On wokea, koska motiivi palkata joku ei ole pelkkä pätevyys vaan ihonväri ja pätevyys. Edit: kielellisesti jos nussitaan pilkkua niin esittämälläsi tavalla "halutaan listätä sitä diversiteettiä niissä viihdetuotannoissa" niin sehän on määritelmällisesti positiivista syrjintää, woke taas on ilmiö johon kuuluu tämä positiivinen syrjintä, sana woke tulee valveutuneisuudesta syrjintää kohtaan.Siis se tehtäisiin, koska halutaan lisätä sitä diversiteettiä niissä viihdetuotannoissa. Tuo on se motiivi.
Onko tuo sitten woketusta vai ei?
Olen tästä ketjusta saanut erilaisen käsityksen, eli castasivat osan näyttelijöistä kriteerillä tummaihoinen. Se on wokea, ks. edellinen perustelu. Edit: tähänkin tarkennus kieliteknisesti: jos siis aluksi olisi perusteeton vaatimus valita vain valkoisia ja se todellisuudessa yksinkertaisesti "tiputettaisiin pois" niin sehän ei vielä ole positiivista syrjintää vaan syrjinnän vähentämistä mutta itse sain tästä ketjusta sen käsityksen, että tällaista vaatimusta ei alun perin ollut vaan lisättiin tyhjästä vaatimus lisätä etnisyyttä mikä kyllä on sitä "positiivista" syrjintää eli siksi väitän että tämä on woke-ilmiön aiheuttamaa toimintaa. Olen voinut saada vääränkin kuvan sillä en Witcheriä niin tarkkaan tunne, ainoastaan parin pelin verran.Eli jos vaikkapa siinä Witcherissä sen ohjaaja ja tuottaja ihan noista ns. “poliittisista” syistä päättävät, että sen sijaan, että he palkkaisivat vain valkoihoisia näyttelijöitä (vastaamaan alkuperäisteoksen hahmojen ihonväriä), niin he tiputtavat pois tuon vaatimuksen.
Tuon jälkeen he avaavat kaikki roolit kaikille eri etnisyyksille ja sitten siitä valkkaavat parhaimmat ilman mitään quota-järjestelmää.
Onko tuo woketusta?
Tähän toinen edit: Minusta siis ei olisi ollut syrjintää valita valkoihoisia vastaamaan alkuperäisteoksen hahmojen ihonväriä vaan alkuperäisen teoksen kunnioittamista. Mutta en nyt ollut varma sainko oikean kuvan tosta Witcher-kuviosta.
Se on mm. jo mainittua black washingia, seksuaali- ja etnisten vähemmistöjen suosimista ja korottamista jalustalle, ns. positiivista syrjintää ja vääriä arvoja kannattavien julkisuuden henkilöiden maalittamista ja cancelointia. Ei termi vaadi mitään opusta kirjallisine pilkuntarkkoine rajanvetoineen, jotta ihmiset tietäisivät mitä se on ja tunnistaisivat sen vaikka väittäisit muuta ties kuinka monta kertaa tässä ketjussa.Kuten olen jo ties kuinka monta kertaa tässä ketjussa todennut, koska “woke“ on niin helvetin epämääräisesti määritelty termi, on täysin mahdotonta tehdä mitään väitteitä siitä, että “woke on pahaa” tms., kun ei tiedetä, että mitä helvettiä tuo woke oikeasti on.
Viimeksi muokattu: