Hogwarts Legacy (10.02.2023)

20 tuntia peliä takana ja poistin vahingossa hahmoni o_O
Hienoa, että tällänenki on mahollista ja mitään backuppiahan multa ei löydy.

Pelaan tietokoneella xboxin ohjainta käyttäen ja tuo hahmon poisto ja settings on molemmat y - näppäimen takana ohjaimessa.
Kursori oli siinä hahmon päällä valikossa ja aattelin käyä kattomassa settingsit, kun välillä ne on menny itestää ihan päin persettä.
Noh, meni sitte 20 tuntia kuin huoran perseeseen ja nyt pitäs alottaa alusta jeejee...
 
Tämmöinen löytyi netistä olettaen että on Steamissa, eikä Epicissä. Et näköjään ole ensimmäinen jolle näin käynyt.

"You can recover your safe files prob using the steam save system, so you only need to accest thouse files and recover the save file to take back your character.
First indicate that, this is applicable with the steam version (with epic and other platforms I haven't tested it)

first you need a Steam Cloud backup, which you can get at this link

Sign In

Once inside, you have to search for Hogwarts Legacy and download all your saves, and especially the "Savegamelist" file since this last file has all the character info.

Once the files are downloaded, you just have to go to the hogwarts save folder in APPDATA/LOCAL/HOGWARTS LEGACY/SAVED/SAVEGAMES/YOUR ID NUMBER

And what you should do is to pass all the renamed files to be identified by the game as "Savegamelist.sav" and the rest of the saves as for example "HL-00-00". "
Tää ois voinu toimia jos en ois tehny jo uutta hahmoa. Tuolta cloudista löyty vaa noi samat tallennukset mitkä on jo tuolla kansiossa valmiiksi ja kaikki on kellonajan mukaan tuon poiston jälkeisiä tiedostoja :(
 

Tuosta sais ilmeisesti enempi haastetta sitä kaipaaville.
Itse meinasin ensiks pelata tämän läpi ennenkuin modaamisen aloitan. Ja siihen mennessä on jo enemmän modejakin ilmestynyt laitettavaksi.
 

Tuosta sais ilmeisesti enempi haastetta sitä kaipaaville.
Itse meinasin ensiks pelata tämän läpi ennenkuin modaamisen aloitan. Ja siihen mennessä on jo enemmän modejakin ilmestynyt laitettavaksi.
Olis pitäny tajuu laittaa peli edes hardille kun alotti. Normal tasolla oli aika läpsyttelyy. Ihan sama vaikka huoneessa olis 10 dark wizardii vastassa, sinne voi juossa keskelle sisää, näpytellä taiat vaan jonossa ja se oli sit melkee siinä. Loppu päävihollisen main questin lopussa tuli hakattuu ilman health pottuja :D toisin sanoen peli on aivan liian helppo normal tasolla. Pitää kokeilla tätä modia, saas nähä miten vaikeeks tän halutessaan saa! Kiitos linkistä. Uusille pelaajille suosittelen ainakin hard tasoa tai jotain vastaavia modeja millä pelistä saa vaikeemman ettei se ole pelkkää kuja juoksua ja siinä sivussa aina posautat kaikki juhlajarrut pois tieltä
 
Latausnopeuksien kanssa ei ole ollut ongelmia PC:llä NVMe SSD:n kanssa, mutta jäätävää nykimistä esiintyy paikoitellen. Kaatunut ei ole sentään kertaakaan.
 
Mites muistinkäyttö?
Näyttääpä tosiaan olleen 16GB muistin käyttö yli 90% alussa kun pelin käynnisti. Tippui siitä kuitenkin ajan kanssa kun jatkoi pelaamista. 32GB muistikitti onneksi tulossa postissa, niin voi ainakin tuon rajata pois. RTX 3080 10GB muistista myös 9,2 GB jatkuvasti käytössä, joten ehkä sekin saattaa tuota aiheuttaa.

Nyt asetukset tapissa ja 4K DLSS Qualityllä kun töllöllä pelailen. Täytyy koittaa laskea pikkusen asetuksia.
 
Näyttääpä tosiaan olleen 16GB muistin käyttö yli 90% alussa kun pelin käynnisti. Tippui siitä kuitenkin ajan kanssa kun jatkoi pelaamista. 32GB muistikitti onneksi tulossa postissa, niin voi ainakin tuon rajata pois. RTX 3080 10GB muistista myös 9,2 GB jatkuvasti käytössä, joten ehkä sekin saattaa tuota aiheuttaa.

Nyt asetukset tapissa ja 4K DLSS Qualityllä kun töllöllä pelailen. Täytyy koittaa laskea pikkusen asetuksia.
Mulla hörppäs 23gb parhaillaan ramia ja vramia 11,5gb 4070ti ja namit tapissa. Laskin highlle asetukset ja nyt toiminu smoothisti siinä 80-160 fps välillä 1440p resolla
 
Itsellä vie 17-20gb välillä ramia. Vramia en ole seurannut. Kaikki namit kaakossa uw1440p resolla peli pyörii yli 100fps koko ajan. Rajattu 144fps. Sisätiloissa saattaa olla pitkään 144fps lukemissa, heti kun raytracing efektiä tulee niin tippuu 120fps luokkaan.
5800x3d ja 4080 setup.
 
Mites muilla haamukuvailu PS5 tai Xbox?

Testailin taas korkeamman FPS:n moodeja Xboxilla kun ehdin taas pelailemaan, ja ghosting on melko kaameaa. Pienen testailun perusteella liittyy AA -toteutukseen, kun ei esim. voi havaita ghostingia taivasta vasten mutta muuten haamukuva seuraa hahmoa.

Ts. performance tai hff performance -moodeilla aivan kaamea haamukuvaefekti. Helpoin huomata pelihahmon ympärillä kun pyörittää kuvakulmaa nopeasti.

Toisaalta taas balanced tuntuu pyörivän ihan mukavasti ja VRR toimii, niin mikäs tuollakaan on pelata. Silläkin tuota ghostingia taitaa olla, mutta on paljon vaikeampi huomata.

edit. Tämä varmaan teoriassa voisi tulla esiin jollain TAA:lla PC:lläkin.
 
Tulihan tämä nyt sit ostettua vaikka en älytön potteri fani olekkaan, lähinnä elokuvat paitsi ne 2 vikaa kattonut.

Yllättävän hyvin toimii kaikki tapissa paitsi ray tracing on high asetuksella ja 4k dlss päällä, mitenkähän tuon saisi 1440p resolle kun on harmaana resoluutio kohta?

Tiedä vaikuttaisikko ajoittaisiin pätkimisiin ja pelin pyörimiseen yleensä jos päivittäisi prossun?

Kone:
I7-6700k
32gt ddr4 ram
Msi Geforce 2080ti
1Tb M.2 Hdd
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän hyvin toimii kaikki tapissa paitsi ray tracing on high asetuksella ja 4k dlss päällä, mitenkähän tuon saisi 1440p resolle kun on harmaana resoluutio kohta?
Ota se DLSS pois päältä jos haluat vaihtaa resoluution 4k -> 1440p.
 
Mites muilla haamukuvailu PS5 tai Xbox?

Testailin taas korkeamman FPS:n moodeja Xboxilla kun ehdin taas pelailemaan, ja ghosting on melko kaameaa. Pienen testailun perusteella liittyy AA -toteutukseen, kun ei esim. voi havaita ghostingia taivasta vasten mutta muuten haamukuva seuraa hahmoa.

Ts. performance tai hff performance -moodeilla aivan kaamea haamukuvaefekti. Helpoin huomata pelihahmon ympärillä kun pyörittää kuvakulmaa nopeasti.

Toisaalta taas balanced tuntuu pyörivän ihan mukavasti ja VRR toimii, niin mikäs tuollakaan on pelata. Silläkin tuota ghostingia taitaa olla, mutta on paljon vaikeampi huomata.

edit. Tämä varmaan teoriassa voisi tulla esiin jollain TAA:lla PC:lläkin.
PS5:lla ainakin HFR mode tuottaa haamua. Luulin aluksi sen olevan vaan paska motionblur mutta ei. Noh ei itseäni niin häiritse.
 
Mites muilla haamukuvailu PS5 tai Xbox?

Toisaalta taas balanced tuntuu pyörivän ihan mukavasti ja VRR toimii, niin mikäs tuollakaan on pelata. Silläkin tuota ghostingia taitaa olla, mutta on paljon vaikeampi huomata.

edit. Tämä varmaan teoriassa voisi tulla esiin jollain TAA:lla PC:lläkin.
PS5:llä balancedilla VRR range ei yllä. Ghostingia en ainakaan huomannut ku balancedilla pelasin ja capped freimeillä. Oli omasta mielestä selkeästi paras grafiikkamoodi noista kaikista toi balanced capped freimeillä ja muuten off motion blurrit, film grainit yms muut.
 
Olis pitäny tajuu laittaa peli edes hardille kun alotti. Normal tasolla oli aika läpsyttelyy. Ihan sama vaikka huoneessa olis 10 dark wizardii vastassa, sinne voi juossa keskelle sisää, näpytellä taiat vaan jonossa ja se oli sit melkee siinä. Loppu päävihollisen main questin lopussa tuli hakattuu ilman health pottuja :D toisin sanoen peli on aivan liian helppo normal tasolla. Pitää kokeilla tätä modia, saas nähä miten vaikeeks tän halutessaan saa! Kiitos linkistä. Uusille pelaajille suosittelen ainakin hard tasoa tai jotain vastaavia modeja millä pelistä saa vaikeemman ettei se ole pelkkää kuja juoksua ja siinä sivussa aina posautat kaikki juhlajarrut pois tieltä
Itse ainakin saan pataani saman levun vastustajilta jo normaalilla vaikeustasolla. En ehdi väistämään iskuja monestikaan, kun samaan aikaan pitäisi jotain taikoja yrittää säätää. Ei riittäisi kyllä mielenkiinto enää yhtään vaikeammalla tätä pelata. Turhauttaa yrittää uudelleen ja uudelleen.

Nyt level 17 ukko. Defence 123 ja offence 110.
 
Olis pitäny tajuu laittaa peli edes hardille kun alotti. Normal tasolla oli aika läpsyttelyy. Ihan sama vaikka huoneessa olis 10 dark wizardii vastassa, sinne voi juossa keskelle sisää, näpytellä taiat vaan jonossa ja se oli sit melkee siinä. Loppu päävihollisen main questin lopussa tuli hakattuu ilman health pottuja :D toisin sanoen peli on aivan liian helppo normal tasolla. Pitää kokeilla tätä modia, saas nähä miten vaikeeks tän halutessaan saa! Kiitos linkistä. Uusille pelaajille suosittelen ainakin hard tasoa tai jotain vastaavia modeja millä pelistä saa vaikeemman ettei se ole pelkkää kuja juoksua ja siinä sivussa aina posautat kaikki juhlajarrut pois tieltä

Sen vaikeustasonhan voi vaihtaa sieltä asetuksista koska tahansa joten.. mikset vain käyny laittamassa sitä hardille?

Eipä se hard tosin kai muuta tee kun antaa vihuille enemmän HP ja ATK.
 
Sen vaikeustasonhan voi vaihtaa sieltä asetuksista koska tahansa joten.. mikset vain käyny laittamassa sitä hardille?

Eipä se hard tosin kai muuta tee kun antaa vihuille enemmän HP ja ATK.
Alku pelissä on haastavampi kun sulla ei ole armoreita, ei kaikkia loitsuja ja potioinei on harvassa. Peli helpottuu ihan hirveästi kun sulla onkin jossain kohti reppu niin täys potionei ettei enempää mahdu, parhaat armorit mitä löytyy ja kaikki spellit listalla. Normal vaikeusaste alussa onki varmaa ok mut sitten peli helpottaa ovelasti jossain kohti ihan huomaamatta. Sitten kun main quest onkin jo juostu läpi, harmittaa että pelasin sen liian nopeaa ja liian helposti läpi. Siksi suosittelen uusille pelaajille hardia, ja myös kannattaa tehdä paljon side questeja ennen kuin pelaat main questin läpi. Vähän tuntuu hassulta kun päätehtävä on nakuteltu läpi ja meet sit tekee niit sivutehtävii. Ne npc puhuu viel samaan tyylii et ihan ku se loppupääkkis siel viel riehuis ja rellestäis vaikka oot käyny sen jo listimässä :D
Siks kannattaa venyttää pelii mahdollisimman pitkälle, tutki koko mappi, tee minitehtäviä, kerää niitä karvapokemonei joka nurkka täytee, tee merlin questei, kasvata ruohoo ja tee pottui nii paljo ettet enää tiiä mihin työnnät niitä. Farmaa rahaa ja osta se kylä ihan tyhjäks ennen ku sul on main quest 14/14.
Saat pelistä paljon enemmän irti näin. Ite kujajuoksun mainquestin ajassa 28h ja sen jälkee peliä on vähä hassu pelata koska se on jo ’pelattu läpi’.
 
22h meni mainquestissä + kourallinen sivutehtäviä. Oikein hyvä paitsi juoni nyt ei säväyttänyt.

Jos ja kun jatkoa tulee niin voisivat ihan tuon koulun jättää pois ja tehdä kunnon open world pelin witcher tyyliin. Ja vähän enemmän synkkyyttä tarinaan/hahmoihin. Ei mitään sarjakuva tasoisia pahiksia.
 
Mie voisin pelata koulusimulaattoria mieluummin kuin open worldia. :D Täällä vissii Ravenclaw-traitit minussa nousee esiin.
 
Eilen peli läpi. Taisi mennä 44 tuntia ja risat. Kaikki varsinaiset sivuquestit läpi mitä tuli saataville paitsi Daealian Keys tms. 11/16 taisi tulla vastaan. En jaksanut niitä enää metsästää kun pääjuoni oli läpi.

Hienosti tehty maailma jonka maisemat meni vähän hukkaan kun kaikki aarteet olivat luokkaa erivärinen kaulaliina ja se ei motivoinut tutkimaan koko karttaa läpi. Arvosanaksi 8/10 :thumbsup: Alustana PS5 ja balanced-graffat joka toimi 99% ajasta tosi hyvin ja näytti hyvältä.
 
Perkele sentään, nyt tuli stoppi omaan etenemiseen. Kuolen koko ajan tuolle saakelin
Pensieve Guardianille tuolla ensimmäisessä testipaikassa, johon pääsi sieltä tornista. Ensin tulevat uset ritarit saan ihan ok tapettua, mutta sitten kun tulee tuo iso mörkö niin se ehtii tappaa minut aina. Kerran sain melkeen siltä kaikki helat pois, mutta tietenkin sitten se heittää sen ison pallon ja kuolen. Välillä ehdin tuhota nuo pallot, mutta usein ne osuu muhun. Kuolo korjaa jos ei täysia heloja. Jumalauta, että on rasittava kohta. Varmaan kymmenen kertaa jo kokeillut tuota, mutta ei hermot kestä enää. Pakko vähän viilentyä nyt. En tiedä jos jotkut potionit yms auttaisi, mutta rasittava käyttää noita kesken taistelun ja vaihdella. Pelkkien taikojen hallinnassa jo kauhea työ ja noita paletteja itsellä jo täysi neljä. Huoh. Normaali vaikeustaso itsellä. En tajua miten te jotkut sanotte tätä liian helpoksi. Oma leveli 24. En minä tästä mitään Dark Soulsia halunnut vaan helppoa ja sulavaa tarinavetoista seikkailua.
 
Perkele sentään, nyt tuli stoppi omaan etenemiseen. Kuolen koko ajan tuolle saakelin
Pesieve Guardianille tuolla ensimmäisessä testipaikassa, johon pääsi sieltä tornista. Ensin tulevat uset ritarit saan ihan ok tapettua, mutta sitten kun tulee tuo iso mörkö niin se ehtii tappaa minut aina. Kerran sain melkeen siltä kaikki helat pois, mutta tietenkin sitten se heittää sen ison pallon ja kuolen. Välillä ehdin tuhota nuo pallot, mutta usein ne osuu muhun. Kuolo korjaa jos ei täysia heloja. Jumalauta, että on rasittava kohta. Varmaan kymmenen kertaa jo kokeillut tuota, mutta ei hermot kestä enää. Pakko vähän viilentyä nyt. En tiedä jos jotkut potionit yms auttaisi, mutta rasittava kkäyttää noita kesken taistelun ja vaihdella. Pelkkien taikojen hallinnassa jo kauhea työ ja noita paletta itsellä jo täysi neljä. Huoh. Normaali vaikeustaso itsellä. En tajua miten te jotkut sanotte tätä liian helpoksi. En minä tästä mitään Dark Soulsia halunnut vaan helppoa ja sulavaa tarinavetoista seikkailua.

Nuo pallot saa väistettyäkin aika helposti jos ei tuhoaminen tunnu onnistuvan. Mutta eipä tuossa sitten oikein voi muuta kun käytät aina HP-potun kun HP:ta menee tai otat ensin lisää leveliä ja sitten uusi yritys. Collectionsista saattaisi saada myös vinkkejä vihollisen heikkouksista.

Vikana vaihtoehtona sitten vaikeustasoa alas asetuksista.
 
Minä vain väistelin ne pallot. En tiennyt että ne voi tuhota
Minä en taas ole tajunnut, että niitä voi väistää. Mielestäni koitin ja sain silti osumaa. Pitääpä ottaa uusiksi vielä. Tuossa oli tuo "tehtävä", että tuho latautuva pallo. Niin siksi yritin niitä tuhota. :D
 
Minä vain väistelin ne pallot. En tiennyt että ne voi tuhota
Eikö ne aika selkeästi ole värikoodattu oranssiksi tai violetiksi, jolloin niihin tulee käyttää kyseisen värisiä loitsuja. Kannattaa ehdottomasti ne tuhota eikä väistellä, kun tekee hyvän määrän vahinkoa ja stunnaa sen hetkeksi.

En minä tästä mitään Dark Soulsia halunnut vaan helppoa ja sulavaa tarinavetoista seikkailua.
Siksi siellä on olemassa kaksi helpompaa vaikeustasoa joihin voi lennosta vaihtaa, helpoin kirjaimellisesti nimeltään "Story"...
 
Eikö ne aika selkeästi ole värikoodattu oranssiksi tai violetiksi, jolloin niihin tulee käyttää kyseisen värisiä loitsuja. Kannattaa ehdottomasti ne tuhota eikä väistellä, kun tekee hyvän määrän vahinkoa ja stunnaa sen hetkeksi.


Siksi siellä on olemassa kaksi helpompaa vaikeustasoa joihin voi lennosta vaihtaa, helpoin kirjaimellisesti nimeltään "Story"...
No perhana. Enpäs tajunnutkaan, että niihin tarvii eri luokan loitsuja. Ilmankos eivät hajonneet pallot kuin satunnaisesti. :D

No, poika pelaa Easyllä, niin pakkohan mun sentään vähän parempi on olla. ;)

Ihan liikaa muutenkin tässä noita eri taikoja ja yhdistelmiä. Menee ihan sekaisin mihin tarvii mitäkin yms. Itse pelaan aina roolipelit jollain ritarilla ja yhdellä miekalla sitä kehittäen. Ei noi maagiluokat yms niiden monimutkaisuuden takia kiinnosta. Toki tässä pelissä nyt pakko poistua omalta mukavuusalueelta.
 
No perhana. Enpäs tajunnutkaan, että niihin tarvii eri luokan loitsuja. Ilmankos eivät hajonneet pallot kuin satunnaisesti. :D

No, poika pelaa Easyllä, niin pakkohan mun sentään vähän parempi on olla. ;)

Ihan liikaa muutenkin tässä noita eri taikoja ja yhdistelmiä. Menee ihan sekaisin mihin tarvii mitäkin yms. Itse pelaan aina roolipelit jollain ritarilla ja yhdellä miekalla sitä kehittäen. Ei noi maagiluokat yms niiden monimutkaisuuden takia kiinnosta. Toki tässä pelissä nyt pakko poistua omalta mukavuusalueelta.
Mun mielestä taikoja on aivan liian vähän :D Enkä siis aidosti ymmärrä mitä monimutkaista noissa loitsuissa on. Punaset tekee tulijuttuja, violetit luokkaa telekinesis/force, keltainen vähän mitä sattuu.. Eipä noilla väreillä käytännössä ole edes merkitystä.
Loitsuja voi pitkälti spämmiä ilman mitään taktiikkaa sen mukaan mikä ei ole cooldownilla. Vihujen kilvet on sama palikkatesti kuin tuossa ylempänä bossissa, eli tietyn värisiin kilpiin ammut saman värisellä loitsulla.

Vaalean vihreät/siniset taiat voi kokonaan unohtaa taistelussa, mun puolesta vois unohtaa kokonaan koko loitsulistasta (näkymättömyys+valo on ainoat tärkeät). Pelkkää filleriä.

E: Sen kannalta ymmärrän tuon monimutkaisuuden, että kyllä ainakin aluksi taistelun tohinassa menee helposti näppäimissä ja loitsusivuissa sekaisin, että mistä nyt tekeekin mitä.
 
Mun mielestä taikoja on aivan liian vähän :D Enkä siis aidosti ymmärrä mitä monimutkaista noissa loitsuissa on. Punaset tekee tulijuttuja, violetit luokkaa telekinesis/force, keltainen vähän mitä sattuu.. Eipä noilla väreillä käytännössä ole edes merkitystä.
Loitsuja voi pitkälti spämmiä ilman mitään taktiikkaa sen mukaan mikä ei ole cooldownilla. Vihujen kilvet on sama palikkatesti kuin tuossa ylempänä bossissa, eli tietyn värisiin kilpiin ammut saman värisellä loitsulla.

Vaalean vihreät/siniset taiat voi kokonaan unohtaa taistelussa, mun puolesta vois unohtaa kokonaan koko loitsulistasta (näkymättömyys+valo on ainoat tärkeät). Pelkkää filleriä.

E: Sen kannalta ymmärrän tuon monimutkaisuuden, että kyllä ainakin aluksi taistelun tohinassa menee helposti näppäimissä ja loitsusivuissa sekaisin, että mistä nyt tekeekin mitä.
Lähinnä juuri se, että taistelun tuoksinnassa joutuu monen näppäin yhdistelmän takaa hakemaan noita taikoja. Yleensä odotan vaan nuo cooldownit loppuun ja väistelen iskuja, kunnes taas käytössä loitsut. Menee liian monimutkaiseksi vaihdella noita loitsupaletteja kesken taistelun. Ainakin omat sormet menee täysin sekaisin. Samaan aikaan pitäisi varoa jos tulee jotain väisteltävää tms. Lisäksi monimutkaisuutta lisää se, että RT pitää olla pohjassa loitsuja käyttääkseen. Monesti hakkaa noita ohjaimen värinappuloita ilman sitä ja persiilleenhän se menee silloin.

Jotenkin itselle tuntuu, että nuo taistelut ovat varsinkin montaa vihollista vastaan aivan sekamelskaa ja sormet sekoaa ohjaimella liian monimutkaisten ja nopeiden näppäinyhdistelmien takia.

No ehkä alan olla jo liian vaha pelailemaan. Ei pojalla tunnu olevan mitään ongelmia. Ja varsinkin kun katsoo hänen Fortnite pelaamista niin morjes, rakentamista ja muutoksia samaan aikaan kun taistelee. Ei ikinä luonnistuisi minulta. :D
 
Tuo on kyllä, kun ohjaimella pelaa. Itsekin välillä vaihtelen sen ja hiiren välillä ja on kyllä hiirellä ja näppäimistöllä huomattavasti helpompi loitsua. Kaksi loitsua olen laittanut hiiren sivunappeihin ja rullalla kun pystyy vaihtamaan palettia niin on aika helppo spämmiä niitä perätysten. Vielä kun laittaa samat värit samoihin paikkoihin joka paletissa.
 
Tyhmintä pelissä on ylivoimaisesti random lootit. Aivan idioottimaista, että vedät tyyliin 20 HP pulloa jossain luolassa, teet 5 eri puzzlea kunnes viimein pääset chestille ja sieltä tulee joku umpisurkea kaulahuivi. Sitten jostain avonaisella paikalla olevasta saat legendaryn.

Myös nuo random traitit vie vähän hohtoa. Oli ajatus rakentaa hahmoa kasvien suuntaan, mutta eipä juuri niitä traitteja tule. Nyt lennellyt vaan bandit kyliä läpi ja lähes kaikki muut traitit saatu.
 
Vahva tämä. Nyt on pelikellossa joku 30 tuntia ja tykkään yleensä avoimen maailman peleissä tutkia paikkoja ja tehdä sivutehtäviä, mutta juurikin edellä mainittujen asioiden takia alkaa tuntua siltä, että pitäisi vain vetää pääjuoni lävitse ja aloittaa vaikka Elden Ring witch-buildilla :rofl2:
 
Pari tuntia lasten kanssa nyt takana. Mukavaa ollut. Hyvä alkufiilis. Ps5:lla vähän minua häiritsee kapeahko fov.
 
Tässä pelissä ekat 10h on erittäin hyvää ja mielenkiintoista settiä, kun jatkuvasti tulee lisää löydettävää paikkaa ja tekemistä. Tylypahkassa on kiva seikkailla alkuhuumassa.
Valitettavasti tämän jälkeen kokemus laskee kuin lehmän häntä, kun tajuaa ettei ole mitään motiivia tutkia tarkemmin paikkoja, koska arkuista ei tipu kiinnostavaa tavaraa.
Avoin maailma on sinällään ihan jees, mutta tylsistyttää todella nopeasti geneerisen sisällön takia.
Loitsut on toteutettu hyvin, mutta taistelut menee saman kaavan mukaan lähes aina. Joko hiipimällä tai sitten spammimalla samoja taikoja miljoonaan kertaan.
Avalance Softwaren aikaisemmat pelit jos ottaa huomioon, niin siihen nähden kuitenkin onnistunut tekele ensimmäiseksi osaksi. Ja koska ollut myyntimenestys, niin varmasti jatko-osia tulossa.
 
Tässä pelissä ekat 10h on erittäin hyvää ja mielenkiintoista settiä, kun jatkuvasti tulee lisää löydettävää paikkaa ja tekemistä. Tylypahkassa on kiva seikkailla alkuhuumassa.
Valitettavasti tämän jälkeen kokemus laskee kuin lehmän häntä, kun tajuaa ettei ole mitään motiivia tutkia tarkemmin paikkoja, koska arkuista ei tipu kiinnostavaa tavaraa.
Avoin maailma on sinällään ihan jees, mutta tylsistyttää todella nopeasti geneerisen sisällön takia.
Loitsut on toteutettu hyvin, mutta taistelut menee saman kaavan mukaan lähes aina. Joko hiipimällä tai sitten spammimalla samoja taikoja miljoonaan kertaan.
Avalance Softwaren aikaisemmat pelit jos ottaa huomioon, niin siihen nähden kuitenkin onnistunut tekele ensimmäiseksi osaksi. Ja koska ollut myyntimenestys, niin varmasti jatko-osia tulossa.
Niin ja sitä jatkuva "revelio" seuraava huone "revelio" jne.
 

"
Hogwarts Legacyn vanhan sukupolven julkaisu on viivästynyt jälleen.

Viime kuussa julkaistun Hogwarts Legacyn oli alun perin määrä ilmestyä samaan Xbox Onelle, PS4:lle, Xbox Series X/S:lle ja PS5:lle. Xbox One- ja PS4-versioiden julkaisua viivästettiin kuitenkin pelin hiomiseksi julkaisukuntoon.

Hogwarts Legacyn kerrottiin aikaisemmin ilmestyvän PS4:lle ja Xbox Onelle huhtikuussa. Nyt julkaisija Warner Bros. kertoo pelin uudeksi julkaisupäiväksi edellisellä konsolisukupolvella 5. toukokuuta.

Peli julkaistaan vielä myöhemmin myös Nintendo Switchille. Switch-version kerrotaan ilmestyvän 25. heinäkuuta."

Vähän haiskahtaa kyllä cp77 ongelmalta että eivät saa pyörimään last genin versioita kunnolla mutta mitehän saavat kun switchille vielä tulossa.
 
Tässä pelissä ekat 10h on erittäin hyvää ja mielenkiintoista settiä, kun jatkuvasti tulee lisää löydettävää paikkaa ja tekemistä. Tylypahkassa on kiva seikkailla alkuhuumassa.
Valitettavasti tämän jälkeen kokemus laskee kuin lehmän häntä, kun tajuaa ettei ole mitään motiivia tutkia tarkemmin paikkoja, koska arkuista ei tipu kiinnostavaa tavaraa.
Avoin maailma on sinällään ihan jees, mutta tylsistyttää todella nopeasti geneerisen sisällön takia.
Loitsut on toteutettu hyvin, mutta taistelut menee saman kaavan mukaan lähes aina. Joko hiipimällä tai sitten spammimalla samoja taikoja miljoonaan kertaan.
Avalance Softwaren aikaisemmat pelit jos ottaa huomioon, niin siihen nähden kuitenkin onnistunut tekele ensimmäiseksi osaksi. Ja koska ollut myyntimenestys, niin varmasti jatko-osia tulossa.
Itsellä lähes 30h mittarissa, ja nyt taitaa olla halloween menossa. Ainakin Tylyahossa näytti olevan kurpitsalyhtyjä melkein joka puolella. Aika on mennyt oikeastaan kaikkea muita kuin päätehtäviä tehdessä, eli olen kokonaisuutena ollut tyytyväinen peliin. Siitä huolimatta allekirjoitan lootin huonouden, etenkin jos jonnekin pikkuluolaan menee (mikä näkyy kartalla) niin tympäsee kun sieltä todnäk tulee ihan huonoja varusteita.

Combat oli alkuun hyvä, mutta kieltämättä vähän helppo jo nyt. Ehkä pitää nostaa vaikeustasoa hardille, ja kokeilla sitten. Toisaalta battle arena oli puolestaan haastava silloisilla loitsuilla isosta vihumassasta johtuen, mutta en tiiä sitten muuttuuko helpoksi kun pääsee anteeksiantamattomiin kirouksiin käsiksi.

Peli on kuitenkin oikein hyvä, etenkin ns. ensimmäiseksi osaksi. Tämän pelin maailmassa on niin paljon hyviä juttuja jo nyt, että olettaisin seuraavan HP-pelin tekemisen olevan suhteellisen helppoa kun kaikkea ei tarvitse tehdä ihan nollasta. Saas nähä tuleeko sitten suora jatko tälle vai jotain muuta. Sinällään olisi hauska olla tylypahkassa vaikkapa Dumbledoren kanssa samalla luokalla! :D



"
Hogwarts Legacyn vanhan sukupolven julkaisu on viivästynyt jälleen.

Viime kuussa julkaistun Hogwarts Legacyn oli alun perin määrä ilmestyä samaan Xbox Onelle, PS4:lle, Xbox Series X/S:lle ja PS5:lle. Xbox One- ja PS4-versioiden julkaisua viivästettiin kuitenkin pelin hiomiseksi julkaisukuntoon.

Hogwarts Legacyn kerrottiin aikaisemmin ilmestyvän PS4:lle ja Xbox Onelle huhtikuussa. Nyt julkaisija Warner Bros. kertoo pelin uudeksi julkaisupäiväksi edellisellä konsolisukupolvella 5. toukokuuta.

Peli julkaistaan vielä myöhemmin myös Nintendo Switchille. Switch-version kerrotaan ilmestyvän 25. heinäkuuta."

Vähän haiskahtaa kyllä cp77 ongelmalta että eivät saa pyörimään last genin versioita kunnolla mutta mitehän saavat kun switchille vielä tulossa.
Kyllä pikkuhiljaa pitäisi lopettaa edellisen sukupolven mukana roikottaminen. Ihan liikaa firmoilla menee aikaa vanhoille konsoleille porttaamiseen, ja lopputulos harvemmin on mitenkään erityisen mairitteleva.
 
Veikkaan, et ainakin Unreal Engine 5 on seuraavassa pelissä, mikä muuttanee asioita. Toivottavasti hyvään suuntaan! :)
 
Osa tehtävistä vaikuttaa muuttuvan sen mukaan minkä tuvan valitsee. Minä valitsin korpinkynnen ja vaimo rohkelikon niin ainakin yksi tarina tehtävä oli vaimolla ihan erillainen mitä minulla. Kadonneiden sivujen löytämiseksi minun piti ratkaista arvoitus jossain pöllötornissa ja vaimon hakea mätä pihvi keittiöstä ja räiskiä kurpitsoita Tylyahossa.

Noilla keskusteluiden valinnoilla ei taida olla taas mitään merkitystä tarinan kannalta? Ainakin minusta alkaa siltä vaikuttaa.
 
Osa tehtävistä vaikuttaa muuttuvan sen mukaan minkä tuvan valitsee. Minä valitsin korpinkynnen ja vaimo rohkelikon niin ainakin yksi tarina tehtävä oli vaimolla ihan erillainen mitä minulla. Kadonneiden sivujen löytämiseksi minun piti ratkaista arvoitus jossain pöllötornissa ja vaimon hakea mätä pihvi keittiöstä ja räiskiä kurpitsoita Tylyahossa.

Noilla keskusteluiden valinnoilla ei taida olla taas mitään merkitystä tarinan kannalta? Ainakin minusta alkaa siltä vaikuttaa.
Käsitykseni on että voit missata kaikki/ jotkut dark spellit jos oikein yrität. Varmaan jotain sivutehtäviä myös. Muuten en tiedä. Mitään reputation leveliä ei taida olla niin esim rahaa voi pyytää sivutehtävistä jne.
 
Osa tehtävistä vaikuttaa muuttuvan sen mukaan minkä tuvan valitsee. Minä valitsin korpinkynnen ja vaimo rohkelikon niin ainakin yksi tarina tehtävä oli vaimolla ihan erillainen mitä minulla. Kadonneiden sivujen löytämiseksi minun piti ratkaista arvoitus jossain pöllötornissa ja vaimon hakea mätä pihvi keittiöstä ja räiskiä kurpitsoita Tylyahossa.

Noilla keskusteluiden valinnoilla ei taida olla taas mitään merkitystä tarinan kannalta? Ainakin minusta alkaa siltä vaikuttaa.
Olet oikeassa, tuvan valinnalla on vaikutusta tehtäviin. Esim Azkabaniin pääsee vain valitsemalla Puuskupuhin.
 
Uusi patch tuli äsken tuohon, notesit löytyy https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/patch-notes
En laita niitä tähän kun ainakaan itselleni ei kyllä pistänyt silmään mitään sen mielenkiintoisempaa/tärkeämpää mitä tuossa olisi korjattu. Mutta täytyy sanoa että noillahan on tosi loistava avoin bugi seuranta, esim. vaikka https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/bug/HL-437 . En muista nähneeni muilla tuollaista, jotenkin tuo tuo lisää uskoa että joku dude saattaa vaikka oikeasti lukea sen sun bugi raportin ja korjata ongelmaa :D
 
Performance and Stabilty voi monelle olla mielenkiintonen osio.

Pitää käydä kohta testaamassa onko mikro stutterit saatu korjailtua vai onko ne Unreal Enginen ikuinen kirous.
 
Performance and Stabilty voi monelle olla mielenkiintonen osio.

Pitää käydä kohta testaamassa onko mikro stutterit saatu korjailtua vai onko ne Unreal Enginen ikuinen kirous.

Taitaa olla ihan kehittäjästä kiinni. Atomic Heart stutteroi hyvin harvakseltaan ja System Shock uusversion demo ei ollenkaan.
 
Uusi patch tuli äsken tuohon, notesit löytyy https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/patch-notes
En laita niitä tähän kun ainakaan itselleni ei kyllä pistänyt silmään mitään sen mielenkiintoisempaa/tärkeämpää mitä tuossa olisi korjattu. Mutta täytyy sanoa että noillahan on tosi loistava avoin bugi seuranta, esim. vaikka https://hogwartslegacy.bugs.wbgames.com/bug/HL-437 . En muista nähneeni muilla tuollaista, jotenkin tuo tuo lisää uskoa että joku dude saattaa vaikka oikeasti lukea sen sun bugi raportin ja korjata ongelmaa :D
Kaikki omat bugiraportit on vaan suljettu duplikaatteina vaikkei niillä ole ollut mitään tekemistä väitetyn raportin kanssa. Veikkaan siis ettei kukaan niitä lue ellei ole yli tuhat ääntä.
 
Enpäs arvannut että prosessorin vaihto olisi vaikuttanut näin paljon tähän peliin. Entinen oli siis i7-6700k ja näyttis 2080ti.

Peli toimi tuolla kokoonpanolla ihan suht hyvin melkein kaikki tapissa 4K DLSS päällä, ray tracing oli mediumilla ja texturet high ja pari muutakin kohtaa, kaikki muut ultralla.

Satunnaisia lataustaukoja oli ja peli välillä pyöri todella huonosti hetken silloin tällöin, ilmeisesti kuuluu tuohon peliin.

No vaihdoin prosessoriksi Amd:n 7600X:än ja DDR5 muisti 5600Mhz. Samalla kortilla peli pyöri sitten Ultra asetuksilla todella paljon paremmin, olisi riittänyt vallan mainiosti itselle ellen olisi tilannut samalla 4070Ti korttia.

Nyt kyllä on tietenkin nopeampi uudella kortilla ja ajoittaiset pätkimiset ja lataustauot ovat poissa. Yksi outo juttu on jos laitan frame generationin päälle niin kuva tavallaan repeilee keskeltä vähän niinkuin vsync olisi poissa mutta ärsyttävämmin ja texturet näyttää ihan kauhean summealta ja välillä tarkalta vaikka et liikkuisi ollenkaan niin se vaihtelee tuota tarkkuutta kokoajan, mistähän tuo voisi johtua?
 
Läpi rysähti niin hiukan mietteitä:
Ensisilmäyksellä erittäin näyttävä peli ja kun lentelee ympäri maailmaa niin ihailtavaa kyllä riittää. Ainut miinus antaisin hahmojen "vahanukkemaisuudelle", kasvot ei näytä tunteita kauhean hyvin omasta mielestä.
Ääninäyttely vaihtelevaa, joillain hahmoilla loistavaa ja osalla melkein kuulee paperin rapinan taustalla kun lukevat repliikkejä siitä.
Itse pelattavuus oli sulavaa eikä missään vaiheessa aiheuttanut ongelmia. Taistelussa jos loitsujen vaihtoon olisi saatu erillinen näppäin tai nopeammaksi sitä jotenkin olisin tykännyt enemmänkin, mutta ohjaimella kun pelasin niin tuli käytyä kaikki loitsut aina lävitse R2+nuolinäppäin ja loitsii siitä valikosta kaikki ja vaihtaa seuraavaan, tämän toistoa. Yleisesti ottaen vähän tuli itselle The Witcher 3 fiiliksiä niin maailman tuntumasta kuin taistelusta.
Juoni ihan menettelevä, ei herättänyt voimakkaita tunteita mutta ei ollut liian pitkä että olisi menettänyt mielenkiinnon ennen loppua.

Helposti lähestyttävä seikkailu HP-maailmassa niin ei ihme että rikkoo myyntiennätyksiä, varmasti isompien Potter fanien unelma peli. Jos en väärin muista niin tämä oli kehittäjien ensimmäinen isomman budjetin peli? Erittäin hyvää lupaa tulevaisuudelle, toivottavasti näemme muita mantereita tai mainittuja kouluja, Tylypahka on nyt koluttu tylypuhki.
 
Enpäs arvannut että prosessorin vaihto olisi vaikuttanut näin paljon tähän peliin. Entinen oli siis i7-6700k ja näyttis 2080ti.

Peli toimi tuolla kokoonpanolla ihan suht hyvin melkein kaikki tapissa 4K DLSS päällä, ray tracing oli mediumilla ja texturet high ja pari muutakin kohtaa, kaikki muut ultralla.

Satunnaisia lataustaukoja oli ja peli välillä pyöri todella huonosti hetken silloin tällöin, ilmeisesti kuuluu tuohon peliin.

No vaihdoin prosessoriksi Amd:n 7600X:än ja DDR5 muisti 5600Mhz. Samalla kortilla peli pyöri sitten Ultra asetuksilla todella paljon paremmin, olisi riittänyt vallan mainiosti itselle ellen olisi tilannut samalla 4070Ti korttia.

Nyt kyllä on tietenkin nopeampi uudella kortilla ja ajoittaiset pätkimiset ja lataustauot ovat poissa. Yksi outo juttu on jos laitan frame generationin päälle niin kuva tavallaan repeilee keskeltä vähän niinkuin vsync olisi poissa mutta ärsyttävämmin ja texturet näyttää ihan kauhean summealta ja välillä tarkalta vaikka et liikkuisi ollenkaan niin se vaihtelee tuota tarkkuutta kokoajan, mistähän tuo voisi johtua?
En sen tarkemmin tiedä mistä tuo ongelmasi frame generationin kanssa johtuu, mutta eikös se aiheuta vähän kaikenlaisia ongelmia kuvaan muissakin peleissä. Jättäisin sen pois päältä. Ray tracing myös pois (ei ole kovin hyvin toteutettu tässä pelissä). 4K DLSS quality tai natiivi 4K, asetukset ultralle ja kovaa ajoa.
 
Päätehtävä ja läjä sivujuttuja pelattiin 8-10 vuotiaiden poikien kanssa juuri. Aika 9/10 lasten kanssa. Vanhempi pelasi 90%, nuorempi 9% ja minun yksi prosentti olkoon talent pisteiden kanssa avustus. :D

Normal oli vaikeusasteena. Näytti olevan aika sopiva suhtkot jouhevaan etenemiseen. 10-vuotias pelaisi kyllä vaikeammallakin, mutta ei ollu siihen niin tarve.

Hauskin juttu oli lumiukko, joka ei tykännyt saada taikaa naamaan ja hirveintä oli tietysti hämähäkit. Hienoja juttuja maailmassa, jonka maagisuus lasten kanssa nousi paremmin.

Kriittinen minä keksii kyllä myös kritisoimista. Vähän hajuttomia hahmoja oli melkeinpä kaikki. Ps5:n kapea fov häiritsi, vaikka lähinnä katsoinkin. Copypastea toki oli. Random lootti aiheutti hauskuutta poikien kanssa kyllä. Heh.

Kannatti maksaa tästä kokemuksesta. Jatkoa odotellessa. :)
 
Joko uusin patch korjasi pahimmat ongelmat VRAMin kulutuksen suhteen? Lähinnä mietin, saako RTX 3070 Ti:llä jo 1440p resoluutiolla ja High-asetuksilla +60 FPS, DLSS Quality päällä tai ilman. FPS dropit eivät ole kovin mukavia myöskään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 140
Viestejä
5 064 116
Jäsenet
81 032
Uusin jäsen
emkoo 05

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom