Lainaanpa nyt muutamaa juttua tuolta
Wikipedian puolelta:
Academic freedom is the right of a teacher to instruct and the right of a student to learn in an academic setting unhampered by outside interference. It may also include the right of academics to engage in social and political criticism.
Tällainen hapatus on syntynyt Euroopassa vastareaktiona esimerkiksi sille miten kirkko dominoi ja haittasi tieteen kehitystä, eikä sitä tietenkään harrasteta (harrastettu) mordorien puolella:
For instance, in the Soviet Union, scientific research was brought under strict political control in the 1930s. A number of research areas were declared "bourgeois pseudoscience" and forbidden, notably genetics (see "Lysenkoism"). Marxist scientist John Desmond Bernal characterized this as part of the interdependence between "applied science" and "pure science".
Eikä tietenkään voi väheksyä sitä, että NL puolella tosiaan saavutettiin yhtä sun toista tuolla käytännönläheisemmällä lähestymistavalla, mutta pikkuhiljaa kävi niin että vapaat länkkäriyliopistot ja tutkimus meni valtion tiukassa kontrollissa olevista vasemmalta ja oikealta ohi, ja lopulta siellä jouduttiin lähinnä vain kopioimaan (enemmän tai vähemmän huonosti) länsimaissa keksittyjä juttuja. Periaatteessa samaan lopputulokseen voitaisiin ihan kapitalistisistakin lähtökohdista päätyä sillä että tutkitaan ja opetetaan vain aiheita joista oletetaan olevan taloudellista hyötyä - pikkuhiljaa lähestytään enemmän ja enemmän riskejä karttavaa kvartaalitaloutta, missä mitään sellaista ei kannata tutkia missä lopputulokset ovat epävarmoja eikä tiedetä voiko niitä koskaan taloudellisesti hyödyntää.
Vapaudessahan on yleensäkin se vittumainen piirre, että se saattaa sallia sen että joku tekee jotain mistä sä et tykkää. Työntää vaikka vihanneksen perseeseen tai jotain, mutta jos siihen pitää piirtää rajat (ilmeisesti siis tiukemmat kuin yleinen lainsäädäntö?) niin kukas ne saa piirtää ja millä perusteilla?
Voihan se olla että mä oon asiassa ihan väärässä, mutta uskon itse että akateemista vapautta kannattaa puolustaa, oli hyökkäys sitä vastaan sitten konservatiiviselta puolelta tai wokehörhöiltä.