Half Life: Alyx

Hienon tuo 1.1 päivitys. Aikaisemmin ei ollut mitään ongelmia ja nyt ei pysy muutamaa minuuttia kauempaa pelissä ennenkuin kaatuu, yleensä kun tulee vähänkin vihollisia tai muuta toimintaa ruudulla.
Lisäksi peliä käynnistäessä tulee "low gpu memory" viesti jota ei aikaisemmin tullut, eikä muistista pitäisi olla pulaa. Laitteistona RTX 2070super ja oculus rift s.
 
N. 18h meni läpäisyyn Normalilla, aloitin nyt heti perään hardilla toisen rundin :p Koetin koluta kaikki paikat ja rauhakseen jäin monasti pällistelemään maisemia. Luultavasti olisi pitänyt aloittaa heti vaan Hardilla - montaa kuolemaa ei Normalilla tullut.

Pienet ininät on annettava: Kuten aiemminkin täällä on mainittu niin peli on selvästi tehty silmälläpitäen vr-aloittelijoita, teleporttailu on tietyissä kohdissa pakollista, sprint uupuu ja etenkin Boneworksin jälkeen aseiden käsittely tuntuu yksinkertaistetulta ja tietynlainen maailman staattisuus ärsytti välillä (=kaikki esineet eivät ole liikuteltavissa ja peli on paikka paikoin hivenen putki.) Ei tähän Boneworksin kaltainen aserealismi tai räysynukkefysiikkademoilu olis sopinut mutta inan verran olisi voinut virittää peliä siihen suuntaan. Immersion takia pidin usein rynkkyä "kahdella kädellä," olisi kiva jos peli olisi pakottanut siihen. Pistooli lasertähtäimellä kahdella kädellä pitäen ja lamppu päällä pimeissä paikoissa oli huisin immersiivistä antia :thumbsup: Graafisesti peli oli pääosin varsin jees, mutta jokaisesta chapterista pisti silmään tekstuureja jotka olivat aivan oksennusta.

Mut nurinat sikseen: omalla kohdallani silti paras peli mitä on VR:llä tullut pelattua, ihan helposti. Luultavasti olisin jaksanut tuota menoa vaikka +70h lisää. Lyhyesti luonnehdittuna sanoisin pelin olevan täysverinen omilla jaloillaan seisova uusi Half-Life -peli VR:lle joka vie juontakin eteenpäin. Tän takia hankin VR-lasit, ei kaduta - lisää tällaista ja etenkin Valvelta lisää matskua VR:lle! :tup:

Lopusta:
HL3 vihdoinkin confirmed? VR:lle? :nb:
 
Meinasin teloa itseni seinään pelatessa. Jotenkin meni aivot solmuun, ei saanut asetta ladattua, zombit paino päälle ja tuli primitiivireaktoa juosta pakoon.

Kertakaikkiaan mahtava peli. Ei kai tuo varsinaisesti tee mitään uutta, mutta kokonaispaketti tuotantoarvoista lähtien päätyen pelattavuuteen ja pelin kestoon on täyttä rautaa.

Olis hienoa, jos kojima tai jos ne oikeudet on konamilla niin konami siirtäisi mgs2 tyyppisen kokemuksen vr:aan. Uskoisin, että voisi olla mahdollista tehdä jotain melko mullistavaa, jos menisi vr edellä tunnelmalliseen hiiviskelypeliin.
 
Peli läpi. Hyvin kantoi loppuun asti, rytmitys oli kunnossa. Erinomainen VR-peli ja erinomainen Half-Life -peli.

Jumaliste.
Tässähän tuli vanhalla fanilla ihan kyyneleet silmiin parissa kohtaa. Siinä kohtaa kun HEV-puku piti ääntä sydän jätti pari iskua välistä. Aaaaaaaa miten hyvä peli ja miten upea lopetus. Kiitos Valve!

22.11.2019 lausuin näin:
Tästä puheen ollen, trailerissa Eli lausui samat sanat kuin Episode 2:n lopussa. Pelin tapahtumat sijoittuu osin Ep2 loppuun? Jos HL: Alyx onkin Metal Gear Solid 3:n hengessä esiosa ennen suurta päätöstä? HL3 vahvistettu?

Oiskohan se pikkuhiljaa HL3 vahvistettu.
 
Onhan tää heittämällä kokonaisuutena paras vr-peli. Ei tämä nyt mikään VR-jumalpeli ole omasta mielestä kuitenkaan. Itseä harmittaa kanssa tuo tietty liikkumisen rajoittuneisuus ja putkimaisuus. Toki tuolla on saatu säästettyä paljon kehitysaikaa, kun ei ole tarvinu joka koloa rakentaa sitä silmällä pitäen, että pelaaja sinne kiipeilisi.

Lähinnä tätä on tosiaan bonewworks, joka on liikkumisen ja fysiikoiden suhteen kyllä selkeästi parempi kun tämä. Tässä taas hahmot, pelimaailma, tarina ym. ovat selkeästi parempia. Ampuma-aseiden kohdalla kombatti on aika tasoissa, mutta boneworks vie kyllä 100-0 meleepuolella. Aseiden käsittely on boneworksissa myls vielä realistisempaa ja vapaampaa. Voit esim. heittää sen pislan ilmassa toiseen käteen tai ampua akimbona ym. Ai että kun saisi Boneworksin ja Alyxin yhdistelmän. Siinä olis aika täydellinen VR-FPS.

Jos Alyxin liikkumisen rajoitukset ärsyttää, niin suosittelen kokeilemaan boneworksia. Siinä voi oikeasti hyppiä ja kiipeillä vapaasti. Kaikista reunoista, putkista ym. voi boneworksissa ottaa myös kiinni ja kiivetä niiden avulla ylös päin.
 
Lähinnä tätä on tosiaan bonewworks, joka on liikkumisen ja fysiikoiden suhteen kyllä selkeästi parempi kun tämä. Tässä taas hahmot, pelimaailma, tarina ym. ovat selkeästi parempia. Ampuma-aseiden kohdalla kombatti on aika tasoissa, mutta boneworks vie kyllä 100-0 meleepuolella. Aseiden käsittely on boneworksissa myls vielä realistisempaa ja vapaampaa. Voit esim. heittää sen pislan ilmassa toiseen käteen tai ampua akimbona ym. Ai että kun saisi Boneworksin ja Alyxin yhdistelmän. Siinä olis aika täydellinen VR-FPS.
Uskon että nuo Alyxin rajoitukset on tehty juuri siksi että tämä on tarina edellä pelattava peli eikä enään niinkään teknologiademo jossa on tarina. Ihmisille jotka ostaa halflife vr:n ja ekan kypärän yhtäaikaa boneworksin monimuotoisuus olisi saattanut säikäyttää pois jo alkumetreillä.

Halflife on aina myös ollut vahvasti putkijuoksu. Nykyään kun on ollut niin paljon hiekkalaatikkotarinapelejä se vain näkyy paljon enemmän.
 
Uskon että nuo Alyxin rajoitukset on tehty juuri siksi että tämä on tarina edellä pelattava peli eikä enään niinkään teknologiademo jossa on tarina. Ihmisille jotka ostaa halflife vr:n ja ekan kypärän yhtäaikaa boneworksin monimuotoisuus olisi saattanut säikäyttää pois jo alkumetreillä.

Halflife on aina myös ollut vahvasti putkijuoksu. Nykyään kun on ollut niin paljon hiekkalaatikkotarinapelejä se vain näkyy paljon enemmän.

No onhan tää huomattavasti rajoittuneempi perus putkijuoksuunkin verrattuna. Kun ei tosiaan voi hyppiä/kiipeillä ollenkaan, niin muutenkin paikoin ahdas putki tuntuu vielä ahtaammalle, kun pysty edes yrittämään minkäänlaista "mini tutkimusmatkailua". Oma pelityyli on semmonen, että putkijuoksuissakin hypin ja kiipeilen melkein joka paikkaan mihin pääsee.

Mutta onhan tää silti huikea peli ja ililla tätä pelailee rajoitteista huolimatta.

Totta on tuo, että aloittelijoille nuo rajoitukset on varmasti hyviä ja helpottaa VR:n sissään pääsyä.
 
No onhan tää huomattavasti rajoittuneempi perus putkijuoksuunkin verrattuna. Kun ei tosiaan voi hyppiä/kiipeillä ollenkaan, niin muutenkin paikoin ahdas putki tuntuu vielä ahtaammalle, kun pysty edes yrittämään minkäänlaista "mini tutkimusmatkailua". Oma pelityyli on semmonen, että putkijuoksuissakin hypin ja kiipeilen melkein joka paikkaan mihin pääsee.

Mutta onhan tää silti huikea peli ja ililla tätä pelailee rajoitteista huolimatta.

Totta on tuo, että aloittelijoille nuo rajoitukset on varmasti hyviä ja helpottaa VR:n sissään pääsyä.
Eikös tuossa se hyppääminen ole vain piilotettu teleporttilla? Eli asioiden päälle pääsee edelleen, vain se varsinainen hyppyanimaatio puuttuu (joka varmasti oksuttaa monia konkareitakin) . Ainakin jossain videossa raahattiin laatikko ja siirryttiin sen päälle, samaan tapaan kuin hyppäämällä.
 
Eikös tuossa se hyppääminen ole vain piilotettu teleporttilla? Eli asioiden päälle pääsee edelleen, vain se varsinainen hyppyanimaatio puuttuu (joka varmasti oksuttaa monia konkareitakin) . Ainakin jossain videossa raahattiin laatikko ja siirryttiin sen päälle, samaan tapaan kuin hyppäämällä.

Joo pääset joidenkin tasojen päälle teleportilla, mutta ei lähellekkään kaikille, vaikka ovat selvästi hyppy/kiipeämiskorkeudella.
 
Eikös tuossa se hyppääminen ole vain piilotettu teleporttilla? Eli asioiden päälle pääsee edelleen, vain se varsinainen hyppyanimaatio puuttuu (joka varmasti oksuttaa monia konkareitakin) . Ainakin jossain videossa raahattiin laatikko ja siirryttiin sen päälle, samaan tapaan kuin hyppäämällä.
Kyllä tavaroiden päälle pääse kiipeämällä ja jopa ilman teleporttia. Mutta kiipeäminen ei ole hyppiminen. Juoksemisen puute (sprint) muistuta itsestä jatkuvasti, jos siihen on muuten tottunut. Täysverinen vapaliikkuminen on minulle erittäin tärkeä, koska en ole enää VR junior ja pelaan istumalta.
Peli on siitä huolimatta mestariteos ja isot kiitokset siitä VALVE.
 
Viimeksi muokattu:
DqZjv8Y.jpg

Tässä on näppärä roudata vähän isompaakin arsenaalia mukana. Kranaatteja on vaan sen verran haastavaa nakata tarpeeksi kauas että aika pian antoi laatikko periksi liian lähellä sattuneen räjähdyksen voimasta :(
 
Tunti takana (chapter 1) ja odotukset on lunastettu ja ylitetty. Grafiikat ovat jotakin uskomatonta ja pelimaailma muutoinkin todella näyttävä yksityiskohtineen.

Kyllä tätä kannatti odottaa ja nyt on VR-peleille asetettu rima todella korkealle. Harmi kun ei ole itse vielä korona-karanteenissa, niin ei ehdi paljoa pelaamaan viikonloppuna...
 
Muutaman pelivideon verran youtubesta olen tähän peliin tutustunut, kun en itselleni osaa - näitten pelivideoiden jälkeenkään - perustella VR-laitteiston hankintaa.
(Vaimokin saattaisi vähän ihmetellä, että mitä tuo +50 elintasotukevoitunut mies tuolla heiluu ja urahtelee paksut silmälaput päässä).

Grafiikka ja maailma vaikuttaa muuten mielenkiintoiselta, mutta ikävästi on Quake/Doom -maailmasta tuotu tuota ällöttävän kiiltävän rasvaista lihas/proteiinimassaa (vai miksi sitä nyt sanotaankaan) kellarit täyteen. Siitä rankka miinus.

En tiedä, miltä tuo peli VR-ympäristössä näyttää todellisuudessa näytää ja tuntuu. Jos VR-kypärällä haluttaisiin vähääkään reaalimaailmaa simuloida, niin liikkeen pitäisi jollakin tavalla olla rajoittunut pään, vartalon ja muiden ruumiinosion reaalimaailmassa tapahtuvaan liike/pyörimisnopeuteen.
Noissa pelivideoissa kuvakulma hyppii ja heittelehtii aika hermostuneesti sinne tänne. Ainakin oma niska olisi murtunut alta aikayksikön, jos tuohon tahtiin pitäisi päätä pyörittää.
Samalla tavalla tuo teleporttaaminen - vaikka toki nopeuttaa pelaamista - tuo aika lailla hätäistä tuntua liikkumiseen.
 
Hymyilyttää, kun useampi on täällä maininnut ettei ammuksista helposti ole pulaa. Tietää heti, etteivät pelaa hardilla. Make every shot count.
 
En tiedä, miltä tuo peli VR-ympäristössä näyttää todellisuudessa näytää ja tuntuu. Jos VR-kypärällä haluttaisiin vähääkään reaalimaailmaa simuloida, niin liikkeen pitäisi jollakin tavalla olla rajoittunut pään, vartalon ja muiden ruumiinosion reaalimaailmassa tapahtuvaan liike/pyörimisnopeuteen.
Noissa pelivideoissa kuvakulma hyppii ja heittelehtii aika hermostuneesti sinne tänne. Ainakin oma niska olisi murtunut alta aikayksikön, jos tuohon tahtiin pitäisi päätä pyörittää.
Samalla tavalla tuo teleporttaaminen - vaikka toki nopeuttaa pelaamista - tuo aika lailla hätäistä tuntua liikkumiseen.

Hämääköhän sua nyt tää snap turn? Se on ainakin ihan hirveää katsottavaa videolla vaikka pelatessa ei kummemmin haittaisikaan. Itse pelissä tuo kuvakulma kääntyy sitä mukaa kun käännät itse päätä, samoin kädet liikkuu just sitä vauhtia kun niitä itse liikuttaa. Teleporttausta ei onneksi ole pakko käyttää.
 
Muutaman pelivideon verran youtubesta olen tähän peliin tutustunut, kun en itselleni osaa - näitten pelivideoiden jälkeenkään - perustella VR-laitteiston hankintaa.
(Vaimokin saattaisi vähän ihmetellä, että mitä tuo +50 elintasotukevoitunut mies tuolla heiluu ja urahtelee paksut silmälaput päässä).

Pelkkien videoiden perusteella itselläni ei olisi varmaan vieläkään mitään VR-laitetta, koska videoista ei saa ikinä kunnon käsitystä miten hieno joku juttu on VR:ssä ja joskus ei lainkaan. Nyt itselläni on ollut VR-laitteita jo yli 3 vuotta ja silti moni peli pääsee yllättämään vaikka on nähnyt videon siitä ennakkoon ja karkeasti voinut VR-kokemuksella kuvitella mille näyttää. Videosta puuttuu mm. syvyys, "oikea" äänimaailma tai oikea maailman kokosuhde.

Questin demoilujen perusteella väittäisin, että se vaimokin todennäköisesti varmaan pelaisi Beat Saberia tai jotain muuta peliä ekan kokeilun jälkeen.

En tiedä, miltä tuo peli VR-ympäristössä näyttää todellisuudessa näytää ja tuntuu. Jos VR-kypärällä haluttaisiin vähääkään reaalimaailmaa simuloida, niin liikkeen pitäisi jollakin tavalla olla rajoittunut pään, vartalon ja muiden ruumiinosion reaalimaailmassa tapahtuvaan liike/pyörimisnopeuteen.
Noissa pelivideoissa kuvakulma hyppii ja heittelehtii aika hermostuneesti sinne tänne. Ainakin oma niska olisi murtunut alta aikayksikön, jos tuohon tahtiin pitäisi päätä pyörittää.
Samalla tavalla tuo teleporttaaminen - vaikka toki nopeuttaa pelaamista - tuo aika lailla hätäistä tuntua liikkumiseen.

Pään liike ainakin on täysin oman pään mukaan eli kun nyt siinä foorumia lukiessasi katselet vaikka ympärille ja kyykistyt, kumarrut tai käännyt niin pelissä menisi samoin. Suuri osa käyttää joystickilla kääntymistä astettain tai suoraa pyörien, koska pelaavat istuen, ei ole paljon tilaa, jottei sotkeudu johtoon tai jotta ei se vie niin paljon peliaikaa. Niskan ei pitäisi rasittua lainkaan nykyaikaisilla laitteilla edes usean tunnin pelailun jälkeen. Teleporttailukin on maku/tottumisasia eli voi kyllä kävellä oikeastikin tai liukua joystickilla, jos on tottunut siihen.
 
En tiedä, miltä tuo peli VR-ympäristössä näyttää todellisuudessa näytää ja tuntuu. Jos VR-kypärällä haluttaisiin vähääkään reaalimaailmaa simuloida, niin liikkeen pitäisi jollakin tavalla olla rajoittunut pään, vartalon ja muiden ruumiinosion reaalimaailmassa tapahtuvaan liike/pyörimisnopeuteen.
Noissa pelivideoissa kuvakulma hyppii ja heittelehtii aika hermostuneesti sinne tänne. Ainakin oma niska olisi murtunut alta aikayksikön, jos tuohon tahtiin pitäisi päätä pyörittää.
Samalla tavalla tuo teleporttaaminen - vaikka toki nopeuttaa pelaamista - tuo aika lailla hätäistä tuntua liikkumiseen.

Kuten täällä jo pari aiempaa sanokin niin tosiaa ihan säädettäviä juttuja, pelatessa itse tuo teleporttailu ja asteittain kääntyminen ei niin haittaa. Mut syy miks jotkut noita käyttää on se pahoinvoinnin välttäminen, kaikilla ei aivot tykkää siitä sulavasta liikkumisesta kun keho on paikallaan. Tälläisessä tilanteessa tuo teleporttailu ja kulmittain kääntyminen ei niin herkästi aiheuta sitä pahaa oloa. Pään liikettä ja kääntymistä kuitenkin seurataan koko ajan kuten omaa päätäsi.
 
Muutaman pelivideon verran youtubesta olen tähän peliin tutustunut, kun en itselleni osaa - näitten pelivideoiden jälkeenkään - perustella VR-laitteiston hankintaa.
(Vaimokin saattaisi vähän ihmetellä, että mitä tuo +50 elintasotukevoitunut mies tuolla heiluu ja urahtelee paksut silmälaput päässä).

En tiedä, miltä tuo peli VR-ympäristössä näyttää todellisuudessa näytää ja tuntuu. Jos VR-kypärällä haluttaisiin vähääkään reaalimaailmaa simuloida, niin liikkeen pitäisi jollakin tavalla olla rajoittunut pään, vartalon ja muiden ruumiinosion reaalimaailmassa tapahtuvaan liike/pyörimisnopeuteen.
Noissa pelivideoissa kuvakulma hyppii ja heittelehtii aika hermostuneesti sinne tänne. Ainakin oma niska olisi murtunut alta aikayksikön, jos tuohon tahtiin pitäisi päätä pyörittää.
Samalla tavalla tuo teleporttaaminen - vaikka toki nopeuttaa pelaamista - tuo aika lailla hätäistä tuntua liikkumiseen.

Vaimosi ihmettelyt menevät samaan kategoriaan, kuin muutkin eksistentiaaliset kysymykset. Olenko liian nuori ajamaan Mercedes Benzillä? Olenko liian vanha ajamaan avoautolla? Onko hiusrajani kadoksissa? Olenko lihonut? Oma isäukkoni (65 v.) oli ihan täpinöissään, kun sai ensimmäisen kerran kokeilla Super Hot VR-peliä. Half-Life Alyxia ei oltu vielä julkaistu, mutta olisin näyttänyt ensin tämän. Kerranhan täällä vain eletään, joten jos yhtään kiinnostaa niin anna mennä, et tule pettymään.

VR-peleihin tottuminen ottaa aikansa, minua ainakin tuntuu huimaavan tässä pelissä ja tasapainoaisti on jotensakin sekaisin. Täydellä reaalimaailman simuloinnilla olotilat olisi varmasti vielä kurjemmat, koska jonkinlaista hytkymistä koko ajan tapahtuu. Ehkäpä tulevaisuudessa tämäkin helpottaa.

Tässä pelissä on panostettu kyllä alkuun - toivottavasti myös loppu on yhtä näyttävä. Alun sci-fi näkymät yhdistettynä eläväisiin yksityiskohtiin (pulut) ja toiminnallisuuksiin (tussit, purkit ym.), yllättivät positiivisesti.
 
Miten saan ladattua 20 ammusta pistooliin bullet reservoir päivityksen jälkeen? Ainoastaan heti päivityksen jälkeen oli 20 ammusta.
 
Tässä pelissä on panostettu kyllä alkuun - toivottavasti myös loppu on yhtä näyttävä. Alun sci-fi näkymät yhdistettynä eläväisiin yksityiskohtiin (pulut) ja toiminnallisuuksiin (tussit, purkit ym.), yllättivät positiivisesti.

Juu alkuun oli selvästi panostettu. Sen jälkeen meno "tasoittuu" enemmön ihan perinteisemmäksi menoksi, eikä ainakaan itselle ole sen ihan alun jälkeen tullut semmosia alun highlight kohtia, missä pääsisi jotenkin realistisemmin vurovaikuttamaan maailman kanssa ym.
 
Miten saan ladattua 20 ammusta pistooliin bullet reservoir päivityksen jälkeen? Ainoastaan heti päivityksen jälkeen oli 20 ammusta.
Törkkäät pistooliin uuden lippaan ja reservoir-laite lataa ne automaattisesti normaalista lippaasta ekstralippaaseen (katso niitä pyöreitä valoja lippaan yläpuolella). Jos pyssy oli täysin tyhjä (tai ainoa panos oli piipussa) tämä tyhjentää lippaan. Nyt voit saman tien vaihtaa lippaan uudestaan. Lopputulos on, että pistoolissa on kaksi lippaallista ammuksia. Ammuskellessa panokset kulkevat reittiä tavallinen lipas -> ekstralipas -> piippu.
 
Juu alkuun oli selvästi panostettu. Sen jälkeen meno "tasoittuu" enemmön ihan perinteisemmäksi menoksi, eikä ainakaan itselle ole sen ihan alun jälkeen tullut semmosia alun highlight kohtia, missä pääsisi jotenkin realistisemmin vurovaikuttamaan maailman kanssa ym.

Minulle taas alku oli pienoinen pettymys Boneworks vuorovaikutukseen tottuneena, mutta parissa tunnissa pelilliset ansiot nousivat ylivertaiseksi ja olen nauttinut täysillä. Alussa tuli testailtua, mihin asti pelimoottori venyy ja tuli kartoitettua vuorovaikutuksen rajat. Kun ne oppi, pystyi keskittymään nauttimiseen niissä rajoissa, mitä on annettu.
 
Muutaman pelivideon verran youtubesta olen tähän peliin tutustunut, kun en itselleni osaa - näitten pelivideoiden jälkeenkään - perustella VR-laitteiston hankintaa.
(Vaimokin saattaisi vähän ihmetellä, että mitä tuo +50 elintasotukevoitunut mies tuolla heiluu ja urahtelee paksut silmälaput päässä).

Grafiikka ja maailma vaikuttaa muuten mielenkiintoiselta, mutta ikävästi on Quake/Doom -maailmasta tuotu tuota ällöttävän kiiltävän rasvaista lihas/proteiinimassaa (vai miksi sitä nyt sanotaankaan) kellarit täyteen. Siitä rankka miinus.

En tiedä, miltä tuo peli VR-ympäristössä näyttää todellisuudessa näytää ja tuntuu. Jos VR-kypärällä haluttaisiin vähääkään reaalimaailmaa simuloida, niin liikkeen pitäisi jollakin tavalla olla rajoittunut pään, vartalon ja muiden ruumiinosion reaalimaailmassa tapahtuvaan liike/pyörimisnopeuteen.
Noissa pelivideoissa kuvakulma hyppii ja heittelehtii aika hermostuneesti sinne tänne. Ainakin oma niska olisi murtunut alta aikayksikön, jos tuohon tahtiin pitäisi päätä pyörittää.
Samalla tavalla tuo teleporttaaminen - vaikka toki nopeuttaa pelaamista - tuo aika lailla hätäistä tuntua liikkumiseen.
Itsellä VR:ää välillä testanneena ja devkiteistä/kickstartereista asti seuranneena vasta Alyxin julkistus sai ostohousut jalkaan. Hommasin Rift S:n black fridaysta 399€:lla (2.5X kalliimpaa Indexiä en yhtä peliä vartan uskaltanut ostaa) ja sitä on nyt tullut testattua muutaman pelin kanssa. Useimmat ovat huomattavasti Alyxia pienempiä projekteja (Budget Cuts, GORN, I Expect You To Die, Superhot tms) tai sitten käännöksiä/viritelmiä kuten Skyrim.

Nuo kiiltävät limamassat sopivat minusta hyvin Xenin flooraan/faunaan (+fungiin...). City 17:n yleisesti ja combinen vempeleet tunnistaa kyllä sourcella tehdyiksi, ei siis haettu fotorealisista tyyliä.
Alyxia on tullut pelattua tuolla teleportilla, HL2 ja episodet pelasin smooth locomotionilla Gmodissa ja siihenkin kyllä tottui. Samalla huomasi että ainakin itsellä tatilla liikkuminen laiskistuttaa, teleportilla on tullut enemmän roomscalea hyödynnettyä. VR:n multiplayermahdollisuuksia en ole juuri testannut mutta jos johonkin niin näihin HL:n tyylisiin, huolella tehtyihin "putkijuoksu"yksinpeleihin VR on omiaan.
 
Läpi meni aikaan 15 tuntia. Tutkin paikat melko hyvin ja sain kaikki päivitykset aseisiin ostettua, lukuunottamatta haulikon kranaatinheitintä. Oli tämä kirkkaasti paras VR-peli mitä oon ikinä pelannut, ja aika korkealle yltää myös lempipelien listalla ylipäätään. Valve todellakin osaa vielä tehdä pelejä!

Näkymättömiä seiniä oli muutama liikaa, ja peli on normaalilla tasolla vähän liian helppo. Varsinkin hiilua jaettiin tosi avokätisesti siihen nähden, minkä verran sitä kurmotusta loppujen lopuksi tuli niskaan. Pitää pelata joku päivä uusiksi vaikeimmalla tasolla - ja Indexillä, kunhan härveli joskus saapuu.

Ja ei herranjestas tuo loppu. Leuka loksahti ja tuli kylmiä väreitä. Uskomatonta.
 
Ei helvettiläinen, vartti takana ja raivostuttaa, kun en keksi miten saan menun auki eikä googlella löydy mitään apua. Mitenköhän pääsee tallentamaan tai muuttamaan asetuksia?
 
Ei helvettiläinen, vartti takana ja raivostuttaa, kun en keksi miten saan menun auki eikä googlella löydy mitään apua. Mitenköhän pääsee tallentamaan tai muuttamaan asetuksia?
Oculuksella ainakin taisi olla kun hetken painaa pohjassa vasemman ohjaimen nappia.
 
Ok, WMR:llä ongelmana on, että tuosta napista aukeaa Steam VR:n menu eikä pelin menu.

Edit: kokeilin poistaa Steam VR:n menun bindauksen pois tuosta napista eikä auttanut. Pelin menua ei saa millään auki.
 
Viimeksi muokattu:
Koneen vanhuksessa on Intel 1231 v3, 16GB DDR3 ja GTX 970. Mitä olette mieltä jos ostaisin uuden näyttiksen niin jaksaisiko kone pyörittää Alyxia? VR laseina löytyy Oculus Quest. Jossain välissä olisi kyllä tarkoitus päivittää muutkin osat.
 
Ok, WMR:llä ongelmana on, että tuosta napista aukeaa Steam VR:n menu eikä pelin menu.

Edit: kokeilin poistaa Steam VR:n menun bindauksen pois tuosta napista eikä auttanut. Pelin menua ei saa millään auki.

Tattia oon painanut kahdesti. Ensin tulee Steam menu, toisella painalluksella pelimenu.
 
Koneen vanhuksessa on Intel 1231 v3, 16GB DDR3 ja GTX 970. Mitä olette mieltä jos ostaisin uuden näyttiksen niin jaksaisiko kone pyörittää Alyxia? VR laseina löytyy Oculus Quest. Jossain välissä olisi kyllä tarkoitus päivittää muutkin osat.

Minulla oli aiemmin Intel 1230 v3 ja se oli melkoinen pullonkaula joissakin peleissä. Mm. Fallout 4 VR oli aivan lirissä sen Intelin kanssa ja tykkäsi hunajaa, kun tuli tilalle Ryzen 5 3600.
 
Tuli ostettua jo viimevuonna, mutta tänään vasta muistin, että tullut pihalle. Vasta joku tunti takana, mutta on tämä puhdasta herkkua. Pelkäsin vähän, että ei näytä hyvältä vanhalla Vivellä, mutta mitä vielä parhaan näköinen VR peli mitä pelannut.

Harvoja pelejä joissa menetän suuntavaiston täysin siis IRL. Yleensä muistan missä mitäkin (nojatuolia ja sohvan kulmaa yms.) on, mutta tässä kyllä tulee liikuttu ja törmäiltyä tavaroihin ihan eri tavalla, samoten ensimmäisiä kertoja kaipaisi langatonta Viveä.
 
Saako tuon ilmaseksi näin indexin omistajana ? oli jossain kohtaa ilmestynyt steamin peli listalle ja nappi install.
ei vaan ole noita kapuloita ja toinen majakkakin uupuu mutta jos joskus jostain löytää käytetyt tai innostuu ostamaan niin hyvä tietää.
 
Saako tuon ilmaseksi näin indexin omistajana ? oli jossain kohtaa ilmestynyt steamin peli listalle ja nappi install.
ei vaan ole noita kapuloita ja toinen majakkakin uupuu mutta jos joskus jostain löytää käytetyt tai innostuu ostamaan niin hyvä tietää.
Alyxin saa ilmaiseksi jos omistaa indexin kapulat tai silmikon. Taisi ilmestyä steamin kirjastoon silloin kun Alyx julkaistiin, jos omisti silloin index-rautaa. Ja tulee tietysti myös sen jälkeen ostetuille kylkiäisenä.
 
Minulla alkoi eilen pelin armoton kaatuilu etenkin kranaatteja käsitellessä. Toivottavasti koneen uudelleenkäynnistys auttaa asiaan. Muuten saattaa joutua odottamaan päivitystä.
 
Minulla alkoi eilen pelin armoton kaatuilu etenkin kranaatteja käsitellessä. Toivottavasti koneen uudelleenkäynnistys auttaa asiaan. Muuten saattaa joutua odottamaan päivitystä.
Toi on kyllä harmin paikka. Auttako restart? Miten koneen lämmöt jne.?
 
Minulla alkoi eilen pelin armoton kaatuilu etenkin kranaatteja käsitellessä. Toivottavasti koneen uudelleenkäynnistys auttaa asiaan. Muuten saattaa joutua odottamaan päivitystä.

Olen pelannut jonkun 4-5 tuntia ja tänä aikana peli kaatui kerran. Enemmän häiritsee vasemman käden katoaminen kokonaan. Varmaksi ei voi mennä sanomaan, mutta näyttäisi olevan jotain tekemistä umpeen laudatuilla ovilla ja niiden auki repimisellä. Puuttuvan vasurin lisäksi neiti Vance koki jostain kumman syystä sellaisen reilun metrin kasvupyrähdyksen. Ei auttanut Riftin sensoriresetti, enkä äkkiseltään löytänyt SteamVR:n puolelta mitään kikkaa resetoida näkymää. Sain toimimaan, kun latasin aiemman tallennuksen. Naisystävää ainakin nauratti, kun kiroilin mahallani lattialla ja yritin tunkea Alyxia kyykkypaikasta läpi :rofl2:

Pari softlock-kohtaa tuli myös vastaan. Ensimmäinen siinä vaiheessa, kun Alyx saa käpäliinsä ne gravitaatiovehkeet. Jos käväset eteenpäin vievän oven luona, mutta et mene heti etiäpäin, niin ovi menee kiinni ja eiku lataamaan aiempi tallennus.

Eihän tämä nyt sinänsä niin ihmeellinen peli ole. Ihan nättiä katseltavaa, mutta jaksaako tuota sitten tahkota kahta läpipeluukertaa kauempaa. Valve taitaa vähän tunnustella markkinoita seuraavia VR-projekteja ajatellen. Jo on kumma, jos ei lähivuosina tule L4D-VR tai jotain vastaavaa moninpeliä.

Vielä pitää mussuttaa aseista - tai oikeastaan niiden näppituntumasta. En nyt olettanutkaan mitään Pavlovin tapaista systeemiä, mutta silti aika aneemisen oloista taistelua. Jännä homma, että paniikkitilanteissa käsi hamuaa lipasta aina sieltä vyötäröltä ja vituiksihan se menee.

Tällä hetkellä antaisin arvosanaksi 7,5/10. Pojoja pois bugeista ja tylsistä tussareista.
 
Toi on kyllä harmin paikka. Auttako restart? Miten koneen lämmöt jne.?

Testailen tänä iltana. Täytyykin laittaa lämpömonitorointi taustalle. Pidän lämmöstä johtuvaa kaatumista vielä nyt kuitenkin epätodennäköisenä. Melko nopeasti kaatumisen jälkeen GPU:n lämpö oli 65 astetta eilen, kun monitoroinnin käynnistin jälkikäteen.
 
Minulla alkoi eilen pelin armoton kaatuilu etenkin kranaatteja käsitellessä. Toivottavasti koneen uudelleenkäynnistys auttaa asiaan. Muuten saattaa joutua odottamaan päivitystä.
Mulla kippas kans kerran kranuja käsitellessä eilen, sen jälkeen ei ole tullut (7h pelattuna).
 
Mielenkiintoista pohdintaa:
Valve knows fans will mod VR out of Half-Life: Alyx
"I know it’s going to happen," said Robin Walker of Valve. Walker said that depending on who you ask at the company, some are concerned about the notion, while others seem to accept it as an inevitability.


 
Mielenkiintoista pohdintaa:
Valve knows fans will mod VR out of Half-Life: Alyx
"I know it’s going to happen," said Robin Walker of Valve. Walker said that depending on who you ask at the company, some are concerned about the notion, while others seem to accept it as an inevitability.



Tulee olemaan aika tuhnu kyllä ilman VR:ää... :smoke:
 
Todellä hyvä peli. On siinä tunnelmaa kun kyykkii lattialla ampussa combineja suojasta ihan eri tavalla kun tavallisen näytönpeleissä. Ja skaaala välittyy ihan eritavalla, Citadelistä ois kyllä ollu hauska päästä katsomaan maisemia.

Suorituskyky on kyllä paikoitellen ongelmallinen. Joutuu käynnistää uudelleen että saa kunnon fps ja VRssä dropit ei oo erityisen mukavia.

Kaatumisiin, Ilmeisesti 1.2 on kaatuvaisempi kuin aiemmat. Itsellä taisi ehkä yhdesti kaatua.

Mielenkiintoista pohdintaa:
Valve knows fans will mod VR out of Half-Life: Alyx
"I know it’s going to happen," said Robin Walker of Valve. Walker said that depending on who you ask at the company, some are concerned about the notion, while others seem to accept it as an inevitability.



Johan tuohon on enssimmäiset modit. Toki koodeja pitää käyttää että pääsee etenemään, kun ei pääse käsillä kääntämään esim. kahvaa.
Varmaan menee pelistä vähän idea kun kaikki on "press E"

Jotku tahtoo tuon tarinan pelata mutteivät halua vrään panostaa.

Youtube ainakin toistaiseksi parempi :P
 
Itse katsoin loppuspoilerit youtubesta (ei pysty katsomaan pelitilanteita ettei laatta lennä). Katsoin myös jotain videoita missä "selitettiin" loppua ja niissä mainittiin pari mielenkiintoista asiaa (jos oikein ymmärsin) kuulemma valven jotain työntekijöiltä saatua tietoa (haastattelut?).

1) Valve ei ole kiinnostunut tekemään pelejä "liukuhihnalta" vaan heillä on joku tekniikka/uutuusjuttu minkä takia he lähtisivät tekemään uutta peliä. Pelitestaus on kuulemma kaikkein tärkeimmässä asemassa julkaistaanko joku peli vai ei. Jotain pelejä/tarinoita kuulemma on ollut jotka olisivat saattaneet olla HL-pelejä mutta eivät lopulta sitten olleetkaan.

2) Spekulointia onko "HL3" VR vai "normaali"; eräs videon tekijä kertoi, että Alyxissa oli tarkoitus olla mukana sorkkarauta mutta se jätettiin pois koska a) sen mutka jäi kiinni kuulemma koko ajan pelimaailmassa ja se oli ongelma, b) sen kanssa melee taistelu ei ollut valven mielestä järkevää ilman taktista palautetta. Tämä on mielenkiintoista koska Alyxin lopussahan Gordonille annetaan sorkkarauta käteen! Odottaako valve (kuten voi ehkä ajatella 1 kohdan perusteella) että saa uuden "jutun" taas seuraavaa julkaisua varten, vai tuleeko seuraava "gordon"-peli ilman VR:ää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom