Tuo kaikki on vain harhaluuloasi, vai myönnätkö itse käyttäytyväsi oletettuja lapsiasi kohtaan juuri noin? Puhut ihmisten puolesta joita et tunne?Ja kyse ei edelleenkään ole mistään tuputuksesta. Kyse on siitä, miten suhtautuu, kun lapsi esittää kiinnostusta ns. väärään kohteeseen. Tätä on lähes mahdotonta tiedostaa itse. Esim. kaupassa poika katselee pinkkejä glitterpehmoja, aikuinen hoputtaa jo tulemaan, sitten poika pysähtyy katsomaan Legoja, aikuinen ei hoputa yhtä nopeasti. Mitään ei tuputettu, mitään ei kielletty, mihinkään ei ohjattu.
Kun poikani osoittivat kiinnostusta esim. nalleja kohtaan, sellaisen he saivat. Tai kun vanhempi poika innostui smurffinukesta jonka vatsaa painamalla vatsaan syttyi valo ja musiikki alkoi soida, hän sai sen (vaikutti että hän innostui juuri tuosta napista, valosta ja musiikista, ei niinkään itse smurffinukesta, eli olisi voinut jäädä hyllylle jos siinä ei olisi ollut noita erikoisominaisuuksia).
En ole koskaan joutunut tilanteeseen jossa olisin joutunut ohjaamaan heitä pois jostain "liian tyttömäisestä". Ostin jopa tonttulakit heille kun halusivat, vaikka ne olivat tyttömäisen punaiset eikä löytynyt sinisiä tonttulakkeja pojille. Vanhempi poika innostuu erilaisista välillä oudoistakin asioista ja esineistä melkein fanaattisesti (voi hyvin olla hienoinen viittaus autismikirjoon mitä eri ihmisillä voi olla eri verran, jopa minulla), esim. tähtiin ja kaukoputkiin, käsin veivattaviin sireeneihin (ostinkin hänelle tällaisen), kauko-ohjattaviin lentokoneisiin ja yleisesti lentokoneisiin (hänelle on tärkeää tietää onko joku näkemänsä matkustahalentokone Airbus vai Boeing vai mikä), ja nyt viimeksi hän on kovin innostunut rummuista. Kuvaavaa on se että hän yleenä kiinnostuu yhdestä tai enintään parista asiasta fanaattisesti kerrallaan, eli esim. kaukoputket ja tähdet eivät juuri tällä hetkellä enää kiinnosta häntä kovinkaan paljoa.
Ihan itsekseen hänelle on nuo "pakkomielteet" tulleet, en ole mitenkään häntä niihin ohjannut (ja välillä ihmetellytkin mistä hän sai päähänsä tuollaisenkin asian, no ne rummut tulivat toki siitä että hän pääsi koulussa sellaisia kokeilemaan NAISopettajan valvonnassa ja ohjauksessa), ja monesti hän on erittäin kiinnostunut juuri noiden teknisistä yksityiskohdista, kuten miten se käsisireeni toimii sisäisesti, millaisia eri rumpuja on (esim. sähkörummut vs. tavalliset rummut, tai mitä eri rumpuja täyteen rumpusettiin kuuluu), mitkä ovat eri lentokoneiden fyysiset erot jne. Välillä hän tekee itsekseen kummallisia teknisiä rakennelmia oudoista raaka-aineista.