Half Life: Alyx

Ei välttämättä mene itselläni hankintaan ainakaan lähivuosina, minähän en pelatessa seiso, ja haluan käyttää hiirtä ja näppäimistöä.

Hiiri+näppis - ohjausta kaipaavat VR peleihin vain ne jotka eivät ole pelanneet VR pelejä. Kun ensimmäisen kerran poimit omin kätösin pöydältä sen VR pistoolin, pyörittelet sitä ihastellen käsissäsi ja työnnät siihen täyden VR lippaan samalla nostaen hämmästyksestä lattialle pudonneen leukasi, tajuat että olipas se hiiriohjaus dorka idea.

Seisaaltaan pelaaminen sen sijaan voi olla ongelma, jos ei ole tottunut pitkiä aikoja seisoskelemaan tai on paljon ylipainoa. Kroppa ja jalkapohjat väsyy ihan eri tavalla kun näissä peruspeleissä, eikä samanlaiset maraton - sessiot onnistu. Toisaalta liikunta on kuulemma terveellistä...
 
Viimeksi muokattu:
Hiiri+näppis - ohjausta kaipaavat VR peleihin vain ne jotka eivät ole pelanneet VR pelejä.

Ei nyt ihan noinkaan..
Emmä ole koskaan jaksanu innostua room scalesta, mun mielestä se on vaan Wii uudelleentehty virtuaalisena, mutta ei se mulle koskaan ole ollu mikään "ooh" tai must have-juttu. Olihan se sillon alkuun ihan jees, mutta nopeasti tajusi että et sä vedä mitään tuntien putkea heiluen keskellä huonetta, en minä ainakaan.
Tykkään enemmän istua ihan rauhassa, keskittyä itse peliin enkä heilua ja hikoilla ympäri huonetta johtoihin sotkeutuneena.
Omat Viwandit on ladattu 3½ vuoden aikana ehkä kaks kertaa kun ei ole ollu vaan käyttöä.
Oma VR pelaaminen onkin ollu pääasiassa simulaattorikäyttöä, Elite, Dirt Rally jne. joihin VR on imo täysin omiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmeiden aika ei ole ohi, Valve julkaisi Half-Life -pelin. Tosin eivät ole vieläkään oppineet laskemaan kolmeen, eivätkä harmillisesti tule koskaan oppimaan. :btooth: Katsellaan taas yli 10 vuoden päästä uudestaan seuraavaa Half-Lifea.
 
Ei nyt ihan noinkaan..
Emmä ole koskaan jaksanu innostua room scalesta, mun mielestä se on vaan Wii uudelleentehty virtuaalisena, mutta ei se mulle koskaan ole ollu mikään "ooh" tai must have-juttu. Olihan se sillon alkuun ihan jees, mutta nopeasti tajusi että et sä vedä mitään tuntien putkea heiluen keskellä huonetta, en minä ainakaan.
Tykkään enemmän istua ihan rauhassa, keskittyä itse peliin enkä heilua ja hikoilla ympäri huonetta johtoihin sotkeutuneena.
Omat Viwandit on ladattu 3½ vuoden aikana ehkä kaks kertaa kun ei ole ollu vaan käyttöä.
Oma VR pelaaminen onkin ollu pääasiassa simulaattorikäyttöä, Elite, Dirt Rally jne. joihin VR on imo täysin omiaan.

Siinä tapauksessa kannattaa varmaan skipata tämä uusi Half life. Nähdyn trailerin perusteella on selkeästi room scale peli kyseessä, joka vaatii ne ohjaimet. Et voi vakavissasi väittää, että nähdyn kaltaiseen FPS peliin sopisi hyvin hiiri + näppis -ohjaus. Muut pelit sitten erikseen, puhutaan nyt tästä ketjun aiheena olevasta Half lifestä.
 
Siinä tapauksessa kannattaa varmaan skipata tämä uusi Half life. Nähdyn trailerin perusteella on selkeästi room scale peli kyseessä, joka vaatii ne ohjaimet. Et voi vakavissasi väittää, että nähdyn kaltaiseen FPS peliin sopisi hyvin hiiri + näppis -ohjaus. Muut pelit sitten erikseen, puhutaan nyt tästä ketjun aiheena olevasta Half lifestä.
Videossa ei kyllä näkynyt mitään mitä ei voisi hiirellä ja näpiksellä tehdä myös
 
Videossa ei kyllä näkynyt mitään mitä ei voisi hiirellä ja näpiksellä tehdä myös

Jep. Jo Gordon Freemankin osasi nostella esineitä ja käyttää niitä ihan hiiri+näppisohjaimilla. Tosin ilman käsiä, mutta eihän niitä nähtävästi saada vieläkään kokonaan kuvaan mukaan.


EDIT: Mutta sinänsä jos Valve nyt haluaa tätä paljonkin myydä niin olisi sitten hyvä olla myös sellaisia VR vehkeitä tarjolla, jotka toimivat myöskin tulevan sukupolven konsoleidenkin kanssa. Tiedä sitten tosin että onko noista vielä mitään tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Videossa ei kyllä näkynyt mitään mitä ei voisi hiirellä ja näpiksellä tehdä myös
Tässä pari pointtia:
Miten meinasit että nuo mm. kädet ja pää saadaan toimimaan hiirellä ja näppiksellä kaikissa paikoissa, jos peliä ei ole tehty siltä kantilta, että kursori hoitaa kaiken. Trailerista jo näkee, että on panostettu kahden käden interaktioihin ja pään käyttöön, mm. ase ladataan, kuin ase yleensä eli lipas sisään ja pull ja yhdessä kohdessa piti pitää kättä konsolissa ja toisella kädellä ammuskella tai päällä väistellä. Miten ammut kahteen suuntaan ja katsot kolmanteen ilman VR? Näihin on aika vaikea vääntää mitään yleispätevää skriptiä.
Toki esimerkiksi aseen lataaminen voidaan hoitaa napin painalluksella.
 
Toki esimerkiksi aseen lataaminen voidaan hoitaa napin painalluksella.

Siinäpä se onkin, kyllä aseen lataaminen voitaisi hoitaa napin painalluksella, mutta kun ei sitä kannata tehdä niin VR pelissä. Lataamisesta tulee jännittävä osa kokemusta, kun se lipas pitää omin käsin irrottaa ja etsiä vyöltä uusi samalla kun zombit höökii päälle. Fiilis on ihan eri luokkaa vrt. perinteiseen "press R to reload" ratkaisuun. Vaikea tätä on VR ummikolle selittää, se vaan pitää kokea itse.
 
Siinäpä se onkin, kyllä aseen lataaminen voitaisi hoitaa napin painalluksella, mutta kun ei sitä kannata tehdä niin VR pelissä. Lataamisesta tulee jännittävä osa kokemusta, kun se lipas pitää omin käsin irrottaa ja etsiä vyöltä uusi samalla kun zombit höökii päälle. Fiilis on ihan eri luokkaa vrt. perinteiseen "press R to reload" ratkaisuun. Vaikea tätä on VR ummikolle selittää, se vaan pitää kokea itse.

Paitsi näitä vr pelejä on jo aika monta. En nähnyt mitää uutta ainakaan hl trailerissa. Nimellä ratsastusta näköjään vaan tulossa
 
Paitsi näitä vr pelejä on jo aika monta. En nähnyt mitää uutta ainakaan hl trailerissa. Nimellä ratsastusta näköjään vaan tulossa

Tätä juuri itsekin mietin, että onko tässä oikeasti jotakin uutta, mitä ei ole vielä nähty? Jos ei, niin silloin jää edelleen VR-kakkulat hankkimatta.
 
Videossa ei kyllä näkynyt mitään mitä ei voisi hiirellä ja näpiksellä tehdä myös

Interaktioista ympäristön kanssa joutuisi karsimaan, esim. tuossa trailerissa selvästi tarvitaan kerralla kahta kättä. Rajoitetusti nuo voisi varmaan hiirelläkin ja vaikka keinotekoisilla rajoilla tunnistautumiskohdassa toteuttamaan, mutta immersiota menetettäisiin.

Turhaan te kuitenkaan itkette. Pannukakulle julkaistaan ihan riittävästi AAA-pelejä. Ei se ole teiltä juurikaan pois, jos jäätte yhdestä suuresta julkaisusta paitsi. Antakaa meidän VR-pelaajien nauttia toistaiseksi kiinnostavimmasta yksinomaan VR-pelaajille tehdystä fps-julkaisusta :drool: Jos ette kestä, niin hypätkää mukaan!

Edit.
Ja molemmat ympäristöt voivat toki elää sovussa rinnakkain. Turhaa vastakkainasettelua ei ollut tarkoitus synnyttää. Pelaan itsekin ajoittain yhä näytöltä, mutta viimeisen reilun vuoden aikana on jäänyt vain pieneen marginaaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tulispa joskos vielä peli, jossa ASHPD-aseella voi pudottaa viholliset lattia-katto-combolla niin moneen kertaan, että pudotus vastaa pilvenpiirtäjältä putoamisen voimia. Tai tavaroita voisi pudotella huoneen katosta vihollisten päälle... Tai vihollisen taakse voi stealth hengessä iskee meleellä vaikka umpikujasta...
 
Voisiko joku hitusen avata sitä mitä tämä kaikki maksaa? Eli jos hankin Valve Index, niin siihen päälle pc-pönttö + peli.
 
Voisiko joku hitusen avata sitä mitä tämä kaikki maksaa? Eli jos hankin Valve Index, niin siihen päälle pc-pönttö + peli.

Miksi on pakko olla aina paras mahollinen. Jos ostat tuon, kokeilet kerran ja heität (myyt) pois teet tappiota enemmän kuin halvimmat WMR headsetit maksaa. Olihan sulla hankittu jo valmiiksi 9900k/3950x ja 2080ti customloopilla?
 
Interaktioista ympäristön kanssa joutuisi karsimaan, esim. tuossa trailerissa selvästi tarvitaan kerralla kahta kättä. Rajoitetusti nuo voisi varmaan hiirelläkin ja vaikka keinotekoisilla rajoilla tunnistautumiskohdassa toteuttamaan, mutta immersiota menetettäisiin.

Turhaan te kuitenkaan itkette. Pannukakulle julkaistaan ihan riittävästi AAA-pelejä. Ei se ole teiltä juurikaan pois, jos jäätte yhdestä suuresta julkaisusta paitsi. Antakaa meidän VR-pelaajien nauttia toistaiseksi kiinnostavimmasta yksinomaan VR-pelaajille tehdystä fps-julkaisusta :drool: Jos ette kestä, niin hypätkää mukaan!

Edit.
Ja molemmat ympäristöt voivat toki elää sovussa rinnakkain. Turhaa vastakkainasettelua ei ollut tarkoitus synnyttää. Pelaan itsekin ajoittain yhä näytöltä, mutta viimeisen reilun vuoden aikana on jäänyt vain pieneen marginaaliin.
3D tarvii 2 silmää ja jos on vain yksi niin ei siinä mikään raha auta
 
Jos nyt joku on oikeesti ostamassa vr settiä tän takia niin ostakaa tuo oculus joka maksaa 450egee. Kohta tarjouksessa kun blackfriday tulee. Varmaan irtoo 300egeen. Toi peli kestää 3 iltaa ja sitten se lähtee pölyttymään hyllyyn. Järki käteen nyt taas kansalaiset.

Index ja vive pikkusen parempi reso mutta hinta tonnin ja mitään parempaa et niistä löydä. Oculuksen resoluutio on riittävä ja et mitään pixeleitä tule näkemään kun katselet itse peliä.
 
Saa olla aika HL-fanaatikko jos tämän takia ostaa tonnin kakkulat.. o_O
Oikeasti, halvemmillakin pärjää.
 
Eikös sun ole jo monta kertaa pitäny se PC hommata ?

Voi luoja, PC minulla on ollut jo vuosia. Pointti oli: mitä tarvitaan VR-pelaamiseen. Edes tuosta videosta ei täysin käy selväksi.

Valven Indexissä on mukana 2 vastaanotinta, 1 lasit, 2 ohjainta, johtoja... kattava pakkaus. Peli ilmeisesti käynnistetään Steam kautta, mutta ilmeisesti mitää tv:tä / monitoria ei pelaamiseen tarvita.

Jos nyt joku on oikeesti ostamassa vr settiä tän takia niin ostakaa tuo oculus joka maksaa 450egee. Kohta tarjouksessa kun blackfriday tulee. Varmaan irtoo 300egeen. Toi peli kestää 3 iltaa ja sitten se lähtee pölyttymään hyllyyn. Järki käteen nyt taas kansalaiset.

Index ja vive pikkusen parempi reso mutta hinta tonnin ja mitään parempaa et niistä löydä. Oculuksen resoluutio on riittävä ja et mitään pixeleitä tule näkemään kun katselet itse peliä.

Kuten olen aikaisemminkin todennut, VR tarvitsee yhden mega-pelin, joka imee "kaikki pelaajat" mukaan. Sitten muut suuret tekijät seuraavat perässä ja saamme ties mitä pelejä. Mistään pikku julkaisusta ei nyt todellakaan ole kyse. AAA-peli tulossa.
 
...jos puuttuu ennestään koko pelikone: kone 2k€ + index 1k€ = 3k€/15 pelituntia = 200€/h Half life kokemuksesta :D Oikeasti 300-400€ saa hyviä laseja, Index on high-end ratkaisu niille, joilla on ns. ylimääräistä sukan varressa. Mutta nämä varsinaiset lasin valintakysymykset pitäisi varmaan pitää siinä VR -lasit -ketjussa ja keskittyä tässä enemmän peliin.
 
Voi luoja, PC minulla on ollut jo vuosia. Pointti oli: mitä tarvitaan VR-pelaamiseen. Edes tuosta videosta ei täysin käy selväksi.

Valven Indexissä on mukana 2 vastaanotinta, 1 lasit, 2 ohjainta, johtoja... kattava pakkaus. Peli ilmeisesti käynnistetään Steam kautta, mutta ilmeisesti mitää tv:tä / monitoria ei pelaamiseen tarvita.



Kuten olen aikaisemminkin todennut, VR tarvitsee yhden mega-pelin, joka imee "kaikki pelaajat" mukaan. Sitten muut suuret tekijät seuraavat perässä ja saamme ties mitä pelejä. Mistään pikku julkaisusta ei nyt todellakaan ole kyse. AAA-peli tulossa.

Kukaan nykyajan jonne ei tiedä mikä halflife edes on. Varmaan hyvä peli tulossa mutta ei mitään uutta näillä tiedoilla, joka räjäyttäisi mystisesti vr markkinat. Hyviä pelejä kyllä löytyy valmiiksi alustalta.
 
Tulispa joskos vielä peli, jossa ASHPD-aseella voi pudottaa viholliset lattia-katto-combolla niin moneen kertaan, että pudotus vastaa pilvenpiirtäjältä putoamisen voimia. Tai tavaroita voisi pudotella huoneen katosta vihollisten päälle... Tai vihollisen taakse voi stealth hengessä iskee meleellä vaikka umpikujasta...
Koska molemmat on samassa source ympäristössä ja Valve päivittää kehitystyökalut vr-yhteensopiviksi niin kaikki palaset on jo siellä. Jos vielä joku joka sen tekee olis niin kiltti että ei yrittäis tehä jatko-osaa Portalille tai Half-Lifelle niin valve antais varmaan tukeaki projektille. Toki ottaisin mieluusti yhen devicen sijaan molempiin käsiin oman värin.
 
Kuten olen aikaisemminkin todennut, VR tarvitsee yhden mega-pelin, joka imee "kaikki pelaajat" mukaan. Sitten muut suuret tekijät seuraavat perässä ja saamme ties mitä pelejä.
Yksi megapeli ei muuta sitä, että VR-laitteiden hinta pitää käyttäjäkunnan jatkossakin todella paljon pienempänä kuin perus konsoli+pc pelaajamassat. On paljon kannattavampaa tehdä niitä ison budjetin pelejä tuolle suurelle massalle kuin niche-yleisölle.

Valve varmastikin panostaa VR-peliin siksi, että se myös myy VR-laitteita.
 
Index ja vive pikkusen parempi reso mutta hinta tonnin ja mitään parempaa et niistä löydä. Oculuksen resoluutio on riittävä ja et mitään pixeleitä tule näkemään kun katselet itse peliä.

Ohjaus on suunniteltu erityisesti Index Controllerille. Esim. tölkkejä voi puristella ja jotain muuta, jolla on varmaan hauska kikkailla pari minuuttia ja lisää immersiota hyppysellisen. On kuitenkin täysin pelattavissa vaikka Riftillä, jos tölkkien puristelu ei ole kynnyskysymys.
 
V
Kuten olen aikaisemminkin todennut, VR tarvitsee yhden mega-pelin, joka imee "kaikki pelaajat" mukaan. Sitten muut suuret tekijät seuraavat perässä ja saamme ties mitä pelejä. Mistään pikku julkaisusta ei nyt todellakaan ole kyse. AAA-peli tulossa.

Kuten on aiemmin todettu, niitä "mega-pelejä" on kyllä tullut markkinoille tässä vuosien varrella. Se ettet sinä ole VR-skeneä seurannut ei tarkoita etteikö niitä jo olisi, tää on ihan sama keskustelu kun sen erään toisen sankarin kanssa aiemmin..

Eikä kyse ole siitä etteikö pelit itsessään porukkaa kiinnostaisi, vaan siinä on joitain ihan todellisia rajoituksia:

1. Pahoinvointi. Kaikkien vatsa ei vaan pysty käsittelemään VR:ää. Tämä on ihan oikea ongelma joillekin, usko tai älä.
2. Laitteiden hinta. Ei kaikilla vaan ole varaa pistää kakkuloihin edes sitä 300-400 euroa, saati sitten tonnia.
3. Koneen päivitys. VR vaatii suht tehokasta rautaa eikä se tule ihan halvaksi jos sun kone on viime vuosikymmeneltä ja hyvin nopeasti saadaan 1000+ euron paketti kun pistetään VR-setti kasaan. Edelleen, aikamoinen kustannuserä yhden 15-20h pelin takia.
 
Ohjaus on suunniteltu erityisesti Index Controllerille. Esim. tölkkejä voi puristella ja jotain muuta, jolla on varmaan hauska kikkailla pari minuuttia ja lisää immersiota hyppysellisen. On kuitenkin täysin pelattavissa vaikka Riftillä, jos tölkkien puristelu ei ole kynnyskysymys.

Näin varmasti on mutta jos henkilö on uusi vr maailmassa niin siinä kyllä tulee sitä wau efektiä aikalailla muutenkin.
 
Voi luoja, PC minulla on ollut jo vuosia. Pointti oli: mitä tarvitaan VR-pelaamiseen. Edes tuosta videosta ei täysin käy selväksi.

Valven Indexissä on mukana 2 vastaanotinta, 1 lasit, 2 ohjainta, johtoja... kattava pakkaus. Peli ilmeisesti käynnistetään Steam kautta, mutta ilmeisesti mitää tv:tä / monitoria ei pelaamiseen tarvita.



Kuten olen aikaisemminkin todennut, VR tarvitsee yhden mega-pelin, joka imee "kaikki pelaajat" mukaan. Sitten muut suuret tekijät seuraavat perässä ja saamme ties mitä pelejä. Mistään pikku julkaisusta ei nyt todellakaan ole kyse. AAA-peli tulossa.
Steamin sivulta esim näkee mitä tarvii


  • MINIMUM:
    • OS: Windows 10
    • Processor: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600
    • Memory: 12 GB RAM
    • Graphics: GTX 1060 / RX 580 - 6GB VRAM
    • Huomautus: Vaatii virtuaalitodellisuuslasit. Katso lisätietoja VR-tukisivuilta.
  • Save 10% on Half-Life: Alyx on Steam
 
Valven Indexissä on mukana 2 vastaanotinta, 1 lasit, 2 ohjainta, johtoja... kattava pakkaus.
2 vastaanotinta on minimi sille että voit valven setupissa oikeasti liikkua ja pyöriä
Lasit on se The Juttu
2 ohjainta on aika pakollista jos et meinaa pelata yksikätistä
johtoja... no niitä tarvitaan jos ei mennä langattomaan ja akulla toimivaan ympäristöön (Oculus Quest)

Minulla on Lenovon WMR-kypärä, maksoi Amazonista kuluineen 230€. Siinä on mukana kaksi ohjainta, 1 lasit, johtoja eli vähän vähemmän kattava pakkaus koska ei ole mitään stationeita. Toki ei se osaa niiden päälle ymmärtää sen enemmän kuin kahvikupin mutta ei tullu kyllä kahvikuppiakaan mukana.

Peli ilmeisesti käynnistetään Steam kautta
Niin Kaikki Steam pelit käynnistetään Steamin kautta.


ilmeisesti mitää tv:tä / monitoria ei pelaamiseen tarvita.
Ei, paitsi että se Windows mihin se steam on asennettu vaatii näytön.
 
Eikä kyse ole siitä etteikö pelit itsessään porukkaa kiinnostaisi, vaan siinä on joitain ihan todellisia rajoituksia:

1. Pahoinvointi. Kaikkien vatsa ei vaan pysty käsittelemään VR:ää. Tämä on ihan oikea ongelma joillekin, usko tai älä.
2. Laitteiden hinta. Ei kaikilla vaan ole varaa pistää kakkuloihin edes sitä 300-400 euroa, saati sitten tonnia.
3. Koneen päivitys. VR vaatii suht tehokasta rautaa eikä se tule ihan halvaksi jos sun kone on viime vuosikymmeneltä ja hyvin nopeasti saadaan 1000+ euron paketti kun pistetään VR-setti kasaan. Edelleen, aikamoinen kustannuserä yhden 15-20h pelin takia.

1. Eipä noita pahoinvoinnista valittavia enää hirveästi ole esim. Reddit-keskusteluissa. Sitä paitsi valtaosa pääsee pahoinvoinnista eroon. Minullakin oli pahoinvointia viikko pari. Monessa pelissä on muutenkin eri liikkumismuotoa, kuten myös tässä uudessa Half-Lifessä.

Tosin on kyllä varmasti niitä, jotka eivät koskaan pääse eroon tuosta pahoinvoinnista. On myös ihmisiä, joille tulee aina paha olo esim. autossa.

2. Itse VR-lasit eivät ole enää kalliit. Eivät paljoa jää esim. perusnäyttöjen hinnoista.

3. Mikäli tämä olisi Half-Life 3 ruudulla, niin ihan samanlainen koneen päivitys tulisi eteen henkilöille, joilla on viime vuosikymmeneltä oleva kone. Prosessorin ja näytönohjaimen ei muutenkaan tarvitse olla sitä nopeinta mallia.

Tietysti, jos ainoastaan yhtä peliä varten ostaisi VR-lasit, niin siinä en kyllä näe järkeä.
 
1) “It’s not a side story, nor an episodic one — it’s the next part of the Half-Life story, in a game around the same length as Half-Life 2.”

2) “While it does take place before the events of Half-Life 2, we actually recommend that you play through Half-Life 2: Episode 2 before you play Half-Life: Alyx, for reasons that will become clear as you progress.”

3) “Of course, we’ll have to wait and see how people react to Half-Life: Alyx once it’s out, but we’d love to continue pushing forward.

Half-Life: Alyx is officially coming March 2020, and here’s your first look
 
Jos nyt joku on oikeesti ostamassa vr settiä tän takia niin ostakaa tuo oculus joka maksaa 450egee. Kohta tarjouksessa kun blackfriday tulee. Varmaan irtoo 300egeen. Toi peli kestää 3 iltaa ja sitten se lähtee pölyttymään hyllyyn. Järki käteen nyt taas kansalaiset.

Index ja vive pikkusen parempi reso mutta hinta tonnin ja mitään parempaa et niistä löydä. Oculuksen resoluutio on riittävä ja et mitään pixeleitä tule näkemään kun katselet itse peliä.

Koska tämä on ainoa VR-peli. Ja Indexissä ei tosiaan esim. ole 120-144Hz yms. Ei ei.
 
Ohjaus on suunniteltu erityisesti Index Controllerille. Esim. tölkkejä voi puristella ja jotain muuta, jolla on varmaan hauska kikkailla pari minuuttia ja lisää immersiota hyppysellisen. On kuitenkin täysin pelattavissa vaikka Riftillä, jos tölkkien puristelu ei ole kynnyskysymys.
Eikö Riftin analogisella grip buttonilla sitten saa puristella tölkkejä?! nyt jäi peli hyllyyn
 
Kaveri vinkkasi tästä aamupäivällä. Saman tien steami auki ja käsitäristen typottamaan paypalin salasanaa lukkoon. Sitten kaivamaan visaa kukkarosta ja tilaus sisään. Tuon jälkeen kun sai pulssin tasaantumaan luin pelin nimen ensimmäistä kertaa kynnolla ja katsoin ekan demon. Shut up and take my money. Mulle on ihan sama mitä se on, mutta se on Valve ja se on Half-Life.

Ainut mikä vähän mietityttää, että koenko pakottavaa tarvetta päivittää Vive:n paremmaksi tämän takia. Enhän mä voi katsoa sitä maailmaa jonkun palikkamerenläpi saati jos tämä tukee jotain sormi juttuja niin multa jää 50% kokemuksesta paitsi jos on tavalliset tyhmät kapulat. Tää tulee nyt todennäköisesti aika kalliiksi :/. Vähän samaa sarjaa kuin GTA:n takia joutuntu ostamaan ps2 ja ps3 konsolit (4:sta ei näemmä tarvitse ostaa).
 
Ohjaus on suunniteltu erityisesti Index Controllerille. Esim. tölkkejä voi puristella ja jotain muuta, jolla on varmaan hauska kikkailla pari minuuttia ja lisää immersiota hyppysellisen. On kuitenkin täysin pelattavissa vaikka Riftillä, jos tölkkien puristelu ei ole kynnyskysymys.
OT:
Voiko Index Controllerilla puristella Alyxia vaikka xxxxxxsta?
Miten Alyx tähän reagoi?
:vihellys:
 
Täällä kun on paljon puhetta tuosta ohjauksesta, niin kyllähän nuo kaikki onnistuisi yhtä nappia painamalla. Tämä on nyt kuitenkin VR-näkökulmasta melkein sitä samaa mitä pieni porukka harrastaa täälläkin eli PC MASTER RACE ukot huutelee välillä konsojonneille, kun heidän takiaan pelisarjat tai muut pelit pilattu tyhmentämällä pelaavuutta autoreloadeilla, autoaimeilla tai muilla yksinkertaistuksilla. Pitäisikö täällä kohta VR MASTER RACEN huutaa pannukakkupelaajille ja heidän tyhmille nappireloadeilleen ja kursoritähtäyksille...

:think:

Jätänpä vaikka yhden vanhan pätkän tähän loppuun liittyen tuohon lataukseen tai ammuskeluun ja voitte kuvitella kaiken muun pelaamisen mahdollisuudet itse - Valven pelissä.



BTW lähes kaikkia VR-pelejä voi kyllä pelata istuen, jos seisominen on rasite tai tilasta on puutetta, mm. mukavalla sohvalla tai pelituolilla pelailu onnistuu hyvin.
 
Se kyllä kiinnostaa että miten paljoo jää "paitsi" jos pelaa jollain muulla kuin Indexin ohjaimilla. Eli meneekö Indexin sormitunnistimet vain siihen että juurikin puristellaan tölkkejä tai otetaan ammuksia "realistisemmin"? Pitääkö tässä nyt odotella jotain vertailujakin vielä :D

E. The Vergen artikkelissa näköjään olikin että "fun but not required".

"There will be advantages to using the Valve Index’s VR controllers, though: Valve’s Bronwen Grimes told UploadVR that some “fun but not required” interactions like being able to crush a can in your hand won’t be available on other controllers.

Ja liikkuminenkin selvisi lukemalla.

"Valve says you’ll be able to play it sitting or standing with three different VR movement styles — the teleport mechanic where you aim a wand where you’d like to go, then appear there, an analog stick, or a “shift” mechanic that sounds intriguing."

Kuinka pahasti teleporttailu rikkoo immersiota?
 
Huomautus - ei keskustelua tällaisilla onelinereilla
En ostaisi, koska pakko pelata naisena.
 
No saas nähdä mitä kaikkea Valve kekkaa VR:n kanssa tässä soveltaa. Aikaisemmin gravity gun:illa sai siirreltyä palikoita jne. fysiikkaa.

Kun ei nyt sen takia tarjota tonnin laseja että voi noilla leijuvilla kämmenillä poimia kamoja, siirrellä ämpäreitä ja näyttää eleita joihin vihu reagoi.

Onko näissä uusimmissa VR laseissa mahis näyttää vaan työpyötää, eli vaikka isoa leijuvaa ”näyttöä”? Meinaan että tarjoaako mahdollisesti jotain iloa myös pannukakkupeleille?
 
Se kyllä kiinnostaa että miten paljoo jää "paitsi" jos pelaa jollain muulla kuin Indexin ohjaimilla. Eli meneekö Indexin sormitunnistimet vain siihen että juurikin puristellaan tölkkejä tai otetaan ammuksia "realistisemmin"? Pitääkö tässä nyt odotella jotain vertailujakin vielä :D

E. The Vergen artikkelissa näköjään olikin että "fun but not required".

"There will be advantages to using the Valve Index’s VR controllers, though: Valve’s Bronwen Grimes told UploadVR that some “fun but not required” interactions like being able to crush a can in your hand won’t be available on other controllers.

Ja liikkuminenkin selvisi lukemalla.

"Valve says you’ll be able to play it sitting or standing with three different VR movement styles — the teleport mechanic where you aim a wand where you’d like to go, then appear there, an analog stick, or a “shift” mechanic that sounds intriguing."

Kuinka pahasti teleporttailu rikkoo immersiota?

Uskoisin myös Oculuksen tukevan tölkkien puristelua, koska sen ohjaimissa on analoginen puristunappi. Oculus + Mamut gripit ovat ominaisuuksiltaan lähes samat kuin Indexin ohjaimet pl. kaksi "turhaa" sormea. Vivessä ja WMR taitaa molemmissa olla grippi digitaalinen eli on tai off. SteamVR mahdollistaa myös kontrollien kustomoinnin ja feikkauksen.

Teleporttijuttu on käyttäjäkohtaista. Aloitteleva VR pelaaja saattaa joutua pakostakin käyttämään sitä alussa, ennen kuin tottuu muihin liiketapoihin. Immersion osaltakin se on osittain makuasia yleisesti tai pelikohtaisesti, eli joko tuntuu hassulta teleportata kohtaan x tai että maailma "liukuu" ympärilläsi. Steamiin saa myös lisäosina kikkailtua muitakin tapoja kaikkiin VR-peleihin, mm. natural locomotion variaatioita, joissa voi marssia paikoillaan tai heilutella vain käsiä "hiihtämällä"
 
Hiirinäppisohjausta toivoville suosittelen kokeilemaan Superhotin VR-versiota jos vain mitenkään mahdollista. Se on pieni puzzleräiskintä jossa ei liikuta ollenkaan. Vuosi sitten kaverin tykönä koitin ja voin kertoa että se teki vaikutuksen.

Oli jotain uskomatonta heilutella käsiä naaman edessä kun ohjainten sijaan siinä olikin kaksi pistoolia. Ensimmäinen "Oho!" pääsi jo siinä kohtaa kun pystyin käsiä kiertämällä tarkastelemaan pistoolia tarkemmin. On itsestäänselvyys että tähtääminen pitää hoitaa itse nostamalla käsi tähtäysasentoon ja oikeasti tähdätä, mutta sen hienoutta ei oikein pysty selittämään. Sen tajuaa vasta kun pääsee itse ampumaan akimbona vihulaisia ja vaihtamaan mm. lipasta johon tarvitsee molemmat kädet (Superhotissa valitettavasti ei vaihdeta lippaita). Samalla huomaa myös että toinen käsi on heikompi ja sillä kädellä kannattaa ampua helpot vihut ja säästää toinen vaikeampiin. Pelaaminen on täysin erilaista monin tavoin.

En usko että tähän tulee hiirinäppisohjausta ollenkaan, mutta olen varma että tämä on se hittipeli jonka takia muukin kuin simu-porukka alkaa hommailemaan VR-laseja.
 
Onko näissä uusimmissa VR laseissa mahis näyttää vaan työpyötää, eli vaikka isoa leijuvaa ”näyttöä”? Meinaan että tarjoaako mahdollisesti jotain iloa myös pannukakkupeleille?
Tuosta minäkin olen unelmoinut. Loputtomasti virtuaalisia monitoreita tai ohjelmia auki ympäri näkökenttää. Koodaillessa voisi vilkuilla useaa koodipätkää yhtäaikaa ja googletella saumattomasti. Musiikkihommissa VST:t voisi levittää ympärille ja jättimäisen pianorollin vaikka seinään.

Mutta jatketaan näistä VR-keskusteluketjussa.
 
Kuinka pahasti teleporttailu rikkoo immersiota?
En pelaa lainkaan teleportilla, tatilla liikkuminen omasta mielestä mukavampaa ja itellä immersio menee rikki porttaillessa. Peli jää hyllyyn jos ei ole vapaata liikkumista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom