Näin se toimii kaikkien aatteiden kanssa: joku voi kannattaa vasemmistoliittoa kannattamatta rikkaiden verotusta (syynä että naapurin Pekka pyysi mukaan puolueeseen ja on mukava tyyppi). Mutta yleensä vasemmistoliiton kannattaja kannattaa useampaa puolueen ajamaa asiaa, mutta harvoin kaikkia.
Tää sun vertaus on kyllä täysin virheellinen.
Ensinnäkin, Vasemmistoliitolla on tarkkaan määritelty puolueohjelma ja vaaliohjelmat. Ohjelmat, jotka tuo puolue itse määrittelee. Jos joku sitten äänestää vasemmistoliittoa, niin hän vähintäänkin hyväksyy nuo ohjelmat.
Taaskin tällä sun “woke-agendalla” ei ole mitään tuollaista määritelmää. Ei ole mitään tahoa, joka toteaa, että “Woke-agenda pyrkii ajamaan tätä, tätä ja tätä”. Kun tuollaista määritelmää ei ole, niin myöskään kukaan ei pysty antamaan tuollaista äänestyspäätöksen kaltaista hyväksyntää sille agendalle.
Sä nyt tässä itse ensinnä keksit jonkun sun oman määritelmän tuolle “woke-agendalle” ja sitten niputat ihmisiä sen alle vain koska he sattuvat tekemään jonkun yhden asian, joka sisältyy sun määritelmään. Mutta sitten oletat, että kyseiset henkilöt tukevat lähes kaikkea tuosta sun itse määrittelemästä “woke-agendasta”, vaikka ne ovat tehneet vain sen yhden asian.
Käyttäen sun esimerkkiä, se mitä sä teet, on että jos joku henkilö kannattaa rikkaiden verotuksen nostamista, niin sä automaattisesti oletat, että kyseinen tyyppi on vasemmistoliittolainen ja että kyseinen tyyppi on samaa mieltä (lähes) kaikista muistakin vasemmistoliiton kannoista. Vain koska vasemmistoliitto sattuu olemaan samaa mieltä tuosta kyseisestä asiasta.
Tuo on taaskin lähtökohtaisesti täysin rikkinäinen tapa ajatella tuota asiaa. Rikkinäinen tapa, joka jälleen kerran on täysin yleistä Jenkkien roskakoritulipalo poliittisessa kulttuurissa, mutta ei sitä nyt jumalauta tarvi tuoda tälle puolelle Atlanttia.
Menee tuohon klassiseen jenkkiläiseen “Kommunistit ovat ateisteja, ergo ateistit ovat pahoja” logiikkaan.
Etköhän se ole sinä se kulttuuripoliisi, kun sanot että kaikki jotka ei tykkää wokeadaptaatioista on rasisteja.
Niin ja koskahan olen sanonut noin? Siis oikeasti, vittu joku raja nyt tähän jatkuvaan olkiukkoiluun.
Edelleen tämä on aika yksinkertainen asia: Jos johonkin teokseen lisätään päälle liimattuna politiikkaa, niin voi olettaa että kyseisestä politiikasta tykkäävät katsovat sitä enemmän ja politiikkaa vastustavat vähemmän. Lisäksi on joukko ihmisiä jotka eivät halua mitään politiikkaa, mitä ei alkuperäisessä teoksessa ollut, huolimatta tykkäävätkö siitä vai ei.
Ja toki yleensä adaptaatioissa ymmärretään jos muutoksia tehdään taiteellisista syistä, silloin sentään tavoite on luoda jotain uutta ja hyvää, sen sijaan että tavoite on mainostaa omaa politiikkaa. Mutta kyllä nuitakin muutoksia saa kritisoida jos ei niistä pidä.
Toki, mutta kuten olen todennut jo lukemattomia kertoja, käytännössä kaikki taide/viihde puskee niitä tekijöidensä poliittisia agendoja. Noin on aina ollut ja noin tulee aina olemaan.
Ihmettelen vahvasti sitä, että miksi väki ottaa tuosta noin helvetisti kierroksia. Jos ei tykkää jonkun taiteilijan visioista, niin ok, älä katso sitten sitä.
Mutta en käsitä tätä tarvetta lähteä julistamaan kaiken maailman boikotteja vain siksi, että jonkun taiteeseen sisältyy jotain tiettyä politiikkaa.