En tiedä miksi edes vastaan enää.
Ei oo pakko jos ei haluu.
- Se, että työssä on jokin paska (!) asia, ei ole kaikille este tehdä työtä. Hoitohenkilökunnassa olisi järkevää olla miehiäkin.
Ilmeisesti paskavaippojen vaihto ei häiritse sitten niin paljoa ettei pitäisi työstään? Minua se häiritsee sen verran etten kokenut mitään sisäistä kutsumusta hoiva-alalle, kun kerran vaihtoehtoja on. Sinänsä pidän sitä kyllä tärkeänä työnä, ei siinä mitään, tottakai vaihdoin omille lapsilleni vaippoja ja vanha äitini oli myös osittain hoitoni alainen koska asuin sisaruksista lähimpänä häntä (kerran käydessäni siellä hän oli kaatunut kellarin portaissa eikä päässyt maasta ylös, oli ollut siinä kai pari tuntia, autoin ylös ja varmistin että kaikki kunnossa; kyllähän hänellä välillä kävi kodinhoitaja pikaisella käynnillä).
Miksi IT-alalle pyrkii suhteellisen vähän naisia? Jonkin verran kyllä, on meilläkin teknisellä puolella yksi ja Nokialla oli useampiakin, mutta pieni vähemmistö he ovat edelleen. Kysyin tätä kerran eräältä tytöltä kun hän pyrki nimenomaan hoiva-alalle, hän sanoi suoraan että häntä kiinnostaa enemmän työ ihmisten kuin koneiden parissa. Minulla ehkä sitten toisinpäin, esim. olen tällä hetkellä yksin toimistossa eikä ahdista ollenkaan vaikka ei ole live-ihmiskontakteja koko päivän aikana, pomon kanssa viestittelen Slackin kautta kun hän pyysi tekemään pari asiaa ja meilin kautta kommunikoin parin asiakkaan kanssa..
- Testosteronilla ja empatialla saattaa olla yhteys. Enemmän testoa, vähemmän empatiaa.
Se tiedetään että testosterini lisää aggressiivisuutta ja jonkinlaista "tomeruutta", myös naisissa. Siitä en ole kuullut että se vähentäisi empatiakykyä, mutta voihan se olla.
Miehillä on luontaisesti enemmän testosteronia veressään joten eron voidaan katsoa olevan biologinen. Vastaavasti testosteroni saattaa tehdä miehistä luontaisesti parempia tai ainakin jämäkämpiä, varsinkin kriisiajan, johtajia, kun taas testosteronin puute naisista keskimäärin parempia hoivaajia.
- Miksi tädittelet? Opettajia ja hoitajia on myös miespuolisia.
Siksi koska valtaosa pienten lasten kanssa tekemisissä olevista hoitajista ja opettajista on naisia, joten jos lapset tosiaan imevät sukupuolittuneet roolinsa ja käyttäytymismallinsa erityisesti "yhteiskunnasta" eikä sillä ole biologista taustaa, sitten syynä ovat pitkälti naiset koska heiltä vaikutteet lapsille pääasiassa tulevat. Kysyn siis edelleen, naisetko (mukaanlukien äidit) muka opettavat poikia olemaan kovia ja olemaan itkemättä, ja tyttöjä herkistelemään ja hakeutumaan hoiva-alalle?
Välillä kyllä tuntuu että minä olen poikiani kohtaan empaattisempi ja ymmärtäväisempi kuin vaimoni, varsinkin silloin kun he haluaisivat pelata tabletilla tai tietokoneella. Esim. kun on aika lopetella peliä jotta saa läksyt ja iltatoimet tehtyä, vaimon tapa on mennä valittamaan heille että nyt kone kiinni olet pelannut jo liikaa (vaimo ei selvästikään tykkää että he pelaavat pelejä vaikka se onkin aika sosiaalista toimintaa verkossa ja myös toistensa kanssa), minä taas pelaajana ymmärrän lähestyä heitä pehmeämmin "Voitais vähitellen lopetella peliä, talletatko pelin sopivaan kohtaan ja katsotaan läksyt?", ja homma etenee ilman itkuja.
Ei se eroa siitä jos joku vaikka katsoo elokuvaa tai lempi-TV-sarjaansa, menetkö vain räppäisemään häneltä TV:n kiinni vai kysytkö häneltä voiko hän sen jälkeen tehdä jotain tai laittaa pauselle tms. Tai jos toinen puhuu puhelimessa ystävänsä kanssa, menetkö katkaisemaan hänen puhelunsa vai annatko puhua loppuun samalla kun ilmaiset ilmeilläsi että olisi asiaa joka ei ehkä voi odottaa.
- Naiset ovat metsästäneet myös. Moni vanha "fakta" on nähty nykyään uudessa valossa ja geenitutkimukset ovat todistaneet asioita.
Puhun päälinjoista. Juu juu kyllä miehetkin ovat hoitaneet lapsia ja naisetkin raiskaavat.
- No kai nyt kenen tahansa karvat spagettimönjässä ovat inhottavia. Melkein taas oli pointtia mut ei sit ollutkaan.
Väitit ettei pitkää partaa tai sänkeä pidetä inhottavana ja että ne ovat hyväksyttäviä (minkä takia miehet eivät olisi henkisesti pakotettuja ajamaan tai ainakin siistimään partansa näyttääkseen siistimmiltä), toisin kuin vaikkapa naisten sääri- tai genitaalikarvat. Todistin väitteesi vääräksi, esim. vaimoni ei pidä parroista ollenkaan, ja sänkiäkään (ainakin minun risusänkeä) hän ei tunnu arvostavan, esim. ei suostu suutelemaan jos minulla on sänki, kuulemma kutittaa/pistelee.
Hänellä on myös tarkat vaatimukset hiuksistani. Hän toivoo että pidän lyhyitä hiuksia jotka on ajettu koneella takaa ja sivuilta lyhyeksi; isoa hiuspehkoa (joka minulle kasvaa jos annan kasvaa; hiukseni eivät siis pitene lattiaa kohti vaan pikemminkin pehko alkaa kasvaa joka suuntaan) kuten myöskään sitä että ajan hiukset itse kokonaan kaljuksi, niistä hän ei pidä.
Toisaalta koska olen oikea miesten mies, teen silti kuten haluan eli annan pehkon kasvaa ja parin kuukauden välein ajan kaljuksi itse, rinse and repeat. Säästänpä ainakin parturirahat, eivät mene maahanmuuttajapartureille jotka aina haluavat maksun jostain syystä käteisenä. Tekeehän vaimonikin välillä ulkonäköratkaisuja joista en pidä, esim. kasvattaa pitkät kynnet, kerran hankki jopa rakennekynnet, hyi helv. Hankkiutui kyllä niistä eroon kun havaitsi ne liian ongelmallisiksi varsinkin työssään.
Se on muuten kumma juttu kuinka jotkut naiset hankkivat rakennekynsiä ja huulitäytteitä, luullen että ne vetoavat miehiin. En tunne yhtään miestä joka kokisi kyseiset ulkonäköratkaisut vetoavina, lähinnä ne aiheuttavat sääliä ja jopa oksetusta. Do the duckface!
- Niin, minähän nimenomaan sanoin, ettei kenenkään tarvitse onneksi repiä karvojaan. Miehet saavat leikata karvojaan kaikkialta, mutta sitä ei odoteta samalla tavalla kuin naisilta (karvattomuus kaulasta alaspäin, plus toki leuka).
Kyllä niitä miehiltäkin ns. odotetaan yhä enemmän, sekä genitaalipehkon siistimistä että jopa kokonaan pois ajamista, tai parran ajamista pois. Rajasit tietenkin tuossa vain "kaulasta alaspäin" koska naisillehan ei partaa kasva. Joillekin naisille saattaa tulla enemmänkin karvoja naamaan, ne kai sitten ovat kaikkien mielestä ok eikä niitä tarvitse ajaa pois, koska sijaitsevat kaulan yläpuolella?
Oli miten oli, väitteesi siitä ettei miehiin kohdistettaisi ulkonäköpaineita esim. karvojen osalta on väärä. Eräs lyhytaikainen exä jopa irvaili minulle ettei minulle kasva rintakarvoja samalla tavalla kuin hänen exälleen, piti sitä outona, eli käytännössä valitti liian vähäisestä karvankasvustani rintakehän alueella.
- Miksi ajatus mekon pitämisestä on sinulle yhtä absurdi kuin jäätelötötterö päässä?
Kyse on enemmän siitä ettei minulla ole ollut mitään syytä miettiä kumpaakaan. Mainitsin jo että pidän kylpytakkia ja vyötärölle kietaistua pyyhettä, joita voidaan pitää hameina jos niin haluaa.
Väitteesi siitä että hameet olisivat jotenkin käytännöllinen vaatekappale (ja siksi olisi jotenkin loogista että miehetkin käyttäisivät sellaisia), on joka tapauksessa väärä. Hameen helmat ovat tiellä monissa asioissa, siksi naisetkaan eivät yleisestä käytä hameita.