Keskustelu olisi laadukkaampaa ilman tuota yhtä trollipeikkoa.
Poikien oppimistuloksia on yritetty parantaa ainakin täällä:
Erot poikien ja tyttöjen oppimistuloksissa repeävät – Näin Hiidenkiven peruskoulussa Helsingissä saatiin pojatkin oppimaan
Erot poikien ja tyttöjen oppimistuloksissa repeävät – Näin Hiidenkiven peruskoulussa Helsingissä saatiin pojatkin oppimaan
Neljän hengen sekaryhmät, toiminnallinen ja oma-aloitteinen opiskelu sekä monipuolinen arviointi ovat keinoja kannustaa poikia.
Yhdeksäsluokkalaiset Heikki Peltoniemi (vas), Arton Jusufi (oik) käyvät Hiidenkiven peruskoulua Helsingin Tapanilassa. (KUVA: KAISA RAUTAHEIMO / HS)
Marjukka Liiten HS
Julkaistu: 17.4. 16:34
POIKIEN oppimistulokset kouluissa ovat tyttöjä heikommat, ja
uusimpien arviointien mukaan etenkin poikien osaaminen on vain heikentynyt viime vuosina.
Hiidenkiven peruskoulussa Helsingin Tapanilassa pojat kuitenkin pärjäävät siinä missä tytötkin.
Se oli yksi kouluista, joka oli mukana
tiistaina julkistetussa raportissa ”Tytöt ja pojat koulussa – miten selättää poikien heikko suoriutuminen peruskoulussa?”
”Ehkä tytöt olivat täälläkin ennen enemmän parempia, mutta nyt se on tasaisempaa”, sanoo Hiidenkiven koulussa yhdeksättä luokkaa käyvä
Heikki Peltoniemi.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
”Tosi monet pojat ovat täällä parempia esimerkiksi historiassa, yhteiskuntaopissa ja matematiikassa, kun taas tytöt ovat parempia kielissä”, arvioi hänen luokkatoverinsa
Matti Keskinen.
MITEN HIIDENKIVEN peruskoulussa on onnistuttu saamaan pojatkin oppimaan?
”Meillä on erilainen opetustapa kuin monessa muussa koulussa”, kertoo koulun melko tuore rehtori
Janika Salo.
Avainsana on ryhmäpedagogiikka. Se tarkoittaa, että oppilaat jaetaan jo ensimmäisellä luokalla neljän hengen ryhmiin, jossa on sekä tyttöjä että poikia ja muutenkin keskenään erilaisia oppilaita.
Ryhmien kokoonpano vaihtuu neljä kertaa vuodessa.
”Ryhmät tuovat opiskeluun työrauhaa”, sanoo yhdeksäsluokkalainen
Arton Jusufi.
”Ei ole hyvä panna samaan ryhmään parhaita kavereita, mutta samassa ryhmässä on hyvä olla myös niitä, jotka tarjoavat apua muille”, pohtii Keskinen.
Hiidenkiven peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset Noel Katajainen (vas), Matti Keskinen (selin), Heikki Peltoniemi (ylhäällä oik), Arton Jusufi (oik) osallistuivat tiistaina matematiikan tunnille. (KUVA:KAISA RAUTAHEIMO / HS)
HIIDENKIVEN peruskoulussa on luokat 1–9 ja yli 800 oppilasta.
Ryhmäpedagogiikan lisäksi koulussa on kannustettu toiminnalliseen ja oma-aloitteiseen opiskeluun sekä monipuolistettu oppilasarvostelua.
Toiminnallisen opiskelun takia oppitunnit kestävät tavanomaista pidempään, 90 minuuttia. Näin ehditään paremmin retkille tai vaikka Helsingin keskustaan.
”Tosi paljon on oma-aloitteista opiskelua. Esimerkiksi päättötyön voi keksiä ja tehdä mistä tahansa”, Peltoniemi sanoo. Päättötyötä ei ylipäänsä kaikissa yläkouluissa edes tehdä.
Aika monella päättötyön aihe näyttää nyt liittyvän kokkaukseen, missä voi yhdistää vaikka kielen ja kotitalouden opintoja. Tekeillä on esimerkiksi kokkikirja englanniksi. Sitä varten valmistetaan itse myös 20 eurooppalaista ruokalajia.
Noel Katajainen aikoo tehdä ”kirjatyyppisen jutun” tietokonepelaajien lempiruoista.
Julian Väisänen matkaa keskustaan tallentamaan noloja haasteita.
MONIPUOLINEN oppilaiden arviointi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tunnilla viittaaminen eli aktiivisuus otetaan huomioon kokeiden lisäksi. Yhdeksäsluokkalaisilta se saa kehuja.
”Kokeissa helposti epäonnistuu tai ei muista jotain asiaa”, Heikki Peltoniemi muistuttaa.
MUTTA ONKO arviointi myös oikeudenmukaista, eli saavatko tytöt helpommin hyviä numeroita?
”Ehkä kolmosella opettajat vielä lellivät tyttöjä, mutta eivät myöhemmin enää”, Keskinen arvioi.
”Paitsi liikunnassa”, huomauttaa Jusufi.
Sellainen sukupuolistereotypia tuntuu vielä Hiidenkiven koulussakin pesivän, että poikien oletetaan olevan luonnostaan liikkuvaisempia.
Heiltä vaaditaan esimerkiksi koko cooperin testi, kun tytöille riittää 1 500 metrin juoksu.