• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Olenkos tehnyt montakin koko sukupuolta koskevaa väitettä? :kahvi:
Et, sinä tyydyt vain "nokkimaan" ja semitrollaamaan. Haluaisinkin mielelläni nähsä sinulta "naissukupuolen edustajana" sitä faktapohjaista keskustelua ilmiöstä asioiden takana, kun sitä muiltakin niin kovasti kuulutat.

Tokihan nuo mutuilut (johon olen näköjään itsekkin pikkupäissäni syyllistynyt) on otettava sinä mitä ne ovat. Mutta kun kerran muuhun ei täällä näytetä pystyvän (ilmeisesti sinäkään) niin sillä varmaan mennään sitten.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Tokihan nuo mutuilut (johon olen näköjään itsekkin pikkupäissäni syyllistynyt) on otettava sinä mitä ne ovat. Mutta kun kerran muuhun ei täällä näytetä pystyvän (ilmeisesti sinäkään) niin sillä varmaan mennään sitten.


Olen postannut tänne esimerkiksi artikkelin sukupuolten välisten palkkaerojen mittaamisesta.


Mutta eihän tämän ketjun tarkoitus ole kuin naureskella feminismille ja sjw:lle, joten siitä ei irronnut kovin pitkää keskustelua.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Olen postannut tänne esimerkiksi artikkelin sukupuolten välisten palkkaerojen mittaamisesta.


Mutta eihän tämän ketjun tarkoitus ole kuin naureskella feminismille ja sjw:lle, joten siitä ei irronnut kovin pitkää keskustelua.
Millä mielestäsi saataisiin tätä keskustelua kammettua parempaan suuntaan?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Millä mielestäsi saataisiin tätä keskustelua kammettua parempaan suuntaan?
No lähinnä se, että jokin raja mutuiluun/trollaamiseen, esimerkkinä tämä:

Luonnonvalinnan seurauksena miehet kykenevät paremmin yhteistyöhön keskenään kuin naiset keskenään. Yhteistyötaitoja on tarvittu esimerkiksi juuri sotimisessa, diplomatiassa, metsästyksessä ja sivilisaation rakentamisessa...

Miehet tarvitsevat pitkää pinnaa myös naisten nalkutusta kuunnellessaan! Teerenpeleissä laajemminkin, koska usein mies joutuu käyttämään joko viekkautta tai väkivaltaa saadakseen pillua. Väkivalta ei yleensä tule kyseeseen, koska sillä on useimmissa yhteiskunnissa seurauksensa, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.

Jos siis naiset eivät oikein pärjää keskenään (tai muutenkaan) kasarmilla, niin ollaan aivan asian ytimessä. Mies on suunniteltu pärjäämään siellä ja naista ei ole suunniteltu.

Voisin tietysti itsekin olla vähemmän kärkevä välillä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
No lähinnä se, että jokin raja mutuiluun/trollaamiseen, esimerkkinä tämä:




Voisin tietysti itsekin olla vähemmän kärkevä välillä.
Joo, onhan nuo kyllä melkosta settiä ainakin osa, en minä sillä. Sitä vaan haen takaa, että ole vain kärkevä, ei siinä mitään, mutta saisiko sulta vähän pidempää anal yysiä itseltäsi myös. Siis sen oneliner nokkimisen täytteeksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kun näkisi jonkun feministin edes kerran sanovan tai tekevän jotain järkevää. Eihän niiden touhuista saa kuin hyviä kuvakaappauksia, joille voi naureskella.
Sulla taitaa olla vaan aika suppea seurantaryhmä. Suurin osa "feministeistä" (ihmiset, jotka feministiksi itseään kysyttäessä kutsuisivat) tekevät ja puhuvat suurimmaksi osaksi ihan muita asioita kuin feminismiä.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Määkin tuun tänne heittämään one-linereita, kun wanderer_ kerran niitä lisää halusi!

"There's no feminists in a housefire" - Bill Burr
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Sulla taitaa olla vaan aika suppea seurantaryhmä. Suurin osa "feministeistä" (ihmiset, jotka feministiksi itseään kysyttäessä kutsuisivat) tekevät ja puhuvat suurimmaksi osaksi ihan muita asioita kuin feminismiä.
Kun tilanne on se, että minä lasken nykyään feministeiksi vain ne, jotka siitä melskaavat. Feminismihän on haukkumasana enkä usko, että yksikään järkevä nainen haluaa tulla leimatuksi feministiksi.
Ja jos haluaa ylipäätään tulla kuulluksi muidenkin kuin tiettyjen hihhuloijien toimesta, niin ei myöskään kannata julkisesti tunnustautua feministiksi.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Feminismihän on haukkumasana enkä usko, että yksikään järkevä nainen haluaa tulla leimatuksi feministiksi.
Minä olen feministi.


Katsotaas mitä wikipedia, tuo lähteistä parhain, kertoo feminismistä:


Feminismi käsittää suuren joukon erilaisia ajattelutapoja niin, että usein onkin tapana puhua feminismin sijaan feminismeistä. Feminismien historiasta voidaan erottaa tiettyjä pääsuuntauksia. Teorioita tarkastellaan usein suhteessa toisiinsa ja rinnakkain niin, ettei niitä pidetä toisiaan poissulkevina.[6]

  • Feminismin ensimmäinen vaihe on pyrkinyt edistämään miesten ja naisten tasa-arvon toteutumista. Vaiheen juuret löytyvät 1700-luvun lopulta Mary Wollstonecraftin Naisten oikeuksien julistuksesta. Nykyfeminismin ensimmäinen aalto samastetaan usein niin sanottuun liberaalifeminismiin.[6]
  • Feminismin toinen aalto sai alkunsa 1960-luvun Yhdysvalloissa. Feminismin toinen aalto kiinnitti huomion vallan jakautumiseen sukupuolten välillä ja naiserityisyyteen. Yhteiskunnallisia suhteita ja ilmiöitä tutkittiin naisten näkökulmasta ja naisten ongelmina. Tähän vaiheeseen sisällytetään yleensä kulttuurifeminismi, marxilainen feminismi ja radikaalifeminismi. Toinen aalto jatkui 1990-luvulle.[6][8]
  • Kolmanteen vaiheeseen viitataan postfeminisminä tai postmodernina feminisminä. Sen kohdalla kyse ei ole yksittäisestä yhtenäisestä koulukunnasta vaan hajaantuneesta ilmiöstä, jonka alle kuuluu paljon erilaisia feminismin muotoja. Kolmannen aallon feministit jakavat edellisten suuntausten kanssa monia asioita, muun muassa kiinnostuksen valtasuhteisiin sekä tasa-arvo-kysymykseen. Kolmannessa aallossa on keskitytty uudenlaisin painotuksin sosiaalista sukupuolta tuottaviin valtasuhteisiin. Postmoderneilla feministeillä on yhteistä käsitys kielellisesti jäsentyneestä todellisuudesta, jossa sukupuolta ja seksuaalisuutta tuotetaan ja uusinnetaan kielen ja toiminnan kautta. Postmoderni feminismi korostaa naisten välistä erilaisuutta yhden naiseuden sijaan ja kiinnittää huomiota sellaisiin eroa luoviin tekijöihin kuin seksuaalisuus, etnisyys ja luokkaerot.[6]
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kun tilanne on se, että minä lasken nykyään feministeiksi vain ne, jotka siitä melskaavat. Feminismihän on haukkumasana enkä usko, että yksikään järkevä nainen haluaa tulla leimatuksi feministiksi.
Ja jos haluaa ylipäätään tulla kuulluksi muidenkin kuin tiettyjen hihhuloijien toimesta, niin ei myöskään kannata julkisesti tunnustautua feministiksi.
No se on tietty yksi tapa, että määrittää sanan sen mukaan, mistä itse ei pidä ja sitten vetelee herneitä nenukkiin kun joku käyttää sitä sanaa muussa tarkoituksessa, kuin minkä on itselleen määrittänyt. Mutta missä tässä on se kuuluisa "profit"? Ihan samaahan tuo vasen äärilaita käyttää eli määritellään "maahanmuuttokriittinen" jonkun rajatkiinnisuomimaidan-jengin mukaan ja sitten voidaankin pitää jokaista maahanmuuttokriittisyyttä harjoittavaa luuserina ja natsipaskana. Kulttuurimarxismia ja sanojen uudelleenmäärittelyä, etten sanoisi.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
600
Minä olen feministi.

Katsotaas mitä wikipedia, tuo lähteistä parhain, kertoo feminismistä:


Feminismi käsittää suuren joukon erilaisia ajattelutapoja niin, että usein onkin tapana puhua feminismin sijaan feminismeistä. Feminismien historiasta voidaan erottaa tiettyjä pääsuuntauksia. Teorioita tarkastellaan usein suhteessa toisiinsa ja rinnakkain niin, ettei niitä pidetä toisiaan poissulkevina.[6]

  • Feminismin ensimmäinen vaihe on pyrkinyt edistämään miesten ja naisten tasa-arvon toteutumista. Vaiheen juuret löytyvät 1700-luvun lopulta Mary Wollstonecraftin Naisten oikeuksien julistuksesta. Nykyfeminismin ensimmäinen aalto samastetaan usein niin sanottuun liberaalifeminismiin.[6]
  • Feminismin toinen aalto sai alkunsa 1960-luvun Yhdysvalloissa. Feminismin toinen aalto kiinnitti huomion vallan jakautumiseen sukupuolten välillä ja naiserityisyyteen. Yhteiskunnallisia suhteita ja ilmiöitä tutkittiin naisten näkökulmasta ja naisten ongelmina. Tähän vaiheeseen sisällytetään yleensä kulttuurifeminismi, marxilainen feminismi ja radikaalifeminismi. Toinen aalto jatkui 1990-luvulle.[6][8]
  • Kolmanteen vaiheeseen viitataan postfeminisminä tai postmodernina feminisminä. Sen kohdalla kyse ei ole yksittäisestä yhtenäisestä koulukunnasta vaan hajaantuneesta ilmiöstä, jonka alle kuuluu paljon erilaisia feminismin muotoja. Kolmannen aallon feministit jakavat edellisten suuntausten kanssa monia asioita, muun muassa kiinnostuksen valtasuhteisiin sekä tasa-arvo-kysymykseen. Kolmannessa aallossa on keskitytty uudenlaisin painotuksin sosiaalista sukupuolta tuottaviin valtasuhteisiin. Postmoderneilla feministeillä on yhteistä käsitys kielellisesti jäsentyneestä todellisuudesta, jossa sukupuolta ja seksuaalisuutta tuotetaan ja uusinnetaan kielen ja toiminnan kautta. Postmoderni feminismi korostaa naisten välistä erilaisuutta yhden naiseuden sijaan ja kiinnittää huomiota sellaisiin eroa luoviin tekijöihin kuin seksuaalisuus, etnisyys ja luokkaerot.[6]
Nyt on vuosi 2018, eli jos nykypäivänä ilmoittaa olevansa feministi niin ihan turha ihmetellä miksi saa sellaista kritiikkiä kuin saa. Nuo kaksi edellistä feminismin aaltoa olivat tarpeellisia ei siinä mittään.
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
No se on tietty yksi tapa, että määrittää sanan sen mukaan, mistä itse ei pidä ja sitten vetelee herneitä nenukkiin kun joku käyttää sitä sanaa muussa tarkoituksessa, kuin minkä on itselleen määrittänyt. Mutta missä tässä on se kuuluisa "profit"? Ihan samaahan tuo vasen äärilaita käyttää eli määritellään "maahanmuuttokriittinen" jonkun rajatkiinnisuomimaidan-jengin mukaan ja sitten voidaankin pitää jokaista maahanmuuttokriittisyyttä harjoittavaa luuserina ja natsipaskana. Kulttuurimarxismia ja sanojen uudelleenmäärittelyä, etten sanoisi.
Suurin osa maahanmuuttokritiikistä tehdään ilmoittamatta ensin, että olen maahanmuuttokriittinen. Se että joku leimaa sut joksikin, niin sille ei voi mitään.

Vähän vastaava esimerkki, että nainen sanoo jonkun mielipiteen jostakin ja joku väittää sen olevan feministi ja siten sen mielipiteestä ei tarvitse välittää. Eikä kyseinen nainen ole ikinä väittänyt olevansa feministi.

Minä puhun tyypeistä, jotka ilmoittavat olevansa feministejä ja sitten vielä puhuvat kuinka pitää tehdä vaikkapa jotain feminististä katujen aurausta. Minulle ne ovat vain sekopäitä joita ei edes kannata yrittää ymmärtää. Se on mahdotonta, parasta vaan yrittää pyrkiä siihen ettei oikeassa elämässä tarvitsisi ikinä kohdata ja jos kohtaa, niin muistaa ettei myönnytyksillä voita mitään, koska vaatimukset eivät lopu milloinkaan.
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Esimerkiksi edellä olevat mutuilut ovat yhtä fiksuja kuin jos laukoisin, että miehet ovat aggressiivisempi sukupuoli, ja syyllisiä kaikkiin maailman sotiin ja kurjuuteen. Kuulostaako fiksulta? :bored:
Mielestäni on ihan fiksua noin sanoa ja ei se kyllä kaukana totuudesta ole. Miehet ovat keskimäärin agressiivisempia ja syyllisiä jos ei kaikkiin niin suurimpaan osaan sodista.

Kun tilanne on se, että minä lasken nykyään feministeiksi vain ne, jotka siitä melskaavat. Feminismihän on haukkumasana enkä usko, että yksikään järkevä nainen haluaa tulla leimatuksi feministiksi.
Ja jos haluaa ylipäätään tulla kuulluksi muidenkin kuin tiettyjen hihhuloijien toimesta, niin ei myöskään kannata julkisesti tunnustautua feministiksi.
Ei normot tiedä twitterfeministien psykooseista tai ole kuullutkaan intersektionaalisesta feminismista (joka tämän psykoosisyövän taustalla on) joten ei se mitenkään erikoista ole sanoa itseään feministiksi. Kyllä sen jutuista nopeasti huomaa tarkoitetaanko sillä naisten äänioikeutta vai sitä että pitää olla kiintiöt kaikkeen, lasikatto, patriarkia, rakenteellinen sorto ja muut parhaat.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Intersektionaalinen feminismi menee mulla vähän yli. Tosin en voi sanoa olevani kovin hyvin tutustunut aiheeseen. Jotkut piirteet siinä vain tuntuvat epämiellyttäviltä.
 

Terevis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
333
Mä olen sovinisti naisen paikka on kotona hoitamassa lapsia. Mikä vittu tätä suomea vaivaa? Nyky miehet on ihan munattomia! Huoraa turpaan ja parrua perseeseen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Suurin osa maahanmuuttokritiikistä tehdään ilmoittamatta ensin, että olen maahanmuuttokriittinen. Se että joku leimaa sut joksikin, niin sille ei voi mitään.

Vähän vastaava esimerkki, että nainen sanoo jonkun mielipiteen jostakin ja joku väittää sen olevan feministi ja siten sen mielipiteestä ei tarvitse välittää. Eikä kyseinen nainen ole ikinä väittänyt olevansa feministi.

Minä puhun tyypeistä, jotka ilmoittavat olevansa feministejä ja sitten vielä puhuvat kuinka pitää tehdä vaikkapa jotain feminististä katujen aurausta. Minulle ne ovat vain sekopäitä joita ei edes kannata yrittää ymmärtää. Se on mahdotonta, parasta vaan yrittää pyrkiä siihen ettei oikeassa elämässä tarvitsisi ikinä kohdata ja jos kohtaa, niin muistaa ettei myönnytyksillä voita mitään, koska vaatimukset eivät lopu milloinkaan.
Niin ja minä kysyin että missä hyöty tässä? Edellisen työpaikkani toimari oli nainen (hyvä tyyppi ja arvostettu), joka jossain ruokapöydän kasuaalissa uutisotsikkokeskustelussa töräytti olevansa feminismi ja tarkoittavansa sillä, että kannattaa sukupuolten tasa-arvoa, samaa palkkaa SAMASTA työstä, SAMASTA tuloksesta ja SAMOILLA tunneilla jne. Oli myös sitä mieltä, että miesten asevelvollisuus on periaatteessa väärin mutta ei nyt lähdetty käytännön tasolla muiden ongelmia ratkomaan. Olisitko sinä vetänyt tässä täys augsbergerit päälle, korjannut silmälasejasi ja alkanut täsmentämään, kuinka rouva on oikeasti eglitariaani tai muuta paskaa?

Sä haluat, että feministi on pelkkä haukkumasana, joka sisältää kaikenlaisia sekopäisyyden oletuksia, jota voit käyttää itse valitsemaasi kohteeseen. Suvakit haluavat, että maahanmuuttokriittinen (nykyisin myös tokun ihminen yms) on vastaava sana, joka sisältää oletukset rasismista, elämässä pärjäämättömyydestä jne. Rypekää keskenänne paskassanne mutta antakaa muiden pysyä siitä erossa :smoke:
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
940
Mielestäni on ihan fiksua noin sanoa ja ei se kyllä kaukana totuudesta ole. Miehet ovat keskimäärin agressiivisempia ja syyllisiä jos ei kaikkiin niin suurimpaan osaan sodista.
Ehkä kai sitten naisetkin johtajina olisivat aloittaneet yhtä innokkaasti valloitussotia, jos vain olisivat olleet johtajia.


Kyllä sen jutuista nopeasti huomaa tarkoitetaanko sillä naisten äänioikeutta vai sitä että pitää olla kiintiöt kaikkeen, lasikatto, patriarkia, rakenteellinen sorto ja muut parhaat.
Hedelmällisintä luultavasti olisi silloin saarnata ilosanomaa siellä missä naisilla ei vielä ole äänioikeutta. Mutta ehkä mikään ei siltikään ole koskaan riittävästi reilusti tasoissa, eli työ ei lopu ikinä, vaikka maan laki on jo messissä.
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Kyllä sen jutuista nopeasti huomaa tarkoitetaanko sillä naisten äänioikeutta vai sitä että pitää olla kiintiöt kaikkeen, lasikatto, patriarkia, rakenteellinen sorto ja muut parhaat.
Niin - sen huomaa siitä onko oikeasti vaikuttamassa alueilla, joissa nyt vaikka naisten äänioikeus puuttuu. Länsimaisilta naisilta ei puutu mitään. Mikään konkreettinen ei estä heitä tekemästä mitä haluavat ja heillä on tismalleen samat oikeudet kuin miehilläkin. Siksi tuo maalitolppien abstraktointi on alkanutkin herran ajat sitten.

Eikä asiaa muuta miksikään feministien keskinäinen loputon toiseutus. Itse asiassa se vain jatkaa feminismin havainnollistamista opportunistisena, itsekkäänä, pelkurimaisena, ahneena asenteena, joka ei hyödytä oikeastaan edes naisia, vaan feministejä itseään. Feminismi ei ole kyennyt aikoihin olemaan edes varsinainen aate, vaan kokoelma eri kuppikuntia, joita yhdistävät nuo mainitsemani luonteenpiirteet ja elämäntapauhriutuminen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Jossain määrin vanhanaikaista. Ainakin epä-intersektionaalista.
Voitko yhtään tarkentaa? Oletko mitä mieltä esimerkiksi tasa-arvon toteutumisesta nykyaikana, mitkä ovat sen uhkaajia, mitkä ovat tällä hetkellä ne ongelma kohdat joihin tulisi puuttua ja miten?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Joku sankari on vuotanut femakkotieteiden Moodlen Ylilaudalle! Trigger warning: joukkopsykoosia ja valkoisen miehen vihaamista. https://ylilauta.org/satunnainen/79124008 https://ylilauta.org/satunnainen/79124008

Kelatkaas et noikaan turhakkeet eivät tule tekemään elämässään mitään hyödyllistä. Rahat tollaseen paskaan revitään valkoisen miehen selkänahasta :kahvi: Laittakaas joku tähän se kuva kuinka naiset kuolevat nälkään autiolla saarella samaan aikaan kun miehet rakentavat toimivaa yhteiskuntaa.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Eikä sinunkaan.

En voikaan puhua kaikkien naisten puolesta, siinä olet aivan oikeassa. Aihio tosin ei sitten puhu yhdenkään naisen puolesta.


Mitä länsimaisilta naisilta puuttuu?
Jos vaikka Suomea mietitään, niin voitaisiin lähteä uudistamaan perhevapaajärjestelmää. Lasten saannin taakka pitäisi jakaa molempien vanhempien työnantajien kesken. Tämä tosin koskee sekä naisten että miesten tasa-arvoa, niin kuin pitäisikin.

Laajemmin en rupea vastaamaan, mutta eiköhän tähän ketjuun ilmesty lisää postauksia vielä jatkossa :dead:
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
En voikaan puhua kaikkien naisten puolesta, siinä olet aivan oikeassa. Aihio tosin ei sitten puhu yhdenkään naisen puolesta.




Jos vaikka Suomea mietitään, niin voitaisiin lähteä uudistamaan perhevapaajärjestelmää. Lasten saannin taakka pitäisi jakaa molempien vanhempien työnantajien kesken.
Miksi työnantajien?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Feminismissä ei ole mitään pahaa kun pysytään jotenkin järkevällä tasolla ja ei vedetä kaikkea överiksi ja "vittu kielletään kaikki koska olemme naisia" !

Sama pätee mihin vain missä uskotaan siihen omaan asiaan mutta ei voida nähdä tai ymmärtää asiaa toisen puolelta vaan sokeasti kielletään kaikki "väärä" ilman järkevää keskustelua.

Jos toinen on feministi ja itse ei, niin miksi se pitää olla automaattisesti vastakkainasettelu!? Miksi asioista ei voi keskustella ja ymmärtää sitä toisen näkökantaa asiaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Miksi työnantajien?
Ja tämän lisäksi @wanderer_ , miten sitä tulisi uudistaa? Nykyiselläänkinhän on täysin mahdollista olla kokonaisaikana yhtä paljon pois töistä (äidillähän on "pakko" pitää vapaista olikp se ekat 6kk vai miten, loput voi pitää kumpi haluaa tai ei kumpikaan). Sen verran toki voisi uudistaa että ei olisi edes tota 6kk minimiä. Vanhemmat sitten keskenään arpokoot miten tehdään.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Ja tämän lisäksi @wanderer_ , miten sitä tulisi uudistaa? Nykyiselläänkinhän on täysin mahdollista olla kokonaisaikana yhtä paljon pois töistä (äidillähän on "pakko" pitää vapaista olikp se ekat 6kk vai miten, loput voi pitää kumpi haluaa tai ei kumpikaan). Sen verran toki voisi uudistaa että ei olisi edes tota 6kk minimiä. Vanhemmat sitten keskenään arpokoot miten tehdään.

Muistaakseni tuosta oli joskus jokin järkevä ehdotus, mutta en muista enää miten ne kuukaudet menivät.. Katotaan jos tähän ketjuun tulee asiantuntevampia viestejä.


Milläs tavalla työnantajalle kuuluu sun kersojen "taakka"?
No, kyllähän se työntekijä on poissa mahdollisesti hyvinkin pitkään lapsen synnyttyä. Varmaankin ymmärsit mitä tarkoitin. Ei ole aikaa miettiä tekstin muotoilua kovin tarkkaan :btooth:
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Ikään kuin minun tarvitsisi puhua kenenkään naisen tai muunkaan puolesta osoittaakseni, ettei feminismillä ole tarvetta länsimaissa. Ei se mikään tunneäänestys ole, vaan taakka on ihan niillä väitteen esittäjillä o_O
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
No tällä hetkellä asia vaikuttaa lähinnä äidin työelämään ja siis äidin työnantajaan.
Pointti oli siinä että miksi Suomessa aina jonkun muun tulisi maksaa ja tehdä sitä tai tätä? Mitä jos ihmiset jo pikkuhiljaa itsekin hoitaisi asioitaan? Tarvitaanko joka helvetin asiaan joku muu maksumieheksi?
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Muistaakseni tuosta oli joskus jokin järkevä ehdotus, mutta en muista enää miten ne kuukaudet menivät.. Katotaan jos tähän ketjuun tulee asiantuntevampia viestejä.
Eli mitä? Eikö sulla ole omaa mielipidettä / ehdotusta / faktaa vaan me ootellaan "asiantuntevampia viestejä"?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Pointti oli siinä että miksi Suomessa aina jonkun muun tulisi maksaa ja tehdä sitä tai tätä? Mitä jos ihmiset jo pikkuhiljaa itsekin hoitaisi asioitaan? Tarvitaanko joka helvetin asiaan joku muu maksumieheksi?
Mihis sä nyt tällä viittaat? Tarkoitatko, että raskaana olevan naisen pitäisi irtisanoutua töistä, kun hän huomaa olevansa paksuna? Vai tarkoitatko, ettei vanhempain- ja hoitovapaita pitäisi tukea? Ei lapsilisiä? Ei päiväkoteja? Ei neuvoloita? Suomessa on melko alhainen syntyvyys, joten sitäkin kandee miettiä.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Eli mitä? Eikö sulla ole omaa mielipidettä / ehdotusta / faktaa vaan me ootellaan "asiantuntevampia viestejä"?

En yleensä ota kovin voimakasta kantaa ennen kuin tiedän asiasta riittävästi. Sitä mieltä kuitenkin olen, että noiden vapaiden pitäisi jakautua enemmän naisten ja miesten kesken kuin mitä nykytilanne on.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Mihis sä nyt tällä viittaat? Tarkoitatko, että raskaana olevan naisen pitäisi irtisanoutua töistä, kun hän huomaa olevansa paksuna? Vai tarkoitatko, ettei hoitovapaita yms. pitäisi tukea? Suomessa on melko alhainen syntyvyys, joten sitäkin kandee miettiä.
Mietin ihan yleisesti työnantajan vastuuta työntekijöiden henkilökohtaisissa asioissa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
En yleensä ota kovin voimakasta kantaa ennen kuin tiedän asiasta riittävästi. Sitä mieltä kuitenkin olen, että noiden vapaiden pitäisi jakautua enemmän naisten ja miesten kesken kuin mitä nykytilanne on.
Tiedätkö edes, mikä on nykytilanne? Miksi huutelet asiakeskustelun ja faktapohjien perään ja itse vedät "en tiedä tarpeeksi ehdottaakseni ratkaisua mutta sen verran että tämä on ongelma"? Mitkä ne muut ongelmakohdat oli, mitä aiemmin kyselin ja mitä niille pitäisi tehdä?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Tiedätkö edes, mikä on nykytilanne? Miksi huutelet asiakeskustelun ja faktapohjien perään ja itse vedät "en tiedä tarpeeksi ehdottaakseni ratkaisua mutta sen verran että tämä on ongelma"? Mitkä ne muut ongelmakohdat oli, mitä aiemmin kyselin ja mitä niille pitäisi tehdä?

Niin, että yhtäkkiä minulla pitäisi olla vastaus kaikkeen :facepalm:


Tilastotietoa perhevapaiden käytöstä
Äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan käyttö
Äitiysvapaata käyttävät lähes kaikki äidit, vain harva äiti on ansiotyössä vapaan aikana.

Isyysvapaata (1–18 arkipäivää) äidin äitiys- tai vanhempainvapaan aikana käytti 78 % isistä vuonna 2014. Aiemmin lyhyttä isyysvapaata (lapsen syntymän yhteydessä) käyttivät isät riippumatta omasta tai puolisonsa sosioekonomisesta asemasta.

Isyysvapaata vanhempainvapaakauden jälkeen (1–54 arkipäivää) käytti 34 % isistä vuonna 2014. Ennen vuotta 2013 vanhempainvapaan jälkeen pidettävää isän vapaakiintiötä kutsuttiin isäkuukaudeksi. Isäkuukauden käyttäjien lukumäärä kahdeksankertaistui sen voimassaoloaikana 2003–2012. (Kuvio 1.) Isäkuukautta käyttivät hyvin koulutetut isät, joiden puolisoilla on myös korkea koulutus. Vuonna 2013 voimaan tulleen isyysvapaan käyttäjien taustoista ei ole vielä tutkimustietoa.

Vanhempainvapaata käyttävät lähes yksinomaan äidit. Isät eivät juurikaan käytä mahdollisuuttaan jakaa vanhempainvapaa äidin kanssa. Isäkuukauteen sisältynyttä kahta viikkoa pidempää vanhempainvapaata tai nykyisen yhdeksän viikon isyysvapaan lisäksi pidettävää vanhempainvapaata käyttää 1–3 % isistä. Osuus ei ole muuttunut sitten vuoden 1995 (kuvio 1).

Kuvio 1. Isien vapaiden käyttö 1990–2014



Muiden vapaiden käyttö
Kotihoidon tukea käytetään 89 prosentissa perheistä vanhempainvapaan jälkeen ainakin jonkin aikaa. Lasta hoitaa lähes aina (98 %) oma vanhempi, joka lähes aina (97 %) on äiti. Kotihoidon tukea käytetään yli puolessa perheistä (55 %) enintään 12 kuukautta. Täysimääräisesti eli yli 24 kuukautta kotihoidon tukea käytetään 16 prosentissa perheistä.

Osittaisella hoitovapaalla olevalle alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmalle maksettavan joustavan hoitorahan turvin hoidettiin 6,0 % ikäryhmän lapsista. Pienten koululaisten vanhemmalle maksettavan osittaisen hoitorahan turvin hoidettiin 6,5 % eka- ja tokaluokkalaisista vuonna 2014.

Osittaista hoitovapaata käyttävät pääasiassa äidit (94 %). Vapaan mediaanikesto alle kolmivuotiaiden hoitamiseksi on 2000-luvulla ollut 8 kuukautta. Äidit ottavat osittaisen hoitovapaan lähes aina (80 %) oltuaan sitä ennen kotihoidon tuella vanhempainvapaan jälkeen. Osittainen hoitovapaa alkaa yleensä lapsen ollessa 1,5-vuotias. Osittaista hoitovapaata käyttävät äidit ovat hyvässä taloudellisessa asemassa ja heillä on keskimäärin korkeampi koulutus kuin kotihoidon tukea saavilla äideillä. (Aalto 2013.)

Tilapäisen hoitovapaan käytöstä ei ole tilastotietoja. Tutkimusten mukaan isät käyttävät sairaan lapsen hoitovapaata lähes yhtä yleisesti kuin äidit: jos molemmat vanhemmat olivat kokopäivätyössä, alle 10-vuotiaiden lasten äideistä 71 % ja isistä 60 % oli edeltävänä vuonna ollut tilapäisellä hoitovapaalla (Sutela 2015; Salmi ym. 2009).
 

Aihio Sekasorto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 264
Jos toinen on feministi ja itse ei, niin miksi se pitää olla automaattisesti vastakkainasettelu!? Miksi asioista ei voi keskustella ja ymmärtää sitä toisen näkökantaa asiaan.
Totta kai siinä on pysyvä vastakkainasettelu jos toinen on ideologi ja toinen ei. Jos haluaa nyökytellä eikä tulla mitenkään haastetuksi, voi huoletta pysyä omassa ajatusten kaikukammiossa ja samoin ajattelevien seurassa. Voit keskustella kommarinkin kanssa asiallisesti, mutta ennen pitkää tulisi esiin perustavanlaatuinen ristiriita ajattelussa, jota ei korjattaisi kuin ehkä gulagilla.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
940
Jos toinen on feministi ja itse ei, niin miksi se pitää olla automaattisesti vastakkainasettelu!? Miksi asioista ei voi keskustella ja ymmärtää sitä toisen näkökantaa asiaan.
Joko pilaat takkisi ja saldosi peittämällä vesilammikon, joka pilaa naisen kengät ja tunnelman, tai kuristat sen huoran sillä takilla ja työnnät korkkarit silmistä sisään.

Tai entäs jos molemmat yhdessä kierretään se tanan lammikko ja nauretaan ääriurpoille.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 749
Niin, että yhtäkkiä minulla pitäisi olla vastaus kaikkeen :facepalm:


Tilastotietoa perhevapaiden käytöstä
Äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan käyttö
Äitiysvapaata käyttävät lähes kaikki äidit, vain harva äiti on ansiotyössä vapaan aikana.

Isyysvapaata (1–18 arkipäivää) äidin äitiys- tai vanhempainvapaan aikana käytti 78 % isistä vuonna 2014. Aiemmin lyhyttä isyysvapaata (lapsen syntymän yhteydessä) käyttivät isät riippumatta omasta tai puolisonsa sosioekonomisesta asemasta.

Isyysvapaata vanhempainvapaakauden jälkeen (1–54 arkipäivää) käytti 34 % isistä vuonna 2014. Ennen vuotta 2013 vanhempainvapaan jälkeen pidettävää isän vapaakiintiötä kutsuttiin isäkuukaudeksi. Isäkuukauden käyttäjien lukumäärä kahdeksankertaistui sen voimassaoloaikana 2003–2012. (Kuvio 1.) Isäkuukautta käyttivät hyvin koulutetut isät, joiden puolisoilla on myös korkea koulutus. Vuonna 2013 voimaan tulleen isyysvapaan käyttäjien taustoista ei ole vielä tutkimustietoa.

Vanhempainvapaata käyttävät lähes yksinomaan äidit. Isät eivät juurikaan käytä mahdollisuuttaan jakaa vanhempainvapaa äidin kanssa. Isäkuukauteen sisältynyttä kahta viikkoa pidempää vanhempainvapaata tai nykyisen yhdeksän viikon isyysvapaan lisäksi pidettävää vanhempainvapaata käyttää 1–3 % isistä. Osuus ei ole muuttunut sitten vuoden 1995 (kuvio 1).

Kuvio 1. Isien vapaiden käyttö 1990–2014



Muiden vapaiden käyttö
Kotihoidon tukea käytetään 89 prosentissa perheistä vanhempainvapaan jälkeen ainakin jonkin aikaa. Lasta hoitaa lähes aina (98 %) oma vanhempi, joka lähes aina (97 %) on äiti. Kotihoidon tukea käytetään yli puolessa perheistä (55 %) enintään 12 kuukautta. Täysimääräisesti eli yli 24 kuukautta kotihoidon tukea käytetään 16 prosentissa perheistä.

Osittaisella hoitovapaalla olevalle alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmalle maksettavan joustavan hoitorahan turvin hoidettiin 6,0 % ikäryhmän lapsista. Pienten koululaisten vanhemmalle maksettavan osittaisen hoitorahan turvin hoidettiin 6,5 % eka- ja tokaluokkalaisista vuonna 2014.

Osittaista hoitovapaata käyttävät pääasiassa äidit (94 %). Vapaan mediaanikesto alle kolmivuotiaiden hoitamiseksi on 2000-luvulla ollut 8 kuukautta. Äidit ottavat osittaisen hoitovapaan lähes aina (80 %) oltuaan sitä ennen kotihoidon tuella vanhempainvapaan jälkeen. Osittainen hoitovapaa alkaa yleensä lapsen ollessa 1,5-vuotias. Osittaista hoitovapaata käyttävät äidit ovat hyvässä taloudellisessa asemassa ja heillä on keskimäärin korkeampi koulutus kuin kotihoidon tukea saavilla äideillä. (Aalto 2013.)

Tilapäisen hoitovapaan käytöstä ei ole tilastotietoja. Tutkimusten mukaan isät käyttävät sairaan lapsen hoitovapaata lähes yhtä yleisesti kuin äidit: jos molemmat vanhemmat olivat kokopäivätyössä, alle 10-vuotiaiden lasten äideistä 71 % ja isistä 60 % oli edeltävänä vuonna ollut tilapäisellä hoitovapaalla (Sutela 2015; Salmi ym. 2009).
Boldasit tuosta sen, isät eivät niitä käytä. Miten tätä muutettaisiin lainsäädännöllä? Haluaisitko tehdä isille kotiinjäämisen pakolliseksi ja äideille töihinmenon? Jos et, niin miten sitten?

Pitäisi edes tietää, mitkä ne ongelmat on joita yrität feministinä korjata.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 559
Boldasit tuosta sen, isät eivät niitä käytä. Miten tätä muutettaisiin lainsäädännöllä? Haluaisitko tehdä isille kotiinjäämisen pakolliseksi ja äideille töihinmenon? Jos et, niin miten sitten?

Pitäisi edes tietää, mitkä ne ongelmat on joita yrität feministinä korjata.

Siinähän se ongelma oli. Kertokaas miehet, mikä auttaisi.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
713
Siis tämä nykyinen postmoderni feminismihän on ihan sekopäiden touhua. Jonka takia monikaan ei taida itsestään sanaa feminismi käytä, vaikka pitää tasa-arvoa tärkeänä.

Only 7 per cent of Britons consider themselves feminists

Nykyiset äärifemakot lähinnä julistanut sodan valkoisia miehiä vastaan. Tähän liittyvät kaikki naurettavuuden alkaen "mansplaining" ja "manspred" sekä miesten ongelmista puhumisen estämiseen.

https://www.washingtonpost.com/post...-its-bad-for-feminism/?utm_term=.c0f969463f7e

Feministit ovat ottaneet vielä avukseen kaikki vähemmistöt, varsinkin Yhdydvalloissa. Vieläkin voidaan syyttää valkoisia mustien orjuudesta ja olemattomasta rasimsmista. Jostain käsittämättömästä syystä feministit ovat myös lyöttäytyneet Islamin kanssa yhteen. Jordan Petersonin sanoja lainatakseni feministien pitäisi protestoida Saudi-Arabiassa loputtomasti. Jordan onkin hieman pohtinut, onko femisnisteillä jokin alitajuntainen vetovoima tähän täysin miesten dominoivaan kulttuuriin, joka on lähes täysin kitketty länsimaista. Vai onko kyse kuitenkin vaan vihollisen vihollinen on ystävä asetelmasta.



Siinä on muutakin puhetta ja Islam osuus alkaa kuuden minuutin kohdalla.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Muistaakseni tuosta oli joskus jokin järkevä ehdotus, mutta en muista enää miten ne kuukaudet menivät.. Katotaan jos tähän ketjuun tulee asiantuntevampia viestejä.




No, kyllähän se työntekijä on poissa mahdollisesti hyvinkin pitkään lapsen synnyttyä. Varmaankin ymmärsit mitä tarkoitin. Ei ole aikaa miettiä tekstin muotoilua kovin tarkkaan :btooth:
Ja mun mielestä jonkun 3kk päästä se pitäis voida erottaa. Ei ihmisten lisääntyminen ole mitenkään yksityisten yritysten ongelma.
Siinähän se ongelma oli. Kertokaas miehet, mikä auttaisi.
Taitaa kaikilla lajeilla(muutama poikkeus toki) naaras ottaa vastuun lasten hoitamisesta. Myös ihmisellä. Ei ole mitään syytä yrittää tätä luonnollista tilaa ronkkia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 196
Viestejä
4 215 685
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom