Hogwarts Legacy (10.02.2023)

Amazonin sarjaa en ole katsonut, joten siihen en osaa sanoa. Tässä puhutaan kuitenkin Harry Potterista, jossa tummaihoisia on ollut ihan alusta asti.
Ei helvetti että tämmöisistä asioista joutuu edes keskustelemaan..

Ompahan jotain muutakin kuin pyörittääkö 4090 tätä 4k ultralla kaikki tapissa. Täytyy sanoa että ihan viihdyttävä peli pelata voi lähinnä nauttia taisteluista ja puzzllesta, tullutkin kaikenmaailman elden ringit ja witcherit pelattua joissa tarvi keskittyä kokoajan kun taisteli ja seikkaili.
 
Harry Potterista, jossa tummaihoisia on ollut ihan alusta asti.
En muita kirjoista paljoa mainintoja kaikkien roduista, mutta koska se sijaitsee tietyssä maailmankolkassa sitä kuvittelee rotujakauman olevan sen paikan tasoista siihen vuodenaikaan, pelinkehittäjät eivät taida tykätä siitä ajatuksesta.
 
En muita kirjoista paljoa mainintoja kaikkien roduista, mutta koska se sijaitsee tietyssä maailmankolkassa sitä kuvittelee rotujakauman olevan sen paikan tasoista siihen vuodenaikaan, pelinkehittäjät eivät taida tykätä siitä ajatuksesta.
Mitäs meinaat? Onkos esim. tummaihoisia liian vähän vai liian paljon? Lonkalta aikakauden ja Lontoon roolin koko maailmassa tuona aikana huomioon ottaen eri kansoja on kyllä Hogwartsissa varsin vähänlaisesti, ehkä jopa vähä epäuskottavan vähän. Kirjoissa muistelisin rotuja olleen jonkin verran, mutta myös varsin vähän. Toki 1998 maailmantilanne on ollut jo varsin eri.

Britit olivat orjakaupan aikaan maailman orjakauppabisneksen ytimessä ja tämän kyseisen pelin aikakauden alla valloitellet eri tasoin yli 20% koko maailman ihmisistä. On ilmiselvää, että siellä oli erittäin merkittäviä määriä eri rotuisia ihmisiä.

Wikipediakin mainitsee, että Lontoossa oli 1850 seudulla 1.5 - 3% tummaihoisia. Ts. Tylypahkassa keskiotannalla olisi epäuskottavaa, että esim. mustia ei olisi lainkaan. Pikemminkin, jos mutulla otetaan esim. noituuden tyyppisiin asioihin uskovien osuus Lontoossa ja/tai Englannin merkittävissä satamakaupungeissa, pitäisi varmaan Tylypahkassa olla esim. Intialaisia tai vastaavia kansoja nykyistä enemmän.

Minun mielestäni pelissä on oikein hyvä visio tuon ajan maailmasta Englannissa, ja esim. mustien "ison" määrän kritiikissä on luultavasti joko historian perusasioiden kertauskurssin paikka tai sitten hyvä tilaisuus katsoa peiliin ja myöntää asenteellisuus asiaa kohtaan.

edit: Allekirjoitukseen vielä, että itsekin pidin uutta TV-sarjaa, Sormusmitälietä melkoisena huruiluna sukupuolien ja rotujen osalta. Kirsikkana kääpiönaiset, mitä ei muistaakseni pitänyt olla mitenkään ainakaan erotettavissa tai jopa edes olemassa. Eli siltä osin kritiikki kyllä maistuu, mutta tässä kohtaa en näe ainaakan itse siihen aihetta.

Tarkistelin vielä vähän lukuja, ja jos peli on 1800 luvun lopulla, niin rotuteorian/yms. vuoksi mustien osuus oli kutistunut merkittävästi muistamastani. Satamista näköjään löytyi edelleen merkittäviä määriä mustia. Toisin sanoen vaihteluväli ja pelin tilanne on ehkä omaan näkemykseeni verrattuna hieman realistisempi. Seison kyllä silti sen seikan takana, että globaali entiteetti aikanaan olisi vetänyt puoleensa eri rotuja hallitsijavaltioonsa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, toiset boikotoi peliä koska kirjaljia on transfobinen ja toiset koska pelissä on transihminen mutta se ei onneksi näytä pelin menestystä haittaavan:


"

Hogwarts Legacy” has wingardium leviosa-ed Warner Bros. Games’ sales, earning $850 million in global sales and moving more than 12 million units in just its first two weeks post-launch on PlayStation 5, Xbox Series X|S and PC.

That marks the biggest global launch ever for the Warner Bros. Discovery-owned video game company, with the “Harry Potter” action role-playing game also setting the Twitch record for single-player games with 1.28 million peak concurrent viewers at launch.

As Variety previously reported, “Hogwarts Legacy” opened with stunning player engagement, topping 267 million hours played from launch on Feb. 10 through Feb. 21. On Thursday, Warner Bros. Games revealed the game had broken company records with 280 million hours played to date.




Per Warner Bros. Discovery, “Additionally, there has been an increase of global franchise fan engagement overall with Wizarding World Digital garnering 300% higher traffic over the normal monthly unique visitor average for the first 10 days of February.”

The game’s arrival and subsequent success has sparked heated debate within the “Harry Potter” fandom, which has become increasingly distraught as author J.K. Rowling continues to publicly express views offensive to transgender people. While Rowling didn’t participate creatively in the game, she benefits financially from its sales, prompting anxiety over whether playing it is tantamount to supporting anti-trans causes. The ongoing PR headache for Warner Bros. will likely only get more complicated as Rowling continues to address her controversial statements on the podcast “The Witch Trials of J.K. Rowling,” which debuted Feb. 21.

Developed by Avalanche Software and published by Warner Bros. Games under its Portkey Games label, “Hogwarts Legacy” features an original story first introduced in the “Harry Potter” books that puts players at the center of their own Wizarding World adventure. Set in the 1800s, the game invites players to embark on an epic journey as a fifth-year student at Hogwarts, gifted with a rare ability to tap into ancient, powerful magic. Guided by the wizard’s field guide and unique instruction from professors and other characters, fans will uncover a compelling storyline filled with thrilling challenges and mysteries.

“We are so thrilled and proud to see the player response to ‘Hogwarts Legacy’ from gamers, fans who are new to gaming and reviewers around the world,” David Haddad, president of Warner Bros. Games, said. “Our development team at Avalanche delivered an amazing, high-quality Wizarding World experience that truly fulfills the fan fantasy of life at Hogwarts and our publishing teams have executed a globally impactful launch campaign.”

The “Hogwarts Legacy” Deluxe Edition is available now for PlayStation 5 and Xbox Series X|S for $79.99 (SRP) and PC for $69.99 (SRP) and will be available on April 4 for PlayStation 4 and Xbox One, and July 25 for Nintendo Switch for $69.99 (SRP). The “Hogwarts Legacy” Standard Edition is available now for PlayStation 5 and Xbox Series X|S for $69.99 (SRP) and PC for $59.99 (SRP) and will be available on April 4 for PlayStation 4 and Xbox One, and July 25 for Nintendo Switch for $59.99 (SRP).

"

Sieltä on tulossa vielä edellisen genin painokset ja Switch portti.
 
12mil myynti on kova saavutus kun puuttuu edellinen gen.

Ps jos nuo oli edellinen gen ja nyt on next gen, missä se yks gen on välistä :cautious:
 
Peli toimii paskasti jo valmiiks ja sit nää DRM roskat vie puolet siitäkin :rofl: voi vaan miettiä että miksi.
 
Noin 30h peliä pelattuna. Main quest tehty, sivu tehtävät vois tehdä seuraavaks pois jonosta. En tiedä mitä muut on mieltä mut musta on vähän hassua kun kirous taioissa kamera aina zoomaa oman hahmon naamaa kohti, et nää yhtää mitä se räiskäsee kun oman ukon irvistystä vaan kuvataan. Avada kevadra posauttaa kauheen mällin goblin lauman keskelle et siel on 8 ukkoo selällään ja koko tän pamauksen ajan näät kun sun oma ukko irvistelee? Mitä vitsiä? Yks goblin delaa taiasta välittömästi ja muut sinkoutuu ties minne ja et nää tätä sit olleskaa, pelin tehokkain loitsu ja sit kuvataan jotain poskien päitä. Kukahan neropatti ton zoomauksen ton taian yhteyteen on keksinyt.
Ihan viihdyttävä 60€ peli. Tosin nyt kun main quest on juostu läpi niin tuli sellanen fiilis et tässäks tää nyt oli? Ehkä joku 30€ peli ei niin olis harmittanu pelin lyhyys mut 60€ ja 30h, siit voin laskee et avout 2€/h makso kun pelas ukon 28 levelille, oppi kaikki taiat, voi lentää luudalla/griphonilla/ratsastaa merileijonalla yms mitä peli pitää sisällään.
Tosi näyttävä ja upea peli. Pelattavuus jää sisällöltään vähän nahkeaksi, keräät pelin aikana 400 eri sukkaparia, juokset niitä kauppiaalle ja tillillä on 15k pätäkkää millä et tee sit mitää kun oot hankkinu tarvittavat viherpiipertäjä rojut huoneesee. Arkkujen kerääminen pelin loppu suoralla on ihan yhden tekevää. Kolmatta kertaa kun keräät karvakavereilta karvat päältä ja parsit ne karvat sun kaulahuiviin kii hirveel vaival ja seuraavasta arkusta saat uuden kaman joka antaa 3 pistettä defendii enemmä ja sit taas kudot kaikkien elukoitten karvat kii niihi uusii tuulihousuihin nii jossai kohti sitä luovuttaa tonki suhtee et antaa olla. Et jaksa nähä koko ajan samaa vaivaa parin pisteen takia. Kamalan näkösiä rytkyjä se ukko saa päällensä pelin varrelta. Aluks ihan ärsytti kun ukko näyttää ihan lsd päissään pyörivältö elton johnilta ennen kun joku vinkkas et ne lisko lasit tosiaan saa pois näkyvistä sieltä valikoista, phew, oli sen verta karseeta katottavaa et onneks sai pois.
Sanoisin et peli on 4/5 näyttävyydeltä. Pelattavuus aluks hauskaa kun tulee uusia taikoja mut loppuu kohden alkaa toistaa itseään. 3/5 pelattavuus.
Suorituskykyä koneelta löytyy eli fps pysyy korkealla mutta pelin vakaus on todella onnettomalla pohjalla. Pelasin main questin läpi niin peli on tähän mennessä kaatunut 15-20 kertaa. RT tracing ynnä muut päällä kaatuu tämän tästä, ilman näitä kaatuilee n. 2-3h välein. Maksoin 60€ tälläsestä kaatuilevasta pelistä, mun mielestä kertoo sen et tehdään kauheella vauhilla peli markkinoille, bugailee ja epävakaa mut näillä mennää, tässä pelaajaa/kuluttajaa ei paljoa mietitä ku vaa rahat pois, vinkukoot huonosti koodattua peliä sit vaikka jossai foorumeil kuhan miljoonat sataa laarii se riittää. Tarina pelissä oli ihan ok, tosin tääl foorumil moni kirjottelikin et ärsyttää ku oma heppu on sellanen supermies, oppii kaiken ekalla yrityksellä, kaikki ylistää/kiittää/kehuu non-stoppina. Ja sitä peli on alusta loppuun. Oma sankari osaa kaiken, tietää kaiken ja kaikki vaan koko ajan hehkuttaa miten mahtava sälli on. Tarina siis rakentuu tämän super henkilön ympärille mikä jättää stoorin tosi yksipuoliseksi. Harry Potter elokuvissa ja kirjoissa päähahmoa vihataan ja halveksitaan tämän tästä, tässä pelissä vaan tykätään ja rakastetaan joka puolella. Peliä voin suositella muillekkin jotka tykkää tälläsestä satumaailmasta ja missä voi seikkailla ja tehdä mitä vaan. Minipelit pelin sisällä alkaa toistaa itseään tosi nopeaa mutta viihdyttää siihen asti ihan kivasti. Pelistä olisi voinut tehdö pidemmänkin ja enemmän sisältöä. Esim tietokoneella kun pelaa niin listojen vaihdot näppäimillä F1-F4 on tosi hankala vaihdella ja samaan aikaan jotain lrri laumaa ruiskia 12 eri taialla, quick bindit eri taioilleomiin haluamiinsa nappeihin ois tän listasklilun jättänyt jo puoleen. Ja numeronäppäimet 5-0 jää täysin käyttämättä. WoW ja Dark age of camelot tyyliset pelit missä sulla on käytössä 10 numero näppäintä ja 10 eri listaa quickbind mahdollisuudella antaa aika isosti tilaa käyttää eri tavaroita ja kykyjä, tässä Higwarts pelissä taikojen käyttö tehty aika tönkökso
 
Noin 30h peliä pelattuna. Main quest tehty, sivu tehtävät vois tehdä seuraavaks pois jonosta. En tiedä mitä muut on mieltä mut musta on vähän hassua kun kirous taioissa kamera aina zoomaa oman hahmon naamaa kohti, et nää yhtää mitä se räiskäsee kun oman ukon irvistystä vaan kuvataan. Avada kevadra posauttaa kauheen mällin goblin lauman keskelle et siel on 8 ukkoo selällään ja koko tän pamauksen ajan näät kun sun oma ukko irvistelee? Mitä vitsiä? Yks goblin delaa taiasta välittömästi ja muut sinkoutuu ties minne ja et nää tätä sit olleskaa, pelin tehokkain loitsu ja sit kuvataan jotain poskien päitä. Kukahan neropatti ton zoomauksen ton taian yhteyteen on keksinyt.
Ihan viihdyttävä 60€ peli. Tosin nyt kun main quest on juostu läpi niin tuli sellanen fiilis et tässäks tää nyt oli? Ehkä joku 30€ peli ei niin olis harmittanu pelin lyhyys mut 60€ ja 30h, siit voin laskee et avout 2€/h makso kun pelas ukon 28 levelille, oppi kaikki taiat, voi lentää luudalla/griphonilla/ratsastaa merileijonalla yms mitä peli pitää sisällään.
Tosi näyttävä ja upea peli. Pelattavuus jää sisällöltään vähän nahkeaksi, keräät pelin aikana 400 eri sukkaparia, juokset niitä kauppiaalle ja tillillä on 15k pätäkkää millä et tee sit mitää kun oot hankkinu tarvittavat viherpiipertäjä rojut huoneesee. Arkkujen kerääminen pelin loppu suoralla on ihan yhden tekevää. Kolmatta kertaa kun keräät karvakavereilta karvat päältä ja parsit ne karvat sun kaulahuiviin kii hirveel vaival ja seuraavasta arkusta saat uuden kaman joka antaa 3 pistettä defendii enemmä ja sit taas kudot kaikkien elukoitten karvat kii niihi uusii tuulihousuihin nii jossai kohti sitä luovuttaa tonki suhtee et antaa olla. Et jaksa nähä koko ajan samaa vaivaa parin pisteen takia. Kamalan näkösiä rytkyjä se ukko saa päällensä pelin varrelta. Aluks ihan ärsytti kun ukko näyttää ihan lsd päissään pyörivältö elton johnilta ennen kun joku vinkkas et ne lisko lasit tosiaan saa pois näkyvistä sieltä valikoista, phew, oli sen verta karseeta katottavaa et onneks sai pois.
Sanoisin et peli on 4/5 näyttävyydeltä. Pelattavuus aluks hauskaa kun tulee uusia taikoja mut loppuu kohden alkaa toistaa itseään. 3/5 pelattavuus.
Suorituskykyä koneelta löytyy eli fps pysyy korkealla mutta pelin vakaus on todella onnettomalla pohjalla. Pelasin main questin läpi niin peli on tähän mennessä kaatunut 15-20 kertaa. RT tracing ynnä muut päällä kaatuu tämän tästä, ilman näitä kaatuilee n. 2-3h välein. Maksoin 60€ tälläsestä kaatuilevasta pelistä, mun mielestä kertoo sen et tehdään kauheella vauhilla peli markkinoille, bugailee ja epävakaa mut näillä mennää, tässä pelaajaa/kuluttajaa ei paljoa mietitä ku vaa rahat pois, vinkukoot huonosti koodattua peliä sit vaikka jossai foorumeil kuhan miljoonat sataa laarii se riittää. Tarina pelissä oli ihan ok, tosin tääl foorumil moni kirjottelikin et ärsyttää ku oma heppu on sellanen supermies, oppii kaiken ekalla yrityksellä, kaikki ylistää/kiittää/kehuu non-stoppina. Ja sitä peli on alusta loppuun. Oma sankari osaa kaiken, tietää kaiken ja kaikki vaan koko ajan hehkuttaa miten mahtava sälli on. Tarina siis rakentuu tämän super henkilön ympärille mikä jättää stoorin tosi yksipuoliseksi. Harry Potter elokuvissa ja kirjoissa päähahmoa vihataan ja halveksitaan tämän tästä, tässä pelissä vaan tykätään ja rakastetaan joka puolella. Peliä voin suositella muillekkin jotka tykkää tälläsestä satumaailmasta ja missä voi seikkailla ja tehdä mitä vaan. Minipelit pelin sisällä alkaa toistaa itseään tosi nopeaa mutta viihdyttää siihen asti ihan kivasti. Pelistä olisi voinut tehdö pidemmänkin ja enemmän sisältöä. Esim tietokoneella kun pelaa niin listojen vaihdot näppäimillä F1-F4 on tosi hankala vaihdella ja samaan aikaan jotain lrri laumaa ruiskia 12 eri taialla, quick bindit eri taioilleomiin haluamiinsa nappeihin ois tän listasklilun jättänyt jo puoleen. Ja numeronäppäimet 5-0 jää täysin käyttämättä. WoW ja Dark age of camelot tyyliset pelit missä sulla on käytössä 10 numero näppäintä ja 10 eri listaa quickbind mahdollisuudella antaa aika isosti tilaa käyttää eri tavaroita ja kykyjä, tässä Higwarts pelissä taikojen käyttö tehty aika tönkökso

huh, pitkä teksti
 
Denuvo ilmeisesti aiheuttaa noin 20% vähemmän fps 1060 pc:llä 1080p. Saattaa olla eri lukema paremmalla pc:llä eri resoilla.

 
Peli toimii paskasti jo valmiiks ja sit nää DRM roskat vie puolet siitäkin :rofl: voi vaan miettiä että miksi.
Denuvo ilmeisesti aiheuttaa noin 20% vähemmän fps 1060 pc:llä 1080p. Saattaa olla eri lukema paremmalla pc:llä eri resoilla.
Kandee vähän suolan kanssa näihin youtube randoihin suhtautua. Jos useampi tekee saman havainnon niin sitten voi ehkä jo alkaa ihmetellä. HW Unboxed ei näe minkäänlaista suorituskykyeroa, testaa tosin eri raudalla:

 
Cracked versiossa silti on denuvo, ei denuvoa ole poistettu mihinkään.



Mutta kyllä Denuvo silti vaikuttaa pelin suorituskykyyn ja erityisesti latausnopeuksiin Denuvo poistetuissa peleissä on nopeutunut radikaalisesti.

Mutta silti tuohon niin piraatitkin joutuvat kärvistelemään samalla denuvo suorituskyvyllä kuin aidotkin omistajat.

Sitten on pelejä missä on ollut denuvo mutta tekijöiden toimesta poistettu niin siinä on suorituskyky parannusta ja erityisesti latausajoissa:

 
54 tuntia meni ja nyt on peli läpi. Olipa loistava kokemus HP-maailman fanille. Sopivasti löytyi syvyyttä ja pelimaailma oli hieno, varsinkin Tylyaho ja Tylypahka. Tarvehuone kruunas touhun ku sitä hyödynnettiin kekseliäästi.

Taistelu oli miellyttävää, mut chinese chomping cabbage -kasvit oli täysin OP Herbology III -traiting kanssa. Jatko-osia odotellessa. :)
 
Mitä katsellut pelivideoita tästä, niin pääjuoni vaikuttaa sellaiselta kädenlämpöiseltä ja tylsältä soopalta, että sen takia en taida kuitenkaan peliä hankkia. Mutta Tylypahkan tutkiminen varmasti olisi mielenkiintoista, tosin mitä olen nähnyt, niin nuo taikaoppitunnit näyttävät jääneen aika vaisuiksi.

Mielestäni tämä peli voisi vielä enemmän olla joku Tylypahka-simulaattori, samaan tapaan kuin RDR2 oli länkkärisimulaattori. Itse legitisti käyttäisin enemmän aikaa oppitunneilla käymisessä kuin pelaisin tuota pääjuonta. :D
 
10 tuntia takana PS5:lla ja positiivisen yllättynyt. Videot eivät ikinä säväyttäneet mutta pelatessa kyllä huomaa miksi on saanut hyviä arvosanoja. Juoni nyt vähän tuubaa ja ehkä tuo pelattava hahmo voisi olla vähän paremmin kirjoitettu tarinaan.
 
Millä tavalla se haittaa/muuttaa pelikokemustasi että jollain hahmolla on tummempi iho? Miten ihmeessä tuollaisella asialla voi olla mitään merkitystä minkään suhteen?

Varsinkin kun HP kirjoissa oli intialaista, tummaa kaveria, itäisestä Euroopasta tullutta ja ties mitä. En oikein myöskään näe nyt syytä öyhötykselle, mutta nähtävästi on näitä ihmisiä jotka näkee "poliittista agendaa" kaikkialla. :btooth:
 
PS5 hdr päällä värit ovat haaleat. Miten tuota kuvaa pitäisi säätää että olisi värikkäämpi?

Edit: ps5 asetuksista säädin agressivisemmin niin että sitä symbolia ei näy ollenkaan niin auttoi jonkin verran. Noista pelin asetuksista en kyl tajua mitään
 
Viimeksi muokattu:
20 tuntia peliä takana ja poistin vahingossa hahmoni o_O
Hienoa, että tällänenki on mahollista ja mitään backuppiahan multa ei löydy.

Pelaan tietokoneella xboxin ohjainta käyttäen ja tuo hahmon poisto ja settings on molemmat y - näppäimen takana ohjaimessa.
Kursori oli siinä hahmon päällä valikossa ja aattelin käyä kattomassa settingsit, kun välillä ne on menny itestää ihan päin persettä.
Noh, meni sitte 20 tuntia kuin huoran perseeseen ja nyt pitäs alottaa alusta jeejee...
 
20 tuntia peliä takana ja poistin vahingossa hahmoni o_O
Hienoa, että tällänenki on mahollista ja mitään backuppiahan multa ei löydy.

Pelaan tietokoneella xboxin ohjainta käyttäen ja tuo hahmon poisto ja settings on molemmat y - näppäimen takana ohjaimessa.
Kursori oli siinä hahmon päällä valikossa ja aattelin käyä kattomassa settingsit, kun välillä ne on menny itestää ihan päin persettä.
Noh, meni sitte 20 tuntia kuin huoran perseeseen ja nyt pitäs alottaa alusta jeejee...
Tämmöinen löytyi netistä olettaen että on Steamissa, eikä Epicissä. Et näköjään ole ensimmäinen jolle näin käynyt.

"You can recover your safe files prob using the steam save system, so you only need to accest thouse files and recover the save file to take back your character.
First indicate that, this is applicable with the steam version (with epic and other platforms I haven't tested it)

first you need a Steam Cloud backup, which you can get at this link

Sign In

Once inside, you have to search for Hogwarts Legacy and download all your saves, and especially the "Savegamelist" file since this last file has all the character info.

Once the files are downloaded, you just have to go to the hogwarts save folder in APPDATA/LOCAL/HOGWARTS LEGACY/SAVED/SAVEGAMES/YOUR ID NUMBER

And what you should do is to pass all the renamed files to be identified by the game as "Savegamelist.sav" and the rest of the saves as for example "HL-00-00". "
 
Tämmöinen löytyi netistä olettaen että on Steamissa, eikä Epicissä. Et näköjään ole ensimmäinen jolle näin käynyt.

"You can recover your safe files prob using the steam save system, so you only need to accest thouse files and recover the save file to take back your character.
First indicate that, this is applicable with the steam version (with epic and other platforms I haven't tested it)

first you need a Steam Cloud backup, which you can get at this link

Sign In

Once inside, you have to search for Hogwarts Legacy and download all your saves, and especially the "Savegamelist" file since this last file has all the character info.

Once the files are downloaded, you just have to go to the hogwarts save folder in APPDATA/LOCAL/HOGWARTS LEGACY/SAVED/SAVEGAMES/YOUR ID NUMBER

And what you should do is to pass all the renamed files to be identified by the game as "Savegamelist.sav" and the rest of the saves as for example "HL-00-00". "
Tää ois voinu toimia jos en ois tehny jo uutta hahmoa. Tuolta cloudista löyty vaa noi samat tallennukset mitkä on jo tuolla kansiossa valmiiksi ja kaikki on kellonajan mukaan tuon poiston jälkeisiä tiedostoja :(
 
Tää ois voinu toimia jos en ois tehny jo uutta hahmoa. Tuolta cloudista löyty vaa noi samat tallennukset mitkä on jo tuolla kansiossa valmiiksi ja kaikki on kellonajan mukaan tuon poiston jälkeisiä tiedostoja :(

Okei no harmi. On kyllä todella typerä systeemi tuo noin helposti tehty hahmon poisto.
 

Tuosta sais ilmeisesti enempi haastetta sitä kaipaaville.
Itse meinasin ensiks pelata tämän läpi ennenkuin modaamisen aloitan. Ja siihen mennessä on jo enemmän modejakin ilmestynyt laitettavaksi.
 

Tuosta sais ilmeisesti enempi haastetta sitä kaipaaville.
Itse meinasin ensiks pelata tämän läpi ennenkuin modaamisen aloitan. Ja siihen mennessä on jo enemmän modejakin ilmestynyt laitettavaksi.
Olis pitäny tajuu laittaa peli edes hardille kun alotti. Normal tasolla oli aika läpsyttelyy. Ihan sama vaikka huoneessa olis 10 dark wizardii vastassa, sinne voi juossa keskelle sisää, näpytellä taiat vaan jonossa ja se oli sit melkee siinä. Loppu päävihollisen main questin lopussa tuli hakattuu ilman health pottuja :D toisin sanoen peli on aivan liian helppo normal tasolla. Pitää kokeilla tätä modia, saas nähä miten vaikeeks tän halutessaan saa! Kiitos linkistä. Uusille pelaajille suosittelen ainakin hard tasoa tai jotain vastaavia modeja millä pelistä saa vaikeemman ettei se ole pelkkää kuja juoksua ja siinä sivussa aina posautat kaikki juhlajarrut pois tieltä
 
Latausnopeuksien kanssa ei ole ollut ongelmia PC:llä NVMe SSD:n kanssa, mutta jäätävää nykimistä esiintyy paikoitellen. Kaatunut ei ole sentään kertaakaan.
 
Mites muistinkäyttö?
Näyttääpä tosiaan olleen 16GB muistin käyttö yli 90% alussa kun pelin käynnisti. Tippui siitä kuitenkin ajan kanssa kun jatkoi pelaamista. 32GB muistikitti onneksi tulossa postissa, niin voi ainakin tuon rajata pois. RTX 3080 10GB muistista myös 9,2 GB jatkuvasti käytössä, joten ehkä sekin saattaa tuota aiheuttaa.

Nyt asetukset tapissa ja 4K DLSS Qualityllä kun töllöllä pelailen. Täytyy koittaa laskea pikkusen asetuksia.
 
Näyttääpä tosiaan olleen 16GB muistin käyttö yli 90% alussa kun pelin käynnisti. Tippui siitä kuitenkin ajan kanssa kun jatkoi pelaamista. 32GB muistikitti onneksi tulossa postissa, niin voi ainakin tuon rajata pois. RTX 3080 10GB muistista myös 9,2 GB jatkuvasti käytössä, joten ehkä sekin saattaa tuota aiheuttaa.

Nyt asetukset tapissa ja 4K DLSS Qualityllä kun töllöllä pelailen. Täytyy koittaa laskea pikkusen asetuksia.
Mulla hörppäs 23gb parhaillaan ramia ja vramia 11,5gb 4070ti ja namit tapissa. Laskin highlle asetukset ja nyt toiminu smoothisti siinä 80-160 fps välillä 1440p resolla
 
Itsellä vie 17-20gb välillä ramia. Vramia en ole seurannut. Kaikki namit kaakossa uw1440p resolla peli pyörii yli 100fps koko ajan. Rajattu 144fps. Sisätiloissa saattaa olla pitkään 144fps lukemissa, heti kun raytracing efektiä tulee niin tippuu 120fps luokkaan.
5800x3d ja 4080 setup.
 
Mites muilla haamukuvailu PS5 tai Xbox?

Testailin taas korkeamman FPS:n moodeja Xboxilla kun ehdin taas pelailemaan, ja ghosting on melko kaameaa. Pienen testailun perusteella liittyy AA -toteutukseen, kun ei esim. voi havaita ghostingia taivasta vasten mutta muuten haamukuva seuraa hahmoa.

Ts. performance tai hff performance -moodeilla aivan kaamea haamukuvaefekti. Helpoin huomata pelihahmon ympärillä kun pyörittää kuvakulmaa nopeasti.

Toisaalta taas balanced tuntuu pyörivän ihan mukavasti ja VRR toimii, niin mikäs tuollakaan on pelata. Silläkin tuota ghostingia taitaa olla, mutta on paljon vaikeampi huomata.

edit. Tämä varmaan teoriassa voisi tulla esiin jollain TAA:lla PC:lläkin.
 
Tulihan tämä nyt sit ostettua vaikka en älytön potteri fani olekkaan, lähinnä elokuvat paitsi ne 2 vikaa kattonut.

Yllättävän hyvin toimii kaikki tapissa paitsi ray tracing on high asetuksella ja 4k dlss päällä, mitenkähän tuon saisi 1440p resolle kun on harmaana resoluutio kohta?

Tiedä vaikuttaisikko ajoittaisiin pätkimisiin ja pelin pyörimiseen yleensä jos päivittäisi prossun?

Kone:
I7-6700k
32gt ddr4 ram
Msi Geforce 2080ti
1Tb M.2 Hdd
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän hyvin toimii kaikki tapissa paitsi ray tracing on high asetuksella ja 4k dlss päällä, mitenkähän tuon saisi 1440p resolle kun on harmaana resoluutio kohta?
Ota se DLSS pois päältä jos haluat vaihtaa resoluution 4k -> 1440p.
 
Mites muilla haamukuvailu PS5 tai Xbox?

Testailin taas korkeamman FPS:n moodeja Xboxilla kun ehdin taas pelailemaan, ja ghosting on melko kaameaa. Pienen testailun perusteella liittyy AA -toteutukseen, kun ei esim. voi havaita ghostingia taivasta vasten mutta muuten haamukuva seuraa hahmoa.

Ts. performance tai hff performance -moodeilla aivan kaamea haamukuvaefekti. Helpoin huomata pelihahmon ympärillä kun pyörittää kuvakulmaa nopeasti.

Toisaalta taas balanced tuntuu pyörivän ihan mukavasti ja VRR toimii, niin mikäs tuollakaan on pelata. Silläkin tuota ghostingia taitaa olla, mutta on paljon vaikeampi huomata.

edit. Tämä varmaan teoriassa voisi tulla esiin jollain TAA:lla PC:lläkin.
PS5:lla ainakin HFR mode tuottaa haamua. Luulin aluksi sen olevan vaan paska motionblur mutta ei. Noh ei itseäni niin häiritse.
 
Mites muilla haamukuvailu PS5 tai Xbox?

Toisaalta taas balanced tuntuu pyörivän ihan mukavasti ja VRR toimii, niin mikäs tuollakaan on pelata. Silläkin tuota ghostingia taitaa olla, mutta on paljon vaikeampi huomata.

edit. Tämä varmaan teoriassa voisi tulla esiin jollain TAA:lla PC:lläkin.
PS5:llä balancedilla VRR range ei yllä. Ghostingia en ainakaan huomannut ku balancedilla pelasin ja capped freimeillä. Oli omasta mielestä selkeästi paras grafiikkamoodi noista kaikista toi balanced capped freimeillä ja muuten off motion blurrit, film grainit yms muut.
 
Olis pitäny tajuu laittaa peli edes hardille kun alotti. Normal tasolla oli aika läpsyttelyy. Ihan sama vaikka huoneessa olis 10 dark wizardii vastassa, sinne voi juossa keskelle sisää, näpytellä taiat vaan jonossa ja se oli sit melkee siinä. Loppu päävihollisen main questin lopussa tuli hakattuu ilman health pottuja :D toisin sanoen peli on aivan liian helppo normal tasolla. Pitää kokeilla tätä modia, saas nähä miten vaikeeks tän halutessaan saa! Kiitos linkistä. Uusille pelaajille suosittelen ainakin hard tasoa tai jotain vastaavia modeja millä pelistä saa vaikeemman ettei se ole pelkkää kuja juoksua ja siinä sivussa aina posautat kaikki juhlajarrut pois tieltä
Itse ainakin saan pataani saman levun vastustajilta jo normaalilla vaikeustasolla. En ehdi väistämään iskuja monestikaan, kun samaan aikaan pitäisi jotain taikoja yrittää säätää. Ei riittäisi kyllä mielenkiinto enää yhtään vaikeammalla tätä pelata. Turhauttaa yrittää uudelleen ja uudelleen.

Nyt level 17 ukko. Defence 123 ja offence 110.
 
Olis pitäny tajuu laittaa peli edes hardille kun alotti. Normal tasolla oli aika läpsyttelyy. Ihan sama vaikka huoneessa olis 10 dark wizardii vastassa, sinne voi juossa keskelle sisää, näpytellä taiat vaan jonossa ja se oli sit melkee siinä. Loppu päävihollisen main questin lopussa tuli hakattuu ilman health pottuja :D toisin sanoen peli on aivan liian helppo normal tasolla. Pitää kokeilla tätä modia, saas nähä miten vaikeeks tän halutessaan saa! Kiitos linkistä. Uusille pelaajille suosittelen ainakin hard tasoa tai jotain vastaavia modeja millä pelistä saa vaikeemman ettei se ole pelkkää kuja juoksua ja siinä sivussa aina posautat kaikki juhlajarrut pois tieltä

Sen vaikeustasonhan voi vaihtaa sieltä asetuksista koska tahansa joten.. mikset vain käyny laittamassa sitä hardille?

Eipä se hard tosin kai muuta tee kun antaa vihuille enemmän HP ja ATK.
 
Sen vaikeustasonhan voi vaihtaa sieltä asetuksista koska tahansa joten.. mikset vain käyny laittamassa sitä hardille?

Eipä se hard tosin kai muuta tee kun antaa vihuille enemmän HP ja ATK.
Alku pelissä on haastavampi kun sulla ei ole armoreita, ei kaikkia loitsuja ja potioinei on harvassa. Peli helpottuu ihan hirveästi kun sulla onkin jossain kohti reppu niin täys potionei ettei enempää mahdu, parhaat armorit mitä löytyy ja kaikki spellit listalla. Normal vaikeusaste alussa onki varmaa ok mut sitten peli helpottaa ovelasti jossain kohti ihan huomaamatta. Sitten kun main quest onkin jo juostu läpi, harmittaa että pelasin sen liian nopeaa ja liian helposti läpi. Siksi suosittelen uusille pelaajille hardia, ja myös kannattaa tehdä paljon side questeja ennen kuin pelaat main questin läpi. Vähän tuntuu hassulta kun päätehtävä on nakuteltu läpi ja meet sit tekee niit sivutehtävii. Ne npc puhuu viel samaan tyylii et ihan ku se loppupääkkis siel viel riehuis ja rellestäis vaikka oot käyny sen jo listimässä :D
Siks kannattaa venyttää pelii mahdollisimman pitkälle, tutki koko mappi, tee minitehtäviä, kerää niitä karvapokemonei joka nurkka täytee, tee merlin questei, kasvata ruohoo ja tee pottui nii paljo ettet enää tiiä mihin työnnät niitä. Farmaa rahaa ja osta se kylä ihan tyhjäks ennen ku sul on main quest 14/14.
Saat pelistä paljon enemmän irti näin. Ite kujajuoksun mainquestin ajassa 28h ja sen jälkee peliä on vähä hassu pelata koska se on jo ’pelattu läpi’.
 
22h meni mainquestissä + kourallinen sivutehtäviä. Oikein hyvä paitsi juoni nyt ei säväyttänyt.

Jos ja kun jatkoa tulee niin voisivat ihan tuon koulun jättää pois ja tehdä kunnon open world pelin witcher tyyliin. Ja vähän enemmän synkkyyttä tarinaan/hahmoihin. Ei mitään sarjakuva tasoisia pahiksia.
 
Mie voisin pelata koulusimulaattoria mieluummin kuin open worldia. :D Täällä vissii Ravenclaw-traitit minussa nousee esiin.
 
Eilen peli läpi. Taisi mennä 44 tuntia ja risat. Kaikki varsinaiset sivuquestit läpi mitä tuli saataville paitsi Daealian Keys tms. 11/16 taisi tulla vastaan. En jaksanut niitä enää metsästää kun pääjuoni oli läpi.

Hienosti tehty maailma jonka maisemat meni vähän hukkaan kun kaikki aarteet olivat luokkaa erivärinen kaulaliina ja se ei motivoinut tutkimaan koko karttaa läpi. Arvosanaksi 8/10 :thumbsup: Alustana PS5 ja balanced-graffat joka toimi 99% ajasta tosi hyvin ja näytti hyvältä.
 
Perkele sentään, nyt tuli stoppi omaan etenemiseen. Kuolen koko ajan tuolle saakelin
Pensieve Guardianille tuolla ensimmäisessä testipaikassa, johon pääsi sieltä tornista. Ensin tulevat uset ritarit saan ihan ok tapettua, mutta sitten kun tulee tuo iso mörkö niin se ehtii tappaa minut aina. Kerran sain melkeen siltä kaikki helat pois, mutta tietenkin sitten se heittää sen ison pallon ja kuolen. Välillä ehdin tuhota nuo pallot, mutta usein ne osuu muhun. Kuolo korjaa jos ei täysia heloja. Jumalauta, että on rasittava kohta. Varmaan kymmenen kertaa jo kokeillut tuota, mutta ei hermot kestä enää. Pakko vähän viilentyä nyt. En tiedä jos jotkut potionit yms auttaisi, mutta rasittava käyttää noita kesken taistelun ja vaihdella. Pelkkien taikojen hallinnassa jo kauhea työ ja noita paletteja itsellä jo täysi neljä. Huoh. Normaali vaikeustaso itsellä. En tajua miten te jotkut sanotte tätä liian helpoksi. Oma leveli 24. En minä tästä mitään Dark Soulsia halunnut vaan helppoa ja sulavaa tarinavetoista seikkailua.
 
Perkele sentään, nyt tuli stoppi omaan etenemiseen. Kuolen koko ajan tuolle saakelin
Pesieve Guardianille tuolla ensimmäisessä testipaikassa, johon pääsi sieltä tornista. Ensin tulevat uset ritarit saan ihan ok tapettua, mutta sitten kun tulee tuo iso mörkö niin se ehtii tappaa minut aina. Kerran sain melkeen siltä kaikki helat pois, mutta tietenkin sitten se heittää sen ison pallon ja kuolen. Välillä ehdin tuhota nuo pallot, mutta usein ne osuu muhun. Kuolo korjaa jos ei täysia heloja. Jumalauta, että on rasittava kohta. Varmaan kymmenen kertaa jo kokeillut tuota, mutta ei hermot kestä enää. Pakko vähän viilentyä nyt. En tiedä jos jotkut potionit yms auttaisi, mutta rasittava kkäyttää noita kesken taistelun ja vaihdella. Pelkkien taikojen hallinnassa jo kauhea työ ja noita paletta itsellä jo täysi neljä. Huoh. Normaali vaikeustaso itsellä. En tajua miten te jotkut sanotte tätä liian helpoksi. En minä tästä mitään Dark Soulsia halunnut vaan helppoa ja sulavaa tarinavetoista seikkailua.

Nuo pallot saa väistettyäkin aika helposti jos ei tuhoaminen tunnu onnistuvan. Mutta eipä tuossa sitten oikein voi muuta kun käytät aina HP-potun kun HP:ta menee tai otat ensin lisää leveliä ja sitten uusi yritys. Collectionsista saattaisi saada myös vinkkejä vihollisen heikkouksista.

Vikana vaihtoehtona sitten vaikeustasoa alas asetuksista.
 
Minä vain väistelin ne pallot. En tiennyt että ne voi tuhota
Minä en taas ole tajunnut, että niitä voi väistää. Mielestäni koitin ja sain silti osumaa. Pitääpä ottaa uusiksi vielä. Tuossa oli tuo "tehtävä", että tuho latautuva pallo. Niin siksi yritin niitä tuhota. :D
 
Minä vain väistelin ne pallot. En tiennyt että ne voi tuhota
Eikö ne aika selkeästi ole värikoodattu oranssiksi tai violetiksi, jolloin niihin tulee käyttää kyseisen värisiä loitsuja. Kannattaa ehdottomasti ne tuhota eikä väistellä, kun tekee hyvän määrän vahinkoa ja stunnaa sen hetkeksi.

En minä tästä mitään Dark Soulsia halunnut vaan helppoa ja sulavaa tarinavetoista seikkailua.
Siksi siellä on olemassa kaksi helpompaa vaikeustasoa joihin voi lennosta vaihtaa, helpoin kirjaimellisesti nimeltään "Story"...
 
Eikö ne aika selkeästi ole värikoodattu oranssiksi tai violetiksi, jolloin niihin tulee käyttää kyseisen värisiä loitsuja. Kannattaa ehdottomasti ne tuhota eikä väistellä, kun tekee hyvän määrän vahinkoa ja stunnaa sen hetkeksi.


Siksi siellä on olemassa kaksi helpompaa vaikeustasoa joihin voi lennosta vaihtaa, helpoin kirjaimellisesti nimeltään "Story"...
No perhana. Enpäs tajunnutkaan, että niihin tarvii eri luokan loitsuja. Ilmankos eivät hajonneet pallot kuin satunnaisesti. :D

No, poika pelaa Easyllä, niin pakkohan mun sentään vähän parempi on olla. ;)

Ihan liikaa muutenkin tässä noita eri taikoja ja yhdistelmiä. Menee ihan sekaisin mihin tarvii mitäkin yms. Itse pelaan aina roolipelit jollain ritarilla ja yhdellä miekalla sitä kehittäen. Ei noi maagiluokat yms niiden monimutkaisuuden takia kiinnosta. Toki tässä pelissä nyt pakko poistua omalta mukavuusalueelta.
 
No perhana. Enpäs tajunnutkaan, että niihin tarvii eri luokan loitsuja. Ilmankos eivät hajonneet pallot kuin satunnaisesti. :D

No, poika pelaa Easyllä, niin pakkohan mun sentään vähän parempi on olla. ;)

Ihan liikaa muutenkin tässä noita eri taikoja ja yhdistelmiä. Menee ihan sekaisin mihin tarvii mitäkin yms. Itse pelaan aina roolipelit jollain ritarilla ja yhdellä miekalla sitä kehittäen. Ei noi maagiluokat yms niiden monimutkaisuuden takia kiinnosta. Toki tässä pelissä nyt pakko poistua omalta mukavuusalueelta.
Mun mielestä taikoja on aivan liian vähän :D Enkä siis aidosti ymmärrä mitä monimutkaista noissa loitsuissa on. Punaset tekee tulijuttuja, violetit luokkaa telekinesis/force, keltainen vähän mitä sattuu.. Eipä noilla väreillä käytännössä ole edes merkitystä.
Loitsuja voi pitkälti spämmiä ilman mitään taktiikkaa sen mukaan mikä ei ole cooldownilla. Vihujen kilvet on sama palikkatesti kuin tuossa ylempänä bossissa, eli tietyn värisiin kilpiin ammut saman värisellä loitsulla.

Vaalean vihreät/siniset taiat voi kokonaan unohtaa taistelussa, mun puolesta vois unohtaa kokonaan koko loitsulistasta (näkymättömyys+valo on ainoat tärkeät). Pelkkää filleriä.

E: Sen kannalta ymmärrän tuon monimutkaisuuden, että kyllä ainakin aluksi taistelun tohinassa menee helposti näppäimissä ja loitsusivuissa sekaisin, että mistä nyt tekeekin mitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 687
Viestejä
4 562 533
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom