Hogwarts Legacy (10.02.2023)

Ei ole nyt oikeestaa pelistä mitenkään kiinni, mutta taitaa itellä vaan olla sen tosiasian tunnustaminen edessä ettei nämä tarinapelit ole enää oma genre ollenkaan. Ehkä puoli tuntia jaksaa pelata yhtä soittoa kun alkaa vaan yksinkertasesti kyllästyttämään ja palaan sandbox/survival-tyyppisiin peleihin tai ajosimuihin.
Sääli, koska maailmahan on tässä todella nätti ja nyt kun pääs vähän vapaammin liikkumaan niin metsässä on mukava hiipparoida ja tappaa vihuja.
 
Jos shaderien lataaminen pelin käynnistyessä kaataa pelin, niin poistakaa programdata/hogward.. hakemistosta kaikki 4 tiedostoa => silloin peli tekee uudet käynnistyksen yhteydessä. Koulun sisällä vaeltaessa peli tuntui taas pitkästä aikaa kaatuilevan vähän väliä (pariin päivitykseen ei ole tullut pelattua), ulos päästyäni (taika-otuksia keräilemässä (gear updates)) pelin kaatuilu loppui.
 
Kyllähän tossa varmaan yli 100h vierähtää ennenku kaikki on tehty. Hardilla sopiva. Toi tylypahka on kyl aika sokkelo ja ei muista yhtään mihin suuntaan mennä, mutta kyllä se varmasti tutuksi siitä tulee.
 
Toivottavasti tämä auttaa jotain muutakin joka ei diggaa noista "talonrakennus"-jutuista ja klikkailee ne nextillä läpi jne. Siinä alussa kun on pakko tehdä se kasvialusta ja juomien tislauspaikka niin niitä tehdään vain 1kpl mutta ilman mitään upgrade-juttujakin noihin voit tehdä molempia 7kpl. Mietinkin jossain kohtaan että on kyllä perseestä jos noita pitää aina venailla noin paljoa. Mutta voit siis tehdä vaikka 7kpl niitä energia juomiakin samaan aikaan ja sitten käydä keräämässä ne pois.
 
Johann pääsi peli yllättämään. Juoksin rappusia alaspäin, kun seinältä alkoi kuulua ekat tahdit taululta, yksi ihanista kappaleista alkoi soimaan, "luutulla Pachelbelin kaanon". Se oli seis siihen paikkaan ja äänet täysille. Kyllä tuli kylmät väreet tuossa kohdassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä tuli vastaan ehkä eka peli, jossa mun silmään säteenseuranta tekee sen verran ison eron, ettei ilman halua pelata vaikka ruudunpäivitykseen tuleekin hitonmoinen tälli (Radeon 6900 XT). Muuten oli natiivi-1440p:llä meikäläiselle ihan pelattava, eli noin 30-40 FPS, mutta jostain syystä aina välillä näytönohjaimen ja prosessorin käyttöasteet tippuvat minimiin, tuulettimetkin hiljenevät ja peli muuttuu diashowksi.

Käänsin sitten FSR2:en päälle, ja ainakaan vielä ei ole tuota hidastumista tapahtunut, ja fps:kin pysyy minimissäänkin lähellä kuuttakymmentä oikeastaan kaikkialla. Täytyy lisäksi sanoa, että näin hyvää FSR2 -toteutusta en ole vielä nähnyt, mun silmä ei tahdo erottaa natiivista, toisin kuin vaikka Cyberpunkissa, jossa kuva menee huomattavan pehmeäksi.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Konsoleiden suorituskyky analysoitu. Pleikkarilla näyttäis aika hyvin pyörivän.
 
Menipä tämäkin sitten siihen, että mene luolaan, saavu areenalle jossa lauma örvelöitä tai bossi, pyöri kärrynpyörää ympyrää ja spämmää kaikki taiat. Olisin odottanut jotain erilaista, kun muuten peli on rakennettu niin hyvin HP-maailmaan.

Tosin mitä kauemmas hogwartsista mennään, sitä enemmän paikka vaikuttaa joltain goblin-anarkialta.
 
Menipä tämäkin sitten siihen, että mene luolaan, saavu areenalle jossa lauma örvelöitä tai bossi, pyöri kärrynpyörää ympyrää ja spämmää kaikki taiat. Olisin odottanut jotain erilaista, kun muuten peli on rakennettu niin hyvin HP-maailmaan.

Tosin mitä kauemmas hogwartsista mennään, sitä enemmän paikka vaikuttaa joltain goblin-anarkialta.

En ole pitkälle kerenny mutta eikös se pääteema vähän ole goblinien vallankumous tjsp
 
Menipä tämäkin sitten siihen, että mene luolaan, saavu areenalle jossa lauma örvelöitä tai bossi, pyöri kärrynpyörää ympyrää ja spämmää kaikki taiat. Olisin odottanut jotain erilaista, kun muuten peli on rakennettu niin hyvin HP-maailmaan.

Tosin mitä kauemmas hogwartsista mennään, sitä enemmän paikka vaikuttaa joltain goblin-anarkialta.
Vähän samat fiilikset. Aluksi peli vaikutti mahtavalta kun pikkuhiljaa unlockaili uusia juttuja, kuten loitsuja, pääsi lentämään jne. Nyt tuntuu lähinnä, että syvyyttä pelillä on lätäkön verran? Tylypahka on kyllä hieno mutta muuten tää on aika keskinkertainen tekele kaikinpuolin. Peli on selkeästi suunniteltu niin että se uppoaa mahdollisimman monelle - tyttöystävä nauttinut ihan kybällä ja haastetta ollut tappeluissakin hänelle ihan riittämiin. Itse kuitenkin jäin kaipailemaan jotain lisää.

Hardilla ei taida muuta eroa olla normiin, kuin että ottaa enemmän vahinkoa ja vihuilla on enemmän hp:ta -> väistely on kuitenkin helppoa, joten taistelut vaan venyy pidemmiksi. Isoihin örkkeihin ei toimi leviosot tai muutkaan, niin tuntuu että tulee pelkästään spämmittyä muutamaa tuliloitsua ja basic castia, ja heitettyä jokainen purkki mitä löytyy (+disarm spell ja throw). Variaatioita vihollisissa ei myöskään tunnu olevan vaan lvl 27 edelleen tulee samat velehot ja möröt vastaan.

Ehkä tässä eniten kuitenkin rasauttelee miten kaikki lootti on generoitu randomilla, mikä tekee siitä todella merkityksettömän oloista. Löysit salaisen paikan jossa iso chesti? Sieltä löytyi vihreät geneeriset silmälasit, jotka menee kuitenkin heti poistoon.
Maailmasta löytyvät luolatkin tuntuu suurin osa olevan copypastella tehtyjä, joku lyhyt umpikujaan päättyvä reitti minkä päässä odottaa chesti ja ehkä rahaa.
Tiirikoit itsesi sisään jonkun kämppään? Sieltä löytyy chesti ja ehkä rahaa.
Ihan sama mihin menet, palkintona on chesti ja/tai vähän rahaa.
Kamojen upgradettaminen myös tuntuu turhalta kun uutta parempaa kamaa saa jatkuvasti. Gear slotit tulee jatkuvasti täyteen jolloin pitää jatkuvasti rampata kylään myymään kamoja yksi kerrallaan.

Muita satunnaisia risuja:
- potionit ei kiinnosta, paina nappia ja odota 10min että voit sen kerätä
- osa loitsuista täysin turhia. Onpahan saatu täytettä listaan. Miksi room of requirementin loitsut ei voi tulla automaattisesti, kun menen kyseiseen huoneeseen, vaan niille pitää itse varata omat slotit? Sama beastien kanssa. Tai miten ois vaikka "press Y to feed"
- ääninäyttely/jotkut hahmot on kamalia

On tämä silti ihan viihdyttävä tekele ollut, että jaksaa pelata.
 
Joo nuo RoR-loitsut pitäisi aktivoitua automaattisesti, jotta vois pitää yhden spellsetin esim. Repairolle, Lumosille ja näkymättömyysloitsulle, jotka ei meinaa mahtua kolmeen spellsettiin. Neljäs on itsellä noihi RoR-loitsuihi.

Autoread notifications -vaihtoehto ois myös kova, että ei jokaista uutta rompetta täytäisi käydä näpyttämässä nähdyksi.
 
Autoread notifications -vaihtoehto ois myös kova, että ei jokaista uutta rompetta täytäisi käydä näpyttämässä nähdyksi.
Tää sama riesa on aika monessa muussakin pelissä. Välillä saa ravata kaikki alavalikotkin läpi että löytää sen mikä triggeröi "!".

Tosin en jaksa noita kamoja yms. käydä katsomassa kun pari kertaa pelisession aikana. Ei niilä nyt niin suurta merkitystä näytä olevan.
 
eikös se pääteema vähän ole goblinien vallankumous tjsp
Goblinien salajuoni on vähän eri asia kuin että 3/4 pelialueesta on goblinien hallussa täynnä kaivoksia tai valtavia kaivoskomplekseja. Samaan aikaan Hogsmeadissa kuiskitaan, että jotain on tekeillä…

Alkuperäiseen aiheeseen palaten Hogwarts-Hogsmeade-alue on hyvin tehty, muualla sitten geneerisiä kaivoksia, raunioita, hämähäkkiluolia ja puuduttavia Merlin trialeita ym. turhaa keräilykamaa. Ei se WW mikä oli elokuvissa.
 
SDR Näytöllä kyllä välillä tuntui tosi hailakalle värit. Sain kuitenkin ilman modeja ihan Engine.ini tiedostoa muokkaamalla kivemman näköiseksi.

Tämän pitäis muuttaa gamma arvoa ei kirkkautta.
Koodi:
[SystemSettings]
r.Color.Mid=0.40

0.5 on oletus ja pienemmät arvot tekee pelistä tummemman ja isommat taas vastaavasti vaaleamman.

Itse peli kyllä hyvin koukuttava. Alussa ainakin normaali vaikeustasolla taistelut tuntuu tosi haastaville ja puuduttaville mutta helpolla taas ovat ehkäpä liiankin helppoja. Varmaan normitasokin helpottuu kun saa hahmolle lisää noita uusia kykyjä ym. Ehkäpä tuo helppo taso liiankin helppo kun on vielä erikseen story mode?

Teknisestä puolesta sen verran että ite oon tykänny enemmän FSR2 skaalaimesta DLSS:llä menee liikkuessa maailma enemmän puuromaiseksi vaikka koittaa terävöitystä lisätä. Ei pahemmin stutterointiakaan ole kun osan grafiikka asetuksista pudotti High:lta Mediumiin ja unohtaa säteenseurannat. Ainostaan silloin tulee pikku tökkäyksiä kun uusia alue laututuu esim. ovea päin juostessa tms.

Kaikenkaikkiaan kellottettu RTX 2070 jaksaa paremmin kuin osasin odottaa mutta 8GB VRAMia alkaa käydä tosissaan nykyään jo vähäiseksi.
 
Kyllä ei tulis mieleenkään pelata tätä hardia helpommalla. Uudet loitsut ja talentit on täysin OP-kamaa. Potionejakin tulee joskus käytettyä, mutta harvemmin enää niitäkään kun taisteluissa harjaantuu. Nuo kasvit on myös turhan op-matskuu imo, mut eihän niitä kukaan pakota käyttämään. Onneks modeilla saa vielä vaikeammaksi halutessaan, tulee käyttöä hp-potuille :D
 
SDR Näytöllä kyllä välillä tuntui tosi hailakalle värit. Sain kuitenkin ilman modeja ihan Engine.ini tiedostoa muokkaamalla kivemman näköiseksi.

Tämän pitäis muuttaa gamma arvoa ei kirkkautta.
Koodi:
[SystemSettings]
r.Color.Mid=0.40

0.5 on oletus ja pienemmät arvot tekee pelistä tummemman ja isommat taas vastaavasti vaaleamman.

Onko joki testannut tätä HDR käytössä? Jotenkin hailakka myös omalla c2 ruudulla.
 
Herbology III trait on pelin paras trait ja niitä voi laittaa joka vaatekappaleesee ja lisädamage stackaa. Nuo chinese chomping cabbage -kasvit tappaa kaiken sekunneissa. Ei paljoa loitsuja tartte.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Edit: itse käytän kasveja vaan sillon ku tuntuu et o kaks peikkoa kimpussa ja muita vastustajia useampi kappale. Muuten menee liian helpoksi.
 
Herbology III trait on pelin paras trait ja niitä voi laittaa joka vaatekappaleesee ja lisädamage stackaa. Nuo chinese chomping cabbage -kasvit tappaa kaiken sekunneissa. Ei paljoa loitsuja tartte.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Edit: itse käytän kasveja vaan sillon ku tuntuu et o kaks peikkoa kimpussa ja muita vastustajia useampi kappale. Muuten menee liian helpoksi.

Tämä Spreadsheet and Game Mechanics: Exact Stats for Spells, Talents, Traits, Player and Enemy Scaling, Gear, Broom Upgrades, Frozen and C debuffs, Difficulty Differences and more. All gameplay mechanics and scaling explained. taisi olla se tuon videon lähde. Tuossa on tekstimuodossa tilastot.
 
Oli kyllä taas tärkeä video, 12 minuuttia tehty selitystä että saisi klikkejä. Hyvä että löytyy jostain muualtakin kuin videomuodossa :tup:
Toiset tykkää tekstinä ja toiset videona. Itse kulutan videoita valtavan määrän ja siksi linkkailen aina videoita, koska en jaksa lukea asioista.
 
Toiset tykkää tekstinä ja toiset videona. Itse kulutan videoita valtavan määrän ja siksi linkkailen aina videoita, koska en jaksa lukea asioista.

Monesti vaan on niin, että tekstinä se asia on peljon nopeammin omaksuttavissa, ja lisäksi siitä tekstistä on helpompi etsiä asiota kuin videosta. Video on usein hirmu hidas ja tehoton tapa esittää asioita. Tässä vielä päivitetty Reddit-postaus, jota ei yllä linkattu:

 
Vähän samat fiilikset. Aluksi peli vaikutti mahtavalta kun pikkuhiljaa unlockaili uusia juttuja, kuten loitsuja, pääsi lentämään jne. Nyt tuntuu lähinnä, että syvyyttä pelillä on lätäkön verran? Tylypahka on kyllä hieno mutta muuten tää on aika keskinkertainen tekele kaikinpuolin. Peli on selkeästi suunniteltu niin että se uppoaa mahdollisimman monelle - tyttöystävä nauttinut ihan kybällä ja haastetta ollut tappeluissakin hänelle ihan riittämiin. Itse kuitenkin jäin kaipailemaan jotain lisää.

Hardilla ei taida muuta eroa olla normiin, kuin että ottaa enemmän vahinkoa ja vihuilla on enemmän hp:ta -> väistely on kuitenkin helppoa, joten taistelut vaan venyy pidemmiksi. Isoihin örkkeihin ei toimi leviosot tai muutkaan, niin tuntuu että tulee pelkästään spämmittyä muutamaa tuliloitsua ja basic castia, ja heitettyä jokainen purkki mitä löytyy (+disarm spell ja throw). Variaatioita vihollisissa ei myöskään tunnu olevan vaan lvl 27 edelleen tulee samat velehot ja möröt vastaan.

Ehkä tässä eniten kuitenkin rasauttelee miten kaikki lootti on generoitu randomilla, mikä tekee siitä todella merkityksettömän oloista. Löysit salaisen paikan jossa iso chesti? Sieltä löytyi vihreät geneeriset silmälasit, jotka menee kuitenkin heti poistoon.
Maailmasta löytyvät luolatkin tuntuu suurin osa olevan copypastella tehtyjä, joku lyhyt umpikujaan päättyvä reitti minkä päässä odottaa chesti ja ehkä rahaa.
Tiirikoit itsesi sisään jonkun kämppään? Sieltä löytyy chesti ja ehkä rahaa.
Ihan sama mihin menet, palkintona on chesti ja/tai vähän rahaa.
Kamojen upgradettaminen myös tuntuu turhalta kun uutta parempaa kamaa saa jatkuvasti. Gear slotit tulee jatkuvasti täyteen jolloin pitää jatkuvasti rampata kylään myymään kamoja yksi kerrallaan.

Muita satunnaisia risuja:
- potionit ei kiinnosta, paina nappia ja odota 10min että voit sen kerätä
- osa loitsuista täysin turhia. Onpahan saatu täytettä listaan. Miksi room of requirementin loitsut ei voi tulla automaattisesti, kun menen kyseiseen huoneeseen, vaan niille pitää itse varata omat slotit? Sama beastien kanssa. Tai miten ois vaikka "press Y to feed"
- ääninäyttely/jotkut hahmot on kamalia

On tämä silti ihan viihdyttävä tekele ollut, että jaksaa pelata.

Myös mun mielestä on ihan menettrlevä mutta ei mikään loistava.

Tässäkin sen huomaa että hyvät arvostelut saanut peli tai elokuva ei välttämättä ole hyvä omasta mielestä ja päinvastoin huonot arvostelut saanut peli tai leffa ei tarkoita sitä automaattisesti että on huono omasta mielestä. Monta yhden tähden monessa paikassa saanutta leffaakin olen katsonut mitkä ovat olleet omasta mielestä 3-5 tähden arvoisia.
 
Peli oli kyllä lopputaistelut mukaanlukien helppo kun pelasi normalilla paitsi
Niamh Fitzgerald’s Trial
. Nyt kun noita damagekertoimia katselee niin pää olis räjähtänyt hardilla tuon tehtävän kanssa. Kun sai Avada Kedavran käyttöönsä niin pitikin loppupuolella kostaa tuo tehtävä kaikille viattomille metsätrolleille. Tuplatrollit ja lauma minioneita oli pahinta mitä saattoi tulla vastaan.
 
Täytyy muuten todeta, että toi PS5:n exclusive side quest oli ylivoimaisesti pelin paras quest ml. sivu- ja pääquestit (kesto noin 1h). Questin nimi on Minding your own business ja sijaitsee Tylyahossa tiettyjen questien suorittamisen jälkeen.

Hyvillä kuulokkeilla pelatessa mie kirjaimellisesti säikähdin monessa kohtaa niin paljon, että iho meni kananlihalle. Myös kellarista päästessä bossifighti lopussa oli vaikea minun mielestä. Tämän pelaamisesta oli myös hyötyä, kun nyt saa kamat myytyä 10 pinnaa isommalla hinnalla omaan kauppaan.

Kiitosta keräsi kunnon kauhuelokuvahetket ja lumos-loitsu, joka oikeasti valaisi pimeitä alueita. Miksiköhän tota lumosia ei ole toteutettu muussakin pelissä noin? Tämän pelanneena mua surettaa se, että muut eivät tota pääsee pelaamaan. Oli itselle mieluisin pelitunti koko pelissä tämä quest.

Tässä videossa löytyy myös miten eriltä ja paremmalta lumos näyttää tuossa questissa verrattuna muuhun peliin (alkaa kohdasta 4:22).

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin tuntuu omalla kokoonpanolla pyörivän 4K high DLSS quality RT off. Poika nyt pari kolme tuntia pelannut ja vaikuttanut oikein hyvältä. Itse en ole vielä ehtinyt aloittaa.

Omasta mielestä erittäin hyvä, että löytyy todella helppoja vaikeusasteita. Itse tykkään pelata tämän kaltaisia pelejä tarinan/seikkailun/tutkimisen kannalta. Ei jaksa jäädä jumittamaan mihinkään taisteluihin tai että taisteluissa pitäisi käyttää jotain monimutkaisia taikoja/potioneja/eri kamoja. Taistelut omasta mielestä sopivalla tasolla, kun ne pääsee ensimmäisellä kerralla läpi. Ei aikaa nykyään muutenkaan pelata paljon niin mukavaa istahtaa alas hetkeksi eikä menettää hermojaan pelien vaikeuden takia. Itse koen pelaamisen lähinnä laajennettuna interaktiivisena elokuvien katseluna näin kiteytettynä. Lisäksi yleensä pelaan niin, että pakko tehdä ja saavuttaa kaikki mitä pystyy, niin mitä helpompaa sen parempi. :D

Toki myös lasten kannalta hyvä, että helppoja vaikeusasteita löytyy.
 
Itsekin odottelisin suosiolla aleet, mutta parin viikon päästä 10wee kummipoika pikkuveljensä kanssa tulee lomalle minun luo niin ostan pelin. Lasten kanssa armahtaa enemmän, kun varmasti kivaa yhdessä on.
 
Peli oli kyllä lopputaistelut mukaanlukien helppo kun pelasi normalilla paitsi
Niamh Fitzgerald’s Trial
. Nyt kun noita damagekertoimia katselee niin pää olis räjähtänyt hardilla tuon tehtävän kanssa. Kun sai Avada Kedavran käyttöönsä niin pitikin loppupuolella kostaa tuo tehtävä kaikille viattomille metsätrolleille. Tuplatrollit ja lauma minioneita oli pahinta mitä saattoi tulla vastaan.

Tämä kuvastaa myös sitä, että arviot annetaan hyvinkion usein jonkun muutman tunnin ensituntumien perusteella. Varsinkin metacriticinuser scoret. Varmasti aika moni "virallinekin" taho antaa arvion, ilman pelin läpi pelaamista.
 
Peli näyttää mielestäni hienolta, lentely on ihan hauskaa samoin taistelukin maistuu ihan kivasti.

Mutta pelin maailma on kyllä täynnä itseääntoistavaa tekemistä, mikä on harmi. Sivutehtäviä ei jaksa turhien palkintojen takia. Ja pakko mainita lukkojen "tiirikointi" minipeli, mikä järki tuossa tiirikoinnissa edes on? Siinä voi mitenkään epäonnistua. Ihan turha ominaisuus. 7/10 vaikuttaa näin 20h jälkeen.
 
Vois olla jotain kunnon tavaraa ja kaikki turha krääsä pois. Eniten tympäisee noi hahmojen naamat, joka kolmas nuori näyttää siltä samalta sebastianilta. Afrikkaopiskelijan maneeri yliammuttu.
 
Takana joku 6-7h tutkiskellut ympäri maita ja mantuja edennyt pääjuonta. Peli pyörii kohtuullisen hyvin voisi kyllä pyöriä paremminkin sigun setillä 1440p resolla ultralla. Pelattavuus on hyvä ja taistelut hauskoja. Ehkä suunnattu kaikenikäisille häiritsee vähän polut ja ohjeet joka hommaan. Kaikenkaikkiaan ok peli juonikin on ihan mukava, ainoa miinus tulee spellien hallinnasta ettei ole otettu käyttöön kuin 1-4 spelliä (konsolikäännöksen takia?) vaikka numeronäppäimiä olisi vaikka kuinka. Häiritsee jollain hiirellä kesken taistelun alkaa spellejä vaihtelemaan. Loottaaminen on tylsää arkkuja sielä täälä josta tulee rumaa sälää ei mitään haastetta/hauskuutta sen puoleen. Saisi noudattaa vanhaa potteri/lotr linjaa ja jättää liiat ihonvärit pois (mielipide vain, ei tuonne tummaihoiset kuulu)
 
Mitähän sä nyt juntti taas selität?

Ihan elokuvissa ja jopa kirjoissakin on tummaihoisia. Mikä sinä olet sanomaan mitä tuonne maailmaan kuuluu?

Katsoin potteri leffat sitä mukaan kun ne julkaistiin enkä muista että olisi ollut sivu tai päähenkilöinä yhtäkään, saattaa olla väärin muistettu tuostakin on aikaa. Kirjoja en kumpaakaan sarjaa ole lukenut leffat katsonut, juuri sama lotr/hobitissa leffoissa ei ollut mutta sitten amazon sarjalla vilisi joka nurkassa. Mutta ei siinä oli vain huomionarvoinen seikka. :lol:
 
Amazonin sarjaa en ole katsonut, joten siihen en osaa sanoa. Tässä puhutaan kuitenkin Harry Potterista, jossa tummaihoisia on ollut ihan alusta asti.
Ei helvetti että tämmöisistä asioista joutuu edes keskustelemaan..

Ompahan jotain muutakin kuin pyörittääkö 4090 tätä 4k ultralla kaikki tapissa. Täytyy sanoa että ihan viihdyttävä peli pelata voi lähinnä nauttia taisteluista ja puzzllesta, tullutkin kaikenmaailman elden ringit ja witcherit pelattua joissa tarvi keskittyä kokoajan kun taisteli ja seikkaili.
 
Harry Potterista, jossa tummaihoisia on ollut ihan alusta asti.
En muita kirjoista paljoa mainintoja kaikkien roduista, mutta koska se sijaitsee tietyssä maailmankolkassa sitä kuvittelee rotujakauman olevan sen paikan tasoista siihen vuodenaikaan, pelinkehittäjät eivät taida tykätä siitä ajatuksesta.
 
En muita kirjoista paljoa mainintoja kaikkien roduista, mutta koska se sijaitsee tietyssä maailmankolkassa sitä kuvittelee rotujakauman olevan sen paikan tasoista siihen vuodenaikaan, pelinkehittäjät eivät taida tykätä siitä ajatuksesta.
Mitäs meinaat? Onkos esim. tummaihoisia liian vähän vai liian paljon? Lonkalta aikakauden ja Lontoon roolin koko maailmassa tuona aikana huomioon ottaen eri kansoja on kyllä Hogwartsissa varsin vähänlaisesti, ehkä jopa vähä epäuskottavan vähän. Kirjoissa muistelisin rotuja olleen jonkin verran, mutta myös varsin vähän. Toki 1998 maailmantilanne on ollut jo varsin eri.

Britit olivat orjakaupan aikaan maailman orjakauppabisneksen ytimessä ja tämän kyseisen pelin aikakauden alla valloitellet eri tasoin yli 20% koko maailman ihmisistä. On ilmiselvää, että siellä oli erittäin merkittäviä määriä eri rotuisia ihmisiä.

Wikipediakin mainitsee, että Lontoossa oli 1850 seudulla 1.5 - 3% tummaihoisia. Ts. Tylypahkassa keskiotannalla olisi epäuskottavaa, että esim. mustia ei olisi lainkaan. Pikemminkin, jos mutulla otetaan esim. noituuden tyyppisiin asioihin uskovien osuus Lontoossa ja/tai Englannin merkittävissä satamakaupungeissa, pitäisi varmaan Tylypahkassa olla esim. Intialaisia tai vastaavia kansoja nykyistä enemmän.

Minun mielestäni pelissä on oikein hyvä visio tuon ajan maailmasta Englannissa, ja esim. mustien "ison" määrän kritiikissä on luultavasti joko historian perusasioiden kertauskurssin paikka tai sitten hyvä tilaisuus katsoa peiliin ja myöntää asenteellisuus asiaa kohtaan.

edit: Allekirjoitukseen vielä, että itsekin pidin uutta TV-sarjaa, Sormusmitälietä melkoisena huruiluna sukupuolien ja rotujen osalta. Kirsikkana kääpiönaiset, mitä ei muistaakseni pitänyt olla mitenkään ainakaan erotettavissa tai jopa edes olemassa. Eli siltä osin kritiikki kyllä maistuu, mutta tässä kohtaa en näe ainaakan itse siihen aihetta.

Tarkistelin vielä vähän lukuja, ja jos peli on 1800 luvun lopulla, niin rotuteorian/yms. vuoksi mustien osuus oli kutistunut merkittävästi muistamastani. Satamista näköjään löytyi edelleen merkittäviä määriä mustia. Toisin sanoen vaihteluväli ja pelin tilanne on ehkä omaan näkemykseeni verrattuna hieman realistisempi. Seison kyllä silti sen seikan takana, että globaali entiteetti aikanaan olisi vetänyt puoleensa eri rotuja hallitsijavaltioonsa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, toiset boikotoi peliä koska kirjaljia on transfobinen ja toiset koska pelissä on transihminen mutta se ei onneksi näytä pelin menestystä haittaavan:


"

Hogwarts Legacy” has wingardium leviosa-ed Warner Bros. Games’ sales, earning $850 million in global sales and moving more than 12 million units in just its first two weeks post-launch on PlayStation 5, Xbox Series X|S and PC.

That marks the biggest global launch ever for the Warner Bros. Discovery-owned video game company, with the “Harry Potter” action role-playing game also setting the Twitch record for single-player games with 1.28 million peak concurrent viewers at launch.

As Variety previously reported, “Hogwarts Legacy” opened with stunning player engagement, topping 267 million hours played from launch on Feb. 10 through Feb. 21. On Thursday, Warner Bros. Games revealed the game had broken company records with 280 million hours played to date.




Per Warner Bros. Discovery, “Additionally, there has been an increase of global franchise fan engagement overall with Wizarding World Digital garnering 300% higher traffic over the normal monthly unique visitor average for the first 10 days of February.”

The game’s arrival and subsequent success has sparked heated debate within the “Harry Potter” fandom, which has become increasingly distraught as author J.K. Rowling continues to publicly express views offensive to transgender people. While Rowling didn’t participate creatively in the game, she benefits financially from its sales, prompting anxiety over whether playing it is tantamount to supporting anti-trans causes. The ongoing PR headache for Warner Bros. will likely only get more complicated as Rowling continues to address her controversial statements on the podcast “The Witch Trials of J.K. Rowling,” which debuted Feb. 21.

Developed by Avalanche Software and published by Warner Bros. Games under its Portkey Games label, “Hogwarts Legacy” features an original story first introduced in the “Harry Potter” books that puts players at the center of their own Wizarding World adventure. Set in the 1800s, the game invites players to embark on an epic journey as a fifth-year student at Hogwarts, gifted with a rare ability to tap into ancient, powerful magic. Guided by the wizard’s field guide and unique instruction from professors and other characters, fans will uncover a compelling storyline filled with thrilling challenges and mysteries.

“We are so thrilled and proud to see the player response to ‘Hogwarts Legacy’ from gamers, fans who are new to gaming and reviewers around the world,” David Haddad, president of Warner Bros. Games, said. “Our development team at Avalanche delivered an amazing, high-quality Wizarding World experience that truly fulfills the fan fantasy of life at Hogwarts and our publishing teams have executed a globally impactful launch campaign.”

The “Hogwarts Legacy” Deluxe Edition is available now for PlayStation 5 and Xbox Series X|S for $79.99 (SRP) and PC for $69.99 (SRP) and will be available on April 4 for PlayStation 4 and Xbox One, and July 25 for Nintendo Switch for $69.99 (SRP). The “Hogwarts Legacy” Standard Edition is available now for PlayStation 5 and Xbox Series X|S for $69.99 (SRP) and PC for $59.99 (SRP) and will be available on April 4 for PlayStation 4 and Xbox One, and July 25 for Nintendo Switch for $59.99 (SRP).

"

Sieltä on tulossa vielä edellisen genin painokset ja Switch portti.
 
Peli toimii paskasti jo valmiiks ja sit nää DRM roskat vie puolet siitäkin :rofl: voi vaan miettiä että miksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Noin 30h peliä pelattuna. Main quest tehty, sivu tehtävät vois tehdä seuraavaks pois jonosta. En tiedä mitä muut on mieltä mut musta on vähän hassua kun kirous taioissa kamera aina zoomaa oman hahmon naamaa kohti, et nää yhtää mitä se räiskäsee kun oman ukon irvistystä vaan kuvataan. Avada kevadra posauttaa kauheen mällin goblin lauman keskelle et siel on 8 ukkoo selällään ja koko tän pamauksen ajan näät kun sun oma ukko irvistelee? Mitä vitsiä? Yks goblin delaa taiasta välittömästi ja muut sinkoutuu ties minne ja et nää tätä sit olleskaa, pelin tehokkain loitsu ja sit kuvataan jotain poskien päitä. Kukahan neropatti ton zoomauksen ton taian yhteyteen on keksinyt.
Ihan viihdyttävä 60€ peli. Tosin nyt kun main quest on juostu läpi niin tuli sellanen fiilis et tässäks tää nyt oli? Ehkä joku 30€ peli ei niin olis harmittanu pelin lyhyys mut 60€ ja 30h, siit voin laskee et avout 2€/h makso kun pelas ukon 28 levelille, oppi kaikki taiat, voi lentää luudalla/griphonilla/ratsastaa merileijonalla yms mitä peli pitää sisällään.
Tosi näyttävä ja upea peli. Pelattavuus jää sisällöltään vähän nahkeaksi, keräät pelin aikana 400 eri sukkaparia, juokset niitä kauppiaalle ja tillillä on 15k pätäkkää millä et tee sit mitää kun oot hankkinu tarvittavat viherpiipertäjä rojut huoneesee. Arkkujen kerääminen pelin loppu suoralla on ihan yhden tekevää. Kolmatta kertaa kun keräät karvakavereilta karvat päältä ja parsit ne karvat sun kaulahuiviin kii hirveel vaival ja seuraavasta arkusta saat uuden kaman joka antaa 3 pistettä defendii enemmä ja sit taas kudot kaikkien elukoitten karvat kii niihi uusii tuulihousuihin nii jossai kohti sitä luovuttaa tonki suhtee et antaa olla. Et jaksa nähä koko ajan samaa vaivaa parin pisteen takia. Kamalan näkösiä rytkyjä se ukko saa päällensä pelin varrelta. Aluks ihan ärsytti kun ukko näyttää ihan lsd päissään pyörivältö elton johnilta ennen kun joku vinkkas et ne lisko lasit tosiaan saa pois näkyvistä sieltä valikoista, phew, oli sen verta karseeta katottavaa et onneks sai pois.
Sanoisin et peli on 4/5 näyttävyydeltä. Pelattavuus aluks hauskaa kun tulee uusia taikoja mut loppuu kohden alkaa toistaa itseään. 3/5 pelattavuus.
Suorituskykyä koneelta löytyy eli fps pysyy korkealla mutta pelin vakaus on todella onnettomalla pohjalla. Pelasin main questin läpi niin peli on tähän mennessä kaatunut 15-20 kertaa. RT tracing ynnä muut päällä kaatuu tämän tästä, ilman näitä kaatuilee n. 2-3h välein. Maksoin 60€ tälläsestä kaatuilevasta pelistä, mun mielestä kertoo sen et tehdään kauheella vauhilla peli markkinoille, bugailee ja epävakaa mut näillä mennää, tässä pelaajaa/kuluttajaa ei paljoa mietitä ku vaa rahat pois, vinkukoot huonosti koodattua peliä sit vaikka jossai foorumeil kuhan miljoonat sataa laarii se riittää. Tarina pelissä oli ihan ok, tosin tääl foorumil moni kirjottelikin et ärsyttää ku oma heppu on sellanen supermies, oppii kaiken ekalla yrityksellä, kaikki ylistää/kiittää/kehuu non-stoppina. Ja sitä peli on alusta loppuun. Oma sankari osaa kaiken, tietää kaiken ja kaikki vaan koko ajan hehkuttaa miten mahtava sälli on. Tarina siis rakentuu tämän super henkilön ympärille mikä jättää stoorin tosi yksipuoliseksi. Harry Potter elokuvissa ja kirjoissa päähahmoa vihataan ja halveksitaan tämän tästä, tässä pelissä vaan tykätään ja rakastetaan joka puolella. Peliä voin suositella muillekkin jotka tykkää tälläsestä satumaailmasta ja missä voi seikkailla ja tehdä mitä vaan. Minipelit pelin sisällä alkaa toistaa itseään tosi nopeaa mutta viihdyttää siihen asti ihan kivasti. Pelistä olisi voinut tehdö pidemmänkin ja enemmän sisältöä. Esim tietokoneella kun pelaa niin listojen vaihdot näppäimillä F1-F4 on tosi hankala vaihdella ja samaan aikaan jotain lrri laumaa ruiskia 12 eri taialla, quick bindit eri taioilleomiin haluamiinsa nappeihin ois tän listasklilun jättänyt jo puoleen. Ja numeronäppäimet 5-0 jää täysin käyttämättä. WoW ja Dark age of camelot tyyliset pelit missä sulla on käytössä 10 numero näppäintä ja 10 eri listaa quickbind mahdollisuudella antaa aika isosti tilaa käyttää eri tavaroita ja kykyjä, tässä Higwarts pelissä taikojen käyttö tehty aika tönkökso
 
Noin 30h peliä pelattuna. Main quest tehty, sivu tehtävät vois tehdä seuraavaks pois jonosta. En tiedä mitä muut on mieltä mut musta on vähän hassua kun kirous taioissa kamera aina zoomaa oman hahmon naamaa kohti, et nää yhtää mitä se räiskäsee kun oman ukon irvistystä vaan kuvataan. Avada kevadra posauttaa kauheen mällin goblin lauman keskelle et siel on 8 ukkoo selällään ja koko tän pamauksen ajan näät kun sun oma ukko irvistelee? Mitä vitsiä? Yks goblin delaa taiasta välittömästi ja muut sinkoutuu ties minne ja et nää tätä sit olleskaa, pelin tehokkain loitsu ja sit kuvataan jotain poskien päitä. Kukahan neropatti ton zoomauksen ton taian yhteyteen on keksinyt.
Ihan viihdyttävä 60€ peli. Tosin nyt kun main quest on juostu läpi niin tuli sellanen fiilis et tässäks tää nyt oli? Ehkä joku 30€ peli ei niin olis harmittanu pelin lyhyys mut 60€ ja 30h, siit voin laskee et avout 2€/h makso kun pelas ukon 28 levelille, oppi kaikki taiat, voi lentää luudalla/griphonilla/ratsastaa merileijonalla yms mitä peli pitää sisällään.
Tosi näyttävä ja upea peli. Pelattavuus jää sisällöltään vähän nahkeaksi, keräät pelin aikana 400 eri sukkaparia, juokset niitä kauppiaalle ja tillillä on 15k pätäkkää millä et tee sit mitää kun oot hankkinu tarvittavat viherpiipertäjä rojut huoneesee. Arkkujen kerääminen pelin loppu suoralla on ihan yhden tekevää. Kolmatta kertaa kun keräät karvakavereilta karvat päältä ja parsit ne karvat sun kaulahuiviin kii hirveel vaival ja seuraavasta arkusta saat uuden kaman joka antaa 3 pistettä defendii enemmä ja sit taas kudot kaikkien elukoitten karvat kii niihi uusii tuulihousuihin nii jossai kohti sitä luovuttaa tonki suhtee et antaa olla. Et jaksa nähä koko ajan samaa vaivaa parin pisteen takia. Kamalan näkösiä rytkyjä se ukko saa päällensä pelin varrelta. Aluks ihan ärsytti kun ukko näyttää ihan lsd päissään pyörivältö elton johnilta ennen kun joku vinkkas et ne lisko lasit tosiaan saa pois näkyvistä sieltä valikoista, phew, oli sen verta karseeta katottavaa et onneks sai pois.
Sanoisin et peli on 4/5 näyttävyydeltä. Pelattavuus aluks hauskaa kun tulee uusia taikoja mut loppuu kohden alkaa toistaa itseään. 3/5 pelattavuus.
Suorituskykyä koneelta löytyy eli fps pysyy korkealla mutta pelin vakaus on todella onnettomalla pohjalla. Pelasin main questin läpi niin peli on tähän mennessä kaatunut 15-20 kertaa. RT tracing ynnä muut päällä kaatuu tämän tästä, ilman näitä kaatuilee n. 2-3h välein. Maksoin 60€ tälläsestä kaatuilevasta pelistä, mun mielestä kertoo sen et tehdään kauheella vauhilla peli markkinoille, bugailee ja epävakaa mut näillä mennää, tässä pelaajaa/kuluttajaa ei paljoa mietitä ku vaa rahat pois, vinkukoot huonosti koodattua peliä sit vaikka jossai foorumeil kuhan miljoonat sataa laarii se riittää. Tarina pelissä oli ihan ok, tosin tääl foorumil moni kirjottelikin et ärsyttää ku oma heppu on sellanen supermies, oppii kaiken ekalla yrityksellä, kaikki ylistää/kiittää/kehuu non-stoppina. Ja sitä peli on alusta loppuun. Oma sankari osaa kaiken, tietää kaiken ja kaikki vaan koko ajan hehkuttaa miten mahtava sälli on. Tarina siis rakentuu tämän super henkilön ympärille mikä jättää stoorin tosi yksipuoliseksi. Harry Potter elokuvissa ja kirjoissa päähahmoa vihataan ja halveksitaan tämän tästä, tässä pelissä vaan tykätään ja rakastetaan joka puolella. Peliä voin suositella muillekkin jotka tykkää tälläsestä satumaailmasta ja missä voi seikkailla ja tehdä mitä vaan. Minipelit pelin sisällä alkaa toistaa itseään tosi nopeaa mutta viihdyttää siihen asti ihan kivasti. Pelistä olisi voinut tehdö pidemmänkin ja enemmän sisältöä. Esim tietokoneella kun pelaa niin listojen vaihdot näppäimillä F1-F4 on tosi hankala vaihdella ja samaan aikaan jotain lrri laumaa ruiskia 12 eri taialla, quick bindit eri taioilleomiin haluamiinsa nappeihin ois tän listasklilun jättänyt jo puoleen. Ja numeronäppäimet 5-0 jää täysin käyttämättä. WoW ja Dark age of camelot tyyliset pelit missä sulla on käytössä 10 numero näppäintä ja 10 eri listaa quickbind mahdollisuudella antaa aika isosti tilaa käyttää eri tavaroita ja kykyjä, tässä Higwarts pelissä taikojen käyttö tehty aika tönkökso

huh, pitkä teksti
 
Denuvo ilmeisesti aiheuttaa noin 20% vähemmän fps 1060 pc:llä 1080p. Saattaa olla eri lukema paremmalla pc:llä eri resoilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Denuvo ilmeisesti aiheuttaa noin 20% vähemmän fps 1060 pc:llä 1080p. Saattaa olla eri lukema paremmalla pc:llä eri resoilla.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Aika "mielenkiintoinen" toi Empressin .NFO tohon peliin :D NFOmation Viewer (EMPRESS.nfo)
 
Peli toimii paskasti jo valmiiks ja sit nää DRM roskat vie puolet siitäkin :rofl: voi vaan miettiä että miksi.
Denuvo ilmeisesti aiheuttaa noin 20% vähemmän fps 1060 pc:llä 1080p. Saattaa olla eri lukema paremmalla pc:llä eri resoilla.
Kandee vähän suolan kanssa näihin youtube randoihin suhtautua. Jos useampi tekee saman havainnon niin sitten voi ehkä jo alkaa ihmetellä. HW Unboxed ei näe minkäänlaista suorituskykyeroa, testaa tosin eri raudalla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Cracked versiossa silti on denuvo, ei denuvoa ole poistettu mihinkään.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Mutta kyllä Denuvo silti vaikuttaa pelin suorituskykyyn ja erityisesti latausnopeuksiin Denuvo poistetuissa peleissä on nopeutunut radikaalisesti.

Mutta silti tuohon niin piraatitkin joutuvat kärvistelemään samalla denuvo suorituskyvyllä kuin aidotkin omistajat.

Sitten on pelejä missä on ollut denuvo mutta tekijöiden toimesta poistettu niin siinä on suorituskyky parannusta ja erityisesti latausajoissa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
54 tuntia meni ja nyt on peli läpi. Olipa loistava kokemus HP-maailman fanille. Sopivasti löytyi syvyyttä ja pelimaailma oli hieno, varsinkin Tylyaho ja Tylypahka. Tarvehuone kruunas touhun ku sitä hyödynnettiin kekseliäästi.

Taistelu oli miellyttävää, mut chinese chomping cabbage -kasvit oli täysin OP Herbology III -traiting kanssa. Jatko-osia odotellessa. :)
 
Mitä katsellut pelivideoita tästä, niin pääjuoni vaikuttaa sellaiselta kädenlämpöiseltä ja tylsältä soopalta, että sen takia en taida kuitenkaan peliä hankkia. Mutta Tylypahkan tutkiminen varmasti olisi mielenkiintoista, tosin mitä olen nähnyt, niin nuo taikaoppitunnit näyttävät jääneen aika vaisuiksi.

Mielestäni tämä peli voisi vielä enemmän olla joku Tylypahka-simulaattori, samaan tapaan kuin RDR2 oli länkkärisimulaattori. Itse legitisti käyttäisin enemmän aikaa oppitunneilla käymisessä kuin pelaisin tuota pääjuonta. :D
 
10 tuntia takana PS5:lla ja positiivisen yllättynyt. Videot eivät ikinä säväyttäneet mutta pelatessa kyllä huomaa miksi on saanut hyviä arvosanoja. Juoni nyt vähän tuubaa ja ehkä tuo pelattava hahmo voisi olla vähän paremmin kirjoitettu tarinaan.
 
Millä tavalla se haittaa/muuttaa pelikokemustasi että jollain hahmolla on tummempi iho? Miten ihmeessä tuollaisella asialla voi olla mitään merkitystä minkään suhteen?

Varsinkin kun HP kirjoissa oli intialaista, tummaa kaveria, itäisestä Euroopasta tullutta ja ties mitä. En oikein myöskään näe nyt syytä öyhötykselle, mutta nähtävästi on näitä ihmisiä jotka näkee "poliittista agendaa" kaikkialla. :btooth:
 
PS5 hdr päällä värit ovat haaleat. Miten tuota kuvaa pitäisi säätää että olisi värikkäämpi?

Edit: ps5 asetuksista säädin agressivisemmin niin että sitä symbolia ei näy ollenkaan niin auttoi jonkin verran. Noista pelin asetuksista en kyl tajua mitään
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 174
Viestejä
5 065 435
Jäsenet
81 038
Uusin jäsen
Monttinen11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom