Tänne käskettiin jatkamaan(?) keskustelua, johon en ole koskaan tietääkseni osallistunut, mutta myönnän omalta osalta sekoittaneeni "laillisen" ja "lisenssiehtojen mukaisen".
Tämä on oikea paikka lisenssikeskustelulle, kyllä. Kiitos, kun tulit tänne.
Muistin sitten väärin (oletko keskustellut aiheesta aiemmin?), mutta täällä on kuitenkin vähintään kerran kaikki argumentit esitetty. Helpompi keskustella, kun saa niitä linkkejä menneiltä sivuilta. Tai voi vedota siihen, että joskus se linkki tähän päätökseen on ollut täällä.
Konteksti yleinen tässäkin ketjussa ollut: saako pakettikoneen halvemmalla kasaamalla itse ja kyllä saa, mutta halpa lisenssiavain tulee kysymykseen. Ehkä enemmän moraalikysymys sitten käyttää sellaista?
Ensinnäkin, poliisi olisi jo käynyt viemässä huuto.netissä lisenssejä kaupittelevat tahot putkaan, jos tuo olisi laitonta:
Osta, myy ja huutokauppaa tavarasi helposti Huuto.netissä! Katso käytetyt pelit, pyörät ja muut kiinnostavat kohteet, sekä luo oma ilmoituksesi nopeasti!
www.huuto.net
Tuolla on myynnissä yksittäisillä henkilöillä 30kpl, niin ei voida ihan pienestä puuhastelusta puhua. Ja voitontekotarkoituksessa, tietenkin.
Olen itsekin rikkonut lisenssiehtoja murossa, kun olen myynyt Windows Vista for Students-paketin ja en tarkistanut, että ostaja on opiskelija. Muutenkin katson, että minulla on oikeus myydä ostamani lisenssi.
Moraalisuus/eettisyys on minusta täysin siitä kiinni, mistä se halpa lisenssi on hankittu. Mielestäni sen pitäisi olla käytetty/yritykseltä/yksityishenkilöltä ylijäänyt lisenssi. Microsoft voi sulkea piraattilisenssit ja pistää poliisit perään, niin avoimesti lisenssejä kaupittelevat pitkän linjan kauppiaat olisi jo käräytetty ja poistettu markkinoilta.
Minun moraalilleni on sitten ihan sama, jos jossain työpaikalla asennetaan kaikkiin Win 10 Enterprise ja läppäreiden mukana tulleet Windows 10 Pro:t menevät jälleenmyyntiin. Tai firma on ostanut 500 kpl lisenssejä ja huomannut, että heidän 300 työntekijää ei tarvitse niitä kaikkia. Tai tästäkin on oikeustapaus kuluttajan hyväksi: on ostettu lisenssit jostain halpamaasta (Slovenia esim.), joka on kuitenkin EU:n sisällä. EU:sta ostetun tuotteen pitää toimia EU:n sisällä.
Lisäksi, vaikka kävisi pahin mahdollinen: olen ostanut lisenssin, joka on piratoitu (en usko, mahdollisuudet tähän ovat 0.01%), niin Microsoft sitten sammuttelee sen, ja sitten en voi vaihtaa taustakuvaa, mutta tiedostoni ovat turvassa ja kone rokkaa taas uuden lisenssin ostolla.
Olen nähnyt ihmisten käyttävän aktivoimattomia Windowseja ja en suosittele. Olen myös nähnyt välillä täällä viestejä, miten piratoida Windows - mutta ne raportoin ja ei tueta piratismia - halpalisenssit ovat ihan eri asia.
--
Googletin jotain suurta käytettyjen lisenssimyyjää Suomessa, mutta nyt ei ekan sivun hitteihin sellaista päätynyt tänä vuonna. Niitä kuitenkin on ollut ja siitä on tehty yritystoimintaa viime vuosina.
--
Yhteenvetona itse rinnastan tämän ihan samaan, kuin Citymarketin tarjouksessa olisi "ei jälleenmyyntiin" ja tästä mitään välittämättä myisin eteenpäin voitolla.