Nyt tarttisi vähän jelppiä kotelopohdintaan.
Aloin päivittelemään konetta, ja muuten vanha Fractalin R3 koppa olisi toistaiseksi passannut, mutta hommasin MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio näyttiksen, ja sillä pituutta sen verran, ettei tuohon R3:een mahdu. Jostain syystä olin virheellisesti katellut R4:n manuaalia netissä, että noita HD kehikoitahan pystyy irroittelemaan, mutta tosiaan oma onkin R3, missä ei tuo sisältö ole modattavissa (vai onko?).
Nyt sitten olen katellut nettikaupoissa Fractalin laatikoita, katsellut niistä Youtube arvosteluja, lukenut arvosteluja, lukenut tätä palstaa, mutta olen kovin hukassa, että mikä olisi tarpeisiini sopivin/järkevin vaihtoehto. Pää pyörällä siitä, riittävätkö stock-tuulettimet mihinkään, ovatko nämä "tuuletus edellä" kotelot kuinka hiljaisia, onko suljettu etupaneeli lämpöjen osalta no-go vai riittääkö, että paneelin saa auki, mahtuuko GPU koteloon varmasti vaikka kotelonvalmistajan mitan mukaan mahtuisi yms.
Päivästä riippuen nämä kaikki ovat pyörineet vaihtoehtoina, ja tällä hetkellä ehkä eniten kiinnostaisi nuo compact mallit (huolimatta alla mainitusta 5.25 optiosta):
Define 7
Define 7 Compact
Meshify 2
Meshify Compact
Torrent
Torrent Compact
Pop Air
Pop Silent
Haluaisin kotelosta mahdollisimman hiljaisen, mutta tottakai sellaisen, että lämmöt pysyvät kurissa. Mulla on vielä satunnaisessa käytössä BD-asema, ja siitä vinkkelistä tuo Define 7 tai Pop:t olisivat käteviä. Toisaalta olen miettinyt myös sen laittamista ulkoiseen koteloon ja sijoittaa muualle, eli muutkin kotelot (ja compactit) ovat vaihtoehtoja. Nykyinen R3 on ollut riittävän hiljainen, mutta kyllä tuosta tuollaista tuulettimen pulputusta kuuluu (tuolla voi olla joku tuuletin myös huonossa hapessa). Ikkunaa en halua, mutta Fractalilla onneksi löytyy solidi seinä kaikkiin. Ja RGB-virityksiin ei myöskään tarvetta. Hyvät cable management ratkaisut miellyttävät.
Koppaan olisi tulossa seuraavat komponentit:
ATX emo
Intel 12400f
Noctua NH-U12S
MSI RTX 3060 TI Gaming Z Trio
Corsair RM750x
max 2 x 2.5 SSD
Optional:
1 x 3.5 HDD
1 x 5.25