Hampurilaisten valmistus kotona. Pihvi, sämpylä, tekniikat ja täytteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ei muistuta BicMac'a...paljon kuohkeampi ja parempi :thumbsup: Mistä löytyy resepti kastikkeeseen?


Mitä eroa Turun sinapilla ja jenkkien Yellow Mustardilla on? Olen pitänyt niitä suunnilleen samanlaisina eli mietoina ja makeina ja näistä selvästi erilainen on esim. Dijon.

Ei suoraan hamppareihin liity, mutta Macin side dish ranskalaiset tässä. Muutaman kerran kokeillut ja ainakin Rosamundalla tulee hyvät kun muistaa pitää paistettavan määrän kerralla pienenä, jotta keittimen teho ei lopu kesken. Pakastaminen ei mielestäni paranna enää koostumusta.

Tän ohjeen mukaan menin:


Toi Yellow Mustard on todella erimakuista kuin suomalaiset sinapit. En muista että mikään sinappi olis edes vähänkään tuon makuista. Hassua sinällään että itse en tuosta sinapista juuri pidä, mutta se sopii juuri majoneeseihin ja kastikkeisiin sun muihin todella hyvin.
Oon eräänkin ruuan pilannut kun ohjeessa käsketään laittamaan sinappia ja laittaa näitä suomalaisia. Ne on niin erilaisia että herkästi pilaa ruuan.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Mitä eroa Turun sinapilla ja jenkkien Yellow Mustardilla on? Olen pitänyt niitä suunnilleen samanlaisina eli mietoina ja makeina ja näistä selvästi erilainen on esim. Dijon.
Meikästä Yellow Mustart ja Dijon (ruuan laittoon, ei suoraan makkaralle) on erittäin lähellä toisiaan, kaukana perus Turun sinapista tai Meiran sinapista mitkä on kai Suomen yleisimmät.

En sanois mitään nuista makeiksi/sokerisiksi. Yellow ja Dijon on enemmänki kirpeitä ns. "sinapin" makuisia ja niitä on helppo laittaa liikaa. Turun sinappia voi laittaa makkaran kaveriksi vaikka kuinka eikä haittaa. Sitten on erikseen ne Ruotsissa suosiossa olevat makeat sokeriset sinapit.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
No nyt selvisi mikä on se kirpeä maku jonka takia en Bic Macista välitä.

En tuosta sinaapista semmoisenaankaan tykkää ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Tän ohjeen mukaan menin:


Toi Yellow Mustard on todella erimakuista kuin suomalaiset sinapit. En muista että mikään sinappi olis edes vähänkään tuon makuista. Hassua sinällään että itse en tuosta sinapista juuri pidä, mutta se sopii juuri majoneeseihin ja kastikkeisiin sun muihin todella hyvin.
Oon eräänkin ruuan pilannut kun ohjeessa käsketään laittamaan sinappia ja laittaa näitä suomalaisia. Ne on niin erilaisia että herkästi pilaa ruuan.
Kiitos. Menee kokeiluun.

Piti ihan katsoa valmistusaineista ja väärä mielikuva tuli oikaistua. Suomalaiset sinapit ovat makeita ja jenkkityylinen sinappi on lähellä Dijonia eli ei makea, melko voimakkaan sinappinen ja etikkainen.

Meikästä Yellow Mustart ja Dijon (ruuan laittoon, ei suoraan makkaralle) on erittäin lähellä toisiaan, kaukana perus Turun sinapista tai Meiran sinapista mitkä on kai Suomen yleisimmät.

En sanois mitään nuista makeiksi/sokerisiksi. Yellow ja Dijon on enemmänki kirpeitä ns. "sinapin" makuisia ja niitä on helppo laittaa liikaa. Turun sinappia voi laittaa makkaran kaveriksi vaikka kuinka eikä haittaa. Sitten on erikseen ne Ruotsissa suosiossa olevat makeat sokeriset sinapit.
Tämä vahvistaa saman, mitä tuossa pystyin päättelemään valmistusaineista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Meikästä Yellow Mustart ja Dijon (ruuan laittoon, ei suoraan makkaralle) on erittäin lähellä toisiaan, kaukana perus Turun sinapista tai Meiran sinapista mitkä on kai Suomen yleisimmät.

En sanois mitään nuista makeiksi/sokerisiksi. Yellow ja Dijon on enemmänki kirpeitä ns. "sinapin" makuisia ja niitä on helppo laittaa liikaa. Turun sinappia voi laittaa makkaran kaveriksi vaikka kuinka eikä haittaa. Sitten on erikseen ne Ruotsissa suosiossa olevat makeat sokeriset sinapit.
Joo ne on kyllä todella voimakkaan makuisia. Niiden käyttöä ei todellakaan kannata liioitella koska sen jälkeen koko ruoka maistuu sinapilta.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Aina, kun resepteissä käytetään sinappia, puhutaan dijonista. Perusasia. Makkaran tai spydärin päälle sitten maun mukaan. Ärdäriin Turun sinappia. Hampparin väliin sitten niitä jenkkisinappeja.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Sinapeissa on tosiaan valtavasti eroja. Suomessa myytävät, edulliset perussinapit on hyvin sokerisia ja etikkaisia ja toi dijon on (ainakin minulle) juuri "ruuan teko sinappia" jossa on ihan eri tavalla makua. Dijon taas ei oikein makkaran kans maistu mutta antaa hyvin makua jossain kastikkeissa yms.
 

Sipuliteemakkara

Artesaanirakastelija
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
103
Tuli testattua pretzel-sämpylöitä hampurilaisissa, omalla twistillä. Järkyttävän hyviä, menee jatkoon :eat:

3dl maitoa
1,5dl kaurahiutaleita
4-5dl vehnäjauhoja
1rkl siirappia
50g voita
1pss kuivahiivaa
2tl suolaa
1 litra vettä
3rkl ruokasoodaa

Kaada maito ja kaurahiutaleet kulhoon, lämmitä mikrossa 1-2min kunnes puuro on valmista. Paloittele voi ja sekoita se ja siirappi puuron joukkoon. Odota että puuro jäähtyy kädenlämpöiseksi ja lisää kuivahiiva sekaan. Anna seistä 10-15min kunnes puuron pinnalla on kuplia. Lisää jauhot ja suola puuron sekaan ja vaivaa ainakin vartti. Anna taikinan nousta liinan alla pari tuntia. Jaa taikina 7-8 osaan ja pyörittele palloiksi leivinpaperille. Anna nousta vielä puolisen tuntia.

Laita uuni lämpenemään 220 asteeseen. Keitä kattilassa litra vettä ja 3rkl ruokasoodaa. Nostele sämpylät yksitellen kattilaan, keitä noin 15 sekuntia per puoli jonka jälkeen nosta sämpylä varovasti reikäkauhalla takaisin uunipellille. Voit halutessasi ripotella sämpylöiden päälle sormisuolaa ennen paistamista. Paista 15-20min.

IMG_20220526_165019.jpg

IMG_20220526_195822.jpg
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Tuli testattua pretzel-sämpylöitä hampurilaisissa, omalla twistillä. Järkyttävän hyviä, menee jatkoon :eat:

3dl maitoa
1,5dl kaurahiutaleita
4-5dl vehnäjauhoja
1rkl siirappia
50g voita
1pss kuivahiivaa
2tl suolaa
1 litra vettä
3rkl ruokasoodaa

Kaada maito ja kaurahiutaleet kulhoon, lämmitä mikrossa 1-2min kunnes puuro on valmista. Paloittele voi ja sekoita se ja siirappi puuron joukkoon. Odota että puuro jäähtyy kädenlämpöiseksi ja lisää kuivahiiva sekaan. Anna seistä 10-15min kunnes puuron pinnalla on kuplia. Lisää jauhot ja suola puuron sekaan ja vaivaa ainakin vartti. Anna taikinan nousta liinan alla pari tuntia. Jaa taikina 7-8 osaan ja pyörittele palloiksi leivinpaperille. Anna nousta vielä puolisen tuntia.

Laita uuni lämpenemään 220 asteeseen. Keitä kattilassa litra vettä ja 3rkl ruokasoodaa. Nostele sämpylät yksitellen kattilaan, keitä noin 15 sekuntia per puoli jonka jälkeen nosta sämpylä varovasti reikäkauhalla takaisin uunipellille. Voit halutessasi ripotella sämpylöiden päälle sormisuolaa ennen paistamista. Paista 15-20min.


Olen perunasämpylöiden fani, mutta kyllä tuoreet itsetehdyt voittaa kaikki. Tuoreutta ei oikein kaupan sämpylät pysty päihittämään vaikka oisivat mitä. Näissä sämpylöissä kiinnostaa kovasti tuo siirappi, pizzataikinassaki hunaja on ollu hyvä pelkän sokerin sijaan.

Mitä hampurilaisessa? Punasipuli, aurajuusto, tomaatti, maustekurkku, salaatti ainakin. Miten majoneesi, vai tarviko edes? Oon huomannu että aurajuusto ei sovi hyvin kaupoista saatavan hampurilaiskastikkeiden kanssa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitä eroa Turun sinapilla ja jenkkien Yellow Mustardilla on? Olen pitänyt niitä suunnilleen samanlaisina eli mietoina ja makeina ja näistä selvästi erilainen on esim. Dijon.
Suomalaisissa sinapeissa perusraaka-aineiden järjestys osuuksien mukaan on vesi, sinapinsiemen ja etikka. Amerikkalaisissa taas etikka, vesi ja sinapinsiemen. Mietoja, tai sanoisin jopa mauttomia sinappisuudeltaan, mutta etikkaisuudeltaan pistäviä.

Hampurilaisen väliin sopii omasta mielestäni parhaiten kokojyväsinappi, esimerkiksi Maille sinappi dijon kokojyvä. Tuossakin on etikka ykkösenä, mutta reilu sinappisuus tasoittaa lopputuloksen täydelliseksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Olisiko jollain hyvää ”reseptiä parhaimpiin” burgereihin? Sämpylät ja pihvit ostan yleensä valmiina, mutta mitä tuotteita (siis tuotteina) täytteinä väliin ja miten ladotaan? Useampikin erilainen burgeriresepti käy. Omasta mielestä pihvin paisto onnistuu, mutta jotenkin jää aina jälkeen parhaimmista burgereista mitä olen jossain reissussa syönyt. Majon teko onnistuu myös jos on hyvää reseptiä heittää ja tarpeellinen kokonaisuuden kannalta. Käytännössä aina parasta omissa burgereissä on pihvi. Hiilimikrolla grillaus.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
532
Melko helposti nostat hampparin tasoa tekemällä itse pihvit. Laadukas liha, suolaa pippuria. Sitten joko paksuja tai ohkaisia miten nyt vaan tykkää.
Ei nyt vastannut kysymykseen, mutta jos arvostat sitä pihviä niin kannattaa kokeilla. Hiiligrillillä saa vielä hyvän maun.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Itse laitan ketsuppia sämpylän pohjalle ja pihvi päälle, sitten muut täytteet ja lopuksi majoneesi. Käytän usein myös jotain chilikastiketta majoneesin kanssa. Omasta mielestä tuo ketsupin ja majoneesin paikka on ollut olennainen osa onnistunutta hampurilaista. Ja tietenkin hyvät sämpylät ja pihvi.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Sämpylöiksi kuohkeat perunasämpylät. Lihaksi tulee ostettua 400g 17% naudan jauhelihaa, josta tulee 4 kpl isoa hampurilaista. Kannattaa olla tarkkana ettei osta halvempaa sika-nautaa tai vähärasvaista alle tuon 17%. Sen huomaa heti maussa. Pihvien tekoon ei tartte kananmunaa, sipulikeittoa tai muuta erikoista. Lyö vain lihat kulhoon, lisää vähän suolaa ja vielä vähemmän mustapippuria ja sekoittaa kaiken kädellä. Lopuksi jaan mössön neljään osaan ja painelen ne leivinpaperin ja kattilan avulla niin isoiksi pihveiksi että ne tulee ainaki sentin yli sämpylästä, silloin pihvi kutistuu paistaessa sopivan kokoiseksi sämpylään. Painan myös peukalolla kuopan keskelle pihviä että paistaessa siitä tulee tasainen. Nuo kaksi jos jättää tekemättä niin paskaa on luvassa, pihvi on vain puolet sämpylästä ja muistuttaa melkeinpä enemmän isoa lihapullaa kuin pihviä.

Juustona käytän aina halpaa sulatejuusto cheddaria. Rainbowin ja Hochlandin sulatejuustot on vahvan makuisia ja yksi viipale riittää. Olen aina pettynyt niihin korkealaatuisiin ja kalliimpiin jotka ei sula ilman vesitilkkaa ja paitinpannun kantta. Niiden käyttöön pitäisi olla varmaan oikea kokki ja tietää miten niitä käyttää, sillä ne eivät maistu läpi niin paljoa kuin sulatejuustoversiot, ja varmaan saa loihdittua vaikka mitä makuja.

Perus ketsupin, (yellow mustard) sinapin, valmis hampurilaismajoneesin ja sriracha/poppamies tipat sekoitan valmiiksi pienessä kulhossa, ja voitelen kumpaankin sämpylän puoliskoon. Samaan mössöön voi lisätä kuutioidut maustekurkut, mutta tulee silti aina laitettua kurkut viipailena jolloin ne erottuu selkeästi syödessä. Kurkut ja salaatin laitan aina hampurilaisen alaosaan, paitsi tomaattiviipaleet yläosaan.

Kannattaa myös muistaa ostaa hampurilaistaskuja. Lisää syömismukavuutta 100% kun voi syödä räpimättä.

Parempi ketsuppi ois hakusessa, kun nykyiset Felix ja Meira eroaa selvästi esim. ravintoloissa käytettävistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Parempi ketsuppi ois hakusessa, kun nykyiset Felix ja Meira erottaa selvästi esim. ravintoloissa käytettävistä.
Käyttääkö joku muka jotain muuta kuin Heinzia? Pitääkin muuten kokeilla tuota peukalokikkaa ensi kerralla.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Käyttääkö joku muka jotain muuta kuin Heinzia? Pitääkin muuten kokeilla tuota peukalokikkaa ensi kerralla.
Pitää koittaa Heinziä. En ole aiemmin huomannut keskittyä ketsuppiin ollenkaan, mutta viimeksi kun söin "ravintolahampurilaisen" se maistui niin mukavasti että selvästi siinäkin on parantamisen varaa. Peukalolla kuopan painaminen tekee ihmeitä, sellainen pieni kuoppa estää "tunturin" kasvamisen pihvin keskelle hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Sämpylöiksi kuohkeat perunasämpylät. Lihaksi tulee ostettua 400g 17% naudan jauhelihaa, josta tulee 4 kpl isoa hampurilaista. Kannattaa olla tarkkana ettei osta halvempaa sika-nautaa tai vähärasvaista alle tuon 17%. Sen huomaa heti maussa. Pihvien tekoon ei tartte kananmunaa, sipulikeittoa tai muuta erikoista. Lyö vain lihat kulhoon, lisää vähän suolaa ja vielä vähemmän mustapippuria ja sekoittaa kaiken kädellä. Lopuksi jaan mössön neljään osaan ja painelen ne leivinpaperin ja kattilan avulla niin isoiksi pihveiksi että ne tulee ainaki sentin yli sämpylästä, silloin pihvi kutistuu paistaessa sopivan kokoiseksi sämpylään. Painan myös peukalolla kuopan keskelle pihviä että tulee tasainen. Nuo kaksi jos jättää tekemättä niin paskaa on luvassa, pihvi on vain puolet sämpylästä ja muistuttaa melkeinpä enemmän isoa lihapullaa kuin pihviä.

Juustona käytän aina halpaa sulatejuusto cheddaria. Rainbowin ja Hochlandin sulatejuustot on vahvan makuisia ja yksi viipale riittää. Olen aina pettynyt niihin korkealaatuisiin ja kalliimpiin jotka ei sula ilman vesitilkkaa ja paitinpannun kantta. Niiden käyttöön pitäisi olla varmaan oikea kokki ja tietää miten niitä käyttää, sillä ne eivät maistu läpi niin paljoa kuin sulatejuustoversiot, ja varmaan saa loihdittua vaikka mitä makuja.

Perus ketsupin, (yellow mustard) sinapin, valmis hampurilaismajoneesin ja sriracha/poppamies tipat sekoitan valmiiksi pienessä kulhossa, ja voitelen kumpaankin sämpylän puoliskoon. Samaan mössöön voi lisätä kuutioidut maustekurkut, mutta tulee silti aina laitettua kurkut viipailena jolloin ne erottuu selkeästi syödessä. Kurkut ja salaatin laitan aina hampurilaisen alaosaan, paitsi tomaattiviipaleet yläosaan.

Kannattaa myös muistaa ostaa hampurilaistaskuja. Lisää syömismukavuutta 100% kun voi syödä räpimättä.

Parempi ketsuppi ois hakusessa, kun nykyiset Felix ja Meira erottaa selvästi esim. ravintoloissa käytettävistä.
Tossa kannattaa aloittelijan muistaa että tuo jauheliha pitää sekoittaa ja muusata KUNNOLLA, niin että siitä tulee melkeimpä "taikinaa". Siitä sitten pihvit niin pysyy hyvin kasassa. Jos ei kunnolla vaivaa niin pihvit hajoaa herkästi paistettaessa varsinkin grillissä. Moni aloittelija tekee ton mokan ja ihmettelee kun pihvit ei toimi. Ja aina voi laittaa sekaan ruokalusikallisen tai kaksi korppujauhoja niin se sitoo taikinaa paremmin ja pysyy paremmin kasassa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Ikinä en ole tehnyt jauhelihalle muuta kuin muovannut sen muotoonsa. En siis ole koskaan vaivannut sitä ja ei aina on pysynyt kasassa. Jos en ihan väärin muista, niin taisi purilais guru Herlevikin joskus sanoa, että mitä vähemmän tuota veivaa, niin sen parempi.

Saatikaan koskaan en ole pihviin laittanut mitään jauhoja tai kanamunaa tukemaan rakennetta. Ehkä itsellä on sitten käynyt tuuri... Kaikki toki hajoaa, jos jämähtää grilliin, mutta kunnon rasvaprosentilla olevalla lihalla tuskin sitä ongelmaa tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ikinä en ole tehnyt jauhelihalle muuta kuin muovannut sen muotoonsa. En siis ole koskaan vaivannut sitä ja ei aina on pysynyt kasassa. Jos en ihan väärin muista, niin taisi purilais guru Herlevikin joskus sanoa, että mitä vähemmän tuota veivaa, niin sen parempi.

Saatikaan koskaan en ole pihviin laittanut mitään jauhoja tai kanamunaa tukemaan rakennetta. Ehkä itsellä on sitten käynyt tuuri... Kaikki toki hajoaa, jos jämähtää grilliin, mutta kunnon rasvaprosentilla olevalla lihalla tuskin sitä ongelmaa tulee.
En tiiä miten noita onnistuu vaivaamatta tehdä ja ihan kunnon 17% tai enemmän käyttäny. Viime kesänä yritin tehdä kebakoita enkä vaivannu kokeeks taikinaa käytännössä yhtään ja kaikki hajos ja tippu grillin syövereihin. Samoin käy pihvienkin kanssa vaikka paunnulla yrittää tehdä niin jo kääntäessä ne hajoo palasiks. Kunnolla kun vaivaa niin ne kestää mitä vaan.
Tiiän että tossa on kahta koulukuntaa mutta mä en vaan mitenkään ymmärrä miten noita voi tehdä niin että ne ei hajoa jos ei kunnolla vaivaa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
En tiiä miten noita onnistuu vaivaamatta tehdä ja ihan kunnon 17% tai enemmän käyttäny. Viime kesänä yritin tehdä kebakoita enkä vaivannu kokeeks taikinaa käytännössä yhtään ja kaikki hajos ja tippu grillin syövereihin. Samoin käy pihvienkin kanssa vaikka paunnulla yrittää tehdä niin jo kääntäessä ne hajoo palasiks. Kunnolla kun vaivaa niin ne kestää mitä vaan.
Tiiän että tossa on kahta koulukuntaa mutta mä en vaan mitenkään ymmärrä miten noita voi tehdä niin että ne ei hajoa jos ei kunnolla vaivaa.
Joo, toki kannattaa tehdä niin, kuin on omaan makuun. Sillain kuitenkin puristan lihan kasaa, että ei ole sellainen jauhelihamainen rakenne. Toistaiseksi sen on itsellä ainakin piisannut. Ainakin pihveissä.

Täytyykin kokeilla noita kebakoita, että piisaako niissäkin kunnon kasaan puristus vai pitääkö vaivata pysyäkseen kasassa, kun aina välillä on mielessä, että olisi kiva tehdä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Mitä majoneeseja käytätte? Olen kokeillut itse useaa erilaista valmista Naughty Brgr majoa, mutta omasta mielestä ne eivät oikein ”maistu läpi” tai juurikaan miltään muutenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Mitä majoneeseja käytätte? Olen kokeillut itse useaa erilaista valmista Naughty Brgr majoa, mutta omasta mielestä ne eivät oikein ”maistu läpi” tai juurikaan miltään muutenkaan.
Teen aina Bic Mac soosin tällä ohjeella.

Ei noista valmiista majoista ole mihinkään. Ne on aina jotenkin liian etikkaisia.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Missään nimessä ei pidä tehdä siitä mitään taikinaa, niin tulee lihamureketta ja hampparipihvistä sitkeää skeidaa. Niin vähän työstöä kuin mahdollista, muovaat vaan siitä ne pihvit haluttuun muotoon ja lisää mausteet vasta grillissä/pannulla pihvin pinnalle. Mitään ongelmia ei ole ikinä ollut koossa pysymisen kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Missään nimessä ei pidä tehdä siitä mitään taikinaa, niin tulee lihamureketta ja hampparipihvistä sitkeää skeidaa. Niin vähän työstöä kuin mahdollista, muovaat vaan siitä ne pihvit haluttuun muotoon ja lisää mausteet vasta grillissä pannulle pihvin pinnalle. Mitään ongelmia ei ole ikinä ollut koossa pysymisen kanssa.

Riippuu varmaan myös siitä mitä hampparilta haluaa.
Mulla on aina tavoitteena tehdä mäkkityylisiä hamppareita enkä voi sietää niitä paksupihvisiä rasvaa tihkuvia artesaanihampurilaisia. Ohuita tiiviitä pihvejä pari kolme per purilainen ja mielummin suoraan pakastimesta pannuun/grilliin. Sillä lailla olen omaan makuun saanut parhaimmat hampparit.

Sitten on tää toinen koulukunta missä on kolme senttiä paksu pihvi joka on paistettu mediumiksi ja tihkuu nestettä ja rasvaa ja syödään haarukalla ja veitsellä. Ne ei ole ainakaan mun juttuni.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
518
Riippuu varmaan myös siitä mitä hampparilta haluaa.
Mulla on aina tavoitteena tehdä mäkkityylisiä hamppareita enkä voi sietää niitä paksupihvisiä rasvaa tihkuvia artesaanihampurilaisia. Ohuita tiiviitä pihvejä pari kolme per purilainen ja mielummin suoraan pakastimesta pannuun/grilliin. Sillä lailla olen omaan makuun saanut parhaimmat hampparit.

Sitten on tää toinen koulukunta missä on kolme senttiä paksu pihvi joka on paistettu mediumiksi ja tihkuu nestettä ja rasvaa ja syödään haarukalla ja veitsellä. Ne ei ole ainakaan mun juttuni.
Tuota tavaraa saa tosiaan tuolta pikapaikoista, luulen että valtaosa kumminkin haluaa murean ja mehukkaan pihvin, smashit sitten oma juttunsa, ei niihinkään tarvitse tosin mitään taikinaa tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Smashburger se ainoa oikea. 17+ jlihasta pallo, joka liiskataan _kuumaan_ parilaan vaikka muurauskauhalla. Mausteeksi SPG ja käännön jälkeen juusto päälle. Pari majoa, ketsuppi ja vaikka pikkelöity punasipuli, niin se on siinä. Vähempi on enempi.

Majoneeseiksi vaikka paahdettu valkosipuli ja savupaprika. Valkosipulin paahto uunissa tai siinä samassa grillissä, kun paahtunut niin puristaa pois kuoresta, lyö sitruunamehua, suolaa, sokeria ja vähän pippuria hellmanssin (tai muun) sekaan. Savupaprika jauheena ja vähemmän paahdettua valkosipulia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Tuota tavaraa saa tosiaan tuolta pikapaikoista, luulen että valtaosa kumminkin haluaa murean ja mehukkaan pihvin, smashit sitten oma juttunsa, ei niihinkään tarvitse tosin mitään taikinaa tehdä.
No juu, tärkeäähän se on tietää mitä haluaa. Tässä on se kaksi koulukuntaa kuten sanoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
1682962966075.png


Valittelen kuvan laatua.. se on käynnykkäräpsy. Mutta siis oli Fazer Leipomon briossseja kaupassa, jotka pistin tuollaiseen voileipägrilliin, ja tomaattia, juuri raastettua Grana Panado-juustoa, Ranch-kastiketta (purkista), pekonia ja punasipulia. Snellmanin hampurilaispihvit vetäisin pannulla tuollaisen painon kanssa.

Tämä oli käsin syötävissä, mikä on ehtona hampurilaisilleni. En halua syödä haarukalla tai pitää tikkua hampurilaisessa, että se pysyy kasassa.

Ostin tuollaisen:
1682963154131.png


Sillä tulee hankalasti mediumia, mikä on edelleen oma lemppari, mutta ne kauniit ja makoisat paahtojäljet pihvissä korvaavat sen täysin. Lisäksi ei tule semmoista keskeltä 4cm paksua pihviä, kun se ei turpoa.

Komppaan käyttäjää @juhaa , tästä tulee parhaat burgerit. Saa tehdä ohuempiakin, mutta sitten ei tule ikinä medium. Tämäkin kyllä lähempänä well done, mutta ei kuiva ollenkaan.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
532
Smashburger se ainoa oikea. 17+ jlihasta pallo, joka liiskataan _kuumaan_ parilaan vaikka muurauskauhalla. Mausteeksi SPG ja käännön jälkeen juusto päälle. Pari majoa, ketsuppi ja vaikka pikkelöity punasipuli, niin se on siinä. Vähempi on enempi.

Majoneeseiksi vaikka paahdettu valkosipuli ja savupaprika. Valkosipulin paahto uunissa tai siinä samassa grillissä, kun paahtunut niin puristaa pois kuoresta, lyö sitruunamehua, suolaa, sokeria ja vähän pippuria hellmanssin (tai muun) sekaan. Savupaprika jauheena ja vähemmän paahdettua valkosipulia.
Tämä muuten toimii!

Toinen mitä voi kokeilla niin 17+ naudanlihasta tekee 5-7 milliä ohuita lättyjä. Leivinpaperin päälle ja pakkaseen. Täysin jäisinä nakkoo itse belsebuubiakin hikoiluttavaan kuumuuteen pannulle grilliin tms. Käännön jälkeen hyvä suola pintaan.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Smashburger se ainoa oikea. 17+ jlihasta pallo, joka liiskataan _kuumaan_ parilaan vaikka muurauskauhalla. Mausteeksi SPG ja käännön jälkeen juusto päälle. Pari majoa, ketsuppi ja vaikka pikkelöity punasipuli, niin se on siinä. Vähempi on enempi.
Aamen. Briossi/perunasämpylä, Smashpihvi 20% naudan jauhelihasta, jenkkicheddar, suolakurkku, sipulihake, pohjalle majoneesi ja kanteen jenkkisinappi. Tuo on itselle se perusburger mkä vaan toimii.

Ja tosiaan jauhelihalle mahdollisimman vähän käsittelyä, 400g paketti neljään osaan, kevyesti pihvin muotoon, pannulle ja prässäys. Pintaan suola+mustapippuri.


Hyvä majoneesi on: majoa, ketsuppia, french sinappia, worchesterkastiketta ja vähän tabascoa. Tuo on aika neutraali majo mikä toimii varsinkin juustoburgerin välissä.
Toinen hyvä majo on parmesaania ja majoneesia, antaa maustua mielellään päivän. Toimii myös ranuille hyvin.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
618
Lisä-aamen smashille. Ainoa burgerityyppi, mitä tulee nykyään tehtyä.

Grilli, iso laakea valurautapannu ja laastikauha itsellä työkaluina.

Oklahoma-style smashed onion burger kannattaa ottaa kokeiluun, jos ei ole entuudestaan tuttu:
Oklahoma-Style Onion Burgers Recipe

Hellmann's Real -majo on todettu täälläkin oikein monikäyttöiseksi tuotteeksi; maustaa vain omaan makuun sopivaksi. Esim. hionennettu basilika toimii. Tai valkosipuli. Tai chili. Tai parmesaani. Tai moni muu.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
227
Hellmansin vegemajo kannattaa myös testata. Se vähän leikkaa rasvaisuutta ja on todella hyvän makuista. Meillä ei enää muuta majoneesia käytetä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Löytyykö keneltäkään yksinkertaista ohjetta millä saisi tehtyä mahdollisimman samanlaisia sämpylöitä kuin mitä pikaruokapaikoissa on?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Itsellä menee aikalailla seuraavalla kaavalla:
Sämpylät joko itse tehdyt tai ne valmiit Vaasan street food perunasämpylät. Hyvin harvoin tulee kyllä enää itse leivottua kun nuo löysi. Kevyt sipaisu voilla ennen grilliä

Pihvit mahdollisimman rasvaisesta naudan jauhelihasta juurikin niin, että vältetään turhaa vatkaamista. Suola ja pippuri ennen grilliin laittoa molemmille puolille.
Ei ole koskaan ollut ongelmia kasassa pysymisessä. Ei tuota pihviäkään tarvitse kuin kerran grillissä kääntää. Käännön yhteydessä isketään juusto pihvin päälle.

Helmansin perusmajo maustetaan maun mukaan. Itsellä vaihtelee valkosipuli/paprika/kurkku välillä.

Hyvää suolakurkkua, cheddarjuustoa, ehkä pekonia, Heinzin ketsuppia. Tuossa on aikalailla taivas rajana yhdistelmien kanssa. Mielestäni tärkein että nuo perusasiat on kunnossa eli sämpylä ja pihvi.

Nämä mielellään hiiligrilliin, niin eipä tuossa voi epäonnistua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Nämä mielellään hiiligrilliin, niin eipä tuossa voi epäonnistua.
Paitsi sen helvetin pihvin kanssa joka hajoo joka hiton kerran.

Noita perunasämpylöitä olen itsekki jonkin verran käyttäny mutta ne on enemmän omasta mielestä porilaishamppareita (eli mitä paahdetaan molemmilta puolilta parilassa.

Pitänee koittaa metsästää joku hyvä sämpyläohje jostain ja vaan kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
257
Paitsi sen helvetin pihvin kanssa joka hajoo joka hiton kerran.

Noita perunasämpylöitä olen itsekki jonkin verran käyttäny mutta ne on enemmän omasta mielestä porilaishamppareita (eli mitä paahdetaan molemmilta puolilta parilassa.

Pitänee koittaa metsästää joku hyvä sämpyläohje jostain ja vaan kokeilla.
Tätä voi suositella. Ei ole kyllä samanlainen ku burgerimestoissa, vaan parempi.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655


Tuossa omasta mielestä todella hyvien sämpylöiden ohje. Teen itse vähän pienempiä kuin tuossa on sanottu ja tekee kerralla isomman satsin ja pakastaa.

EDIT. Sekunnin myöhässä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
1AA499C3-23DE-408F-88E4-FB5614DA9C70.jpeg
B9F836ED-9526-49C6-AE70-B4F2CF7F804F.jpeg
21E7599E-7426-4BF7-A44D-0DFE434D4161.jpeg
8787C13E-2BD2-4EDB-8012-5C7762F45230.jpeg

Toimii. Tämä juusto oli uusi tuttavuus, okein toimiva.
Iski äkillinen burgerin himo eikä lähikaupassa ollut kuin 10% nautaa, mutta toimii paremman puutteessa.
Suolakurkkua ja raakaa sipulia. Helmansin perusmajosta maustettua valkosipulimajoa.
Sämpylät oli jotain ilmeisesti uusia Rostenin briosseja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 893
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom