsellä ei ole suunnitelmissa kovin erikoisia juttuja tehdä zigbeellä, mutta laitetaan harkintaan tuo vinkki.
 
Onko antaa jotain esimerkkiä tuollaisesta kikkareesta? Eikö sellaista vastaavaa sitten löytyisi, joka ZHA:n kanssa toimisi? Itsellä ei ole suunnitelmissa kovin erikoisia juttuja tehdä zigbeellä, mutta laitetaan harkintaan tuo vinkki.
Enpä nyt ulkoa muista mille kaikelle ei ole tukea. Mutta z2m reagoi huomattavasti nopeammin uusiin laitteisiin, sekä sisältää jo valmiiksi laajemman laitetuen.
 

Tuossa näytti olevan tukea noille omillekin ajatuksille asiasta. Joku varmaan löytää toisensuuntaisen artikkelin, mutta kyllä tuo kokemuksen mukaan juuri noin on. Näkisin nimenomaan että alkumetreillä kannattaa valita oikeat vempeleet kun homma ei vielä ole kauhean levällään. Ennemmin tai myöhemmin se nimittäin on, ja sit on työlästä.
 
Jos pitäisi yksi ainoa HA vinkki antaa, niin sanoisin että kayttäkää z2m. Jossain vaiheessa tulee taatusti eteen kun verkko laajenee ettei zha tue juuri sitä kikkaretta, jonka saisi halvalla tms. Kokemusta on aika monelta vuodelta ja aika monesta kikkareesta. Toisekseen keskusteluissa näkee paljon enemmän zha kuin z2m ongelmia kun verkko kasvaa. Heti alkuun kannattaa jo laittaa wifi ja zigbee kanavat mahdollisimman etäälle toisistaan tai jossain vaiheessa tulee ongelmia.
Paitsi että zha on vaan parantunut kokoajan, ja tukea lisää.. ennen pitikin välillä asentaa jotain quirkeja et sai tukea.. enää oo tarvinnu toviin kertaakaan. Ja jos kevyellä raspilla ajaa tms niin vähempi tarvennu asentaa koneeseen ku ei ole z2q pyörimässä siellä kans.. ja alottelijalle zha on simpelempi. asioilla on aina kaksipuolta 😉
 
Paitsi että zha on vaan parantunut kokoajan, ja tukea lisää.. ennen pitikin välillä asentaa jotain quirkeja et sai tukea.. enää oo tarvinnu toviin kertaakaan. Ja jos kevyellä raspilla ajaa tms niin vähempi tarvennu asentaa koneeseen ku ei ole z2q pyörimässä siellä kans.. ja alottelijalle zha on simpelempi. asioilla on aina kaksipuolta 😉
Jokainen saa toki käyttää mitä haluaa. Minulla ei tosin tässä asiassa ole kuin yksi puoli.
 
Jokainen saa toki käyttää mitä haluaa. Minulla ei tosin tässä asiassa ole kuin yksi puoli.
Niin saa, toin vain esille et natiivi tukikin parantunut valtavasti vuoden aikana, jota hankala havaita jos mqqt puolella jo.. jollei si oo erikseen develop konetta jolla testailla yms...
Edit listaa mitä mulla zha puolella.
  • Liiketunnistimia
  • lämpötila/kosteus
  • Lattialämmön termari (sähköinen)
  • Patteritermareita (vesikierrossa)
  • Älyreleitä
  • Pistorasia elementtejä pm luennalla
  • Pistorasia kytkimiä pm luennalla, muutamia eri malleja
  • Cirquit brakerejä pm luennalla
  • Valoja
  • Rgp lednauhoja
  • Lux antureita
Ja kaikki löytyvät nykyään natiivista
 
Viimeksi muokattu:
Niin saa, toin vain esille et natiivi tukikin parantunut valtavasti vuoden aikana, jota hankala havaita jos mqqt puolella jo.. jollei si oo erikseen develop konetta jolla testailla yms...
Totta tuo paraneminen.
ZHA:n kaatuilukin lakkasi muutama päivitys sitten. Aikaisemmin piti usein uudelleenladata integraatio. Itsellä on vain Ikean kytkimiä kiinni ZHA:ssa kun Tuyakin teki ihmeen ja alkoi toimia moitteettomasti vuoden alussa ja valaisimia ei tarvinnutkaan konvertoida Zigbee-laitteiksi kiireellä. Z2M ei lähtenyt Lidlin hubilla toimimaan reilu vuosi sitten ja en oikeastaan koskaan saanut useampaa MQTT-toiminnetta pelittämään( kun en jaksa opetella sen sielunelämää. Moni muukin asia on vaiheessa, kuten säätiedotuksen ennustavan käyrän esittäminen Apexissa kun se lakkasi sen forecasts-nimivaihdon myötä toimimasta).

Pelkästään tänä vuonna HA:ssa on niin moni asia muuttunut ja parantunut, että aloittaessani kaksi vuotta sitten olin jo luovuttaa tämän kanssa ja nyt murheet ovat pieniä( lähinnä liittyvät käyrien hitauteen ja Apexien selaimen jumittamiseen - minulla oli kuusi APEX-korttia yhdellä sivulla ja se kaatoi käytännössä koko sivun niin etten voinut edes poistaa sivua tai editoida sitä. Saatika, että data olisi sillä näkynyt. Kokeilin tiputtaa virkistysväliäkin minuuttien mittaiseksi mutta sekään ei auttanut.).
 
Totta tuo paraneminen.
ZHA:n kaatuilukin lakkasi muutama päivitys sitten. Aikaisemmin piti usein uudelleenladata integraatio. Itsellä on vain Ikean kytkimiä kiinni ZHA:ssa kun Tuyakin teki ihmeen ja alkoi toimia moitteettomasti vuoden alussa ja valaisimia ei tarvinnutkaan konvertoida Zigbee-laitteiksi kiireellä. Z2M ei lähtenyt Lidlin hubilla toimimaan reilu vuosi sitten ja en oikeastaan koskaan saanut useampaa MQTT-toiminnetta pelittämään( kun en jaksa opetella sen sielunelämää. Moni muukin asia on vaiheessa, kuten säätiedotuksen ennustavan käyrän esittäminen Apexissa kun se lakkasi sen forecasts-nimivaihdon myötä toimimasta).

Pelkästään tänä vuonna HA:ssa on niin moni asia muuttunut ja parantunut, että aloittaessani kaksi vuotta sitten olin jo luovuttaa tämän kanssa ja nyt murheet ovat pieniä( lähinnä liittyvät käyrien hitauteen ja Apexien selaimen jumittamiseen - minulla oli kuusi APEX-korttia yhdellä sivulla ja se kaatoi käytännössä koko sivun niin etten voinut edes poistaa sivua tai editoida sitä. Saatika, että data olisi sillä näkynyt. Kokeilin tiputtaa virkistysväliäkin minuuttien mittaiseksi mutta sekään ei auttanut.).
Varsinkin ruuvitag apexchartissa on myrkkyä. Työn alla ollut tehdä ruuveille omat sensorit jotka päivittyvät paljon harvemmin, mutta kesken on sekin homma. Mobiilissa kun ei ongelmaa, ainoastaan selaimessa.
 
Minulla toimii ihan hyvin. Tuollaiset lisäasetukset käytössä:

Koodi:
update_interval: 60s
series:
  group_by:
    duration: 5min
    func: avg
Juu ei auta kun on useampi kortti ja paljon eri sensorien dataa. Plotly vaikuttaa toimivan selaimessa vähän paremmin kuin apex, mutta siihen ei saa ihan kaikkia ominaisuuksia siten kuin haluan.
 
Mistä syystä historiadataa ei tallennu kuin muutamalta päivältä joltain tietyltä entiteetiltä? Osasta mittauksista löytyy dataa kuukausien päästä mutta jollain se tuntuu olevan vain viimeset 7päivää esim. Eli sitä aikasempi data katoaa. Osaako kukaan auttaa mistä voisi olla kyse?

EDIT: voiko liittyä tähän että ovat eri tyyppisiä mittauksia? Esim lämpöpumpun neste on lämpötila-ikonilla ja pumpun nopeus silmä-symbolilla?

HA-hist.png


PS. älkää hämääntykö kuvaajan suorista kohdista jossa mittaus ei ole muuttunut. (lämpöpumppu tipahtanut pois HA:sta ja se on toinen tarina) :D
 
Viimeksi muokattu:
Mistä syystä historiadataa ei tallennu kuin muutamalta päivältä joltain tietyltä entiteetiltä? Osasta mittauksista löytyy dataa kuukausien päästä mutta jollain se tuntuu olevan vain viimeset 7päivää esim. Eli sitä aikasempi data katoaa. Osaako kukaan auttaa mistä voisi olla kyse?
HA tallentaa dataa SQL-kantaan, joka soveltuu huonosti tuohon tarkoitukseen, niin lähtökohtaisesti sitä ei kannata pitää siellä kovin pitkää aikaa. Oletus on 10 päivää. Jos haluaa tallentaa dataa pitkällä ajalla kannattaa siihen käyttää jotain soveltuvampaa kantaa kuten Influx.

Edit: tuo ylläolevan kuvan ero johtuu siitä, että lämpötilatieto löytyy pitkän ajan historiataulusta sämplättynä, mutta pumpun nopeus ei sinne tallennu

 
Juu ei auta kun on useampi kortti ja paljon eri sensorien dataa. Plotly vaikuttaa toimivan selaimessa vähän paremmin kuin apex, mutta siihen ei saa ihan kaikkia ominaisuuksia siten kuin haluan.
Kyllä toi apexin group_by ja update_interval nimenomaan auttaa. Se UI menee tukkoon kun on paljon datapisteitä piirrettävänä ja tuolla group_by:lla niitä saa karsittua ja update_interval auttaa siihen ettei sitä käppyrää päivitetä tarpeettomasti aina kun yhdenkin entiteetin tila päivittyy.
 
Kyllä toi apexin group_by ja update_interval nimenomaan auttaa. Se UI menee tukkoon kun on paljon datapisteitä piirrettävänä ja tuolla group_by:lla niitä saa karsittua ja update_interval auttaa siihen ettei sitä käppyrää päivitetä tarpeettomasti aina kun yhdenkin entiteetin tila päivittyy.
Mulla ei kyllä toimi tuo update_interval. Jättää kortit ikuiseen loading tilaan. Miten sitä kuuluu käyttää, oisko esimerkkiä?

group_by sen sijaan toimii hienosti ja on ollu käytössä vaikka missä jo.
 
Mulla ei kyllä toimi tuo update_interval. Jättää kortit ikuiseen loading tilaan. Miten sitä kuuluu käyttää, oisko esimerkkiä?

group_by sen sijaan toimii hienosti ja on ollu käytössä vaikka missä jo.
Samoin. Ainoa mikä auttoi oli niiden kokonaanpoistaminen. Jos ei edes editoida voi niin minkäs teet.
 
Mulla ei kyllä toimi tuo update_interval. Jättää kortit ikuiseen loading tilaan. Miten sitä kuuluu käyttää, oisko esimerkkiä?
No esim. sähkötehoa piirtävässä graafissa mulla on "update_interval: 1min" kun tuo sensori päivittyy 15sec välein.

Ja sähkön kulutusta kWh kuvaavissa 2min tai 5min koska muuten nekin päivittyisi 15sec välein kun lähtödatana on tuo teho.

Tossa alla esim:
YAML:
type: custom:apexcharts-card
config_templates:
  - sahkochart
  - sahkochart_yzero
header:
  title: Sähkö / h
update_interval: 5min
span:
  end: hour
stacked: true
series:
  - entity: sensor.nibe_sahko_tunnissa
    name: Nibe
    type: column
    color: "#ff9828"
    group_by:
      func: max
      duration: 1h
  - entity: sensor.muut_sahko_tunnissa
    name: Muut
    type: column
    color: "#3399ff"
    group_by:
      func: max
      duration: 1h

Mutta ei tuo update_interval ole niin kovin merkittävä Apexin toiminnan kannalta (ainakaan niin kauan kun ei mitään sekunnin välein päivittyviä sensoreita ole), goup_by on paljon tärkeämpi olla käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
No esim. sähkötehoa piirtävässä graafissa mulla on "update_interval: 1min" kun tuo sensori päivittyy 15sec välein.

Ja sähkön kulutusta kWh kuvaavissa 2min tai 5min koska muuten nekin päivittyisi 15sec välein kun lähtödatana on tuo teho.

Tossa alla esim:
YAML:
type: custom:apexcharts-card
config_templates:
  - sahkochart
  - sahkochart_yzero
header:
  title: Sähkö / h
update_interval: 5min
span:
  end: hour
stacked: true
series:
  - entity: sensor.nibe_sahko_tunnissa
    name: Nibe
    type: column
    color: "#ff9828"
    group_by:
      func: max
      duration: 1h
  - entity: sensor.muut_sahko_tunnissa
    name: Muut
    type: column
    color: "#3399ff"
    group_by:
      func: max
      duration: 1h

Mutta ei tuo update_interval ole niin kovin merkittävä Apexin toiminnan kannalta (ainakaan niin kauan kun ei mitään sekunnin välein päivittyviä sensoreita ole), goup_by on paljon tärkeämpi olla käytössä.
Kiitti kun koitit auttaa, mut ei tosiaan toimi mun tapauksessa. Ihan sama minkä arvon tohon intervalliksi laittaa niin tulee infinite loading tila, graafia ei koskaan tule.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 983
Viestejä
4 445 475
Jäsenet
73 646
Uusin jäsen
makkeonmies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom