Fonum tarjoaa edullisempaa LCD-näytönvaihtoa iPhone 12-15 -sarjan puhelimiin

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 835
1727951930959.png


Puhelinhuolto Fonum on tiedottanut eilen tuoneensa valikoimiinsa edullisemmat LCD-näytönvaihdot 12-15-sarjan iPhone-malleihin. Kyseisissä puhelimissa on tehtaalta OLED-näytöt, joiden varaosahinnat ovat merkittävästi LCD-paneeleita kalliimpia. Esimerkkinä iPhone 15 Pro Maxin OLED-näytön vaihto maksaa Fonumilla 540 euroa, kun LCD-paneelin vaihtohinta on 200 euroa. Edullisempaa päätä edustaa iPhone 12, jonka OLED-näytön vaihto maksaa 240 euroa ja vaihtoehtoinen LCD-näyttö 100 euroa.

Fonumin mukaan uusi LCD-näyttövaihtoehto on tarjolla kaikissa sen liikkeissa ja näytillä on myös esittelykappale LCD-näytöstä erojen vertailemiseksi.

io-techin toimituksessa sekä uutisaiheen tipanneen lukijan mielessä kysymyksiä herättää ensimmäisenä kolmansien osapuolien näyttöjen toimivuus iPhoneissa esimerkiksi iOS-päivitysten jälkeen. Tiedustelimme asiaa Fonumilta ja odotamme siihen vastausta, jonka päivitämme saatuamme tähän uutiseen.

Lähde: Fonum tuo markkinoille edullisemman LCD-näytönvaihtopalvelun
 
Yleisesti ottaen tarvikenäytöt ovat ihan hyviä vaihtoehtoja mm. vanhempien puhelimien korjaamiseen, missä alkuperäinen näyttö voi tulla liian kalliiksi puhelimen arvoon nähden. Itsekin olen niitä käyttänyt vanhempien iPhonien kanssa. Jälleenmyynninkään suhteen siinä ei ole ongelmaa, kun iPhonet ilmoittavat käyttäjälle tarvikeosista. Äkkiseltään vaan kuulostaa aika radikaalilta, että näytön tekniikkakin vaihtuu :hmm:.

Yleensä olen mieltänyt tarvikeosat alkuperäistä vastaavaksi mutta LCD on ihan eri maata kuin OLED. Jos näyttö on teknisesti erilainen, onko mitään takeita sen toimivuudesta jatkossa järjestelmäpäivitysten jälkeen? Maalaisjärjellä ajateltuna identtinen OLED-tarvikenäyttö toimii siinä missä alkuperäinenkin (poislukien tarkoitukselliset estot, mm. True Tone) mutta teknisesti erilainen näyttö voi periaatteessa aiheuttaa ongelmia. Ei kai Apple voi tietää, miten jokin LCD-näyttö kommunikoi päivitusten mukana mahdollisesti saapuvien uusien ominaisuuksien kanssa?

Jos käyttäjälle sopii LCD-näyttö OLEDin sijaan edullisempaan hintaan, niin saahan niitä vaihtoehtoja olla. Kiinnostaisi tosiaan tietää, onko Fonum varmistanut jotenkin näytön toimivuuden jatkossakin? Maailmalla on kuitenkin ollut joitain raportteja toimimattomista OLED-tarvikenäytöistä jonkin päivityksen jälkeen. Aiheuttaakohan LCD-näyttö vastaavan herkimmin?
Apple varoittaa omilla sivuillaan, että tarvikenäyttö voi aiheuttaa ongelmia päivitysten yhteydessä.
iPhone displays are engineered together with iOS software for optimal performance and quality. A nongenuine display might cause compatibility or performance issues. For example, an issue might arise after an iOS software update that contains display updates.
 
Paska paikka muutenkin, käyttää geneerisiä mitäliekiinaosia muutenkin ja vakuutusyhtiöt pitävät tuota ensisijaisena kumppaninaan jos esim kotivakuutuksen kautta menee luuriaan korjaamaan. Mielenkiintoinen kuvio kun takuu raukeaa tietämättömälle vakuutusyhtiön asiakkaalle vaikka luuli vievänsä laitteen ’oikeaan huoltoon’. Akut ovat sekundaa, takapanelit ns. jotain, ilman logoa, tietysti kiva jos mainitsevat etukäteen että haluatko paskemman näytön jos olet itsemaksava asiakas.

Ei tule mieleen kuin jonkun todella vanhan laitteen korjaus, esim lasten käytössä olevan luurin korjaus tarvikenäytöllä. Esim äiti vaihtoi juuri vanhan iPhone 7 Plussan minun vanhaan iPhone 11 Pro Maxiin viime viikolla, hänen kaltaiset käyttäjät eivät huomaa edes eroa eri näyttöjen välillä.
 
Täällä heräsi mieleen että esim. Swappielta tai muualta luurinsa käytettynä ostavat saavatkin olla jatkossa tarkkana että ostavatko iPhone 12-15 luurinsa heiltä LCD vai OLED näytössä, kun sinnehän voi joku palauttaa "ehjän" iPhone 14 Pro MAX jonka ostaja kuvittelee vastaavan applen speksejä, mutta saakin LCD näytöllä.
 
Täällä heräsi mieleen että esim. Swappielta tai muualta luurinsa käytettynä ostavat saavatkin olla jatkossa tarkkana että ostavatko iPhone 12-15 luurinsa heiltä LCD vai OLED näytössä, kun sinnehän voi joku palauttaa "ehjän" iPhone 14 Pro MAX jonka ostaja kuvittelee vastaavan applen speksejä, mutta saakin LCD näytöllä.
Onhan noita tarvikenäyttöjä voitu vaihtaa jo aiemminkin ihan yhtälailla, ei tämä sinällään nyt mikään Fonumin aikaansaama keksintö ole. Tässä tapauksessa ovat nyt vain tuotteistaneet tämän edullisemmaksi korjausvaihtoehdoksi.
 
En kyllä ymmärrä sinällään logiikkaa, kun olettaisin että suuri osa ihmisistä vaihtaa näytön vakuutuksen piikkiin ja taitaa yleisin omavastuu kotivakuutuksissa olla sen 150 euroa.
 
Toivottavasti sentään valmistajan specsejä mukailevaa tekniikkaa kuitenkin?
Tarkoitin nyt siis ihan yleisellä tasolla, että ennen kierrätykseen päätymistä iPhoneihin on voitu tähänkin asti vaihtaa mitä tahansa osia ja näyttöjä aiempien omistajien toimesta.
 
Täytyy kyllä ihmetellä sitäkin, että joku maksaa siitä OLED-tarvikenäytöstä 540€ Fonumille, kun Apple vaihtaa alkuperäisen hintaan 494,91€.
Mikäköhän näyttö tuo Fonumin 540€ on :D

Käytättekö Applen alkuperäisosia?
Emme käytä. Käytämme huolloissamme alkuperäisiä vastaavia osia, jotka ovat läpäisseet Fonumin testausprosessin. Vaihdamme kuukausittain tuhansia näyttöjä ja akkuja. Varaosistamme vikoja esiintyy noin 2 %, joten voimme huoletta sanoa olevamme erittäin luotettava vaihtoehto, mikäli puhelimesi tarvitsee korjausta pikaisesti.

Fonum ei ole valtuutettu Apple-huolto.
 
Täytyy kyllä ihmetellä sitäkin, että joku maksaa siitä OLED-tarvikenäytöstä 540€ Fonumille, kun Apple vaihtaa alkuperäisen hintaan 494,91€.
Fonumin korjaushinnat on aika rapsakat, kun käyttävät tosiaan tarvikeosia mm. Applen kohdalla. Esimerkiksi OP:lla Fonum on virallinen kumppani, jonka kautta vahingot hoidetaan. Muuallekin saa viedä korjattavaksi mutta eivät oikein missään sano selvästi, miten se prosessi menee. Omalla kohdalla ohjeistivat viemään puhelimen Fonumille tsekattavaksi, vaikka en halunnut siellä puhelinta huollattaa. En oikein ymmärtänyt, miksi puhelin piti käyttää siellä näytillä. Mutta siihenhän ne korkeat hinnat varmaan perustuu, että ihmiset vakuutuksista niitä korjauttavat ja maksavat vaan omavastuun. Monet eivät varmaan ymmärrä kuitenkaan, miten tarvikeosien käyttö vaikuttaa iPhoneissa eivätkä välttämättä hoksaa, että voivat viedä viralliseenkin huoltoon, kun Fonumia toitotetaan joka tuutista.
Jos sinulla on viimeiseltä kahdelta vuodelta oleva Applen puhelin- tai tablettimalli tee vahinkoilmoitus ja saat lisäohjeistuksen vahingon käsittelyyn.

Huomioithan, että Fonum ei käytä Applen virallisia varaosia.

Jos sinulla on vanhempi puhelinmalli voit halutessasi tehdä vahinkoilmoituksen tai asioida kumppanillamme Fonumilla. Huomioithan, että Fonum ei käytä Applen virallisia varaosia...

...Halutessasi voit asioida myös jossain toisessa huoltoliikkeessä. Tällöin sinun tulee maksaa korjaus itse ja ilmoittaa vahinkoilmoituksessa korjaushinta. Tee vahinkoilmoitus tällöin OP-mobiilissa tai OP:n verkkopalvelussa.‍
 
Paska paikka muutenkin, käyttää geneerisiä mitäliekiinaosia muutenkin ja vakuutusyhtiöt pitävät tuota ensisijaisena kumppaninaan jos esim kotivakuutuksen kautta menee luuriaan korjaamaan. Mielenkiintoinen kuvio kun takuu raukeaa tietämättömälle vakuutusyhtiön asiakkaalle vaikka luuli vievänsä laitteen ’oikeaan huoltoon’. Akut ovat sekundaa, takapanelit ns. jotain, ilman logoa, tietysti kiva jos mainitsevat etukäteen että haluatko paskemman näytön jos olet itsemaksava asiakas.

Ei tule mieleen kuin jonkun todella vanhan laitteen korjaus, esim lasten käytössä olevan luurin korjaus tarvikenäytöllä. Esim äiti vaihtoi juuri vanhan iPhone 7 Plussan minun vanhaan iPhone 11 Pro Maxiin viime viikolla, hänen kaltaiset käyttäjät eivät huomaa edes eroa eri näyttöjen välillä.

Tämä tässä ja kovaa. Yhden hyvän, alkuperäisellä akulla varustetun iPhone 12 minin ostin ja käytin sujuvasti pari vuotta kunnes päivitin. Jossain kohtaa kokeilin huvikseen se2020. Toimi ok ja tarvikeakku toimi moitteetta. Sitten, kun meninkin myymään eteenpäin niin eikö hetkeä myöhemmin alkanut akku vittuilemaan - tietenkin takuuna vaihtoivat uuteen. Jonkin aikaa meni taas hyvin, kunnes näyttöön yhtäkkiä tuli väriraitaa ja eikun taas huoltoon. En jatkosta tiedä / muista, mutta aika varovasti lähestyisin koko puljua.

Palvelu sentään on kyllä ollut hyvää, mutta liekö sitten jonkinlainen sisäänheittometodi uusille asiakkaille.
 
Miksi ihmeessä kukaan veisi vaikka 15 Pro Maxin tuonne ja vaihdattaisi siihen LCD-näytön? :lol: Puhelimella ei mitään muuta arvoa sen jälkeen kun käyttöarvo, eikä välttämättä sitäkään jonkun päivityksen jälkeen. Toimiiko noissa 1-120hz mukautuva virkistystaajuus? Allways-On-Display? Yltääkö kirkkaus samalle tasolle alkuperäisen näytön kanssa jne.?
 
Miksi ihmeessä kukaan veisi vaikka 15 Pro Maxin tuonne ja vaihdattaisi siihen LCD-näytön? :lol: Puhelimella ei mitään muuta arvoa sen jälkeen kun käyttöarvo, eikä välttämättä sitäkään jonkun päivityksen jälkeen. Toimiiko noissa 1-120hz mukautuva virkistystaajuus? Allways-On-Display? Yltääkö kirkkaus samalle tasolle alkuperäisen näytön kanssa jne.?
Varmaan joskus 4v päästä tilanne on eri ja ei ehkä huvita pistää useiden satasten näyttöä luuriin kun kotivakuutuksen omavastuiden ikävähennyksen jälkeen kaikki pitäisi maksaa itse tjsp…
 
Miksi ihmeessä kukaan veisi vaikka 15 Pro Maxin tuonne ja vaihdattaisi siihen LCD-näytön? :lol: Puhelimella ei mitään muuta arvoa sen jälkeen kun käyttöarvo, eikä välttämättä sitäkään jonkun päivityksen jälkeen. Toimiiko noissa 1-120hz mukautuva virkistystaajuus? Allways-On-Display? Yltääkö kirkkaus samalle tasolle alkuperäisen näytön kanssa jne.?
Ja jos tuo aod toimiikin niin silloin koko näytön taustavalon on pakko olla aktiivinen kaiken aikaa. Lcd näytössä kun ei voi tehdä kuten oledissa, eli sytyttää vain tarvittavat pikselit. Eli akkua kuluu kivasti kun taustavalo loistaa kaikenaikaa.
 
Jos on ostanut tuollaisen +1500EUR iphonen, niin en ymmärrä miksi kukaan haluaisi siihen näytön joka on sama kuin satasen Xiaomissa.

En toki halua täysin dissata LCD tekniikkaa. Minun oma puhelin on LCD näytöllä ja työpuhelin Samsungin OLED. Melkeinpä ainoa merkittävä ero mielestäni on kirkkaus, mutta tuo Samsungin paneeli onkin kaikkein kirkkaimpia maailmassa.

Always-on-display ei itse kiinnosta kun nahkalompakko ympärillä.

Muistelen myös sellaisia tarinoita OLED näyttöjen alkuajoilta, että ne olisivat ohuempia kuin LCD paneelit, eli saisi ohuempia puhelimia, mutta tämä ei sitten ilmeisesti pidäkkään paikkaansa, jos saavat heittämällä mahdutettua LCD paneelin OLED:n paikalle.
 
Muistelen myös sellaisia tarinoita OLED näyttöjen alkuajoilta, että ne olisivat ohuempia kuin LCD paneelit, eli saisi ohuempia puhelimia, mutta tämä ei sitten ilmeisesti pidäkkään paikkaansa, jos saavat heittämällä mahdutettua LCD paneelin OLED:n paikalle.
Kävin ihan piruuttani katsomassa tuollaista LCD-näyttöä paikan päällä Fonumin pisteellä, niin LCD-näyttö on tosiaan millin tai kaksi paksumpi. LCD-näyttö ei mahdu ikään kuin rungon sisään vaan tulee hieman yli. Suosittelivat hankkimaan suojakuoren puhelimelle sen vuoksi, ettei särkyisi niin helposti pudotessa. Laadullisesti vaikutti ihan pätevältä LCD-näytöltä.

20241004_103942.jpg
 
Miksi ihmeessä kukaan veisi vaikka 15 Pro Maxin tuonne ja vaihdattaisi siihen LCD-näytön? :lol: Puhelimella ei mitään muuta arvoa sen jälkeen kun käyttöarvo, eikä välttämättä sitäkään jonkun päivityksen jälkeen. Toimiiko noissa 1-120hz mukautuva virkistystaajuus? Allways-On-Display? Yltääkö kirkkaus samalle tasolle alkuperäisen näytön kanssa jne.?
Ei varmaan nyt uudehkona kiinnostakaan ainakin jos tulee omaan käyttöön mutta kuten täällä aiemmin kirjoitettiin niin näyttörikkoisille muutaman vuoden vanhoille luureille tuo voi olla ihan hyvä vaihtoehto varsinkin jos puhelin menee eteenpäin sellaiselle, ketä ei tekniikasta niin välitä.

Toivottavasti ei-alkuperäisten osien käyttö tosin näkyy esim. buutatessa, jotta käytetyn ostajat välttyvät huijauksilta.
 
Toivottavasti ei-alkuperäisten osien käyttö tosin näkyy esim. buutatessa, jotta käytetyn ostajat välttyvät huijauksilta.
Eikös näistä ole jotakin vihiä saanut katsomalla asetuksista vai muistanko väärin? Jos ei ole niin pitäisi ehdottomasti näyttää tieto että puhelin sisältää rihkamaa.
 
Toivottavasti ei-alkuperäisten osien käyttö tosin näkyy esim. buutatessa, jotta käytetyn ostajat välttyvät huijauksilta.

Eikös näistä ole jotakin vihiä saanut katsomalla asetuksista vai muistanko väärin? Jos ei ole niin pitäisi ehdottomasti näyttää tieto että puhelin sisältää rihkamaa.
Asetuksissa mainitaan, jos puhelimeen on vaihdettu näyttö jälkeen päin eikä sitä ole kuitattu Applen huoltopalvelun kautta. Se ilmoitus tulee siis riippumatta siitä, onko käytetty alkuperäisiä osia vai tarvikeosia. Tarvikeosien kohdalla ilmoitusta ei saa luonnollisesti kuitattua pois mutta nykyään onnistuu siirtää esimerkiksi alkuperäinen näyttö toisesta yksilöstä ja ilmoituksen saa pois. Tuo koskee muitakin osia kuin vain näyttöä.
gallery1.png
Aluksi ilmoitus näkyy lukitusnäytössä neljä päivää, sitten asetusvalikossa 15 päivää ja lopulta se jää pysyväksi merkinnäksi asetusvalikon tietovälilehdelle.
 
Ei tietenkään, kun alla listatut osat pitää parittaa puhelimen kanssa soittamalla Applen huoltopalveluun vaikka käyttäisi alkuperäisiä osia. Eli siinähän ne joka tapauksessa tarkastavat, onko merkitty varastetuksi vai ei. Ja tarvikeosia sitä kautta ei pysty parittamaan (luonnollisesti).
screenshot_20230926-171235_sheets_1-jpg.1180997
 
Ei tietenkään, kun alla listatut osat pitää parittaa puhelimen kanssa soittamalla Applen huoltopalveluun vaikka käyttäisi alkuperäisiä osia. Eli siinähän ne joka tapauksessa tarkastavat, onko merkitty varastetuksi vai ei. Ja tarvikeosia sitä kautta ei pysty parittamaan (luonnollisesti).
screenshot_20230926-171235_sheets_1-jpg.1180997
Eikös tämä nimenomaan muutu iOS18, screenshotteissa pyytää ihan laitteessa sen osan omistajan AppleID:tä ja salasanaa että osa toimisi:
1728044022895.jpeg
 
Mielenkiintoinen kuvio kun takuu raukeaa tietämättömälle vakuutusyhtiön asiakkaalle vaikka luuli vievänsä laitteen ’oikeaan huoltoon’.
Eikö yleensä takuu raukea muutenkin, jos laite on rikottu niin, että korjaus ei kuulu takuuseen? Silloin voi olla vaikeuksia saada takuuhuoltoa muihinkaan ongelmiin.
 
Eikö yleensä takuu raukea muutenkin, jos laite on rikottu niin, että korjaus ei kuulu takuuseen? Silloin voi olla vaikeuksia saada takuuhuoltoa muihinkaan ongelmiin.
Ei kai kenelläkään valmistajalla laitteen korjaaminen virallisessa huollossa vie, toki se jos se korjaukseen johtanut vahinko on tarpeeksi raju niin voi olla että myöhemmin esiintyvät viatkin katsotaan herkästi siitä aiheutuneeksi jos on epäselvää.

Samaten virhevastuuseen vetoaminen onnistuu huomattavasti huonommalla todennäköisyydellä jos laitetta on joku epävirallinen huonot tarvikeosilla fiksannut.
 
Eikös tämä nimenomaan muutu iOS18, screenshotteissa pyytää ihan laitteessa sen osan omistajan AppleID:tä ja salasanaa että osa toimisi:
1728044022895.jpeg
Tarkoitin siis aiemmassa viestissä, että aiemmin käyttäjä ei voinut itse hyväksyttää alkuperäistä näyttöä toisesta laitteesta edes puhelinpalvelun kautta. Ainoastaan huollossa pystyivät sen tekemään. Nykyään se onnistuu olettaen, että näyttö ei ole varastetusta laitteesta.

Jos näyttö on varastetusta laitteesta, niin sitä tietenkään pysty hyväksymään. Sitä en kuitenkaan tiedä, voiko varastetusta laitteesta otettua näyttöä käyttää ollenkaan "nongenuine" statuksella. Aiheesta kertovissa uutisissa sanotaan, että "calibration capabilities" on estetty. Viitataanko sillä juurikin tuohon hyväksymisprosessiin vai mihin?
Apple will also extend its popular Activation Lock feature to iPhone parts in order to deter stolen iPhones from being disassembled for parts. Requested by customers and law enforcement officials, the feature was designed to limit iPhone theft by blocking a lost or stolen iPhone from being reactivated. If a device under repair detects that a supported part was obtained from another device with Activation Lock or Lost Mode enabled, calibration capabilities for that part will be restricted.
 
Tuli viime vuoden puolella kokeiltua Fonumin LCD-tarvikenäyttöjä kaksin kappalein työpuhelimessa (iPhone13).

Ensimmäinen näyttö oli maksimi kirkkaudella niin tumma että normaalina puolipilvisenä päivänä ei nähnyt näytöstä mitään, sekä automaattinen kirkkaudensäätö ei toiminut ollenkaan. Piti näytön koko ajan lähes minimi kirkkaudella ja jos itse pisti maksimille niin hetkenpäästä puhelin tipputti sen takaisin lähes minimiin. Näiden parin ongelman lisäksi värit olivat todella kehnot.

Toisen näytön vaihdatin tilalle pari viikkoa myöhemmin. Värit ja kontrasti olivat huomattavasti paremmat vaikkakin iOS:n perus vaalea teema oli hieman "likaisen" harmaa. Kirkkaus lähes alkuperäisen näytön tasoinen ja kirkkaudensäätö toimi normaalisti, mutta puhelin kuumeni muutaman minuutin käytössä todella kuumaksi ja kulutti puolessa päivässä akun lähes kokonaan kun aikaisemmin kesti helposti koko päivän. Muutaman viikon käytön jälkeen akun terveys oli laskenut 95% -> 80%. Kolmatta kertaa en enää kokeillut vaan lähti uusi puhelin tilaukseen.
 
Sain Fonumilta vastauksen tiedusteluuni. Fonumin puolelta ei uskottu Applen toteuttavan rajoituksia iOS-päivitysten myötä, koska tähänkään mennessä ei ole niin tehty, ja he totesivat myös että Euroopassa ja muualla maailmassa LCD-näyttöjen asentaminen iPhoneihin on jopa yleisempää kuin alkuperäistä vastaavien OLED-paneelien. Yritys sanoi seisovansa tuotteidensa ja niiden laadun takana ja muistutti, että huollolle annetaan myös 24 kuukauden takuu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 679
Viestejä
4 425 865
Jäsenet
73 409
Uusin jäsen
Popsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom