• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Kriteerit valinnalle on jo olemassa, mutta vaalilautakunta on toiminut mielivaltaisesti. Vaalilautakunta ei ole yhtäkuin saamelaiset.
Eivätkö ne kaikki lautakunnassa ole saamelaisia? Ei voi ainakaan lantalaisia tai etelän veteliä syyttää tästä.
 
Viimeksi muokattu:
No kerrohan miksi Ahvenanmaalla on erityisoikeudet? Eikös nämä erityisoikeudet pitäisi myös poistaa? Haluaisin kuulla, mitä ne erityisoikeudet pl. Inarin, Utsjoen ja Enontekiön kuntien alueella on? Esim. Minulla saamelaisena
Ahvenanmaa: olen moneen otteeseen sanonut että mielestäni Ahvenanmaan tulisi joko itsenäistyä tai halutessaan liittyä Ruotsiin. Kun se kuitenkin on demilitarisoitu alue, ei siitä niin suurta geopoliittista etua liene Suomelle, ja vaikka olisikin, varmaan sama vaikka se olisi Ruotsin hallussa, ellei sitten Ruotsista tule jossain vaiheessa meille vihamielinen maa. Parempi sekin kuin että meillä on hoivattavana saari joka vaan koko ajan valittaa asemastaan ja kuinka ei halua suomenkielisiä saarelleen. Pitäkööt sitten tunkkinsa ja perunalastunsa.

En väittänyt että saamelaisilla on nykyisin eirtyisoikeuksia, vaan halusin kuulla juuri teiltä saamelaisilta, mikä nyt oikein on ongelma ja mitä haluatte? Jotain erityisoikeuksia? Joku tuossa aiemmin mainitsi maaoikeudet, mitä sillä tarkoitetaan? Eikö saamelaisille pidä olla tasan samat maaoikeudet ja maarajoitukset, kuin kaikille muillekin suomalaisille? Esim. sen suhteen saako Tenojoella tai Saimaalla kalastella ja metsästää norppia harppuunalla.

Tai jos puhutaan jostain poronhoito-oikeuksista valtion mailla tai mitä lie, eikö sama oikeus pitäisi olla kaikilla suomalaisilla jotka tuntevat vetoa poronhoidon ihmeelliseen maailmaan? Aivan samalla tavalla kuinka saamelaisilla on oikeus tulla etelään tekemään mitä etelän miehet nyt tuppaavat tekemään, pussikaljoittelemaan Koffin puistoon, kuseksimaan porttikonkeihin yms.?

Ps. Niin mitä Inarin, Utsjoen ja Enontekiön alueella on? Miksi ne pitää lukea pois tästä keskustelusta? Saavatko saamelaiset tehdä noilla alueilla jotain mitä minä en saa, vaikka olen äänioikeutettu ylväs Suomen kansalainen ja reservin vänrikki kultalehdyköin?
 
Viimeksi muokattu:
Ahvenanmaa: olen moneen otteeseen sanonut että mielestäni Ahvenanmaan tulisi joko itsenäistyä tai halutessaan liittyä Ruotsiin. Kun se kuitenkin on demilitarisoitu alue, ei siitä niin suurta geopoliittista etua liene Suomelle, ja vaikka olisikin, varmaan sama vaikka se olisi Ruotsin hallussa, ellei sitten Ruotsista tule jossain vaiheessa meille vihamielinen maa. Parempi sekin kuin että meillä on hoivattavana saari joka vaan koko ajan valittaa asemastaan ja kuinka ei halua suomenkielisiä saarelleen. Pitäkööt sitten tunkkinsa ja perunalastunsa.

En väittänyt että saamelaisilla on nykyisin eirtyisoikeuksia, vaan halusin kuulla juuri teiltä saamelaisilta, mikä nyt oikein on ongelma ja mitä haluatte? Jotain erityisoikeuksia? Joku tuossa aiemmin mainitsi maaoikeudet, mitä sillä tarkoitetaan? Eikö saamelaisille pidä olla tasan samat maaoikeudet ja maarajoitukset, kuin kaikille muillekin suomalaisille? Esim. sen suhteen saako Tenojoella tai Saimaalla kalastella ja metsästää norppia harppuunalla.

Tai jos puhutaan jostain poronhoito-oikeuksista valtion mailla tai mitä lie, eikö sama oikeus pitäisi olla kaikilla suomalaisilla jotka tuntevat vetoa poronhoidon ihmeelliseen maailmaan? Aivan samalla tavalla kuinka saamelaisilla on oikeus tulla etelään tekemään mitä etelän miehet nyt tuppaavat tekemään, pussikaljoittelemaan Koffin puistoon, kuseksimaan porttikonkeihin yms.?

Ps. Niin mitä Inarin, Utsjoen ja Enontekiön alueella on? Miksi ne pitää lukea pois tästä keskustelusta? Saavatko saamelaiset tehdä noilla alueilla jotain mitä minä en saa, vaikka olen äänioikeutettu ylväs Suomen kansalainen ja reservin vänrikki kultalehdyköin?
Eli Ahvenanmaan kohdalla "eri asia". Sitten tullaan tärkeään kohtaan: minä, Laiti tai kukaan muukaan yksittäinen ihminen ei edusta kaikkia saamelaisia. Sana lappalainen on Laitin mielestä rasistinen ei tarkoita, että kaikki tai edes suurin osa näin ajattelisi. Kyse on lähinnä kontekstista missä sitä käytetään. Eli mitä enemmän sitä käytetään neutraaliin sävyyn, eli ei osana loukkausta tai negatiivisessa kontekstissa en näe syytä, miksi sen käyttöä ei tulisi jatkaa. <- hox tämä on minun mielipide, eli ei edusta saamelaisten mielipidettä yleisesti. Saamelaisilla ja kuntalaisilla yleisesti on näissä 3:ssa kunnassa on poikkeavia etuja, mitä muualla ei ole pl. Ahvenanmaa, rannikolla olevia vanhojen tilojen erityisoikeuksia ja Torniojokilaaksossa olevia muutamia erityisalueita.

Poronhoito ei ole pelkästään mahdollista vain saamelaisille. Poronhoito ei ole nykyisellään sellaista, mitä se on aikoinaan ollut(eli vaellettu porojen mukana). Nykyiset porotalouden tuet perustuvat päälukuun, joka ei kannusta myymään poroja teuraaksi ja samalla motivoi pitämään ylilukua(joka kuormittaa ympäristöä). Tuet pitäisi perustua myytyihin poroihin, joka pienentäisi päälukua ja lopulta helpottaisi ympäristön kuormitusta.

Saamelaisten riitaisuus johtuu isolta osalta siihen, että osa porukasta haluaisi kahmia itselleen kaiken vallan, sekä oikeudet toisten kustannuksella. Tuo on vielä pitkä projekti, mutta pikkuhiljaa järki voittaa...
 
Huomasin tässä, että Compeedin rakkolaastarit on menneet wokeiksi. ;)

Mulla oli 10 vuotta vanhaa varastoa kyseistä rakkolaastaria, ja se oli "ihonvärinen". Nyt sitten uusi versio onkin läpinäkyvä.

Että näin.
 
Eli Ahvenanmaan kohdalla "eri asia". Sitten tullaan tärkeään kohtaan: minä, Laiti tai kukaan muukaan yksittäinen ihminen ei edusta kaikkia saamelaisia. Sana lappalainen on Laitin mielestä rasistinen ei tarkoita, että kaikki tai edes suurin osa näin ajattelisi. Kyse on lähinnä kontekstista missä sitä käytetään. Eli mitä enemmän sitä käytetään neutraaliin sävyyn, eli ei osana loukkausta tai negatiivisessa kontekstissa en näe syytä, miksi sen käyttöä ei tulisi jatkaa. <- hox tämä on minun mielipide, eli ei edusta saamelaisten mielipidettä yleisesti. Saamelaisilla ja kuntalaisilla yleisesti on näissä 3:ssa kunnassa on poikkeavia etuja, mitä muualla ei ole pl. Ahvenanmaa, rannikolla olevia vanhojen tilojen erityisoikeuksia ja Torniojokilaaksossa olevia muutamia erityisalueita.
Ahvenanmaan asema perustuu aika pitkälti vanhoihin sopimuksiin. Suomen itsenäistymisen aikaan ahvenanmaalaiset olisivat halunneet liittyä Ruotsiin, mutta Kansainliiton päätöksella se jäi Suomelle, jolloin se sai myös rajoitetun autonomian. Niitä sopimuksia ei ole muutettu ja kynnys niiden muuttamiselle on iso - siitä huolimatta, että ahvenanmaalaisten koppavaksi ja ylimieliseksi koettu asennoituminen Suomea ja suomalaisia kohtaan herättää ihan oikeutetusti närää. Miten tämä sitten liittyy saamelaisaktivisteihin, niin osa niistä "aktivisteista" ajaa vähän samankaltaista asennoitumista, mikä näyttäytyy ensisijaisesti ylimielisyytenä suomalaisia kohtaan ja haluna saada jotain erityisoikeuksia muiden kustannuksella vähän samaan tapaan kuin Ahvenanmaa - kun edellä mainittu otetaan huomioon, niin onko se sitten mikään kovin suuri ihme jos ajatus ei saa kovinkaan paljoa myönteistä vastakaikua? Se on tosiaan myös vähän epäselvää millä oikeutuksella nämä aktivistit puhuvat kollektiivisesti saamelaisten puolesta. Varsinkin kun monet näyttävät kavaneen ihan muualla kuin saamelaisalueilla. Vähän isommassa kuvassa esim. tuo edellä mainittu aktivistien nokittelu suomalaisten kansa näyttää vähän kuin alistetut riitelisivät keskenään siitä kuka siinä alistettujen joukossa on ollut toiseen nähden "herrakansa" ja siten vaatimusten kohteena...
Saamelaisten riitaisuus johtuu isolta osalta siihen, että osa porukasta haluaisi kahmia itselleen kaiken vallan, sekä oikeudet toisten kustannuksella. Tuo on vielä pitkä projekti, mutta pikkuhiljaa järki voittaa...
Lienee aika yleisinhimillistä varsinkin jos piirit on vähän pienet.
 
Viimeksi muokattu:
Ahvenanmaan asema perustuu aika pitkälti vanhoihin sopimuksiin. Suomen itsenäistymisen aikaan ahvenanmaalaiset olisivat halunneet liittyä Ruotsiin, mutta Kansainliiton päätöksella se jäi Suomelle, jolloin se sai myös rajoitetun autonomian. Niitä sopimuksia ei ole muutettu ja kynnys niiden muuttamiselle on iso - siitä huolimatta, että ahvenanmaalaisten koppavaksi ja ylimieliseksi koettu asennoituminen Suomea ja suomalaisia kohtaan herättää ihan oikeutetusti närää. Miten tämä sitten liittyy saamelaisaktivisteihin, niin osa niistä "aktivisteista" ajaa vähän samankaltaista asennoitumista, mikä näyttäytyy ensisijaisesti ylimielisyytenä suomalaisia kohtaan ja haluna saada jotain erityisoikeuksia muiden kustannuksella vähän samaan tapaan kuin Ahvenanmaa - kun edellä mainittu otetaan huomioon, niin onko se sitten mikään kovin suuri ihme jos ajatus ei saa kovinkaan paljoa myönteistä vastakaikua? Se on myös vähän epäselvää millä oikeutuksella nämä aktivistit puhuvat kollektiivisesti saamelaisten puolesta. Varsinkin kun monet näyttävät kavaneen ihan muualla kuin saamelaisalueilla. Vähän isommassa kuvassa esim. tuo edellä mainittu aktivistien nokittelu suomalaisten kansa näyttää vähän kuin alistetut riitelisivät keskenään siitä kuka siinä alistettujen joukossa on ollut toiseen nähden "herrakansa" ja siten vaatimusten kohteena...

Lienee aika yleisinhimillistä varsinkin jos piirit on vähän pienet.
Siinä vaan on se, että Saamelaisille on aikoinaan luvattu maankäyttöoikeus.

Saamelaispolitiikka on ollut pitkään erittäin luotaantyöntävää sen riitaisuuden takia. Nyt sinne on pikkuhiljaa saatu tolkun porukkaa. Muutos on hidasta.
 
Siinä vaan on se, että Saamelaisille on aikoinaan luvattu maankäyttöoikeus.

Saamelaispolitiikka on ollut pitkään erittäin luotaantyöntävää sen riitaisuuden takia. Nyt sinne on pikkuhiljaa saatu tolkun porukkaa. Muutos on hidasta.
Siinä on vain myös se, että jos oikeudet ovat yhdelle eri kuin toiselle niin se herättää aina tiettyjä kysymyksiä siitä, toimitaanko tasapuolisesti (useimmiten ei toimita) ja onko se epätasa-arvoisuus oikeasti perusteltua vai ei (useimmiten se taitaa ensisijaisesti liittyä siihen että niitä halutaan kun niitä kerran voi saada). Se nyt on kuitenkin vähän niinkin, että niillä alueilla elää muitakin kuin saamelaisia enkä usko että olisi edes saamelaisten etujen mukaista kusta niiden silmille kovin räikeästi.

Saamelaisten keskinäisiin riittoihin ei tietysti ulkopuolisten edes kannata puuttua, mutta se tekee asioista sikäli hankalia, että on vähäsen hankala päättää kuka minkäkin vaatimusten esittäjistä sitten oikeasti puhuu ja millä mandaatilla. Ehkä se muuttuu, ehkä ei. Mutta nykyisellään se touhu näyttää näin tavallisen (omaisuutensa aikanaan menettäneen evakkosukuun kuuluvan) suomalaisen silmiin vähän samanlaiselta erityisoikeuksien kalastelulta, mistä esim. ahvenanmaalaiset keräävät antipatiaa osakseen.
 
Siinä on vain myös se, että jos oikeudet ovat yhdelle eri kuin toiselle niin se herättää aina tiettyjä kysymyksiä siitä, toimitaanko tasapuolisesti (useimmiten ei toimita) ja onko se epätasa-arvoisuus oikeasti perusteltua vai ei (useimmiten se taitaa ensisijaisesti liittyä siihen että niitä halutaan kun niitä kerran voi saada). Se nyt on kuitenkin vähän niinkin, että niillä alueilla elää muitakin kuin saamelaisia enkä usko että olisi edes saamelaisten etujen mukaista kusta niiden silmille kovin räikeästi.

Saamelaisten keskinäisiin riittoihin ei tietysti ulkopuolisten edes kannata puuttua, mutta se tekee asioista sikäli hankalia, että on vähäsen hankala päättää kuka minkäkin vaatimusten esittäjistä sitten oikeasti puhuu ja millä mandaatilla. Ehkä se muuttuu, ehkä ei. Mutta nykyisellään se touhu näyttää näin tavallisen (omaisuutensa aikanaan menettäneen evakkosukuun kuuluvan) suomalaisen silmiin vähän samanlaiselta erityisoikeuksien kalastelulta, mistä esim. ahvenanmaalaiset keräävät antipatiaa osakseen.
Nämä on tärkeitä asioita mitä toit esille. Toki tuo koskee myös isolta osin myös koko Lapin maakuntaa: Lapissa valtio omistaa leijonan osan maista, kun vastaavasti etelässä maat on jaettu. Maiden yksityistämisen sijaan asukkaille on tarjottu valtion maiden hyödyntäminen esim. Vapaa metsästysoikeus ja saamelaisalueella vielä lisäksi kalastus. Riistahallinto on rikkonut tätä tasapainoa ja myy paljon metsästyslupia esim. Etelän porukoille. Tämä aiheuttaa paljon närää paikallisissa, koska vastaavaa mahdollisuutta ei ole Etelään, koska maat ovat siellä yksityisomistuksessa. Lisätään tähän yhtälöön vielä padotut joet(lohi toi Kemijoen varrella ihmisille ruoan pöytään), kaivokset, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi Lapissa koetaan, että täältä käydään vain kuorimassa kermat päältä. Matkailu omine lieveilmiöinen on vain kirsikkana kakun päällä.
 
Nämä on tärkeitä asioita mitä toit esille. Toki tuo koskee myös isolta osin myös koko Lapin maakuntaa: Lapissa valtio omistaa leijonan osan maista, kun vastaavasti etelässä maat on jaettu. Maiden yksityistämisen sijaan asukkaille on tarjottu valtion maiden hyödyntäminen esim. Vapaa metsästysoikeus ja saamelaisalueella vielä lisäksi kalastus. Riistahallinto on rikkonut tätä tasapainoa ja myy paljon metsästyslupia esim. Etelän porukoille. Tämä aiheuttaa paljon närää paikallisissa, koska vastaavaa mahdollisuutta ei ole Etelään, koska maat ovat siellä yksityisomistuksessa. Lisätään tähän yhtälöön vielä padotut joet(lohi toi Kemijoen varrella ihmisille ruoan pöytään), kaivokset, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi Lapissa koetaan, että täältä käydään vain kuorimassa kermat päältä. Matkailu omine lieveilmiöinen on vain kirsikkana kakun päällä.
Periaatteessa vastaavat mahdollisuudet on valtion mailla kaikilla, niitä on vain vähemmän etelässä - mutta niitäkin kyllä on. Muutoin samat rajoitukset ovat myös etelämmässä, jos et ole seuran jäsen niin et metsästä seuran mailla. Jos et omista maata, niin et omista myöskään metsästysoikeutta ellet saa sellaista joltain hyväsydämiseltä maanomistajalta. Se on joillain alueilla kohtalaisen iso hankaluus aloittelevalle metsästäjälle, jos seuraan pääseminen on hankalaa (koska joka seuralla on omat sääntönsä ja käytäntönsä). Mitään vapaata metsästysoikeutta kun ei täällä ole kenelläkään.

Kaivostoiminnan osalta Suomi on kokonaisuutena hoitanut asiat aika huonosti. Käytännössä annamme mineraalit ilmaiseksi pois. Toki asiassa on sitten myös se puoli, että jos Lapista poistuisi matkailu kokonaan, niin sen mukana lähtisi aika monelta työpaikka alta - olisiko tilanne mielestäsi silloin parempi vai huonompi? Samoin Lapissa toimii nyt luokkaa 500 vientitoimintaa harjoittavaa yritystä, mistä ylivoimaisesti suurin osa on suomalaisomistuksessa. Mitkä näistä mielestäsi pitäisi poistaa sieltä, jotta asiat olisivat paremmin? Ja jos nyt oletetaan että sieltä lähtisi yhtäkkiä esim. puolet niistä yrityksistä pois ihan kokonaan, niin millä ne alueen palvelut (siis ihan tavallisten ihmisten käyttämät) palvelut pyöritettäisiin? Vai kuuluisiko esim. minun siinä tilanteessa alkaa maksaa jotain suomalaisuuskorvausta sinne päin tilanteen oikomiseksi?

Ainakin minun on vähäsen hankala hahmottaa, mitä te sitten oikein haluatte jos matkailutulot ovat pahasta, jos yritystoiminta ylipäätään on pahasta. Että sen ratkaisuna olisi jonkinlainen rajoittamaton ja ainoastaan saamelaisia koskeva maankäyttöoikeus (tavallaan ikään kuin maat vain lahjoitettaisiin pois) tavalla, mitä ei nähdä missään muualla Suomessa.
 
Ne saamelaiset riitelevät tästä jatkuvasti keskenään, joten meillä ei liene sananvaltaa tätä syrjittyä kansanryhmää kohtaa.
Kun eivät kerran saa edes itsekään selvää, niin ei siitä sitten kannata uutisoida, jos joku vinkuu asiasta, niin LA LAA LAAA, en kuullut mitään..
 
Periaatteessa vastaavat mahdollisuudet on valtion mailla kaikilla, niitä on vain vähemmän etelässä - mutta niitäkin kyllä on. Muutoin samat rajoitukset ovat myös etelämmässä, jos et ole seuran jäsen niin et metsästä seuran mailla. Jos et omista maata, niin et omista myöskään metsästysoikeutta ellet saa sellaista joltain hyväsydämiseltä maanomistajalta. Se on joillain alueilla kohtalaisen iso hankaluus aloittelevalle metsästäjälle, jos seuraan pääseminen on hankalaa (koska joka seuralla on omat sääntönsä ja käytäntönsä). Mitään vapaata metsästysoikeutta kun ei täällä ole kenelläkään.

Kaivostoiminnan osalta Suomi on kokonaisuutena hoitanut asiat aika huonosti. Käytännössä annamme mineraalit ilmaiseksi pois. Toki asiassa on sitten myös se puoli, että jos Lapista poistuisi matkailu kokonaan, niin sen mukana lähtisi aika monelta työpaikka alta - olisiko tilanne mielestäsi silloin parempi vai huonompi? Samoin Lapissa toimii nyt luokkaa 500 vientitoimintaa harjoittavaa yritystä, mistä ylivoimaisesti suurin osa on suomalaisomistuksessa. Mitkä näistä mielestäsi pitäisi poistaa sieltä, jotta asiat olisivat paremmin? Ja jos nyt oletetaan että sieltä lähtisi yhtäkkiä esim. puolet niistä yrityksistä pois ihan kokonaan, niin millä ne alueen palvelut (siis ihan tavallisten ihmisten käyttämät) palvelut pyöritettäisiin? Vai kuuluisiko esim. minun siinä tilanteessa alkaa maksaa jotain suomalaisuuskorvausta sinne päin tilanteen oikomiseksi?

Ainakin minun on vähäsen hankala hahmottaa, mitä te sitten oikein haluatte jos matkailutulot ovat pahasta, jos yritystoiminta ylipäätään on pahasta. Että sen ratkaisuna olisi jonkinlainen rajoittamaton ja ainoastaan saamelaisia koskeva maankäyttöoikeus (tavallaan ikään kuin maat vain lahjoitettaisiin pois) tavalla, mitä ei nähdä missään muualla Suomessa.
Otetaan esimerkiksi Rovaniemi: mitä konkreettista hyötyä matkailu on tuonut? Kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista uupelo, koska kaikki menee airbnb-toimintaan. Lks:n päivystys on täynnä töhöilevistä turisteista, etelän taksit ajelevat hiihto- ja kelkkareiteille jumiin, kuten myös kiinalaiset omatoimimatkailijat. Jos matkailu oikeasti toisi Rovaniemelle rahaa, niin se kyllä näkyisi kunnallisveroissa.
 
Otetaan esimerkiksi Rovaniemi: mitä konkreettista hyötyä matkailu on tuonut? Kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista uupelo, koska kaikki menee airbnb-toimintaan. Lks:n päivystys on täynnä töhöilevistä turisteista, etelän taksit ajelevat hiihto- ja kelkkareiteille jumiin, kuten myös kiinalaiset omatoimimatkailijat. Jos matkailu oikeasti toisi Rovaniemelle rahaa, niin se kyllä näkyisi kunnallisveroissa.
Airbnb ei ole matkailun koko kuva. Se kyllä aiheuttaa ongelmia myös muualla ja sille todennäköisesti täytyy tehdä jotain. Mutta uskallan sanoa, että turistit tuovat myös rahaa paikallisille yrityksille. Jos haluat näkökulmaa mitä tapahtuu, kun turistit yhtäkkiä katoavat, niin sitä vertailukohtaa kannattaa vilkuilla Itä-Suomesta.
 
Airbnb ei ole matkailun koko kuva. Se kyllä aiheuttaa ongelmia myös muualla ja sille todennäköisesti täytyy tehdä jotain. Mutta uskallan sanoa, että turistit tuovat myös rahaa paikallisille yrityksille. Jos haluat näkökulmaa mitä tapahtuu, kun turistit yhtäkkiä katoavat, niin sitä vertailukohtaa kannattaa vilkuilla Itä-Suomesta.
Jos haluat vertailukohtaa, kun kaikki toiminta on täysin optimoitu turisteja varten, niin Kilpisjärvi on hyvä esimerkki. Paikallisista välittämättä lyödään ovet säppiin palveluiden ääreltä pl. ruokakauppa/alko, kun ison rahan turistit katoavat(sesonki loppuu).
 
Saamelaisilla tosiaan on ongelmana tällä hetkellä se, että vallasta taistellaan ja osa porukasta haluaa olla ns. oikeita saamelaisia. Motiivit tässä todennäköisesti ovat ihan puhtaasti taloudellisia ja itsekästä vallantavoittelua. Porotalous esim. ei ole mitenkään ekslusiivisesti saamelaisiin liittyvä asia juurikaan edes, se on varsin tuore ilmiö vaikka tähän saamelaisuus halutaan tietyissä piireissä nivouttaa.
 
Jos haluat vertailukohtaa, kun kaikki toiminta on täysin optimoitu turisteja varten, niin Kilpisjärvi on hyvä esimerkki. Paikallisista välittämättä lyödään ovet säppiin palveluiden ääreltä pl. ruokakauppa/alko, kun ison rahan turistit katoavat(sesonki loppuu).
Noh, ilman niitä turisteja niiden palveluiden ovet olisi ympärivuoden säpissä.

Miksi kukaan pitäisi liiketään auki, jos ei ole asiakkaita? 2 asiakasta päivässä ei paljoa lämmitä.
 
Jos haluat vertailukohtaa, kun kaikki toiminta on täysin optimoitu turisteja varten, niin Kilpisjärvi on hyvä esimerkki. Paikallisista välittämättä lyödään ovet säppiin palveluiden ääreltä pl. ruokakauppa/alko, kun ison rahan turistit katoavat(sesonki loppuu).
No oletetaan että ne turistit katoavat aikalailla täysin, mitä tapahtuu? Aukeavatko ne palvelut nyt paikallisille ympäri vuoden, vai käykö niin, että ne eivät aukea lainkaan? Kysymyshän ei ole siitä, että palvelut ihan vaan piruuttaan ohjattaisiin vain turisteille. Jos kysyntää ja maksukykyä on tarpeeksi, niin olisi järjetöntä laittaa niitä kiinni lomakauden ulkopuolella ja jättää voitot tekemättä siltä ajalta. Mutta jos asiakkaita ei ole sesongin ulkopuolella tarpeeksi, niin kukaan ei voi pidemmän päälle pyörittää sitä palvelua vähän niin kuin hyväntekeväisyytenä. Sama juttu Itä-Suomessa - siellä on iso ongelma, koska tavallaan se sesonki enemmän tai vähemmän päättyi kokonaan kun turismi lakkasi pikkuperkeleen aloitettua kolmen päivän erikoisen ja näin pientä historiaa siltäkin puolelta maata omaavana pidän sitä kehitystä surullisena ja toivoisin, että sinne löydettäisiin jotain mikä loisi nousua ja tulevaisuudenuskoa siellä (ei pidä siis tulkita siten, että toivoisin ryssän palaavan sinne). Sitä pohjaa vasten pidän vähän erikoisena, jos joku toivoo omalle kotiseudulleen vähän saman kaltaista kohtaloa. Vähän luulen, että jos Itä-Suomi saisi vastaavan vientiteollisuuden mitä esim. Lapissa on niin olisivat ihan helkkarin tyytyväisiä siitä.
 
En kyllä ymmärrä, miten mikään tämä liittyy feminismiin, mutta Rovaniemen suhteen ymmärrän turismin tuoman ärsytyksen. Toisaalta luovutaanko turismista luovuttaessa myös merkittävästä osasta palveluita, sairaanhoidosta jne. Katsokaapa mitä näivettyville pikkukaupungeille Suomessa tapahtuu. Turismi elävöittää kaupunkia.
 
Eli Ahvenanmaan kohdalla "eri asia".
Millä tavoin eri asia?

Minulta ainakin täysin sama pyyntö sekä ahvenanmaalaisille että saamelaisille: mitä te haluatte? Itsenäisyyttä tai liittymistä johonkin toiseen maahan (esim. Ruotsiin Ahvenanmaan tapauksessa). Vai mitä? Vai onko nykyinen tilanne teille ok?

Molempien tapauksessa minä henkilökohtaisesti voisin olla valmiskin antamaan heille itsenäisyyden, eli etteivät olisi enää osa Suomea. Jollain tasolla se voisi olla järkevääkin ottaen huomioon heidän kieli-identiteettinsä, joka ei siis ole suomi. Luonnollisimmillaan valtiot kehittyvät jonkun tietyn kielen ympärille koska ihmiset tarvitsevat yhteisen kielen kommunikointiin. (Tosin en tiedä ymmärtävätkö eri saamenkieltä puhuvat toisiaan, kuinka paljon eroa on, pohjoissaamen/inarin saamen/koltansaamen kieli).
 
Ahvenanmaan asema perustuu aika pitkälti vanhoihin sopimuksiin. Suomen itsenäistymisen aikaan ahvenanmaalaiset olisivat halunneet liittyä Ruotsiin, mutta Kansainliiton päätöksella se jäi Suomelle, jolloin se sai myös rajoitetun autonomian. Niitä sopimuksia ei ole muutettu ja kynnys niiden muuttamiselle on iso - siitä huolimatta, että ahvenanmaalaisten koppavaksi ja ylimieliseksi koettu asennoituminen Suomea ja suomalaisia kohtaan herättää ihan oikeutetusti närää. Miten tämä sitten liittyy saamelaisaktivisteihin, niin osa niistä "aktivisteista" ajaa vähän samankaltaista asennoitumista, mikä näyttäytyy ensisijaisesti ylimielisyytenä suomalaisia kohtaan ja haluna saada jotain erityisoikeuksia muiden kustannuksella vähän samaan tapaan kuin Ahvenanmaa - kun edellä mainittu otetaan huomioon, niin onko se sitten mikään kovin suuri ihme jos ajatus ei saa kovinkaan paljoa myönteistä vastakaikua? Se on tosiaan myös vähän epäselvää millä oikeutuksella nämä aktivistit puhuvat kollektiivisesti saamelaisten puolesta. Varsinkin kun monet näyttävät kavaneen ihan muualla kuin saamelaisalueilla. Vähän isommassa kuvassa esim. tuo edellä mainittu aktivistien nokittelu suomalaisten kansa näyttää vähän kuin alistetut riitelisivät keskenään siitä kuka siinä alistettujen joukossa on ollut toiseen nähden "herrakansa" ja siten vaatimusten kohteena...
Uusinta uutta on karjalainen identiteettipolitiikka, jota osaltaan ruokitaan ajatuksella "kun kerran saamelaisia hyysätään, miksei sitten meitäkin?".


Itse oikeastaan toivon että Ruotsi olisi aikoinaan saanut Ahvenanmaan, varsinkin jos ja kun ahvenanmaalaiset itse olisivat halunneet niin. Ehkä silloin siellä ei olisi tälläkin hetkellä veli venäläisiä passissa?
 
^Noista "karjalaisista" kannattaa lukea Arja Paajasen kirjoitus:

Rushkiemustu-ryhmän julkilausumat tuovat mieleen pikemminkin Venäjän propagandan ja FSB:n käyttämät ammattimaiset riidankylväjät kuin aidon huolen karjalan kielestä ja karjalaisen kulttuurin kohtalosta Suomessa, kirjoittaa erikoistoimittaja Arja Paananen.

Tuo, jos mikä, on venäläistä hybridivaikuttamista.
 
Jos haluat vertailukohtaa, kun kaikki toiminta on täysin optimoitu turisteja varten, niin Kilpisjärvi on hyvä esimerkki. Paikallisista välittämättä lyödään ovet säppiin palveluiden ääreltä pl. ruokakauppa/alko, kun ison rahan turistit katoavat(sesonki loppuu).
Eli ne turistit mahdollistaa, että kauppa on auki. Ilman turisteja tuo paikka on kuollut.
 
Varmaan parempi siirtää tämä tänne:

Ei vaikuta, tuo on harhaluulo. Nykyaikana mustien asemaa on eniten heikentänyt demokraattien vuosikymmenien takainen tukipolitiikka missä yksinhuoltajuutta on kovasti tuettu, ja kulttuuri missä kovin suuri osa afroamerikkalaisista kasvaa isättöminä, ja kaikenlaisen gangstakulttuurin ihannointi, ehkä sitä puuttuvaa isää haetaan jengien johtajista.

Ei todellakaan ole kyse mistään tukipolitiikasta, vaan enemmänkin tukipolitiikan puuttumisesta.
Orjuutta seuranneet sorron seurauksena mustat eivät missään vaiheessa pystyneet luomaan varallisuutta, vaan he joutuivat elämään sukupolvien ajan kädestä suuhun. Samalla heidät puskettiin kaupunkien yhteyteen, kerta niistä löytyvät tehtaat oli aikalailla ainoat paikat, josta he saivat töitä.
Koska mustia sorrettiin (vielä 60-luvunkin jälkeen) pankkien toimesta, he eivät voineet hankkia lainoja edes asuntoja varten, saati sitten yritystoimintaan. Tuo ajoi mustat halpoihin vuokra-asuntoihin ja käytännössä pelkästään palkkatyöläisiksi.
Hetken aikaa näytti, että mustat pystyisivät nousemaan pois asemastansa, kerta tehdastyöstä maksettiin suht hyvää liksaa, mustillekin. Mutta ne eivät ehtineet keräämään varallisuutta ennen kuin USA:ssa alkoi deindustrialisaatio.
Eli kun mustat olivat pakkautuneet halpoihin asuntoihin kaupunkien läheisyyteen töiden perässä ja sitten nuo työpaikat alkoivat katoamaan sieltä 60-luvulta lähtien, alkoi tulemaan massiivisia taloudellisia ongelmia. Lisäksi ei varmaan ole kenellekään yllätys, että kun ne valkoiset tehtaiden omistajat alkoivat kenkimään väkeä pois, ekana listalla oli mustat työntekijät. Työttömyyttä seuraa köyhyys, köyhyyttä seuraa rikollisuus.
Sitten kerta Yhdysvalloissa mahdollisuuksien tasa-arvo on surkea, johtuen siitä, että vanhempien varallisuus määrää hyvin pitkälle lapsien mahdollisuuden saada koulutus, mustien lapset eivät missään vaiheessa päässeet hankkimaan koulutusta, joka oli vaatimus varallisuuden keräämiselle tuon deindustrialisaation jälkeen.

Eli tuo "gangstakulttuuri" on seurausta tuosta sorrosta. Estettiin mustia keräämästä varallisuutta, joka jätti mustat sitten hyvin pitkälle tyhjän päälle kun tehdastyöt alkoivat katoamaan. Lopputuloksena köyhyyttä ja rikollisuutta.

Mutta joo, alkaa meneen vahvasti offtopiciiin.
 
Varmaan parempi siirtää tämä tänne:



Ei todellakaan ole kyse mistään tukipolitiikasta, vaan enemmänkin tukipolitiikan puuttumisesta.
Orjuutta seuranneet sorron seurauksena mustat eivät missään vaiheessa pystyneet luomaan varallisuutta, vaan he joutuivat elämään sukupolvien ajan kädestä suuhun. Samalla heidät puskettiin kaupunkien yhteyteen, kerta niistä löytyvät tehtaat oli aikalailla ainoat paikat, josta he saivat töitä.
Koska mustia sorrettiin (vielä 60-luvunkin jälkeen) pankkien toimesta, he eivät voineet hankkia lainoja edes asuntoja varten, saati sitten yritystoimintaan. Tuo ajoi mustat halpoihin vuokra-asuntoihin ja käytännössä pelkästään palkkatyöläisiksi.
Hetken aikaa näytti, että mustat pystyisivät nousemaan pois asemastansa, kerta tehdastyöstä maksettiin suht hyvää liksaa, mustillekin. Mutta ne eivät ehtineet keräämään varallisuutta ennen kuin USA:ssa alkoi deindustrialisaatio.
Eli kun mustat olivat pakkautuneet halpoihin asuntoihin kaupunkien läheisyyteen töiden perässä ja sitten nuo työpaikat alkoivat katoamaan sieltä 60-luvulta lähtien, alkoi tulemaan massiivisia taloudellisia ongelmia. Lisäksi ei varmaan ole kenellekään yllätys, että kun ne valkoiset tehtaiden omistajat alkoivat kenkimään väkeä pois, ekana listalla oli mustat työntekijät. Työttömyyttä seuraa köyhyys, köyhyyttä seuraa rikollisuus.
Sitten kerta Yhdysvalloissa mahdollisuuksien tasa-arvo on surkea, johtuen siitä, että vanhempien varallisuus määrää hyvin pitkälle lapsien mahdollisuuden saada koulutus, mustien lapset eivät missään vaiheessa päässeet hankkimaan koulutusta, joka oli vaatimus varallisuuden keräämiselle tuon deindustrialisaation jälkeen.

Eli tuo "gangstakulttuuri" on seurausta tuosta sorrosta. Estettiin mustia keräämästä varallisuutta, joka jätti mustat sitten hyvin pitkälle tyhjän päälle kun tehdastyöt alkoivat katoamaan. Lopputuloksena köyhyyttä ja rikollisuutta.

Mutta joo, alkaa meneen vahvasti offtopiciiin.
Aina näyttää löytyvän syy jostain ulkopuolisesta tekijästä. Suomessakin rasismi kuulemma ajanut raiskaamaan.
 
"Mustien ahdinko USA:ssa johtuu orjuudesta" ei ole uskottavaa kun ne mustat pärjäävät kehnosti aikalailla ihan jokaisessa maassa ympäri maapalloa ja samaten jotkut vähemmistöt USA:ssa joita on myös vahvasti sorsittu pärjäävät kuitenkin loistavasti kuten aasialaiset.
 
Varmaan parempi siirtää tämä tänne:



Ei todellakaan ole kyse mistään tukipolitiikasta, vaan enemmänkin tukipolitiikan puuttumisesta.
Orjuutta seuranneet sorron seurauksena mustat eivät missään vaiheessa pystyneet luomaan varallisuutta, vaan he joutuivat elämään sukupolvien ajan kädestä suuhun. Samalla heidät puskettiin kaupunkien yhteyteen, kerta niistä löytyvät tehtaat oli aikalailla ainoat paikat, josta he saivat töitä.
Koska mustia sorrettiin (vielä 60-luvunkin jälkeen) pankkien toimesta, he eivät voineet hankkia lainoja edes asuntoja varten, saati sitten yritystoimintaan. Tuo ajoi mustat halpoihin vuokra-asuntoihin ja käytännössä pelkästään palkkatyöläisiksi.
Hetken aikaa näytti, että mustat pystyisivät nousemaan pois asemastansa, kerta tehdastyöstä maksettiin suht hyvää liksaa, mustillekin. Mutta ne eivät ehtineet keräämään varallisuutta ennen kuin USA:ssa alkoi deindustrialisaatio.
Eli kun mustat olivat pakkautuneet halpoihin asuntoihin kaupunkien läheisyyteen töiden perässä ja sitten nuo työpaikat alkoivat katoamaan sieltä 60-luvulta lähtien, alkoi tulemaan massiivisia taloudellisia ongelmia. Lisäksi ei varmaan ole kenellekään yllätys, että kun ne valkoiset tehtaiden omistajat alkoivat kenkimään väkeä pois, ekana listalla oli mustat työntekijät. Työttömyyttä seuraa köyhyys, köyhyyttä seuraa rikollisuus.
Sitten kerta Yhdysvalloissa mahdollisuuksien tasa-arvo on surkea, johtuen siitä, että vanhempien varallisuus määrää hyvin pitkälle lapsien mahdollisuuden saada koulutus, mustien lapset eivät missään vaiheessa päässeet hankkimaan koulutusta, joka oli vaatimus varallisuuden keräämiselle tuon deindustrialisaation jälkeen.

Eli tuo "gangstakulttuuri" on seurausta tuosta sorrosta. Estettiin mustia keräämästä varallisuutta, joka jätti mustat sitten hyvin pitkälle tyhjän päälle kun tehdastyöt alkoivat katoamaan. Lopputuloksena köyhyyttä ja rikollisuutta.

Mutta joo, alkaa meneen vahvasti offtopiciiin.
Miksi tuo on vaikuttanut vain afroamerikkalaisiin, eikä esim. aasialaisiin (kiinalaisiin, korealaisiin, intialaisiin jne.)? Olivatko valkoiset tehtaanomistajat jotenkin kiltimpiä kiinalaisia rautatietyöläisiä ja intialaisia maahanmuuttajia kohtaan? Heitä ei potkittu pois tehtaista ja muualtakaan?

Ei mustia ole mitenkään järjestelmällisesti "estetty" keräämästä varallisuutta, sen enempää kuin kiinalaisia ja intialaisia. Tuossa muodossa tuo kuulostaa joltain salaliittoteorialta. Afroamerikkalaiset ovat toisaalta pystyneet keräämään suuromaisuuksia esim. urheilun ja musiikin piirissä, ilman että valkoiset olisivat heitä estäneet tekemästä näin. Toki nämä superrikkaat afroamerikkalaiset silti monesti uhriutuvat, väittävät olevansa huonompiosaisia vaikka muutama sata miljoona on tilillä ja asutaan kalliissa lukaalissa. Rikkaiden räppärien imagoon kuuluu edelleen että ollaan muka kadun kasvatteja ja gangstoja.

Jotain on kulttuurissa eroa kun aasialaisperheet pysyvät paremmin yhdessä ydinperheinä, ja aasialaisvanhemmat panostavat ja patistavat lapsiaan enemmän hankkimaan korkean koulutuksen. Ilman että vanhemmat välttämättä ovat olleet rikkaita. Eikä aasialaisnuorten parissa ilmene yhtä laajaa gangsta-kulttuurin ihannointia.
 
Miksi tuo on vaikuttanut vain afroamerikkalaisiin, eikä esim. aasialaisiin (kiinalaisiin, korealaisiin, intialaisiin jne.)? Olivatko valkoiset tehtaanomistajat jotenkin kiltimpiä kiinalaisia rautatietyöläisiä ja intialaisia maahanmuuttajia kohtaan? Heitä ei potkittu pois tehtaista ja muualtakaan?

Se vaikutti myös aasialaisiin, mutta aasialaisten määrä Yhdysvalloissa ennen 50-60-lukuja oli erittäin pieni. Puhutaan about parista sadasta tuhannesta aasialaisesta, johtuen siitä, että aasialaisten maahanmuutto oli kiellettyä vuosikymmenien ajan.
Eli aasialaisten maahanmuutto alkoi suurelta määrin vasta sieltä 50-60-luvuilta lähtien ja nykyiset noin 20 miljoonaa aasialaista ovat lähes täysin noiden paljon myöhemmin maahan tulleiden jälkeläisiä. Niiden jälkeläisiä, joista suuri osa oli jo valmiiksi koulutettuja tullessaan maahan, kerta tuossa vaiheessa USA kaipasi sitä koulutettua työvoimaa, eikä enää niitä tehdastyöläisiä. Joten ne välttivät käytännössä täysin tuon tummaihoisiin osuneen syklin, jonka tuossa aiemmin avasin, siitä yksinkertaisesta syystä, että he (ja heidän vanhemmat) eivät vielä olleet maassa kun tuo tapahtui.

Ei mustia ole mitenkään järjestelmällisesti "estetty" keräämästä varallisuutta, sen enempää kuin kiinalaisia ja intialaisia. Tuossa muodossa tuo kuulostaa joltain salaliittoteorialta. Afroamerikkalaiset ovat toisaalta pystyneet keräämään suuromaisuuksia esim. urheilun ja musiikin piirissä, ilman että valkoiset olisivat heitä estäneet tekemästä näin. Toki nämä superrikkaat afroamerikkalaiset silti monesti uhriutuvat, väittävät olevansa huonompiosaisia vaikka muutama sata miljoona on tilillä ja asutaan kalliissa lukaalissa. Rikkaiden räppärien imagoon kuuluu edelleen että ollaan muka kadun kasvatteja ja gangstoja.
Kuten tuolla jo aiemmin totesin, mustien oli erittäin vaikeaa (usein käytännössä mahdotonta) saada lainoja, jotka ovat kuitenkin sille perusväestölle aika suuri edellytys siihen, että voi alkaa kerryttämään sitä varallisuutta. Sitä ennen mustia estettiin keräämästä varallisuutta maataloudesta. Siitä piti huolen Jim Crow lait, lynkkaukset ja muu umpirasistinen toiminta etelävaltioissa.

Musiikilla ja urheilulla rikastuvien määrä on mikroskooppinen verrattuna siihen tavalliseen kansaan, jonka pitäisi saada varallisuuden keräämistä varten koulutuksen ja töitä.
 
Ihan mielenkiintoinen maailmankuva, missä kaikki epämiellyttävä mikä tapahtuu on aina poikkeuksetta jonkun ulkopuolisen tekijän vika ja vastuulla. Ei ole merkitystä vaikka pystyttäisiin suoraan osoittamaan asioita ja kulttuurisia piirteitä, mitkä aikalailla kiistatta aiheuttavat ongelmia, mutta senkin syy on aina jonkun ulkopuolisen, tai jonkun menneen ajan koetun sorron, mutta ei koskaan ikinä milloinkaan niiden ketkä sellaista kulttuuria aktiivisesti ylläpitävät (puhumattakaan pösilöistä, kenen mielestä niitä ongelmia ei edes saa ratkaista kun se olisi niin pirun taantumuksellista ja vanhanaikaista...). Ja ratkaisu on sitten rakentaa n+1 tukihimmeliä, minkä ensisijainen vaikutus on lähinnä vaikeuttaa muiden elämää ja siten aiheuttaa vielä lisää eripuraa. Mistä sitten DEI-huuhailijoiden armeija vetää fyffet kotiin ja sitä ideologista singulariteettia puffaavat paistattelevat omassa paremmuudessaan, ongelmien ollessa ja pysyessä.

Mutta ihan mielenkiinnosta, missä vaiheessa minä saan alkaa vedota koettuun syrjintään ja esim. suvun piirissä koettuun omaisuuden menetykseen ryssän varastaessa kaiken? Vai olisiko taas niin että sen oikeuden määrä on suoraan verrannollinen pigmentin määrään ihossa... (ts. jos ei olisi kaksia standardeja niin ei olisi standardeja lainkaan...)
 
Ihan mielenkiintoinen maailmankuva, missä kaikki epämiellyttävä mikä tapahtuu on aina poikkeuksetta jonkun ulkopuolisen tekijän vika ja vastuulla. Ei ole merkitystä vaikka pystyttäisiin suoraan osoittamaan asioita ja kulttuurisia piirteitä, mitkä aikalailla kiistatta aiheuttavat ongelmia, mutta senkin syy on aina jonkun ulkopuolisen, tai jonkun menneen ajan koetun sorron, mutta ei koskaan ikinä milloinkaan niiden ketkä sellaista kulttuuria aktiivisesti ylläpitävät (puhumattakaan pösilöistä, kenen mielestä niitä ongelmia ei edes saa ratkaista kun se olisi niin pirun taantumuksellista ja vanhanaikaista...).
En tiedä kenenkä maailmankuvaa tuossa kuvailet, kerta se ei ole se maailmakuva, mitä mä tuossa kuvailen. Ei tässä olla poistamassa sen kulttuurin vaikutusta tilanteeseen, vaan pointtina on ymmärtää se, että mitenkä se kulttuuri on sinne ylipäätänsä rakentunut.
Tuo "gangstakulttuuri" on toki erittäin haitallinen ja siitä pitäisi pyrkiä eroon, ja monet pyrkivätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisi lähteä kieltämään niitä historiallisia faktoja, jotka aiheuttivat sen "gangstakulttuurin" syntymisen.
 
En tiedä kenenkä maailmankuvaa tuossa kuvailet, kerta se ei ole se maailmakuva, mitä mä tuossa kuvailen. Ei tässä olla poistamassa sen kulttuurin vaikutusta tilanteeseen, vaan pointtina on ymmärtää se, että mitenkä se kulttuuri on sinne ylipäätänsä rakentunut.
Tuo "gangstakulttuuri" on toki erittäin haitallinen ja siitä pitäisi pyrkiä eroon, ja monet pyrkivätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisi lähteä kieltämään niitä historiallisia faktoja, jotka aiheuttivat sen "gangstakulttuurin" syntymisen.
"Ei olla poistamassa", mutta joka kerta kun siitä tulee puhe niin tietää jo valmiiksi millä vuorosanoilla tulet selittämään sen ilmiön ja käytännössä selittämään kaiken muun tyhjäksi. Ja keinovalikoimaksi sitten jotain mikä lähinnä ylläpitää sitä ongelmaa. :)
 
"Ei olla poistamassa", mutta joka kerta kun siitä tulee puhe niin tietää jo valmiiksi millä vuorosanoilla tulet selittämään sen ilmiön ja käytännössä selittämään kaiken muun tyhjäksi. Ja keinovalikoimaksi sitten jotain mikä lähinnä ylläpitää sitä ongelmaa. :)

Niin tässä tulee toistettua samat asiat, kerta ne faktat eivät ole muuttuneet. Noiden juurisyiden ymmärtäminen ei selitä kaikkea muuta tyhjäksi.
Lisäksi en ole edes erityisemmin tarjonnut mitään ratkaisuvaihtoehtoja. Oikeastaan tuohon ei nyt tässä vaiheessa ole mitään helppoja ratkaisuja, enkä oikeasti tiedä, että miten se voitaisiin korjata nyt. Sitä olisi voitu korjata silloin 60-luvulta lähtien, esimerkiksi helpottamalla sitä koulutuksen hankkimista tuossa tilanteessa. Nytkin todennäköisesti se koulutuksen parantaminen on aikalailla ainoa tapa korjata tilanne, se vain on aivan helvetisti vaikeampaa nyt kuin 50 vuotta sitten.
 
Niin tässä tulee toistettua samat asiat, kerta ne faktat eivät ole muuttuneet. Noiden juurisyiden ymmärtäminen ei selitä kaikkea muuta tyhjäksi.
Lisäksi en ole edes erityisemmin tarjonnut mitään ratkaisuvaihtoehtoja. Oikeastaan tuohon ei nyt tässä vaiheessa ole mitään helppoja ratkaisuja, enkä oikeasti tiedä, että miten se voitaisiin korjata nyt. Sitä olisi voitu korjata silloin 60-luvulta lähtien, esimerkiksi helpottamalla sitä koulutuksen hankkimista tuossa tilanteessa. Nytkin todennäköisesti se koulutuksen parantaminen on aikalailla ainoa tapa korjata tilanne, se vain on aivan helvetisti vaikeampaa nyt kuin 50 vuotta sitten.
Kuinka monta sataa vuotta pitää mennä, ennenkuin voi todeta, että menneisiin ei voi enää vedota ja ganstailusta vastaa gangstailija itse?
 
Niin tässä tulee toistettua samat asiat, kerta ne faktat eivät ole muuttuneet. Noiden juurisyiden ymmärtäminen ei selitä kaikkea muuta tyhjäksi.
Lisäksi en ole edes erityisemmin tarjonnut mitään ratkaisuvaihtoehtoja. Oikeastaan tuohon ei nyt tässä vaiheessa ole mitään helppoja ratkaisuja, enkä oikeasti tiedä, että miten se voitaisiin korjata nyt. Sitä olisi voitu korjata silloin 60-luvulta lähtien, esimerkiksi helpottamalla sitä koulutuksen hankkimista tuossa tilanteessa. Nytkin todennäköisesti se koulutuksen parantaminen on aikalailla ainoa tapa korjata tilanne, se vain on aivan helvetisti vaikeampaa nyt kuin 50 vuotta sitten.
Ja mitään lisäarvoa sen asian toistelu ei tuo sen enempää keskusteluun kuin ratkaisuihinkaan. Maailmanhistoria on täynnä kansoja ja ihmisiä, joita on sorrettu ja kohdeltu huonosti (oma kansamme ei suinkaan ole siellä vähiten sorrettujen osastolla), mutta osa nousee siitä ja rakentaa itselleen paremman tulevaisuuden. Osa sitten ei. Osa omaksuu jopa sortajiltaan sellaisia asioita mitkä toimivat (kuten monet brittien vanhoista siirtomaista säilyttivät silloin luotuja instituutioita ja menestyvät yleensä verrokkejaan paremmin). Kukaan ulkopuolinen ei voi ratkaista mustien ongelmia. Heidän täytyy ratkaista se hyvin pitkälti itse ja muut voivat yrittää auttaa siinä, mutta jos asennoituminen on vähän sellainen että kaikki mikä pyrkii parantamaan asioita torjutaan koska se ei ole lähtöisin siitä omasta runkkuringistä ja pitää saada esittää kovaa tyyppiä ilman älyn tai hirveästi muitakaan lahjoja, niin aika huono se ennuste silloin on. Ja siitä on vähäsen onttoa syyttää jotain abstraktia sortoa, varsinkin kun huomioidaan että sen sanotun sorron aikana ne yhteisöt olivat yhtenäisempiä ja monin tavoin terveempiä kuin sen jälkeen, kun joku imbesilli päätti alkaa ajamaan niissä yhteisöissä jonkinlaista perverssiä versiota kommunistien vallankumousteorioista.
 
Ja mitään lisäarvoa sen asian toistelu ei tuo sen enempää keskusteluun kuin ratkaisuihinkaan. Maailmanhistoria on täynnä kansoja ja ihmisiä, joita on sorrettu ja kohdeltu huonosti (oma kansamme ei suinkaan ole siellä vähiten sorrettujen osastolla), mutta osa nousee siitä ja rakentaa itselleen paremman tulevaisuuden. Osa sitten ei. Osa omaksuu jopa sortajiltaan sellaisia asioita mitkä toimivat (kuten monet brittien vanhoista siirtomaista säilyttivät silloin luotuja instituutioita ja menestyvät yleensä verrokkejaan paremmin). Kukaan ulkopuolinen ei voi ratkaista mustien ongelmia. Heidän täytyy ratkaista se hyvin pitkälti itse ja muut voivat yrittää auttaa siinä, mutta jos asennoituminen on vähän sellainen että kaikki mikä pyrkii parantamaan asioita torjutaan koska se ei ole lähtöisin siitä omasta runkkuringistä ja pitää saada esittää kovaa tyyppiä ilman älyn tai hirveästi muitakaan lahjoja, niin aika huono se ennuste silloin on. Ja siitä on vähäsen onttoa syyttää jotain abstraktia sortoa, varsinkin kun huomioidaan että sen sanotun sorron aikana ne yhteisöt olivat yhtenäisempiä ja monin tavoin terveempiä kuin sen jälkeen, kun joku imbesilli päätti alkaa ajamaan niissä yhteisöissä jonkinlaista perverssiä versiota kommunistien vallankumousteorioista.

Totta kai se tuo lisäarvoa. Historiasta oppiminen on yksi tärkeimpiä asioita siinä, että miten me voidaan parantaa nykytilannetta. "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.".
Toki usein kansan yrittävät haudata ne epämielyttävät totuudet syvälle sinne historiankirjoihin, mutta itse näen tuon aika lyhytnäköisenä ja typeränä toimintana.

Lisäksi kun puhutaan Yhdysvaltojen mustan väestön ongelmia korjaamista, niin kyseessä ei ole asia, jonka ratkaisun avaimet ovat vain mustien käsissä. Kyseessä on kuitenkin Yhdysvaltojen koko yhteiskuntaa koskeva ongelma, joka vaatii sen koko yhteiskunnan toimintaa ongelmien ratkaisemisessa. Mustat eivät esimerkiksi voi säätää itse heitä koskevaa lainsäädäntöä, vaan se lainsäädäntö päätetään kaikkien Yhdysvaltojen asukkaiden toimesta.
 
Totta kai se tuo lisäarvoa. Historiasta oppiminen on yksi tärkeimpiä asioita siinä, että miten me voidaan parantaa nykytilannetta. "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.".
Toki usein kansan yrittävät haudata ne epämielyttävät totuudet syvälle sinne historiankirjoihin, mutta itse näen tuon aika lyhytnäköisenä ja typeränä toimintana.
No kerropas meille nyt sitten, mitä konkreettista lisäarvoa se kollektiivinen itseruoskinta nyt sitten on tuottanut ongelman ratkaisemiseksi? Pelkkä syyllisyydessä piehtarointi ei ole tähän päivään mennessä tuottanut nähdäkseni yhden yhtäkään ratkaisua mihinkään ongelmaan, mutta se on kyllä päinvastoin estänyt käsittelemästä asiaa järkevästi ja kiihkottomasti. Koska vähintään yhtä usein ne epämiellyttävät totuudet halutaan haudata siihen sormenheristelyyn, millä vaaditaan ensisijaisesti muita ratkaisemaan ja maksamaan ne ongelmat ilman minkään tasoista itsereflektiota olisiko kuitenkin niin, että omissa käytännöissä, arvoissa ja tavoissa olisi jotain pielessä. Ja sen myötä kaikki ongelmanratkaisuyritykset valuvat viemäriin.
Lisäksi kun puhutaan Yhdysvaltojen mustan väestön ongelmia korjaamista, niin kyseessä ei ole asia, jonka ratkaisun avaimet ovat vain mustien käsissä. Kyseessä on kuitenkin Yhdysvaltojen koko yhteiskuntaa koskeva ongelma, joka vaatii sen koko yhteiskunnan toimintaa ongelmien ratkaisemisessa. Mustat eivät esimerkiksi voi säätää itse heitä koskevaa lainsäädäntöä, vaan se lainsäädäntö päätetään kaikkien Yhdysvaltojen asukkaiden toimesta.
Meinaatko että mustille tarvitaan nyt sitten jonkinlainen erillislainsäädäntö? Kuten mitä? Lisää jotain erillisvapauksia, etuja tms? Vai meinaatko että ryöstetään kollektiivisesti väärän väristen omaisuutta ja siirretään ne mustille jonkun vuosisataisten tapahtumien perusteella ilman minkään tasoista analyysiä siitä, ovatko niitä vaativat edes teoriassa oikeutettuja moiseen? Ja jos niin ei tehdä niin mitä sitten? Ryöstetään kaupat ja pistetään paikat paskaksi jotta valkoihoisia ihan varmasti vituttaa kun mustien oma elinympäristö menettää taas yhden palasen elinkelpoisuudesta?
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko että mustille tarvitaan nyt sitten jonkinlainen erillislainsäädäntö? Kuten mitä? Lisää jotain erillisvapauksia, etuja tms? Vai meinaatko että ryöstetään kollektiivisesti väärän väristen omaisuutta ja siirretään ne mustille jonkun vuosisataisten tapahtumien perusteella ilman minkään tasoista analyysiä siitä, ovatko niitä vaativat edes teoriassa oikeutettuja moiseen? Ja jos niin ei tehdä niin mitä sitten? Ryöstetään kaupat ja pistetään paikat paskaksi jotta valkoihoisia ihan varmasti vituttaa kun mustien oma elinympäristö menettää taas yhden palasen elinkelpoisuudesta?
Mä ainakin meinaan että tarvitaan jonkinlainen tukiverkko, josta ponnahtaa takaisin, mä meinaan että köyhien koulutusta pitää tukea ja mahdollistaa se, mä meinaan että tukien hakiprossista pitää tehdä helppo ja yksinkertainen. Mä meinaan että koulujen rahoitus ei saa perustua asuinalueiden vaurauteen.

Mä meinaan että parannetaan värisokeasti sitä mahdollisuuksien tasa-arvoa.
 
Mä ainakin meinaan että tarvitaan jonkinlainen tukiverkko, josta ponnahtaa takaisin, mä meinaan että köyhien koulutusta pitää tukea ja mahdollistaa se, mä meinaan että tukien hakiprossista pitää tehdä helppo ja yksinkertainen. Mä meinaan että koulujen rahoitus ei saa perustua asuinalueiden vaurauteen.

Mä meinaan että parannetaan värisokeasti sitä mahdollisuuksien tasa-arvoa.
Miten sä toteuttaisit ton?
Siis nykykohtaan verraten.
Ketä esimerkiks täällä suomessa tällä hetkellä kohdellaan eriarvoisesti? Jos ei nyt ihan suoraan sanoen katsota sitä yleistä settiä ettei siitä vitun nististä saada koulutuksella tehtyä lekuria, vaikka kuinka yrittäis.
Helppo sanoa aina näitä "ponnahduslautoja" ja "tukiverkkoja". Pari noita nähneenä, voin sanoa että ne on vaan sitä itseään. Täyttä paskaa.
Hillotaan massia ja yritetään jeesata frendiä olemaan muka pois paskasta.
 
Miten sä toteuttaisit ton?
Siis nykykohtaan verraten.
Ketä esimerkiks täällä suomessa tällä hetkellä kohdellaan eriarvoisesti? Jos ei nyt ihan suoraan sanoen katsota sitä yleistä settiä ettei siitä vitun nististä saada koulutuksella tehtyä lekuria, vaikka kuinka yrittäis.
Helppo sanoa aina näitä "ponnahduslautoja" ja "tukiverkkoja". Pari noita nähneenä, voin sanoa että ne on vaan sitä itseään. Täyttä paskaa.
Hillotaan massia ja yritetään jeesata frendiä olemaan muka pois paskasta.
Toi siis liittyi usaan ja siellä mustien asemaan. Kannattaa selata lainauksia vähän taaksepäin.

Suomessahan on oikeasti köyhän perheen lapsella hyvät mahdollisuudet nousta ylimpään tulodesiiliin.
 
Toi siis liittyi usaan ja siellä mustien asemaan. Kannattaa selata lainauksia vähän taaksepäin.
Jeps, sori ajatus lähti laukkaamaan taas pelkästä yhdestä viestistä vaikka seurannut mitä tässä puhuttu.
Istun silti lähes kaiken tekstini takana tohon viestiisi liittyen, ja kysyn miten sä toteuttaisit tukiverkon tai ponnahduslaudan, oli se sitten maa mikä tahansa?
Noi kolme mitä kirjotit lainaamassani viestissä on kai suht ns. normalisoituja jo jenkeissä. Jos ei nyt erotella jotain yksityiskouluja tms, joihin kaikilla ei ole varaa.
 
Jeps, sori ajatus lähti laukkaamaan taas pelkästä yhdestä viestistä vaikka seurannut mitä tässä puhuttu.
Istun silti lähes kaiken tekstini takana tohon viestiisi liittyen, ja kysyn miten sä toteuttaisit tukiverkon tai ponnahduslaudan, oli se sitten maa mikä tahansa?
Noi kolme mitä kirjotit lainaamassani viestissä on kai suht ns. normalisoituja jo jenkeissä. Jos ei nyt erotella jotain yksityiskouluja tms, joihin kaikilla ei ole varaa.
Jenkeissä koulujen määrärahat edelleen perustuu asuinalueiden arvoon, ellen väärin muista sen alueen kiinteistöveroon. Ja tää on iso vääryys. Yksityiskoulut on asia erikseen, mutta kaikkien koulujen pitäisi lähtökohtaisesti saada yhtäpaljon rahoitusta per oppilas. Ei ole köyhän perheen lapsen vika että asuvat köhällä alueella. Miksi alueen arvon pitäisi vaikuttaa koulun resusseihin? Köyhillä lapsillä väliä, kunhan (valkoisten) hyvätuloisten kersojen koulut on loistavia?

Tarjotaan päiväkoti ja iltapäivökerho palveluita ja tuetaan köyhien osalta näitä, jotta vanhemmat pystyy käydä töissä ja tuoda sitä rahaa perheeseen.

Jonkin asteinen sosiaaliturva köyhille ja tehdään sen haku yksikertaiseksi. Mitä lukenut niin jenkeissä sosiaaliturvan hakeminen on työläs prosessi jossa on paljon ansoja, joilla tippuu tuen ulkopuolelle.

Ei, en tarkoita suomen sosiaaliturvan tasoista, vaan jotain jolla tulee niukasti toimeen. Esim keskieuroopasta voisi katsoa mallia.

Liberan perustili malli oli äkkisältään myös ihan hyvä esitys.

Eikä usaan ole vain yhtä ratkaisua, koska maa on niin laaja, varmasti pitää tarkastella osavaltiokohtaisesti asiaa.
 
Jenkeissä koulujen määrärahat edelleen perustuu asuinalueiden arvoon, ellen väärin muista sen alueen kiinteistöveroon. Ja tää on iso vääryys. Yksityiskoulut on asia erikseen, mutta kaikkien koulujen pitäisi lähtökohtaisesti saada yhtäpaljon rahoitusta per oppilas. Ei ole köyhän perheen lapsen vika että asuvat köhällä alueella. Miksi alueen arvon pitäisi vaikuttaa koulun resusseihin? Köyhillä lapsillä väliä, kunhan (valkoisten) hyvätuloisten kersojen koulut on loistavia?

Tarjotaan päiväkoti ja iltapäivökerho palveluita ja tuetaan köyhien osalta näitä, jotta vanhemmat pystyy käydä töissä ja tuoda sitä rahaa perheeseen.

Jonkin asteinen sosiaaliturva köyhille ja tehdään sen haku yksikertaiseksi. Mitä lukenut niin jenkeissä sosiaaliturvan hakeminen on työläs prosessi jossa on paljon ansoja, joilla tippuu tuen ulkopuolelle.

Ei, en tarkoita suomen sosiaaliturvan tasoista, vaan jotain jolla tulee niukasti toimeen. Esim keskieuroopasta voisi katsoa mallia.

Liberan perustili malli oli äkkisältään myös ihan hyvä esitys.

Eikä usaan ole vain yhtä ratkaisua, koska maa on niin laaja, varmasti pitää tarkastella osavaltiokohtaisesti asiaa.
Mä en ole kyllä samaa mieltä tosta että kaikkien koulujen pitäisi saada sama rahoitus, koska jos on jokin pienikin peruste että jokin yksilö tarvitsee enemmän massia siihen(snadi tuki ohjaajan tms muodossa) että hän pärjää niin eikö se ois jees että hän saa sitä. Eli snadi tuki köyhemmille on ok. Kaikki ei tarvitse tuota tukea, eli jos tota ruvetaan kaikille jakamaan niin näkeehän sen tukien hyväksikäyttäjistä lopputuloksen. Tuen määrä pitää määräytyä tarpeen mukaan, ei minkään ihonvärin, asuinalueen tai minkään muunkaan mukaan. Tai no, snadi lisäys että en kyllä pidä ihmisistä jotka käyttää hyväkseen tukia vaikka muutenkin ois varaa olla ja elää.


"Tarjotaan päiväkoti ja iltapäivökerho palveluita ja tuetaan köyhien osalta näitä, jotta vanhemmat pystyy käydä töissä ja tuoda sitä rahaa perheeseen."
Mitä jos ei ole tarjolla työpaikkoja vanhemmille?

"Jonkin asteinen sosiaaliturva köyhille ja tehdään sen haku yksikertaiseksi. Mitä lukenut niin jenkeissä sosiaaliturvan hakeminen on työläs prosessi jossa on paljon ansoja, joilla tippuu tuen ulkopuolelle."
Käsittääkseni jenkeissä on jo jonkinasteinen sosiaaliturva. Paska sellanen, mutta silti jotain. Miks sen pitäis olla helppoa? Näin vammasena kelapummina vituttaa kun se on oikeasti tehty liian helpoks.

"Eikä usaan ole vain yhtä ratkaisua, koska maa on niin laaja, varmasti pitää tarkastella osavaltiokohtaisesti asiaa."
Varmasti. Jokainen osavaltio tekee omat päätökset. Hieno yhdysvalta kun jokainen voi päättää mitä tehdään. Vähän sama kun helsingissä tai tampereella ois eri lait.

Eipä siinä, ei mullakaan ole mitään ratkaisua mihinkään. Vituttaa vaan välillä kun jengi kuvittelee että kaoottinen maailmantilanne missä maassa tahansa on ratkaistavissa jollain ihmeellisellä taikasetillä jota kukaan aikaisempi hallintokaan ei ole saanut ratkaistua.

Rakennetaan vaan niitä ponnahduslautoja ja tukiverkkoja. Ei saa myöskään unohtaa rukoilua saatana.
 
Mä en ole kyllä samaa mieltä tosta että kaikkien koulujen pitäisi saada sama rahoitus, koska jos on jokin pienikin peruste että jokin yksilö tarvitsee enemmän massia siihen(snadi tuki ohjaajan tms muodossa) että hän pärjää niin eikö se ois jees että hän saa sitä. Eli snadi tuki köyhemmille on ok. Kaikki ei tarvitse tuota tukea, eli jos tota ruvetaan kaikille jakamaan niin näkeehän sen tukien hyväksikäyttäjistä lopputuloksen. Tuen määrä pitää määräytyä tarpeen mukaan, ei minkään ihonvärin, asuinalueen tai minkään muunkaan mukaan. Tai no, snadi lisäys että en kyllä pidä ihmisistä jotka käyttää hyväkseen tukia vaikka muutenkin ois varaa olla ja elää.
Sanoin että lähtökohtaisesti yhtäpaljon rahoitusta kouluille per oppilas. Sitten jos on hyviä syitä, kuten erityislapselle avustaja, niin se on asia erikseen.

Käsittääkseni jenkeissä on jo jonkinasteinen sosiaaliturva. Paska sellanen, mutta silti jotain. Miks sen pitäis olla helppoa? Näin vammasena kelapummina vituttaa kun se on oikeasti tehty liian helpoks.
Siis nyt pitää erottaa kriteerit ja sen tuen hakeminen. Kriteerit pitää olla selkeät ja yksinkertaiset, jotta ihmiset ymmärtää millä perusteella tukia jaetaan ja onko oikeutettu tukeen.

En ymmärrä miksi hakuprosessista pitää tehdä vaikea. Eikö ole hyvä että ne saa tukea, jotka sitä tarvii ja joille se on suunniteltu, ilman ylimääräisiä vaikeuskertoimia?

Varmasti. Jokainen osavaltio tekee omat päätökset. Hieno yhdysvalta kun jokainen voi päättää mitä tehdään. Vähän sama kun helsingissä tai tampereella ois eri lait.
Periaatteessa asia kuuluisi osavaltioille, mutta liittovaltiolla on lusikka tässäkin sopassa ja täten liittovaltiota tarvitaan jotta asia etenisi mihinkään.

Eipä siinä, ei mullakaan ole mitään ratkaisua mihinkään. Vituttaa vaan välillä kun jengi kuvittelee että kaoottinen maailmantilanne missä maassa tahansa on ratkaistavissa jollain ihmeellisellä taikasetillä jota kukaan aikaisempi hallintokaan ei ole saanut ratkaistua
Noh, usassa olisi paljonkin korjattavaa ihan hallinnosta alkaen ja on monella mittarilla kuin kehitysmaa.

Ihan vain alkaen vaikka gerrymanderingistä ja kaksipuoluejärjestelmästä jatkuen valtavaaan lobbauskoneistoon ja vaalikampanjoiden kalleuden kautta erilaisiin tarpeellisen sääntelyn puutteeseen joka näkyy tavalliselle henkilölle esimerkiksi kasana erilaisia piilomaksuja ja ruokaturvallisuutena (ruokaan saa jenkeissä laittaa sitä sun tätä lisäainetta, joita euroopassa ei saisi käyttää.)
 
No kerropas meille nyt sitten, mitä konkreettista lisäarvoa se kollektiivinen itseruoskinta nyt sitten on tuottanut ongelman ratkaisemiseksi? Pelkkä syyllisyydessä piehtarointi ei ole tähän päivään mennessä tuottanut nähdäkseni yhden yhtäkään ratkaisua mihinkään ongelmaan, mutta se on kyllä päinvastoin estänyt käsittelemästä asiaa järkevästi ja kiihkottomasti. Koska vähintään yhtä usein ne epämiellyttävät totuudet halutaan haudata siihen sormenheristelyyn, millä vaaditaan ensisijaisesti muita ratkaisemaan ja maksamaan ne ongelmat ilman minkään tasoista itsereflektiota olisiko kuitenkin niin, että omissa käytännöissä, arvoissa ja tavoissa olisi jotain pielessä. Ja sen myötä kaikki ongelmanratkaisuyritykset valuvat viemäriin.
En nyt kyllä tajua, että miksi näet tuon jonain ”kollektiivisena itseruoskintana”. Se on objektiivista analyysia yhteiskunnan kehityksestä, juurikin asia jota pitää käsitellä järkevästi ja kiihkottomasti. Se, että homma menee tunteisiin usein molemmilla osapuolilla ei tarkoita, etteikö siitä pitäisi keskustella rehellisesti.

Konkreettista lisäarvoa saadaan siitä, että katsotaan minkälaisia seurauksia tietyillä valinnoilla on ja sitten opitaan niistä. Vältetään huonoja valintoja, toistetaan hyviä. Alla sitten pari esimerkkiä siitä, miten vanhoista virheistä voidaan oppia.

Meinaatko että mustille tarvitaan nyt sitten jonkinlainen erillislainsäädäntö? Kuten mitä? Lisää jotain erillisvapauksia, etuja tms? Vai meinaatko että ryöstetään kollektiivisesti väärän väristen omaisuutta ja siirretään ne mustille jonkun vuosisataisten tapahtumien perusteella ilman minkään tasoista analyysiä siitä, ovatko niitä vaativat edes teoriassa oikeutettuja moiseen? Ja jos niin ei tehdä niin mitä sitten? Ryöstetään kaupat ja pistetään paikat paskaksi jotta valkoihoisia ihan varmasti vituttaa kun mustien oma elinympäristö menettää taas yhden palasen elinkelpoisuudesta?

Vissiin haluat väitellä jonkun olkiukon kanssa, kerta itse en ole ehdottanut mitään tuollaista.
Timo2 tuossa näköjään jo toi esille enemmän noita koulutuksen ongelmia, joten itse voin sitten heittää toisen parannusehdotuksen:
Huumepolitiikan ja oikeusjärjestelmän reformi. Huumeiden käyttöä ei pitäisi kohdella rikosasiana, etenkin ei-väkivaltarikosten tuomioita pitäisi alentaa, oikeusjärjestelmää pitäisi ajaa enemmän sellaiseen suuntaan, että rikoksista epäillyillä olisi oikeasti paremmat mahdollisuudet puolustautua sen sijaan, että pitää rahapulassa myöntää rikos (vaikka siihen ei olisi syyllistynytkään), koska se tulee lopulta halvemmaksi. Jne. jne.
 
En nyt kyllä tajua, että miksi näet tuon jonain ”kollektiivisena itseruoskintana”. Se on objektiivista analyysia yhteiskunnan kehityksestä, juurikin asia jota pitää käsitellä järkevästi ja kiihkottomasti. Se, että homma menee tunteisiin usein molemmilla osapuolilla ei tarkoita, etteikö siitä pitäisi keskustella rehellisesti.

Konkreettista lisäarvoa saadaan siitä, että katsotaan minkälaisia seurauksia tietyillä valinnoilla on ja sitten opitaan niistä. Vältetään huonoja valintoja, toistetaan hyviä. Alla sitten pari esimerkkiä siitä, miten vanhoista virheistä voidaan oppia.
Eli et sitten pystynyt näyttämään edes yhtä konkreettista asiaa, mitä olisi savutettu minkään ongelman ratkaisemiseksi. Ainoastaan jotain ympäripyöreää jorinaa miten "vanhoista virheistä voi oppia."
Vissiin haluat väitellä jonkun olkiukon kanssa, kerta itse en ole ehdottanut mitään tuollaista.
Timo2 tuossa näköjään jo toi esille enemmän noita koulutuksen ongelmia, joten itse voin sitten heittää toisen parannusehdotuksen:
Huumepolitiikan ja oikeusjärjestelmän reformi. Huumeiden käyttöä ei pitäisi kohdella rikosasiana, etenkin ei-väkivaltarikosten tuomioita pitäisi alentaa, oikeusjärjestelmää pitäisi ajaa enemmän sellaiseen suuntaan, että rikoksista epäillyillä olisi oikeasti paremmat mahdollisuudet puolustautua sen sijaan, että pitää rahapulassa myöntää rikos (vaikka siihen ei olisi syyllistynytkään), koska se tulee lopulta halvemmaksi. Jne. jne.
Ne olivat itseasiassa suunnilleen sitä mitä on nähty ja kuultu kun innokkaat rotukiihkoilijat pääsevät ääneen esittämään röyhkeitä vaatimuksiaan.

Tuolla paljon riippuu tuomarista. Monilla tuomareilla on tapana antaa ensikertalaisille ja nuorille uusia mahdollisuuksia oikaista käytöstään ja tehdä elämällään jotain järkevää, vaikka laki sinänsä antaisi mahdollisuuden tuomita pyttyä, mutta he eivät yleensä katso hyvällä sitä jos mahdollisuudet hukataan. Ja moni sen valitettavasti myös hukkaa. Sitten on niitä kokeiluja missä huumerikoksista käytännössä kävelee vapaaksi ilman seurauksia ja se on saanut aikaan lähinnä sen ettei kukaan puutu mihinkään, ennen kuin joku ottaa yliannostuksen. Todennäköisimmin toimivia ratkaisuja ovat ne, missä yhteisöt tekevät läheistä yhteistyötä poliisin, sosiaalityöntekijöiden, koulun jne kanssa ja missä yhteisöistä löytyy riittävästi niitä ihmisiä jalkautumaan kaduille esim. nuorten keskuuteen. Sillä mallilla on saavutettu hyviä tuloksia mm. ampumisten vähentämisessä kun matalalla kynnyksellä löytyy joku järjen ääni ennen kun tilanteet kärjistyvät. Ja samaan aikaan diilerit ja oikeat rikolliset pitäisi yksinkertaisesti sulkea vankiloihin, jolloin tilanne lähtisi rauhoittumaan ja tulisi jonkinlaisia näköaloja paremmasta. Huomioi, että missään vaiheessa edellä mainittua ei tarvitse kaivella mitään vanhoja rotukiistoja tai muuta hevonpaskaa häiritsemään oikeasti ajankohtaisten ongelmien ratkaisua. Poliittisesti se on toki vähän niin ja näin, koska vastakkainasettelusta huomionsa hakeville poliittisille puolueille se ei tarjoa mitään.
 
Eli et sitten pystynyt näyttämään edes yhtä konkreettista asiaa, mitä olisi savutettu minkään ongelman ratkaisemiseksi. Ainoastaan jotain ympäripyöreää jorinaa miten "vanhoista virheistä voi oppia."

Mitä sitten vaikka ei olisi edes yhtään konkreettista asiaa, joka olisi saatu tuosta? Ei sinänsä etteikö niitä olisi, tuossa alla esimerkiksi mainitsin sen oikeusjärjestelmän korjaamisen, joka tulee siitä, että katsotaan miten se oikeusjärjestelmä on toiminut menneisyydessä ja miten se on pahentanut tuota tilannetta.

Kuitenkin kyseessä on asia, josta pitäisi pystyä puhumaan ihan avoimesti ilman sitä kiihkoilua riippumatta siitä, että saadaanko siitä jotain hyödyllistä irti vai ei. Kun ne keskustelut käydään, niin sitten nähdään, että opitaanko siitä jotain hyödyllistä vai ei.

Ne olivat itseasiassa suunnilleen sitä mitä on nähty ja kuultu kun innokkaat rotukiihkoilijat pääsevät ääneen esittämään röyhkeitä vaatimuksiaan.

Niin eli siis haluat käydä keskustelua jonkun sun olkiukon, et minun, kanssa.

Tuolla paljon riippuu tuomarista. Monilla tuomareilla on tapana antaa ensikertalaisille ja nuorille uusia mahdollisuuksia oikaista käytöstään ja tehdä elämällään jotain järkevää, vaikka laki sinänsä antaisi mahdollisuuden tuomita pyttyä, mutta he eivät yleensä katso hyvällä sitä jos mahdollisuudet hukataan. Ja moni sen valitettavasti myös hukkaa. Sitten on niitä kokeiluja missä huumerikoksista käytännössä kävelee vapaaksi ilman seurauksia ja se on saanut aikaan lähinnä sen ettei kukaan puutu mihinkään, ennen kuin joku ottaa yliannostuksen. Todennäköisimmin toimivia ratkaisuja ovat ne, missä yhteisöt tekevät läheistä yhteistyötä poliisin, sosiaalityöntekijöiden, koulun jne kanssa ja missä yhteisöistä löytyy riittävästi niitä ihmisiä jalkautumaan kaduille esim. nuorten keskuuteen. Sillä mallilla on saavutettu hyviä tuloksia mm. ampumisten vähentämisessä kun matalalla kynnyksellä löytyy joku järjen ääni ennen kun tilanteet kärjistyvät. Ja samaan aikaan diilerit ja oikeat rikolliset pitäisi yksinkertaisesti sulkea vankiloihin, jolloin tilanne lähtisi rauhoittumaan ja tulisi jonkinlaisia näköaloja paremmasta. Huomioi, että missään vaiheessa edellä mainittua ei tarvitse kaivella mitään vanhoja rotukiistoja tai muuta hevonpaskaa häiritsemään oikeasti ajankohtaisten ongelmien ratkaisua. Poliittisesti se on toki vähän niin ja näin, koska vastakkainasettelusta huomionsa hakeville poliittisille puolueille se ei tarjoa mitään.

Niin ja se, että tuo riippuu tuomareista, on esimerkki asiasta, joka pitää muuttaa. Ei se järjestelmä voi olla sellainen, että tuomiot riippuvat tuomarin asenteesta ja hänen valitsemasta naamakertoimesta sille syytetylle.

”Diileri” taaskin on sitten aika suhteellinen käsite. Jos kyseessä on joku alimman tason diileri, joku tyyliin 16-18 vuotias penska (jos olet nähnyt The Wiren, niin ajattele vaikkapa Wallacea), niin ei siinä voitetaan mitään, että sellaiselle läpsäistään joku pitkä vankeusrangaistus. Tuolla todennäköisesti hänet vain lukitaan siihen vankilakierteeseen ja mahdollisesti taas luodaan yksi sellainen teiniyksinhuoltaja äiti lisää, kun sen vauvan isä on vankilassa.
Toki niille korkeamman tason diilereille ja vakaviin väkivaltarikoksiin syyllistyville pitää antaa kunnon rangaistukset.

Ja ei siihen tarvi sotkea mitään rotukiistoja mukaan. Mutta ei se myöskään tarkoita sitä, että sitä yhteiskunnan historiaa pitäisi peitellä ja haudata. Vaan siitä pitää pystyä puhumaan avoimesti siinä missä kaikesta muustakin historiasta.
Se, että yhteiskunta alkaa peittelemään oman historiansa häpeäpilkkuja, ei ole koskaan hyvä merkki sen yhteiskunnan kehityksestä. Oli kyseessä sitten vaikkapa Stalinin teot Venäjällä, Hitlerin teot Saksassa, sisällissota Suomessa, kolonialismi Briteissä tai se mustien kohtelu Yhdysvalloissa.
 
Ihan mielenkiintoinen maailmankuva, missä kaikki epämiellyttävä mikä tapahtuu on aina poikkeuksetta jonkun ulkopuolisen tekijän vika ja vastuulla. Ei ole merkitystä vaikka pystyttäisiin suoraan osoittamaan asioita ja kulttuurisia piirteitä, mitkä aikalailla kiistatta aiheuttavat ongelmia, mutta senkin syy on aina jonkun ulkopuolisen, tai jonkun menneen ajan koetun sorron, mutta ei koskaan ikinä milloinkaan niiden ketkä sellaista kulttuuria aktiivisesti ylläpitävät (puhumattakaan pösilöistä, kenen mielestä niitä ongelmia ei edes saa ratkaista kun se olisi niin pirun taantumuksellista ja vanhanaikaista...). Ja ratkaisu on sitten rakentaa n+1 tukihimmeliä, minkä ensisijainen vaikutus on lähinnä vaikeuttaa muiden elämää ja siten aiheuttaa vielä lisää eripuraa. Mistä sitten DEI-huuhailijoiden armeija vetää fyffet kotiin ja sitä ideologista singulariteettia puffaavat paistattelevat omassa
Kaikkihan ei ole ulkopuolisen tekijän vika, mutta kaikki ei ole myös yksilönkään vika. Ei tartte edes puhua amerikastakaan vaan voidaan ihan kotosuomestakin puhua ja kantasuomalaisista niin jää nää neekerijutut pigmentteineen pois. Mun lapsuuden kavereista ehkä noin puolet on erilaisia pudokkaita, narkkareita sun muita, ihan normaaleista perheistä. Ihan selkee vaikutus on ollu tietynlaisten työpaikkojen katoomisella mihin ei koulutusta juurikaan vaadita. Toinen on se, että sukupuolijakauma on aika solmussa kun naisvaltasten julkisen sektorin hommat on keskitetty kauemmas. Seurusteluaikoina moni teki jotain tolkullista, eron jälkeen taas olivat ihan hukassa.

Osalla riittää rahkeet päästä eteenpäin osalla ei. Täskin seuraukset maksaa jokanen ja tullaan taas kerran tähän iloseen veronmaksamiseen. Vajaa 20 vuotta tilanne on ollu päällä eikä koko sinä aikana kukaan ole esittäny mitään tolkullista ongelman ratkasemiseksi. Erityisesti oikeistolla luulisi olevan muutakin ongelmanratkasukykyä kuin yksilön syyttäminen jos muka sitä veronmaksua niin kovasti inhotaan. Vasemmistolta on tullu jotain enemmän vähemmän huonoja avauksia mitä oikeisto on lähinnä vaan vastustanu esittämättä juuri mitään tilalle.

Sama yleistynee amerikan gangstoihin. Ei sekään kulttuuri ole tyhjästä syntyny, sekin on ihan ympäröivien olosuhteiden tuotos.
 
Mitä sitten vaikka ei olisi edes yhtään konkreettista asiaa, joka olisi saatu tuosta? Ei sinänsä etteikö niitä olisi, tuossa alla esimerkiksi mainitsin sen oikeusjärjestelmän korjaamisen, joka tulee siitä, että katsotaan miten se oikeusjärjestelmä on toiminut menneisyydessä ja miten se on pahentanut tuota tilannetta.
No minä pyysin konkreettista asiaa, koska esitit että se itseruoskinta ja rotukiistatunkion pöyhiminen on kovin hyödyllistä, tärkeää ja suorastaan välttämätöntä.
Niin eli siis haluat käydä keskustelua jonkun sun olkiukon, et minun, kanssa.
Koska et kyennyt antamaan mitään konkreettista, niin annoin esimerkkejä mitä esittämäsi idea yleensä on tarkoittanut.
Niin ja se, että tuo riippuu tuomareista, on esimerkki asiasta, joka pitää muuttaa. Ei se järjestelmä voi olla sellainen, että tuomiot riippuvat tuomarin asenteesta ja hänen valitsemasta naamakertoimesta sille syytetylle.
Sitä ei oikeastaan voi muuttaa, ellei tuomarien valintatapoja muuteta ja se ei tule tapahtumaan.
”Diileri” taaskin on sitten aika suhteellinen käsite. Jos kyseessä on joku alimman tason diileri, joku tyyliin 16-18 vuotias penska (jos olet nähnyt The Wiren, niin ajattele vaikkapa Wallacea), niin ei siinä voitetaan mitään, että sellaiselle läpsäistään joku pitkä vankeusrangaistus. Tuolla todennäköisesti hänet vain lukitaan siihen vankilakierteeseen ja mahdollisesti taas luodaan yksi sellainen teiniyksinhuoltaja äiti lisää, kun sen vauvan isä on vankilassa.
Toki niille korkeamman tason diilereille ja vakaviin väkivaltarikoksiin syyllistyville pitää antaa kunnon rangaistukset.
Sillä voitetaan, että tunnistetaan ns. menetetyt tapaukset ja poistetaan ne kuviosta kokonaan. Lopuille sitten voi yrittää muita. Mutta kuvitelma siitä, että pelkkä sosiaalitoimi pystyisi ratkaisemaan niitä ongelmia on vaaleanpunainen unelma, mikä on todella todella kaukana reaalimaailmasta. Siellä on ihan oikeasti pahoja ihmisiä liikkeellä.
Ja ei siihen tarvi sotkea mitään rotukiistoja mukaan.
Älä sitten sotke.
Mutta ei se myöskään tarkoita sitä, että sitä yhteiskunnan historiaa pitäisi peitellä ja haudata. Vaan siitä pitää pystyä puhumaan avoimesti siinä missä kaikesta muustakin historiasta.
Se, että yhteiskunta alkaa peittelemään oman historiansa häpeäpilkkuja, ei ole koskaan hyvä merkki sen yhteiskunnan kehityksestä. Oli kyseessä sitten vaikkapa Stalinin teot Venäjällä, Hitlerin teot Saksassa, sisällissota Suomessa, kolonialismi Briteissä tai se mustien kohtelu Yhdysvalloissa.
Edelleen, en näe tuossa esittämässäsi mitään konkreettista hyötyä, mikäli yritetään ratkaista akuutteja oikeita ongelmia, vaan päinvastoin niistä tulee erittäin nopeasti ja helposti esteitä niiden ongelmien ratkaisemiselle, koska liian moni menee niiden taakse oikeuttamaan omia perseilyjään niiden kanssa. Ja liian moni haluaa puhaltaa liekkiä niihin vanhoihin rotukiistoihin omista ideologisista ja myös taloudellisista itsekkäistä syistään.
 
Osalla riittää rahkeet päästä eteenpäin osalla ei. Täskin seuraukset maksaa jokanen ja tullaan taas kerran tähän iloseen veronmaksamiseen. Vajaa 20 vuotta tilanne on ollu päällä eikä koko sinä aikana kukaan ole esittäny mitään tolkullista ongelman ratkasemiseksi. Erityisesti oikeistolla luulisi olevan muutakin ongelmanratkasukykyä kuin yksilön syyttäminen jos muka sitä veronmaksua niin kovasti inhotaan. Vasemmistolta on tullu jotain enemmän vähemmän huonoja avauksia mitä oikeisto on lähinnä vaan vastustanu esittämättä juuri mitään tilalle.
Veronmaksua inhotaan koska meitä verotetaan todella raskaasti, mutta vastaavasti siitä ei koeta saatavan juuri vastinetta, samaan aikaan kun vaatimukset ovat suunnilleen loputtomia. Käytännön tilanne on vähän sellainen, että oikeistossa sanotaan että on itsestä kiinni ja vasemmisto sitten kiirehtii oikaisemaan että oikeasti se että sulla menee paskasti on yhteiskunnan, olosuhteiden, kapitalismin tai ihan minkä tahansa muun vika kuin omien valintojesi. Käytännössä sillä annetaan ymmärtää että olet vain olosuhteiden uhri, kyvytön ja kykenemätön vaikuttamaan omaan kohtaloosi mitenkään ja sillä toki saadaan sitten uskollisia äänestäjiä kun luvataan että jaellaan sitten ilmaiseksi jotain ja se on jotenkin "empaattista" vaikka suunnilleen suurin mahdollinen karhunpalvelus mitä nuorelle ihmiselle voi tehdä, on opettaa ettei oman elämän suuntaan voi vaikuttaa. Ja sen perään sitten kilometrin pituinen lista erilaisia tekosyitä, millä pyritään normalisoimaan, selittelelmään ja paikoin jopa ihannoimaan kulttuureja/alakulttuureja, mitkä tuottavat ainoastaan ongelmia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 525
Viestejä
4 646 182
Jäsenet
76 238
Uusin jäsen
Hankaloittaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom