Aika sakeaa keskustelua. Olisi mielenkiintoista tietää mistä OscarK ammentaa ideansa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Mikä valehtelu? Odotan perusteluita väitteellesi mutta syytätkin valehtelusta? Mielenkiintoinen taktiikka.Lopeta tuo valehtelu. Jos sanon että en tiedä asiaa X niin ei se tarkoita sitä etten tietäisi asiaa Y. Onko lukutaito noin rapistunut?
Jos sinä maistat jotain ruokaa, etkä tiedä mitä se on, niin kyllä sinä silti voit tietää mitä se ei ainakaan ole.
En minä kaikkia maailman rotuja tunne, mutta pystyn silti erottamaan, että minä en ole afrikan neekereiden tai kiinalaisten kanssa samaa rotua.
Ymmärtääkseni kaksi yleisintä teoriaa ovat että esiäiti luotiin Aatamin kylkiluusta tai mutatoitui toisesta kädellisestä. Jos kiistät molemmat ehdottomasti toivottavasti osaat esittää kolmannen teorianMistä minä sen voisin tietää? Mutta neekerit ovat täysin eri rotua, joten se on selvä asia, että neekereistä emme polveudu. Ja antaa tämän offtopicin jo olla. Tässä oli pointtina se, että ihmisillä on rodut olemassa, mutta tämä helvetin evoluutiovääntö ei kuulu enää tähän ketjuun.
Sillä mikä sanan etymologia on ei ole mitään väliä. Rasismi on perseestä ja ikäsyrjintä on perseestä vaikkei olisikaan ikärasismiaNämä "valkoihoiset ja neekerit ovat samaa rotua" tai "valkoihoiset polveutuvat neekereistä" väitteet ovat sitä samaa paskaa woke-propagandaa, jolla kuvitellaan että rasismi loppuu kun ollaankin kaikki samaa rotua Muistutuksena vielä, että koko sana rasismi perustuu siihen, että ihmisiä on eri rotuisia. Jos rotuja (race) ei olisi, niin ei olisi myöskään sanaa rasismis (racism).
Näitä kriteereitä varmaan kannattaisi mennä kysymään USA:sta jossa rotuerottelu on yhä voimissaan eri instituuteissa tai vaikka ihan Helsingin kaupungilta joka on myös ilmoittanut ryhmittelevänsä ihmisiä etnisyyteen perustuen joka käytännössä toimii rotuerotteluna.
Mutta tosiaan, biologisesti ihmisrotu on ihmisrotu vaikka geneettistä varianssia alueellisesti esimerkiksi ihonvärissä onkin.
Mutta neekerit ovat täysin eri rotua, joten se on selvä asia, että neekereistä emme polveudu.
"valkoihoiset polveutuvat neekereistä" väitteet ovat sitä samaa paskaa woke-propagandaa...
Väitätkö tosissasi että erot ovat vain ihon värissä? Luusto ja kallonmuoto sama? Heh. Testaa huvikseen miltä näyttää neekeri jolle esim. kuvankäsittelyllä vaihdetaan vaalea iho. Väitätkö tosissasi että näyttäisi samalta kuin vaalearotuiset?Mutta tosiaan, biologisesti ihmisrotu on ihmisrotu vaikka geneettistä varianssia alueellisesti esimerkiksi ihonvärissä onkin.
Et sinä ole mitään edes pyytänyt. Ainoa kommenttisi minulle oli ”eli väität vaikka et tiedä” ja se oli valehtelua.Mikä valehtelu? Odotan perusteluita väitteellesi mutta syytätkin valehtelusta? Mielenkiintoinen taktiikka.
E: eli annat ymmärtää että sinulla on tietoa mutta myönnät ettei ole.
Kerrataanpa nyt ihan perusteita: Kysymys on lause johon odotetaan vastausta. Kysymys on virke joka loppuu kysymysmerkkiin.Et sinä ole mitään edes pyytänyt. Ainoa kommenttisi minulle oli ”eli väität vaikka et tiedä” ja se oli valehtelua.
Eli millä tavalla minä olen valehdellut esittämällä sinulle kysymyksen?
Tarkalleenottaen sanoin että "esimerkiksi ihonvärissä".Väitätkö tosissasi että erot ovat vain ihon värissä?
Huono esimerkki, ihonväri on aika merkityksetön tässsä kontekstissa.Tarkalleenottaen sanoin että "esimerkiksi ihonvärissä".
Enkussa on eri sanat "race" ja "breed". Suomenkielessä toi "rotu" on vähän ongelmallinen siksi että se on lähinnä kielellinen määrittely etnisesti erilaisille ihmisille.
Mistä minä sen voisin tietää? Mutta neekerit ovat täysin eri rotua, joten se on selvä asia, että neekereistä emme polveudu. Ja antaa tämän offtopicin jo olla. Tässä oli pointtina se, että ihmisillä on rodut olemassa, mutta tämä helvetin evoluutiovääntö ei kuulu enää tähän ketjuun.
Mitä nyt? Kyllähän Eurooppalaiset polveutuu Afrikasta muinoin tulleista ihmisistä eli omien sanojesi mukaan neekereistä. Miksi tämän pitäisi olla jotenkin ihmeellinen asia?
Neekeri on rotu. Ei kaikki afrikkalaiset ole neekereitä. Afrikassa asuu myös valkoihoisen rodun edustajia.
Sille on nykyään se täsmällisempi termi "etnisyys".Jos itsekkin tiedät että asia on näin, miksi alkaa vääntämään tästä ihmisrotuja ei ole -aiheesta, kun tiedetä että ihmisrotu tarkoittaa tuota kielellistä määrittelyä?
ei ole sama asia. Rotu on aika pitkälti ulkonäköön liitettyjä kulttuurillisia ja toiminnallisia asioita ja ennakkoluuloja.. Etnisyys taas kuvastaa enemmänkin ryhmän sisäistä ymmärrystä asiasta, yhteisestä historiasta ja syntyperästä sekä tavoista, kulttuurista jne.Sille on nykyään se täsmällisempi termi "etnisyys".
ei taida olla ihan noin, maailmaa on kaikenlaisen woketuksen ulkopuolellakin. Rodullistaminen on henkilön ulkonäköön liitettyjä oletuksia yksislöllisistä piirteistä, esim. mustalainen on nahkatakkikauppias tai blues pianistin täytyy olla musta. Onko nää sitte merkityksellisiä tai todellisia vai ei niin en tiedä. Mun mielestäni tosin nykyajan suomi on niinkun joku vanha 40- luvun amerikkalainen elokuva verrattuna vaikka 20 vuoden takaiseen niin kaimma niissä sitten vähän perää alkaa täälläkin olemaan että jos joku mainitsee "taksikuski" niin kaikki miettii jotain somalia tai "siivooja" niin kaikki miettii jotain itäblokista tullutta, eli rodullistamista kaimma täälläkin alkaa olemaan.Korjataan nyt sen verran, että rotuja on. Rodullistettu on vain woke-porukan keksimä sana, jonka tausta on huvittava: Pian sen jälkeen kun woke-porukka laittoi rotu-sanan kiellettyjen listalle, he heräsivät siihen, että miten helvetissä tässä nyt enää pystyy uhriutumaan, kun "rotuja ei enää ole", jolloin keksivät tuon sanan "rodullistettu" korvaamaan sanan "rotu", jotta uhriutuminen voi jatkua.
ei taida olla ihan noin, maailmaa on kaikenlaisen woketuksen ulkopuolellakin. Rodullistaminen on henkilön ulkonäköön liitettyjä oletuksia yksislöllisistä piirteistä, esim. mustalainen on nahkatakkikauppias tai blues pianistin täytyy olla musta. Onko nää sitte merkityksellisiä tai todellisia vai ei niin en tiedä. Mun mielestäni tosin nykyajan suomi on niinkun joku vanha 40- luvun amerikkalainen elokuva verrattuna vaikka 20 vuoden takaiseen niin kaimma niissä sitten vähän perää alkaa täälläkin olemaan että jos joku mainitsee "taksikuski" niin kaikki miettii jotain somalia tai "siivooja" niin kaikki miettii jotain itäblokista tullutta, eli rodullistamista kaimma täälläkin alkaa olemaan.
Perusteluja odotan vielä itsekin.Mitä jos pistäisit pienen tiivistelmän miten ihmisen evoluutio sinun mielestä tapahtui, niin saadaan vähän käsitystä näistä melko oudoista väitteistä.
No ei yllätä että porukka mikä on epävarmaa sukupuolista, ei tunnista myöskään rotuja. Kaikki on vaan harmaata biomassaa. Toiset toki ruskeita.
No biologisesti niitä rotuja ei ole ihmisissä. Sosiaalisesti määriteltyjä rotuja sitten toki löytyy.
Koira ei myöskään eroa ihmisestä, paitsi kokemuksen kautta toki! Vaikea käsittää miksi selkeitä eroja asioiden välillä pitää tasapäistää ja väkisin häivyttää.No biologisesti niitä rotuja ei ole ihmisissä. Sosiaalisesti määriteltyjä rotuja sitten toki löytyy.
Mitä jos pistäisit pienen tiivistelmän miten ihmisen evoluutio sinun mielestä tapahtui, niin saadaan vähän käsitystä näistä melko oudoista väitteistä.
Perusteluja odotan vielä itsekin.
No josko sitten laittaisit väitteille lähteitä jolloin sinun ei tarvitse olla tiedemies.minun pitäisi olla tiedemies ja osata selittää pilkun tarkasti miten evoluutio toimii. Ja muussa tapauksessa argumenttini on sitten kumottu. Joo, näinhän se keskustelu menee.
No josko sitten laittaisit väitteille lähteitä jolloin sinun ei tarvitse olla tiedemies.
Voisitko ystävällisesti, ihan muistini virkistämiseksi, linkittää kommenttini missä kiellän tai myönnän rotujen olemassaolon?Minä laitoin lähteitä jo tähän ketjuun, missä oli esiteltykin esimerkkejä eri roduista. Mutta nehän ei teille kelpaa, koska nykynarratiivi on se, että rodut on pahasta, joten ne pitää kieltää.
Hassua, että ilmeenkään värähtämättä hyväksytään se tosiasia, että muilla maapallon eläimillä voi olla rotuja, mutta heti kun puhutaan ihmisestä, niin "ei, ei missään nimessä, ihmisillä ei ole rotuja, se on pyhäinhäväistys". Itseasiassa alkaa kuulostaa jo ihan uskonnolta.
Voisitko ystävällisesti, ihan muistini virkistämiseksi, linkittää kommenttini missä väitän että juuri sinä kiellät tai myönnät rotujen olemassaolon?Voisitko ystävällisesti, ihan muistini virkistämiseksi, linkittää kommenttini missä kiellän tai myönnän rotujen olemassaolon?
Ihan tuossa yläpuolella vastauksestasi (klo 9:38) kommenttiini voisi helposti saada käsityksen että kommentointisi kattaa allekirjoittaneen.Voisitko ystävällisesti, ihan muistini virkistämiseksi, linkittää kommenttini missä väitän että juuri sinä kiellät tai myönnät rotujen olemassaolon?
Ihan tuossa yläpuolella vastauksestasi (klo 9:38) kommenttiini voisi helposti saada käsityksen että kommentointisi kattaa allekirjoittaneen.
Mitäs sosiaalisia rotuja löytyy? Mistä löytyy listaa?
Olen aina ihmetellyt tuollaisia "keskustelijoita", jotka sekaantuvat muiden välisiin keskusteluihin tekemällä vain jotain henkilökohtaisia heittoja, piikittelyjä sun muita, ilman että sanallakaan kommentoivat itse käynnissä olevaa keskustelua. Yleisimmin tällä foorumilla se näkyy sellaisena käytöksenä, että kesken keskustelun siihen hyppää täysin puskista joku, joka ei ole viestilläkään osallistunut keskusteluun ja alkaa vaatimaan muilta lähteitä mielipiteilleen. Hyvä nyrkkisääntö hyvälle käytökselle on se, että älä tule esittämään muille vaatimuksia, jos et ole itse edes osallistunut keskusteluun.
Eli ensinnä on valkoihoiset, mustat ja intiaanit kolmena kategoriana. Tämä on puhtaasti Jenkeissä sosiaalinen valinta, joka tulee Jenkkien historiasta.
Eli tuossa on esimerkki ”roduista”, jotka on määritelty käytännössä täysin sosiaalisesti. Ei biologisesti.
Tämä on keskustelufoorumi, niiden tarkoitus on mahdollistaa juurikin se, että eri ihmiset hyppäävät mukaan sinne keskusteluun, jos näkevät jotain mitä haluavat kommentoida. Jos haluat käydä jotain yksityisiä keskusteluja ilman ulkopuolisia, niin sitä varten on yksityisviestit.
Eli oikeasti, valkoisilla, mustilla ja intiaaneilla ei ole biologisesti mitään eroa? On vain sosiaalisesti päätetty että ollaan erilaisia. Ei biologiaa. Selvä.
Ei tuossa edellisessä postauksessa ollut mitään vääristelyä. Tämä on keskustelufoorumi mihin kaikki saavat osallistua. Kukin omalla tavallaan.Älä vääristele. Siinä ei ole mitään vikaa, että hyppää mukaan keskustelun. Mutta siinä on vikaa, että hyppää kommentoimaan muita kirjoittajia ilman että itsellään on edes aikomustakaan osallistua itse keskusteluun.
Vertaa vaikka siihen, että sinä ja minä keskusteltaisiin kadulla persuista ja siihen tulee sitten joku kolmas sönköttämään, että miksi te siinä persuista keskustelette ettekä vaikka kokoomuksesta. Eli tulee kommentoimaan sitä muiden keskustelua ilman että osallistuu millään tavalla siihen keskusteluun. En osaa tuota nyt paremmin sanoittaa.
Ei vaan nuo kategoriat on määritelty sosiaalisin, ei biologisin perustein.
Eli nuo jaot eivät pohjaudu biologisiin eroihin vaan sosiaalisiin jakoihin.
Ei tuossa edellisessä postauksessa ollut mitään vääristelyä. Tämä on keskustelufoorumi mihin kaikki saavat osallistua. Kukin omalla tavallaan.
Kukaan ei pakota sinua vastaamaan kaikkiin viesteihin joissa sinun lainausta käytetään. Jos ei kyseinen viesti kiinnosta tai on mielestäsi häiritsevää niin jätä vastaamatta siihen viestiin. Hyvin yksinkertaista.Se ei ole keskustelua, jos sanallakaan ei kommentoida itse aihetta, mutta tullaan vain muille keskustelijoille esittämään vaatimuksia. Minä mielelläni perustelen mielipiteitäni sellaiselle, joka osallistuu aktiivisesti ja asiallisesti kyseiseen keskusteluun. Mutta sellaiselle taas on turhauttavaa alkaa mitään perustelemaan, jota ei edes kiinnosta keskustella asiasta ja heti kun perusteluja antaa, niin ne sivuutetaan ja esitetään taas jokin uusi perusteluvaatimus siirrettyjen maalitolppien kohdalta.
En sano että se on kiellettyä, sanon vain että se on huonoa käytöstä. Vähän sama asia kuin oikeassa elämässäkin, moni asia on huonoa ja paskaa käytöstä, vaikka se ei laitonta olekaan.
Jos nyt katsot, niin tämä kyseinen käyttäjä on kirjoittanut tähän keskusteluun 7 viestiä ja näistä viesteistä yksikään ei ota mitään kantaa itse keskustelun aiheeseen, vaan se on ainoastaan metakeskustelua minun viesteistäni. Tuollaisen "sivustahuutelun" minä tulkitsen ihan vain häirinnäksi. Vähän sama asia kuin sähköautoketjussa muut keskustelevat sähköautoista, niin joku sankari tulee siihen väliin heittämään, että polttiksella pääsee kusematta lappiin.
Yleensä pyrin kuitenkin olemaan ystävällinen ja vastaamaan jos minulta kysytään. Varsinkin jos ei alkuun vielä tiedä kysyykö toinen ihan tosissaan, vai onko se häirintää.Kukaan ei pakota sinua vastaamaan kaikkiin viesteihin joissa sinun lainausta käytetään. Jos ei kyseinen viesti kiinnosta tai on mielestäsi häiritsevää niin jätä vastaamatta siihen viestiin. Hyvin yksinkertaista.
Mitäpä "ystävällisesti" vastasit ensimmäiseen kysymykseeni?Yleensä pyrin kuitenkin olemaan ystävällinen ja vastaamaan jos minulta kysytään. Varsinkin jos ei alkuun vielä tiedä kysyykö toinen ihan tosissaan, vai onko se häirintää.
molempia voidaan käsitellä niin biologisessa kuin sosiaalisessa kontekstissa.Onko tämä vähän sama kuin sukupuolikin, että ihan vaan sosisaalinen konstruktio
Tuleeko parempi mieli että jaottelua en tehty "sosiaalisin" perustein? Eli miksi tämä jaottelu tehdään? Ei kuulosta tasa-arvoiselta, ehkä jopa, rasistiselta.Ei vaan nuo kategoriat on määritelty sosiaalisin, ei biologisin perustein.
Esimerkiksi tietyt ”mustiksi” kategorisoidut ihmiset voivat olla biologisesti paljon lähempänä ”valkoisia” kuin muita mustiksi kategorisoituja, mutta silti ne niputetaan tuohon mustien ryhmään vaikka he eivät siihen biologisesti kuuluisi.
Vastaavasti tietyt mustat voivat olla biologisesti paljon erilaisempi toisista mustista kuin mitä valkoihoiset ovat intiaaneista, mutta silti valkoihoiset ja intiaanit ovat eritelty omiksi ryhmikseen, mutta kaikki mustat on niputettu yhteen.
Eli nuo jaot eivät pohjaudu biologisiin eroihin vaan sosiaalisiin jakoihin.
Vain toista voidaan käsitellä, ei molempia. Toinen on fakta, toinen on mielipide.molempia voidaan käsitellä niin biologisessa kuin sosiaalisessa kontekstissa.
Mitäpä "ystävällisesti" vastasit ensimmäiseen kysymykseeni?
Lopeta tuo valehtelu. Jos sanon että en tiedä asiaa X niin ei se tarkoita sitä etten tietäisi asiaa Y. Onko lukutaito noin rapistunut?
Jos sinä maistat jotain ruokaa, etkä tiedä mitä se on, niin kyllä sinä silti voit tietää mitä se ei ainakaan ole.
En minä kaikkia maailman rotuja tunne, mutta pystyn silti erottamaan, että minä en ole afrikan neekereiden tai kiinalaisten kanssa samaa rotua.
Molemmat ovat kyllä ihan faktoja ja olemassa olevia asioita. Asioilla voi olla muitakin tasoja kuin luonnontieteellinen taso pelkästään tai sosiaalinen taso pelkästään. Nykysin suurin riita näyttää tulevan siitä että näiltä eri tasoilta huudellaan omaa epistolaa ja kielletään toinen kokonaan.Vain toista voidaan käsitellä, ei molempia. Toinen on fakta, toinen on mielipide.