• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Henkilötunnuksen uudistushanke

Tuo ei ole mikään pätevä argumentti. Edellinen hallitus oli tosiaan edellinen hallitus

Ei ne puolueiden ajamat asiat mihinkään muutu vaikka pari henkilövaihdosta tapahtuukin. Sen takia kepu ja kokoomus ei tätä näkyvästi vastustakaan.

Hetu-uusimislle ei ole mitään tarvetta,
On tarvetta, kuten on jo tässä ketjussa moneen otteeseen käsitelty. Ja tarvetta on senkin verran että VM aloitti ko. prosessin jo kolme vuotta sitten.

niin kuin ei ole kehitysavun lisäämisellekään. Sen sijaan hävittäjähanke on meille täysin elintärkeä.
Tämä ketju on edelleen keskustelua henkilötunnusuudistuksesta. Kehitysavut ja hävittäjähankkeet ovat selvää offtopicia, joten voisitko nyt viimein lopettaa keskustelun paskomisen sillä että vedät mukaan täysin asiaankuulumattomia aiheita.

Ja erityisesti voisit lopettaa kokonaan eri valtion hankkeiden kytkyttämisen keskenään. Kaikki näistä ovat itsenäisiä hankkeita ja budjettimomentteja, ja ovat toisistaan riippumatta toteutettavissa mikäli niin halutaan. Ja vaikka mentäisiinkin budjettivääntöön, nämä asiat eivät silti ole suoraan toisiinsa kytkettyjä, vaan silloin siinä harkinnassa on kaikkea muutakin.
 
Viimeksi muokattu:
On tarvetta, kuten on jo tässä ketjussa moneen otteeseen käsitelty. Ja tarvetta on senkin verran että VM aloitti ko. prosessin jo kolme vuotta sitten.
Selvästikään ei ole. Ainoa tarvittava muutos on järjestelmään, joka käsittelee väliaikaisia hetuja.

Tämä ketju on edelleen keskustelua henkilötunnusuudistuksesta. Kehitysavut ja hävittäjähankkeet ovat selvää offtopicia, joten voisitko nyt viimein lopettaa keskustelun paskomisen sillä että vedät mukaan täysin asiaankuulumattomia aiheita.
Niin kuin tiedät, sanoin että samat tahot, jotka kannattavat rahan kaatamista tähän turhuuteen (ja muihinkin turhuuksiin) vastustavat rahan käyttämistä oikeasti tarpeellisiin asioihin. Ja siksi se on olennaista keskustelussa tämän hankkeen kohdalla. Kallis ja turha hanke.
 
Kyllä kepu taipuu takaisin ruotuun kun Sanna ja muut näyttävät kaapin paikan. Keskustahan on tehnyt selväksi, että ovat vain aisureina tässä hallituksessa, joten tuskin joku hetu-uudistus on mikään kynnyskysymys jos tuhansien turvetuottajien työpaikatkaan tai velkaantumisen estäminen eivät olleet. Tai sitten koko uudistusta ei ollut edes tarkoitus viedä maaliin ja tässä annetaan Kurviselle mahdollisuus esittää jämäkkää johtajaa omiensa edessä.
 
Olisin kuvitellut että Kepun äänestäjille turve olisi arvokkaampaa, mutta hyvä jos pistävät stopin tällaiselle vasuri pelleilylle. Kepuun ei voi luottaa ja ne myy vaikka mummonsa pysyäkseen hallituksessa.

Koko hetu uudistus on täysin turha ja aiheuttaa vain läjäpäin ongelmia ja rahanmenoa pitkälle tulevaisuuteen.
Suurimmassa osassa maailmaa sotu yksilöi sukupuolen. Monessa Euroopan maassa on aivan identtinen sotun muoto kuin Suomessa, eikä aiheuta ongelmia. Olen monesti joutunut sairaalahoitoon matkoilla ja minulle on lätkäisty tilapäinen henkkari muotoa ddmmyy-nnnS. Suomi on pieni maa, miksi meillä tämä olisi ongelma jos isommissakin maissa saman muotoinen sotu toimii?
Jos vaikka odotettaisiin että joku toinen maa testaa tätä ekana että miten vaikeaksi ja kalliiksi todellisuudessa tulee. Vaikka Ruotsi, he nyt ovat niin suvakkeja kuin voi kuvitella, joten luulisi että siellä muutama transu alkaa mekaamaan ja kitisemään ja vaatimaan etuoikuksia itselleen.
 
Olen sairaalassa töissä, ja tuntemattomien hetu on aina muotoa xxxxxx-A010 tai A020. En tiedä, miksi vrk:sta pitäisi väliaikaisia hetuja pyytää alvariinsa.
 
Olen sairaalassa töissä, ja tuntemattomien hetu on aina muotoa xxxxxx-A010 tai A020. En tiedä, miksi vrk:sta pitäisi väliaikaisia hetuja pyytää alvariinsa.

Tuo lienee varmaan joku ko. potilastietojärjestelmän purkkafiksaus nimenomaan korjaamaan nykyisen hetuformaatin ongelmaa? Sillä eihän tuo ole edes nykyisen hetun formaattia kun yksilönumero ei varsinaisesti ole edes numero. Mikäänhän ei estä sairaaloita antamasta tuntemattomille vaikka ID:tä "AnonyymiNNNN" heidän sisäisessä käytössään, ja tuntemissani järjestelmissä onkin aina jokin järjestelmien sisäinen potilasnumero tai id. Ne potentiaaliset ongelmat alkaa kun pitäisi sama potilas identifioida luotettavasti useamman tahon toimesta kun kaikilla on omat ID:nsä heille. Mikä potilastietojärjestelmä tässä on kyseessä?

Täällä ei tainnut tuota varsinaista työryhmän väliraporttia asiasta olla vielä. Tässä siihen linkki: https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...3703a9a88b8/LAUSUNTOPYYNTO_20181231062000.PDF
 
Viimeksi muokattu:
Potilastietojärjestelmänä Effica ja Commit RIS. Kun potilaan oikea hetu saadaan tietoon, niin tiedot pystytään helposti siirtämään oikean hetun alle. Tietojärjestelmäporukka ei ole ainakaan meillä kokenut asiaa mitenkään ongelmalliseksi.
 
Potilastietojärjestelmänä Effica ja Commit RIS. Kun potilaan oikea hetu saadaan tietoon, niin tiedot pystytään helposti siirtämään oikean hetun alle. Tietojärjestelmäporukka ei ole ainakaan meillä kokenut asiaa mitenkään ongelmalliseksi.

Niin, vaan mitähän mieltä pelastuslaitos tai esim. sairaalat jonne/josta siirrätte potilaita on tästä?
 
Niin, vaan mitähän mieltä pelastuslaitos tai esim. sairaalat jonne/josta siirrätte potilaita on tästä?
Yleensä ei mene kovin kauaa, ennen kuin potilaan hetu on tiedossa. En ole päivystyksessä töissä, mutta ymmärtääkseni asia ei ole ongelma.
 

Taas uudistushankkeesta artikkeli. Siinä on mielipiteitä puolesta ja vastaan - ja vähän vilauteltu, miltä se uusi hetu näyttäisi..

--

Hitto, NDA. Olen työni puolesta nähnyt henkilötunnusten klusteroitumista ja kyllä niiden loppuminen on tietyiltä päiviltä ihan oikea ilmiö. Tarvitaan ns. valveutunut maahanmuuttokriittinen ihminen kertomaan, miksi ne loppuvat. Jokainen voi itse huomata, että nykyisiä sukupuolen huomioonottavia hetuja on 500/päivä, niin jos on yli sen, niin ylivuotoa tapahtuu.. Enkä (työni puolesta tai muutenkaan) tiedä, mitä tapahtuu, jos menee yli, mutta veikkaisin, että tässä vaihdetaan sitten syntymäpäivä näiden henkilöiden kohdalla, kun se on kaikille helpoin ratkaisu.
 
Kummallisen paljon on Suomeen hakeutunut henkilöitä, joilla on täsmälleen sama syntymäpäivä?
 
Kummallisen paljon on Suomeen hakeutunut henkilöitä, joilla on täsmälleen sama syntymäpäivä?

Veikkaan että suomeen on hakeutunut kummallisen paljon henkilöitä joiden henkilöllisyystodistus on kadonnut ja migri haluaa generoida niille samalla kaavalla suomalaisia hetuja jolloin niiden päiväkohtainen määrä saattaa ylittyä. /mutu
Koska suomalaisia syntyy huomattavasti vähemmän kuin vaikka 60 luvulla jolloin ne riittivät niin tuskin kyse on ainakaan suomalaisten lisääntyneestä sikiämisestä.
 
Sitten on maita, joissa useilla ei ole tiedossa tarkkaa syntymäaikaa. Afganistanissa on ihan tavallista, että virallisiin asiakirjoihin on merkitty henkilön olleen tietyn ikäinen (vuosina) tiettynä persialaisen kalenterin vuonna, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilön on tuolloin ilmoitettu tai arvioitu olleen kyseisen ikäinen.
 
Olis kiinnostavaa tietää miten migri kirjaa noita.
Jos kaikki ketkä sanoo olevansa -80 saa 010180-001j jne. (tarkistusmerkki kuvitteellinen) niin loppuuhan noi ainakin 1.1 joka vuosi.
 
Se että ongelma ei näy yhdelle toimijalle, ei tarkoita sitä että sitä ei olisi olemassa.

Kaiken saa aina myös purkkakorjattua, ja yleensä niin että pitkässä juoksussa kustannukset on sitten enemmän kuin tapauksessa jossa olisi kerralla korjattu kunnolla.
 
Olis kiinnostavaa tietää miten migri kirjaa noita.
Jos kaikki ketkä sanoo olevansa -80 saa 010180-001j jne. (tarkistusmerkki kuvitteellinen) niin loppuuhan noi ainakin 1.1 joka vuosi.
Uudistusta selvittäneen työryhmän loppuraportissa todetaan asiasta seuraavaa:

"Toimenpiteet, jotka eivät vaadi lainsäädäntötoimia

Työryhmä ehdottaa, että viranomaisohjeistusta syntymäpäivän merkitsemisestä muutetaan tilanteissa, joissa rekisteröitävän henkilön tarkka syntymäpäivä ei ole tiedossa. Tämä vaihe ei edellytä lainsäädäntöön tehtäviä muutoksia ja se voidaan toteuttaa sidosryhmien välisellä yhteistyöllä ja ohjeistuksella. Tämä vaihe voidaan aloittaa heti ja työ voidaan tehdä lainsäädännön valmistelun kanssa rinnakkain virkatyönä. Tässä on kysymys siitä, että väestötietojärjestelmään rekisteröitäessä ulkomaalaista henkilöä, jolla ei ole tietoa tarkasta syntymäajastaan, hänen syntymäajaksi määritellään viime kädessä usein vuoden ensimmäinen (1.1.) tai viimeinen päivä (31.12.). Tämä aiheuttaa tunnusten riittävyysongelmia erityisesti näille päiville. Näiden henkilöiden henkilötunnuksen alkuosan syntymäaika on siis joka tapauksessa keinotekoinen, lukuun ottamatta syntymävuotta. Päivämäärä voisi olla esimerkiksi iänmäärittämispäätöksen taikka VTJ-rekisteröinnin päivä. Muutos parantaisi akuutisti ruuhkaisimpien päivien tunnusten riittävyyttä."
 
Uudistusta selvittäneen työryhmän loppuraportissa todetaan asiasta seuraavaa:

"Toimenpiteet, jotka eivät vaadi lainsäädäntötoimia

Työryhmä ehdottaa, että viranomaisohjeistusta syntymäpäivän merkitsemisestä muutetaan tilanteissa, joissa rekisteröitävän henkilön tarkka syntymäpäivä ei ole tiedossa. Tämä vaihe ei edellytä lainsäädäntöön tehtäviä muutoksia ja se voidaan toteuttaa sidosryhmien välisellä yhteistyöllä ja ohjeistuksella. Tämä vaihe voidaan aloittaa heti ja työ voidaan tehdä lainsäädännön valmistelun kanssa rinnakkain virkatyönä. Tässä on kysymys siitä, että väestötietojärjestelmään rekisteröitäessä ulkomaalaista henkilöä, jolla ei ole tietoa tarkasta syntymäajastaan, hänen syntymäajaksi määritellään viime kädessä usein vuoden ensimmäinen (1.1.) tai viimeinen päivä (31.12.). Tämä aiheuttaa tunnusten riittävyysongelmia erityisesti näille päiville. Näiden henkilöiden henkilötunnuksen alkuosan syntymäaika on siis joka tapauksessa keinotekoinen, lukuun ottamatta syntymävuotta. Päivämäärä voisi olla esimerkiksi iänmäärittämispäätöksen taikka VTJ-rekisteröinnin päivä. Muutos parantaisi akuutisti ruuhkaisimpien päivien tunnusten riittävyyttä."
Tästä voi päätellä, että maahanmuuttajista johtuva pula henkilötunnusten suhteen on ihan itse aiheutettu ja helposti poistettava ongelma. Ei kai tällaisen ongelman poistamiseksi tarvitse tehdä tuhat miljoonaa (varovaisesti arvioiden) maksavaa uudistusta?

EDIT: korjattu kustannuksen hintaluokka oikeaksi
 
Viimeksi muokattu:
Tästä voi päätellä, että maahanmuuttajista johtuva pula henkilötunnusten suhteen on ihan itse aiheutettu ja helposti poistettava ongelma. Ei kai tällaisen ongelman poistamiseksi tarvitse tehdä miljoona miljoonaa (varovaisesti arvioiden) maksavaa uudistusta?

Kai se oli hyvä syy alkaa ajamaan "sukupuolineutraalia" henkilötunnusta, hinnasta viis.
Voisiko migri vaan alkaa tuottamaan tammikuun toisen päivän vapaita hetuja kun 1.1 loppuu jne? :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
YLE: Henkilötunnukset uhkaavat loppua kesken jo tällä vuosikymmenellä – 7 olennaista kysymystä hetu-uudistuksesta
Neloskohdassa aika mielenkiintoinen idea, mikä varmaan nostattaisi aikamoisen myrskyn. Sotun välimerkki on 19xx syntyneillä "-" ja 20xx syntyneillä "A".
Tuossa ajateltaisiin, että maahanmuuttajalla välimerkki olisi "B". Liekkö sitten 20xx mamuilla "C", sitä tarina ei kerro. Mutta aika moni voisi vetää johtopäätelmän A-luokan ja B-luokan kansalaisista.

Sitä en ymmärrä miksi hommasta tehdään väkisin ongelma. Kun maahanmuuttajille voisi antaa syntymäpäiväksi vaikka maahanrekisteröimispäivän (tänään vaikkapa 9.10.1998), tai sitten vain alottaisi seuraavasta päivästä, kun numerot loppuu. 2.1.yyyy ei nyt pahasti menisi pieleen, jos lähtömaassa ei päivämääriä osata laittaa syntymätodistukseen.
 
Sinänsä hauskaa että se osa mikä todennäköisimmin triggeröi valtaosan ulinasta, eli sukupuolineutraalisuus, toteutuu mutta valtaosa niistä suurimmista ongelmista jää.
No tästä voidaan päätellä, että mikä uudistuksen tarkoitus on todellisuudessa. Nämä riittävyysongelmat ovat olleet niin tekaistun oloisia kuin olla ja voi.
 
No tästä voidaan päätellä, että mikä uudistuksen tarkoitus on todellisuudessa. Nämä riittävyysongelmat ovat olleet niin tekaistun oloisia kuin olla ja voi.

Uudistuksen tarkoitus oli korjata nykyisen HETU:n ongelmia. Kun suurempi remppa torpattiin Kepun toimesta niin nyt sitten korjataan ne osat tuosta jotka voidaan korjata ilman tuota isompaa remppaa. Eli se sukupuolineutraalisuus (koska sen osalta voidaan käyttää samaa formaattia kuin ennen) ja tunnusten loppuminen (lisäämällä välimerkkien määrää joka on jo osa nykyistä formaattia).

Eli tämä enemmänkin osoittaa että uudistuksen tarkoitus oli oikeasti tehdä tuosta kokolailla parempi, ei vain lisätä tuo sukupuolineutraalisuus.
 
No, jos sen saa suurinpiirtein ilman kustannuksia muutettua yhteiseksi numeroavaruudeksi niin eiköhän se ole melko sama. Toisaalta, jos tähän edelleen kaadetaan kymmeniä tai satoja miljoonia muutaman ihmisen mahdollisen mielipahan takia niin valtiolla on niille rahoille kyllä parempaa ja vaikuttavampaakin käyttöä. Vaikkapa mielenterveyspalveluihin, jotta koko korjauksen tarve vähenee.

Kustannukset tässä ovat ne ongelma.
 
No, jos sen saa suurinpiirtein ilman kustannuksia muutettua yhteiseksi numeroavaruudeksi niin eiköhän se ole melko sama. Toisaalta, jos tähän edelleen kaadetaan kymmeniä tai satoja miljoonia muutaman ihmisen mahdollisen mielipahan takia niin valtiolla on niille rahoille kyllä parempaa ja vaikuttavampaakin käyttöä. Vaikkapa mielenterveyspalveluihin, jotta koko korjauksen tarve vähenee.

Kustannukset tässä ovat ne ongelma.

Halvimmalla uudistuksessa päästään, kun valtio alkaa jakamaan antaa nykyisien henkilötunnuksien haltijoille uudet rinnakkaiset uudenmuotoiset (esim. numerosarja+tarkistusmerkki) henkilötunnukset jossain vaiheessa ja tästä lähtien antaa myös uusien nykymuotoisten henkilötunnuksien lisäksi uudenmuotoiset henkilötunnukset. Viiden vuoden sisään tästä kaikki voimassaolevat henkilökortit ja passit sisältävät sekä nykymuotoisen että uuden henkilötunnuksen.

Tämän jälkeen voidaan antaa vaikka 10-20 vuotta, jonka jälkeen nykymallisia henkilötunnuksia ei enää myönnetä. Tässä kohtaa myös kaikkien järjestelmien pitäisi (lain vaatimana) olla hyväksyä uudenmallinen henkilötunnus. Näin järjestelmät voidaan päivittää pitkän ajan kuluessa, jolloin päivitys voidaan hoitaa pitkälti järjestelmien normaalin elinkaaren puitteissa, jolloin kustannukset minimoituvat.
 
Onkohan muuten mitään toiveita siitä, että tämän Vastaamo-tapauksen seurauksena henkilötunnuksen käyttäminen henkilön "tunnistamiseen" tulisi viimeinkin laittomaksi? Tai ainakin yrityksen, joka tuollaisen tiedon perusteella vielä tänä päivänä myöntää esim. minkäänlaista luottoa, pitäisi kantaa riski 100 %:sti. Oma käsitykseni kun on, että edelleenkin se identiteettivarkauden uhri joutuu melkoisen todistustaakan eteen ihan vain sen vuoksi, että joku koijari on löytänyt sen henkilötunnuksen ja tilaillut sillä tavaraa uhrin nimissä.

Edit: Tietysti on toistaiseksi palveluita, joissa se todentaminen on hankalaa millään muulla tavalla. Mutta ainakaan esimerkiksi roinan tilaileminen netistä ei nähdäkseni ole sellainen tapahtuma, etteikö sitä olisi mahdollista muullakin tavalla hoitaa.
 
Onkohan muuten mitään toiveita siitä, että tämän Vastaamo-tapauksen seurauksena henkilötunnuksen käyttäminen henkilön "tunnistamiseen" tulisi viimeinkin laittomaksi? Tai ainakin yrityksen, joka tuollaisen tiedon perusteella vielä tänä päivänä myöntää esim. minkäänlaista luottoa, pitäisi kantaa riski 100 %:sti. Oma käsitykseni kun on, että edelleenkin se identiteettivarkauden uhri joutuu melkoisen todistustaakan eteen ihan vain sen vuoksi, että joku koijari on löytänyt sen henkilötunnuksen ja tilaillut sillä tavaraa uhrin nimissä.

Edit: Tietysti on toistaiseksi palveluita, joissa se todentaminen on hankalaa millään muulla tavalla. Mutta ainakaan esimerkiksi roinan tilaileminen netistä ei nähdäkseni ole sellainen tapahtuma, etteikö sitä olisi mahdollista muullakin tavalla hoitaa.

Ei sitä todentamista tartte nettitilauksissakaan, kun tuote maksetaan luottokortilla. Tuo ideasi olisi äärimmäisen hyvä ja se olisi myös helppo toteuttaa. Säädetäisiin vain yksinkertaisesti laittomaksi solmia henkilötunnuksen perusteella tunnistamalla sellaisia sopimuksia, missä toiselle osapuolelle syntyy maksu tms. velvoitteita. Ja säädettäisiin vielä minimituomioksi esim. 2 vuotta.
 
– Tapahtumat psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtotapauksessa ovat osoittaneet, että hankkeen hyötyjä ei täysimääräisesti saavuteta, jos nykyisen kaltainen henkilötunnusten käyttö henkilön tunnistamisessa ei muutu, ministeriö toteaa tiedotteessaan.

– Yksinomaan henkilötunnuksella ei tulisi olla mahdollista tunnistaa eli varmentaa sitä, onko fyysisesti asioiva henkilö todella se henkilö, joka väittää olevansa.

Eikö tuokin olisi mahdollista ratkaista niin että lailla kielletään tunnistus pelkällä sotulla,helppoa ja halpaa miksei kelpaa?
 
– Tapahtumat psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtotapauksessa ovat osoittaneet, että hankkeen hyötyjä ei täysimääräisesti saavuteta, jos nykyisen kaltainen henkilötunnusten käyttö henkilön tunnistamisessa ei muutu, ministeriö toteaa tiedotteessaan.

– Yksinomaan henkilötunnuksella ei tulisi olla mahdollista tunnistaa eli varmentaa sitä, onko fyysisesti asioiva henkilö todella se henkilö, joka väittää olevansa.

Eikö tuokin olisi mahdollista ratkaista niin että lailla kielletään tunnistus pelkällä sotulla,helppoa ja halpaa miksei kelpaa?
Eihän hetu ole nytkään henkilöllisyyden todisteeksi kelpaava.
 
– Tapahtumat psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurtotapauksessa ovat osoittaneet, että hankkeen hyötyjä ei täysimääräisesti saavuteta, jos nykyisen kaltainen henkilötunnusten käyttö henkilön tunnistamisessa ei muutu, ministeriö toteaa tiedotteessaan.

– Yksinomaan henkilötunnuksella ei tulisi olla mahdollista tunnistaa eli varmentaa sitä, onko fyysisesti asioiva henkilö todella se henkilö, joka väittää olevansa.

Eikö tuokin olisi mahdollista ratkaista niin että lailla kielletään tunnistus pelkällä sotulla,helppoa ja halpaa miksei kelpaa?

Sitä voisi kuvitella että tähän ei tarvittaisi kun hyvin ohjattua tuomiovaltaa. Pari rapsakkaa ennakkoratkaisua tapauksissa, jossa Ab Firma Oy on myynyt yli kynnysarvon (vaikka 20€ niin ei tarvitse tunnistautua aina kun myy bussilipun) pelkällä hetulla, ja hetun omistaja kiistää käyttäneensä sitä, ja tuomioistuin toteaa "no pic no proof ei voida pitää velkasuhteena".

Loppuisi äkkiä hetulla myynti kun siitä saisi 100% varman luottotappion.
 
Sitä voisi kuvitella että tähän ei tarvittaisi kun hyvin ohjattua tuomiovaltaa. Pari rapsakkaa ennakkoratkaisua tapauksissa, jossa Ab Firma Oy on myynyt yli kynnysarvon (vaikka 20€ niin ei tarvitse tunnistautua aina kun myy bussilipun) pelkällä hetulla, ja hetun omistaja kiistää käyttäneensä sitä, ja tuomioistuin toteaa "no pic no proof ei voida pitää velkasuhteena".

Loppuisi äkkiä hetulla myynti kun siitä saisi 100% varman luottotappion.
Niinhän siinä käy nytkin. Jos Oy Firma Ab ei voi todistaa henkilön X oikeasti tilanneen heiltä mitään, niin iso voi voi.
 
Niinhän siinä käy nytkin. Jos Oy Firma Ab ei voi todistaa henkilön X oikeasti tilanneen heiltä mitään, niin iso voi voi.

Ei se ole se isoin ongelma. Isoin ongelma on se, kun jotkut yritykset kelpuuttavat hetun todisteeksi henkilöllisyydestä ja näin mahdollistavat ketjun, jossa toisen identiteetti varastetaan. Niiden ongelmien selvittämien kaatuu sitten henkilön itsensä niskaan, eikä siinä paljoa auta, vaikka Oy Firma Ab on syyllinen.
 
Ei se ole se isoin ongelma. Isoin ongelma on se, kun jotkut yritykset kelpuuttavat hetun todisteeksi henkilöllisyydestä ja näin mahdollistavat ketjun, jossa toisen identiteetti varastetaan. Niiden ongelmien selvittämien kaatuu sitten henkilön itsensä niskaan, eikä siinä paljoa auta, vaikka Oy Firma Ab on syyllinen.
Kyllä se auttaa. Jos Firma päättää haastaa henkilön X oikeuteen jonkun muun tilaamasta tuotteesta ja Firma on hyväksynyt tilauksen ilman henkilöllisyyden varmentamista, niin se on Firman ongelma.
 
Kyllä se auttaa. Jos Firma päättää haastaa henkilön X oikeuteen jonkun muun tilaamasta tuotteesta ja Firma on hyväksynyt tilauksen ilman henkilöllisyyden varmentamista, niin se on Firman ongelma.

Se ei auta siihen, että tälle henkilölle X tulee helvetisti harmia, joiden selvittelyyn hän joutuu käyttämään aikaa. Ja lisäksi jos henkilöllisyys varastetaan, niin siellä on äkkiä puhelinliittymiä sun muita henkilön X nimellä avattua ja kyllä se henkilö X joutuu huolehtimaan noiden asioiden selvittelystä, vaikka ei lopulta maksumieheksi joutuisikaan.
 
Se ei auta siihen, että tälle henkilölle X tulee helvetisti harmia, joiden selvittelyyn hän joutuu käyttämään aikaa. Ja lisäksi jos henkilöllisyys varastetaan, niin siellä on äkkiä puhelinliittymiä sun muita henkilön X nimellä avattua ja kyllä se henkilö X joutuu huolehtimaan noiden asioiden selvittelystä, vaikka ei lopulta maksumieheksi joutuisikaan.
Totta. Mutta ei joudu maksumieheksi. Lisäksi tämä henkilötunnuksen muuttamisperseily ei muuta mitään tämän asian suhteeen.
 
Totta. Mutta ei joudu maksumieheksi. Lisäksi tämä henkilötunnuksen muuttamisperseily ei muuta mitään tämän asian suhteeen.

Tuo on kyllä totta. Eihän tuolta osin muutu mikään, sillä edelleen henkilötunnusta voi käyttää samalla tavalla väärin, jos toisen hetun saa tietoonsa. Eli helpoin ratkaisu olisi, kun säädettäisiin laki, jossa hetun käyttö minkään sopimuksen vahvistamiseen kiellettäisiin. Ja rangaistukseksi aina muutaman miljoonan euron sakko.
 
Totta. Mutta ei joudu maksumieheksi. Lisäksi tämä henkilötunnuksen muuttamisperseily ei muuta mitään tämän asian suhteeen.

Joutuu maksajaksi ainakin siinä mielessä, että menettää vapaa-aikaansa (ellei sitten tykkää selvitellä sotkuja). Tähän auttaisi se, että pelkällä henkilötunnuksella (tai yleisemmin turhan heikosti) tunnistanut joutuu maksamaan korvauksia sille, jota pitää väärin perustein asiakkaanaan liian heikon tunnistamisen vuoksi.
 
Tuo on kyllä totta. Eihän tuolta osin muutu mikään, sillä edelleen henkilötunnusta voi käyttää samalla tavalla väärin, jos toisen hetun saa tietoonsa. Eli helpoin ratkaisu olisi, kun säädettäisiin laki, jossa hetun käyttö minkään sopimuksen vahvistamiseen kiellettäisiin. Ja rangaistukseksi aina muutaman miljoonan euron sakko.
No, eihän sitä tarvitse erikseen kieltää, vaan kertoa kansalle se fakta että hetu ei ole henkilöllisyyden todistus.

Korkeintaankin sen sakon voisi laittaa niille ääliöille, jotka haastavat oikeuteen perusteettomasti henkilöitä heidän omien mokiensa vuoksi.

edit: taxman sanoikin aivan samaa juuri tuossa yllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 002
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom