• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Henkilötunnuksen uudistushanke

Pari pointtia kun oon väsäillyt noita tietojärjestelmiä joissa hetua räplätään.
  • Hetua ei käytetä (tai ainakaan pitäisi) käyttää tunnistamiseen vaan yksilöintiin. Kun sitä kysytään puhelimessa, yritetään selvittää kuka Matti Virtasista väität olevasi, ei sitä oletko oikeasti Matti Virtanen
  • Surrogaattiavain vaan nyt useimmiten on parempi idea kuin luonnollinen
  • Jokaisessa järjestelmässä on tuki hetun vaihtamiselle, useimmiten huono, riskialtis ja puuttellinen. Useimmiten henkilö merkitään poistetuksi järjestelmästä, luodaan uusi uudella hetulla ja yritetään kopioida kaikki tieto vanhalta uudelle. Lisäksi toivotaan, että hirveän moni juttu ei laukea kun tämä tapahtuu eri järjestelmissä vähän eri aikaan. Surrogaattiavain vähentäisi olennaisesti turhaa tunkkailua esm. seksuaalisesta identiteetistään tai iästään epävarmojen tapausten kanssa
  • Koodareissa on sellainen piirre että ne ovat luonnostaan laiskoja. Joskus sitä on hyötyä, joskus ei. Hetun tapayksessa se on johtanut siihen, että joskus järjestelmästä löytyy omat attribuutit syntymäajalle ja sukupuolelle, ja joskus ei. Siksi jommankumman muuttuessa pitää hetuakin muuttaa, tai tapahtuu kummia.
  • Syntymäaika on vahingollinen piirre tilanteissa joissa identiteetti tarvii vaihtaa (esm todistajansuojelu). Vaikka turvakielto blokkaakin ison osan tietohauista, on silti aika hasardia, jos henkilön tiedot löytää kannoista samalla luonnollisella id:llä kuin ennen. Hetun muuttaminen auttaa vain hieman, jos ei syntymäaikaa (mitä käytetään kaikenlaisissa laskennoissa, asevelvollisuus, eläkkeet jne) haluta muuttaa. Tietenkin surrogaatti olisi vain osaratkaisu tässäkin tapauksessa.
Surrogaattiavaimen käyttö hetuna olisi monessa mielessä hyvä idea, mutta onhan nuo todelliset hyödyt aika rajatapauksia, ja muutoksen hintalappu hiton iso. En ehkä itse lähtisi tätä toteuttamaan jos saisin päättää, mutta on vähän ohkaista pitää ajatusta vain jonain femnazien salaliittona.
 
Ei tähän puhelinkysymykseen taida olla mitään helppoa keinoa. Jossain vaiheessa tulee käännepiste, jolloin kansalaisilta voidaan edellyttää älypuhelimen omistamista osallistuakseen normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen (kuten aikaisemmin on edellytetty mm. lukutaitoa, pysyvää osoitetta tai puhelinta). Suomi.fi -pohjainen kevytkäyttöinen tunnistautumismekanismi lienee se tuleva ratkaisu.

Tunnen tai no tiedän muutamankin ihmisen joille se älypuhelimen käyttö nyt vaan ei ole mahdollista. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Suurimmalle osalle toi varmasti käy mutta ton rinnalle täytyy saada jokin muu vastaava tunnistautumistapa.
Ja toi pysyvä osoite ei todellakaan ole tarve normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen. Tiedän koska olen ollut pari vuotta ilman vakituista osoitetta.
 
Mitä tapaa pitäisit parhaampana tunnistautumiseen puhelun kautta?
Tota hetua kysyy esimerkiks poliisit ja terveysasemat yms.
Vai meinaatko että kaikki missä nykyään on hetulla pärjätty menee vaikka nettiin tai pitää hoitaa paikan päällä tms?
Puhelun kautta ei voida henkilöä tunnistaa ja sillä selvä. Jos jotain halutaan puhelimen välityksellä myydä, niin sopimuksen voimaantulon pitää edellyttää jatkotoimenpiteitä, esim. netissä vahvalla tunnistautumisella pitää käydä hyväksymässä sopimus ennenkuin se tulee voimaan.
 
Tunnen tai no tiedän muutamankin ihmisen joille se älypuhelimen käyttö nyt vaan ei ole mahdollista. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Suurimmalle osalle toi varmasti käy mutta ton rinnalle täytyy saada jokin muu vastaava tunnistautumistapa.
Ja toi pysyvä osoite ei todellakaan ole tarve normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen. Tiedän koska olen ollut pari vuotta ilman vakituista osoitetta.

On paljon nyt elossa olevia ihmisiä jotka eivät tule koskaan oppimaan älypuhelimen käyttöä. Ajan pyörä kuitenkin jauhaa heitä tasaiseen tahtiin matojen ruoaksi ja Kristuksen kestivieraiksi. Älypuhelimen käyttö ei kuitenkaan ole absoluuttisesti arvioituna vaikeata, vaan kyse on lähinnä tottumuksen puutteesta. Jos tällä hetkellä älypuhelin on lähes jokaisen peruskoululaisen hallussa ja käytössä, älypuhelimen käyttötaitojen puute muodostuu pian (alle 30 vuodessa) yhtä harvinaiseksi kuin lukutaidottomuus. Toki on mahdollista että älypuhelin ajatuksena jää vanhanaikaiseksi, mutta sillä en uskalla vielä spekuloida.

Totta kai osa ihmisistä on pienestä pitäen joko fyysisesti tai älyllisesti sen verta heikoilla, että he eivät tulee koskaan oppimaan sen käyttöä. Yhteiskunnalla on kuitenkin yleensä toiset tavat huolehtia näistä yksilöistä, kuten edunvalvonta, tuettu asioiminen ja yleinen apu arkipäivän elämässä. Monet näistä jotka eivät noista syistä kykene oppimaan älypuhelimen käyttöä ovat nytkin vajaavaltaisia, eivätkä kykene esimerkiksi muodostamaan oikeudellisia sopimuksia ilman edunvalvojan hyväksyntää.

Hieman kyllä epäilyttää väite, etteikö pysyvää osoitetta vaadittaisi normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen. Eikö se ole vaadittu tieto useimmissa sopimustilanteissa?
 
Puhelun kautta ei voida henkilöä tunnistaa ja sillä selvä. Jos jotain halutaan puhelimen välityksellä myydä, niin sopimuksen voimaantulon pitää edellyttää jatkotoimenpiteitä, esim. netissä vahvalla tunnistautumisella pitää käydä hyväksymässä sopimus ennenkuin se tulee voimaan.

Menee hieman hankalaks jos kaikki pitää tehdä jonkin netin kautta tehtävän vahvan tunnistautumisen kautta.
Esimerkkinä vaikkapa terveyasemalle ajan varaaminen.
Samaa mieltä kyllä tosta kaupittelusta. Mutta siihen on helpompikin keino kun henkilötunnuksien uusimisen kautta tehtävä muutos, eli myynti vahvemman tunnistautumisen taakse.
 
Menee hieman hankalaks jos kaikki pitää tehdä jonkin netin kautta tehtävän vahvan tunnistautumisen kautta.
Esimerkkinä vaikkapa terveyasemalle ajan varaaminen.
Samaa mieltä kyllä tosta kaupittelusta. Mutta siihen on helpompikin keino kun henkilötunnuksien uusimisen kautta tehtävä muutos, eli myynti vahvemman tunnistautumisen taakse.

Ei kai kaikkea tarvitse sopia vahvasti, en nyt varmasti osaa sanoa koska en ole koskaan terveysasemalla asioinut, mutta voisin kuvitella että varaus on lähinnä muotoa "varataan tiistaiksi 14:15 aika nimellä Kauno-Kaija Kiramaja", ja sitten sovittuna aikana sinne joko ilmestyy tai ei ilmesty joku, tunnistautuu Kauno-Kaija Kiramajaksi, ja sitten tunnistautuu henkilöllisyystodistuksen avulla paikan päällä.
 
On paljon nyt elossa olevia ihmisiä jotka eivät tule koskaan oppimaan älypuhelimen käyttöä. Ajan pyörä kuitenkin jauhaa heitä tasaiseen tahtiin matojen ruoaksi ja Kristuksen kestivieraiksi. Älypuhelimen käyttö ei kuitenkaan ole absoluuttisesti arvioituna vaikeata, vaan kyse on lähinnä tottumuksen puutteesta. Jos tällä hetkellä älypuhelin on lähes jokaisen peruskoululaisen hallussa ja käytössä, älypuhelimen käyttötaitojen puute muodostuu pian (alle 30 vuodessa) yhtä harvinaiseksi kuin lukutaidottomuus. Toki on mahdollista että älypuhelin ajatuksena jää vanhanaikaiseksi, mutta sillä en uskalla vielä spekuloida.

Totta kai osa ihmisistä on pienestä pitäen joko fyysisesti tai älyllisesti sen verta heikoilla, että he eivät tulee koskaan oppimaan sen käyttöä. Yhteiskunnalla on kuitenkin yleensä toiset tavat huolehtia näistä yksilöistä, kuten edunvalvonta, tuettu asioiminen ja yleinen apu arkipäivän elämässä. Monet näistä jotka eivät noista syistä kykene oppimaan älypuhelimen käyttöä ovat nytkin vajaavaltaisia, eivätkä kykene esimerkiksi muodostamaan oikeudellisia sopimuksia ilman edunvalvojan hyväksyntää.

Hieman kyllä epäilyttää väite, etteikö pysyvää osoitetta vaadittaisi normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen. Eikö se ole vaadittu tieto useimmissa sopimustilanteissa?


Eipä ainakaan omalla kohdalla vaikuttanut mihinkään ettei ollut vakituista osoitetta. Postiosoitteen voi laittaa jos tarve saada jotain ns. virallista hoidettua.

Mutta oon osittain samaa mieltä ton älypuhelimen käytön oppimisesta ja siitä että nuoremmille se on jo arkipäivää. Mutta yllättävän moni ei oikeasti ymmärrä siitä älypuhelimesta kun että se soittaa musiikkia ja facebook jne.
 
Eipä ainakaan omalla kohdalla vaikuttanut mihinkään ettei ollut vakituista osoitetta. Postiosoitteen voi laittaa jos tarve saada jotain ns. virallista hoidettua.

Mutta oon osittain samaa mieltä ton älypuhelimen käytön oppimisesta ja siitä että nuoremmille se on jo arkipäivää. Mutta yllättävän moni ei oikeasti ymmärrä siitä älypuhelimesta kun että se soittaa musiikkia ja facebook jne.

Oikeastihan olen sitä mieltä että suurin osa ihmisistä joutaisi torppannurkkaa viljelemään ruoskan naputellessa tahtia, mutta pakko sitä on tasa-arvoa ja demokratiaa näytellä kannattavansa jottei herkät järky.
 
Ei kai kaikkea tarvitse sopia vahvasti, en nyt varmasti osaa sanoa koska en ole koskaan terveysasemalla asioinut, mutta voisin kuvitella että varaus on lähinnä muotoa "varataan tiistaiksi 14:15 aika nimellä Kauno-Kaija Kiramaja", ja sitten sovittuna aikana sinne joko ilmestyy tai ei ilmesty joku, tunnistautuu Kauno-Kaija Kiramajaksi, ja sitten tunnistautuu henkilöllisyystodistuksen avulla paikan päällä.

Omalla teveysasemalla se menee niin että soitetaan ajanvarausnumeroon jossa on takaisinsoittopalvelu, ja kun sieltä soitetaan niin kysytään hetua ja tehdään se varaus.
Käsittääkseni se lekuri jolle aika varataan, osaa sen tunnistautumisen kautta lukea sun hoitohistorian ja tietää susta etukäteen jo jotain. Paikan päällä ei olla kai ikinä kysytty henkkareita tms.
 
Omalla teveysasemalla se menee niin että soitetaan ajanvarausnumeroon jossa on takaisinsoittopalvelu, ja kun sieltä soitetaan niin kysytään hetua ja tehdään se varaus.
Käsittääkseni se lekuri jolle aika varataan, osaa sen tunnistautumisen kautta lukea sun hoitohistorian ja tietää susta etukäteen jo jotain. Paikan päällä ei olla kai ikinä kysytty henkkareita tms.

Olenpahan taas yhtä viisaampana. Onko tuossa myös taustalla jotain että käyttämättömistä ajanvarauksista lähtee sakkoa perään? Muistelen jotain vastaavaa peruskouluvuosien hammaslääkäristä. Jos haluaa tuon sakkosysteemin silloin on kai pakko olla vahva tunnistautuminen puhelimessa.

Jos koitan nyt hieman palata aiheeseen, eikä hetujen muodonmuutoksen voisi tehdä rauhassa luonnollisen poistuman kautta? Päätetään että 01.01.2021 alkaen uudet hetut ovat sukupuoli- ja ikäneutraaleja, ja jos jotakuta haittaa nykyinen hetu sen saa käydä kerran uusimassa. Muoto 000000§ZZZZ rajoitteista riisuttuna antaisi kuitenkin tarpeeksi monta permutaatiota pitkäksi aikaa, ja sillä säästäisi ainakin osan softien uusimiskuluista.
 
Menee hieman hankalaks jos kaikki pitää tehdä jonkin netin kautta tehtävän vahvan tunnistautumisen kautta.
Esimerkkinä vaikkapa terveyasemalle ajan varaaminen.
No ei. Tuossakin tunnistaminen hoidetaan sitten terveysasemalla, ei puhelimessa. Ei tässä ole mitään ongelmaa.
 
Kuinkahan monta erilaista järjestelmää täytyisi päivittää tuohon kahdella hetulla toimivaks?
Tartteis suht ison panoksen kuitenkin jos noinkin nopeasti pitäis saada tehtyä jokainen järjestelmä valmiuteen jo 01.01.2021.
 
No ei. Tuossakin tunnistaminen hoidetaan sitten terveysasemalla, ei puhelimessa. Ei tässä ole mitään ongelmaa.

Tossa pitäis sitten poistaa sakkomaksut käyttämättömistä ajoista. Ja muutenkin toi lisää kuormittavuutta ajanvaraukseen kun periaatteessa kuka vaan voi tehdö kiusaa ja varata naapurin nimellä tms aikoja.
 
Älypuhelimen käyttö ei kuitenkaan ole absoluuttisesti arvioituna vaikeata, vaan kyse on lähinnä tottumuksen puutteesta.

Tähän varmaan riittäisi yhden sanan vastaus, mutta miten esim. sokeat käyttäisivät tuota?

Ongelmahan tässä on se, että ei ole mitään yhtä yksittäistä täydellistä ratkaisua. Nykyinen käytäntö on (vielä nykyään) monessa suhteessa riittävä, esimerkiksi tuohon ketjussa juuri hetki sitten sivuttuun vähäisen merkityksen viranomaisasiointiin (ts. ajanvaraukset, joissa voi olla myös pieniä kuluja esim. saapumatta jäämiselle). Toisaalta se on auttamatta vanhentunut, eikä oikeastaan koskaan kunnolla sopinut, henkilöllisyyden todentamiseen esim. puhelimitse tai kirjeitse sopimuksia laatiessa. (Vähän samalla tavalla kuin täällä Yhdysvalloissa tuo SSN, siis kirjaimellisesti käännettynä sosiaaliturvatunnus, jota käytetään aivan liian usein kaikkiin täysin sopimattomiin asioihin.)

Samoin toki moderniin yhteiskuntaan ei oikein sovi paperinen allekirjoitus. Siis, ihan konkreettisesti sehän on vain puolijulkinen jokaiseen palveluun käytetty sama salasana.
 
Tossa pitäis sitten poistaa sakkomaksut käyttämättömistä ajoista. Ja muutenkin toi lisää kuormittavuutta ajanvaraukseen kun periaatteessa kuka vaan voi tehdö kiusaa ja varata naapurin nimellä tms aikoja.

Sinulta menee pointti nyt kaukaa ohi :) Tuota kiusaahan voi halutessaan tehdä jo nyt, koska tunnistamiseen käytetään henkilötunnusta, joka voi olla kenen hyvänsä tiedossa. Ja lisäksi nykytavalla mahdollistetaan se, että joku "kiusantekijä" voi päästä käsiksi toisen henkilökohtaisiin terveystietoihin, kun vahvaa tunnistautumista ei käytetä.

Ja tuollaiset kiusantekijät kyllä saadaan kiinni ja asianmukaiseen rikosprosessiin, kun puheluista ja nettivarauksista kuitenkin jää jäljet.
 
Samoin toki moderniin yhteiskuntaan ei oikein sovi paperinen allekirjoitus. Siis, ihan konkreettisesti sehän on vain puolijulkinen jokaiseen palveluun käytetty sama salasana.

Missään tuskin käytetäänkään allekirjoitusta mihinkään todentamiseen. Kyllä henkilöllisyys varmistetaan samassa yhteydessä. Ja jos ei varmisteta, niin sopimuksen voi aina kiistää, allekirjoituksesta huolimatta.

Lisäksi tuli mieleen, että esim. identiteettivarkauksia selvitellessä pitää löytää jälki siitä, mikä yritys tai viranomainen ketjussa mahdollisti identiteettivarkauden hyväksymällä uhrin henkilöllisyyden ilman todellista vahvaa tunnistautumista. Tästäkin pitäisi määrätä esim. miljoonan euron sakko, niin loppuisi moinen touhu.
 
Todellakin henkilötunnus pitää saattaa ajanmukaiselle tasolle. Tämä on täysin no-brainer tapaus varsinkin jos työskentelet it-alalla. Nykyisessä järjestelmässä on todella paljon puutteita ja pahimmillaan järjestelmä ei pysty edes antamaan hetua henkilölle. Muita puutteita ovat täysin umpisurkea tietoturva ja identiteettivarkaudet. Tämä tullaan uudistamaan ennemmin tai myöhemmin joten kannatan että ennemmin. Lisäinfoa täältä:


PS. Voisiko otsikon muuttaa muotoon jossa tässä on kyse eli esim. Henkilötunnuksen uudistushanke
 
Todellakin henkilötunnus pitää saattaa ajanmukaiselle tasolle. Tämä on täysin no-brainer tapaus varsinkin jos työskentelet it-alalla. Nykyisessä järjestelmässä on todella paljon puutteita ja pahimmillaan järjestelmä ei pysty edes antamaan hetua henkilölle. Muita puutteita ovat täysin umpisurkea tietoturva ja identiteettivarkaudet. Tämä tullaan uudistamaan ennemmin tai myöhemmin joten kannatan että ennemmin. Lisäinfoa täältä:

Jep, yksi juttu joka unohtui tuosta omasta listasta, että joissain tapauksissa tietojärjestelmissä olisi paljonkin hyötyä jos myös ei-suomalaiselle henkilölle (turisti tms) voitaisiin pysyvästi tai tilapäisesti antaa yksilöivä tunnus joka olisi yhteismitallinen suomalaisten kanssa. Nyt esimerkiksi terveydenhuoltoon kirjattavan turren kohdalla käytäntö on vähintään kirjavaa.
 
Jep, yksi juttu joka unohtui tuosta omasta listasta, että joissain tapauksissa tietojärjestelmissä olisi paljonkin hyötyä jos myös ei-suomalaiselle henkilölle (turisti tms) voitaisiin pysyvästi tai tilapäisesti antaa yksilöivä tunnus joka olisi yhteismitallinen suomalaisten kanssa. Nyt esimerkiksi terveydenhuoltoon kirjattavan turren kohdalla käytäntö on vähintään kirjavaa.

Näin sitä kai tehdään jo. Jos joku kirjataan terveydenhuoltoon ja henkilöllisyys ei ole tiedossa tai on ulkomainen (tai vastasyntynyt), niin annetaan väliaikainen/tilapäinen henkilötunnus (9-alkuinen loppuosa).
 
Näin sitä kai tehdään jo. Jos joku kirjataan terveydenhuoltoon ja henkilöllisyys ei ole tiedossa tai on ulkomainen (tai vastasyntynyt), niin annetaan väliaikainen/tilapäinen henkilötunnus (9-alkuinen loppuosa).

Jep, itse en ole tuon "annatko VRK pliis uuden hetun" -integraation kanssa koskaan puljannut, mutta tosiaan terveydenhuollossa (eikä eläkepuolella, mutta siellä käytännössä kaikilla on suomalaiset hetut) ainakin pitää olla hetu että jotain voi systeemiin kirjailla. @©©©, ilmeisesti tuossa on jotain sellaistakin että VRK joskus myy ei-oota kun hetua pyytää, mikä varmaan tuolla operointipäässä on vähän niinkuin problem...?

Hetun muutosintegraation ja prosessin kanssa olen puljannut parissakin järjestelmässä, ja se oli ainakin ihan hanurista.
 
Juu-u. Mistähän tähänkin rahat? Kohta joudutaan takaamaan muiden EU-maiden velatkin ja kaikkea muuta kivaa.

Harmi ettei oikein voida tällaiseen nyt hassata verorahoja. Harmi.
 
Tässä on kirjoitus aiheesta. Hyvin puitu uudistuksen tarpeita ja ongelmia.


Poliitikot, jättäkää hetu rauhaan
Petteri Järvinen8.5.202011:30JULKISEN HALLINNON ICTPOLITIIKKA
@


68b6b859-7087-5f0a-8e58-7be1eb3e116d

JESSE PASANEN
Suomalainen henkilötunnus otettiin käyttöön 1960-luvulla ja järjestelmä on palvellut suomalaisia hyvin. Digiaikana tunnuksen merkitys on entisestään kasvanut, sillä hetu toimii avaimena henkilötietoihin ja sähköisiin palveluihin.
Yli 50-vuotiaan järjestelmän modernisointia on suunniteltu pitkään, mutta tehtävä ei ole helppo. Henkilötunnuksia käsitellään niin monessa julkishallinnon, terveydenhuollon ja liike-elämän tietojärjestelmissä, että muutokset tulisivat kalliiksi.
Viimeinen, mitä koronasta kärsivät yritykset nyt kaipaavat, on iso tietojärjestelmäremontti. Lisäksi tunnus pitäisi vaihtaa ajo- ja kelakortteihin sekä passeihin.

Uudistustarpeet näyttävät enemmän yhteiskuntapoliittisilta kuin teknisiltä.

HETUN ALKUOSA muodostuu syntymäajasta, mitä seuraa kolminumeroinen koodi ja tarkistusmerkki. Kolme numeroa riitti samana päivänä syntyneiden vauvojen numerointiin 1960-luvulla, joten sen pitäisi riittää nytkin, kun syntyvyys on romahtanut.

Uutena tekijänä ovat maahanmuuttajat, joiden tarkka syntymäaika ei ole tiedossa. Heidät merkitään tammikuun ensimmäiselle päivälle, jolloin 999 vaihtoehtoa on liian vähän.


Ongelma on kierrettävissä, sillä 1900-luvulla syntyneillä erotinmerkkinä on miinus ja 2000-luvun lapsilla A-kirjain. Vapaana on siis vielä 25 kirjainta, joten yhdelle päivälle mahtuu jopa 24 975 ihmistä.

Jokaisella suomalaisella on jo sähköinen asiointitunnus.
Nykyiset tietojärjestelmät hyväksyvät vain A-kirjaimen, mutta sen muuttaminen olisi pikku juttu koko järjestelmän uusimiseen verrattuna. Kirjaimen vaihto säilyttäisi tunnuksen rakenteen, kenttäpituuden ja tarkistusalgoritmin ennallaan.

VIIME VUONNA aloittaneen hallituksen ohjelmaan kirjattiin ilmeisesti vihreiden vaatimuksesta lause ”henkilötunnuksen sukupuolisidonnaisuudesta luovutaan osana henkilötunnuksen uudistamista valtiovarainministeriön selvityksen pohjalta”.

Hallitus näkee hetun ongelmaksi sen, että ihmisen on valittava jompikumpi perinteisistä sukupuolista ja että sukupuoli näkyy tiedon käsittelijälle.

Tässä liikutaan niin herkällä alueella, että sanat pitää asetella varovasti. Jokainen saa olla mikä on, mutta ainakin toistaiseksi yhteiskunta pakottaa valitsemaan muodollisesti joko miehen tai naisen. Asevelvollisuus ja lääketiede ovat sukupuoleen sidottuja ilmiöitä.

Vaikka sukupuolella ei pitäisi olla väliä, sillä kuitenkin on. Esimerkiksi uuden nimilain mukaan etunimeksi voidaan pääsääntöisesti valita vain nimi, joka on vakiintunut kyseiselle sukupuolelle.

Lautakuntiin, johtajiksi, asiantuntijoiksi ja paneeleihin halutaan sekä miehiä että naisia. Jos sukupuolella ei olisi merkitystä, kenenkään ei pitäisi pahastua all male tai all female -kokoonpanoista.

Toiseksi ongelmaksi koetaan syntymäajan paljastuminen. Jos hetu olisi pelkkä satunnainen numerosarja, se ei kertoisi ikää eikä sukupuolta, mikä minimoisi käsiteltävien henkilötietojen määrän.


IKÄ, SUKUPUOLI ja tarkistusmerkki on otettu koodiin mukaan perustellusta syystä. Koululaisten, opiskelijoiden ja eläkeläisten kohdalla ikätieto on hyödyllinen, samoin henkkareita tarkistettaessa. Vastaavat tiedot löytyvät muidenkin pohjoismaiden tunnuksista.

Puhtaasti it-näkökulmasta hetun ikä- ja sukupuolimerkinnät ovat positiivinen asia, koska ne auttavat havaitsemaan virheitä. Jos rintasyöpäseulontaan lähtee kutsu miehelle tai kutsuntaan naiselle, tietokannassa tai sovelluksessa on looginen virhe.

Suurin ongelma hetussa on sen väärinkäyttö. Hetu ei ole salasana eikä sitä pitäisi käyttää henkilöllisyyden todistamiseen, kuten identiteettivarkauksissa usein tapahtuu.

Tämä perusongelma ei poistu korvaamalla hetu uudella, puhtaasti numeerisella koodilla. Synteettinen numerosarja ilman mitään yhteyttä asianomaiseen henkilöön päinvastoin helpottaisi sen rikollista käyttöä.

Jokaisella suomalaisella on jo satu – sähköinen asiointitunnus (finuid, Finnish Unique Identification Number), joka koostuu kahdeksasta numerosta ja tarkistuskirjaimesta, ilman henkilötietoja.

Siinä on kuitenkin arkinen ongelma: miten saada ihminen muistamaan yhdeksänmerkkinen satunsa, kun jo neljän numeron pin-koodit tuottavat vaikeuksia.

Vaikka poliitikkoja hetuttaa, miksi korjata jotain mikä ei varsinaisesti ole rikki?
 
Asiassa on toinenkin puoli että pelkkä numerosarja ilman mitään sidonnaisuutta henkilöön helpottaa sen rikollista käyttöä kun kuka tahansa voi teeskennellä olevansa kuka tahansa toisin kuin ikä ja sukupuolisidonnaisella hetulla. Väittäisin että merkittävämpi riski kuin heikompi brute force suoja.

Iästä ei ole tuossa käytössä mitään hyötyä. Puhelimen välityksellä ei kyllä pysty kertomaan kuinka vanha se henkilö siellä taustalla on jossei tunne kyseistä henkilöä.
Sukupuoli on ehkä helpompi todeta puhelimitse mutta sekään ei ole hirveän pomminvarma. Lisäksi ei ole hirveän vaikeaa hommata se oikea sukupuoli sinne puhumaan.
 
Todellakin henkilötunnus . Tämä on täysin no-brainer tapaus varsinkin jos työskentelet it-alalla. Nykyisessä järjestelmässä on todella paljon puutteita ja pahimmillaan järjestelmä ei pysty edes antamaan hetua henkilölle. Muita puutteita ovat täysin umpisurkea tietoturva ja identiteettivarkaudet. Tämä tullaan uudistamaan ennemmin tai myöhemmin joten kannatan että ennemmin. Lisäinfoa täältä:
Henkilötunnus pitää saattaa ajanmukaiselle tasolle niin kuin sanoit, jos siihen on tarve.
En löytänyt arviota kustannuksista koko yhteiskunnalle, joka tästä uudistuksesta aiheutuu. Tarkoitan niitä kustannuksia, kun joudutaan tekemään muutoksia kaikkeen vanhaan tietokantaan, joita hallitaan vanhoilla ohjelmistoilla. On sitten kyseessä valtionhallinnon tai yksityisen puolen tietovarastot ja ohjelmat.
Muutos tarvitaan, mutta kuka tietää mitä se oikeasti maksaa? Maksaja tiedetään: veronmaksaja ja yhtiöiden asiakkaat.
Eikö näissä hankkeissa todellakaan kukaan ajattele kaikkia kustannuksia ja hyötyjä? Ei vissiin. Voiko ongelmat poistaa halvemmalla? Kuka tutkii?
 
Viimeksi muokattu:
Muistutuksena, että vielä on reilu viikko aikaa kommentoida tätä hanketta virallisesti:

Lausuntokierroksella saatua tietoa hyödynnetään työryhmän raportin arvioinnissa ja jatkotyöstä linjatessa.
...
Lausunnot pyydetään toimittamaan 1.6.2020 mennessä.
...
Työryhmä arvioi ehdotuksen valmistelun yhteydessä vaikutuksia lähinnä julkisen sektorin toimijoihin. Lausuntokierroksella toivotaan erityisesti yksityisen sektorin sekä muiden toimijoiden arvioita työryhmän ehdotuksen vaikutuksista.


Ei näytä oikein toteutuvan toive yksityisen sektorin arvioinnista: lausunnonantajat on lähinnä tasoa kaupunki...kaupunki...oikeus...kaupunki...ministeriö...
 
Kustannusarvio satoja miljoonia. Ja jos joku julkinen taho antaa kustannusarvion, sen voi kertoa viidellä.
 
Talouselämän mukaan Finanssiala ry arvioi kustannuksien olevan miljardiluokkaa:
Hanke on herättänyt huolia kustannuksista. Finanssiala ry kertoi, että sen alustavan arvion mukaan hanke voisi aiheuttaa miljardiluokan kustannukset sekä julkiselle että yksityiselle sektorille.
Tuossa voi olla savolaista totuutta tai lapinlisää, mutta hyvä että joku haluaa laskea myös yksityisen puolen kustannuksia.

Lisää kylmiä lukuja:
"Talouselämä kysyi valtiovarainministeriöstä arviota hankkeen mahdollisista kustannuksista.
”Tehtyjen arvioiden perusteella henkilötunnuksen uudistaminen aiheuttaa erityisesti tietojärjestelmien muutoskustannuksina miljoonien tai jopa kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia järjestelmäkohtaisesti. Koska henkilötunnus on laajasti käytössä tietojärjestelmissä ja niiden välisissä integraatioissa, kokonaiskustannukset kasvavat koko yhteiskunnan tasolla isoiksi”, kertoo valtiovarainministeriön lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara.
Kivivasaran mukaan tähän mennessä valmistelussa tehdyt arviot eivät kuitenkaan ole kaikilta osin kattavia.
”Tehdyistä laskelmista voidaan arvioida, että julkisen hallinnon ja eläkealan osalta kokonaiskustannukset voivat muodostua riippuen toteutustavasta useista kymmenistä noin 200 miljoonaan euroon.”"

Pahalta näyttää ja maksaja tiedetään.
Tyypillistä valtionhallinnolle: voi maksaa kymmeniä tai 200 miljoonaa. Helppo heittää, kun ei omat rahat kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa mennä 50 000 rikki, sen verran räväkästi lähtenyt aloite nousuun. :)


Ja se hylätään heti koska laatijat eivät ole edes vaivautuneet lukemaan ohjeita.
 
Taitaa mennä 50 000 rikki, sen verran räväkästi lähtenyt aloite nousuun. :)

Mistäs tällainen piikki on peräisin? Jossain tuotu ilmeisen huolella tuota esiin ja saatu porukkaa allekirjoittamaan jollakin hyvällä perustelulla? Ihan omalla painollaan ei kyllä tuo ole syntynyt.
 
Henkilötunnuksen uudistushanke on hyvä esimerkki siitä, millaisilla prioriteeteilla ja järjellä asioista päätetään tässä maassa.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin hanketta ajetaan seuraavista syistä:
  • muutama kymmenen transitioprosessissa olevaa trans-ihmistä voisi näyttää henkkarinsa leimautumatta alkuperäiseen sukupuoleensa. Tämäkin ongelma korjautuu jo nykysysteemissä sitten, kun transitioprosessi on päätöksessä ja henkilö saa uuden sukupuolen mukaisen hetun.
  • maahan tuleville 18-30 vuotiaille turvapaikanhakijoille merkitään syntymäpäiväksi 1.1.2004.
En tiedä miten paljon normaalijärkisen ihmisen pitäisi nauttia kampaviinereitä, että näistä lähtökohdista saisi yli miljardi euroa maksavan henkilötunnusuudistuksen kuulostamaan pirun hyvältä idealta.

Samaan aikaan esimerkiksi itsetuhoisia ajatuksia hautovalle 13-vuotiaalle pojalle tarjoillaan psykologin aikaa 3 kk päähän (uutisoitiin tässä taannoin). Mutta eihän nämä ongelmat ole Suomessa 2020 kovin oleellisia. Yllä mainitut issuet on tietysti prio #1.
 
Ja se hylätään heti koska laatijat eivät ole edes vaivautuneet lukemaan ohjeita.

Avaatko vähän ajatteluasi ja huomioit samalla kansalaisalotteiden poliittisen luonteen: Aloite menestyy, jos se on jo huomioitu hallitusohjelmassa ei-tappavaan henkeen. Muuten aloite ei menesty. Muotoseikoilla ei ole niin väliä.
 
Avaatko vähän ajatteluasi ja huomioit samalla kansalaisalotteiden poliittisen luonteen: Aloite menestyy, jos se on jo huomioitu hallitusohjelmassa ei-tappavaan henkeen. Muuten aloite ei menesty. Muotoseikoilla ei ole niin väliä.

No tuossa on se sama ongelma kuin monessa muussakin tuollaisessa juosten kustulla aloitteella, eli ei lueta edes sitä ensimmäistä ohjetta tuolta listalta:
Aloitteen tulee sisältää lakiehdotus (ehdotus säädöstekstiksi) tai ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä sekä ehdotuksen perustelut.

Tuossa ei ole kumpaakaan, eli vaikka se saisikin tuon 50 000 allekirjoitusta niin se tod. näk. hylätään heti jo pelkästään sen perusteella että se ei ole oikean muotoinen.
Toki tuskin se tämän hallituksen aikana menisi läpi vaikka olisikin kunnolla muotoiltu.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin hanketta ajetaan seuraavista syistä:
  • muutama kymmenen transitioprosessissa olevaa trans-ihmistä voisi näyttää henkkarinsa leimautumatta alkuperäiseen sukupuoleensa. Tämäkin ongelma korjautuu jo nykysysteemissä sitten, kun transitioprosessi on päätöksessä ja henkilö saa uuden sukupuolen mukaisen hetun.
  • maahan tuleville 18-30 vuotiaille turvapaikanhakijoille merkitään syntymäpäiväksi 1.1.2004.
Jotenkin pidän epätodennäköisenä, että hankkeen käynnistänyt Sipilän hallitus olisi pitänyt juuri noita syitä tärkeimpänä, mutta ehkä olen vain ymmärtänyt kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan agendat aivan väärin. :hmm:
 
Jotenkin pidän epätodennäköisenä, että hankkeen käynnistänyt Sipilän hallitus olisi pitänyt juuri noita syitä tärkeimpänä, mutta ehkä olen vain ymmärtänyt kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan agendat aivan väärin. :hmm:

Perussuomalaisille varmasti erityisesti tuo transihmisten asema on ollut sydäntä lähellä, mutta tosiaan eiköhän se suurin syy hetun uudistamiseen ole se että hetu on vaan paska.

Niinkuin tuossa aiemmin sanoin niin siinä on ongelmia tietojärjestelmissä, pahin varmaan tuo john-doe-999 -hetujen avaruuden loppuminen käsiin, mikä voi hankaloittaa esimerkiksi tehohoitoa, ja se että urpot tietojärjestelmäsuunnittelijat käyttää ihan randomisti henkilön syntymäaikana VRK:sta saatavaa syntymäaikaa tai hetun ikää, mikä tarkoittaa että noiden meneminen epäsynkkaan sössii asiat ihan ennalta arvaamattomasti. Yksi esimerkki käytännön ongelmasta on se, että kun synnärillä pitää bookata etukäteen ongelmatapauksissa toimenpiteitä ja määrätä lääkityksiä, tarvitaan hetu ja siihen syntymäaika, mutta ei ole tiedossa minkä vuorokauden puolella lapsi syntyy. Sitten puljaillaan niillä john-doe -hetuilla joita pitää sitten muuntaa oikeiksi ja toivoa että mikään tärkeä tieto ei tipu matkalle.

...mutta tietenkään kellekään joka ei ole hirveästi tietojärjestelmien kanssa puljannut ei välttämättä ole heti selvää miksi luonnollinen id on yleensä paska idea.

Se on sitten toinen tarina ovatko huonosta hetusta johtuvat ongelmat niin isoja että kannattaa ryhtyä tällaiseen hasardiin megaprojektiin sen korjaamiseksi, mutta on vaan laiskaa todeta että taas joidenkin feminazien salajuoni koko juttu...
 
Perussuomalaisille varmasti erityisesti tuo transihmisten asema on ollut sydäntä lähellä, mutta tosiaan eiköhän se suurin syy hetun uudistamiseen ole se että hetu on vaan paska.

Niinkuin tuossa aiemmin sanoin niin siinä on ongelmia tietojärjestelmissä, pahin varmaan tuo john-doe-999 -hetujen avaruuden loppuminen käsiin,
Miksi se loppuisi? Ei meille ole syntymässä lähellekään 900 lasta päivää kohti.
 
Miksi se loppuisi? Ei meille ole syntymässä lähellekään 900 lasta päivää kohti.

Ei noita ole kuin sata / päivä. 900-999 -hetuja tarvitaan kaikille tunnistamattomille henkilöille mitä järjestelmään pitää lyödä, vaikkapa onnettomuuksien uhrit joiden henkilöllisyyttä ei ole ehditty tarkastaa jne. Lisäksi noita käytetään erilaisiin tuotannon varmennustilanteisiin, eli jos joskus jotain kuvioita tarvitsee testailla tuotannossa.

...edit vielä, tietenkin noilla ysisatasilla lyödään järjestelmään myös turret, koska jos henkilö pitää yksilöidä hetulla niin sitten tarvitaan just tuo suomen muototarkastuksen täyttävä hetu, ei auta jos on joku ulkkarin oma yksilöivä tunniste.

Eikä tää oo mitään mutua, noiden kanssa on oikeasti duunissa jatkuvasti jotain ongelmaa.
 
Päiviä on vuodessa 365. Jos digitit loppuu 1.1. päivämäärältä, niin turvapaikanhakijalle voi laittaa 2.1. jne. Mikään ei tuota estä.
 
Päiviä on vuodessa 365. Jos digitit loppuu 1.1. päivämäärältä, niin turvapaikanhakijalle voi laittaa 2.1. jne. Mikään ei tuota estä.

Sen lisäksi että persut ovat loputtoman huolestuneita transujen henkisistä kärsimyksistä väärän hetumerkkinsä kanssa, niin ilmeisesti ovat myös vakuuttuneita että tämä(kin) ongelma johtuu maahanmuuttajista :rofl:. Molemmat ryhmät on nyt tässä ihan sivujuonteita.

Voisihan sitä VRK:n vekotinta vähän fiksata niin että 900-ryhmälle se antaisi hetun vaikkapa pyydettyä päivää seuraavalle päivälle jos haettu on jo täynnä, paitsi jos se menee seuraavalle vuodelle, jolloin vaikkapa edelliselle tyhjälle päivälle, ja sitten tietenkin pitäisi muistaa että vaikkapa sen telineeltä tipahtaneen virolaisen raksajätkän kohdalla takoa sinne järjestelmään myös sitä hetua vastaava väärä syntymäaika (vaikka oikeakin olisi hyvin tiedossa), ettei mikään narahda jos jossain käytetäänkin toista ja toisessa järjestelmässä toista.

Nythän se siis menee niin että järjestelmä pyytää sitä hetua VRK: sta, ja VRK ilmoittaa että häh häh, etpä saa, meillä on kuvio täynnä.

Niitä on välillä 002-899, eli 898 kappaletta per päivä. Eli eivät ole millään lailla loppumassa. Viime vuonna syntyi noin 125 lasta päivässä.

Ai oliko, hyvä kun kerroit! :redface: Just koitin tuossa ylhäällä sanoa sitä että se ongelma lähtee jo siitä, että sille syntymättömälle vauvalle pitää joissain tapauksissa saada hetu jo ennen syntymää, ja ennen kuin tiedetään minkä vuorokauden puolella se syntyy. Sitä ei tietenkään voi myöhemmin korjata oikeaksi (mitenkään järkevästi) koska kyseessä on yksilöivä ID. Sitä varten sille haetaan sitten 900- sarjalainen väliaikainen hetu, joka myöhemmin perutaan ja perustetaan oikea, ja yritetään siirrellä kaikki tarvittava tieto sinne uuden puolelle.

Aika isoa osaa näistä ongelmista ei olisi jos kaikki järjestelmäkehittäjät olisivat käyttäneet hetua joka paikassa systemaattisesti samalla tavalla ja ottaneet huomioon sen että hetu voi myös muuttua, mutta nyt tilanne tuolla on ihan sillisalaattia.
 
Sillä, että mahdollisten tunnusten määrä on huomattavan iso, on sekin etu, että esimerkiksi identiteettivarkauden uhrille olisi ongelmattomampaa vaihtaa henkilötunnus uuteen.
 
Ai oliko, hyvä kun kerroit! :redface: Just koitin tuossa ylhäällä sanoa sitä että se ongelma lähtee jo siitä, että sille syntymättömälle vauvalle pitää joissain tapauksissa saada hetu jo ennen syntymää, ja ennen kuin tiedetään minkä vuorokauden puolella se syntyy. Sitä ei tietenkään voi myöhemmin korjata oikeaksi (mitenkään järkevästi) koska kyseessä on yksilöivä ID. Sitä varten sille haetaan sitten 900- sarjalainen väliaikainen hetu, joka myöhemmin perutaan ja perustetaan oikea, ja yritetään siirrellä kaikki tarvittava tieto sinne uuden puolelle.

Jos hetu erikoistapauksissa on väliaikainen, niin eikös se voi olla sitten ihan mikä vain? Nyt en itse tätä argumentaatiota ymmärrä.
 
Jos hetu erikoistapauksissa on väliaikainen, niin eikös se voi olla sitten ihan mikä vain? Nyt en itse tätä argumentaatiota ymmärrä.

No sen pitää silti olla yhteensopiva sen HETU-formaatin kanssa. Ja varmaan halutaan että se syntymäpäivä on oikea kerta sitä HETUa usein taidetaan käyttää sen syntymäajan säilömiseen tietojärjestelmissä.
 
No sen pitää silti olla yhteensopiva sen HETU-formaatin kanssa. Ja ymmärrettävistä syistä ei haluta generoida mitään sellaisia mitkä tulevaisuudessa voivat konfliktoida "oikeiden" hetujen kanssa.
Mutta eikös siinä silti riitä se 900- avaruus? Se on kuitenkin väliaikainen ja aivan sama mikä se alku siinä on? Eihän sillä ole mitään väliä vai onko?
 
Mutta eikös siinä silti riitä se 900- avaruus? Se on kuitenkin väliaikainen ja aivan sama mikä se alku siinä on? Eihän sillä ole mitään väliä vai onko?

Korjasin tuota alkuperäistä viestiä, eli varmaan halutaan että se väliaikaisen hetun alkuosa on oikein koska sitä voidaan käyttää sen henkilön syntymäajan säilömiseen.
 
Perussuomalaisille varmasti erityisesti tuo transihmisten asema on ollut sydäntä lähellä, mutta tosiaan eiköhän se suurin syy hetun uudistamiseen ole se että hetu on vaan paska.

Niinkuin tuossa aiemmin sanoin niin siinä on ongelmia tietojärjestelmissä, pahin varmaan tuo john-doe-999 -hetujen avaruuden loppuminen käsiin, mikä voi hankaloittaa esimerkiksi tehohoitoa, ja se että urpot tietojärjestelmäsuunnittelijat käyttää ihan randomisti henkilön syntymäaikana VRK:sta saatavaa syntymäaikaa tai hetun ikää, mikä tarkoittaa että noiden meneminen epäsynkkaan sössii asiat ihan ennalta arvaamattomasti. Yksi esimerkki käytännön ongelmasta on se, että kun synnärillä pitää bookata etukäteen ongelmatapauksissa toimenpiteitä ja määrätä lääkityksiä, tarvitaan hetu ja siihen syntymäaika, mutta ei ole tiedossa minkä vuorokauden puolella lapsi syntyy. Sitten puljaillaan niillä john-doe -hetuilla joita pitää sitten muuntaa oikeiksi ja toivoa että mikään tärkeä tieto ei tipu matkalle.

...mutta tietenkään kellekään joka ei ole hirveästi tietojärjestelmien kanssa puljannut ei välttämättä ole heti selvää miksi luonnollinen id on yleensä paska idea.

Se on sitten toinen tarina ovatko huonosta hetusta johtuvat ongelmat niin isoja että kannattaa ryhtyä tällaiseen hasardiin megaprojektiin sen korjaamiseksi, mutta on vaan laiskaa todeta että taas joidenkin feminazien salajuoni koko juttu...
Jos on rakennettu tuollainen himmeli, jossa tehohoitdon toteuttaminen riippuu jonkun hetun syöttämisestä järjestelmään niin ehkä vähän vikaa saattaa olla jossain ihan muualla. Ei ihan heti kykene käsittämään miksi jotkin sairaalan sisäiset järjestelmät edes käyttävät suoraan jotain hetua, eivätkä linkitä hetua johonkin tarkoituksenomaiseen id-tunnisteeseen. Sama homma jonkun syntymättömän lapsen kanssa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 952
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom