Fractal Design -kotelot

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
45
Tilasin Datatronicilta koneen, joka rakennettiin lopulta Define 7 XL -koppaan. Tarkoitus oli saada hiljainen PC nopeilla osilla. Siihen asennettiin 13900K, MSI 4090 Suprim X, 64 Gb DDR5-muistia, Samsung 990 Pro ja emona ROG Strix Z790. Virtalähde 1000W Corsair platinum. Prosessorijäähdytin on Arctic liquid freezer ii 420.

Kotelohan on iso ja painava, mutta minulla on tilaa sille. Hyvänä puolena Fractalilla voi saavuttaa hiljaisen tehotietokoneen, jossa on riittävä ilmanvaihto. Laite pitää hiljaista huminaa, joka ei juuri erotu pöydän alta. Prosessorijäähdytin on myös hyvin hiljainen.

Syy isoon koteloon oli se, että jäähdytin ei mahtunut pienempään Define 7:aan. Oli valittava joko pienempi jäähy tai isompi kotelo. Nyt jälkikäteen olen erittäin tyytyväinen, sillä oletettavasti tuo isompi koppa ei ole ainakaan äänekkäämpi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Täällä Meshify 2 Compact, 5700X & 3060Ti.

Alkuunsa vakiotuulettimilla ja järeällä Deepcool Assassin 3 tornilla. Cpu jäähtyi hyvin, mutta näytönohjain jäi pyörittämään lämmintä ilmaa ympäriltään. Lämmöt oli tietysti ok mutta tuulettimet alkoi jo metelöimään. Poistotuulettimien lisäys kattoon ei auttanut.

Vaihdoin Deepcoolin tilalle Arctic Freezer 240 aio:n ja koteloon lisäksi 5kpl arctic p12 tuulettimia, neljä sisään ja kolme ulos setupilla. Nyt näytönohjain saa viileätä ilmaa ja kaikki 7 p12 tuuletinta saman hubin takana kiinteällä 600rpm nopeudella. Käytännössä äänetön setuppi ja näytönohjainkin pysyy nyt hiljaisena pelatessa.

Ison passiivijäähyn laittaminen näin pieneen koteloon ei ole kauhean hyvä idea gpu lämpöjä ajatellen.

Tätä koteloa haikailevalle, ehdottomasti AIO kattoon ja kaikki kotelotuuletinpaikat käyttöön jos suunnitteilla hiljainen setuppi.
 

Liitteet

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 721
Muutaman viikon pölyn keräämisen jälkeen sain siirrettyä kamat Northiin + uusi Be Quiet! Dark Rock Pro 4.

Setti: Fractal Design North, 9700K ja 3070.
Edessä tuulettimina kotelon mukana tulleet 140mm tuulettimet joista toinen mahdollisimman alhaalla ja toinen lähes niin ylhäällä kuin saa. Tämä yrityksenä puhaltaa viileä ilmaa näytönohjaimen alle eikä sen päätyyn. Katsotaan miten toimii.
Takana ja katon takaosassa Arcticin F12 ja F14. Katon etuosassa ei tuuletinta ettei ime Dark Rockilta ilmoja.

Tarkoituksena, että tuulettimet olisi työpöytäkäytössä pois päältä ja lähtevät jossain 45-50c paikkeilla vatkaamaan. Vielä ei ole edes ehtinyt testailemaan joten saa nähdä miten toimii. Aika samanlainen systeemi toimi NZXT S340:ssä ihan aisiallisesti.

edit. Lyhyen testin perusteella vaikuttaa siltä, että fractalin tuulettimet pitää pientä ääntä jo minimi kierroksilla. Eiköhän nuo pian vaihdu arcticeihin.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
24
Nyt tarttisi vähän jelppiä kotelopohdintaan.

Aloin päivittelemään konetta, ja muuten vanha Fractalin R3 koppa olisi toistaiseksi passannut, mutta hommasin MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio näyttiksen, ja sillä pituutta sen verran, ettei tuohon R3:een mahdu. Jostain syystä olin virheellisesti katellut R4:n manuaalia netissä, että noita HD kehikoitahan pystyy irroittelemaan, mutta tosiaan oma onkin R3, missä ei tuo sisältö ole modattavissa (vai onko?).

Nyt sitten olen katellut nettikaupoissa Fractalin laatikoita, katsellut niistä Youtube arvosteluja, lukenut arvosteluja, lukenut tätä palstaa, mutta olen kovin hukassa, että mikä olisi tarpeisiini sopivin/järkevin vaihtoehto. Pää pyörällä siitä, riittävätkö stock-tuulettimet mihinkään, ovatko nämä "tuuletus edellä" kotelot kuinka hiljaisia, onko suljettu etupaneeli lämpöjen osalta no-go vai riittääkö, että paneelin saa auki, mahtuuko GPU koteloon varmasti vaikka kotelonvalmistajan mitan mukaan mahtuisi yms.

Päivästä riippuen nämä kaikki ovat pyörineet vaihtoehtoina, ja tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostaisi nuo compact mallit (huolimatta alla mainitusta 5.25 optiosta):

Define 7
Define 7 Compact
Meshify 2
Meshify Compact
Torrent
Torrent Compact
Pop Air
Pop Silent

Haluaisin kotelosta mahdollisimman hiljaisen, mutta tottakai sellaisen, että lämmöt pysyvät kurissa. Mulla on vielä satunnaisessa käytössä BD-asema, ja siitä vinkkelistä tuo Define 7 tai Pop:t olisivat käteviä. Toisaalta olen miettinyt myös sen laittamista ulkoiseen koteloon ja sijoittaa muualle, eli muutkin kotelot (ja compactit) ovat vaihtoehtoja. Nykyinen R3 on ollut riittävän hiljainen, mutta kyllä tuosta tuollaista tuulettimen pulputusta kuuluu (tuolla voi olla joku tuuletin myös huonossa hapessa). Ikkunaa en halua, mutta Fractalilla onneksi löytyy solidi seinä kaikkiin. Ja RGB-virityksiin ei myöskään tarvetta. Hyvät cable management ratkaisut miellyttävät.

Koppaan olisi tulossa seuraavat komponentit:
ATX emo
Intel 12400f
Noctua NH-U12S
MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio
Corsair RM750x
max 2 x 2.5 SSD

Optional:
1 x 3.5 HDD
1 x 5.25
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
942
Pop Air, jos haluat säästää sen sisäisen BD-aseman.

Meshify 2 Compact RGB/Lite, jos hankit lisäksi sitten ulkoisen USB-BD-aseman.

Torrent Compact, jos hankit USB-BD-aseman sekä hieman niukempi kaapelinhallintatila ei haittaa, verrattuna M2C. Alhaisimmat lämpötilat saavutat tällä kotelolla.

Define 7 (Compact) on 'nykystandardilla' aikamoinen hotbox. Itse skippaisin tämän jos muuta on tarjolla.

Sitten on vielä Fractal North, joka myös saanut hyviä arvosteluja, ulkonäön, ilmankierron ja hiljaisuuden osalta. Mutta saatavuudet menevät pitkälle kevääseen näillä näkymin.



Pop Air toki näistä halvin, jos hinta edellä haluaa mennä. Define 7 Compact oli jokunen aika sitten Multitronicilla aika kovaan hintaan 69€ tai oliko se 79€ tarjouksessa, vrt. Meshify 2 Compact +130€.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Tuo 12400f & 3060 Ti -yhdistelmä omaa sen verran pienen tehonkulutuksen, ettei verkolliselle etupaneelille ole kotelossa käytännön tarvetta. Paitsi jos sellaisen ulkonäkösyistä haluat. (Toki jos aikeissa on vaikka joskus ostaa jokin +400W hirmu näytönohjaimeksi, voi sen puolesta olla kannattavaa jo nyt hankkia verkotetulla etupaneelilla oleva kotelo.)

Define 7 Compactin takasivupaneelia ei saa ruuveilla kiinni ja kaapelitilaa ei tainnut olla 20mm enempää. Moni arvostelu maininnut, kuinka paneeli saattaa ponnahtaa irti, jos kaapelit eivät ole täydellisesti asetellut (mikä kovalevyjen määrästä riippuen voi olla haastavaa).
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Nyt tarttisi vähän jelppiä kotelopohdintaan.

Aloin päivittelemään konetta, ja muuten vanha Fractalin R3 koppa olisi toistaiseksi passannut, mutta hommasin MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio näyttiksen, ja sillä pituutta sen verran, ettei tuohon R3:een mahdu. Jostain syystä olin virheellisesti katellut R4:n manuaalia netissä, että noita HD kehikoitahan pystyy irroittelemaan, mutta tosiaan oma onkin R3, missä ei tuo sisältö ole modattavissa (vai onko?).

Nyt sitten olen katellut nettikaupoissa Fractalin laatikoita, katsellut niistä Youtube arvosteluja, lukenut arvosteluja, lukenut tätä palstaa, mutta olen kovin hukassa, että mikä olisi tarpeisiini sopivin/järkevin vaihtoehto. Pää pyörällä siitä, riittävätkö stock-tuulettimet mihinkään, ovatko nämä "tuuletus edellä" kotelot kuinka hiljaisia, onko suljettu etupaneeli lämpöjen osalta no-go vai riittääkö, että paneelin saa auki, mahtuuko GPU koteloon varmasti vaikka kotelonvalmistajan mitan mukaan mahtuisi yms.

Päivästä riippuen nämä kaikki ovat pyörineet vaihtoehtoina, ja tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostaisi nuo compact mallit (huolimatta alla mainitusta 5.25 optiosta):

Define 7
Define 7 Compact
Meshify 2
Meshify Compact
Torrent
Torrent Compact
Pop Air
Pop Silent

Haluaisin kotelosta mahdollisimman hiljaisen, mutta tottakai sellaisen, että lämmöt pysyvät kurissa. Mulla on vielä satunnaisessa käytössä BD-asema, ja siitä vinkkelistä tuo Define 7 tai Pop:t olisivat käteviä. Toisaalta olen miettinyt myös sen laittamista ulkoiseen koteloon ja sijoittaa muualle, eli muutkin kotelot (ja compactit) ovat vaihtoehtoja. Nykyinen R3 on ollut riittävän hiljainen, mutta kyllä tuosta tuollaista tuulettimen pulputusta kuuluu (tuolla voi olla joku tuuletin myös huonossa hapessa). Ikkunaa en halua, mutta Fractalilla onneksi löytyy solidi seinä kaikkiin. Ja RGB-virityksiin ei myöskään tarvetta. Hyvät cable management ratkaisut miellyttävät.

Koppaan olisi tulossa seuraavat komponentit:
ATX emo
Intel 12400f
Noctua NH-U12S
MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio
Corsair RM750x
max 2 x 2.5 SSD

Optional:
1 x 3.5 HDD
1 x 5.25
Jos haluaa optisen aseman, sitten Pop Air. Se tosin vaatii tuuletinpäivityksen, kun mukana tulevat on kehnoja. Eli tilaa vaikka Arcticin P14 niin se ei paljoa maksa.

Jos taas ei ole väliä onko optista asemaa, sitten varmaan Meshify 2 Compact tai Torrent Compact. Vaikka nykyinen kokoonpano pärjäisi myös kehnommalla jäähdytyksellä, kotelot ovat pitkäikäisiä joten kannattaa silti katsoa semmoinen missä ilmavirta on kunnossa.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Nyt tarttisi vähän jelppiä kotelopohdintaan.

Aloin päivittelemään konetta, ja muuten vanha Fractalin R3 koppa olisi toistaiseksi passannut, mutta hommasin MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio näyttiksen, ja sillä pituutta sen verran, ettei tuohon R3:een mahdu. Jostain syystä olin virheellisesti katellut R4:n manuaalia netissä, että noita HD kehikoitahan pystyy irroittelemaan, mutta tosiaan oma onkin R3, missä ei tuo sisältö ole modattavissa (vai onko?).

Nyt sitten olen katellut nettikaupoissa Fractalin laatikoita, katsellut niistä Youtube arvosteluja, lukenut arvosteluja, lukenut tätä palstaa, mutta olen kovin hukassa, että mikä olisi tarpeisiini sopivin/järkevin vaihtoehto. Pää pyörällä siitä, riittävätkö stock-tuulettimet mihinkään, ovatko nämä "tuuletus edellä" kotelot kuinka hiljaisia, onko suljettu etupaneeli lämpöjen osalta no-go vai riittääkö, että paneelin saa auki, mahtuuko GPU koteloon varmasti vaikka kotelonvalmistajan mitan mukaan mahtuisi yms.

Päivästä riippuen nämä kaikki ovat pyörineet vaihtoehtoina, ja tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostaisi nuo compact mallit (huolimatta alla mainitusta 5.25 optiosta):

Define 7
Define 7 Compact
Meshify 2
Meshify Compact
Torrent
Torrent Compact
Pop Air
Pop Silent

Haluaisin kotelosta mahdollisimman hiljaisen, mutta tottakai sellaisen, että lämmöt pysyvät kurissa. Mulla on vielä satunnaisessa käytössä BD-asema, ja siitä vinkkelistä tuo Define 7 tai Pop:t olisivat käteviä. Toisaalta olen miettinyt myös sen laittamista ulkoiseen koteloon ja sijoittaa muualle, eli muutkin kotelot (ja compactit) ovat vaihtoehtoja. Nykyinen R3 on ollut riittävän hiljainen, mutta kyllä tuosta tuollaista tuulettimen pulputusta kuuluu (tuolla voi olla joku tuuletin myös huonossa hapessa). Ikkunaa en halua, mutta Fractalilla onneksi löytyy solidi seinä kaikkiin. Ja RGB-virityksiin ei myöskään tarvetta. Hyvät cable management ratkaisut miellyttävät.

Koppaan olisi tulossa seuraavat komponentit:
ATX emo
Intel 12400f
Noctua NH-U12S
MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio
Corsair RM750x
max 2 x 2.5 SSD

Optional:
1 x 3.5 HDD
1 x 5.25

Mulla on tuo Define 7 Compact ajossa ja kyllä se sinänsä hiljaa on varsinkin kun tuulettimet vaihtaa oikeasti hiljaisiin ja muut komponentit on semmoisia että nekään eivät möykkää. Muita massamuisteja en laittaisi enää kuin SSD:itä.

Isoin puute kotelossa muodostuu yhteistyössä näytönohjainten kera. Eli massiiviset näyttikset jättävät kuuman ilman pyörimään itsensä ympärille joskin B-20 vertical GPU mountilla voi tulla huomattava apu asiaan. Toinen mahdollinen probleemi tulee nykyisten näytönohjainten koosta. Eli markkinassa on jonkun verran näytönohjaimia jotka eivät tuonne pituutensa puolesta sovi.

Jos jotain voisin muuttaa 7 Compactista niin etulevystä North-tyylinen versio että kone saisi paremmin ilmaa edestä päin.

Kokonaisuutena kuitenkin 7 Compact on erittäin fiksusti suunniteltu kotelo jossa on huomattavasti kapasiteettia jäähdytykselle ja lähtökohtaisesti koppa on hiljainen (tämä ei ole esim. kertaakaan resonoinut mulla ja aiemmat Fractalit ovat sitäkin tehneet) ja tuo modulaarisuuden taso on aivan huikea. Oli kaikista mukavin rakentelu mitä tähän mennessä olen koneita kasannut ja niitä kasauksia on kyllä tehty melko paljon :D Cable management on hyvin suunniteltu ja jos tuonne hankkii vähän ekstroja velcroja kaapelien sitomiseen niin saa kyllä hyvin siistin toteutuksen.

Edit: tuutataan kuva vielä mukaan. Jos jotenkin jaksaisin vielä optimoida, niin tosiaan tuo näyttis pystyyn ja/tai kotelon pohjaan yksi 120mm työntämään viileää ylöspäin ja tuon PSU-kanavan avaus. Lisäksi myös katossa olevien poistotuulettimien kaapeleihin jatkot että ne saisi reititettyä piiloon. Ei ne ilmanvaihtoa haittaa mutta nää on näitä hienosäätöjuttuja omasta halusta.


1675671252935.png
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Nyt sitten olen katellut nettikaupoissa Fractalin laatikoita, katsellut niistä Youtube arvosteluja, lukenut arvosteluja, lukenut tätä palstaa, mutta olen kovin hukassa, että mikä olisi tarpeisiini sopivin/järkevin vaihtoehto.
Yksi mitä itse tekisin, koska pyrin ostamaan 100€ tai alle sen kotelon ja uutena (ilman tarjousta) Fractalit ovat karanneet jo tuon päälle, olisi se että katselisin foorumin tarjouksia:
Tuossa oli esim. R6 valkoinen/musta 50€ mikä ostettiin 45€ hintaan.

R6 40€ hintaan: Myydään - (40 €) Fractal Design Define R6 Tempered Glass (SALO, nouto)

R5 35€ suljettu, 50€ ikkunalla myyty 50€: Myyty - Fractal Design Define R5 *Jyväskylä

Hieman kalliimpi Fractaling Define 7 XL Dark TG varattu mutta ei myyty 150€ takuulla ostettu marraskuu 2022: Myydään - Fractal Design Define 7 XL Dark TG (Tampere) Varattu!

Fractal Define 7 lasipaneelilla 100€: Myydään - Fractal Design Define 7 Lasipaneelilla musta / TRE

Meshify C White + tuulettimet 70€: Myydään - Fractal Design Meshify C White + tuulettimet [Helsinki]

Esim. itse ostin täältä nykyisin pääkoneessa käytössä olevan Define R6 Gunmetal Grey lasikyljellä alle vuoden käytettynä kaikkine sälöineen virheettömässä kunnossa täältä 90€ posteineen (särkyvää matkahuollolla joten noin 25€ kuljetus mikä sisältyi tuohon 90€). Samaten aiemmin käytössä olleen R4 minkä hintaa en muista Muron aikana. R2 on alle 100€ ostettu Verkkokaupasta aikanaan.
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
24
Tuo 12400f & 3060 Ti -yhdistelmä omaa sen verran pienen tehonkulutuksen, ettei verkolliselle etupaneelille ole kotelossa käytännön tarvetta. Paitsi jos sellaisen ulkonäkösyistä haluat. (Toki jos aikeissa on vaikka joskus ostaa jokin +400W hirmu näytönohjaimeksi, voi sen puolesta olla kannattavaa jo nyt hankkia verkotetulla etupaneelilla oleva kotelo.)
No tää on kans vaikea asia pohdittavaksi, että millaisella frekvenssillä sitä mahdollisesti innostuu päivittelemään konetta. En ole mikään pelihirmu sinällään, kun aika on kortilla, et tuskinpa ihan heti olen (taas) päivittelemässä. Luulen et toi 3060 TI riittää nyt hyväksi toviksi. Mut toisaalta jotenkaan ei viitsisi joka kerta utta koteloa hommata et jonkinlainen future proof olisi kiva, jos sitä vaikka päivitteleekin.

Mut haluat sanoa siis, että tällä mun yhdistelmällä nuo Define 7 (normi + compact) ja Pop Silent olisivat ihan ok vaihtoehtoja lämpötilojenkin osalta?
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
24
Yksi mitä itse tekisin, koska pyrin ostamaan 100€ tai alle sen kotelon ja uutena (ilman tarjousta) Fractalit ovat karanneet jo tuon päälle, olisi se että katselisin foorumin tarjouksia:
Joo käytetyt kotelot kyllä houkuttelevat myös, kun lähestulkoon kaikki muutkin "uudet" komponentit nyt löytänyt käytettynä mukavaan hintaan. Hyviin kotelotarjouksiin käytettynä en vain ole vielä törmännyt, eikä ihan koko ajan ehdi olla kytiksellä. Ehkä pitäisi laittaa ostoilmoitus=) Kotelon soisin myös olevan ulkoisesti siistissä kunnossa, ilman naarmuja, kolhuja tms, ja lasiseiniä en halua, joten rajaa vähän sitten näissäkin valikoimaa. Täytyykin tutustua näihin R4-6 malleihin tarkemmin, että jos sellaisiakin sitten jälkimarkkinoilta kattelisi, mikäli todella edukkaasti lähtisi. Näitä uusimpia kun ei taida vielä hirveästi liikkua=) Toki kyllä mä hyvästä pitkäikäisestä kotelosta voin uudenkin hinnan tarvittaessa maksaa, jos ei nyt ihan 200 euroa ole.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
No tää on kans vaikea asia pohdittavaksi, että millaisella frekvenssillä sitä mahdollisesti innostuu päivittelemään konetta. En ole mikään pelihirmu sinällään, kun aika on kortilla, et tuskinpa ihan heti olen (taas) päivittelemässä. Luulen et toi 3060 TI riittää nyt hyväksi toviksi. Mut toisaalta jotenkaan ei viitsisi joka kerta utta koteloa hommata et jonkinlainen future proof olisi kiva, jos sitä vaikka päivitteleekin.

Mut haluat sanoa siis, että tällä mun yhdistelmällä nuo Define 7 (normi + compact) ja Pop Silent olisivat ihan ok vaihtoehtoja lämpötilojenkin osalta?
Kannattaa myös miettiä, että ostatko mielummin konetta päivittäessä uuden sukupolven kortin samasta teholuokasta (esim. 4070 Ti), vai päivitätkö mielummin käytettyyn korttiin samasta sukupolvesta (esim. 3090/3090 Ti). En ehkä kahta jälkimmäistä lykkäisi umpinaiseen koteloon.

Nuo kotelot umpinaisella etupaneelilla selviävät kyllä näistä vähempitehoisista korteista kunnialla, eli ei se uusi näytönohjain tarkoita uutta koteloa. Alla kuinka pieni tehonkulutuksen ero on 3060 Ti ja 4070 Ti:n välillä.
E: Olettaen, että näytönohjaimen jäähy itsessään on riittävä. Toisin sanoen, ei mielellään kahden tuulettimen malleja.
1675673868180.png

1675673882309.png

1675673893369.png

Tuntuu, että nykyään on jokin pakkomielle saada ne osien lämpötilat mahdollisimman alas vaikka sillä ei saavutettaisi mitään etua. Itselläni on käytössä umpipaneelinen Define R6 (vai R5), näytönohjaimena 3070 ja prosessorina 6700K (mikä on tosin huomattavan vähätehoinen, 65W) ja erittäin maltillisilla tuuletinkierroksilla pysyy kotelo hiljaisena (ts. näytönohjaimen tuulettimet eivät huuda hoosiannaa). Toki vakiotuulettimilla heitin vesilintua ja vaihdoin ne Arcticceihin samalla, kun vaihdoin näytönohjaimen. Ei tuo oma 12400F:sikään ole sieltä pahimmasta päästä, enkä usko että tarvitsisi huolestua sen throttlaamisesta pelikäytössä.

E: Kyllä, uskon että nuo vaihtoehdot ovat myös OK lämpötilojenkin osalta. Pop Silentiin en ole perehtynyt, mutta jos se on Definen tasolla niin ei ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Itse mietin että kun se kotelo kuitenkin kestää käyttöä sen 10+ vuotta niin joku ~100€ on vielä "OK" hinta maksaa. Sitten noissa oikeasti vanhoissa koteloissa helposti tuppaa olemaan niitä lommoja ja ongelmia tai vaikka luvataan että mukana tulee coolerit ne voi olla useita vuosia käytössä olleet = ei ehkä ihan sen hinnan arvoista.

Eli se R6 oli alle vuoden käytössä ollut, takuulla ja virheetön + ostovuosi itselläni oli 2021. Tietysti kuten totesit jos jollain 30-40€ hintaan läheltä saa kotelon ilman tuulettimia ja se on sopiva sinulle ei sekään paha olisi, kun monesti ne tuulettimet mitä itse ostaa on parempia (mutta maksavat enempi).
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
24
Mulla on tuo Define 7 Compact ajossa ja kyllä se sinänsä hiljaa on varsinkin kun tuulettimet vaihtaa oikeasti hiljaisiin ja muut komponentit on semmoisia että nekään eivät möykkää. Muita massamuisteja en laittaisi enää kuin SSD:itä.
Tätä just olen pohtinut, että tarviiko näissä kaikissa Fractalin koteloissa vaihtaa tuulettimet toisiin, kun tuntuu et mittaustulosten ja kokemusten perusteella tämä olisi lähes pakollista. Ois kiva pärjätä noilla stock tuulettimilla, ainakin jonkin aikaa.

Itellä saattaisi hetkeksi tulla yksi HDD, kunnes raaskin tilalle hankkia tarpeeksi tilavan 2.5 SSD:n tai M.2:n.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Yksi mitä itse tekisin, koska pyrin ostamaan 100€ tai alle sen kotelon ja uutena (ilman tarjousta) Fractalit ovat karanneet jo tuon päälle, olisi se että katselisin foorumin tarjouksia:
Tuossa oli esim. R6 valkoinen/musta 50€ mikä ostettiin 45€ hintaan.
Fractalin Pop Air on sentään alle satasen uutena. Vielä kun oli kiinnostusta olemassa olevan BD-aseman pitämiseen, se voisi olla hyvä valinta.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Tätä just olen pohtinut, että tarviiko näissä kaikissa Fractalin koteloissa vaihtaa tuulettimet toisiin, kun tuntuu et mittaustulosten ja kokemusten perusteella tämä olisi lähes pakollista. Ois kiva pärjätä noilla stock tuulettimilla, ainakin jonkin aikaa.

Itellä saattaisi hetkeksi tulla yksi HDD, kunnes raaskin tilalle hankkia tarpeeksi tilavan 2.5 SSD:n tai M.2:n.
No kyllä niillä pärjää, mutta tämmöinen hiljaisuudesta nillittäjä kun olen niin pärjääminen ei ollut vaihtoehto ja kun oli aiemmista Fractalin koteloista kokemusta ja niissä tuli testattua jos jonkin merkin tuuletinta, niin pikkuhiljaa Noctuoihin tuli päädyttyä. Scythe oli vahva vaihtoehto aikanaan mutta saatavuus ja hinnoittelu oli tuolloin huonompaa kuin Noctuassa. Mutta siis hyvä kotelon runko tuo on, tietyin varauksin. Noi teikäläisen osat eivät ole kamalia kiukaita, joten epäilemättä tuo kokoonpano ja miksei seuraavakin voisi toimia hyvin hiljaisesti tuolla, mutta mitään lentokentän pituisia näyttiksiä ei kannata haaveilla jos meinaat 7 Compactiin päätyä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
No kyllä niillä pärjää, mutta tämmöinen hiljaisuudesta nillittäjä kun olen niin pärjääminen ei ollut vaihtoehto ja kun oli aiemmista Fractalin koteloista kokemusta ja niissä tuli testattua jos jonkin merkin tuuletinta, niin pikkuhiljaa Noctuoihin tuli päädyttyä. Scythe oli vahva vaihtoehto aikanaan mutta saatavuus ja hinnoittelu oli tuolloin huonompaa kuin Noctuassa. Mutta siis hyvä kotelon runko tuo on, tietyin varauksin. Noi teikäläisen osat eivät ole kamalia kiukaita, joten epäilemättä tuo kokoonpano ja miksei seuraavakin voisi toimia hyvin hiljaisesti tuolla, mutta mitään lentokentän pituisia näyttiksiä ei kannata haaveilla jos meinaat 7 Compactiin päätyä.
Ehkä parempi kysymys olisi että mitä järkeä on hommata Define 7 Compactia vaikka sillä pärjääkin, kun parempiakin vaihtoehtoja on? Siinä ei taida edes olla kaivattua paikkaa optiselle asemalle.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Ehkä parempi kysymys olisi että mitä järkeä on hommata Define 7 Compactia vaikka sillä pärjääkin, kun parempiakin vaihtoehtoja on? Siinä ei taida edes olla kaivattua paikkaa optiselle asemalle.
No se oli tuolla Tsimi3000:lla aloituspostauksessa yhtenä vaihtoehtona, joten ajattelin kertoilla kotelosta. On mullakin optinen asema, mutta USB-väyläinen, koska käyttöä on niin harvoin.

Parempia koteloita toki on, mutta tämä varmaan riippuu eri ominaisuuksien arvottamisesta, että mikä on missäkin parempi ja kenelle. Silloin kun mä koteloa pähkäilin niin löysin omani verkkiksen löytötorilta vähän alle satasella. Haussa oli simppeli ja R5:ta pienempi kotelo missä olisi nimenomaan modulaarisuuteen ja hiljaisuuteen panostettu. En tiedä montako pienehköä ATX koppaa löytyy nykyään noilla spekseillä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Itse en enää lämpene yhtään noille umpinaisilla etupaneeleilla varustetuille koteloille. Vaikka olisi vähävirtaisia komponentteja, niin hyvä ilmanvaihto auttaa silti.

Itsellä oli RTX 3060 Define Mini C:ssä ja se oli häiritsevän äänekäs samalla, kun lämmöt lähentelivät 80 astetta. Kun otti etupaneelin irti ja jätti pelkän suodattimen paikalleen, tippuivat lämmöt muutamalla asteella, mutta ennen kaikkea näytönohjain ja sen myötä kokoonpano hiljeni siedettävälle tasolle. Tuon jälkeen olen ostanut pelkkiä mesh-koteloita. Toki jos näytönohjaimella ja prosessorilla on suorastaan ylimitoitetut jäähyt, niin ovat hiljaisia vähän huonommallakin ilmanvaihdolla. Kuitenkin hyvin hengittävällä mesh-kotelolla saa sekä hiljaisemman että viileämmän kokoonpanon aikaan. Poikkeuksena coil whine ja kovalevyjen hurina, jotka tulevat ilman äänieristyksiä helposti läpi.

Nyt on kotelona Meshify 2 Compact, jossa on 3 x Be Quiet! Silent Wings 3 120mm -tuuletinta edessä, yksi takana, prosessorilla Noctuan tuplatornijäähy ja näyttikselläkin jykevä 3:n slotin jäähy. Vaikka i5-13600KF ja RTX 3070 Ti eivät todellakaan ole vähävirtaisemmasta päästä, on kokoonpano mukavan viileä ja hiljainen, teki sillä ihan mitä tahansa. Ihan samat modulaarisuudet ja näppärät ominaisuudet taitaa olla tuossakin kuin Define 7 Compactissa, mutta kyllä jäähtyy.

1675681826496.png
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
24
Ehkä parempi kysymys olisi että mitä järkeä on hommata Define 7 Compactia vaikka sillä pärjääkin, kun parempiakin vaihtoehtoja on? Siinä ei taida edes olla kaivattua paikkaa optiselle asemalle.
Joo eipä näissä Fractaleissa ole kuin Define 7:ssa ja Popeissa. Ja muillakin valmistajilla aika vähissä kotelot, joissa paikka löytyy. Mutta kuten mainitsin, se ei ole kynnyskysymys, sillä voin siirtää aseman käytettäväksi ulkoisena.

Fractalin Pop Air on sentään alle satasen uutena. Vielä kun oli kiinnostusta olemassa olevan BD-aseman pitämiseen, se voisi olla hyvä valinta.
Kaikki jotka Popeista kirjoittavat, tuntuvat viittavan aina tuohon Air malliin. Onkohan Silent malli sit täysin tuhoontuomittu lämpöjen osalta, jos kone yhtään kovemmassa rasituksessa on? Pop Airia ei itse asiassa taida edes olla suljetulla sivulla, ja ikkunaa en tosiaan halua.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 783
Pop Airia ei itse asiassa taida edes olla suljetulla sivulla, ja ikkunaa en tosiaan halua.
Tuosta sitten halvemmalla, jos jaksaa odottaa
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Kaikki jotka Popeista kirjoittavat, tuntuvat viittavan aina tuohon Air malliin. Onkohan Silent malli sit täysin tuhoontuomittu lämpöjen osalta, jos kone yhtään kovemmassa rasituksessa on? Pop Airia ei itse asiassa taida edes olla suljetulla sivulla, ja ikkunaa en tosiaan halua.
Lähinnä vaan se, kun nykyään ei kannata ostaa uutta koteloa jossa olisi ovi edessä meshin sijaan. Niin siksi Pop Air on yleisimmin suositeltu.

Ja Pop Airin saa kyllä ikkunattomana. Mulla on juuri sellainen, muistaakseni ostin sen Datatronicilta, jossa se oli silloin kympin halvempi kuin Jimmsillä.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Itsellä oli RTX 3060 Define Mini C:ssä ja se oli häiritsevän äänekäs samalla, kun lämmöt lähentelivät 80 astetta. Kun otti etupaneelin irti ja jätti pelkän suodattimen paikalleen, tippuivat lämmöt muutamalla asteella, mutta ennen kaikkea näytönohjain ja sen myötä kokoonpano hiljeni siedettävälle tasolle.
Oliko joku kahden tuulettimen malli kyseessä? Oma Gaming X Trio 3070 ei Definen sisällä lämpene kuin 60-70°C tuntumaan, joten kuulostaa oudolta että 50W vähemmän kuluttava kortti kuumenee enemmän. Ihan noin suuri ero ei selity pelkällä prosessorista hohkaavalla lämmölläkään, se kun ajautuu suoraan takatuulettimesta pihalle.

Korkeaan lämpötilaan voi koteloa enemmän vaikuttaa näytönohjaimen jäähyn laatu (tai sen puute). Ainakin 3070:n kohdalla ero metelissä oli valtava kahden tuulettimen mallin (Asus Dual OC) ja kolmen tuulettimen mallin (MSI Gaming X Trio) välillä. Molemmat tilasin ja Asusta ehdin käyttää muutaman päivän ennen kuin MSI:n kortti saapui postissa. Jopa tässä umpikotelossa kuului tuo Asuksen meteli kuulokkeiden läpi, kun ei kaksi tuuletinta ole mitenkään riittävä ratkaisu 220W TDP näytönohjaimelle. Tämän Gaming X:n tuulettimet eivät pidä taas minkäänlaista ääntä, ainakaan sellaista joka kuuluisi kotelon ulkopuolelle.

1675683773329.png
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Oliko joku kahden tuulettimen malli kyseessä? Oma Gaming X Trio 3070 ei Definen sisällä lämpene kuin 60-70°C tuntumaan, joten kuulostaa oudolta että 50W vähemmän kuluttava kortti kuumenee enemmän. Ihan noin suuri ero ei selity pelkällä prosessorista hohkaavalla lämmölläkään, se kun ajautuu suoraan takatuulettimesta pihalle.
Kyllä, Ventus 2X. Tässäkin keskustelussa sai kuvan, että ilmanvaihdolla ei ole niin väliä, jos on vähävirtaiset komponentit. Tuon Ventuksen jäähy oli juuri ja juuri riittävä hyvälle ilmanvaihdolle, mutta Definessä se kävi yksinkertaisesti liian äänekkäänä. Jos olisin hankkinut paremmalla jäähyllä varustetun mallin, niin sitten en välttämättä olisi lähtenyt heti vaihtamaan koteloa. Nykyään en enää osta näytönohjaimia huonolla jäähyllä ja nykyinen Gigabyten RTX 3070 Ti on aika iso mörkö.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Lähinnä vaan se, kun nykyään ei kannata ostaa uutta koteloa jossa olisi ovi edessä meshin sijaan.
Tässä kannattaa muistaa että (vaimennettu ja pehmustettu) kotelo missä ovi edessä antaa mahdollisuuden avata sen oven ja laittaa vaikka lattia tuulettimen (tai pöytä tuulettimen) siihen eteen jos siltä tuntuu.

Toki tuon voi tehdä myös mesh koteloon mutta siis se idea on että jos siltä tuntuu voi valita sen hiljaisen tai äänekkäämmän väliltä. Mitä meshissä ei teoriassa voi tehdä (tai se idea menee siitä jos alkaa itse kiinnittämään vaimennusmattoja ja bitumia kotelon sisälle ja meshin taakse).

Itse muuten vielä syystä X (lähinnä laiskuus) ajan vielä omaa koteloani noilla mukana tulleilla 2x edessä 1x takana 140mm tuulettimilla kattopaneelikin kiinni. Tosin nuo etuosan disketti, DVD, levyasema jne. roippeet otettu pois.
Koneen speksit:
Windows 11 64bit Enteprise
Prosessori:AMD 5900X
Cooleri: Thermalright Macho Rev. B + Indium lämpöjousi
Emolevy: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI
Muistit: 2X Crucial Ballistix Desktop Gaming Memory CL16 32GB 3200MHz DDR4 1.35V BL2K16G32C16U4BL (3600 16-16-19-16-36-58-1T 1.36V)
Näytönohjain: AMD 6700XT (2664/2000 1200mV => 2860/2122 1140mV Asic quality: 79.3 %)
Kiintolevyt: Kingston 960Gb A400 SSD, Western Digital Scorpio Blue 1Tb 2.5", Western Digital 2TB Caviar Green 64MB SATA3, Western Digital 2Tb Blue WD20EZRZ 2000 GB, Samsung nvme SSD 980 1Tb
Näyttö: Acer XF270HUA 2560 x 1440
Kotelo: Fractal Design Define R6 Gunmetal Grey
Virtalähde: EVGA SuperNOVA 850 G3
Hiiri: Logitech G500s
Netti: 150/50mb
Näppäimistö: Corsair K70 MK.2 RGB RapidFire - Cherry MX Speed -
Äänentoisto: Denon AVR-X500 + 5.0 Yamaha NS-50F & Yamaha NS-C150 keskikaiutin (Takakajarit vaihdettu Dali 310)
Kuulokkeet: Sennheiser HD 599SE
Mikrofoni: Elgato Wave:1
Webcamera: Aukey 1080p webcam
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
273
Vaikka ne meshit nyt on muodissa, niin itse on kyllä pysynyt lämmöt ihan hyvin kasassa suljetulla fractalin define r7:lla. 4090 rtx kun vähän alikellottaa nii ei ne fan speedit sieltä nousee siihen 42% speediin peleissä, kun eteen pistää ne 6x140mm fania push/pullina 5900x:n isolla radilla ja taaksey/ylös 3x140mm tuuletinta. Testeissä, kun avaa tuon etuosan ja pistää tuulettimet täysille niin se äänekkäin osa eli gpu fan menee sinne 38% speediin eli ei siinä kovin suurta hyötyä tavoiteta; kelloja saisi kyllä nostaa varmaan, mutta ei ne 1-2% gainssit ole sen möykän arvoista :p

Rohkenen väittää, että koppa on suljettuna hiljaisempi kuin jos se olisi avoin mesh sillä gpu:n pieni coil whine ja aio:n pumpun pirinä ei sieltä tule ulos. Toki jos nyt ei ole niin kultakorva niin kyllä noihinkin taustamölynä tottuu
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Onko muuten Fractal muuttanut nimensä, kun tuon R6:n kohdalla lukee joka paikassa Fractal Design ja tuon uuden 7:n kohdalla lukee vain Fractal?

Mullahan oli vanha kotelo Fractal Design Define R6 ja erinnäisistä syistä korvasin sen Fractal Design Define 7:lla. Muistan kun tuota R6 koppaa kasasin, kaikki ruuvit jne. toimi hyvin; kierteet ei jumittanut, oli väljyyttä juuri speksien mukaan. 7 kasatessa ihmettelin, kun 3 lisäkorttipaikkojen ruuvit oli irrottaessa tosi tiukat ja sisäänkin meni tosi vaivalloisesti, kierteet eivät ole noissa pitkäikäisiä. Samaten ne kaksi ruuvia, joka pitää sen yläosan mihin tulee joko tuulettimet/radiaattori kiinni, oli samanlainen.Joutui hieman jopa tappelemaan. Toivoa sopii ettei niitä tarvitse enää avata, varmasti ei kertä uutta irroituskertaa. Jos joutuu niin varmaan joutuu korvaamaan sen pultti+mutteri yhdistelmällä. Olenko saanut vain maanantaikappaleen vai onko Fractalin laatu pudonnut, onhan kuitenkin yksi kalleimmista Fractalin kopista, joissain arvostelussa puhutaan jopa malliston lippulaivasta. Tarkoitus olisi että tota koppaa pitäisin pitkään vaikka samaa ajattelin R6:n kohdalla ja nyt 2v käytön jälkeen tuli vaihto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 324
En kyl voi sanoa et oma R6 olisi mitenkään huikea laadultaan, aika köpö lopulta. Useampi kuin yksi ruuvi on tullut rusautettua irti tai porattua pois kun ei muuten ole irronut kun on korkannut.

Edelliset kotelot olivat Lian Lin vanhempia PC-sarjalaisia joissa itse metallityö oli ensiluokkaista, mutta muovit ja tuulettimet aika köpöjä. Muovipalat ovat olleet kunnolisia Fractalilla.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Nyt on kyllä Meshify 2 Compactin ilmajäähdytyspotentiaali aika tapissa. Aiemmin ostin jo näytönohjaimen 3-slotin järkälemäisellä jäähyllä ja nyt prosessorijäähyksi tuli Noctua NH-D15S mustana. Edessä 3 x Be Quiet! Silent Wings 3 120 PWM, joista ylin ja alin on spacereilla turbulenssin vähentämiseksi. Noita ajetaan kovemmilla kierroksilla (900RPM), kun taas keskimmäinen puhaltaa vain suoraan näytönohjaimen umpinaista päätyä vasten ja saa siksi pyöriä hiljaa (700RPM). Takana vielä yksi Silent Wings 3 poistotuulettimena (1000RPM). Hyvin hiljaisia tuulettimia noilla kiinteillä nopeuksilla. Harkitsin myös 240mm AIOa kattoon, mutta yhteensopivuus huolestutti ja iso Noctua tuskin häviää jäähdytystehossa.

Vanhasta hiirimatosta tosiaan leikkelin palasen kattoon, joka estää viileän ilman karkaamisen katon etuosasta ennen komponenteille pääsemistä. Tuo on hyvin huomaamaton ja ratkaisi aiempien lämmöille herkkien DDR4-muistien virheilyn näytönohjaimen lämmittäessä koteloa. Sai jäädä käyttöön nykyistenkin DDR5-muistien kellottelun takia ja positiivisen paineen ansiosta katon takaosasta nousee kuumaa ilmaa sen verran runsaasti, että aivan kuin siinä olisi yksi lisätuuletin.

Kokeilin vielä seuraavia parannuksia näytönohjaimen lämmöille:
- Ylimääräinen poistotuuletin kattoon = 0C ero
- Poistotuuletin näytönohjaimen alapuolelle PCI-slotteihin = 0C ero
- Ylimääräinen tuuletin imemään pohjasta = 0C ero
- Koko katon peittäminen = 0C ero (prosessorin lämmöt tosin nousivat tästä)
- Sivupaneelin poistaminen = -1-2C ero

Ei taida enää oikein olla parannettavissa mitään, jos sivupaneelinkin pois ottamalla ero lämmöissä on olematon. Hauskaa kyllä testailla erilaisia tuuletinkokoonpanoja. Toki 2 x 140mm etutuuletinta houkuttaisivat sen vuoksi, että saisi PSU shroudin luukun kokonaan kiinni ja voisi sulloa johdot vapaammin sen alle. Varsinkin custom-kaapelinjatkot sai niputtaa tarkasti:hammer:

WhatsApp Image 2023-02-01 at 11.02.06.jpeg


WhatsApp Image 2023-02-13 at 21.55.07.jpeg


WhatsApp Image 2023-02-13 at 22.04.15.jpeg


7b3be045-6d5e-4d02-8d46-793c50bf501f.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Hoi ajattelin huudella tähän ketjuun Define 7 Compact projektistani, eli kun tässä oon nyt noita kotelotestejä ja revikoita ihmetellyt ja sitten mietin vielä omia esteettisiä sekä hiljaisuuteen liittyviä mieltymyksiäni että pähkin tuossa tovin josko vaihtaisi kotelon Define 7 Compactista pois paremman ilmanvaihdon perässä, mutta ihan hirveästi ei ole vaihtoehtoja pienehkölle ATX-kotelolle jossa olisi satsattu hiljaisuuteen, ergonomiaan ja laatuun vaan aika monessa on jotakin kompromisseja tehty ja kokonaisuus yskii jollain tasolla. Lian Li air mini vähän jo sykähdytti mutta tuo täytyy ilmeisesti tunkea täyteen tuulettimia että siellä saa oikeasti ilman virtaamaan ja laatuheitot ovat ilmeisesti olleet aika karuja. Tykkään tuosta air minin layoutista paljon (poweri omassa osastossaan sivussa ja näyttiksen alla suoraan tuulettimia) mutta odottelen Fractalin version siitä mieluummin.

Aiemmin kirjoittelin että laitoin Fractalille viestiä että saisivat tehdä jälkimarkkinaan North-tyylisen etupaneelin jolla saisi 7 Compactin isoimman ongelman eli liiallisesti rajoitetun ilmavirran selätettyä. Siinähän toki menee aikaa jos semmoista edes ikinä tulee. Tässä kuitenkin otin eilen yhteyttä erääseen puuseppään Tampereella ja purin kotelon etupaneelin osiin ja huomenna menen hilujen kanssa käymään sepän verstaalla ja sitten selviää että tehdäänkö paremmin hengittävä etupaneeli vanerista vai rimoista. Alkuperäistä alumiinista osaa ei tarvitse näin ollen uhrata projektille koska se etulevy lähtee muutamalla ruuvilla irti muovisesta osasta joka varsinaisesti on etupaneelin runko.

Huhtikuussa hän pääsee tuon aloittamaan näillä näkymin ja laittelen kuvia tänne kunhan tulee valmista.

Muuten koneessa on nyt kolme tuuletinta hoitamassa intake-hommia ja kolme puhaltaa ulos. Edessä on kaksi Noctuan 14cm tuularia, pohjassa yksi S12. Katossa kaksi A12:ta puhaltaa ulos samoin kuin kotelon takaosasta löytyvä S12.

Jos tuo etupaneeli ei ratkaise näytönohjaimen lämpömurheita (veikkaan ettei ratkaise) niin sitten koitetaan sovittaa Coolermasterin vertical GPU mount Sapphiren möhkön kanssa vielä tuon Noctuan ilmajäähyn alle :D

Mitään järkeä tässä ei tietenkään ole, mutta hauska harrastus :)
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Väliaikaupdate: Corsairin RM1000x Shift mahtuu ja asentuu myös Define 7 Compactiin. Northiin mahtumisesta oli Redditissä ketju. Virtakaapelit on sitten vaan aika hävyttömän pitkät ja emolevyrautojen taakse oleviin SSD:ihin ei SATA-virtakaapelit taipuneet järkevästi. Täytyy tutkia kaapelinvetoja vkl uusiksi ja miettiä vaihtoehtoja hieman vielä mutta alustavasti uskallan suositella.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Mielenkiintoisena huomiona SHIFT + North yhdistelmästä, ilmeisesti molemmat kiintolevykehikot mahtuvat koteloon tämän virtalähteen kanssa (lähteenä viimeinen kommentti). Fractal itse kertoo, että molemmat kiintolevykehikot mahtuvat vain, jos virtalähteen pituus on 155mm tai alle.

Taidan ottaa riskin kaapeleiden taipumisen kanssa ja tilata SHIFTin, jos kerran hyvällä tuurilla ei tarvitsisi heittää nykyistä kovalevyä roskiin isomman tieltä.

E: Löytyikin Fractalin sivuilta tarkemmat mitat virtalähteiden ja kiintolevyjen yhteensovittamista varten:
1677743328678.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Mielenkiintoisena huomiona SHIFT + North yhdistelmästä, ilmeisesti molemmat kiintolevykehikot mahtuvat koteloon tämän virtalähteen kanssa (lähteenä viimeinen kommentti). Fractal itse kertoo, että molemmat kiintolevykehikot mahtuvat vain, jos virtalähteen pituus on 155mm tai alle.

Taidan ottaa riskin kaapeleiden taipumisen kanssa ja tilata SHIFTin, jos kerran hyvällä tuurilla ei tarvitsisi heittää nykyistä kovalevyä roskiin isomman tieltä.
Varmaan tiesitkin mutta pienennät riskiäsi jos tilaat 750w tai 850w. Muistelisin että ne menee siellä 150mm tuntumassa ja 1kw ja 1,2kw on sit pidempiä.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Varmaan tiesitkin mutta pienennät riskiäsi jos tilaat 750w tai 850w. Muistelisin että ne menee siellä 150mm tuntumassa ja 1kw ja 1,2kw on sit pidempiä.
Jep 850W virtalähde aikeissa ostaa. Tuliko tuossa Shiftisi mukana näytönohjainkaapelit myös "perinteisille" näytönohjaimille, jotka yhä käyttävät 8pin liittimiä?
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Jep 850W virtalähde aikeissa ostaa. Tuliko tuossa Shiftisi mukana näytönohjainkaapelit myös "perinteisille" näytönohjaimille, jotka yhä käyttävät 8pin liittimiä?
Tuli juu, mulla on Sapphiren Nitro+ RX 7900 XTX ja tässä oli just semmonen ratkaisu saatavilla kuin halusin, eli kolme erillistä kaapelia powerilta näyttikselle. Haaroitetut kaapelit olisi ollut myös, mutta meen mieluummin näillä. Mukana tulevista kaapeleista listaus:

1677661495900.png
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Tilanne elää:

1677829350901.png


Näyttiksen lämmöissä aika selkeä pudotus kun näyttiksen sai pystyyn: Kylki kiinni ja viisi astetta eroa (vrt. kortti vaakatasossa) Cyberpunkkia pyöritellessä. Tuuletinprofiilin saa hyvin miellyttäväksi. Diablo 3:sen viimeinen season nyt menossa ja nyt tuo näyttis jäähtyy siinä passiivisesti, eli kotelon muu tuuletus on sillä tasolla että nuo GPU:n 100 milliset eivät edes pyörähtele välillä.

Kaksi miinusta: kortti kampeaa vähän vinoon ja blokkaa hieman tuloilmaa itseltään ja Deepcoolin riser -kaapeli ei toimi vakaasti PCI-e 4.0:na. Pudotin 3.0:ksi ja sitten löytyi vakautta. Se että onko tuolla käytännön vaikutusta fps-lukemaan, niin en ole ainakaan havainnut.


Kotelon etuosassa alhaalla näkyvä käärmenpesä helpottaa varmaan ensi viikolla kun Fractalin aspan lähettämä multibracket setti tulee. Niissä on olematon saatavuus eikä mistään oikein löydy yleismallista ripustusta 2.5" SSD:ille niin että ne saisi menemään kiltisti 120 mm tuuletinkoloon joka tuolla kopassa olisi katossa vapaana. Otin yhteyttä Fractalin aspaan ja laittoivat tulemaan. On just semmoista aspailua että jatkossakin puollan Fractalin koteloita :)
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
624
Oletko kokeillut ottaa etummaisen kattotuulettimen tai molemmat pois? Nyt etummainen kattotuuletin voi ohjata edestä tulevan viileän ilman pihalle, ennen kuin pääsee prosessorijäähdyttimelle asti. Omassa ilmajäähdytteisessä kokoonpanossa katossa ei ole yhtään tuuletinta, vaan ilma liikkuu suoraan edestä taakse. Kone pysyy todella viileänä aika pienilläkin tuulettimien kierroksilla.
 

Liitteet

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
494
^ Kokeiles huviksesi mitä tapahtuu lämmöille, jos peität katon kokonaan tai 2/3 oikealta alkaen. Luulisin ilmavirran suuntautuvan viläpä nykyistä paremmin edestä taakse.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
624
^ Kokeiles huviksesi mitä tapahtuu lämmöille, jos peität katon kokonaan tai 2/3 oikealta alkaen. Luulisin ilmavirran suuntautuvan viläpä nykyistä paremmin edestä taakse.
Joo kaikki paras ilmajäähdytteiselle kokoonpanolle olisi kotelo, jossa kattopaneeli on kokonaan peitetty kuten Fractal Torrentissa. Katon tuuletinpaikat kun ovat tarkoitettu radiatorille.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Oletko kokeillut ottaa etummaisen kattotuulettimen tai molemmat pois? Nyt etummainen kattotuuletin voi ohjata edestä tulevan viileän ilman pihalle, ennen kuin pääsee prosessorijäähdyttimelle asti. Omassa ilmajäähdytteisessä kokoonpanossa katossa ei ole yhtään tuuletinta, vaan ilma liikkuu suoraan edestä taakse. Kone pysyy todella viileänä aika pienilläkin tuulettimien kierroksilla.
Oliko tämä osoitettu mulle?

Jos oli, niin vastataan;

Mulla on ollut tuo kotelon umpinainen katto kiinni -> sitten tuo ilmaa läpäisevä -> sitten parilla tuulettimella. Parilla tuulettimella ilmanvaihto toimii parhaiten varsinkin näytönohjaimen kannalta mutta eipä se prosun jäähyäkään ole haitannut. Define 7 Compact on lämpöjen suhteen aika haastava kotelo monellakin tavalla. Näyttiksen lämmöt täytyi ottaa tarkasteluun jo 6700XT:n kanssa ja nyt vielä kun tuli 200W lisää lämmöntuottoa 7900 XTX:n myötä niin projektina on ollut nyt maksimoida tuon kotelon ilmanvaihto.

Aiheesta löytyi jonkun saksalaisen sivuston testi missä ne testasi eri tuuletinorientaatiot Define 7 Compactissa ja tuo setti mikä mulla on nyt on se paras. Tuo sivusto ei ollut testannut pohjaan lisätä tuuletinta ja se kyllä vaikuttaisi auttavan näyttistä myös.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Joo kaikki paras ilmajäähdytteiselle kokoonpanolle olisi kotelo, jossa kattopaneeli on kokonaan peitetty kuten Fractal Torrentissa. Katon tuuletinpaikat kun ovat tarkoitettu radiatorille.
Ei ole mitään tuollaista yksiselitteistä totuutta. Koteloiden mitoituksissa ja virtauksissa on se verran eroja että yleisenä totuutena tuota ei kannata sanoa.

Otetaas tämä jälleen tähän:

 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Itse tein tuon kotiserverin vanhaan Fractal Design Define R6 -koteloon, johon mulla oli jäänyt R6:n orkkistuulettimet, plus 7:n orkkistuulettimet, (7:n olen vaihtanut Noctuat tilalle) ja plus yksi kappale Noctuaa, ihan sen vuoksi että sain yhden tuulettimen, joka antaa tuuletinhubille tiedon pyörimisnopeuksista. Toki tätä ei olisi tarvinnut, jos olisin laittanut prossutuulettimen hubin kautta, mutta ajattelin että prossutuuletin emolta suoraan ja sitten kaikki muut tuulettimet hubin kautta ja sinne ohjaussignaali case fan osion kautta. Edessä mulla 2 kpl 140 cm, takana 1 kpl 140 cm, katossa 2 kpl 140 cm tuuletinta ja pohjassa 2 kpl 140 cm. tuuletinta. Laitoin noin monta vain sen vuoksi, että niitä sattui olemaan nurkissa pyörimässä en olisi ostanut. En ole lämpöjä mittaillut, oon luottanut että pysyy kurissa. varsinkin kun serverissä se prossuteho omassa käytössä ole mikään korkea.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Ei ole mitään tuollaista yksiselitteistä totuutta. Koteloiden mitoituksissa ja virtauksissa on se verran eroja että yleisenä totuutena tuota ei kannata sanoa.
Ei varmasti mitään yleistä totuutta ole, mutta Torrent nyt taitaa olla kuitenkin parhaiten jäähdytetty ilmalla. Siinä kun on se nerous, että powerin, prossun ja gpu: tuulettimet kaikki puskee ilmaa ulos, sitä vaan sitten hieman autetaan edessä ja alhaalla olevilla tuulettimilla.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Ei varmasti mitään yleistä totuutta ole, mutta Torrent nyt taitaa olla kuitenkin parhaiten jäähdytetty ilmalla. Siinä kun on se nerous, että powerin, prossun ja gpu: tuulettimet kaikki puskee ilmaa ulos, sitä vaan sitten hieman autetaan edessä ja alhaalla olevilla tuulettimilla.
Itse en varmaankaan palaa enää koteloihin joissa poweri ottaa ilmansa koneen muiden komponenttien ilmasta, mutta tiedän kyllä että Torrentit ovat tehokkaita jäähdyttämään.

Siis olisi kyllä kiva jos joku tekniikkasivusto tekisi jollakin näillä 300+ wattia näyttiksellä ja n. 100-150 watin lämmöntuoton prosulla testiä nykykoteloilla niin että noita erityylisiä koteloita olisi testissä mukana ja nimenomaan niin että tuuletinpaikkojen vaikutuksia testattaisiin myös.

Muodostuisi kuva siitä että minkälaisia lämpöjä nykykotelot saavat käsiteltyä hiljaisesti tai äänekkäästi. Tai että kuinka paljon piippuilmiön ympärille rakennetuista caseista on hyötyä. Sekä nuo dual chamber kopat; kuinka hyviä tai huonoja ne ovat mukana tulevilla tuulettimilla vs. ajatuksella tehtyjä buildeja. Entäpä mitkä hiljaiseksi nimetyt tai markkinoidut kotelot ovat oikeasti enää hiljaisia kun on tuuletinpaikoista vähän enemmän käytössä ja kiitoradan mittainen näytönohjain sisällä tuhisemassa.

Techpowerupilla on muuten hyvin vertailukelpoista dataa, mutta niiden testikokoonpanon näytönohjain ei pistä kuin 200W pihalle ja on huomattavasti pienempi kuin moni nykyajan möhkäle ja tuulettimia he eivät tietääkseni muuttele.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
624
Melkein kannattaisi jo miettiä hieman tilavampaa koteloa, mikäli kokoonpanossa uutta prosessori ja / tai näytönohjainrautaa. Esimerkiksi Meshify 2 Compact koteloa on alunperinkin kritisoitu ainakin vakiotuulettimilla puutteellisesta jäähdytyksestä näytönohjaimille ja Definessa etupaneeli vielä rajoittaa jäähdytystä entisestään. Fractalin mallistosta löytyy kyllä erittäin hyviä vaihtoehtoja. Muilta valmistajilta suositus NZXT H7 Flow ja Lian Li Lancool 216.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Itse en varmaankaan palaa enää koteloihin joissa poweri ottaa ilmansa koneen muiden komponenttien ilmasta, mutta tiedän kyllä että Torrentit ovat tehokkaita jäähdyttämään.

Siis olisi kyllä kiva jos joku tekniikkasivusto tekisi jollakin näillä 300+ wattia näyttiksellä ja n. 100-150 watin lämmöntuoton prosulla testiä nykykoteloilla niin että noita erityylisiä koteloita olisi testissä mukana ja nimenomaan niin että tuuletinpaikkojen vaikutuksia testattaisiin myös.

Muodostuisi kuva siitä että minkälaisia lämpöjä nykykotelot saavat käsiteltyä hiljaisesti tai äänekkäästi. Tai että kuinka paljon piippuilmiön ympärille rakennetuista caseista on hyötyä. Sekä nuo dual chamber kopat; kuinka hyviä tai huonoja ne ovat mukana tulevilla tuulettimilla vs. ajatuksella tehtyjä buildeja. Entäpä mitkä hiljaiseksi nimetyt tai markkinoidut kotelot ovat oikeasti enää hiljaisia kun on tuuletinpaikoista vähän enemmän käytössä ja kiitoradan mittainen näytönohjain sisällä tuhisemassa.

Techpowerupilla on muuten hyvin vertailukelpoista dataa, mutta niiden testikokoonpanon näytönohjain ei pistä kuin 200W pihalle ja on huomattavasti pienempi kuin moni nykyajan möhkäle ja tuulettimia he eivät tietääkseni muuttele.
Aika työlästä testata. Noissa suljetun etupaneelin kopissa saa jo eri tuulettimilla eri tuloksia. 3x Phanteks t30 tai 2x silverstonen 38mm paksuja 140:ä eteen ja saa ilmaa ihan eri tavalla sisään kuin kotelon vakiotuulettimilla tai muilla ohkaisemmilla.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Itse en varmaankaan palaa enää koteloihin joissa poweri ottaa ilmansa koneen muiden komponenttien ilmasta, mutta tiedän kyllä että Torrentit ovat tehokkaita jäähdyttämään.

Siis olisi kyllä kiva jos joku tekniikkasivusto tekisi jollakin näillä 300+ wattia näyttiksellä ja n. 100-150 watin lämmöntuoton prosulla testiä nykykoteloilla niin että noita erityylisiä koteloita olisi testissä mukana ja nimenomaan niin että tuuletinpaikkojen vaikutuksia testattaisiin myös.

Muodostuisi kuva siitä että minkälaisia lämpöjä nykykotelot saavat käsiteltyä hiljaisesti tai äänekkäästi. Tai että kuinka paljon piippuilmiön ympärille rakennetuista caseista on hyötyä. Sekä nuo dual chamber kopat; kuinka hyviä tai huonoja ne ovat mukana tulevilla tuulettimilla vs. ajatuksella tehtyjä buildeja. Entäpä mitkä hiljaiseksi nimetyt tai markkinoidut kotelot ovat oikeasti enää hiljaisia kun on tuuletinpaikoista vähän enemmän käytössä ja kiitoradan mittainen näytönohjain sisällä tuhisemassa.

Techpowerupilla on muuten hyvin vertailukelpoista dataa, mutta niiden testikokoonpanon näytönohjain ei pistä kuin 200W pihalle ja on huomattavasti pienempi kuin moni nykyajan möhkäle ja tuulettimia he eivät tietääkseni muuttele.
Ihan mielenkiinnosta, miksi et halua että poweri ottaa ilmaa sisältä? Sehän on juuri hyvä asia ja yksi syy toimivalle jäähdytykselle.

Varmaan ois kiva tuollainen, mutta taitaa olla niin työlästä ettei mikään sivusto sillä elä. Tuolla Gamers Nexuksellahan on jotain vakiointeja vertailuissa, että ei mennä ihan standardilla aina.

Toisaalta minusta on parasta, että verrataan sitä vakiokoteloa, koska ainakin itselleni se on tuulettimineen kokonaisuus jonka ostan, ja haluan saada sen oikeasti valmiiksi mietittynä ja testattuna. Ärsyttää, että kuluttajan pitäisi alkaa rakentamaan koteloa uudestaan, koska valmistajaa ei ole kiinnostanut. Kyllä minäkin aikoinaan ostelin ja vaihtelin tuulettimia, ja niihinhän paloi lähes kotelon verran lisärahaa. Lopputulos perustui omaan mutuun, ehkä se oli hiljaisempi ja viileämpi kuin orkkis. Nyt ostin Torrentin, koska halusin varmuudella paketista toimivan kotelon, ja kyllä sainkin sen.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Ihan mielenkiinnosta, miksi et halua että poweri ottaa ilmaa sisältä? Sehän on juuri hyvä asia ja yksi syy toimivalle jäähdytykselle.

Varmaan ois kiva tuollainen, mutta taitaa olla niin työlästä ettei mikään sivusto sillä elä. Tuolla Gamers Nexuksellahan on jotain vakiointeja vertailuissa, että ei mennä ihan standardilla aina.

Toisaalta minusta on parasta, että verrataan sitä vakiokoteloa, koska ainakin itselleni se on tuulettimineen kokonaisuus jonka ostan, ja haluan saada sen oikeasti valmiiksi mietittynä ja testattuna. Ärsyttää, että kuluttajan pitäisi alkaa rakentamaan koteloa uudestaan, koska valmistajaa ei ole kiinnostanut. Kyllä minäkin aikoinaan ostelin ja vaihtelin tuulettimia, ja niihinhän paloi lähes kotelon verran lisärahaa. Lopputulos perustui omaan mutuun, ehkä se oli hiljaisempi ja viileämpi kuin orkkis. Nyt ostin Torrentin, koska halusin varmuudella paketista toimivan kotelon, ja kyllä sainkin sen.
No onhan siinä huima ero että jos poweri saa kiskoa kopan alta tai sivusta (dual-chamber koppa) huoneilman lämpöistä ilmaa eikä jo entuudestaan lämmitettyä ilmaa. Mitä lämpöisempää ilmaa powerin läpi menee niin sitä huonommin se poweri jäähtyy ja vastaavasti powerin flekti joutuu vetämään kierrosta lisää joka johtaa melutason nousuun. Ei välttämättä tule suurta nousua, mutta poweri kotelon ylätakaosassa ei ole optimi powerin kannalta. Haluan että kone on mahdollisimman hiljaa ja jäähdytys tapahtuu ilmalla.

Käyttelen ihan mielelläni nykyistä koteloa koska tuo on hyvin suunniteltu ja rakennettu poislukien liian paljon ilmavirtaa rajoittava etupaneeli, mutta se on työn alla. Tämän Define 7 Compactin ulkonäkö sopii myös mun silmään joskin se tulee muuttumaan radikaalisti kunhan uusi etupaneeli tulee.

Mun mielestä on vaan hyvä että markkinoilla on monentyyppisiä koteloita ja ihmiset saa valita niistä. Luultavimmin mun seuraava koppakin tulee olemaan Fractal kunhan saavat aikaiseksi laadukkaan minimalistisen ja hiljaisen ATX kopan jossa poweri on alhaalla tai dual chamberissa ja eteen saa Torrentin tapaan 180mm tuulettimet tai jopa 200mm:set. RGB:tä tai ikkunoita ei tarvitse myöskään olla. Ideana olisi että mahdollisimman hiljaisesti mahdollisimman paljon ilmavirtaa tyylikkääseen minimalistiseen boksiin.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
240
Melkein kannattaisi jo miettiä hieman tilavampaa koteloa, mikäli kokoonpanossa uutta prosessori ja / tai näytönohjainrautaa. Esimerkiksi Meshify 2 Compact koteloa on alunperinkin kritisoitu ainakin vakiotuulettimilla puutteellisesta jäähdytyksestä näytönohjaimille ja Definessa etupaneeli vielä rajoittaa jäähdytystä entisestään. Fractalin mallistosta löytyy kyllä erittäin hyviä vaihtoehtoja. Muilta valmistajilta suositus NZXT H7 Flow ja Lian Li Lancool 216.
Melkein kannattaisi jo miettiä kysyinkö tämmöistä mielipidettä missään vaiheessa :hmm: Tämä on harrastus ja tän kopan virittäminen on projekti. Teen tätä puhtaasta uteliaisuudesta ja tuo virittely on kivaa.
 
Liittynyt
30.01.2023
Viestejä
22
liian paljon ilmavirtaa rajoittava etupaneeli
Onko se Define 7 Compactin etupaneeli oikeasti niin merkittävän huono kuin puhut? Aika reilusti paneelin sivuissa on ilmaukkoa. En itse huomannut äkkiseltään eroa kun koitin ilman etupaneelia.

Itsellä ehkä suurempi ongelma on se, että etutuulettimen (slim-malli) etäisyys näytönohjaimeen (4090) lasketaan milleissä eikä senteissä. Kyllä siinä vielä palikat jäähtyy, mutta aika kovaa töhinää se nyt pitää, eikä pelkästään näytönohjaimen takia. Tuo uusi North kylkeen asennettavien tuulettimien kanssa voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Pitää vielä tutkia muitakin vaihtoehtoja. Ulkonäöllä ei nyt niin kovasti ole väliä, vaikka aikoinaan Define tulikin hommattua lähinnä ulkonäön perusteella, mutta mitään futuristisia vilkkuvia valoja en kaipaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 351
Viestejä
4 158 097
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom