Tuli vuosikymmeniä sitten piratoitua kunnolla ja samaa teki mm. muusikko, joka nykyisin ansaitsee osan elannosta tekijänoikeuskorvauksista. Lähinnä koska silloin opiskelija ei ollut ylimääräistä rahaa. Keräilin erään yhtyeen live-esiintymisiä ja yllätyin, että yksi maailman parhaista lähteistä asuisi samassa kaupunginosassa kuin minä itse. Kävin hänen luona muutaman kerran ja sanotaan näin, että henkilö oli jo aikuinen mies, joka asui edelleen vanhempiensa kotona.
Hän sai ympäri maailmaa nauhoitettuja live-esiintymisiä, jotka laittoi paranneltuna bittimuotoon ja tai asiakkaan halutessa loi niistä fyysisen äänitteen. Ei siis koskenut virallisiin julkaisuihin, vaan ainostaan liveihin. Jossain vaiheessa hän jäi hommasta kiinni ja poliisit takavarikoivat kaikki laitteet ja hän sain satojentuhansien eurojen korvausvaatimukset, jotka vältti tekemällä lopullisen ratkaisun.
Jäänyt vain mieleen tämä koskien aihetta... Toisaalta ymmärrän, että tekijöillä on oikeudet teosta kohtaan ja niiden valvonta on tärkeää, mutta asia ei ole näin yksinkertainen. Ei ole käsittääkseni näyttää yhtäkään artistia tai studiota, joka olisi kärsinyt merkittäviä vahinkoja piraattituotannon vuoksi. Usein näitä käyttävillä ei ole vaihtoehtoa, että ostaa tuotteen. Ja jos luot jonkun menestystä saavan asian, niin hyödyt monella muuallakin tavalla siitä, että ihmiset katsovat tai kuuntelevat sitä. Brändien väärennökset on yksi esimerkki, josta voi nähdä ettei se ole ajanut yhtäkään konkurssiin tai alentamaan hintojaan.