Jos lapsi ei puhu suomea, niin ei kyseisen lapsen paikka silloin ole normaalissa suomenkielisessä koulussa. Ei kyseisen yksilön takia ole järkeä pilata kaikkien tulevaisuutta.. Kun resurssit ovat rajalliset, niin silloin on mentävä enemmistön ehdoilla.Jos nyt unelmoimaan aletaan, niin miksi ei samantien jokaiselle yksityisopetusta ja oma henkilökohtainen opintosuunnitelma? Realiteetit on luokkaa 50 kakaraa per luokka ja näistä puolet ei puhu suomea, niin ehdottamasi systeemi on näillä resursseilla ihan täyttä utopiaa.
Siitä olen samaa mieltä, että häiriköt ja huonosti oppivat eivät saa toimia esteenä / jarruna muiden oppimiselle.
Jos meillä ei ole resursseja ensin opettaa noita ensin puhumaan riittävästi suomea ja sitten vasta kouluttaa, niin se tarkoittaa vain yksinkertaisesti, että kyseisiä yksilöitä ei pidä ottaa suomeen, koska emme kykene huolehtimaan heidän tarpeistaan..