Gigabyte Radeon RX 6900 XT Extreme Waterforce WB:n jäähdytys

Tietenkin DC-LT pumpulla on hitaan virtausnopeuden vuoksi pari astetta suurempi delta radin sisään ja ulos menevän nesteen lämmöissä, mutta kupari kun siirtää lämpöä niin perkeleen tehokkaasti että sen pinta kyllä vastaa aika tarkasti sitä veden lämpötilaa mikä sen sisässä kulkee.
 
Itellä eka kerta ja mennään hyvinki minimeillä. Toivottavasti ei poksaha koko paska. Mitenkä sitä vois minimoida vahinkot esim. jos pumppu hajoaa ja looppi pysähtyy?
 
Itellä eka kerta ja mennään hyvinki minimeillä. Toivottavasti ei poksaha koko paska. Mitenkä sitä vois minimoida vahinkot esim. jos pumppu hajoaa ja looppi pysähtyy?



Tuossa videolla aika hyvä esimerkki siitä kuinka pahasti reisille homma voi oikeasti mennä ennen kuin oikeaa vahinkoa voi saada aikaan...
 
Joo mä kaivan ton koodin ja muut asiaan liittyvät dokut ja laitan vaikka jonkun kytkennän asian tiimoilta. Melko simppelihän tuo oli, tein sen takia kun ITX emossa ei ollut lämpöanturille paikkaa laisinkaan ja piti jollain saada radien tuulettimet ohjautumaan järkevästi (muu kuin CPU). Käytännössä tossa voi lämpötilasensorina käyttää mitä tahansa 10k NTC termistoria (taisi mulla olla testausvaiheessa tällainen kiinni: NTC-VASTUS 10k 1m JOHDOLLA - PARTCO verkkokauppa). PWM tuulettimien osalta tietysti mitkä tahansa tuulettimet (toimii splitterillä myös useamman ohjaus).

Ohjaimena minulla oli tällaista vastaava: New!! Nano V3.0 For Arduino with CH340G 5V 16M compatible ATmega328P UK Seller | eBay

Ja näyttönä tämän kaltainen: I2C OLED Display 128X64 0.96" SSD1306. For Arduino / Raspberry Pi / ESP8266 etc | eBay

Tämmösen joskus väkertelin, kiitos @copter :lle. Jos siis DIY-henkeä on niin tässä yksi vaihtoehto tuulettimien ohjaukseen ja veden lämpötilan näyttämiseen. Taitaa vielä löytyä tommonen näyttö hyllystä, jos joku kaipailee?
 
Sehän meni hyvin, AquaTuningilta saapui vesijäähy kitti, mutta radiaattori on ruosteessa :D
IMG_20221216_183334.jpg
IMG_20221216_183340.jpg


Sitten vaan tikettiä Aquatuningille että mitäs helvettiä - ei tää nyt niin kivuton homma ollutkaan.
 
Eli koko radi on kuparia, myös runko? Tuota ei siis ole vain noissa jäähdytys"rivoissa", vaan siinä kehikossa mihin myös esim. ruuvit menevät.
 
IMG_20221216_184841.jpg
IMG_20221216_184810.jpg


Tuossa vielä pari kuvaa salamalla, omaan silmään tuo ei ehkä ihan kuparilta näytä? ja tuo vaalea näyttää enemmän juuri joltain korroosiolta tms.
 
Eli koko radi on kuparia, myös runko? Tuota ei siis ole vain noissa jäähdytys"rivoissa", vaan siinä kehikossa mihin myös esim. ruuvit menevät.
Riippuu mistä radista puhutaan mutta Alphacoolin radit on:

All main parts, not only the fins and channels, but the chambers are also made from copper.

Material internal: Mostly copper
Material casing: Side panels steel, threads brass, copper chambers
Eli vain ne aivan laitimmaiset paneelit on terästä, loput on kuparia/messinkiä.
 
Riippuu mistä radista puhutaan mutta Alphacoolin radit on:


Eli vain ne aivan laitimmaiset paneelit on terästä, loput on kuparia/messinkiä.
Siinä tapauksessa tuo on unohdettu/jäänyt anodisoimatta toisesta "suunnasta", sillä noissa rivoissa mustaa on vain toisella puolella, toinen mpuoli täysin hapettunut:

IMG_20221216_185435.jpg

IMG_20221216_185427.jpg
 
Siinä tapauksessa tuo on unohdettu/jäänyt anodisoimatta toisesta "suunnasta", sillä noissa rivoissa mustaa on vain toisella puolella, toinen mpuoli täysin hapettunut:

IMG_20221216_185435.jpg

IMG_20221216_185427.jpg

Ja tuossa vielä video missä oikein kunnolla revitään radi palasiksi:



 
Eli etikkaa ja hanavettä, sillä radin pesu sisältä, ja sitten huuhtelu hanavedellä ja kiertoon sitten spessunestettä.
 
1671231500282.png


Noin, nyt on asenneltu, ruma ja äänekäs se on, mutta niille voi ehkä jotain tulevaisuudessa tehdä. Tilan puutteen vuoksi paluuletku piti vetää tosi pitkäksi, muuten olisi vääntynyt. Siltikin jossain kohti letkuja on pieniä painaumia, eli vaikka on lähes suorana, niin silti haluaisi taipua lyttyyn. Pitää harkita tulevaisuudessa vähintään 90 asteen liitintä, ehkä jopa Jotain Muuta. Vielä vähän lorisee silloin tällöin, eli vissiin ilmaa vähän jäänyt. Pitää katsoa tuleeko se sieltä ulos ajan kanssa. Vakiotuulettimet on ihan saatanan äänekkäitä, pitää varmaan ostaa ihan alkuun jotain hiljaisempaa tilalle - tai sitten katsoa josko kierroksia säätämällä saisi eden jonkunlaisiksi.

Toinen harkinnan arvoinen asia myös mukana tulleen cpu-blokin käyttöön ottaminen, nyt käytössä on be quietin silent looppi 360 radilla, mutta teoriassa en yllättyisi jos customilla saisi prossuakin vähän vilpoisemmaksi, 5950x on kuuma kuin mikä. Se toki varmaan vaatii sitten kattoon 360 radin ostamisen, tai jopa 420 jos sellainen mahtuu.
 
Itse olen saanut kortin toimimaan seuraavilla asetuksilla ilman ongelmia:
min MHz: 2600
max MHz: 2700
jännite mV: 1150
VRAM max MHz: 2100
Virran säätö: 0%
Jos Time spy on päällä niin tuo liitoskohdan lämpötila nousee yli 90 astetta kun "nykyinen lämpötila" pysyy siellä noin 50 asteessa. Uusimmassa battlefieldissä noiden ero on noin 20 astetta. Voiko oikeasti olla että lämpötahna olisi huonosti kontaktissa vai nostaako tuo time spy tuota lämpötilaa noinkin paljon? Jos lopputulos on että kontakti on huono niin kannattaako ottaa proshoppiin yhteyttä vai ottaa riski että takuut menevät jos itse availisi?
 
Itsellä:
min 500
max 2600
jännite 1140
vram 2100, fast
virta 0%
-> time spy 22100 graphics

min 500
max 2730
jännite 1160
vram 2100, default
virta 15%
-> time spy 23100 graphics

junction pahimmillaan käynyt jälkimmäisessä vajaassa 90c
 
Itsellä:
min 500
max 2600
jännite 1140
vram 2100, fast
virta 0%
-> time spy 22100 graphics

min 500
max 2730
jännite 1160
vram 2100, default
virta 15%
-> time spy 23100 graphics

junction pahimmillaan käynyt jälkimmäisessä vajaassa 90c
Itsellä:
Min 2600
Max 2700
jännite 1170
vram 2150, Fast
virta 15%

Max 2800 kaataa melko nopeasti raskaissa peleissä, Assassin's Creed Syndicate alta minuutin. Pitää testata tuota muistia vielä, että kannattaako sitä pitää noin tiukilla/korkeilla. Vetelen karkkimarkit, jahka saan vakaat asetukset maaliin. En näe järkeä pitää täysin tapissa, jos ei pysty kunnolla pelaamaan...
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt tarkemmin seurannut gpu:n käyttäytymistä ja powerlimit on +15%:lla 380W joka voisi olla enemmän koska lämmöt eivät ole ongelma.
Nopeilla muistin asetuksilla saa ~200 lisää pisteitä
+15% powerlimitillä saa noin ~200 lisää pisteitä
Alin jännite jolla sain ajettua time spy:n oli 25mV:n hypyillä 1 125mV mutta laski pisteitä.
Muistin ja coren kellotaajuuksiin en koskenut.
Edit:Vaikuttaa että myös jännitteen laskeminen vähentää pisteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt tarkemmin seurannut gpu:n käyttäytymistä ja powerlimit on +15%:lla 380W joka voisi olla enemmän koska lämmöt eivät ole ongelma.
Nopeilla muistin asetuksilla saa ~200 lisää pisteitä
+15% powerlimitillä saa noin ~200 lisää pisteitä
Alin jännite jolla sain ajettua time spy:n oli 25mV:n hypyillä 1 125mV mutta laski pisteitä.
Muistin ja coren kellotaajuuksiin en koskenut.
Morepowertoolilla saa lisää powerlimittiä jos haluaa ja jännitettäkin saa nostettua ainakin 1300mV asti, mutta tuota jännitteen nostoa ei kannata käyttää 24/7 vaan pelkästään benchmarkkailuun.

Kokeilin ajaa Time Spyta 2900Mhz @ 1300mV niin kortti vie tuolla jännitteellä lähes 500w :cool:
 
Morepowertoolilla saa lisää powerlimittiä jos haluaa ja jännitettäkin saa nostettua ainakin 1300mV asti, mutta tuota jännitteen nostoa ei kannata käyttää 24/7 vaan pelkästään benchmarkkailuun.

Kokeilin ajaa Time Spyta 2900Mhz @ 1300mV niin kortti vie tuolla jännitteellä lähes 500w :cool:
Huhu, kivasti nousee kulutus :vihellys:
Onko powerlimitin nostosta hyötyä jos jättää jännitteen 1,2V?
 
Huhu, kivasti nousee kulutus :vihellys:
Onko powerlimitin nostosta hyötyä jos jättää jännitteen 1,2V?
On siitä ainakin tuossa time spyssa hyötyä, mutta peleihin on kyllä toi 380w riittänyt ihan hyvin.

Edit. Time Spy vie 415w 2725Mhz@1.2v
ppt.png
 
Viimeksi muokattu:
Sain vihdoinkin asennettua näyttiksen eisbaerin 280 aurora jäähdyttimen kanssa, mutta nyt on sellainen ongelma, että pumppu lakkaa satunnaisesti pyörimästä. Yleensä tapahtuu muutaman sekunnin päästä boottaamisesta, mutta joskus jää siitä päälle useammaksi tunniksikin, kunnes taas yhtäkkiä sammuu.. Ei näyttäisi olevan mitään ilmakupliakaan vesisäiliössä.. Onko kenelläkään mitään ideoita mikä voisi olla vikana? Pumppu viallinen?
 
Sain vihdoinkin asennettua näyttiksen eisbaerin 280 aurora jäähdyttimen kanssa, mutta nyt on sellainen ongelma, että pumppu lakkaa satunnaisesti pyörimästä. Yleensä tapahtuu muutaman sekunnin päästä boottaamisesta, mutta joskus jää siitä päälle useammaksi tunniksikin, kunnes taas yhtäkkiä sammuu.. Ei näyttäisi olevan mitään ilmakupliakaan vesisäiliössä.. Onko kenelläkään mitään ideoita mikä voisi olla vikana? Pumppu viallinen?
Onko pumppu liitetty tuuletinliittimeen jossa joku 0% tila käytössä?
 
Mun mielestä näyttää oikein kivalta, varsinkin verrattuna omaan pehmoputkiräpellykseen :kahvi:
 
Kiitos! 4 kpl 90 asteen kulmaliitintä joutui käyttämään kun noiden hankalimpien putkien taivuttelu ei oikein sujunut. Ehkäpä vedenvaihdon yhteydessä voisi kokeilla taivutella myös nuo hankalammat putket uusiksi.

Mulla on muuten kirkas vesi tuossa kierrossa :O Jostain syystä aivan samea, olisko jotain paskaa irronnut blokeista. Täytynee hakea huomenna kanisteri akkuvettä ja huuhdella uudestaan.
 
Mitä suosittelisitte vuototestin ajaksi?
Vessapaperia liittimien päälle, pumppu tulille ja istuu pari minuutia avoimen kotelon vieressä taskulampun kanssa. Vuoto jos tulee, niin se tulee helposti ilmi jo täyttövaiheessa kun ei itse ehdi katsella liittimiä.
 
Järkyttävä coil whine tässä kortissa. Onko muilla sama homma vai onko mulla huono yksilö?
 
Coil whinekin kuuluu selvemmin kun kortissa ei ole tuulettimia pitämässä mökää. Kokeilkaa alivoltittaa sitä korttia, pitäisi hillitä surinaa.
 
Oma coil while muistuttaa enemmän jotain sauvasekoitinta, eli ei mikään 90mm normituuletin sen ääntä peitä. Joku sanoi netissä, että helpottaa ajan kanssa, mutta saa nyt nähdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 755
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom