Fonum tarjoaa edullisempaa LCD-näytönvaihtoa iPhone 12-15 -sarjan puhelimiin

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 831
1727951930959.png


Puhelinhuolto Fonum on tiedottanut eilen tuoneensa valikoimiinsa edullisemmat LCD-näytönvaihdot 12-15-sarjan iPhone-malleihin. Kyseisissä puhelimissa on tehtaalta OLED-näytöt, joiden varaosahinnat ovat merkittävästi LCD-paneeleita kalliimpia. Esimerkkinä iPhone 15 Pro Maxin OLED-näytön vaihto maksaa Fonumilla 540 euroa, kun LCD-paneelin vaihtohinta on 200 euroa. Edullisempaa päätä edustaa iPhone 12, jonka OLED-näytön vaihto maksaa 240 euroa ja vaihtoehtoinen LCD-näyttö 100 euroa.

Fonumin mukaan uusi LCD-näyttövaihtoehto on tarjolla kaikissa sen liikkeissa ja näytillä on myös esittelykappale LCD-näytöstä erojen vertailemiseksi.

io-techin toimituksessa sekä uutisaiheen tipanneen lukijan mielessä kysymyksiä herättää ensimmäisenä kolmansien osapuolien näyttöjen toimivuus iPhoneissa esimerkiksi iOS-päivitysten jälkeen. Tiedustelimme asiaa Fonumilta ja odotamme siihen vastausta, jonka päivitämme saatuamme tähän uutiseen.

Lähde: Fonum tuo markkinoille edullisemman LCD-näytönvaihtopalvelun
 
Yleisesti ottaen tarvikenäytöt ovat ihan hyviä vaihtoehtoja mm. vanhempien puhelimien korjaamiseen, missä alkuperäinen näyttö voi tulla liian kalliiksi puhelimen arvoon nähden. Itsekin olen niitä käyttänyt vanhempien iPhonien kanssa. Jälleenmyynninkään suhteen siinä ei ole ongelmaa, kun iPhonet ilmoittavat käyttäjälle tarvikeosista. Äkkiseltään vaan kuulostaa aika radikaalilta, että näytön tekniikkakin vaihtuu :hmm:.

Yleensä olen mieltänyt tarvikeosat alkuperäistä vastaavaksi mutta LCD on ihan eri maata kuin OLED. Jos näyttö on teknisesti erilainen, onko mitään takeita sen toimivuudesta jatkossa järjestelmäpäivitysten jälkeen? Maalaisjärjellä ajateltuna identtinen OLED-tarvikenäyttö toimii siinä missä alkuperäinenkin (poislukien tarkoitukselliset estot, mm. True Tone) mutta teknisesti erilainen näyttö voi periaatteessa aiheuttaa ongelmia. Ei kai Apple voi tietää, miten jokin LCD-näyttö kommunikoi päivitusten mukana mahdollisesti saapuvien uusien ominaisuuksien kanssa?

Jos käyttäjälle sopii LCD-näyttö OLEDin sijaan edullisempaan hintaan, niin saahan niitä vaihtoehtoja olla. Kiinnostaisi tosiaan tietää, onko Fonum varmistanut jotenkin näytön toimivuuden jatkossakin? Maailmalla on kuitenkin ollut joitain raportteja toimimattomista OLED-tarvikenäytöistä jonkin päivityksen jälkeen. Aiheuttaakohan LCD-näyttö vastaavan herkimmin?
Apple varoittaa omilla sivuillaan, että tarvikenäyttö voi aiheuttaa ongelmia päivitysten yhteydessä.
iPhone displays are engineered together with iOS software for optimal performance and quality. A nongenuine display might cause compatibility or performance issues. For example, an issue might arise after an iOS software update that contains display updates.
 
Paska paikka muutenkin, käyttää geneerisiä mitäliekiinaosia muutenkin ja vakuutusyhtiöt pitävät tuota ensisijaisena kumppaninaan jos esim kotivakuutuksen kautta menee luuriaan korjaamaan. Mielenkiintoinen kuvio kun takuu raukeaa tietämättömälle vakuutusyhtiön asiakkaalle vaikka luuli vievänsä laitteen ’oikeaan huoltoon’. Akut ovat sekundaa, takapanelit ns. jotain, ilman logoa, tietysti kiva jos mainitsevat etukäteen että haluatko paskemman näytön jos olet itsemaksava asiakas.

Ei tule mieleen kuin jonkun todella vanhan laitteen korjaus, esim lasten käytössä olevan luurin korjaus tarvikenäytöllä. Esim äiti vaihtoi juuri vanhan iPhone 7 Plussan minun vanhaan iPhone 11 Pro Maxiin viime viikolla, hänen kaltaiset käyttäjät eivät huomaa edes eroa eri näyttöjen välillä.
 
Täällä heräsi mieleen että esim. Swappielta tai muualta luurinsa käytettynä ostavat saavatkin olla jatkossa tarkkana että ostavatko iPhone 12-15 luurinsa heiltä LCD vai OLED näytössä, kun sinnehän voi joku palauttaa "ehjän" iPhone 14 Pro MAX jonka ostaja kuvittelee vastaavan applen speksejä, mutta saakin LCD näytöllä.
 
Täällä heräsi mieleen että esim. Swappielta tai muualta luurinsa käytettynä ostavat saavatkin olla jatkossa tarkkana että ostavatko iPhone 12-15 luurinsa heiltä LCD vai OLED näytössä, kun sinnehän voi joku palauttaa "ehjän" iPhone 14 Pro MAX jonka ostaja kuvittelee vastaavan applen speksejä, mutta saakin LCD näytöllä.
Onhan noita tarvikenäyttöjä voitu vaihtaa jo aiemminkin ihan yhtälailla, ei tämä sinällään nyt mikään Fonumin aikaansaama keksintö ole. Tässä tapauksessa ovat nyt vain tuotteistaneet tämän edullisemmaksi korjausvaihtoehdoksi.
 
En kyllä ymmärrä sinällään logiikkaa, kun olettaisin että suuri osa ihmisistä vaihtaa näytön vakuutuksen piikkiin ja taitaa yleisin omavastuu kotivakuutuksissa olla sen 150 euroa.
 
Toivottavasti sentään valmistajan specsejä mukailevaa tekniikkaa kuitenkin?
Tarkoitin nyt siis ihan yleisellä tasolla, että ennen kierrätykseen päätymistä iPhoneihin on voitu tähänkin asti vaihtaa mitä tahansa osia ja näyttöjä aiempien omistajien toimesta.
 
Täytyy kyllä ihmetellä sitäkin, että joku maksaa siitä OLED-tarvikenäytöstä 540€ Fonumille, kun Apple vaihtaa alkuperäisen hintaan 494,91€.
Mikäköhän näyttö tuo Fonumin 540€ on :D

Käytättekö Applen alkuperäisosia?
Emme käytä. Käytämme huolloissamme alkuperäisiä vastaavia osia, jotka ovat läpäisseet Fonumin testausprosessin. Vaihdamme kuukausittain tuhansia näyttöjä ja akkuja. Varaosistamme vikoja esiintyy noin 2 %, joten voimme huoletta sanoa olevamme erittäin luotettava vaihtoehto, mikäli puhelimesi tarvitsee korjausta pikaisesti.

Fonum ei ole valtuutettu Apple-huolto.
 
Täytyy kyllä ihmetellä sitäkin, että joku maksaa siitä OLED-tarvikenäytöstä 540€ Fonumille, kun Apple vaihtaa alkuperäisen hintaan 494,91€.
Fonumin korjaushinnat on aika rapsakat, kun käyttävät tosiaan tarvikeosia mm. Applen kohdalla. Esimerkiksi OP:lla Fonum on virallinen kumppani, jonka kautta vahingot hoidetaan. Muuallekin saa viedä korjattavaksi mutta eivät oikein missään sano selvästi, miten se prosessi menee. Omalla kohdalla ohjeistivat viemään puhelimen Fonumille tsekattavaksi, vaikka en halunnut siellä puhelinta huollattaa. En oikein ymmärtänyt, miksi puhelin piti käyttää siellä näytillä. Mutta siihenhän ne korkeat hinnat varmaan perustuu, että ihmiset vakuutuksista niitä korjauttavat ja maksavat vaan omavastuun. Monet eivät varmaan ymmärrä kuitenkaan, miten tarvikeosien käyttö vaikuttaa iPhoneissa eivätkä välttämättä hoksaa, että voivat viedä viralliseenkin huoltoon, kun Fonumia toitotetaan joka tuutista.
Jos sinulla on viimeiseltä kahdelta vuodelta oleva Applen puhelin- tai tablettimalli tee vahinkoilmoitus ja saat lisäohjeistuksen vahingon käsittelyyn.

Huomioithan, että Fonum ei käytä Applen virallisia varaosia.

Jos sinulla on vanhempi puhelinmalli voit halutessasi tehdä vahinkoilmoituksen tai asioida kumppanillamme Fonumilla. Huomioithan, että Fonum ei käytä Applen virallisia varaosia...

...Halutessasi voit asioida myös jossain toisessa huoltoliikkeessä. Tällöin sinun tulee maksaa korjaus itse ja ilmoittaa vahinkoilmoituksessa korjaushinta. Tee vahinkoilmoitus tällöin OP-mobiilissa tai OP:n verkkopalvelussa.‍
 
Paska paikka muutenkin, käyttää geneerisiä mitäliekiinaosia muutenkin ja vakuutusyhtiöt pitävät tuota ensisijaisena kumppaninaan jos esim kotivakuutuksen kautta menee luuriaan korjaamaan. Mielenkiintoinen kuvio kun takuu raukeaa tietämättömälle vakuutusyhtiön asiakkaalle vaikka luuli vievänsä laitteen ’oikeaan huoltoon’. Akut ovat sekundaa, takapanelit ns. jotain, ilman logoa, tietysti kiva jos mainitsevat etukäteen että haluatko paskemman näytön jos olet itsemaksava asiakas.

Ei tule mieleen kuin jonkun todella vanhan laitteen korjaus, esim lasten käytössä olevan luurin korjaus tarvikenäytöllä. Esim äiti vaihtoi juuri vanhan iPhone 7 Plussan minun vanhaan iPhone 11 Pro Maxiin viime viikolla, hänen kaltaiset käyttäjät eivät huomaa edes eroa eri näyttöjen välillä.

Tämä tässä ja kovaa. Yhden hyvän, alkuperäisellä akulla varustetun iPhone 12 minin ostin ja käytin sujuvasti pari vuotta kunnes päivitin. Jossain kohtaa kokeilin huvikseen se2020. Toimi ok ja tarvikeakku toimi moitteetta. Sitten, kun meninkin myymään eteenpäin niin eikö hetkeä myöhemmin alkanut akku vittuilemaan - tietenkin takuuna vaihtoivat uuteen. Jonkin aikaa meni taas hyvin, kunnes näyttöön yhtäkkiä tuli väriraitaa ja eikun taas huoltoon. En jatkosta tiedä / muista, mutta aika varovasti lähestyisin koko puljua.

Palvelu sentään on kyllä ollut hyvää, mutta liekö sitten jonkinlainen sisäänheittometodi uusille asiakkaille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 645
Viestejä
4 427 581
Jäsenet
73 389
Uusin jäsen
L79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom