Jotenkin koin, että on ihan pakko tarttua tähän, kun olen kuitenkin kolmen pienen lapsen isä. Mietin tässä vaan sitä, että kertooko tämä kommentti jotain kirjoittajastaan ja kenties yleisemminkin asenneilmapiiristä lapsiperheiden suhteen...
Itse en ryhdy arvioimaan omaa tyhmyyttäni, kerta olen useamman lapsen onnistunut saamaan, mutta en myöskään jaa näkemystä siitä, että keskimäärin enemmän lapsia saavat ihmiset olisivat jotenkin keskimääräistä huonompia/tyhmempiä. Ellei jollakin ole nyt sitten esittää jotakin validia evidenssiä väitteidensä tueksi. Subjektiiviset havainnot asian suhteen voivat hyvin helposti antaa ihan väärän kuvan todellisuudesta ja jos oma mielikuva asiasta on kallistunut johonkin tiettyyn suuntaan, tätä aistiharhaa tulee helposti ruokkineeksi lisää valikoimalla asioita, jotka tukevat omaa käsitystä aiheesta.
Tässä mietin sitä, että omassa lähipiirissäni sanoisin lasten lukumäärän olevan itse asiassa suurempi, jos perhe on hyvin toimeentuleva. Väliin jää toki iso joukko keskituloisia ja hieman paremmin tienaavia talouksia, joissa ei ole joko lainkaan lapsia tai korkeintaan yksi. Mutta kun lasten lukumäärä ylittää kahden, niin sanoisin tämän todennäköisyyden kasvavan sitä suuremmaksi, mitä pärjäävämpiä vanhemmat ovat.
Tässä on tietysti se iso dilemma, että nähdäkseni ironista on se, että haukutaan joitakin white trash ihmisiksi, joilla on enemmän lapsia ja samalla asetaan itsensä jollekin jalustalle, ikään kuin keskimääräistä fiksumpana tai viisaampana. Mutta sitten näillä ihmisillä ei ole niitä lapsia, vaikka olisi resursseja?
Jottei nyt ihan karata aiheesta, niin itse olen oppinut elämässä sen mikä toimii itselleni hyvin: en osta muuta luotolla kuin talon ja siitäkin on jo hankintahetkellä maksettu liki 30%, vaikka kyseessä on ensiasunto. Mielenrauhaa ja taloudellista vakautta on itselleni aina tuonut se, että tarpeen tullen voin leikata menoja erittäin paljon ja ilman, että olen jumissa jonkin menoerän kanssa. Joo, on minullakin asuntolainaa ja paljon, mutta ei oikeastaan muita lainoja, kk-maksuja turhakkeista jne. Pääasiassa hankinnat tehdään ns. takataskusta, eli asioita ostetaan, kun niihin on rahat olemassa.